MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Koning Marokko: respecteer islam

19 september 2006 | in Geloof, Marokko | 53 Reacties

king marocDe Marokkaanse koning Mohammed VI heeft paus Benedictus XVI aangespoord om de islam te respecteren. Hij vraagt de rooms-katholieke paus hetzelfde respect te hebben voor de islam als voor de andere godsdiensten. Zo meldt het officiële Marokkaanse persagentschap MAP die maandag uittreksels uit de boodschap van de koning aan de paus heeft gepubliceerd.

Volgens de koning spoort de islam aan tot vrede en verwerpt de islam het geweld. “Respect is het beste middel om de dialoog tussen godsdiensten en culturen te promoten”, aldus de Marokkaanse koning.

Er zijn 53 reacties

  1. MINA
    19 september 2006 om 01:46 uur.

    KRACHT VOOR ONZE KONING.

  2. Rif _ Srtijder
    19 september 2006 om 02:42 uur.

    eindelijk een koning die voor de islam komt maar is nog steeds niet als saddam en als de president van iran

  3. Fatima
    19 september 2006 om 07:28 uur.

    Agi Riffi, beetje bij beetje.. Hij zegt tenminste iets 🙂

  4. bharos
    19 september 2006 om 08:03 uur.

    als er iemand is die niet goed bij zijn hoofd is dan is dat het christen (dom)
    de paus heeft dit bevestigd.
    de joden hadden het al bevestigd joden (dom)
    2 militairen met geweld gaan halen.
    miljarden vernietigt en massa mensen vermoord maar je hebt je militairen niet.

    dus tegen de islam zeg ik blijf cool en dan heb je de wereld begrepen.
    als je verschil uirmaakt tussen een volk
    dan heb je dit leven niet begrepen.
    als je verschil maakt tussen geloof (vooral moslims denken dan zij de beste zijn)dat is niet waar,dan heb je het leven ook niet begrepen.
    dus paus je geeft jde christenen schaande …
    meer christenen zoeken een ander geloof…(domme paus….en allen die achter de paus staan zijn echte apen ,honden, varkens ,gaarnalen,,ect…

  5. oussama
    19 september 2006 om 08:22 uur.

    juist fatima beeetje bij beetje…..

  6. SAMADIE
    19 september 2006 om 09:17 uur.

    arifi, wat heeft sadam voor de islam gedaan ? moet mo 5 ook zijn vok gaan uitmoorden, of zoh, nou als jij graar wil dat hij op sadam gaaat lijken, dan vrees ik dat jij nu de graf van ons arif aan het grafen bent, en iran dat is puur macht spelletjes olie mijn vriend. in iran wordt islam gedwongen aan het volk, maar niemand gelooft in,

  7. Rob
    20 september 2006 om 08:30 uur.

    Bharos, je schrijft: “meer christenen zoeken een ander geloof…(domme paus….en allen die achter de paus staan zijn echte apen ,honden, varkens ,gaarnalen,,ect…”

    Tja, als ik DAT zeg over de Islam, moet ik onderduiken. Ik heb overigens totaal niet de behoefte om het te zeggen, hoor. Maar gedraag jij je dan ook, want zulke stompzinnige uitspraken geven blijk van totaal gebrek aan respect. Verwacht dan ook geen respect terug…

  8. Ayman
    20 september 2006 om 11:38 uur.

    Heeft deze paus niet toevallig in het leger van mr.Hitler gediend?
    Knap hoor, niet slecht gedaan,van nazi tot paus.
    NL mag hopen want zelfs Wilders maakt kans om het tot paus te schoppen!

  9. SAMADIE
    20 september 2006 om 11:48 uur.

    rob laat ik voorop stellen dat ik het niet eens ben met bahors, maar als jij dat zegt over de islam dan heet dat vrijheids van meninguiting.

  10. Rob
    20 september 2006 om 12:31 uur.

    Samadie,
    Dat heet inderdaad vrijheid van meningsuiting. En als jij iets zegt over de paus, dan heet dat (voor mij althans) ook nog steeds vrijheid van meningsuiting. Ik vind echter dat IEDEREEN die niet het fatsoen kan opbrengen om een ander zijn/haar geloof te respecteren, onbeschoft is. Dus niet-Moslims hebben voor mij evenmin het recht om Moslims te schofferen om hun geloof, maar andersom geldt dat ook. Alleen hoor ik zelden of nooit dat hele (zogenaamd) christelijke bevolkingsgroepen demonstraties houden en vernielingen aanrichten als er iets over de paus wordt gezegd. En je kunt toch niet ontkennen dat dat andersom WEL het geval is.
    Waarom laten grote groepen Moslims zich toch zo makkelijk opnaaien? Snappen ze dan niet dat dat precies is wat sommigen willen?

  11. zoon van alhoceima
    20 september 2006 om 12:31 uur.

    allaho akbar.

