MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Steeds meer jongeren terug naar Marokko

25 september 2006 | in Economie, Marokko | 23 Reacties

Eenvandaag - MarokkoMimoun, een jonge Marokkaanse ondernemer uit Nederland, wil een stroopwafelfabriek in Marokko beginnen. Door naar Marokko te emigreren wil hij een nieuw leven opbouwen. Net als Minoun verlaten steeds meer hoogopgeleide, goedgeïntegreerde, tweede generatie Marokkanen Nederland.

Ze zijn teleurgesteld in de Nederlandse samenleving en de toegenomen polarisatie. In Marokko zoeken ze een nieuw leven. Het actualiteiten programma E̩nVandaag volgt Mimoun bij het opstarten van zijn onderneming. Nederland 1 Рvan 18:20 tot 18.55

Er zijn 23 reacties

  1. stimulant
    25 september 2006 om 04:13 uur.

    Hij is niet de enige inshallah volgen er meer

    me 2

  2. SH66T6N
    25 september 2006 om 09:32 uur.

    Er zijn behoorlijk wat ouderen die teruggaan. Vooral omdat ze hier met hun karige pensioen niet kunnen rond komen en daar er heerlijk en gemoedelijk van kunnen leven.

    Veel schipperen al tussen nederland en marokko. Hetzelfde geldt voor marokkanen in Frankrijk, Spanje, Italie en vele andere landen.

    Dit zal een economische opleving met zich meebrengen. Deze ouderen zullen de voortouw zijn van vele jongeren die hun heil gaan zoeken tussen hun broeders.

    Remigratie zal een feit zijn, alleen helemaal los van nederland is te veel gevraagd. Ik bedoel, verder dan Belgie kom je niet met je nederlands, dus je zal er hier nog wel op den duur een slaatje uit willen slaan.

    Net als de stroopwafels zullen nieuwe producten hun weg naar nederland vinden en visa versa.

    Ik ben zeker van plan te remigreren.

    Maar om simplistische redenen, 2x warm eten per dag met dessert, om 6.30 uur in de ochtend al op een terras van een cafe kunnen zitten met een croisantje van de warme bakker, meerdere maanden van het jaar een aangename temperatuur, islam is zo vanzelfsprekend enzooooo… dus voort, weg wezen a.s.a.p.

  3. newstyle f
    25 september 2006 om 10:42 uur.

    vind het ook niet gek

  4. Choukri
    25 september 2006 om 11:50 uur.

    Als ik daar een baan kan vinden die bij mij past met een goed salaris ben ik echt zo weg.
    Ik ben dit land echt meer dan zat. Vroeger durfden mensen niet te zeggen wat ze dachten en nu zeggen ze gewoon alles wat ze denken.

    Als ik de kans krijg om hier weg te zijn ben ik mecht zo weg

  5. MOh
    26 september 2006 om 05:41 uur.

    inshallah een goed plan is een goed begin!

  6. mimoun
    26 september 2006 om 10:48 uur.

    Vroeger dacht ik : ik ga nooit meer terug en hier is mijn toekomst maar na al het gedoe in NL, waarbij zo wat iedere moslim een terrorist is (zeker in de ogen van figuren als Wilders, Nawijn en Pastors etc, het vreemde is in dit verband is dat extreme rechtse figuren nooit met terroristen worden aangeduid maar met kwade jongens, is dit hypocriet of niet??
    Ik weet ik het zeker: ik ga t.z.t terug naar het land wat ik weliswaar alleen maar van Vakanties ken tot nu toe.
    Elke keer als ik daar ben, dan voel ik me op mijn gemak, daar is tenmiste sprake van echte gastvrijheid en ik voel ook meer warmte (letterlijk en figuurlijk)
    Natuurlijk kleven aan Marokko ook nadelen, maar deze wegen niet op tegen de voordelen en op dit moment zijn de nadelen in NL veel groter.

