MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Terreurverdachten opgepakt in Marokko

08 augustus 2006 | in Geloof, Maatschappij, Marokko | 11 Reacties

amn lwatanieDe Marokkaanse politie heeft een netwerk ontmanteld en daarbij 44 terreurverdachten opgepakt die van plan zouden zijn geweest een heilige oorlog te voeren op Marokkaans grondgebied. De verdachten, onder wie vijf voormalige Marokkaanse soldaten met deskundigheid op het gebied van explosieven, werden in zeven steden gearresteerd waaronder in Casablanca. Laboratoriumbenodigdheden, explosieven en propagandamateriaal zijn door de politie in beslag genomen.

Volgens het ministerie van binnenlandse zaken was de leider van de groep een oud-gevangene die radicale moslims rekruteerde en hen trainde explosieven te gebruiken. Hij zou van plan zijn geweest de jihad te voeren vanuit de regio’s Nador en Ouezzane, aldus nieuws.nl. De groepering zou haar activiteiten hebben willen financieren door geldtransporten en banken te overvallen.

Er zijn 11 reacties

  1. Youssef
    08 augustus 2006 om 07:11 uur.

    La ilaha illa Allah, iedereen die het goed doet voor zijn religie wordt bestraft en aangezien als terrorist.
    Dat zijn allemaal gewone mensen, die niks met terrorisme te maken hebben, leden van Djama3at Al 3adl Wal I7san, een islamtische beweging die ervoor zorgt dat Marokko een demoratische land wordt op basis van de Islam, zonder geweld of bedreigingen.
    Hun activiteiten zijn puur social en bestemd voor mensen die hun religie beter willen praktiseren.
    Een NIEUWE cd van die arrestaties heb ik van iemand gekregen, dus als jij denkt deze te willen hebben, mail me op : maghrebi_ana@hotmail.com.

  2. Lotfi
    10 augustus 2006 om 05:56 uur.

    Ach!!! man !!

    straks wil Amerika marokko aanvallen voor ‘de oorlog tegen teror’

  3. peter
    11 augustus 2006 om 12:12 uur.

    Dag Lotfi,

    Wat je nu stelt is nogal kort door de bocht. Je moet wel een duidelijk onderscheid kunnen maken tussen extreem radicaal terreur en gewoon normaal anders denkenden wat een persoonlijk recht is. Ik vraag mij af of het begrip radicalisering je wel duidelijk is.

    Het fenomeen van de radicale islam is door de aanslagen in Madrid en de moord op cineast Theo van Gogh in Amsterdam vorig jaar bovenaan de politieke agenda beland. Wat deze gewelddaden voor velen extra schokkend maakte, was dat ze niet werden gepleegd door radicale moslimstrijders uit verre landen, maar door – op het oog – geïntegreerde en vaak goed opgeleide jonge westerse moslims en bekeerlingen.

    De aantrekkingskracht van de radicale islam is zorgwekkend, niet alleen door de geweldsdreiging die ervan uitgaat, maar ook omdat de verhoudingen tussen bevolkingsgroepen onder druk komen te staan. En dat is zorgelijk!

    Er dreigt een gepolariseerd klimaat te ontstaan waarin culturele en religieuze verschillen onoverbrugbaar lijken. Ik vind dit erg zorgelijk en wat mij betreft moet dit worden opgelost! De radicalisering en jihad gaan in op de ontworteling van groepen moslimjongeren, zij rekruteren jongeren die daar blijkbaar gevoelig voor zijn. Radicalisering is puur gericht om op gewelddadige wijze haar doel te bereiken.

    De internationale vrede en veiligheid staat onder hoge druk. En dat is ernstig. Want wat zijn de gevolgen? En is dit dan de wereld van nu waarin wij allen leven? Dat de mens met elkaar een gewapende strijd aanbindt omdat de een anders is dan de ander? Het wordt niet tijd dat Allah/God ingrijpt en de mens aanspoort tot verdraagzaamheid?

    En wat schuilt achter de radicalisering? Waarom?

    Vervreemding, onlustgevoelens en identiteitsproblemen worden genoemd als oorzaak danwel katalysator van islamistische radicalisering. Daarnaast is er aandacht voor de vraag welke krachten en mechanismen werkzaam zijn bij de kanalisering van deze gevoelens in politiek-religieus geïnspireerd geweld danwel sympathie daarvoor.

    Hoe ziet de organisatiestructuur van terroristische bewegingen eruit, wat is de rol van internet, hoe gaat rekrutering in zijn werk, wat is het belang van sympathisanten en hoe financieren terroristen hun acties?

