MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Naima El Bezaz: openstellen voor kritiek

28 september 2006 | in Literatuur, Maatschappij | 46 Reacties

Naima El BezazHet TV programma EénVandaag presenteert vandaag een portret van de Marokkaans-Nederlandse schrijfster Naima El Bezaz. Zij vindt dat moslims zich meer moeten openstellen voor kritiek en discussie. El Bezaz riep eerder felle reacties op met het artikel ‘Laat Moslimmannen een hoofddoek dragen’.

Vandaag verschijnt haar derde, meest controversiële roman ‘De Verstotene’, aangekondigd als ‘Turks fruit’ voor de Marokkaanse gemeenschap. Naima El Bezaz schrijft onverbloemd over seksualiteit, ontmaagding en lesbische relaties. Zelf is ze een gelovige, getrouwde moslima. Ze wil de taboes van moslims doorbreken en de positie van moslimvrouwen verbeteren.

Er zijn 46 reacties

  1. Faatje!
    28 september 2006 om 04:56 uur.

    Helemaal niets positiefs aan!

    Dat mens spoort niet !!

  2. ***
    28 september 2006 om 05:15 uur.

    wat zullen die hollanders weer blij zijn om te zien dat een Marokkaanse kritiek heeft op eigen soort. Ze smullen ervan om te zien hoe verdeeld Marokkanen/moslims zijn

  3. Toth
    28 september 2006 om 06:21 uur.

    In feite zijn de “Hollanders” die wat op Marokkanen of islam tegen hebben juist niet blij met kritische discussies over het maakt niet uit wat. Die zijn blij met oproer dat ontstaat doordat men een hoog profiel geeft aan een bepaald iemand die met veel tamtam en getrompetter een zogenaamd kritieke knuppel in het hoenderhok gooit om vervolgens te kunnen lachen om de panische reacties.

    Dat versterkt hun beeld dat hen door de media zorgvuldig aan het verstand is gemorreld dat:

    a. moslims een pot nat zijn;
    b. moslims irrationeel zijn en dus niet voor rede vatbaar en daarom;
    c. moslims agressief en gevaarlijk zijn.

    (Dit is niet al te moeilijk omdat o.a. het geschiedenisonderwijs dat verreweg de meeste Nederlanders al compleet en duurzaam hebben vergiftigd, volledig is doorspekt met het Eurocentrische superioriteitsdenken dat de nalatenschap is van het lange kolonialistische verleden.)

    Het grote probleem is dat kritische discussies in de publieke arena een bepaald kennisniveau vereisen van dat publiek om zin te kunnen hebben. Dat is vrijwel afwezig. Het probleem wordt verergerd als dat publiek, uitzonderingen daargelaten, ook niet de wens hebben om te leren. (Een veel voorkomend probleem, geholpen door de kwaliteit van ons onderwijssysteem.) Het probleem wordt nog verder verergerd als de media langs welke die discussie plaatsvindt dat vaker wel dan niet vormgeeft op een manier die dat publiek leidt naar de door die media gewenste conclusies.

    De neutralisering van de aanvallen, want laat daarover geen misverstand bestaan, het is uiteraard niet bedoeld zoals het wordt gepresenteerd: als een door de media gefaciliteerde methode om die achterlijke moslims eens eventjes te leren hoe ze zich moeten gedragen op ons sublieme beschavingsniveau, zit hem niet in het vormen van blokkeringen. Daarop stoot de aanval af en echoot met dubbele geluidssterkte terug naar al te gewillige oren. De oplossing zit hem meer in het absorberen van dat soort geluiden en het vervolgens smoren in ambivalentie.

  4. jj
    28 september 2006 om 07:00 uur.

    tfoe hala hayetek

    ten eerste ben je wel met een man getrouwd?
    ten tweede ben je nu tevreden met jezelf stuk verdriet?
    ten derde ik reageer alleen op dit articel omdat ik niks te doen heb want jij verdient mijn antwoord eigenlijk niet.