    Bovendien kun je veel meer met euro’s doen in Ma dan in NL.
    Investeren IN Marokko betekent ook dt je mensen daar aan werken helpt en dit komt ten goede aan de economie van het land.
    Een ding weet ik zeker: NL is helemaal niet gastvrij en daarom ga ik hier weg.:

  7. Samira
    26 september 2006 om 04:20 uur.

    Allemaal heel mooi en aardig maar mag ik jullie er aan herinneren dat je Nederlandse salaris in Marokko héél veel is maar dat je dat daar echt niet verdient? Je moet daar eerder aan hooguit 400 a 500 euro per maand denken en daar kun je van leven maar niet zoals veel Marokkanen tijdens hun vakantie doen. Verre van. Dus idealiseer het niet. Ik vind het wél goed dat hoogopgeleide Marokkanen terug gaan in het kader van de opbouw van hun land maar vluchten vind ik een groot woord. Wie goed doet, goed ontmoet. Natuurlijk merk ik de discriminatie. Als ik de bus in kom met een grote zwarte tas als ik een weekendje weg ga en ik zet die neer zie ik de mensen kijken, in de supermarkt zie ik ze altijd me in de gaten houden, tenzij mijn man erbij is ha ha ha ha maar figuren als Nawijn en Wilders krijgen mij hier niet weg. Niemand neemt hen serieus en ze zullen ook nooit invloed hebben in de regering of de samenleving dus laat dat geen reden zijn om weg te gaan. Maar het heropbouwen van Marokko, ofschoon daar meer voor nodig is dan remigratie, vind ik een goede reden.

  8. ibtisam
    28 september 2006 om 10:41 uur.

    iwaa jah nu ik het zo bekijk hebben jullie eigenlijk wel gelijk…
    en zoals je al zei mimoen je voelt je daar egt op je gemak…dat is egt zo…

  9. Sraifi
    28 september 2006 om 11:06 uur.

    Dag allen,

    Ik kan begrijpen dat sommige van ons ervoor kiezen om terug te gaan naar ons land, Marokko.
    Maar we moeten wel realistisch blijven, vind ik. Veel mensen denken er vrij makkelijk over. Dat is ’t absoluut niet!
    De manier waarop velen van ons hier in Nederland hebben geleefd zal erg verschillen van de levenswijze aldaar, en dus ook tegenvallen.
    De meeste van ons hebben een bepaald idee van Marokko: Mooi weer, leuke mensen, lekker luieren etc etc.
    Schijn bedriegt, zeg ik dan maar!
    De meeste van ons zullen Marokko vooral in de zomermaanden meemaken.
    Je bent dan lekker op vakantie,ligt op ’t strand bruin te bakken,gaat gezellig bij familie langs,gaat ’s avonds lekker uit eten etc etc..
    Lekker toch..! Je bent tenslotte op vakantie. Helemaal niets mis mee!
    Het wordt een ander verhaal als de vakantie voorbij is , de centjes op en Marokko weer langzaam leegstroomt. Dan kom je in de reele wereld!
    Ondertussen is het weer ook verslechterd : veel bewolking en regen waar je natuurlijk somber van wordt. Straten zien er opeens modderig, vies en verlaten uit.
    Je wordt er niet vrolijk van!
    Wat ga je dan doen? Wij zouden daar eens goed over na moeten denken alvorens de beslissing te nemen om in Marokko te gaan wonen.
    Begrijp me niet verkeerd allemaal, ik wil niet de suggestie wekken dat ’t onmogelijk is om terug te gaan naar Marokko, maar ik ben wel van mening dat je erg goed voorbereid moet zijn om deze keuze te maken!!
    Velen hebben ’t gedaan..velen hebben er spijt van…
    Ik ben van mening dat je een bepaald doel voor ogen moet hebben.
    Je moet er allereerst, en in mijn ogen het meest belangrijke, financieel klaar voor zijn.
    Je kunt niet zomaar op de een of andere dag ervoor kiezen om terug te gaan naar Marokko omdat je ’t hier niet meer ziet zitten.
    Waarom wil je terug..? Ben je werkloos, zit je financieel aan de grond..of kun je ’t gewoon niet meer aan in Nederland?
    Dat moeten wij ons afvragen! Je kunt niet zeggen: Ik ga lekker terug en ik zie wel wat ik daar ga doen..kippen houden of zo..! Dan kom je van een koude kermis thuis.
    Ik ben van mening dat je in Marokko alleen kunt slagen als je financieel sterk staat in je schoenen staat.
    En dat is niet ’t enige..Je moet daar investeren! Geld moet geld maken, zo gaan die dingen nou eenmaal.
    Want ook al heb je zoveel, als je alleen maar uitgeeft en er komt niks binnen, dan ben je ook zo weer uitgespeeld!
    Alleen op die manier zou je kunnen slagen in Marokko.
    Want kom mij nou niet vertellen dat iemand (een marokkaan,dus) die in Nederland een goede/leuke/goedbetaalde baan heeft zomaar zal beslissen om terug te gaan naar Marokko.
    Het kan wel, maar dan moet je wel een toekomstplan hebben.