    Deze en andere vragen komen uitgebreid aan de orde zodra weer een incident plaatsvindt. Het gaat dus niet zo zeer om de Islam in haar geheel neen! Het is slechts een relatief kleine groep die bereid zijn tot een gewelddadig treffen. Juist binnen de terroristische beweging is veelal sprake van radicalisering. Weet wat je zegt. Blijf je wel ervan bewust dat lang niet iedere Moslim radicaal is ! Daar moet je correct mee omgaan.

    Het gaat dus om bepaalde groepen mensen die zich organiseren en die vallen meestal ook niet op. Het zijn vaakwel goed geschoolden mensen en zij gedragen zich in de regel onopvallend. Je kunt ze niet zomaar herkennen. Maar blijkbaar valt zo’n groep pas op als die overgaat op aktie. Bekend is ook dat er sprake is van een gedegen netwerk. Maar een buitenstaander heeft daar geen kijk op.

    En dat we onderling van gedachten wisselen is prima maar laten we wel ervoor zorgen dat dit correct plaatsvindt. En dan kan je ook van elkaar leren daar is overigens helemaal niets mis mee. Ik vind het juist interessant om met andere mensen hierover te praten en of van gedachten te wisselen.

    Op deze site probeer ik ook met andere mensen open en eerlijk een visie te vormen over bepaalde zaken die ons allen aangaan, zonder dat daarbij een ander wordt gekwest. Respect, eerlijkheid en verdraagzaamheid schept vertrouwen in een ander. En dat is ook niet altijd even gemakkelijk maar toch zullen wij allen ervoor moeten zorgen dat we niet tegen elkaar met elkaar blijven communiceren. En als je vragen hebt dan zal ik die zo goed mogelijk beantwoorden. OK? Gr. Peter.

  4. lotfi
    12 augustus 2006 om 03:06 uur.

    he peter dat uh zeiden ze ook over irak,libanon en mischien ook syrie en iran.

  5. lotfi
    12 augustus 2006 om 03:09 uur.

    he touwens waarom ga je niet de politiek in om een oplossing te vinden sinds jij veel te zeggen hebt

  6. lotfi
    12 augustus 2006 om 04:11 uur.

    ach peter begrijp je nog steedes niet?

  7. lotfi
    12 augustus 2006 om 02:53 uur.

    trouwens als dit erg is dan hebben jullie Algerije niet gezien.

    vrouwen,mannen,kinderen die via egypte naar irak,tsjetsjenie,afghanistanen palastina binnen komen voor de heilige oorlog.

    dat bewijst de ander arabische en islamistische landen alles in de gaten hebben en niet slapen………………….maar op goede moment keihard toeslaan.

  8. lotfi
    12 augustus 2006 om 03:43 uur.

    boven dien peter zijn die hoog opgeleide mensen en ‘westersemoslims’ ook maar mensen met gevoel

  9. Abderrahim
    14 augustus 2006 om 03:37 uur.

    @Peter

    Ik begrijp echt niet Peter dat je hier op deze site nog discussie probeert aan te gaan met mensen die helemaal geen verstand hebben van politiek.

    Ik wens je veel sterkte toe met je nadere discussies die hopelijk niet op deze site terecht zullen komen

  10. Toth
    14 augustus 2006 om 06:28 uur.

    “Radicalisering” is een zoveelste codewoord, dat maar dient om de discussie buiten het bereik van de realiteit te houden.

    De realiteit is deze: terrorisme in globale zin is niets anders dan een tactiek. Het is een gewelddadig middel om een politiek doel te bereiken. Middelen zeggen NIETS over doelen, het zegt ook NIETS over oorzaken, het zegt hooguit iets over de MOGELIJKHEDEN die de partij in kwestie ter vervoeging staat om het doel te bereiken.

    De oorzaken van “terrorisme” zijn bekend. Dat is het veel beter gefinancierde en het ontzaglijk veel grootschaliger opgezette terrorisme dat door de terroristen onder een andere naam wordt uitgevoerd. Maar om dit gegeven buiten schot te houden, omdat men daaraan niets WIL doen, verzint men liever allerlei andere “verklaringen” om wat aan te doen, zodat de schijn in ieder geval kan worden opgehouden dat er geen rationele politieke grondslag is.

    Als de veiligheid van burgers werkelijk een zorg was van de beleidsmakers zou men dit stompzinnig stuk theater niet volhouden. Maar iedereen kan ervan verzekerd zijn dat de zorg over veiligheid van de gewone man en vrouw niet verder reikt dan PR gerelateerde zaken. Kakelende “intellectuelen” in de krant en op radio/ tv doen de rest en leggen uit hoe het leggen van bommentapijten gunstig is voor de opbouw van een democratische rechtsstaat.

  11. moslimbroeder
    02 september 2006 om 01:47 uur.

    sorry broeders en zusters ik heb me mail vergeten hier is het sorry rifman_25@hotmail.com