  5. Olie_sheikh
    28 september 2006 om 09:15 uur.

    Heeft ze echt kritiek, dan moet zij dat binnen de gemeenschap houden als ze goede bedoelingen heeft en geen eigen belang nastreeft. In plaats om met ons die discussie aan te gaan, gaat ze juist die dingen vertellen aan anderen die juist niets mee te maken hebben. Anderen die graag ons onder willen houden en ons constant het gevoel proberen te geven dat onze bestaan op zichzelf een probleem is. Ik snap niet waarom wij nooit kritiek hebben op de andere kant. De andere kant zit ook vol problemen, maar die worden niet zo uitvergroot in de media. Begin maar met pedofilie tussen de blanke Nederlanders. Nederland is een klein land, maar staat in de top 3 van meest gedetineerden in het buitenland, hoeren probleematiek (moderne slaavernij), sex gedrag van jongeren, de opkomst van extreem rechts en ga zo door.

  6. Norlaila
    28 september 2006 om 09:34 uur.

    bla bla bla bla…….ze moet weer haar boek verkopen, dus een beetje reclame mag ook wel!!!

  7. Samira
    28 september 2006 om 09:58 uur.

    Wat heeft dit nu met verdeeldheid te maken? En waarom zien zoveel Marokkanen onze landgenoten als “vijanden”. Ik vind dit zó raar want dat zit niet in onze Marokkaanse aard en niet in de aard van de Islam. In elke cultuur heerst verdeeldheid, zo ook in de onze en laten we daar blij om zijn want geen mens is hetzelfde en als iedereen elkaar respecteert leeft iedereen in harmonie naast elkaar!

  8. Choukri
    28 september 2006 om 11:09 uur.

    Die Naima heeft een boek geschreven en die wil ze natuurlijk verkopen, wat doe je als je een boek wilt verkopen? Het boek promoten natuurlijk. En dat doet ze door wat te roepen over marokkanen en de publiciteit krijgt ze gratis bij.

    Zo’n iemand is gewoon ongeloofwaardig en doet alles om maar een paar boeken te verkopen. gefrustreeerde wijf.

  9. tanja
    28 september 2006 om 11:32 uur.

    Aan de manier waarop de meeste reageren (reactie 1/m 5), kan ik niet anders zeggen dat Naima El Bezaz gelijk heeft met haar uitspraak dat moslims zich meer moeten openstellen voor kritiek en discussie!

  10. Choukri
    29 september 2006 om 12:56 uur.

    Beste Tanja
    Als je kritiek hebt, moet je die onderbouwen. Zomaar roepen dat Marokkanen niet tegen kritiek kunnen is onzin. Waarop baseert zij die conclusie? Als zij met zoiets komt zijn concrete voorbeelden geven.

    Ik kan echt niet anders constateren, dan dat zij alleen uit is op aandacht voor haar boek. Zo’n boek moet je immers wel kunnen verkopen, anders verdien je r niks aan.

  11. Toth
    29 september 2006 om 07:05 uur.

    Aan de manier waarop Tanja reageert, en die is bepaald representatief voor de gemiddelde “gematigde Nederlander” kan men opmaken dat de media er goed in is geslaagd hen te bevestigen in de meem dat ‘moslims’ minder kritisch (en dus minder “rationeel”) zijn dan de superieure, kritische en dus niet-islamitische “Nederlander.”

    De kritische Nederlanders is vrijwel uitsluitend kritisch op anderen en heeft een lange traditie te menen kritisch en goed genoeg te zijn om anderen de les te kunnen lezen. Dat was altijd al wantstaltig en in veel gevallen volledig misplaatst, maar het krijgt langzamerhand absurdistische trekken.

    Ik ben overigens geen moslim.

  12. Ouarda
    29 september 2006 om 08:17 uur.

    ik snap niet waarom mensen zich met anderen boeien, wat nou meer open staan met kritiek en discussies. heeft zij persoonlijk problemen met hoe het leven loopt. waarom proberen Marokkaanen hun eigen soort te verlagen? ik dacht dat wij juist voor elkaar opkomen en niet vernederen voor de ogen van het andere soort. Het zou een verdiende loon zijn als niemand dat stuk mecrob (boek) las.

  13. Sihem
    29 september 2006 om 09:12 uur.

    Ik heb alle reacties gelezen en de meeste zijn best wel duidelijk in hun mening en/of kritiek. het is weliswaar op een nogal basis nveau geschreven, maar wel duidelijk.

    Echter, reactie nr. 3: Er zit wel diepgang in je woorden, maar die woorden zijn niet bestemd op een website als deze….de ‘gewone’ man (of vrouw natuurlijk….zelfs de nederlandse taal is gespekt van seksistische uitingen!!!) heeft hier geen boodschap aan….enkel en alleen, omdat hij/zij je niet BEGRIJPT.