    TOP KONING.lang leve de koning

    juist en beetje bij een beetje

    hoi

  12. Rob
    20 september 2006 om 01:07 uur.

    Ayman, verwacht jij enig respect met die opmerking?
    Je bent net zo dom bezig als autochtonen die zulke dingen over de profeet zeggen…

  13. Peter
    20 september 2006 om 02:22 uur.

    Dat Koning Mohammed VI deze paus heeft aangespoord tot respect voor de Islam is terecht!

    Het gaat wat mij betreft niet om het verschil maar om de overeenkomsten! Een geloof en cultuur moet je koesteren. Het is een kwestie van fatsoen dat je naar elkaar luisterd en dat je elkaar niet kwetst. Deze Paus mag wat mij betreft onmiddellijk uit zijn functie worden ontheven hij is geen bruggenbouwer hij schept in de wereld verdeel en heers! Weg met deze paus! Ik mag hem niet!

    Koning Mohammed VI en dat heb ik al vaker laten blijken heeft het wel degelijk goed voor. Deze Koning schept een band met zijn volk en met andere landen die respect tonen.

    Deze paus darentegen is niet goed bezig. Hij bemoeit zich met de politieke kwesties en maakt kwetsende opmerking over de Islam. Dit schept onrust en spanning. De Wereldvrede wordt steeds meer bedreigd. Als dergelijke vooraanstaande personen zich zo uitlaten ja dan vraag je ook om problemen.

    Het Vaticaan moet een pas op de plaats nemen.

    De Islam is een religie daar moet je niet mee spotten! De Islam biedt veel overeenkomsten en zo moet je dit zien. Mijn vaderland is Indonesia Surabya. Indonesie is een groot Moslimland.

    Het maken van dergelijke misplaatste opmerkingen brengt emotionele reacties teweeg. Deze Paus is niet goed bezig! Hij moet zich onthouden van commentaar over de Islam. Zijn voorganger had het wel begrepen die zocht naar de overeenkomsten! Dat deed President Bill Clinton ook! Bush is ook verkeerd bezig!

    We moeten niet als vijanden tegenover elkaar komen te staan we moeten zoeken naar de overeenkomsten en investeren in de diversiteit pas dan kan je met elkaar winst behalen.

    Als er geen ruimte is voor het verschil ja dan is dat een spanningsveld.

    “diversiteit” is het juiste begrip daarin moeten we zoeken naar de overeenkomsten en niet naar de verschillen zo simpel is dat!

    Heb respect voor een ander dan heeft een ander dat ook voor jouw. Ik heb vele goede Marokkaanse vrienden. Mensen met een warm hart ik ben erg op ze gesteld.

  14. Toth
    20 september 2006 om 05:05 uur.

    Het is misschien teveel gevraagd voor de gemiddelde persoon om inhoudelijk te kunnen reageren op wat precies de Paus heeft gezegd in die speech, aangezien er toch wel enige historische, theologische en filosofische kennis voor nodig is.

    Ik ben het niet eens met de argumentatie van de Paus en ik blijf het op zijn minst merkwaardig vinden waarom hij teruggrijpt op een anti-islamitische polemiek uit de Byzantijnse traditie van een vorst, in wier rijk andersgelovigen, Manicheers, Joden etc. gewelddadig werden bestreden, om te bepleiten dat geloof niet met gewelddadige middelen mag worden opgelegd/ afgedwongen. (En dat beweert het hoofd van de katholieke kerk, de bakermat van het satansgebroed van de Dominicanen, dat drijft van het bloed van de Albigenzen tot de Inquisitie tot in Jasenovac.)

    Maar ik moet het eens zijn met Rob in de constatering dat, weliswaar niet overal, maar een overreactie hier en daar, bepaalde politieke spelers (vnl de radicalen aan beide zijden) goed uitkomt. Dit is weer iets compleet anders als de cartoonkwestie, omdat daar de hele intentie van was de zwakste plek op te zoeken en er vervolgens zo hard mogelijk in te schoppen, ik geloof er niets van dat de Paus soortgelijke bedoelingen had, maar ook bij de cartoonkwestie is de zaak in bepaalde landen extra aangewakkerd om de aandacht af te leiden van echte, veel meer wereldse problemen. We zullen het helaas nog wel vaker meemaken en ook dat bepaalde krachten door zich te profileren er voordeel uit denken te kunnen slepen. Ik denk dat het van realisme getuigt om bijdrage van de Marokkaanse koning in die laatste categorie te plaatsen.

    Ik denk dat het goed zou zijn indien de theologische discussie over de trancendentie van Godsbeelden, de invloed van Hellenistische ideeen etc. te scheiden van de multidisciplinaire discussie over het verband tussen religie en geweld, omdat dit niet in een academische discussie in een politiek vacuum kan plaatsvinden en het altijd een sterk gepolariseerde, nimmer objectieve en een bij uitstek gepolitizeerde discussie zal blijven.

