MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Kansen Marokkaanse jongeren in Marokko

06 september 2006 | in Carriere, Marokko | 15 Reacties

Stage in MarokkoOp uitnodiging van burgemeester Rombouts van Den Bosch verleent de Nederlandse Ambassadeur in Marokko Mr. S. Leenstra aanstaande vrijdag 8 september zijn medewerking aan een werkconferentie en een openbare lezing in School voor de Toekomst.

Centraal staat de vraag op welke wijze kunnen er stageplaatsen worden gerealiseerd in Marokko voor afgestudeerde jongeren met een Marokkaanse achtergrond.

De Bossche burgemeester heeft deze vraag opgepakt, samen met Coen Free van het Koning Willem I College naar aanleiding van een studiereis naar Marokko die vorig jaar plaatsvond onder leiding van de Commissaris van de Koningin, mw. H. Maij Weggen.

Burgemeester Rombouts treedt naast Coen Free, algemeen directeur van het Koning Willem I College, tijdens deze ochtend op als gastheer. Het eerste gedeelte van de ochtend wordt er een werkconferentie gehouden met leden van Pashja en afgevaardigden van gemeente en provincie die in hun werk veel met Marokkaanse jongeren hebben te maken.

Er zijn 15 reacties

  1. hassanhasson
    06 september 2006 om 07:12 uur.

    het is een snoepreisje voor die gasten!!! de rest mag je zelf invullen!

  2. Oem Imaan
    06 september 2006 om 08:26 uur.

    Tactiek om mensen terug te sturen naar Marokko… Slimme aanpak Hollanders..

  3. marokkino
    06 september 2006 om 10:07 uur.

    Hahaha kansen in Marokko. Hou toch op man.
    Wie laat je toe treden in de Marokkaanse economie.
    Alle grote bedrijven zijn in handen van de overheid of prive bedrijven van ministers. Bovendien moet je wel steekpenningen en frauderen om winst te maken.

    Nou nee thanx!

    Marokko is heel dom! zolang ze de markt niet opent voor buitenlandse bedrijven en geen buitenlandse investeerders aantrekt dan wordt t toch nooit wat.

    Al die landen gaan nu naar China, India Zuid-Afrika en Marokko kan lekker blijven slapen. Ezels!

  4. ali
    06 september 2006 om 10:21 uur.

    wat wil je nou gaan doen in dat land je verdiend er geen tering

  5. Amsterdam west
    07 september 2006 om 11:15 uur.

    Je kan het beste als agent voor een bedrijf uit NL in Marokko wat gaan doen. Maar zelf iets beginnen? dat is echt alleen maar koppijn en een slechte investering. Al liggen er wel wat kansen in het toerisme, maar dat vereist wel hoge investeringen.

  6. Riffia
    07 september 2006 om 12:38 uur.

    nederlanders doen er alles aan om een paar van ons terug te sturen.. zelfs kansen creeren in Marokko.. :-))

  7. Youssef
    07 september 2006 om 01:02 uur.

    Begin bij je zelf,dan kijk naar je buur! doe eens nou iets of hou je mond!
    Wat zijn jullie allemaal zo slim tbarklah!niet terug naar Marokko toch?! daar heeft men niks te zoekn toch?! allemaal waar.
    Nou wie is nou verwantwoordlijk hiervan?!! wat heeft je vader Marokko goed gegeven?! geld op de een Marokkanse bank storten?! fletten bouwen die het heel jaar leeg blijven?! jongeren die met dure auto’s naar Marokko gaan en niet eens aan de regels houden!? die net als beesden zich gedragen?!
    Aan jullie op die manier over Marokko praten, wat weten jullie allemaal over het land?hoe het gaat? hoe de economie de laatste tijden steeds groeit? vraag t maar aan je ouders, hoe het land in 20 jaar zo is veranderd?! vraag je vader die niet eens wist hoe hij z’n naam kon schrijven, die niet eens wist(weet) wat ecomomie inhoudt.
    Volgens een rapport van het internationale bank stijgt de Marokkaanse economie met 7.2 %per jaar, dat is onofficieel!!dus dat is de waarheid.
    Voor diegenen die ze doen net alsof ze de situatie begrijpen, liberaliseren van de makrt gaat niet zomaar, als ik als land alles in eenkeer ga liberaliseren, dan is de kans zo groot dat alles mis gaat. Heeft NL alles geliberaliseerd?! sinds wanneer zijn ze dan ook meebegonnen?!
    NL is economisch groot geworden door het gestolen geld uit Indonesie en Suriname, zeer goedkope arbeidskrachten uit Marokko en Turkije….
    Een land kan zich niet ontwikkelen zonder pogingen van haar burgers, ik wil graag ooit zien dat een Marokkaan zo een gevoel krijgt van: het is mij land waarop ik heel erg trots op ben, ik wil alles doen voor een betere toekomst voor mijn kinderen. Wat je ziet is alleen maar arrogantie en domme praatjes van dommen die niets doen, maar wel klagen.
    Is een land die 40 milioen mensen telt vergelijkbaar is met een soort deelstad van 16 miljoen bewoners?!?!

  8. Saida
    07 september 2006 om 01:41 uur.

    Ik ben het helemaal met youssef eens

  9. marokkino
    07 september 2006 om 07:23 uur.

    youssef,

    Een vraag wat is in Marokko goed geregeld??????

    Een ding maar; corruptie!!

    conclusie, nieuwe bevolking niewe regering.

  10. AbdelRahman
    08 september 2006 om 11:27 uur.

    Saida, ben je het echt 100% met hem eens? :-s

    Youssef!
    Geld storten op een bank? Dat brengt op… Weet je hoeveel projecten daarmee gefinancieerd worden? Uiteinlijk ligt dat geld niet te rotten!