    In mijn ogen is teruggaan naar Marokko alleen weggelegd voor een bepaalde groep mensen, te weten: Oudere mensen (onze ouders bijv. ), en mensen die financieel capabel zijn om daar te investeren.
    Alleen dan kun je slagen in Marokko…

    Natuurlijk zijn er mensen die ’t er hier niet mee eens zullen zijn. Maar ik denk zelf dat dit een vrij reele kijk is op een toekomst in Marokko.

    Met vriendelijke groeten,

    Sraifi

  10. Ouarda
    28 september 2006 om 11:57 uur.

    selem,

    wat een wereldverhaal mijn compimenten,

    hartsikke goed omschreven had het niet beter gekund.

    (ik blijf toch dromen over terug gaan en wat ik ook wel eens denk is als we (allochtonen, buitenlanders, niet Nederlanders) eens allemaal terug gaan naar land van herkomst dan blijven echt alleen de oerhollanders hier, wat zal er dan van NL komen. ik denk niet dat ze het zullen redden.

    (ze gaan alleen al verhongeren, wie werken er het meest in een supermarkt, kassen, slagerijen, bakkerijen etc…)

  11. rafika
    28 september 2006 om 02:50 uur.

    ik zou nooit terugkunnen of terugwillen ik heb het hier naar me zin en ik kan de marokaanse taal nietgoed.En verder heb je daar geen opleidingen enz.Ik kan van hartte spreken dat ik in nl ben maar jullie hebben wel gelijk wat betreft allochtonen enzo zelf draag ik hoofddoek en sommige kijken wel heel raar naar je

  12. Ayman
    28 september 2006 om 05:03 uur.

    Geen enkele Marokkaan kan mij wijs maken dat hij niet graag naar Marokko zou willen terugkeren,ik tenminste wel .
    Als 2e generatiemarokkaan ,30 jaar Amsterdammer, heb ik nooit eerder zo vaak aan ‘wegwezen hier’ gedacht dan de laatste 2 jaar.
    Veel Nederlanders trouwens ook !

    Waarom?
    NL is NL niet meer ,en het nieuwe NL komt me de keel uit.
    Het NNL zal bestuurd worden door lieden die de Marokkanen liever arm dan rijk zijn en het liefst zo snel mogelijk.
    Waarom?
    Er zijn economische en sociale redenen.
    Om de economie een steun in de rug te duwen willen de bedrijven goedkopere salarissen en Marokkanen zijn in hun ogen te duur en te brutaal(moslim).
    En die willen ze vervangen.
    En voor hun in de plaats staan al milioenen ,veel goedkopere en toch niet onbelangrijk ten heden dagen,christelijke Oost Europeanen te springen.