  15. lohengrin
    20 september 2006 om 05:07 uur.

    Geheel in de stijl van dictators overschat ook deze alleenheerser van een onderdanig volk het aantal westerlingen dat gelooft in de eindeloos herhaalde moslimpropaganda dat ‘Islam = vrede’ zou zijn. Zo’n koning moet zijn volk eronder houden en wat werkt nu beter bij die arabieren als controlemiddel nr. 1: islam.

    Er is inmiddels bij weldenkende en ingelichte niet-moslims (minderwaardig ‘kafirs’ geheten in de sekte islam) geen hond meer die gelooft in deze propaganda. Sterker nog, islam maakt zich steeds meer en meer belachelijk en koerst wereldwijd steeds meer af naar de positie die het verdient: van wereldreligie naar een intolerante en wereldvreemde sekte.

    En dat de 14de eeuwse keizer gewoon gelijk had dat Mohammed alleen slechts en onmenselijks heeft gebracht en dat hij zijn ‘religie’ met het zwaard heeft verspreid dat is historisch een gegeven, dat alleen door de sekte zelf nog ontkend wordt.

    Volgende keer iets beter TAQIYA plegen, koninkje.

  16. maroc_connection
    20 september 2006 om 05:43 uur.

    Bazz 3lih onze koning . Hij heeft een hart voor de Islam en Moslims en dat kan niet van de meeste Moslimleiders gezegd worden. En wat die nazi-aanhanger betreft eens nazi altijd nazi. Hij had nooit paus moeten worden. Kijk door wie de Christenen vertegenwoordigd worden en dat zegt al genoeg over hen. Zij hadden ook moeten protesteren om te bewijzen dat ze niet achter deze uitspraken staan. En dan zeggen ze de Moslims zijn gewelddadig. Ahnee zeker wij moeten alles slikken zeker. Maar ja laatst lacht, best lacht.

  17. alie
    20 september 2006 om 06:04 uur.

    Het blijft altijd een heete discussie over geloof ,ras,geaardheid.Is het niet beter dat deze mooie aarde beteraf is zonder mensheid.Ik hoop ooit een dag dat de gehele mensheid verdwenen is op deze aarde.De mensheid verkloot de aarde en we zit elkaar uit te moorden.Laten we bidden op de dag des oordeels,en dat deze snel mag komen.

  18. Ayman
    20 september 2006 om 08:05 uur.

    Rob

    Als je begrijpend kan lezen dan zul je hebben begrepen dat ik hiermee niet om respect vraag,maar alleen maar bepaalde feiten weer te geven,meer niet.
    En jij begint gelijk over respect ,alsof ik beledigend zou zijn geweest!
    Dat van de paus is toch waar ?Hij heeft daadwerkelijk in het nazi-leger gediend.
    En van Wilders weten we inmiddels toch ook allemaal wat voor filosofie hij aanhangt.En sorry hoor,maar als je dit beledigend noemt ,dan kan je nooit(wat het westen zo vaak roept) een dialoog aangaan als je bepaalde feiten niet kan(wil) accepteren?

  19. Toth
    21 september 2006 om 07:48 uur.

    Je moet begrijpen Ayman, dat het verleden politiek is. Ik neem aan dat je bekend bent met de buiten iedere proportie opgeblazen “connectie” van Haj al Husseini met Hitler en op die manier werd met hetzelfde gemak Arafat ook met het nationaal-socialisme in verband gebracht.

    De sociale werkelijkheid in nazi-Duitsland, naast dat nationaal-socialisme een door velen, maar lang niet door iedereen aangehangen, normaal geaccepteerd politiek verschijnsel was, en dat ze met name veel deden om hun jeugd te binden door sport en spel en allerlei bezigheden te organizeren. Het werd later (in 1939) verplicht en Ratzinger heeft daaraan toen meegedaan. (Lees hierover bijv. “Hitler’s Children: The Hitler Youth and The SS van Gerhard Rempel.)

    Ratzinger heeft daarna 2 jaar gediend in een luchtafweer eenheid en heeft daarna gedeserteerd, volgens vele bronnen zonder een schot te hebben gelost.

    Maar Ratzinger heeft zich daarna wel altijd constant ingespannen tegen oorlog en voor vrede. Het is bijv. hij geweest die Johannes Paulus II op ramkoers heeft gezet tegen de VS en hun handlangers in hun Agressie tegen Irak. Dat maakt deel uit van de manier waarop Ratzinger of “Benedictus” consequent naar zaken als oorlog en vrede kijkt. Deze paus is niet de vijand van islam, maar een kans op een goede interreligieuze en vooral vreedzame verstandhouding. Dat is waarom bepaald krachten die meer dan anderen toegang hebben tot de media er alles aan zullen doen om dat te verzieken.

    Doe daar niet aan mee, gewoon door de feiten te kennen.

