MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Rellen na neersteken Marokkaanse man

22 september 2006 | in Maatschappij | 30 Reacties

Plaats van misdrijfDe Amsterdamse burgemeester Job Cohen en de top van justitie en politie waren donderdagmiddag in spoedberaad bijeen na de rellen in de nacht van woensdag op donderdag in de Indische buurt in Amsterdam-Oost. In die nacht braken er rellen tussen Surinaamse en Marokkaanse jongeren. “Ik heb het in deze omvang nog niet eerder meegemaakt”, zei de burgemeester donderdag.

De opstootjes ontstonden na een vechtpartij rond 21.00 uur woensdagavond in de Indische buurt van Amsterdam. Een Marokkaanse man werd belaagd door meerdere, vermoedelijk Surinaamse, mannen. Toen hij even later een belwinkel uitliep, werd hij opgewacht door de groep Surinaamse mannen en in de buik gestoken. Nadat de politie arriveerde, gingen de Surinaamse belagers ervandoor. Het 27-jarige slachtoffer zakte zwaargewond in elkaar. Niet veel later overleed hij in het Ziekenhuis. De aanleiding voor de ruzie zou een verkeerskwestie zijn, aldus BNR nieuwsradio.

Na middernacht ontstond er een gespannen situatie toen bekenden van het slachtoffer op zoek gingen naar vermeende daders. Een groep van honderd tot 150 mensen rende door de wijk om verhaal te halen. De groep richtte enige schade aan verschillende woningen. De politie wist na enkele uren de onrust te sussen en arresteerde meerdere personen.

De moskeeën zijn ingelicht om escalatie te voorkomen. Voor het slachtoffer wordt er een herdenking georganiseerd.

Er zijn 30 reacties

  1. magribi
    22 september 2006 om 10:10 uur.

    Maskien laayrahmoe,
    de man was getrouwd en zn vrouw was nog eens zwanger ..waar gaat dit toch heen ? ? en ik hoop dat de dader gepakt word en niet door de politie van die gaat hem toch weer vrijlaten over een jaartje..(niet eens)

    inna lillah wa inna ilaihi rajioen
    veel sterkte gewenst voor de familie en vrienden!
    wa salaam oe aleikom

  2. MOh
    22 september 2006 om 10:12 uur.

    inna lillah wa inna ilaihi rajioen!

  3. ikram
    22 september 2006 om 03:08 uur.

    goedemiddag
    k hoorde het gister van mustapha en het heeft me erg geraakt ik vind het gewoon echt verschrikkelijk
    voor zijn naasten en vrienden en meskiena zijn vrouw
    allah rehmoe

  4. maroc_connection
    22 september 2006 om 03:38 uur.

    Inshallah dat hij naar de jenna gaat. en veel sabr toegewenst aan zijn familie.

  5. Hij weer
    22 september 2006 om 03:46 uur.

    Wij moeten strijden voor onze rechten, als wij dat niet doen, zullen wij als vissen worden gevangen en afgemaakt. Vergeet dit gezegde niet van deze heer. Hij weer? Wij moeten ons richten op een verre toekomst, en samen zijn wij sterk. De blanken lachen ons uit, niet wij alleen, maar ook surinamers, de toekomst van de surinamen ligt plat, zij zij zij hier als slaven gebruikt, en tot nu heeft geen enkel Surinaams de ministerie schap gehaald of behaald, wij Marokkanen hebben vandaag wethouder de heer machtige aboutaleb god is met hem, god beschermt hem. leve de wethouder leve de Marokkanen. gene die niet op zijn vader en moeder land tros is, is een landverrader.! wij Amsterdammers zijn allemaal fout, de burgmeester verdient beter, wij hebben hem niet bedankt voor al deze ellende en onrust, denk maar bij je zelf, sat stil, een keer maar en denk goed heeft onze burgmeester in de steek gelaten, niet waar, wij hebben hem in de steel gelaten, ik zweer op mijn teksten, dat de heer lieve machtige Amsterdammer zijn doel heeft bereikt en wij niet, niet ik, maar wij. 90% van de Marokkanen weet niet wat het verschil is tussen aids en hiv. is dat ons fout ja, ja, ja, Nederland heeft ons ibg groep gegeven, maatwerk 1 dag naar school en drie of vier dagen werken, een uitkering vrijwilligers werk, wij moeten en het is onze laatste kans, de allerlaatste kans grijp je kans en haal je diploma, ik schat en hoog geleid ben ik in de theorie zeker, na vijf jaar degene die niks hebben bereikt en alleen onrust hebben veroorzaakt, zullen vrijwilliger vertrekken naar waar, wie , weet, waarheen, dat zal ons dan niet meer interesseren, ik schaam mij dood voor de allochtonen, denk niet dat de autochtonen allemaal lief zijn, of allemaal slecht, of allemaal blij zijn met wat wij hier flikken. Nederland is moe geworden. leve de heer j. Cohen, ik ben tros op hem de eerste beste burgmeester in Nederland, in de wereld. denk en denk

