MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Kabinetsstandpunt Marokkaanse jeugd

25 augustus 2006 | in Maatschappij, Overheid | 13 Reacties

Marokaanse probleemjongerenEen laag opleidingsniveau, hoge jeugdwerkloosheid en onderwijsachterstanden zijn niet de volledige verklaring voor de hoge mate van overlast en criminaliteit door Marokkaanse jongeren. Waarom Marokkanen wel veel overlast veroorzaken en andere groepen in zelfde omstandigheden veel minder, is niet terug te leiden tot deze factoren en daarom verdienen Marokkaanse probleemjongeren volgens het kabinet een andere aanpak, schrijft het Kabinet aan de Tweede Kamer.

In de brief wordt het kabinetsstandpunt als volgt uitgelegd: in de Nederlandse cultuur speelt zelfregulering van het gedrag een belangrijke rol. Met andere woorden normen worden nageleefd omdat mensen zich anders schuldig voelen, niet omdat ze straf vrezen. In de Marokkaanse cultuur bestaat hiervoor een ander mechanisme. Eer en schaamte staan centraal van de betrokkene en zijn familie. Dit komt in het geding wanneer negatieve uitingen en misdragingen openbaar worden. Worden normen niet nageleefd dan komt het eermechanisme pas in werking wanneer er overal toezicht is waardoor misdragingen niet verborgen blijven.

In Nederland ligt dat anders. Veel Marokkaanse jongens zijn een groot deel van hun vrije tijd op straat zonder toezicht van hun ouders of familieleden. In de Nederlandse schuldcultuur kunnen jongeren die opgevoed zijn in een eercultuur het idee krijgen dat er voor hen weinig of geen beperkingen zijn. Als men over de schreef gaat, volgt een beroep op verantwoordelijkheidsbesef waaraan men zich gemakkelijk, zonder schuldgevoel, kan onttrekken. Gevolg van eer en schaamte is dat misstanden onder de oppervlakte blijven. Hierdoor is het moeilijk zicht te krijgen op de problematiek en om aanpak te ontwikkelen.

In het schrijven geeft het Kabinet ook aan dat het voor veel Marokkaanse jongeren lastig is een stageplaats of baan te vinden. Naast taal- en onderwijsachterstanden, kan discriminatie een rol spelen. Dit blijkt ook uit het gegeven dat Marokkaanse meisjes die het over het algemeen goed doen op school, toch vaak geen werk vinden op hun niveau.

De inhoud van deze brief is de afgelopen maanden op bestuurlijk en ambtelijk niveau besproken met vertegenwoordigers van de Marokkaanse gemeenschap, gemeenten en professionals van lokale instellingen. De analyse en de voorgestelde maatregelen werden in het algemeen door hen herkend. MaghrebMagazine.NL

Er zijn 13 reacties

  1. zoon van alhoceima
    25 augustus 2006 om 03:34 uur.

    iemand berijp bovenchte woerden?!??!!?
    ik niet begreeijp.

    Graag in het Nederlands………zodat die lastige sukkles uit amsterdam west het kunnen begrijpen.

  2. Peter
    25 augustus 2006 om 03:38 uur.

    Duidelijk!

  3. Henk -Rotterdam
    25 augustus 2006 om 05:23 uur.

    Uit bovenstaand artikel blijkt wederom dat men het nog steeds niet snapt,
    De probleem die er zijn moeten op de werkvloer worden opgelost middels het verkrijgen van werk en goed onderwijs. de echte rotzakken moeten ongeacht hun afkomst worden aangepakt.
    Maar we blijven rapporten schrijven ,we blijven lullen en op de werkvoer bij die gasten die hulp nodig hebben gebeurdt niks.
    Vele miljoenen zijn er al gestoken in onderzoeken waar alleen de onderzoeker beter van werd maar geen oplossing boden en nog niet bieden.
    Een goed plan van aanpak ontbreekt,een goed kader voor opleidiing en begeleiding ontbreekt maar met de bek beleiden we het mooiste van het mooiste doch geen resultaten of minimale. Jammer

  4. marokkino
    25 augustus 2006 om 10:10 uur.

    Allemaal onzin!!!
    Opvoeding is het belangrijkst!!

