MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Voetbal: wel of niet vasten tijdens ramadan?

02 oktober 2006 | in Column, Geloof, Sport | 30 Reacties

Marokkaanse profvoetballersIn de Nederlandse Eredivisie heb je heel wat voetballers die moslim zijn. Deze voetballers zijn het niet met elkaar eens of ze op wedstrijddagen wel of niet zouden moeten eten tijdens de ramadan. Je hebt spelers die op wedstrijddagen wel eten en anderen weer die zich strikt aan de ramadan houden en overdag niet eten of drinken.

Dat de prestaties van de voetballers op het veld niet mogen lijden onder de ramadan, is het meest gebruikte argument om wel te eten en te drinken. Een voorbeeld hiervan is de Belgische AZ-aanvaller Moussa Dembele. Voor de UEFA Cup-wedstrijd tegen Kayserispor heeft hij twee dagen lang het vasten verbroken omdat hij 100% fit wilde zijn voor de UEFA Cup-wedstrijd. De wedstrijd eindigde uiteindelijk in een 1-1 gelijkspel. Nadat AZ op achterstand kwam, maakte een speler van Kayserispor onder druk van Moussa Dembele een eigendoelpunt: 1-1.

Een ander maar wat complexer voorbeeld vind je bij Roda JC. Daar heb je wel 4 spelers (Sekou Cissé, Pa-Modou Kah, Elbekay Bouchiba, Adil Ramzi en Edrissa Sonko) die mee doen aan de ramadan. Nadat de ramadan was begonnen hebben ze zelf mogen kiezen of ze tijdens wedstrijddagen het vasten tijdelijk willen verbreken of juist niet. Ze kozen voor het laatste. Tenminste, tot ze tegen AZ hebben moeten spelen (0-2 verloren). Veel van die spelers misten tegen AZ de frisheid, zo vindt de trainer van Roda JC. Daarom heeft de trainer met zijn spelers afgesproken dat ze op de dag van de wedstrijd voortaan wel eten en drinken. De eerst volgende wedstrijd na die afspraak was tegen Willem II. Ramzi heeft zoals afgesproken wel gegeten en gedronken. Toeval of niet, hij scoorde de enige treffer van de wedstrijd en werd tot matchwinnaar uitgeroepen.

Voetballers die tijdens speeldagen wel gewoon vasten, zijn er ook. Ismaïl Aissati en Ibrahim Afellay zijn hiervan een goed voorbeeld. Maar ook hun Ivoriaanse collega Arouna Koné. De PSV’ers vasten ook al moeten ze een zware Champions League wedstrijd spelen tegen Bordeaux. PSV won die ontmoeting met 1-0 door een doelpunt van Väyrinen. Arouna Koné gaf de assist. De Ivoriaanse moslim speelde de hele wedstrijd terwijl de moegestreden Afellay in de 72ste werd vervangen door Aissati.

En dan heb je nog Boussoufa. De Marokkaanse speler is van mening dat de ramadan hem juist positief beïnvloedt in zijn spel. “De ramadan geeft me een mentale kracht. Vorig seizoen speelde ik mijn beste wedstrijd tijdens de ramadan”, aldus Boussoufa. Georges Leekens, Boussoufa’s trainer bij AA Gent, bevestigt de mening van de nieuwe paars-witte prins: “De trainingsintensiteit lijdt er misschien onder, maar tijdens de wedstrijd haalde hij altijd hetzelfde niveau.”
Zijn huidige trainer bij Anderlecht Franky Vercauteren deelt die mening niet. Voor de wedstrijd tegen KRC Genk, nam de trainer Boussoufa niet op in de basis. De trainer wilde dat de Marokkaan op wedstrijddagen de ramadan zou negeren en voedsel tot zich nam. Dat deed hij niet, in tegenstelling tot zijn ploegmakkers Ahmed Hassan en Mohamed Tchité die wel in de basis startten. Vandaar dat hij, als straf, op de bank moest beginnen. De Marokkaan mocht nog wel halverwege de wedstrijd invallen. Hij maakte het enige doelpunt voor Anderlecht: 4-1 verloren.