  6. King_mes
    22 september 2006 om 05:57 uur.

    We moeten rustig blijven!!! Wat bereiken we met rellen…! De beelden etc. worden weer gebruikt voor allerlei doeleindes. En wat bereik je ermee, niet wat je zou hopen of willen. Meskin zijn tijd is gekomen, de surinamer was maar de instrument.
    Waarom zijn we niet zo sluw, vrienden en familie doe dit dan op maffia style….mond dicht en je zaakjes wel regelen, maar wij moeten weer net kamp schreeuwen en doen op straat.
    veel sabr toegewenst aan zijn familie en vooral zijn zwangere vrouw..!

  7. leidse mocro
    22 september 2006 om 07:05 uur.

    –edit–

    wens de familie veel sterkte in deze moelijke tijden
    en moge Allah die slachtoffer een plek in de hemel geven
    Inchallah

  8. THE_NEW_IMPROOVED_MAROC_COALITION
    23 september 2006 om 01:15 uur.

    Teneerste : wens de familie veel sterkte in deze moelijke tijden
    en moge Allah die slachtoffer een plek in de hemel geven
    Inchallah

    Wij Marokkanen moeten samen een Coalitie vormen. Alle marokkanen moeten hun krachten bundelen alleen zo staan we sterker tegen elke leger!!

    Amsterdam West, Oost, Zuid, Noord of in gehele nederland, we moeten elke bedreiging neerslaan. Als de politie zelf niet wil ingrijpen om de dader(s) tegen te houden, waar gaat dit heen.

    En dan zeggen ze van ja waarom zijn er ongeveer 100 marokkanen daar in oost zelf eigen rechtertje gaan spelen. Logisch is dat toch dat ze dat gaan doen, misschien kennen ze hem heel goed. En ik zeg jullie eerlijk ik zou het ook gedaan hebben.

    Deel 2 volgt snel

  9. newstyle f
    23 september 2006 om 11:02 uur.

    ik baal hier ook van echtwaar die viezerik , met zijn mes ,,
    echt hoop dat ie zal branden

  10. Yasmina
    23 september 2006 om 11:50 uur.

    Jullie zijn allemaal zo triest! Zo heilig met jullie ‘inna lillah wa inna ilaihi rajioen!’
    Als het om een Nederlander zou gaan, zou het jullie niet eens interesseren maar nu is het een Marokkaan en voelen jullie je allemaal aangesproken. Wie zegt dat deze man een goede man was, alleen maar omdat een Marokkaan wordt vermoord is het opeens een held. En The New Improved Maroc Coalition: ben je gek in je hoofd ofzo??
    En waarom kunnen jullie niet normaal Nederlands ‘die slachtoffer een plek in de hemel geven’ Als je dan zo overdreven gaat doen, doe het dan goed! voor degenen die het nog niet begrijpen, het is ‘HET slachtoffer een plek in de hemel geven!!!!!!

  11. leo
    23 september 2006 om 12:26 uur.

