MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Sylvie doet gezellig mee met de ramadan

04 oktober 2006 | in Geloof, Muziek | 72 Reacties

SylverDe Belgische zangeres Sylvie De Bie, van het duo Sylver, doet net als haar Marokkaanse man Khalid Boujida mee aan de ramadan. Khalid is wel moslim maar Sylvie is katholiek en doet toch mee. “Ik volg mijn man automatisch tijdens de ramadan. Ik vind dat heel normaal, zou het zelfs onbeleefd vinden als ik naast hem zou zitten eten”, aldus de Vlaamse zangeres.

Ze probeert zich strikt te houden aan de ramadan: maand vasten, niet eten en drinken, maar ook géén make-up gebruiken. Dat is volgens haar niet zo makkelijk. Zo heeft ze normaal gesproken geen make-up op tijdens de ramadan, maar wanneer er een videoclip wordt opgenomen kan het volgens haar niet anders.

In afwachting van hun eigen nieuwe huisje, woont ze op dit moment zelfs in bij haar vriend en de grootste familie van Leuven. “Echt een gezellige boel. Wij vormen één grote, humoristische familie. Als de zon onder is, komt iedereen hier aan tafel aanschuiven. Dan genieten we van al het lekkers waar de vrouwen de hele dag aan hebben gewerkt. Ikzelf moet nog veel leren, ik ben geen keukenprinsesje. Maar ik hoop het ooit wel te kunnen: Marokkaans koken voor onze kinderen. Die zullen trouwens ook als moslim opgevoed worden, zo hoort dat bij de Moslims.” Het hele interview is te vinden op zangtalent.be.

Er zijn 72 reacties

  1. soufian
    04 oktober 2006 om 11:48 uur.

    leuk voor ze.. die belgische meiden en nederlandse meiden passen zich steeds meer aan, ik durf te wedden dat ze binnen een jaar gaat bidden , veel vrienden van mij worden moslim is tegenwoordig een trend ook hollandse meiden . marokkaanse meiden worden steeds westers terwijl hollanders meer oosters worden gek he

  2. Rachid
    04 oktober 2006 om 01:54 uur.

    Mensen denken dat iedereen maar aan de ramdan kan mee doen.
    Als je met Elkaafir woont, in die geval de zangers, kan je net zo goed eten. Ramdan is meer dan alleen niet eten en drinken.

  3. tarik
    04 oktober 2006 om 04:23 uur.

    rachid als een kaafir bekeerd is hij of zij jou broer of je zuster in de islaam
    er zn geruchten dat zelfs mechel jackson is bekeerd die selfie kan ook gewoon mee doen waroom niet

  4. SAMADIE
    04 oktober 2006 om 06:09 uur.

    rachid een kaffer is iemand die helemaal niet gelooft, een zij is christen dus zij gelooft in een van de 4 godelijke beoken, die trouwens alemaal tijdens de ramadan zijn geopenbaard,

  5. Rachid
    04 oktober 2006 om 10:19 uur.

    He sorry.

    Dus een jood is geen Kaafir?
    Je hebt je huiswerk niet goed gedaan.

    Wat die zangeres betreft, zij is geen moslim en ook niet bekeerd. Zo lang ze geen Moslima is geworden mag haar man (vriend) niet bij haar zijn. punt uit.

    In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

    1. Zeg: “O gij ongelovigen,

    2. Ik bid niet aan, wat gij aanbidt,

    3. Noch gij bidt aan, wat ik aanbid.

    4. Noch wil ik aanbidden, wat gij aanbidt,

    5. Nogmaals gij wilt niet aanbidden wat ik aanbid.

    6. Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst.”

    Voor de duidelijkheid.

  6. KARIMUTRECHT
    04 oktober 2006 om 10:36 uur.

    lekker interesant !!!!!

  7. Astitou Events
    05 oktober 2006 om 03:16 uur.

    Beste Rachid,

    Jij moet beter je huiswerk doen. In de islam is het mannen toegestaan om een niet moslima te trouwen mits zij wel gelovig is. In die zin dat zij een religie aanhangt die samenhangt met een der vier goddelijke boeken. Zij kan dus o.a. christen, katholiek of joods zijn.