  20. Rob
    21 september 2006 om 08:30 uur.

    Ayman, hoe wil je met iemand in discussie gaan als je al begint met de opmerking “als jij begrijpend kan lezen”? Hiermee jaag je een ander direct in de gordijnen, maar goed, ik heb een brede rug en laat dit afglijden omdat ik ergens het gevoel heb dat je het niet perse lullig bedoelde.
    Wat ik met mijn opmerking wilde aangeven, is het volgende: het feit dat deze paus in WO2 in het Duitse leger heeft gediend, zegt mij niet zoveel. Je zou de Duitsers op visite moeten krijgen die als dienstplichtige moesten vechten en zelf een kogel kregen omdat ze weigerden. Daarnaast moet je het ook in de tijd plaatsen. Er is geen land en geen volk dat alleen maar goed heeft gedaan in de geschiedenis.
    Wat heeft het voor nut om op te merken dat de vent in het Duitse leger heeft gediend. Het kan inhoudelijk alleen maar negatief bedoeld zijn. Het feit dat veel moslims op hun achterste benen staan over zijn uitspraak, kan ik heus wel begrijpen, ook ik vind het niet echt slim. MAAR ook dat moet je plaatsen in de tijd waarin die uitspraak oorspronkelijk gedaan is. Misschien weet je het niet (of wel), maar die uitspraak is gedaan in een tijd dat de toenmalige sultan net 15.000 christenen/niet-moslims had laten onthoofden, louter omdat ze geen moslim waren. Dus het idee over moslims destijds was “niet zo positief…”.
    Nogmaals, het blijft een ongelukkige situatie en het had beter niet gezegd kunnen worden, maar je gaat toch niet ontkennen dat “andersom” ook wel “het een en ander” gezegd wordt, of niet soms?

    Laten we aan alle kanten eerst maar eens beginnen om elkaar in de waarde te laten: moslims, christenen, andere godsdiensten en niet-gelovigen. In dat kader zou ik willen zeggen: wie denken wij, de mensheid wel wie we zijn, als we een andersdenkende onze ideeen willen opleggen”? Zou God, Allah, Boedha, Jehova, etc.etc.etc. dat niet mogen uitmaken?

  21. Ayman
    21 september 2006 om 01:16 uur.

    Nou Rob ,dan moet je man en paard noemen .
    Hoe heette die sultan en waarom werden er 15000 christenen onthoofd?

  22. Rob
    21 september 2006 om 02:02 uur.

    Ayman, om een of andere reden valt je opmerking steeds weg, helaas.
    Hoe die sultan heette ben ik vergeten, maar ik zal het nazoeken. Hoe z’n paard heette weet ik echt niet… 😉
    En waarom hij 15.000 mensen liet vermoorden? Ach, is dat interessant? Het is gewoon massamoord. Maar dat zullen “wij” ook wel gedaan hebben onder de toenmalige moslims. Ook een misdaad, helaas. Ik ontken niet dat er tijdens de kruistochten ook heeeeeeel veel bloed kleeft aan “christelijke” handen. 🙁

  23. Rob
    21 september 2006 om 03:07 uur.

    Ayman, ik denk het gevonden te hebben, maar dat zeg ik onder voorbehoud…

    Het gaat, voor zover ik kon achterhalen, om een uitspraak van Manuel II van Byzantium, inzake de slachtingen van Timoer Lenk.

    “Timoer was een wreed en nietsontziend heerser. Hij was een fanatiek moslim, die verantwoordelijk was voor het ter dood brengen van naar schatting ZEVEN TOT ZEVENTIEN MILJOEN mensen. Vrijwel alle christenen (Nestorianen) in zijn rijk, dat een groot deel van Azië omspande, werden uitgeroeid. Alleen in de bergen van het huidige Irak ontsnapte een klein aantal aan het zwaard.”

  24. ahm3ed
    21 september 2006 om 05:20 uur.

    hij lijkt wel een beetje op vrouwen hoor!! die koning van jullie!!! maar lang leven islam

  25. Toth
    21 september 2006 om 05:47 uur.

    Het gevaar bestaat er altijd in contemporaire denkbeelden te projecteren op historische gebeurtenissen, vaak politiek gemotiveerd, om vervolgens verbanden te leggen die er niet of slechts gedeeltelijk zijn, om daarmee weer die denkbeelden te legitimeren.

    Timoer Lenk is een heerser in de traditie van Dzjengis Khan. De exacte religieuze orientering van Timoer Lenk is niet bekend, vermoedelijk sufi, maar de politieke motivatie is wel bekend en dat is het rijk van de Seljuk herstellen, ten koste dus van de Ottomanen.

