MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Wilders: afschaffing dubbele nationaliteit

19 augustus 2006 | in Politiek | 44 Reacties

Dubbele nationaliteitVVD-Kamerlid Geert Wilders wil dat Marokkaanse baby’s die in Nederland geboren worden, geen Nederlands paspoort krijgen, totdat de Marokkaanse overheid het voor hen mogelijk maakt om van hun Marokkaanse nationaliteit af te zien. Dat is de consequentie van de directe invoering van de afschaffing van de dubbele nationaliteit die zijn partij wil.

Marokkaanse baby’s krijgen bij hun geboorte onmiddellijk de Marokkaanse nationaliteit, of zij die nou willen of niet. De Marokkaanse wet schrijft voor dat de ingezetenen van Marokko geen afstand kunnen doen van het Marokkaanse staatsburgerschap. Daarom werd er voor deze migranten een uitzondering gemaakt in de Rijkswet op het Nederlanderschap van 1997. Om te voorkomen dat Marokkanen niet kunnen naturaliseren is een dubbele nationaliteit toegestaan. In Nederland hebben 215.000 Marokkanen een dubbele nationaliteit.

Door de dubbele nationaliteit zo direct af te schaffen, hoopt de partij van Wilders medewerking af te dwingen van landen als Marokko die weigeren mee te werken aan de Nederlandse poging om de mensen gedwongen te laten kiezen. Wilders lijkt zich daarbij te focussen op Marokkanen. Maar, een kwart van de mensen met een dubbel paspoort in Nederland komt uit een ander land van de Europese Unie. Verder hebben ruim 14.000 Surinamers twee paspoorten, ruim 12.500 Amerikanen en evenveel Egyptenaren. Waarom hij deze groepen niet wil aanpakken is niet duidelijk.

Wilders wil ook een immigratiestop van vijf jaar op niet-westerse allochtonen, niet meer dan 5000 asielzoekers per jaar toelaten en de groei van moskeeën en islamitische scholen voor vijf jaar bevriezen, zo blijkt zaterdag uit zijn verkiezingsprogramma. Als het aan Wilders ligt, krijgen alleen mensen met een Nederlands paspoort stemrecht. Vreemdelingen komen pas na tien jaar in aanmerking voor een Nederlands paspoort en krijgen die tien jaar ook geen uitkering.

Er zijn 44 reacties

  1. marokkino
    19 augustus 2006 om 01:49 uur.

    hahahahhahaha

    beginnen ze weer hahahahahaha

    Wilders, valt me tegen van je!
    Je vind je zelf een slimme politicus maar dan weet je heeeeel goed dat dit nooit zal gaan gebeuren!

    Bovendien geldt dit ook voor vele andere nationaliteiten oa Argentijnse, Turkse..
    Waarom heb je het daar niet over????

    Nee meneertje wil graag zogenaamd de Marokkanen helpen met het integreren. Niemand heeft de Marokkaanse gemeenschap geholpen met de integratie! Dat hebben we allemaal zelf gedaan.

    Dit is gewoon weer een voorbeeld dat wilders alleen het tegen werken van Marokkanen op zijn “politieke lijstje” heeft staan en geen ander onderwerp.

    hahahaha

  2. samir
    19 augustus 2006 om 04:47 uur.

    en de hollanders die hier in belgie wonen ,moeten die ook hun nationaliteit opgeven,zeikerd!!!

  3. Henk -Rotterdam
    19 augustus 2006 om 05:02 uur.

    Het is bijna 22 november en dan gaat het erom of je voldoende stemmen krijg voor een zetel in de tweede kamer zodat je weer 4 jaar op je luie reet kan gaan zitten en je zakken vullen met het geld van de belastingbetaler. Omdat het er niet best uitziet voor dit figuur zonder doelstellingen en zonder zinnig programma gaat hij oprispingen doen zonder uitzicht,want hij weet dat het geen haalbare kaart is dit idee. Maar waarschijnlijk trappen er een paar mensen in. Misschien gaat het goed en krijgen ze hem door,kan hij volgend jaar gaan genieten van zijn wachtgeld als v.m. kamerlid en daarna een baas gaan zoeken zodat hij eens echt gaat werken,maa ja wie wil hem hebben?