    Doe voortaan beter je huiswerk alvorens je dingen gaat roepen waar je weinig van afweet.

    P.s. het is ook niet aan jou om een ander te beoordelen en of te veroordelen.

    Wassalaam

  8. Amsterdam west
    05 oktober 2006 om 08:45 uur.

    Rachid, Je bent echt alleen maar onzin aan het uit kramen. Je probeert je intelectueel op te stellen, maar dat ben je nog lang niet.
    Kafir betekent letterlijk iemand die niet in god/allah gelooft.

    Uit verdraagzaamheid en tolerantie is het al niet netjes om zulke opmerkingen te plaatsen. Zij heeft niet beweerd dat ze een moslima is. En je doet je voor alsof de Islam/ramadan alleen tot jouw behoort. Laat de daden van mensen door Allah beoordelen en stel jezelf niet boven de mens.

    Wil je respect, toon dan eerst zelf respect. “lakom dinokom wa lia din” sadaka allaho l 3adim.

  9. ZIZOU
    05 oktober 2006 om 09:36 uur.

    Mensen mensen wat zijn sommige van jullie onwetend zeg.
    ze doet nu aan ramadan, de volgende stap zal ze misschien geld aan armen geven, en dan wie weet gaat ze bidden en dan bekeert ze tot de Islam.
    dat kan toch.
    zoals ze zeggen: chweya chweya hata yehmal al wad, toch

    Rachid, joden en sommige christ. geloven in een GOD waarin wij ( moslims ) ook in geloven, o allah Ya3lem.

  10. hatice
    05 oktober 2006 om 10:27 uur.

    hey wees blij dat zij aan ramadan mee doet. sommige moslims doen het niet eens. dus niet zeuren rachid

  11. Saida
    05 oktober 2006 om 11:23 uur.

    Rachid
    de soerah die jij hier citeert is helemaal geen dalil voor wat je zegt. Ze is geen kafir want ze is Christen.

    Soufian
    Wat versta jij onder aanpassen en oosters? De hele dag in de keuken staan en overvloedige maaltijden bereiden ipv dhikr en 3ibada?
    De maand Ramadan is er voor 3ibada niet je buurvrouwen culinair de ogen uitsteken.

  12. hatice
    05 oktober 2006 om 11:44 uur.

    saida heeft gelijk.

    ik zelf doe al 5 jaar lang niet mee aan ramadan. maar ik besef wel dat ik al die dagen dadelijk in moet hallen. ik vindt het ook jammer dat ik niet mee doe.
    maar ik heb respect voor een christene die mee doet aan ramadan. en ze is zeker geen kafir want ze is christelijk en gelooft in god in ALLAH dus

  13. Samira
    05 oktober 2006 om 12:27 uur.

    Ik vind het heel respectvol en het past binnen een goede relatie. Mijn man is Nederlander en houdt zicht ook aan de Ramadan terwijl hij geen Moslim is maar Christen. Uit respect voor mij en de Islam vast hij mee. Respect komt van twee kanten wanneer leren veel mensen dat hier eens. Wat me opvalt is dat veel, weldenkende, Nederlanders steeds meer respect tonen en juist Nederlandse Marokkanen dat steeds minder doen in de richting van de Nederlanders. Het is een oud spreekwoord maar het werkt nog steeds: wie goed doet…goed ontmoet. En dat merk ik in de praktijk dagelijks. Los van die ene onwetende die me soms eens aankijkt met een scheef gezicht onder het mom van ” kiek daar hebbie weer zo’n buutenlander”. Onwetendheid is te vergeven want hij of zij heeft dit niet meegekregen en kan er dus niets aan doen. Onwelwillendheid is kwalijk!