    Het is Lenk geweest die het rijk van Manuel II (tijdelijk) heeft gered van inlijving in het Ottomaanse rijk door de belegering van de Turkse sultan Bayazid onhoudbaar te maken. Manuel II had eerder in zijn leven een alliantie gesloten met de Ottomanen door Moerad I te vragen hem te helpen zijn broer van de troon te stoten en moest in ruil daarvoor helpen allerlei Turkse emiraten te onderwerpen. Politieke belangen spelen hierbij de hoofrol en geen religieuze, zoals analfabeet Karel de Grote die ook religie meer zag als bruikbaar machtsmiddel (en middel om eenheid te creeren in zijn rijk) dan als iets intrinsiek waardevols.

    Het is al een hele opgave om een objectief beeld bij elkaar te krijgen van de wereldgeschiedenis, mede ook omdat het materiaal zo fragmentarisch en inclompleet is. Ik heb groot respect voor mensen die zover gevorderd zijn in hun kennis van de geschiedenis, om zichzelf in staat te kunnen achten ook morele oordelen te vellen.

  26. Mo
    21 september 2006 om 05:59 uur.

    Rob: Timoer heeft zelf veel moslims gedood. dus ik snap niet waarom heeft deze paus juist voor deze citaat gekozen!

    de paus heeft gezegd dat de islam is door de zwaard is vespreid!
    Oh, we weten hele goede hoe kristendom is verspreid in south america, africa en asia. het was in iedere geval Niet met bloemen!

    de paus heeft ook gezegd dat de islam is irrationaal!
    laat me niet lachen!! de kerk was zeker niet rationaal met wat betreft Galilieo! en talloze andere wetenshappers!

  27. mourado
    21 september 2006 om 07:00 uur.

    Er is (helaas) maar 1 religeuze groep die nog nooit aan geweld heeft meegedaan, en dat zijn de Jehovah’s Getuigen. Zij zweren ten alle tijden ’t geweld af. De meeste hebben allemaal 2 jaar gevangenisstraf ondergaan omdat ze toendertijd de dienstplicht weigerden. Sterker nog: je zult nooit een Jehovah’s Getuigen in een wapenfabriek/handel tegenkomen. Bekijk de geschiedenis ermaar op na… Hun motto is: God is liefde, en dit dragen ze ook uit. Daar kan iedereen nog een voorbeeld aan nemen…

    Mvg,
    Mourado.

  28. SAMADIE
    21 september 2006 om 07:35 uur.

    oke waarom heeft de paus dan niet over de kruistochten, of de WOII een lezing gehouden, of was hitler een moslim zeker

  29. maroc_connection
    21 september 2006 om 08:27 uur.

    Volgens mij zijn de Christenen -met de paus op kop- gewoon jaloers omdat wij Moslims zo bezig zijn met ons geloof. Ze zouden liever hebben dat wij ons geloof net als hen gewoon verwaarlozen. Sterker nog de gemiddelde Moslim is meer begaan met zijn geloof dan de paus himself. En dat heeft de paus zelf ook door en daardoor heeft hij schuldgevoelens gekregen en die probeert hij op deze manier te kanaliseren. En dan achteraf komen zeggen dat hij op deze manier een dialoog op gang wilde brengen; van een mislukte start gesproken.Het enige waar hij op aanstuurt met dergelijke uitspraken is om te zien tot hoe ver hij kan gaan met te provoceren van de Islam en de Moslims. Om de haverklap staat er één of andere psycho op die denkt dat hij de Islam kan afbreken door een paar misplaatste uitspraken of “cartoons” of één of ander boek. En wij Moslims moeten dat maar tolereren. Doen we dat niet dan zijn we niet ruimdenkend en hebben we lange tenen en voelen we ons te snel aangevallen. Tolereren we dat wel gaat er steeds weer iemand anders een beetje verder. Maar vergeet niet beste mensen dat negatieve publiciteit ook publiciteit is. En dat de mensen ook nu weer naar de waarheid zullen gaan zoeken en die zullen vinden in de Islam. Dit is mijn persoonlijke mening. Ik vertegenwoordig niets of niemand, alleen de Moslim in mij.

  30. Toth
    21 september 2006 om 09:25 uur.

    Kan zijn Mourado, maar Jehova’s Getuigen blijken, net als Hubbard’s (Scientology) slachtoffers met behoorlijk vuile zaken vooral goed te zijn in vuile zaken stil te houden en mensen bedreigen, die dreigen misstanden aan de kaak te stellen.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Jehovah's_Witnesses_and_child_sex_abuse

    En Jehova’s Getuigen zweren (officieel) niet zozeer geweld af, ze zweren iedere betrokkenheid bij politieke, wereldse zaken af op basis van bijbelteksten bijv.

    Johannes 17:14-16: “Zij horen net zomin bij de wereld als Ik.”
    De typisch Stoicijnse (Griekse) leerstelling in Mattheus 5:43-44 “Heb uw vijanden lief” etc.

    Als dat betekent dat ze (officieel) niet deelnemen in legers dan is dat alleen maar zeer admirabel. Je hoeft er echter geen Jehova Getuige voor worden. Je hoeft alleen maar je verstand gebruiken.