    Ik mag er van uitgaan dat het slachtoffer volledig schoon was van schuld en een toevallige passant was, met andere woorden verkeerd moment op de verkeerde plek? Ik denk dat het een boefje was die volledig op de hoogte was van de risico’s van zijn levenswijze. Hoe denken jullie overigens over slachtoffers onder andere etnische groepen gemaakt dor marokkanen? Daar hoor ik nooit iemand over.

    Met alle respect voor de dode en voor zijn familie uiteraard.

  12. Moumni
    23 september 2006 om 01:35 uur.

    Yasmina…. ehm duhhh…. Volgens mij voel je altijd meer als je met iemand op een bepaalde manier verbonden bent, bijv door geloof of land van herkomst. Maghreb.nl (get the clue??)

    ” Wie zegt dat deze man een goede man was, alleen maar omdat een Marokkaan wordt vermoord is het opeens een held ”

    IK zeg dat het een goede man is, ik kende hem namelijk. Nee, hij was niet iemand die het zou pikken als een groep hem zou rond duwen. Hij zou er wat van zeggen of er iets tegen doen en dat is hem fataal geworden.
    Mijn held is hij i.i.g. wel, ik zou naar de grond hebben gekeken en doorgelopen zijn .

    En dat je mensen op hun spelfouten moet gaan aanvallen zegt iets over jezelf. Ga daar maar ff op kauwen bitter wijf.

  13. Fatima
    23 september 2006 om 02:39 uur.

    Agi Moumni trek je niet van zulke egocentrische wijven aan. Inna lillah wa inna ilaihi rajioen! Wij moslims zeggen dat tegen ieder moslim die overlijdt.. Of hij nou goed of slecht was dat laten we Allah swt bepalen..

  14. Samira
    23 september 2006 om 02:48 uur.

    Ik begrijp de woede en de onmacht wanneer er iemand vermoord wordt die je dierbaar is maar de acties die hebben plaats gevonden getuigen niet van onze kracht als Marokkanen. Als een goede Moslim zou je uit respect voor het slachtoffer de familie ondersteunen en vertrouwen op de politie die deze kwestie abosluut hoog oppakt. Van tevoren uitgaan van iets negatiefs hoort niet bij een echte Moslim. Die heeft vertrouwen in God. Vandaag is de Ramadan aangebroken dus bezin je want rellen en geweld met geweld beantwoorden doe je niet in de naam van Islam of van de Marokkanen. Dat doe je enkel uit jezelf. Haat en vergelding leiden niet naar het paradijs, wijsheid wel.

    Moge God de familie en nabestaanden van het slachtoffer troost bieden en de dader wijsheid en vergeving.

  15. newstyle f
    23 september 2006 om 05:20 uur.

    iemand in de buik steken is gewoon laf ,,en klaar mee uit

  16. Rif--Strijder
    23 september 2006 om 06:29 uur.

    wat is dit nu voor flauwekul we worden hier vermoord en moeten dan toe kijken, en yasmina dat jij met een hollander hebt en dat jij voor de hollanders op kom moet je allemaal zelf weten en laat ons met rust en jah we moeten elkar helpen ook al komen we andere kant van nederland we moeten de marokkanen steunen en de actie vergelden we moeten ook in amsterdam een surinamer dood steken als hij daar op straat loopt en jah we moeten elke surinamer nu scheef aan kijken want voordat je weet schiet/steek hij je zo neer.

    mah allah swt onze gebeden horen en de familie helpen

    amien

  17. Samira
    23 september 2006 om 07:48 uur.

    Amien,

    We komen beiden uit het Rif maar dit is net zo dom als zeggen dat alle Moslims terroristen zijn. Denk na, denk volgens de Islam en denk in vrede, niet in een belachelijke oorlog! En “we” worden niet vermoord, er is helaas iemand vermoord. Mijn man is ook Nederlander en wat is daar mis mee? Zeg niet van die onvolwassn dingen en handel naar je afkomst en je geloof en niet uit naam van iets wat de islam niet vertegenwoordigt.