  4. trab
    19 augustus 2006 om 06:18 uur.

    Hij is een marokkanenhater. Dat is mij zeker duidelijk. Geeft niet! Het bevestigt maar weer eens een aantal onderzoeken, waaruit blijkt dat sommige Nederlanders met een minderwaardigheidscomplex zitten t.o.v. Marokkanen. JALOEZIE mag het ook wel genoemd worden.

    P.S. Wilders laat aub eens de Marokkanen danwel (moslims) met rust!!! Wij willen je huisje niet schoonmaken. Wij zijn namelijk overgekwalificeerd!@!

  5. Hanane
    19 augustus 2006 om 06:47 uur.

    Wahahaha deze mannetje is echt grappig!!!!!!
    Je vindt ons wel heel bijzonder he???Helaas kun je niet zijn zoals wij…..dus dan ga je ons maar afkraken en proberen het leven zuur te maken.
    Nou Geertje het ziet er somber voor je uit, denk niet dat je ver gaat komen met je plannen. Maar toch wens ik je als medemens heel veel succes(en dit nog wel voor een marokkaan)!!!Hou ons zeker op de hoogte……

  6. Nihad
    19 augustus 2006 om 07:57 uur.

    Fokking Nazi die Wilders.

  7. hamid
    19 augustus 2006 om 09:36 uur.

    ik heb gehoord dat de heer Wilders met een hoofdletter ook een israelishe paspoort heeft..

    weet iemand meer daarvan?

    shalom

  8. leo
    19 augustus 2006 om 10:00 uur.

    –deze laffe opmerking is door de admin verwijderd–

  9. andy
    19 augustus 2006 om 11:46 uur.

    hahahahahahah…….

    Dan moet hij dan bij zn eigen vrouw (Hongaars….of zo) beginnen……….en dan bij die hollanders die pedo-prijktijken uitoefenen (sex-toeristen)

  10. Geert
    20 augustus 2006 om 01:24 uur.

    Het is toch logisch dat je voor 1 nationaliteit kiest?
    Wat is daar zo raar aan?

  11. leo
    20 augustus 2006 om 08:39 uur.

    Kijk, dit is echt marokkaans:

    \”kut, ik krijg kritiek, ik kan er niet mee omgaan en daarom haal ik de post maar weg\”.

    Triest.

    Admin:
    Deze Leo plaats een opmerking:
    [..Author : leo (IP: 212.129.131.45 , lw-c-032d.adsl.wanadoo.nl)
    E-mail : leo@leovardia.nl
    Comment:
    Goede zaak. Wel hier profiteren maar ondertussen aanbidder van een geijtenkoning blijven? ..]

    en noemt dit dan KRITIEK?

    Waarschijnlijk is kritiek in zijn ogen hetzelfde als schelden. Overigens lacht hij andere mensen uit omdat ze slecht Nederlands schrijven en meneertje schrijft zelf \’geijten\’ ipv geiten. Wat een sukkel.

  12. Toth
    20 augustus 2006 om 08:55 uur.

    Wat er ‘raar’ (logisch gezien vanuit het perspectief van Wilders) is, Geert, de volgorde van handelen.

    Totdat Marokko zijn wetten verandert voor Geert Wilders (de vertegenwoordiger van white thrash in Nederland) krijgen in Nederland geboren kinderen van ongeacht welke generatie immigranten uit Marokko en die (vgls de Marokkaanse wet automatisch) een Marokkaans paspoort hebben, kunnen geen Nederlands staatsburgerschap verkrijgen en worden derhalve automatisch naast in de praktijk óók in wettelijke zin tweederangs burgers.

    M.a.w. Wilders legt de wettelijke grondslagen voor een Apartheidssysteem in Nederland.

    Internationale verdragen die dit in de weg staan, zullen waar mogelijk terzijde worden geschoven, of anders afgeschaft.