    En dat is het nu eenmaal…als een goed opgeleide marokkaan bepaalde kritiek of een mening uit dan is dat
    A. ongenuanceerd
    B. onduidelijk voor de gemiddelde marokkaan (ik onderschat ze niet, maar niet iedereen weet wat Eurocentrisch superioriteitsdenken betekent!)

    Conclusie: Hiermee bereik je dus helemaal niets.

    Naima Bezaz heeft in enkele opzichten gelijk….Marokkaanen/Moslims kunnen niet omgaan met kritiek…terwijl je kritiek kunt ombuigen in iets positiefs…buigen zij het altijd om in iets negatiefs, waardoor de media zich juist daarin weer vastbijt!

    Er komt een dag (misschien een beetje idealistisch…) dat een marokkaan/ moslim die overtuigd is van zijn geloof en van zijn Nederlanderschap komt, die duidelijke taal spreekt (want zelfs in de media zitten mensen aan een ondermaats niveau!)

    Een kruising tussen kritiek en eerlijkheid…een kruising tussen Nederlandse nuchterheid en islamitische loyaliteit.

    Helaas ben ik geen schrijver….
    Zelf ben ik geen schrijver…dus hulde aan degene die h

  14. Silversurfer
    29 september 2006 om 10:13 uur.

    Jongens en meisjes eve rust in de tent. We moet gewoon verder gaan met wat we aan het doen zijn. Laat deze vrouw gewoon links liggen. Het is duidelijk dat ze media aandacht zoekt voor haar boek. Als we niet reageren ( hoevaak ze maar ook op tv komt ) dan gaat die stinkdier vanzelf wel weer weg.

    Keep it real

    Groetjes uit Groningen

  15. Amsterdam west
    29 september 2006 om 11:39 uur.

    Aan de hand van de reacties hier, slaat Naima met haar boek de spijker goed op zijn kop. Ik ben ervan overtuigd dat zij dit met goede bedoelingen heeft gedaan, in tegenstelling tot alle reacties op dit forum die alleen maar erop uit zijn om iedere vorm van kritiek de mond dicht te snoeren. Dit alsof onze gemeenschap de voorbeeldige van dit land is. We hebben nog een lange weg te gaan. Alvorens je kritiek gaat geven op het gene wat zij geschreven heeft, wat door niemand hier gelezen is, kun je beter de boek gaan lezen om je kritiek op de juiste manier te onderbouwen.

  16. Choukri
    29 september 2006 om 12:24 uur.

    Ik vind het echt onzin om te stellen dat alleen marokkanen niet tegen kritiek kunnen. Niemand vindt het leuk om kritiek te krijgen.

  17. Riffia
    29 september 2006 om 01:38 uur.

    Ben het helemaal eens met Amsterdam -West en Silversurfer, net als de cartoons vanuit denemarken… als je het teveel aandacht geeft dan wordt het alleen maar bekender… negeer negatieve dingen en ga alleen op dingen uit die wel voor ieder interessant zijn..

  18. achafay
    29 september 2006 om 02:56 uur.

    beter geen aandacht te besteden voor zulk viguren kijk hoe zij uitzit net als
    de vrouw van achaytaan.kutwijf.
    zij is zeker arabiere.
    vive alislam

  19. Rachid
    29 september 2006 om 03:41 uur.

    Asalaam beste broeders en zusters,

    Aller eerste en belangrijkst een gezegend Ramdan.
    ik reageer normaal gesproken nooit

  20. Rachid
    29 september 2006 om 03:55 uur.

    Asalaam beste broeders en zusters,

    Aller eerste en belangrijkst een gezegend Ramdan.
    Ik reageer normaal gesproken nooit op zulk soort berichten.
    Het is al bekend dat wanneer men aandacht wilt trekken dat men dan iets over de Moslims/Marokkaanen gaat roepen, niet in de positieve zin want dat is voor nederland niet belangrijk maar juist in de negatieve zin.
    Voorbeelden: Pim Foruyn, Theo van Gogh, Hirsi Ali, Ahmed Aboutaleb, Ebru Omar, Iranier, Paus, vele mensen in de Marokkaanse gemeenschap zo ook deze schrijfster naima nog wat…
    Maar wanneer iemand de Moslims, de Islam gaat verdeigen zoals Tjeikh Fawaz en Abou Jah Jah zijn het meteen terroristen.
    Goed we hebben het nu over de Islamitische Marokkaanse jonge vrouw met de naam Naima, zo Naima vind ik haar niet.
    Zij vind dat de Moslims meer moeten open staan voor de kritiek, wat weet zij over de Islam? veel zal het niet zijn, want in de Islam hoort een vrouw zich te bedekken want deze Naima niet deed, doet en zal doen. Deze Naima die zich een Moslim noemt vind dat dat homo zijn en lesbo zijn moet kunnen en dat we het moeten accepteren, nee Naima, dat is een ziekte en we moeten dat niet accepteren en die mensen helpen te genezen.

