MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Docente naar huis na weigeren hand

10 september 2006 | in Geloof, Maatschappij | 14 Reacties

DocenteEen Marokkaanse moslima docente van het Vader Rijn College in Utrecht is door het bestuur gevraagd thuis te blijven, nadat ze had besloten mannen voortaan geen hand meer te geven. Maandag stuurde ze haar collega’s een email waarin ze aankondigde om godsdienstige redenen mannen geen hand meer te geven. De schoolleiding reageerde verrast, vooral omdat de docente al een jaar op de vmbo-school heeft gewerkt, zonder moeite te hebben gehad om mannen de hand te schudden. De directeur van de school is van mening dat docenten geen godsdienstige stelling behoren uit te dragen vandaar dat de school de Commissie Gelijke Behandeling heeft ingeschakeld om een oordeel uit te spreken.

De commissie had eerder dit jaar al een keer te maken met een soortgelijke zaak. Een aanstaande leerling van een ROC-beroepsopleiding in Utrecht weigerde mannen een hand te geven. De commissie heeft in die zaak de leerling gelijk gegeven, onder de voorwaarde dat de leerling ook vrouwen geen hand zou moeten geven. Anders zou ze zich schuldig maken aan discriminatie van mannen, schrijft de Volkskrant.

Er zijn 14 reacties

  1. abdel
    10 september 2006 om 03:36 uur.

    een ieder is vrij te doen een te zegen wat hij wil mits het geen straf baar feit is een ik vindt dat asl zij mannen geen hand wil geven dan heeft ze daar groot gelijk in. niemand heeft het recht om iemand iets op te egen waar hij of zij tegen is.
    eigenlijk zouden haar collegas haar daar in moeten steunnen als we het over democratie hebben.
    het is haar wil een haar geloofsovertuiging een dat zouden we moeten accepteren van elkaar van elkaar.ortodocse joodse vrouwen mogen mannen ook geen hand geven een daar hoor je niemand over.

  2. abdel kader
    10 september 2006 om 10:25 uur.

    als zei mannen geen hand wilt geven , en ze wilt perse zo zijn dan moet ze naar afghanistan . school en godsdienst is gescheiden zo is dat in marokko en zo is dat ook in nederland , en hoe vaak geef je als moslima een man een hand? mss alleen als die man jarig is ofzo echt flauwekul dit. deze mannen zijn per slotte haar collega’s die zijn ook getrouwd of hebben een vriendin etc. stel ze moet ouderavonden regelen en ze krijgt de vader van 1 van haar leerlingen dan moet ze zich toch voorstellen als docente of geeft ze hem dan geen hand? omdat ze moslim is, zo wordt ons geloof nooit gerespecteerd als men van die onzinregels heeft.de school heeft dus gelijk

  3. gla tinek
    10 september 2006 om 11:05 uur.

    ABDEL KADER je kader zit beetje te hoog.. ik snap veel dingen maar sommige dingen wilik niet snappen. Het gevoel dat een man krijgt als ie een vrouw de hand geeft is onbeschrijvelijk… als zij geen hand wil geven wil ze dat niet het kon ook om andere redenen bijgeloof stel ze was bijgelovig dan hadden ze gezegd die is gek maakt niet uit toch?? maar nee de islam moet aangevallen worden op alle fronten! sir tn3ass je volgt deze westerse dwalende

  4. achaffay
    11 september 2006 om 09:43 uur.

    zij is vrij niemand mag haar dwingen om haar hand te schuden.

  5. AbdelRahman
    11 september 2006 om 01:12 uur.

    Abdelkader, er zijn tal van manieren om iemand te begroeten.

    Onzinregel? Het is geen zelfbedachte regel!!!
    Vind je vasten, bidden, geloof, bedevaart, aalmoes ook onzinregels?

    AbdelRahman uit Brussel

  6. Noureddine
    11 september 2006 om 05:22 uur.

    geef ze de box 😉

  7. abdel
    11 september 2006 om 11:16 uur.

    abdelkader, als je mee wil duscuseren dan moet je wel weten waar je over praat. dus je moet wel een beetje verstand hebben van de islam. een je moet landen niet vergelijken met de islam als het in marocco mag dan betekent het dus dat het van god mag.een godsdienst een school moet je gescheiden houden. ik zat vroeger op de mavo een daar moestje elke dag biden voor dat de lessen begonnen. een dat moest dus niet gescheiden houden, een dan moet je maar naar afganistan. nou je hoef eigenlijk niet zo ver hier in rome al in het veticaan daar kunnen ze je er alles over vertellen, ga daar eens kijken of daar meisjes een jongens bij elkaar in de klas zitten daar hebben ze apparte scholen, jongens een meisjes, laatstaan een hand geven een als je daar toch bent stel ze eens vragen hoe ze denken over homos een lesbiens, maar daar hoor je ze niet over.alleen over de islam moslims dit een moslims dat. oo ja vandaar kan je de boot nemen naar israel daar kun je de ortodoxe joden vragen of ze ook bij elkaar op school zitten.daar hebben ze ook een leuk antwoord voor je
    als je niet voor een palestein word aan gezien.
    een ieder mag geloven in nederland hoe hij wil een op welke manier. als je jezelf respecteert een andere mensen, dan zullen de mensen je ook respecteren hier bestaat godsdienst vrij heid een daar hoef je niet voor afganistan want daar bestaat het nie.