    Daarna kunnen langzamerhand de wetten worden ingevoerd die zaken als ‘administratieve detentie’ regelen (naar Israelisch voorbeeld), oftewel het afschaffen van de rechtsstaat en pesterijen vatten in een legalistisch kader, waardoor automatisch verzet of protest tegen schendingen van mensenrechten zelf illegaal wordt.

    De afbraak van de beschaving zelf is overigens een internationale trend. En in nationaal opzicht moet men in de gaten houden dat Wilders slechts deel uitmaakt van het systeem. Met Wilders gaat de afbraak naar een politiestaat (Nederland als provincie in een globaal fascistisch systeem) iets sneller of misschien zullen bepaalde details iets extremer zijn dan met de VVD, CDA of de PvdA, maar het systeem zelf is de kanker.

  13. lemi
    20 augustus 2006 om 12:38 uur.

    die travestiet van n wilders die heeft zo een haat tegen marokanen en moslims dat ie niet kan slapen , en alsmaar bedenkt hoe hij het voor ons moelijk kan maken maar ach ik begrijp het wel.als je n hoge positie wilt in nederland moet je wel tegen moslims zijn of tegen marokanen want dan is er altijd n plek voor je ,in de politieke zionistisch gestuurde ideologie die wilders en zn maatjes proberen te vestigen , ik vindt het goed dat jij je ware aard vertoont, en laat zien dat je tegen ons bent want wij zijn ook tegen jou ,je hoofd is niet veel waard voor n moslim want je bent n zielige mens die alleen geld verdient door duivelse plannen te verzinnen om het andere mensen moeilijk te maken helaas overwint het goede over het slechte

  14. Para ?
    20 augustus 2006 om 03:53 uur.

    hey leo , precies marokkaanse. dus maak dat je weg komt van deze site
    is niet voor een publiek voor (junkies)
    ga lekker een biertje pakken met je h..o vrienden

  15. zigzag
    20 augustus 2006 om 06:59 uur.

    wat mij opvalt is er komen steeds meer mensen op deze site die hier niets
    hebben te zoeken en dan lopen ze hier de orde te storen met hun rare opmerkingen.

    ga naar een ander site ofso

  16. oemmie
    20 augustus 2006 om 09:56 uur.

    vraag me eigelijk af, of dit wel haalbaar is op juridisch gebied (internationaal verdragenrecht)

  17. Youssef
    21 augustus 2006 om 03:22 uur.

    Hij vraagt van Marokko zijn wet aan te passen zodat Marokkanen die in NL zijn geboren geen Marorakken meer (op papier) kunnen zijn, maar wel alleen Nederlanders( ook papier eigenlijk).
    Als Marokkaan wil ook dat NL haar wet aanpaast zodat allen Marokkanen zonder Visum NL binnen kunnen komen, logisch toch?
    Wat ik ook niet begrijp eigenlijk, is dat stomme politicus zoals die Wilders en die Verdonk zitten te zeiken zodat een ONAFHANKELIJKE LAND als Marokko zijn wetten moet aanpassen.
    Belemmert dan mijn nationaliteit mijn inegratie? waarom wordt er niks gezegd over duizenden Israelische Nederlanders die ook de dubbele nationaliteit bezitten?!? waarom mag een Nederlander die in VS geboren is ook de dubbele nationaliteit hebben?!?!
    Laat mij eerst voelen dat ik Nederalnder ben in NL, dan pas vraag mij om mijn tweede paspoort af te schaffen.
    Om al die gezeik te vermijden wil ook niet genaturaliseerd worden, ik ben zeer blij met mij EIGEN paspoort, de Marokkaanse dus. Verander maar de wet, toch zal ik als Marokkaan in NL toch Marokkaanse kinederen baren. Mijn verloofde heeft de dubbele, mijn kinderen inshallah zullen dus vanaf hun geborten Hollanders zijn omdat hun moeder Nederlands is, maar ook de Marokkaans omdat ik Marokkaan ben.
    Moet jou Mr Wilders een nieuwe wet invoeren om dit ook te voorkomen!?!?