    Naima, vind je het nou echt zo nodig om over zulk soort onderwerpen te schrijven? en juist in onze heilige maand te promoten. Kon je echt geen ander onderwerp bedeken dan Moslims weer zwart beschrijven.

    Elmoehim ik kan zo dagen lang door gaan, ik heb geen zin om mijn tijd vuil te maken een jou.

  21. khalil
    29 september 2006 om 03:58 uur.

    ik kan me totaal scharen achter de mening van met name Toth,toevoegen heeft geen nut het is duidelijk.Het begint een beetje op een Pawlov reactie te lijken,bevestiging zoekend,dat er problemen zijn in de Marokkaanse gemeenschap is duidelijk ,datontkent ook niemand,maar het is simplistisch en demagogisch om te beweren dat er geen zelfkritiek bestaat onder de Moslimbevolking.

    Het is voorspelbaar: er zal een moslim op dit boek onwelwillend reageren en dit wordt gelijk door Nederlandse Islamofoben en islambashers worden aangekaart om hun gelijk te krijgen.
    Ik heb het boek zelf nog niet gelezen ,daar kan ik niet over oordelen,maar wel over bekende allochtone schrijvers en opiniemakers die hun mening verkondigen over onderwerpen die wel ter degelijk aangekaart worden,maart vaak in de hand zijn van Nederlandse cultuurabsolutisten.Over dat zogenaamde beschaving van het westen betreft,na honderden jaren van veldtochten,inquisities,holocaust,twee wereldoorlogen ,communisme en imperialisme kunnen ze nu eindelijk de afgelopen vijftig jaar spreken van een vorm van beschaving door middel van verklaring van de Universele rechten van de mens,maar beschaving is zoals men weet een dun laagje…

  22. Toth
    29 september 2006 om 04:33 uur.

    Sihem, bedankt voor de kritiek. Ik zal proberen wat direkter te zijn.

  23. kano
    29 september 2006 om 10:54 uur.

    ze wordt ingehuurd door mensen die de islam willen kapotmaken, zoals zionisten,mischien verdient ze een hoop poen, hirshi ali is ook een voorbeeld, maar de islam kunnen ze nooit kapot maken want deze blijft groeien en met een hoge tempo ook, en als ze tegen wat in de koran geschreven is waarom noemt ze zich een moslima.

  24. 100% ARABICA
    30 september 2006 om 12:09 uur.

    Volgens mij heeft Naima el Bezaz een Master in Marketing, want dit is precies de reactie die haar de gewenste resultaat gaat opleveren. Hoe meer ondoordachtige kritiek, hoe meer publiciteit zij krijgt en uiteindelijk meer vekoopt. Het is natuurlijk tegenwoordig sexy om je eigen landgenoten/ geloofsgenoten te schofferen en plein publique om Koos en Truus gerust te stellen: ‘kijk eindelijk een moslima die het begrijpt ‘. Persoonlijk vind ik dat er niet zo geëmotioneerd gereageerd moeten worden. Als je het boek niet hebt gelezen, hoe kan je een objectief oordeel geven? Reageer rationeel met goede argumenten en veeg dan de vloer met haar aan en niet emotioneel, dit is precies het effect wat ze wil bereiken en contraproduktief voor onze Marokkaanse gemeenschap!!!

    “Beschaving kenmerkt zich door beheersing”

  25. tarik
    30 september 2006 om 11:50 uur.

    die naima ziet dollar tekens in haar ogen dat heeft de zwart schaap hirsi ali
    ook gedaan daaroom staat heel nederlands maatschapij op de kop
    mensen gewoon negeren dan beland haar boek ergens op amesterdamse
    markt

  26. Faatje!
    30 september 2006 om 01:48 uur.

    achafay !! Wat ben jij dom zeg!! ik heb er geen woorden meer voor!