    Kom tot jezelf, helemaal nu, gedurende de Ramadan!

    Samira

  18. DENIZ
    23 september 2006 om 08:38 uur.

    salam alle moslimse broeders en zusters !!
    ik ben geen marokaan maar een turkse broeder van jullie .
    het maak me nieks uit of ik een marokaan of een turk ben –
    we zijn allemaal een familie. (allemaal moslims)
    ik begrijp jullie pijn wel wat betreft over de vermoorde broeder
    maar !! ik zou jullie toch wel willen uitnodigen om kalm te belijven
    wallah ila …. het zelfde pijn wat jullie voelen …. voel ik zelf ook
    wie dan dit zou willen vergelden ( is fout )
    kijk !! als we dit zouden willen voortzetten .. er zijn heel wat andere toeschouwers die dit zouden willen toekijken en nog plezier mee hebben ..
    daarom moeten we ze deze kans niet geven
    ik weet ook dat we niet makkelijk hebben in een land als nederland.
    daarom moeten we proberen nog beter te zijn dan hun zelf
    dan kunnen we wat breiken!
    ik vraag allah om ons alle te mogen helpen esselamien aliekoem.excuus voor mijn onredelijke nederlans (semahlyyy)

  19. trab
    23 september 2006 om 10:42 uur.

    Wij, Marokkanen moeten hard aan zelfkritiek werken. Dat is op dit moment de enige echte oplossing om het slechte imago te verbeteren. Eerder heb ik gezegd dat als we achtergesteld worden dat we dan worden gediscrimineerd. NEE DIT IS HET ZEKER NIET. Wij moeten gewoon hard werken en goed participeren net als andere bevolkingsgroepen. Ik kom niet uit A´dam, dus ik ken de situatie niet zo goed. Echter denk ik dat het vooral aan de Marokkanen zelf ligt.

    P.S. Ik wens de familie een gezegende ramadan en moge Allah de familie helpen in deze tijden!!!

  20. Toth
    24 september 2006 om 08:32 uur.

    Ik ben wel nieuwsgiering, vertel me eens waarop is de notie gebaseerd dat Marokkanen als groep minder zelf-kritisch zijn dan om het even welke andere groep? Is er gedegen onderzoek naar gedaan, is het gewoon herhaling in de media dat daaraan ten grondslag ligt, of worden sentimenten verward met conclusies?

  21. Mosliima_NANA
    24 september 2006 om 01:58 uur.

    YASMINA::

    Alsof de Nederlanders G-intreseerd zijn in de Islaam,,,
    K wil niet veel zeggen maar wij(moslims) zeggen allah^rahmoe uit respect, mischien moet je dat maar gaan accepteren!! Ben je Zelf Islamtiche? dan zou dit logische zijn om t begrijpen waarom wij(moslims) dat zeggen. Veder wens ik iedereen( mijn moslims0 een Fijne&gezegende ramadan Toe, moge allah swt jullie zegene voor jullie goede daden en vergeven voor jullie slecht daden.

    VEEL SBAR VOOR FAMILIE & VRIENDEN
    ALLAH^RAHMOE

    WE MOETEN ELKAAR BLIJVEN STEUNEN (MIJN BROEDERS/ZUSTERS)

  22. IEMAND
    24 september 2006 om 02:21 uur.

    inna lillah wa inna ilaihi rajioen!

  23. Ouarda
    25 september 2006 om 12:01 uur.

    ik snap niet waarom iedereen zo moeilijk doet, vooral jij Yasmina. met alle respect voor de anderen, maar als ik hoor dat een moslim en een niet moslim is vermoord dan gaat mijn hart eerder uit naar de moslim. als dit niet zo bij jou is dan zit er echt een schroefje los bij jou. en inna lillah wa inna ilaihi rajioen moet en hoor je te zeggen als een moslim komt te overlijden. (ten minste als je een goed gelovige bent) dit verhaal is mij precies voorgevallen als dat van Ismael die vermoord was op een station. ik ken ze allebij niet, maar ik voel wel een nauwe ban met ze.

    allah irahmoe, moge Allah de nabestaanden helpen door deze periode heen te komen,

    P.S.
    een vraagje

    ik heb gehoord dat iemand die vermoord wordt dat al zijn zonden worden vergeven. Is dit waar? ik weet wel dat de martelaren naar jenne gaan.