  18. Riffia
    21 augustus 2006 om 01:27 uur.

    Dus met ze alle stemmen zodra we daar de kans voor krijgen, en wilders tja wat moet je verwachten van iemand waarvan de kapper al jaren dood is??? Trouwens leo, waarvan profiteren wij??? Ook wij zijn geboren en getogen in Nederland en de Nederlandse wet geeft het recht om meerdere nationaliteiten te hebben.. dus hoezo kiezen hoezo profiteren. En je moet wel wat doen aan je spelling…

  19. Henk -Rotterdam
    21 augustus 2006 om 03:30 uur.

    Mensen,besteed niet te veel woorden aan het figuur wat tracht de boel op te naaien en mensen tegen elkaar uit te spelen. je bent gewoon wie je bent en je paspoort maakt geen moer uit en als sommige eikels dat niet willen snappen is dat jammer maar zonde van de tijd en aandacht die je aan die hufters besteed

  20. Laura
    22 augustus 2006 om 02:48 uur.

    Twee paspoorten verhoogt het risico op fraude, zoals onterechte uitbetaling van uitkeringen en kinderbijslag in Marokko. In dat opzicht zou het dus geen gekke maatregel zijn. Dit is echter een probleem wat losgekoppeld kan en dient te worden van een dubbele nationaliteit. Wilders kiest echter voor de gemakkelijke weg door alle “problemen” over een kam te scheren.

    De reden dat de wetgever ooit heeft bepaald dat er slechts sprake mag zijn van 1 nationaliteit is dat er gedacht werd dat een dubbele nationaliteit de integratie zou bemoeilijken. Nu dat niet zo blijkt te zijn zouden we dit soort discussies eigenlijk niet eens meer moeten voeren.

  21. obali
    22 augustus 2006 om 11:07 uur.

    idereen in de poletiek heb programa nodig en die van wilders is
    zoveel mogelijk marokkanen in de boot te zetten hup terug naar aapen landen
    het belangerijk een goede studie voor je kinderen wie weet is hun toekomst
    in eigen land jullie zien zelf MAROKKO.gaat goed ontwikkelen IN CHAA LAAH

    !!!!!!!!! wees niet bang wilders we gaan zelf terug!!!!!!!!!

  22. marokkino
    22 augustus 2006 om 10:26 uur.

    Volgens mij is Wilders vroeger op school een paar keer in elkaar geslagen door een groepje Marokkanen…

    Hahahaha dat zou zijn haat tegenover Marokkanen verklaren…

    Wilders, doe eerst iets aan die kapsel!

  23. Henk -Rotterdam
    23 augustus 2006 om 05:24 uur.

    De naam voor zijn nieuwe partij is “EEN NL”.
    Dat staat waarschijnlijk voor:

    “EEN NIEUWE LEUGEN”.

    Of heeft iemand een betere verklaring

  24. Toth
    23 augustus 2006 om 07:21 uur.

    Een Neo-Nazi Lamlul, misschien?

    Een Nutteloze Labbekak?

    Een Netenfokkende Lafbek?

    Een Naargeestige Lamlendeling?

  25. bas
    23 augustus 2006 om 10:24 uur.

    ^^ ik heb een betere verklaring: wilders is geen lid van EEN NL. dat is een nieuwe LPF achtig ding opgericht door 2 ex-LPFers…