    ”zeker een Arabier” We zijn allemaal een a hamar bielah.. starfoelah el hadiem……

    ana sajmaa

    zie je wat domme mensen me dwingen te zeggen!

  27. Ayman
    30 september 2006 om 05:09 uur.

    Hebben we na die Somalische geit er nou ook zelf eentje in de gelederen?

  28. said
    30 september 2006 om 11:34 uur.

    zij is jaloers op hirsi magan

  29. mohamed
    01 oktober 2006 om 12:20 uur.

    Hebben we na die Somalische geit er nou ook zelf eentje in de gelederen?

    ik moets lachen toen ik dit las. ik denk dit keer meer aan een knoretje want die zoeken altijd viezigheid om van te smullen
    Ayman tof!!!!!

  30. mohamed
    01 oktober 2006 om 12:38 uur.

    waarom moet ze per se bij niet moslims ons vuile kleding buiten hangen.
    tuurlijk zijn dingen die niet kloppen en dat is bij een ieder cultuur zo. niet alleen bij marokkanen.
    (ik betrek islam hier niet bij, want het is een geloof welke zich distantieert van alle dat onzin)
    maar marokkaanse traditie zit vol tegenstrijdigheden.
    als mevrouw naima taboes wil doorbreken, moet ze dat vooral binnenshuis doen misschien kunnen wij haar helpen. maar ik denk niet dat zei zich zorgen maakt over de marokkanen en de traditie ,want het kan haar niks schelen. zoals ieder een is ze gewoon uit op geld verdienen.
    en ik ben ervanovertuigd dat ze met dat zielige boekje van haar niks kan oplossen.
    de oplossing van de problemen waar we nu in verkeren. ligt hem meer in het boek die 1400 eeuw geleden door onze profeet (vzmh) is gepresenteerd.

    en over die hoofddoek gesproken, mijn advies aan jou is om nategaan waarom die voor vrouw betsemd is en waarom niet voor mannen.
    ik kan je hier uit leg gaan geven maar als je geintreseerd bent kan je zelf na op zoek.

  31. mohamed
    01 oktober 2006 om 12:51 uur.

    oajadilhoma bilatie hiya ahsen

    dus openstellen voor kritiek
    en dialoog voeren met anders denkende is juist een verplichting ( amron)
    dat is al bekend 1400 eeuw geleden.
    Dus ik weet niet wat naima bedoeld en in welke context ze het wil plaatsen (taboes doorbreken) laat mij maar weer niet lachen want als je zo door gaat ben je voor mij zelf een taboe

  32. mounir28
    01 oktober 2006 om 03:42 uur.

    wij mocros mogen best meer zelfkritiek hebben.
    en alles mag bespreekbaar zijn.
    wens je naima veel sterkte en succes met haar nieuwe boek.

  33. achafay
    02 oktober 2006 om 10:06 uur.

    somalische geit is deze naima

  34. salaamo
    02 oktober 2006 om 03:01 uur.

    Heeft zij die vrijheid niet om een boek te schrijven. En als zij kritiek heeft op moslims/marokanen wat dan ook mag zij dat doen. Ik begrijp die hele ophef niet van sommige mensen. Maar jaah mischien ben ik te open minded hiervoor!!

    Laat die vrouw haar boek schrijven en mischien heeft ze positieve bedoelingen mee. Heel veel mensen weten niet eens waarom ze die boek heeft geschreven en reageren op de kleinste details als het woord marokaan of moslim in voorkomt. Kijk eerst naar je zelf voordat je een heftige reactie geeft.

    Maar jaah ieder voor zich!!

  35. roosje
    02 oktober 2006 om 03:32 uur.

    Beste mensen,

    Het is ramadan, weten jullie nog ?
    Al dat gevloek en getier, waar moet dat heen leiden? Als we nou eens beginnen bij ons zelf….. dan komen we er wel.
    Jullie hebben haar boek nog niet eens gelezen en beginnen al…. Laat het oordeel over een mens alleen aan Allah over, dat is het beste.
    Anders moet iedereen die kritiek heeft ook maar een boek gaan schrijven hoe het in zijn ogen wel moet.
    Laten we ons vooral niet druk maken om niets en ons bezig houden met de belangrijke dingen in het leven en ja kijken of we zelf geen aanleiding geven aan mensen om zulke stukken te schrijven.
    Eerlijk mensen, als goede moslims en ook niet moslims weet je dat je bij jezelf moet beginnen, een ander helpt door bijv advies te geven. maar niet door te schelden. Allah is de enige die in een mensenhart kan kijken.