  24. 100% ARABICA
    25 september 2006 om 12:44 uur.

    inna lillah wa inna ilaihi rajioen,

    Wat ik nog even kwijt wil is het volgende; als er een marokkaan/ moslim sterft voel ik mij daar uiteraard zoveel meer door geraakt dan een nederlander. Ik denk ook dat het vice-versa geldt. Als je als marokkaans(e), dit niet begrijpt of anders ziet, adviseer ik je om je naam maar in Truus of Trees te veranderen. Voor de personen die met een Nederlander getrouwd zijn: een kat kan net zo lang van huis zijn, maar er komt een moment dat hij naar huis keert! Maar dan is het al te laat!!!

    “De dood moet geen kwaad geacht worden, als hij het einde is van een goed leven.”

  25. Samira
    25 september 2006 om 04:57 uur.

    Dit wordt een beetje een oeverloze discussie. Mensen zijn mensen en ieder mens dat wordt vermoord is een zonde, zo staat het ook in de Koran goedgelovigen!!! Zoals je leest heet ik Samira, mijn echte naam, en daar ben ik trots op. Mijn voorouders en ouders komen uit het Rif en zal dus nooit mijn naam veranderen. Dat mijn man een Nederlandse naam heeft doet daar niets aan onder. Het belachelijke gedrag van ” onvolwassen” Marokkaanse mannen die vinden dat ik aan hun toebehoor veracht ik want ik behoor alleen aan mijzelf en aan God. Dat respecteer ik, dat respecteert mijn man en dat respecteert God. Wie ben jij dan als ” slechts” en gelovige mij aan de hand van jouw interpretatie van de Heilige Koran te veroordelen. Oordeel niet, want dat mag slechts God maar leef naar zijn woord met respect naar jezelf en je omgeving!

  26. Rob
    25 september 2006 om 11:31 uur.

    Rif-strijder, je schrijft “we worden hier vermoord”. Vind je dat nou niet een beetje overdreven? Je doet het daarmee nou net voorkomen of er elke dag enkele Marokkanen dood in de grachten drijven… Laten we het wel een beetje in de juiste proporties zien. Elke geweldsdode is er een teveel, waar hij/zij (of de ouders) ook vandaan komt/komen. En het boeit me niet of het dan een christen, moslim of ongelovige is.

  27. Rob
    25 september 2006 om 11:57 uur.

    100% ARABICA – wat jij schrijft is ongetwijfeld waar. Ook ik zal, zonder boze bijbedoelingen, meer schrikken als mijn oer-Hollandse buurman wordt vermoord dan een voor mij onbekende allochtoon. Maar, en daar zit ‘m nou in, dat betekent nog niet dat ik het prima vind dat die allochtoon vermoord wordt. Ik vind het in ieder geval vreselijk, elk vermoord mens is er een teveel, ongeacht de afkomst. Ik hoop van harte dat je dezelfde mening bent toegedaan.

  28. riffi 3xl
    26 september 2006 om 03:37 uur.

    Die gasten die hem vermoord hebben zijn laf. Met zijn drieen werden zij door hem gehoekt, daarom hadden die snotneuzen een knuppel en een mes gehaald.
    het zijn mietjes.

  29. tarik
    28 september 2006 om 02:58 uur.

    echte lafaards zijn het altijd als geweest die negers en nog wel met ze drieen pfffff eerst die jongen dood gereden dooor die negerin 1 ding weet ik nu 100% ze hebben haat tegen moslims

  30. Maghreb.NL » Blog Archive » Eis 15 jaar voor moord Marokkaanse man