  26. Toth
    24 augustus 2006 om 11:09 uur.

    Ah, EEN Nest Losers

  27. Henk -Rotterdam
    24 augustus 2006 om 02:07 uur.

    Het maakt geen verschil of je te maken heb met Wilders of Pastors of Eerdmans of noem maar op het zijn allemaal uiters rechtse figuren met een negatieve blik op de maatschappij en de samenstelling daarvan,verder roepen ze alleen kreten die geen enkele onderbouwing hebben en hun toekomst verwachting is nog somberder dan het CPB.
    Geen inhoud van een programma ,geen visie op de maatschappij en alleen maar uit op tweedeling in de samenleving en vooral op alles wat er in de maatschappij gebeurdt de verantwoordelijkheid leggen bij de “medelanders”.
    Hoe ironisch/symplistisch deze club is blijkt wel dat als ze kiezen voor de TULP als symbool van hun partijtje,als symbool van Holland met tulpen en klompen met tradionele kleding (die ze andere zo graag ontzeggen) schijnbaar weten ze niet dat de TULP van oorsprong een TURKSE/IRAANSE bloem is die in ongeveer 1650 door een Turkse sultan aan een Hollandse handelsdelegatie is geschonken,geimporteerd in Holland en van daaruit is de teelt ontstaan. Ja simpele zielen en geesten maar dat is de gehele Nederlandse politiek gereed voor het verdedigen van hun eigen belangen

  28. Geert Mokum
    25 augustus 2006 om 01:13 uur.

    Die Henk -Rotterdam is een huichelaar!

    Hij ageert zelfs tegen de Nederlandse Regering! En lijkt zijn voorkeur uit te spreken op verdeel en heers die vaakwel door agressors binnen de samenleving voortwoekerd. (wie de schoen past trek hem aan)

    Haat zaaien en stemmingmakerij mentaliteit is in dit land gaande!

    Dit lijkt een drama te zijn van de zogenaamde multiculturele samenleving en de achtergronden van de uiterst moeizaam verlopende integratie en dit brengt een storm van gemengde reacties teweeg. Daarom zal rechts populisme drastisch toenemen in dit land.

    Immers velen zijn dan ook van mening dat de cultuur van de islam haaks staat op de waarden en normen van de moderne westerse samenleving en daarom staat de huidige samenleving onder grote druk!

    Een duidelijk voorbeeld hiervan is de opkomst van de homo-haat, agressie op straat, berovingen, huiselijk geweld, terreur en intimidatie, verloedering in de woonwijken de zng achterstandswijken, respectloos, jodenhaat, kransenvernieling bij herdenkingen, Leuzen scanderen, agressieve handgebaren en taalgebruik, en ga zo maar door.

    In plaats van dat er wordt gepleit voor een krachtig dialoog tussen beide culturen om zo te komen tot een wederzijds begrip. Maar blijkbaar praat die Henk met de monden mee van de haatzaaiers die amper of niets weten en hoe zij hun mening kunnen vormen. En zo gefrustreerd als zij zijn blijkt wel uit de intense agressie, haat, tarannie en terreur.

    Zij houden dan ook een bepaalde gedrag op na: de wijze waarop zij zich kleden, kijken en spreken, spugen op de grond als de politie voorbij rijdt, zich verbaal agressief uitlaten over anderen. Totaal geen fatsoen en respect meer hebben voor de waarde en normen. En zich blijven verzetten tegen alles, zoals zij beweren, Westers is.

    Ik ben er klaar mee.

  29. inayat
    25 augustus 2006 om 02:12 uur.

    Bah, daar heb je weer een domme, xenofobe autochtoon (Geert-Mokum) die volkomen off-topic als een gefrustreerde malloot reageert en de multiculturele samenleving, integratie, de islam, terreur etc.. over één kam scheert. Die gasten zijn zo blind van de haat en/of angst dat ze steeds weer hetzelfde blijven blaten.

  30. Rob
    25 augustus 2006 om 02:34 uur.

    Inayat, afgezien van het feit of het allemaal off-topic was, wil je die opsomming van voorbeelden dan soms helemaal ontkennen?

    Een duidelijk voorbeeld hiervan is de opkomst van de homo-haat, agressie op straat, berovingen, huiselijk geweld, terreur en intimidatie, verloedering in de woonwijken de zng achterstandswijken, respectloos, jodenhaat, kransenvernieling bij herdenkingen, Leuzen scanderen, agressieve handgebaren en taalgebruik, en ga zo maar door.