  14. Ouarda
    05 oktober 2006 om 01:00 uur.

    in princiepe heeft soufian wel een beetje gelijk, meer meiden beginnen op de westerlingen te lijken NIET ALLE MEIDEN er zijn nog alhamdoeillah genoeg meiden die vasthoudend zijn wat betreft hun geloof. laten we de jongens niet vergeten, want de meiden die worden altijd aangekaart, allah o jahlam waar de jongens van t.w. zich mee bezig houden. incha allah zullen moslims stilstaan bij alle willens en wetens van Islam tijdens deze maand elkerim.

  15. Ouarda
    05 oktober 2006 om 02:31 uur.

    selem,

    Samira een vraagje ik wil je niet bekritiseren of wat dan ook van dien aard in tegendeel, het is niet aan mij om daar over te oordelen

    maar ik wil alleen weten of het Halal is voor een moslim(a) om getrouwd te zijn met een niet moslim?

  16. Mhemed
    05 oktober 2006 om 03:25 uur.

    Wa salaam alikoum wara7matu allahi ubarakatu.
    Ten eerste Mabrouk Ramadan Taqabel Mina Waminqum.. Allahoma Amien

    Hoe wordt u moslim?

    Als men overtuigd is dat de Islaam Waarheid is, dan is moslim worden heel gemakkelijk. Men dient de Shahaadah uit te spreken en een douche/bad te nemen. Het doel van dit schrijven is dan ook o.a. om een verkeerde gedachte te corrigeren die verspreid is onder mensen die de Islaam willen aannemen als hun geloofsovertuiging.

    Sommige mensen denken dat het nodig is dat de betrokken personen een verklaring afleggen in aanwezigheid van hoge geleerden of imaams, of dat men deze handeling zou moeten melden aan een rechtbank of een andere autoriteit. Sommigen denken ook dat het een voorwaarde is om moslim te worden dat er een certificaat wordt uitgereikt, afgeleverd door de autoriteiten als bewijs.

    Men hoeft ook niet over een bepaalde hoeveelheid kennis te beschikken om moslim te worden, of eerst leren bidden of Arabisch leren spreken voordat men moslim kan worden. Er is maar 1 eis waar iemand aan moet voldoen om moslim te worden, en dat is te geloven dat de Islaam de ware religie is, met als kern dat er geen god is behalve Allah en dat Mohammed Zijn boodschapper is. En als men deze geloofsovertuiging heeft, dan is het belangrijk om zo snel mogelijk moslim te worden, zonder uitstel.

    We wensen te verduidelijken dat deze zaak zeer eenvoudig is en dat geen van bovengenoemde voorwaarden vereist is. Allah de Almachtige staat boven alle begrip, Hij kent de geheimen van alle harten. Toch is het voor degenen die de Islaam aanvaarden aanbevolen om zichzelf als moslim te laten registreren op een bevoegd agentschap, omdat dit een aantal voordelen heeft, zoals de mogelijkheid om een visum te krijgen om de Hadj (bedevaart) en ‘Oemrah (kleine bedevaart) te verrichten.

    Als iemand het werkelijke verlangen heeft om moslim te worden vanuit zijn volle overtuiging en in het sterke geloof dat de Islaam de ware godsdienst is, door Allah de Verhevene ingesteld voor alle mensen, dan moet men de “Shahaadah” uitspreken, de geloofsbelijdenis zonder verder uitstel.

    In een h’adieth die overgeleverd is door Ibn ‘Oemar (een metgezel van de profeet Mohammed (Allah’s vrede en zegeningen zijn met hem) ) lezen we o.a. dat de profeet Mohammed (Allah’s vrede en zegeningen zijn met hem) gezegd heeft: “De Islaam is gebaseerd op de (volgende) vijf (pilaren):

    Te getuigen dat er geen god is dan Allah (d.w.z. dat niemand anders het recht heeft om aanbeden te worden naast Hem en het erkennen dat Hij de Schepper en de Beheerder is), en dat Mohammed Zijn dienaar en boodschapper is .
    De gebeden te verrichten, plichtsgetrouw en op een correcte manier.
    De zakaat te betalen.
    De Hadj (pelgrimstocht naar Mekkah) te verrichten.
    Vasten gedurende de maand Ramadaan.
    De Shahaadah (de eerste zuil van de Islaam) dient als volgt te worden uitgesproken: “Ash-hadoe allaa Ilaaha iella llaah, wa Ash-hadoe anna Mohammadan rasoeloe-llaah”

    De vertaling is: “Ik getuig dat er geen godheid is (waard om aanbeden te worden) dan Allah, en ik getuig dat Mohammed de boodschapper is van Allah.”