    De meeste jongeren werken hard om een blitse auto te kopen. So what als ze met de auto op reis gaan? Al een taxi genomen in Marokko? Al wat de taxichauffeurs doen is klagen hoe slecht ze het hebben en dat Europese Marokkanen o zo verwend zijn. En ik heb het niet eens over hun rijkwaliteiten, staat van het openbaar vervoer of lak aan hygiëne.

    Huizen/appartementen uit de grond stampen en niet onderverhuren? Ervaring leert je dat huurovereenkomsten niet gerespecteerd worden in Marokko. En je kan er bitter weinig aan doen. Dus liever mijn stulpje leeg laten staan!

    Als je iets koopt betaal je minstens 50% meer dus waarom medelijden hebben terwijl je daar constant opgelicht wordt!
    Om te investeeren in Marokko moet je eerst een cursus doorlopen “omgaan met Marokkanen uit Marokko!!!!” Les 1 zal dan wss bestaan uit: smeergeld, smeergeld en nog eens smeergeld!

    U zei: “Een land kan zich niet ontwikkelen zonder pogingen van haar burgers, ik wil graag ooit zien dat een Marokkaan zo een gevoel krijgt van: het is mij land waarop ik heel erg trots op ben” ===>> Sorry dat ik je Dr. Martin Luther King speech verstoor, but u full of crap. Je denkt te materialistisch en verwijt anderen dat. ze teveel pronken met hun eigendommen waar ze tenslotte hard voor werkten.
    Ik zag op Peking Express bevolkingsgoepen wildvreemden in de armen sluiten zonder maar ook iets van hen te vragen. Op zulke eigenschappen mag je trots zijn, en niet dat elke plaatselijke Marokkaan een huis met 3 garages heeft.

    P.s: Waarom bestempel je marokkanen die in de jaren ’60 naar Europa trokken als volstrakte idioten? Ik wil jou zien vertrekken naar een wildvreemd land, broke like a joke, zonder ook maar iets te hebben om op terug te vallen…

    AbdelRahman uit Brussel

  11. marokkino
    08 september 2006 om 02:40 uur.

    Abdel jongen, je hebt gelijk!

  12. brownie
    09 september 2006 om 09:28 uur.

    youssef,

    wel die analfabete ouders zijn volgens mij echte helden want als je ziet wat zij gepresteerd hebben zonder echte opleiding dan je hen alleen maar bewonderen.

    wat heb jjj dan gedaan om hen idioten te noemen ? ( ben eerlijk gezegd benieuwd.)

    toch is niet alles wat je zegt bullshit want ik geloof ook dat de marokkaanse burgers zelf kunnen meehelpen om het land op te bouwen…nu als ik een taxi probeer te nemen in marokko dan erger ik me dood aan de mentaliteit van die gesten want ze zijn arrogant,verwend en rijden rond in wrakken om van hun rijstijl maar te zwijgen.
    een appartement is sowieso een investering of het nou leegstaat of onderverhuurd is.
    ik kan je trouwens zeggen dat ik voldoende ervaring heb met huurders in marokko en je moet eigenlijk gek zijn om daar iets te verhuren want ze lopen gewoon weg en laten de deur open…koop jjj dan maar een vliegticket om je eigendom te gaan sluiten, rekeningen te betalen en heel de rompslomo.
    om maar te zwijgen van extra verlof vragen…nee dank je.

    wat hier gezegd werd door de andere leden is volledig terecht.

  13. Hassan
    10 september 2006 om 07:08 uur.

    Hallo allemaal

    Ik heb een verhaal dat ik graag kwijt wil,
    Marokko een super leuk heerlijk luiland dat is het.
    Afgelopen zomer heb ik een ongeluk gehad met een broertje van een Marokkaanse minister hij ging spookrijden en ik wilde naar rechts, en wat denk je meneer scheld me verot uit en dreigen en dreigende gebaren maken en het is zijn fout rarara als die man mij aanraakte had ik zijn kaken gebroken maar gelukkig was het een oude lul die je gewoon uit respect voor me zelf niets aan kan doen. ik heb aangiften willen doen, en de agenten vertelden me dat ik niets van hem kon plukken rijke stinkerd nog wel maar ik heb het geluk dat ik me heb weten te beheersen anders zat ik nu in de bajes. I.P.V papieren invullen en de rest is verzekerings kwestie nee meneer kan doen en laten waar hij zin in heeft.
    Om terug tekomen op Youssuf JIJ weet niets van Marokko meneer de ARABIER de berbers zijn vanaf 1956 onderdrukt en nog steeds.Dat zijn de redenen van onze ouders die zelfs hun naam niet kunnen schrijven, maar geloof me de generaties de er aan zitten te komen zullen jou taaltje nog de taal van jou god (koning) erkennen of toleren het zit in het bloed eeuwen lang, Ellende en coruptie van hier tot gunter liegen en bedriegen waar je bij staat onnozele wetten die bijna niemand naleeft, ten zij je familie bij de daltons zijn dan is het voor jou youssuf een andere koek maar na het lezen van jou verhaal ben jij een arabiertje, die de berbers anders ziet maar wel bepaalt wat ik moet en mag wij zijn de vrije volk en blijven een vrij volk tot we er heen gaan jij mag met je familie en de rest van de arabieren gaan knielen voor jullie koning.

  14. Yasmine
    10 september 2006 om 10:41 uur.

    Daar gaan we weer!!!!!!

  15. AbdelRahman
    11 september 2006 om 01:14 uur.

    Inderdaad Yasmine,

    Het lijkt me dat er eerder vrede komt tussen Joden en Moslims dan tussen Arabieren & Berbers 😉

    AbdelRahman uit Brussel