  31. nordin
    21 september 2006 om 10:47 uur.

    de paus kan er gewoon niet tegen dat de islam groter en groter wordt en
    dat het christendom begint te verdwijnen, maar het is hun eigen schuld, wat
    doen ze hier in europa, ze accepteren hier als (homo’s, pedofielen en noem maar op) en wij islamieten houden ons aan het boek zoals het geschreven is, wij verzwakken ons godsdienst niet, terwijl tegenwoordig het christendom als toelaat, allé ik lees zelf in de kranten dat ze homosexueele priesters hebben, waar gaat de wereld toch naar toe,

  32. Rob
    22 september 2006 om 12:15 uur.

    Goedemiddag Mo,

    Ik geloof absoluut als je zegt dat Timoer ook veel moslims heeft gedood, het was nou niet direct iemand die “zijn oor op je ziel te luisteren legde…”.
    En begrijp me niet verkeerd, een paus die de Islam verwijt dat de Islam door het zwaard verspreid is, liegt misschien niet helemaal (dat laat ik in het midden), maar heeft wel een berg boter op z’n hoofd die groter is dan het Vaticaan zelf. “In naam van” zijn misdaden gepleegd die elke beschrijving tarten en zeker in (zoals je zelf al aangeeft) in Z-Amerika, Afrika en Azie. Het werd inderdaad niet met bloemen gedaan (misschien met snijbloemen…) maar te vuur en te zwaard. Wrang als je beseft dat eigenlijk alle godsdiensten liefde prediken… Vergis je trouwens niet in de terreur die hier tot zo’n 70 jaar geleden nog werd uitgeoefend, hoor. Ook de generatie van mijn grootouders werd geindoctrineerd bij het leven en zo kort mogelijk gehouden ter meerdere eer en glorie van God en kapitaal.

    Voor wat betreft zijn opmerking over het irrationle van de Islam wil ik het volgende opmerken. Is niet elke godsdienst per definitie irrationeel? Als het rationeel was, dan was het geen geloof meer, maar oke, dat is een discussie die wij niet hoeven te voeren, ik ben geen theoloog. Ondanks alles is het handelen van veel godsdiensten buitengewoon RATIONEEL. Ze zorgen er immers voor dat alles binnen HUN handbereik blijft. Door uitsluitend datgene goed te keuren wat uit eigen koker komt, kun je het volk dom en onderworpen houden.
    Zonder de Islam ook maar een moment te willen beledigen, ben ik helaas wel van mening dat er binnen de Islamitische wereld ook stromingen zijn die dat uitstekend begrepen hebben en er alles aan doen om de dialoog tussen “ons” te torpederen. Overigens kent het Westen exact zulke stromingen. Het is o.a. voor het groot-kapitaal veel interessanter om spanning in de wereld te houden, dan kun je je wapens tenminste blijven verkopen, het volk op je hand houden en je eigen imperium uitbreiden.
    Hiermee wil ik eigenlijk meteen ook aangeven dat ik NIETS tegen de Islam als zodanig heb, maar wel tegen de wijze waarop sommigen er misbruik van maken, om niet te zeggen, het verkrachten!
    Als, en ik zeg met nadruk ALS er aan het einde van ons leven inderdaad een God/Allah/Boeddah/whatever blijkt te bestaan, dan zal menige zogenaamde vooraanstaande volksverlakker voor eeuwig branden. DAT zal dan gerechtigheid zijn…

  33. Rob
    22 september 2006 om 12:30 uur.

    Toth, naar aanleiding van je stukje over Jehova’s.
    Uit je woorden meen ik te begrijpen dat Jehova’s weliswaar elke vorm van fysiek geweld lijken af te wijzen, maar zich uitstekend weten te behelpen met psychisch geweld? Die indruk had ik namelijk zelf al heel lang.
    Voor mij maakt dat ze minstens zo slecht als hen die voor fysiek gaan. In dat licht bezien zijn ze dus niet admirabel maar zeer sluw door anderen wellicht de kastanjes uit het vuur te laten halen…

  34. KARIMUTRECHT
    22 september 2006 om 02:17 uur.

    Als er iemand is die de islam moet respecteren dat is het de koning van marokko zelf wel, hij heeft van heel marokko een hoeren land gemaakt. En het zijn allemaal zijn eigen familie leden die moskeen sluiten omdat ze teveel lawaai maken voor de toeristen die overnachten in hun hoeren hotels.

  35. mostafa
    22 september 2006 om 04:06 uur.

    Nordin >>> Onzin gelul.

  36. Toth
    22 september 2006 om 05:02 uur.

    Rob, ik denk zelf dat die bedoelde psychische druk, alsmede ook in concrete zin het vooral geestelijk misbruik van met name kinderen een bijprodukt is van ALLE zeer sterk naar binnen gerichte groepen. De sociale cohesie binnen zo’n groep lijkt mij (in ieder geval bijna) altijd een functie van de afkeer van de omgeving en die sociale binding maakt de kans op ernstige misstanden binnen die groep erg groot, mede ook omdat men vaak geneigd is de normale sociale conventies (immers een produkt van de afkeurenswaardige omgeving) te gaan herzien en er weinig zelf-controlerende werking is binnen zo’n gemeenschap. Een strakke hierarchische organisatie-structuur zwakt die controle-werking nog verder af.