    De meeste Marokkaanse gezinnen bestaan uit veel kinderen waarvan de ouders er geen zin meer in hebben om hun kinderen netjes op te voeden.

    Dus opvoeding is heel belangrijk!

  5. tarik
    25 augustus 2006 om 10:25 uur.

    de standpunten van kabinet gaan altijd over een ding
    allouchtoon dit allouchtoon dat ( jullie kunnen niet zonder allchtoonen EN
    allouchtonen kunnen niet zonder NLS) SNAPEN JULLIE DIT NOG NIET

  6. spawn
    26 augustus 2006 om 01:22 uur.

    Wat een bullshit er zijn genoeg hoog opgeleide marokkanen en ik ben er 1 van. Maar werk vinden hoooo maar dat gunnen ze mij blijkbaar niet. Natuurlijk met dank aan Verdonk en haar kornuiten die voor deze sfeer in Hollandia hebben gezorgd. De sukkels in de regering hebben het steeds over laag opgeleide allochtonen nou ik kan je vertellen dat er relatief gezien meer hoog opgeleide allochtonen zijn dan autochtonen. We worden steeds uitgesloten uit de maatschappij geen werk is geen geld geen geld is geen toekomst en geen toekomst betekent terrorisme. Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten. Met vriendelijke groet SPAWN en Verdonk en kornuiten we houden jullie in de gaten.

  7. tommy
    27 augustus 2006 om 06:13 uur.

    spainzei:
    steeds uitgesloten uit de maatschappij geen werk is geen geld geen geld is geen toekomst en geen toekomst betekent terrorisme.

    je kan ook een andere keuze maken. kom nauw geen werk, betekent terrorisme. flauwe kul.

  8. koen
    27 augustus 2006 om 08:33 uur.

    Spawn
    Je zult voor een deel wel gelijk hebben, maar als ik als hoogopgeleide Nederlander in Marokko aan het werk wil gaan bij mijn sollicitaties Marokkanen ook wel voor hoor, bijvoorbeeld als ze de achterneef zijn van de baas van de fabriek. Dat is een eeuwenoud mechanisme en dat verandert niet snel en dat heeft voor mij weinig met discriminatie te maken.
    Wat ik verder denk is dit: in Nederland, of waar ook ter wereld, zitten werkgevers niet te wachten op mensen die al beginnen vanuit allerlei rancune en negativiteit. 1000 % (ja, duizend) positiviteit, ondanks je tegenslagen, daar wordt de wereld, daar wordt jij en daar wordt uiteindelijk de werkgever ook beter van. Dus is het een kwestie van volhouden, en ik kan het weten, want ik heb ook mijn weg gevonden helemaal buiten overheid en uitkeringen om.

  9. Rob
    28 augustus 2006 om 08:44 uur.

    Spawn, hele generaties Nederlanders hebben amper te vreten gehad, terwijl het geld dat de bedrijven verdiende, alleen maar naar Wassenaar, Aerdenhout, Laren en de grachtenpanden van Amsterdam vloeide. Zijn die mensen bommen gaan leggen? Zijn die mensen anderen gaan beroven en mishandelen? Zijn die mensen alleen maar gaan klagen? NEE, ze zorgen dat hun kinderen goed opgeleid werden met het zicht op een betere toekomst.

    En hou nou eens op met het gemekker dat allochtonen overal van worden buitengesloten. In ons bedrijf lopen er tal van goed opgeleide allochtonen rond, ook met leidinggevende functies en weet je wat? Het wordt ze door veel autochtone collega’s nog van harte gegund ook! We hebben relatief veel Marokkaanse stagaires, maar het is opvallend dat het altijd meiden zijn. Waardoor komt dat? Ze doen er iets aan! Ze zien er altijd netjes uit, gedragen zich fatsoenlijk, hangen niet als ongeinteresseerd onderuit en werken hard. Sommigen hebben hier een prima baan gekregen, maar meestal vloeien ze af naar het bedrijfsleven waar ze nog beter verdienen. Misschien een tip voor veel jongens?