De Marokkaanse selectie speelt donderdag een oefenwedstrijd tegen FC Utrecht. Wat we ons kunnen afvragen is welk deel van de Marokkaanse selectie wel eet en drinkt en welk deel gewoon zal vasten.

Er zijn 30 reacties

  1. SAMADIE
    02 oktober 2006 om 08:26 uur.

    tjah idereen gaat er anders mee om, maar als je sport merk je gewoon dat je tijdens de ramadan wat minder fit bent dan de rest vooral als je aan het eind van de dag gaat sporten, maar je mag het vasten verbreken aleen bij lichaamelijk zwaar werk, of ziekte of als je op reis bent, voetbal is maar een 1,5 naar mijn meining kan je gewoon door gaan met vasten, een vriend van mij die werkt van 05:00 tot 15:00, hij doet pas zwaar werk lichaamelijk en denkt er niet eens aan om te gaan eten, dus voetballers.

  2. Rachid
    02 oktober 2006 om 11:18 uur.

    Tja wat zal ik zeggen.

    Voetballers die wel eten kiezen puur eerder voor het geld dan voor hun geloof, een mooi voorbeeld Adil ramzi, die wel eet als hij moet voetballen maar ik vraag me af of hij echt wel vast wanneer hij is, ik betwijfel het.
    Pas gelden ook, mensen zijn in de moskee te bidden zit hij met alcoholisten aan tafel over onzin te praten.

    Succes Ramzi maar je zal een domme zak blijven.

  3. hamzahamza
    03 oktober 2006 om 04:04 uur.

    goed zo bousoufa. goed zo afellay, aissati,. kijk dat zijn pas moslims. ik had verwacht dat adil ramzi wel vast omdat hij i marokko op gegrooit. maar heeft bewijzen dat mensen die hier geboren zijn niet minder qua geloof als die van marokko.

    ik ben trost op afellay. ik zweer het toen aissati tegen AC millan spelt had ik het gevoel dat mijn broertje op veld stond.

  4. nadia
    03 oktober 2006 om 09:41 uur.

    ze hebben voor dit beroep gekozen. ik vind als je gevaarlijk werk doet zoals op metershoge steiegers werken dat je wel meot eten. je meot eer niet aan denken dat je even wegbent en er vanaf valt maar ja. toch vind i kdat je alleen als je echt in een situatie zoit waar je net anders kan en dat zijn er weinig

  5. SAMADIE
    03 oktober 2006 om 12:18 uur.

    adil ramzi is gewoon mislukt, en doet alles aanom in nl temogen blijven, hij ging zelfs mee doen aan debat over marokkaanen, en zijn visie was dat idereen die onder casa vandaan komt niet kan voetballen en niet goed is,
    niet zo lang geleden toen hij nog bij psv voetbalde deed hij gewoon mee, was op de NMO als de ideaal moslim, ik zou tegen hem zeggen neem een voorbeeld aan je kids affelay en aissati, en al die anderen.

  6. khalid
    03 oktober 2006 om 12:21 uur.

    wat praat jij nu weer voetballe is werk voor ramzi en het is duidelijk als ramzi er niet tegen kan om ramadan te doen tydens het voetballe is dat zijn keur mensen verschille MAAR het IS zijn BAAN
    ga zo door ramzi goed bezig jongen

  7. Hamid
    03 oktober 2006 om 01:44 uur.

    Hallo allemaal,

    Dit is nou een onderwerp waar jullie volgens mij niet echt veel verstand van hebben,

    Om te beginnen RESPECT voor de voetballers die vasten tijdens hun werkzaamheden….. maar ook respect voor een Adil Ramzi die eet tijdens de Ramadan,
    Ik probeer duidelijk te maken dat er over dit onderwerp nog steeds wordt gediscuseerd door de Hoge Imams uit allerlei landen, ( of het wel of niet mag/kan) en dan komen jullie met jullie mening mensen kleineren enzo tijdens de ramadan.. ben je dan goed bezig? heb je dan ramadan? jullie praten over mensen maar jullie weten niets van ze…. jullie horen alleen maar wat er op de media wordt gezegd en wat Adil Ramzi op Studio SPort heeft gezegd, Misschien spelen er nog andere dingen rond hun…

    maar om het even kort te houden…. ik lees alleen maar van mensen…….. ik denk of misschien Jongens laten we duidelijk zijn de Islam kent het niet van Ik denk of Misschien het zij zo PUNT…..