  37. rachid
    22 september 2006 om 07:00 uur.

    we hebben een goede koning

  38. KARIMUTRECHT
    22 september 2006 om 09:03 uur.

    TOTH….zehma ik spreek goed nederlands

  39. Jihad
    23 september 2006 om 12:17 uur.

    Die Paus kan of wil zijn excuses niet maken, die krantgasten in Denemarken ook niet. Bush scheert alle moslims over 1 kam. De Islam is een terroristische beweging.
    Maar als iemand in Iran iets zegt over de Joden dan is het erg. Als iemand cowBOY Bush tegenspreekt wordt hij boos en gaat hij vervolgens huilen.
    Als je net nieuwe schoenen hebt gekocht, wil je graag de enige zijn met die schoenen. Als iemand anders ze ook heeft wordt je jaloers.
    Iran is bezig met uranium te produceren, het Wilde Westen heeft atoomwapens en wil de enige blijven, dus wordt de hele Islam beschuldigd.

    Dan vraag ik je wie er nou vredelievend is: de Islam of de Rest ?
    De moslims hebben al zo lang zoveel moeten pikken en nog staan ze niet op, terwijl de rest alles in werking stelt om de moslims boos te maken, zodat ze hun zieke vingers naar de Islam kunnen wijzen en kunnen zeggen dat ze wel gelijk hadden over dat de Islam een geweldadige godsdienst is.

    Als nu alle Islamitische landen samenwerken en zich tegen het westen keren, door de oliekraan die kant compleet te sluiten en alleen aan elkaar leveren, moet je kijken hoe die zielige figuren onze voeten komen likken. Het enige wat ze aanbidden is olie, dat is hun God. Wij hebben Allah.

  40. abdo lah
    24 september 2006 om 04:44 uur.

    leef de koning!!!

  41. ministrele
    24 september 2006 om 07:06 uur.

    Een koning die op komt voor de islam is net zoiets als een dictator die opkomt voor democratie. Leuk gesproken maar mist helaas ieder doel en totaal ongeloofwaardig !!!!

  42. leo
    27 september 2006 om 12:37 uur.

    @ BHAROS: Zo te lezen heb jij het IQ van een garnaal. Wat slecht! Als ik hetzelfde roep over de Islam mag ik vrezen voor mijn leven en jij denkt het recht te hebben om zo te schrijven over Christenen? Je zult oogsten wat je zaait mijn vriend, jij wilt respect afdwingen? Toon dan ook respect!

    Overigens ben ik van mening dat het wel eens wat minder mag met de heftige reacties vanuit Islam op mogelijke kritiek. Als Christenen en andere religie’s ook zo zouden reageren dan was het binnen een jaar één grote chaos op deze aardkloot!

    Zo lang er mensen zoals Bharos zijn die met dergelijke achterlijke statements komen zal er nimmer wederzijds begrip komen. Begrip en respect kent tweerichtingsverkeer en komt nooit van één kant.

    Christenen moeten moslims respecteren? Dan de moslim ook de Christenen.

    Hoe zit het overigens met de mensenrechten van Christen in de fundamentalistische moslimlanden? Kan iemand daar wat over zeggen?

  43. ines
    27 september 2006 om 07:58 uur.

    Dag rob

    iets ben je heel erg vergeten…
    Wij moslims reageren inderdaad erg fel indien er iets negatiefs over de islam gezegd wordt. Ik steun dit niet. Het isniet de bedoeling dat we alles vernietigen maaar als wij iets slechts over het christendom zeggen, reageert niemand erop. Waarom niet? heb je je dat al afgevraagd? Het is heel simpel. Jullie denken foerd laat ze maar zeggen over het christendom. Maar wij moslims kunnen dat niet zo’n houding aannemen. Moslims houden heel erg vast aan hun geloof en durf iets verkeerds te zeggen en je krijgt dikke zever! wij geven nog om ons geloof!

  44. Ouarda
    28 september 2006 om 08:42 uur.

    Selem iedereen,

    Aller eerst wil ik zeggen dat jullie allemaal geintegreerd zijn want jullie kennen de hele geschiedenis van NL en omstreken. (klasse hoor)

    ten tweede ben ik het voor een gedeelte met Karimutrecht eens, want onze koning betreft. we moeten eerlijk zijn, voor buiten Maroc vertegenwoordigd hij ons (land en geloof) perfect, maar wat betreft binnen het land vind ik het niks en daar zijn de meesten irifien het met mij eens. kijk maar naar de organisatie van die aardbeving zehme ze gaan nu huizen bouwen in Imzouren nou die zijn mooi voor een gedeelte van arabieren. wij irifien zijn alleen goed omdat wij lekkere vis hebben (Al Hoceima).