    Ik ken zelfs Marokkanen die beamen dat dit probleem er is… Veel shit roepen jonge Marokkanen toch echt over zichzelf uit en zolang “jullie” dit blijven ontkennen, zal er geen ene moer veranderen…

    Ben zelf zonder enige aanleiding een paar keer verrot gescholden en heb zelfs in de loop van een pistool gekeken omdat ik niet snel genoeg achteruit reed terwijl dat tuig tegen het verkeer in reed…

  31. Geert Mokum
    25 augustus 2006 om 03:31 uur.

    Ik ben er klaar mee!
    ================
    Het valt mij op dat velen van jullie op deze site een grote mond opentrekken, weinig of geheel niets weten over de sociaal/maatschappelijke ontwikkeling die gaande is. Alleen maar een grote bek opzetten en domme opmerkingen plaatsen met de nodige scheldwoorden en agressie heeft weinig zin!

    Typisch weer zo’n voorbeeld waaruit duidelijk blijkt hoe machteloos en gefrustreerd velen op deze site kunnen zijn. Ik bespeur een ware wrok en haat!

    Ook zo valt mij op is dat er zeer weinig autochtonen op deze site hun mening vormen over bepaalde aktuele zaken. Maar dat is ook wel aannemelijk. Want op deze site heerst zo is mijn stellige indruk een Intense haat en agressie tegen de westerse samenleving waarin de vrije meningsuiting zo ook haar grenzen heeft! En voor de duidelijkheid! Hier in Nederland hebben we nog altijd een Wetgeving, normen en waarden, die geldt dus ook voor een ieder!
    En als je de Nederlandse staatsburgerschap draagt (geldt overigens ook voor de niet Nederlandse ingezetenen!) dan dien je te gehoorzamen aan de wet en doe je dat niet dan volgen er sancties!

    Velen op deze site zijn blijkbaar niet in staat om bepaalde zaken naar behoren onder aandacht te brengen. Zaken beargumenteren lijkt op deze site een hardnekkig probleem te zijn. Stelselmatig worden anderen onnodig gekwetst. En velen op deze site voelen zich snel aangevallen.

    Kortom: Het zijn blijkbaar toch van die domme en zeer irritante gevallen! Het is een groot gebrek aan woorden en respect als je dergelijke reacties voorziet van ordinaire scheldwoorden!

    We hebben in onze samenleving van doen met een groot aantal laag ontwikkelden die zich zeer agressief en rancuneus opstellen tegen alles wat volgens hun westers is. Dit buitensporig gedrag komt je ook op deze site tegen. Een ware hetze die op deze site blijkbaar gaande is.

    Kijk in de spiegel zou ik zo zeggen en doe aan zelfkritiek! Wees je wel ervan bewust dat vrije meningsuiting zo ook haar grenzen heeft! En die wordt op deze site bij regelmaat overschreden. Ik wens jullie veel succes!

  32. inayat
    25 augustus 2006 om 03:42 uur.

    GEERT Mokum, blijf bij het onderwerp. Frustraties uiten doe je maar ergens anders.

  33. Geert Mokum
    25 augustus 2006 om 03:47 uur.

    Dag Inayat het is de waarheid! En die komt hard aan he? Zie laatste berichtgeving over het Kabinetstandpunt moet je maar een goed doorlezen dan piep je wel anders!

  34. Toth
    25 augustus 2006 om 03:54 uur.

    “Hij ageert zelfs tegen de Nederlandse Regering!” en dan volgt een warrig stuk tekst van een niveau die in het beste geval een geschiedenis van dwangmatig spijbelen blootlegt bij ieder vak waar logica aan te pas komt. (Daarna volgt heeft ongetwijfeld een teleurstellend leven gevolgd.)

    Geert Mokum heeft een afkeer van democratie en dissentie, zoveel is duidelijk. Dat zal niet zijn omdat hij het intellect mist om zelfstandig ergens een mening over te kunnen vormen, dat staat buiten kijf, maar omdat iemand anders’ mening die hem het meest aanspreekt hem het geruststellende gevoel geeft dat zijn mislukt leven niet aan hemzelf is te wijten.

    In zijn beleving Рalhoewel hij niet in staat zal zijn dat helder te formuleren Рmoeten alle Nederlanders ̩̩n front vormen tegen alles wat volgens zijn gevoel niet-Nederlands is. Het is het laatste strohalmpje waaraan Geert Mokum zich nu nog vastklampt: Als Nederland weer wordt wat het (in werkelijkheid n)ooit is geweest, dan zal zelfs voor Geert Mokum een kans zijn weggelegd op een gouden toekomst.