    Het is de agenda van de EU mensen, zien jullie dat niet?
    De EU wil een sterk Europa en het geld in Europa houden i.p.v naar Afrika.
    En vooral NL is de voorvechter van dit beleid in de EU.
    En daar zullen ze alles voor doen.
    Te beginnen de Marokkanen weg tepesten.(komt dat Mohammed B. en Samir A. gedoe hun even goed uit dacht ik zo).
    Dankzij deze deze ‘heren’ is het proces alleen maar versneld maar het plan lag er degelijk.
    Kijk maar naar de door de staat gecontroleerde zogenaamde onafhankelijke media ,die heeft de Marokkaanse gemeenschap als wilde barbaren verkocht.
    En dit imago houden we voor altijd.
    Er is geen houden aan hoe goed je je ook presenteert.
    Je bent niet meer welkom,officieel wel natuurlijk.
    Want al spreek je A.B.N,werk je en betaal je netjes de belasting ,koop je tegen betaling van rente een eigen huis,loop je met een hond ,waar je ook de belasting netjes van betaalt,eet je varkensvlees van de Keurslager,drink je bier,blondeer je je haar,……….je ben en blijft een ongewenste Arabier die wij hier niet willen hebben.
    Ana jay jabladi! Bladi La3ziza,bladi la7biba!

  13. Mootje
    28 september 2006 om 11:22 uur.

    Ik ben het hier niet echt mee eens, ten eerste zijn wij marokkanen niet allemaal arabieren, voor jou is het dus heel makkelijk om terug te gaan. Daarnaast zijn er ook wel een aantal nederlanders, (helaas steeds minder) die geen vooroordelen hebben over marokkanen.

    Alle berbers in west europa moeten zich verenigen, en dan de marokkaanse staat boycotten. Wij moeten niet meer op vakantie gaan, en al helemaal geen centjes meer sturen. Wij stellen een paar voorwaarden op, die moeten worden geaccepteerd, anders gaat marokko gewoon weg failliet. hierdoor kunnen wij berbers nog enig invloedt uitoefen.

  14. Elbachir
    05 oktober 2006 om 05:58 uur.

    Salaam aleikum broeders en zusters,

    Ik hoor niemand zeggen hoe schandelijk onze ouders zijn behandeld nadat ze hier al het vieze werk hebben gedaan en op het laatst niet eens een volwaardig pensioen hebben opgebouwd en de meeste nog bij de soos moeten aankloppen om de laaste eindjes aan elkaar te knopen

  15. mhamed
    13 oktober 2006 om 11:14 uur.

    het is wel goed dat sommigen van ons terug keren naar marokko ,maar aan de andere kant moet je niet weg gejagen worden, juist tegen gas geven wie zijn hun om ons weg te jagen, ze hadden ons nodig ons gebruikt in het brede zin, en nu weg pesten, ik doe daar niet aan mee, als ik weg moet zal ik het ook doen maar wel zonder dwang.

  16. Arabianboy
    09 december 2006 om 12:08 uur.

    dwang is er niet en gebruikt zijn we zeker niet (wellicht een aantal 1ste generaties zoals je vader en meer).

    ik ga ook terug inshaállah… ik ben niet van plan te blijven bij een moederland die haar kinderen een wees noemt… oftewel allochtoon (bicultureel)…

  17. oum soufiane
    22 december 2006 om 11:38 uur.

    salamoe alaikuum broeders en zusters ik heb wat gelezen en het is heel mooi allemaal die mening en ga zoo door ik vind het knap van mimoun dat hij terug gaat.en daar moeten we ook aandenken dat wij ook weg moeten uit deze land deze land is niet bestemd voor ons kijk om je heen het word maar met de dag erger helemaal geen normen en waarden we leven hier in ik cultuur en kijk wat heeft gedaan met ons kinderen op straten zie je ze enz.
    maar terug naar marokko is te gek als je eigen bedrijf hebt of goede inkomen en natuurlijk je huis,dat is heel belangerijk.maar marokko is de beste je voelt je op je gemak enz.
    en onze profeet heeft gezegd dat beter is om niet tussen koefar te leven dus wij mogen hun eten niet ruiken als ze aan het koken zijn nou kijk je om heen we eten samen en zo word invloed op ons groot.

    lang leven eigen land.