    Al met al hebben we het toch beter getroffen dan voorheen met koning Hassan allah irhemhoe. die man zette geen stap in arif.

  45. Rob
    28 september 2006 om 12:02 uur.

    Beste Ines,
    Dank voor je duidelijke reactie.
    Vooropgesteld, iemand die vanuit een oprechte overtuiging zijn geloof durft te verdedigen, kan ik zeker respecteren. Ik ga zelf graag met mensen in discussie over het geloof en hoewel dat soms best pittige gesprekken zijn, waak ik er voor om iemands geloof te bespotten of te beledigen. Ik vind bespotten of beledigen, de deur naar discussie en begrip dichtgooien.
    Alleen heb ik het gevoel (en zo langzamerhand ook de overtuiging…) dat sommige jonge Moslims (althans ze beweren het te zijn…) alles aanpakken als excuus om rottigheid te trappen. Als je maar schreeuwt dat de Islam beledigd is, zit je goed. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat er kwade krachten zijn (van alle zijden overigens) die mensen op sluwe wijze voor hun karretje spannen.
    Ik denk dat de conservatieve groepen (Moslims, Christenen, niet-gelovigen, etc.) er alles aan gelegen is om ons gescheiden te houden in een “Wij-de goeien” en “Zij-de kwaaien”. En zolang wij allemaal, niemand uitgezonderd, daar maar in blijven trappen en behalve de stommiteiten de ander, niet de stommiteiten van onzelf inzien, zullen we net zolang onbegrip houden en oorlog voeren totdat er nog 1 poppetje over is. Die kan dan zeggen dat “De Schepper” aan zijn/haar kant stond. Ik denk dat die “Schepper” dan bitter zal huilen en zijn eigen schepping zal vervloeken….

  46. ministrele
    28 september 2006 om 05:43 uur.

    Laat moslims elkaar maar eerst als moslims respecteren.
    Zolang ze elkaar niet respecteren zullen anders-gelovigen de moslims zeker niet of minder respecteren en proberen de islam onderuit te halen als het hen goed uitkomt.
    En wat hebben de moslims als antwoord: een koning die zich uitspreekt DUHH !!!! Stelletje losers !!!!!
    Kijk naar Nederland, wetten hier zijn islamitischer dan alle regels bij elkaar van de ze3hma moslim landen………discussie is goed, kritiek is goed…waarheid is toch het belangrijkst en dat is in onze landen ver te zoeken.
    Dan nog liever een paus die tenminste uitkomt voor wat hij denkt en zegt en gelooft……….weet je tenminste waar je aan toe bent !!!!!!!
    Want je hoeft het niet te geloven of het ermee eens zijn..discussieer, overtuig !!!!
    Dat is iets wat beschaving heet en dat is ver te zoeken in de moslim landen met hun koning dictators !!!!!

  47. RACHID
    02 oktober 2006 om 06:28 uur.

    SALAM IEDEREEN

    MINISTRELE JE BENT NOG ERGER DAN DE PAUS ZELF.

  48. ministrele
    04 oktober 2006 om 01:37 uur.

    Je weet niet wat je mist tot dat je het niet meer hebt.
    Maar als je het nooit hebt gehad dan mis je het ook niet.

  49. ministrele
    04 oktober 2006 om 01:40 uur.

    Is dat trouwens geen lippen stift .

    Kan niet iemand die man vertellen dat hij een andere foto moet plaatsten.
    In eigen land durft niemand zeker !!!
    Doet me denken aan het verhaal van de keizer zonder kleren …..

  50. KARIMUTRECHT
    04 oktober 2006 om 03:50 uur.

    IK durf te wedden dat MINISTRELE de enige is die een beetje verstand heeft en ook het hoogst opgeleid is van al jullie losers. De geschidenis van noordafrika en de islam kent…..stelletje schapen, (wanneer de herders hond een kant oploopt lopen alle schapen mee) herder=Amerika, honden=Arabische en noordafrikaanse leiders, schapen=arabische en noordafrikaanse volk

  51. hatice
    05 oktober 2006 om 12:02 uur.

    NORDIN jij hebt gelijk wij houden onz aan het boek. maar christenen niet. zij maken hun eigen regels. dat is verkeerd. heel verkeerd. de islam wordt groten let maar op. christendom verdwijnt. en de joden zullen moslims worden

  52. tommy
    08 oktober 2006 om 11:08 uur.

    moslim zijn al joden, alleen jullie willen het niet weten. de koran is een verzameling van oud joods-christen geloofsleer.

  53. hatice
    08 oktober 2006 om 03:32 uur.

    tommy sukkel

    dat je rond loop, wat moslims zijn joden. ga ga slapen ofzow gekkk

Plaats je reactie