  8. goodfellow
    03 oktober 2006 om 04:14 uur.

    salaam 3alikom,

    Het gaat er nu niet om of iemand vast of niet. Als een voetballer wil vasten of niet, daar gaan wij niet over. Dat is tussen allah en die persoon. (Maar met een volle maag is ook geen garantie voor succes, dat terzijde)

    Wat ik wel heb gemerk is dat het nu een hot-item is geworden. Er heerst nu een klimaat alsof zij( moslimsvoetballers) geen verstandige keuze’s kunnen maken? Iedereen (trainers, analysten etc) bemoeit zich ermee. Ze zijn prof genoeg om te beslissen of ze kunnen vasten of niet. Ze zullen ook wel prof genoeg zijn om de verantwoordelijkheid te nemen van de gevolgen van hun keuze’s die ze maken (wel of niet vasten)………….

  9. Moslim
    03 oktober 2006 om 05:48 uur.

    Beste Hamid,

    Zoals jezelf zegt, zijn er veel discussies tussen de imams over het wel/niet mogen eten tijdens ramadan (op wedstrijddagen). Zolang een zaak zich in een grijs gebied (twijfel) bevind mag je niet eten. Zolang er geen fatwa over deze zaak is uitgesproken hoort een moslim zich aan de regels van zijn heer te houden, en zich niet te laten intimideren door zijn trainer.

  10. broeder
    03 oktober 2006 om 09:18 uur.

    salam alikom,

    Adil Ramzi en al die voetballers die eten deze maand wallah ze zijn laag laag en blijven laag in mijn ogen. ik ga geen fatwa geven of zo maar dit kan toch niet.

    ik kan niet vasten ik moet voetballen. Ik kan niet op tijd bidden want ik moet werken. ik moet daten om goede vrouw te vinden. ik ben nog niet toe aan Hijaab Broeders en zusters waar gaan we naar toe. Het geloof moet als eerste komen en dan pas je andere dagelijkse bezigheden.
    Het werk dat het geloof belemmert is gewoon duivels werk en dn moet een lichtje bij je branden of stoppen of andere beroep kiezen. Allahoema hdina wa hdi igwanana jami3an ja arhama rahimien ja raba el 3lamien

  11. Rachid
    03 oktober 2006 om 11:47 uur.

    Beste hamid,

    Ik heb geen respect voor mensen/Moslims die bewust eten tijden de Ramdan zonder dat ze gevaarlijk werk doen, ziek zijn of op reis zijn.

    Het is al zoiezo om in een kortebroek (boven je knieen) door de velden te rennen.
    Khalid Boulahrouz deed het zelfde verleden jaar en nu weer Ramzi, voor dat soor mensen heb ik geen respect voor ongeacht hun kwaliteiten die Onze Heer hun geschonken heeft. I de plaats van dat ze Onze heer dankbaar moeten zijn door te vasten en alles te doen wat Onze heer van hun verwacht doen ze precies wat Allah niet wil en wat Chaytaan wil, het tegenover gestelde.

    Ik heb heel veel respect voor aAfalay en Aissati en Boussoufa die zoch niet laten misleiden door ongelovigen die alleen maar om geld geven.

    ga geen onzin uitkramen dat hun eigen keuze is en dat wij hun moeten respecteren, onzin. Of je gelooft en doet wat van je verwacht wordt of je hoort niet bij ons. Oprotten Ramzi.

  12. nardjis
    04 oktober 2006 om 08:45 uur.

    tegenwoordig weet (kan weten) ieder volwassen moslim met gezond verstand wat wel en wat niet mag, ieder is verantwoordelijk voor zijn/haar doen en laten.