  36. David
    02 oktober 2006 om 04:23 uur.

    laat de Media hier ook aandacht voor hebben, tenzij het niet islamietisch genoeg is.

    ( Naima je hebt je ziel verkocht )

    De verstotene

    Het verhaal speelt zich af in Jeruzalem in de wijk Mea She’arim, het stadsdeel waar vooral chassidische joden wonen. Chassidische joden houden zich streng aan de wet van de Thora.
    Het boek begint met het geheel volgens joodse gebruiken gehouden huwelijk van Rachel met Nathan, zoon van een rabbi. Chassidische joden trouwen niet uit liefde maar na bemiddeling van een koppelaar. Het is een goede keus geweest deze mensen bij elkaar te brengen, het wordt een gelukkig huwelijk.
    Ze leven geheel volgens de joodse voorschriften. Nathan houdt zich dagelijks bezig met het bestuderen van de Thora en Talmoed en met bidden. Hij brengt zijn dagen van vroeg tot laat door in de synagoge. Rachel werkt bij haar oom en zorgt zo voor de inkomsten. Maar na tien jaar is het huwelijk nog steeds kinderloos en een vrouw die haar man geen kinderen schenkt is hem onwaardig en komt in aanmerking voor verstoting.
    Rachel probeert van alles om alsnog zwanger te raken maar niets helpt. Ze is wanhopig en wil absoluut niet weg bij Nathan.
    Ondertussen dringt de rabbi bij Nathan aan om zich te laten scheiden en een jonge vruchtbare vrouw te nemen die hem wél kinderen kan schenken. Op die manier zal hij opnieuw gerespecteerd worden in de gemeenschap en zijn plicht doen jegens het chassidisme dat zoveel mogelijk kinderen wil om zo het chassisische geloof veilig te stellen. Nathan probeert met uitspraken uit de Thora en de Talmoed zijn vader op andere gedachten te brengen maar dat mag niet baten. Rachel moet weg en voor Nathan wordt een nieuw huwelijk gearrangeerd
    Beiden zijn doodongelukkig door deze scheiding en voor beiden is het leven daarna kleurloos, zinloos.

    Een enorm triest verhaal. De vrouw stelt niets voor, kan geen enkele invloed uitoefenen en heeft zich te schikken naar wat door vader, echtgenoot, rabbi beslist wordt.
    Toch, hoe triest het verhaal ook is, vond ik het moeilijk me in te leven. Het verhaal wordt door Rachel verteld maar zij vertelt het als een toeschouwer, alles is enorm afstandelijk. De rituelen rond huwelijken, menstruatie, het baden, de gebeden in de synagoge worden uitvoerig beschreven, soms zelfs herhaalde malen. Het is een streng, strak, conservatief leven en voor ‘ons’ moeilijk te accepteren dat er zo met vrouwen omgegaan wordt. De zus van Rachel volgt de regels niet zo strak op en heeft haar vraagtekens bij bepaalde regels. Voor haar voel je meer sympathie omdat zij in opstand komt en meer aan onze gedachten over behandeling van vrouwen voldoet. Het is interessant om al de gebruiken en rituelen te lezen. Lastig is soms dat er veel joodse woorden gebruikt worden die je niet kent. Soms moet je teruglezen om te weten te komen wat er bedoeld wordt. Op zich is het een verhaal dat behoorlijk goed inzicht geeft in het leven van chassidische joden maar het personage dat het verhaal vertelt, Rachel, blijft een personage dat wel haar leed vertelt maar door de gebruikte taal en de manier waarop, op afstand blijft.