    Maar Geert Mokum is een loser en blijft een loser, zolang hij de oorzaak van zijn falen buiten zichzelf blijft zoeken en door de verbittering doordat de realiteit maar niet van wijken weet voor de hem beloofde fantasie zullen zijn kiezen zijn versleten en zijn aderen verkalkt nog voor de psychiatrie hem in het vizier krijgt.

  35. Rob
    25 augustus 2006 om 04:05 uur.

    Overigens vind ik die Geert Wilders een ongelooflijk populist. Een eng manneke die echt niet bijdraagt tot samenwerking en begrip…

  36. Henk -Rotterdam
    25 augustus 2006 om 05:13 uur.

    Dankje Toth,
    Een van de normen en waarden die we hebben in dit land is,dat iedereen voor zijn mning mag uitkomen of deze de ander wegevallig is of niet,maar zodra men gaat ageren tegen bepaalde groeperingen in dit land en hun doelstellingen dan is dat op eens huichelarij en haatzaaierij.
    Als men de doelstellingen van deze groeperingen eens goed zou bestuderen zou men zien dat deze alleen maar is gericht op het achterstellen van de nieuwe samenstelling van delen van de bevolking.
    Zo kwam vandaag ook Nawijn met zijn plannen die er duidelijk er toe bijdrage dat er een tweedeling in de sameleveng ontstaat.
    En dat is nu iets dat we met zijn alleen moeten voorkomen.
    Een dialoog is prima, alle onderwerpen zijn te bespreken,maar wel met open vizier en niet met meningen die geen ruimte laten voor het gedachtegoed en culturele achtegronden van een ander

  37. Toth
    25 augustus 2006 om 05:24 uur.

    Juustem, de reele problemen waar Rob aan refereert zijn niet op te lossen door de misschien minder aan de oppervlakte zichtbare problemen die daaraan ten grondslag liggen verder te vergroten.

  38. Alex
    25 augustus 2006 om 05:59 uur.

    Geert Mokum weet de juist snaar te vinden en het houdt de discussie scherp!
    [………verwijderd…….]
    Dus Geert Mokum heeft het bij het juiste eind en die Henk inderdaad die kletst maar wat hij is gewoon bang om de waarheid te zeggen. Kom maar op met reacties! Ik ben wel in voor een felle discussie ik zwicht niet voor agressie en scheldwoorden kan er alleen maar om lachten!


    Admin: deze persoon ALEX die GEERT MOKUM een compliment maakt is één en dezelfde persoon. bekijk het plaatje. Hij probeert de discussie daarmee een bepaalde kant op te krijgen. Dat gedrag tolereren we hier niet. Probeer het op een andere site. NB. Ook met PETER probeert hij het.

  39. Rob
    25 augustus 2006 om 06:15 uur.

    Toth, ik ben het deels met je eens dat het uitvergroten van die problemen niet perse de oplossing is. Anderszins is het natuurlijk ook zo dat het “ontkennen” ervan helemaal geen oplossing biedt.

    In het algemeen ben ik toch van mening dat je een probleem bij de wortel moet aanpakken. Als het dan niet helpt om de huidige problemen op te lossen, draagt dat misschien wel bij om verdere escalering te voorkomen.

    In ieder geval is er een gigantische fout te noemen: NIETS DOEN DOOR ALLE PARTIJEN…

  40. Toth
    25 augustus 2006 om 07:43 uur.

    Rob, het uitvergroten, overdrijven of karikaturiseren van problemen om ze duidelijker te herkennen is iets anders dan het consequent politiseren van problemen om de achterliggende oorzaken af te dekken.

    Die achterliggende oorzaken zijn niet eenduidig of behoren tot dezelfde categorie. Daarmee wil ik zeggen dat de uiteindelijke resultante (de sociale fenomenen als groepsvorming en uiteindelijk criminaliteit) niet veroorzaakt wordt door uitsluitend sociaal-economische factoren en achtergronden en gebrek aan perspectief, maar ook door een zaak als de jeugdcultuur, en dat is niet zozeer een probleem alswel een gegeven, dat een (deel) oorzaak van een probleem kan worden.