    Twijfelen aan discriminatie, staat gelijk aan je kop in het zand steken. NATUURLIJK wordt er gediscrimineerd! Er is geen land ter wereld waar dat niet gebeurt. Maar het is voor veel mensen wel een ontzettend makkelijk excuus om zich achter te verbergen. Geef de wereld maar de schuld van je gebrek aan succes en je hoeft zelf geen verantwoording te nemen. Gelukkig ken ik meer dan genoeg allochtonen die het WEL maken in die “afschuwelijke en discriminerende Nederlandse samenleving……”

  10. Riffia
    28 augustus 2006 om 01:12 uur.

    Ik ben een allochtoon die goed opgeleid is en heb een leuke baan, ben wel de eerste die ooit binnen is gekomen met hoofddoek waardoor er raar naar je gekeken wordt. Maar je moet het een postieve draai geven, ik heb geschiedenis geschreven bij mijn huidige werkgever. En het leuke is dat al die “autochtone” collega’s anders denken over hoofddoek, nu weten zij dat “wij” (hoofddoeken) ook intellectueel kunnen zijn, flexibel en geemancipeerd. Natuurlijk binnen mijn eigen grenzen, ze hebben het geacepteerd en het gaat prima zo. Wat ik wil zeggen is dat heel veel Marokkanen hun trots opzij moeten zetten en niet gaan rennen terwijl je nog niet weet hoe je moet lopen. Dingen accepteren en geduld hebben. Ga ervoor, 100 tegenslagen en toch doorgaan, na regen komt altijd zonneschijn.

  11. Rob
    28 augustus 2006 om 01:56 uur.

    Riffia, ik ben blij dat je dit voorbeeld geeft. Ik heb ook een Turkse collega die al zeker 10 jaar leidinggevende is. In de eerste plaats is het een ongelooflijk fijne vent om mee te werken, zijn “ondergeschikten” dragen hem op handen, hij heeft in die 10 jaar al een paar flinke promoties gemaakt (en absoluut verdiend!!), etc. De helft van mijn directe collega’s is allochtoon en ik kan meer dan uitstekend met ze opschieten, ondanks dat ik wel eens forse kritiek durf te uiten (maar het ook wel fundeer en zonodig terug neem als ze me kunnen overtuigen).
    Je hebt helemaal gelijk dat je niet op elke slak zout moet leggen en er het beste van moet proberen te maken.
    Laten we tenminste trachten elkaars mening te accepteren, zonder het altijd met elkaar eens te zijn, DAT zou al heel wat ellende besparen.

    Mijn respect heb je!

  12. Mourados
    30 augustus 2006 om 05:11 uur.

    Rob,

    ik deel je mening helemaal.
    Helaas denkt het gros v/d authentieke Nederlander er helaas anders over. Maar dit is niet verbazingwekkend. Hele politieke en maatschappelijke carrieres kunnen instorten zodra de islamofobie en ’t integratie vraagstuk van de politiek agenda afgehaald kunnen worden. Deze topics zijn hot. Het aantal zetels tijdens de komende Tweede Kamer verkiezingen hangen hiervan af.

    Maar ja, het zal toch allemaal niet baten.
    In de bijbel staat niet voor niets opgetekend:” De mens altijd geregeerd over een ander mens diens nadeel”…

    Ik hoop dat je de gedachten van deze persoonlijkheid die je hebt opgeschreven kunt blijven vasthouden. Ik heb ze als prettig ervaren.

    Succes met je verdere levensverwachtingen.
    Een Marokkaanse mede-Nederlander: Mourados.

  13. Mieke Meerman
    18 september 2006 om 12:19 uur.

    Laten we als nederlanders eens realiseren dat integreren van twee kanten moet komen. Marokkanen, Surinamers enz zijn veelal aardige en goedwillende mensen. Ook wel eens stilgestaan ,dat als ze Middelbaar of Hoger zijn opgeleid ze een dubbele studie gemaakt hebben één zoals ieder ander,
    één vanuit een anderd taal en cultuur, veelal met weinig geletterde hardwerkende ouders.
    Eigenlijk een voorsprong voor iedere baas, door hun inzet en werklust zijn ze zovergekomen .
    Ik ben 67 jaar, en de liefderijke hulp, die ik onderweg krijg is hardverwarmend. Natuurlijk heb je er vervelende figuren tussen, maar onder Nederlanders zijn ze net zo goed ook.