    De verstotene

    Het verhaal speelt zich af in Jeruzalem in de wijk Mea She’arim, het stadsdeel waar vooral chassidische joden wonen. Chassidische joden houden zich streng aan de wet van de Thora.
    Het boek begint met het geheel volgens joodse gebruiken gehouden huwelijk van Rachel met Nathan, zoon van een rabbi. Chassidische joden trouwen niet uit liefde maar na bemiddeling van een koppelaar. Het is een goede keus geweest deze mensen bij elkaar te brengen, het wordt een gelukkig huwelijk.
    Ze leven geheel volgens de joodse voorschriften. Nathan houdt zich dagelijks bezig met het bestuderen van de Thora en Talmoed en met bidden. Hij brengt zijn dagen van vroeg tot laat door in de synagoge. Rachel werkt bij haar oom en zorgt zo voor de inkomsten. Maar na tien jaar is het huwelijk nog steeds kinderloos en een vrouw die haar man geen kinderen schenkt is hem onwaardig en komt in aanmerking voor verstoting.
    Rachel probeert van alles om alsnog zwanger te raken maar niets helpt. Ze is wanhopig en wil absoluut niet weg bij Nathan.
    Ondertussen dringt de rabbi bij Nathan aan om zich te laten scheiden en een jonge vruchtbare vrouw te nemen die hem wél kinderen kan schenken. Op die manier zal hij opnieuw gerespecteerd worden in de gemeenschap en zijn plicht doen jegens het chassidisme dat zoveel mogelijk kinderen wil om zo het chassisische geloof veilig te stellen. Nathan probeert met uitspraken uit de Thora en de Talmoed zijn vader op andere gedachten te brengen maar dat mag niet baten. Rachel moet weg en voor Nathan wordt een nieuw huwelijk gearrangeerd
    Beiden zijn doodongelukkig door deze scheiding en voor beiden is het leven daarna kleurloos, zinloos.

  37. Hanan
    02 oktober 2006 om 04:25 uur.

    Achafay,

    Weer typische een domme opmerking van een domme berggeit. We zijn allemaal Marokkanen en moeten een blok vormen tegen dit soort types en niet weer verdeeldheid tussen de Marokkanen.

  38. woody
    03 oktober 2006 om 10:28 uur.

    Woody,

    Wat mij in de praktijk is opgevallen, dat als je iets vraagt, krijg je niet direct antwoord, dan is het van je bent geen moslim, uitgeluld, alleen die studeren, willen er nog wel eens op induiken, op wat je vraagt, dat moet kunnen, zonder je eigen mening op te dringen, je kunt van elkaar iets leren, misschien..elkaar in de waarde laten.
    De vrouwen zijn anders, ik vindt dat de mannen de boel sneller opruien, als ze met iets niet eens zijn, terwijl ze de persoon niet kennen, die hierboven mag oordelen, denk ik… en niet jij als mens, die ook niet foutloos is.
    Ik vindt er zijn onder elk cultuur zijn er ook lesbos en homos, alleen dit wordt weggehouden, omdat ze anders geen leven hebben.

  39. Ayman
    03 oktober 2006 om 11:27 uur.

    David,

    Wat een saai verhaal!
    Wat een kutleven hebben die Chassiden.

  40. mhamed
    16 oktober 2006 om 02:23 uur.

    lees de boek eerst oordeel en geef je mening.
    als ze andere onderwerp had gekozen wisten een hoop mensen niet wie zij is!!!

  41. halima
    18 oktober 2006 om 10:16 uur.

    heeft dat mens niks beters te doen……zij wil gewoon hirsi ali 2 zijn

  42. najim jaballah
    19 oktober 2006 om 01:44 uur.

    najim love maroc avec fatayat de marokkan

  43. Maghreb Magazine » Werkstraf na beledigen schrijfster El Bezaz
    21 februari 2007 om 01:10 uur.

    […] De Haagse rechtbank heeft een 25-jarige Hagenaar veroordeeld tot 100 uur werkstraf wegens het op internet beledigen van de uit Marokko afkomstige schrijfster Naima El Bezaz. De man deed dit op het forum van Marokko.nl. […]

  44. Pieter
    14 maart 2007 om 08:49 uur.

    Het probleem is niet het verschil van mening. Het probleem is dat er mensen zijn die bij een verschil van mening meteen willen “slachten” of “stenigen”, of in ieder geval dreigementen in die richting uiten. De meeste Nederlanders kijken daar toch wat onwennig tegen aan. Maar wellicht zijn het over een tijdje geaccepteerde omgangsvormen. Of de samenleving er pretigger door wordt…?!

  45. Olijfje
    19 april 2007 om 12:14 uur.

    De heftige reacties hierboven verbazen mij nogal; volgens mij staat er in de Koran (en ook in bijv. de Bijbel) dat je niet mag oordelen over anderen. Natuurlijk kan je het niet eens zijn met iemand, maar moet je een ander niet met hetzelfde respect behandelen als waarmee jezelf behandeld wil worden?

  46. tottje
    25 oktober 2008 om 04:34 uur.

    ze kan beter haar bek gaan houden..