  13. fifa
    04 oktober 2006 om 08:25 uur.

    hallo ik ben zelf een proffesionele voetballer, maar wens liever toch anoniem te blijven. ik wil toch even mijn mening en persoonlijke ervaring kwijt…
    Eerst en vooral ik vast wel tijdens de wedrijd en ook de andere dagen ik voel me daartoe verplicht. Maar ik heb wel heel veel discussies met clubdokters gehad elk jaar en natuurlijk met de trainer, er wordt druk op je gezet. Het is zelfs zo ver gekomen dat ik samen met de dokter naar een plaatselijke imam ben geweest en die heeft ons toen gezegd dat als je voor je werk zware fysieke arbeid verricht en dat het vasten u werk zou kunnen beinvloeden dat je de wedstrijddagen mag overslaan en achteraf gewoon inhalen. Maar desondanks heb ik het toch niet over mijn hart gekregen… maar ik heb respect voor iedereen wat je beslissing uiteindelijk ook is… a saleim oe alaikoem

  14. Ouarda
    05 oktober 2006 om 08:30 uur.

    selem,

    zo wat lees ik nou eet Adil Ramzi tijdens de Ramadan? laatst was hij nog te gast bij Jack van Gelder (studio voetbal) daar vertelde hij heeeeel andere dingen. ze vroegen hem over de Ramadan, volgens hem. Ik citeer: het is hartstikke moeilijk om niet te drinken tijdens het voetballen, maar als ik eet dan heb ik het moeilijker in mijn kop, want dan zit ik er mee dat ik mijn geloof niet serieus neem. ik had het nog geloofd ook.

    ik ben trots op de jongens die gewoon door blijven vasten.

  15. Chilloh
    05 oktober 2006 om 11:36 uur.

    haha je moet gwoon vasten jaxxx het is RAMADAN
    als je gaat ete dan kun je liever op de bank gaan zitte ete!

  16. Rachid Ouarti
    05 oktober 2006 om 11:38 uur.

    Even voor alle duidelijkheid,

    We leven in een maatschappij waarin je zelf kunt kiezen voor die werkzaamheden waarmee je jezelf en je eventuele gezin kunt onderhouden. Kortom, je kiest zelf voor de topsport (lees: niet vasten), terwijl er zoveel andere banen zijn om de kost te verdienen. Hiermee beoog ik overigens topsporters niet te veroordelen, zij zijn zelf verantwoordelijk voor hun keuzes.

  17. hatice
    05 oktober 2006 om 11:52 uur.

    hamzi zou gewoon moeten vasten. ik bedoel ik ken ook mensen die een bij baantje hebben en daarna nog moeten voetballen die toch mee doen aan ramadan. ALLAH geeft je wel kracht. HIJ ZOU HET makkelijk voor je maken. maar mensen kop op als je moet voetballen ga je tocg niet gelijk stoppen met vasten dat is onzin. ik heb respect voor voetballers die toch mee doen aan vasten.

  18. amazigh
    05 oktober 2006 om 04:52 uur.

    SALAAM. het is maar een maand per jaar VASTAN. stel voor dat het anders was????????. ik vraag me af hoe durven mensen te eten tijdens de ramaden???????.die voetballers moeten het voorbeeld zijn voor anderen.
    JAMMER GENOEG
    TA(ABBAL ALLAHOU SIAMANA>
    WASALAAM OU3ALIKOUM.

  19. AShatim
    08 oktober 2006 om 10:24 uur.

    ETEN VOOR JE VADERLAND…………

  20. mhamed
    11 oktober 2006 om 05:43 uur.

    salaam alaykoem breoedes en zusters.
    ik zal zeggen oordeel niet wanneer je iets niet weet ,
    er zijn genoeg plaatsen en kennis te krijgen om er achter te komen of je nou wel en niet mag vasten tijdens het werk.
    ik ken mensen die juist ziek zijn en toch vasten .is dat juist goed!!!!!
    en ik ken ook mensen die auw zeggen en willen eten!
    zoek juiste kennis en volg en eolamaa en soennaa.

  21. boubker
    21 oktober 2006 om 11:50 uur.

    Hou je bek khaled jaa, ramzi is gewoon mislukt wat ga zo door jongen hij heeft al alles verpest van psv is hij daar kampioen geworden naar az en nu naar roda jc en jij zegt ga zo door jongen inshallah staat hij er bij de dag des oordeels endan gaat hij zien of geld dan nog uit maakt anderhalf uur spelen maar en hij denkt dat hij onwijs goed is hij mag niet eens 90 minuten door spelen

  22. fouad
    21 oktober 2006 om 11:53 uur.