  18. skery
    23 december 2006 om 12:58 uur.

    ik wil ook terug ik heb hier niks meer te zoeken ik heb eigen huis en auto in marocco nu allleen eigen bedrijf dan WEGWEZEN MAROKKKANEN sparen niks opmaken ook geen dure auto kopen

    suzy voel je de pjin in je hart !!!!

  19. mootje
    09 september 2007 om 04:28 uur.

    ewa k ben moo ik woon in marokko ik heb daar een cabrio jojojojoj

  20. sish kebab
    01 oktober 2007 om 06:19 uur.

    ewah ik ben bassie en ik chill em heavie daaro in marokko

  21. soumia
    24 februari 2008 om 12:34 uur.

    ik wil even zeggen dat ik dit land ook helemaal zat ben. voor de 2e generatie hoogopgeleide meisjes is het heel moeilijk om hier te leven. vooral als je ouders nog echt van die marokkaanse opvattingen hebben. allochtonen zullen in dit land altijd tweederangs burger zijn en er zal altijd op moslims worden neergekeken hoogopgeleid of niet. ik verdien het ook om een menswaardig bestaan te hebben en ik kan deze problematiek in nederland niet aan. ik ben niet op deze wereld gezet om bij te dragen aan dit proces waar nederland doorheen moet sorry daar leen ik me niet voor dan moeten ze dat maar zonder mij doen. ik en mijn ouders zitten niet op 1 lijn omdat ik in dit land ben opgegroeid dat vind ik erg jammer want je ouders zijn toch het belangrijkste wat je hebt. daarom ga ik hier weg om me niet meer te schamen voor het feit dat ik moslim of marokkaan ben. ik ga weg omdat dat ik mezelf moet gaan begrijpen en mijn ouders. ik betreur het zeer dat mijn ouders ooit naar dit land zijn gekomen. dit land waar alles wat men niet kan begrijpen wordt afgedaan als bedrog zelfs god oke je mag ervoor kiezen om niet in god te geloven maar het moet je ook niet worden opgelegd.het is haast een verspilling van tijd dat ik hier in dit land ben opgegroeid en de taal heb geleerd.

  22. am
    24 februari 2008 om 11:27 uur.

    jah

    in marokko kun je op je gemaak voellen allen als je geld hebt, zodra geld op is dan heb je een probleem want je niets waar je kunt terug vallen ,je moet veel geld hebben om in marokko te slagen. zoals wij gewend zijn hier voorzien van alle faceliteiten ,er zijn mensen met pension teruggegaan naar marokko en die kwamen terug omdat dat leven daar niet aankunnun,wie staat te wachten op waffels in marokko geef mij maar safnaj wala msaman,en nog meer
    als nederland onze wil kwijtraken dan moeten zij met een groot vertrek premie komen dat iedeern zijn toekomst kan bouwen in marokko

  23. jamel
    02 mei 2008 om 05:57 uur.

    Mocht iemand van jullie interesse hebben om te werken in Rabat of Fes kun je eens bij Webhelp proberen. Webhelp is dringend op zoek naar Nederlandstalige mensen voor hun callcenters.

    Er wordt een nieuwe afdeling opgericht dus we hebben ook supervisors nodig, managers,….

    Voor meer informatie mail gewoon naar Jamel Ahalli op jahalli@webhelp.ma of bel naar 0021251027637.

    Warme groetjes uit Marokko.

    Jamel