  8. unweit
    12 september 2006 om 04:12 uur.

    Ik ben het wel eens met de schoolleiding.
    Als deze lerares geen hand (meer) wil schudden met mannen, mag zij dat van mij best vinden, geen probleem. Maar ze moet dan niet gaan werken in een job waar het schudden van handen met mannen als iets geheel normaals gezien en beleefd wordt. Ik heb geen idee hoe dit soort dingen in Marokko zijn geregeld, ik weet wel dat het hier in Nederland als de gewoonste zaak van de wereld gezien wordt dat je dat als vrouw wel doet. Het heeft hier in Nederland ook alles te maken met emancipatie en volledige acceptatie over en weer. Nogmaals het is aan de lerares helemaal vrij om (sind haar vakantie) te vinden wat ze vindt, ik ga me daar als zodanig niet mee bemoeien, er is een scheiding tussen staat en godsdienst, maar diezelfde scheiding staat ook in de weg van het kiezen van – in deze cultuur afwijkende – normen en gebruiken juist op basis van een godsdenst c.q. een beleving hiervan. Om deze reden kan ik hierin dan ook absoluut geen aanval op de Islam als zodanig zien.

  9. Joost1965
    12 september 2006 om 03:33 uur.

    Unweit,
    Ben het helemaal met je eens. Heb niets tegen moslims (ben zelfs met eentje getrouwd), maar je kunt niet van Nederlandse (christelijke/openbare) instellingen verwachten dat zij zich aanpassen aan iedere leefregel van ieder geloof. Sommige dingen zijn nu eenmaal ongepast of onfatsoenlijk, en niet iedere ouder zal het op prijs stellen als de juf van zijn/haar kind opeens geen hand meer wenst te geven. Is dat islam-vijandig, racistisch of disciminerend van die ouders? Nee, het betekent dat wij sommige van onze gewoontes graag willen handhaven. Als deze dame zo gelovig is, laat zij dan solliciteren op een islamitische school.
    En ook: als deze dame inderdaad zo gelovig is, bidt zij ongetwijfeld ook vijf keer per dag. Moet de school dat ook accepteren? Worden de lessen daarmee niet heel erg verstoord? Of moeten de lestijden dan maar worden aangepast aan de islamitische kalender? Wordt er in moslimlanden eigenlijk evenveel rekening gehouden met niet-islamitische waarden, normen en religieuze verplichtingen? Ik dacht het niet.
    Tenslotte: als je iedere leefregel of religieuze plicht uit de Koran (of andere heilige boeken) serieus neemt, wordt je leven in een andere cultuur wel erg moeilijk. Dood de ongelovigen, dat wordt ook in sommige heilige boeken gepredikt. Of: homo’s van vierhoog naar beneden gooien. Ik denk dat een beetje flexibiliteit wel nodig is. Zoals ik mij in islamitische landen ook aanpas, zelfs als dat tegen mijn principe ingaat.

  10. abdel
    12 september 2006 om 11:00 uur.

    in de koran staat niet dat je iemand van 4 hoog naar beneden moet gooien sterker nog je moet een homo of lesbien respecteren maar ja weinig kennis van de islam een de koran dan gaan mensen weer wat bleren he,trouwens de koran is er ook in het nederlands misschien weet je het de volgende keer wat beter te vertelen

  11. abdel
    12 september 2006 om 11:07 uur.

    denk ook eens aan de godsdienst vrijheid
    een als we het niet normaal vinden om mannen of vrouwen geen hand te geven dan moeten we dat maar in de toekomst normaal gaan vinden want in dit land wonnen niet alleen maar cristenen, anders was ze maar kristen geworden toch een staat niet in de bijbel dat je mensen van 4 hoog naar beneden moet gooien nee, dan staat het in de koran ook niet want dat boek is van dezelfde god, maar ongelofigen begrijpen het niet die denken dat er merderen goden bestaan toch,nou ik zal jullie helpen de tora en de bijbel en de koran zijn van dezelfde god een die profeten mozes een jezus zijn ook voor moslims profeten alleen de koran is het laatste boek van de drie. nou succes er mee

  12. someone
    13 september 2006 om 10:02 uur.

    ik ben het ook eens met de schoolleiding. Ben zelf van berberse afkomst en ik vind dat deze vrouw zich heeft aan te passen aan haar werkomgeving. Dat is dus inclusief haar collega’s, ouders van haar leerlingen en ga zo maar door. Je kiest voor deze baan en dus weet je van tevoren dat er heel wat handjes moeten worden geschuld (zoals bij de meeste banen overigens). Wil je dit niet dan moet je heel goed nadenken wat je wel wilt. We leven met zn allen in Nederland en als wij ons geaccepteerd en geliefd willen voelen hier, zullen wij er ook wat voor moeten doen. Het is en blijft een kwestie van geven en nemen. Wees blij dat er niet gezoend hoeft te worden

  13. Ad Milan
    16 september 2006 om 09:03 uur.

    Someone heeft m.i. heel erg gelijk!

  14. ahmed
    18 september 2006 om 11:19 uur.

    ik wil even reageren op someone damnn wat een mensen hier.Geloof je uberhaupt zelf nog wel waarom wil ej geliefd worden pff.Je moet bblij zijn met jezelf en niet alles doen voor nl of wil je vergunning ofzow