    We hebben dankzij de verharding van het klimaat, zoals dat heet, heel voorspelbaar overigens, alleen maar voor elkaar gekregen dat die verharding zich op een nog extremere manier vertaalt naar groepen in de jeugdcultuur.

    We hebben nu groepen “blanken (bij ons is een groep die zichzelf vol trots “nazi’s” noemen, maar weten vaak niet eens wat het is) “, “Marokkanen”, “Turken”, “Antillianen” etc. die naast veel overlast bezorgen met hun stoer gedraai om elkaar heen overal, elkaar soms ook de meest wrede dingen aandoen.

    Enfin, er is niet ̩̩n wortel van het probleem. Er is een netwerk van allerlei categorieen problemen dat allemaal met elkaar interfereert en uiteindelijk aan de oppervlakte komt op Рop zijn zachtst gezegd Рzeer onfraaie manieren.

    Er is geen simpele oplossing en het allerslechtste is toegeven aan de “natuurlijke” impuls van repressie, tenminste niet als je in Nederland ook graag een actie = reactie escalatie wilt dat uiteindelijk culmineert in gewapende jeugdbende’s wilt hebben en drive-by shootings op iedere dinsdagmorgen tussen 9 en 11 en meer mensen in de gevangenissen dan aan het werk.

    Maar doordat alles wat niet gericht is op repressie onmiddellijk wordt gekarikaturiseerd als dat eeuwige refreintje “pappen en nathouden” en het zo mogelijk nog anti-intellectualistischere “halfzacht gedoe” en iedere neiging naar een verstandigere aanpak een politieke verliezer is, is het naar mijn mening onvermijdelijk dat er eerst grote ongelukken zullen moeten gebeuren voordat de wal het schip keert.

  41. farid
    25 augustus 2006 om 08:31 uur.

    alex jij bent stoer nog ff en ik word bang gedraag je,

  42. styl
    25 augustus 2006 om 10:12 uur.

    jullie met jullie waarheid kijk zelf naar je eigen

  43. andy
    27 augustus 2006 om 04:50 uur.

    he!!! alex ……………

    GET A LIVE MAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  44. Rob
    28 augustus 2006 om 11:00 uur.

    Toth, ik wil alleen even ingaan op de laatste alinea van je betoog (hetgeen ik overigens met genoegen gelezen heb). Niet vanwege gebrek aan woorden, maar gebrek aan tijd… 😛

    “Maar doordat alles wat niet gericht is op repressie onmiddellijk wordt gekarikaturiseerd als dat eeuwige refreintje “pappen en nathouden” en het zo mogelijk nog anti-intellectualistischere “halfzacht gedoe” en iedere neiging naar een verstandigere aanpak een politieke verliezer is, is het naar mijn mening onvermijdelijk dat er eerst grote ongelukken zullen moeten gebeuren voordat de wal het schip keert. ”

    Je kunt toch niet ontkennen dat de politiek zich jaaaaaaaren heeft bezig gehouden met “pappen en nathouden”. Het heeft ons (iedereen dus) geen bal opgeleverd, behoudens steeds meer ellende. Ik heb niet de indruk dat de verstandige wijze van aanpakken die sinds 20 jaar gevoerd is, iets heeft bijgedragen aan wederzijds begrip. Alleen al door “wederzijds begrip” te zeggen, geef ik helaas al toe door van (tenminste) een tweedeling te spreken, hetgeen me tegen de borst stuit, want ik zou het graag anders zien.
    Repressie werkt inderdaad ook niet, dat ben ik met je eens, maar sommige misstanden zullen toch echt hard moeten worden aangepakt. Het zou een verdienste zijn als er eens iets structureel goed gedaan zou worden, bij voorkeur door samenwerking van alle groepen, waarbij het “groepsbelang” voor de verandering eens NIET op de voorgrond staat…