    Sorry, weet je wat pas haram is, dat jullie denken dat jullie allemaal heillig
    zijn!! En god zijn!! Zema jullie sukkels gaan niet met satans naar bed!! En gaan naar disco! Ga ga……en kijk eerst naar jullie zelf!
    En jaloers zijn op een jongen als Adil Ramzi! Hij is beter als julie, Lozers!

  23. Naila!
    22 oktober 2006 om 12:47 uur.

    Beste FIFA,

    Normalite zou ik niet snel op dit soort dingen reageren, vind het namelijk leuker om ander mans verschillende meningen te horen en te lezen.

    Toch wil ik even reageren op jouw tekstje….Ik begrijp je volkomen.. en dat meen ik echt… Ik ben een jonge meid en na heel ( maar dan ook echt) heel hard werken ben ik eindelijk gekomen waar ik wil zijn. En is het erg moeilijk op daar te zijn waar ik nu ben..

    Ik kan je ook niet echt uitleggen wat ik precies doe, want dit zou ook mijn identiteit verraden..

    Wat ik kwijt wil,,, is dat ik mijn eerste opname dag..aan het vasten was..maar een aantal dagen van tevoren kreeg ik ook te horen van me ”baas” dat het niet verstandig was/is om te vasten.Na een lang discussie, kan ik je vertellen dat er INDERDAAD een soort van druk op je wordt gelegt ( hoe je dit ook verwoord).. lablabal een lang verhaal kort gemaakt.

    Ik ben heel duidelijk geweest in mijn mening.. Ik wil mijn werk na behoren uitoefenen en mijn geloof HELEMAAL!..

    En ik ben ook aan het vasten , ik voel me namelijk ook daartoe verplicht.!

    En of het een ”steun” is of niet voorje.. MAAR DAT IS NIET MEER DAN NORMAAL.. DUS HEEL GOED VAN JE..

    Jarbie kunnen veel mensen hun beroep gewoon lekker uitoefenen.. hoe zwaar of hard werken dat ook is ..maar we mogen Rabbie never nooit vergeten..

    Ramadan is het mooiste maand in het jaar!!

    A Salaam a helikom…..

    FiFa allah ie hawnek!! Oe ie hawen el moslimijen el jamihien! Ik wens hierbij iedereen alvast een Mabrouk El Hied oe koela ham entoema begier

  24. ouarda
    22 oktober 2006 om 02:04 uur.

    O, ja nog iets……ik woon in Amsterdam en daar vasten heel weinig
    mensen!! ha ha! Ik wel, elhamdoellahh
    En Affelay, je bent een lekker ding!!
    Dat wou ik even nog kwijt, fijne ramadan allen

  25. rachid ouratie
    29 oktober 2006 om 05:56 uur.

    ik vind het goed dat ze vasten onder de wedstrijd maar als je te moe of zwak bent moet je gewoon eten en drinken dat heb ik ook gedaan op de dag van de trainingen dan doe ik gewoon aan de Ramadan maar het maakt niet uit dat ramzie aat……

  26. joel
    15 december 2006 om 09:22 uur.

    mo

  27. bekend
    29 oktober 2008 om 04:03 uur.

    affalay enkeltje el hamadie retour

  28. Mohamed
    24 augustus 2009 om 02:05 uur.

    Had het niet verwacht van affelay maar tog knap dat juist een jongen man vast.
    Niet iedereen vast maar 70% van de turken en dan nog die 30% zonder zieken he,

    Neem die rappers ali b die vast ook niet

    maar ja iedereen heeft eigen mening over de Ramadan

  29. moootje
    02 september 2010 om 04:03 uur.

    Ramadan is ramadan dus je moet blijven vasten tezij je zwaar werk doet enz.
    die voetballers die eten die zijn gewoon nep moslims want als je een echte moslim ben dan et je niet. maar het feit is dat de echte moslims niet eens bestaan.

  30. moootje
    02 september 2010 om 04:03 uur.

    eenn. heb k gelijk??