    Het is vereist dat hij/zij die moslim(a) wil worden, er vanuit zijn/haar hart in gelooft. Wanneer iemand in alle eerlijkheid zich onderwerpt aan de leringen van de Islaam in zijn hele leven, zal hij zichzelf ervaren als nieuw geboren. Dat zal hem ertoe bewegen om meer en meer te gaan streven naar een verbetering van zijn karakter en hem gaandeweg dichter bij de volmaaktheid brengen. Het licht van het levende geloof zal zijn hart vullen totdat hij zelf de belichaming wordt van dat geloof.

    Wat zal het volgende zijn nadat men zichzelf tot moslim heeft verklaard? Men moet begrijpen wat het werkelijk onderliggende fundament is van deze getuigenis, dat betekent de eenheid van Allah de Verhevene belijden en tegemoet komen aan Zijn eisen. Men moet zich gedragen in overeenstemming met dit ware geloof in alles wat men doet of zegt.

    Wat betekenen de woorden van de Shahaadah? Het belangrijkste punt dat elke moslim heel goed moet weten is de waarheid dat er geen god (godheid) mag worden aanbeden behalve Allah de Almachtige. Hij is de Enige ware God, Hij alleen verdient het om aanbeden te worden daar Hij de Gever is van het leven, de Helper en de Voeder is van de mensheid en de hele schepping met Zijn oneindige vrijgevigheid. De mensen moeten Allah de Almachtige aanbidden, Hij alleen is het waard om aanbeden te worden.

    Het tweede deel van de Shahaadah (wa ash-hadoe anna Mohammadan rasoeloe llaah) betekent dat de profeet Mohammed (Allah’s vrede en zegeningen zijn met hem) de dienaar en de verkozen boodschapper is van Allah de Verhevene. Niemand mag over deze zaak een andere mening hebben. In feite, de moslims moeten de geboden van de profeet (Allah’s vrede en zegeningen zijn met hem) gehoorzamen en geloven in wat hij heeft gezegd, zijn leringen in de praktijk brengen en vermijden wat hij heeft verboden en Allah de Glorieuze alleen aanbidden in overeenstemming met de boodschap die aan hem was geopenbaard. Al de leringen van de profeet (Allah’s vrede en zegeningen zijn met hem) waren openbaringen en ingevingen tot hem neergezonden door Allah de Verhevene.

    Wat is de betekenis van de aanbidding? Het is een uiting van oprechte dienstbaarheid, ontzag tonen voor Allah de Almachtige. Op een dieper niveau betekent het een totale overgave en gehoorzaamheid aan de geboden van Allah de Verhevene in woord en in daad, innerlijk en uiterlijk. Aanbidding kan men onderverdelen in twee categorieën: zichtbaar (openbaar en uiterlijk) en onzichtbaar (verborgen en innerlijk).

    De zichtbare aanbidding bestaat uit handelingen zoals het uitspreken van de twee delen van de Shahaadah, de gebeden uitvoeren, de zakaat geven, het reciteren van de Heilige Qor-aan, smeekbeden verrichten, Allah aanbidden door Hem te prijzen, onze lichamen reinigen voor het gebed enz. Dit type van aanbidding staat in verband met de bewegingen van het menselijk lichaam.

    Onzichtbare aanbidding staat in verband met het geloven in Allah, in de Dag van het Oordeel (in het Hiernamaals), in de engelen, in de boeken van Allah, in de profeten van Allah (vrede zij met hen), in de Goddelijke bestemming van het lot (dat goed en kwaad alleen door Allah worden bepaald). Dit type van aanbidding heeft niets met lichaamsbewegingen te maken maar met het hart, dat vervolgens invloed heeft op onze manier van leven. Het zou duidelijk moeten zijn dat elke aanbidding die niet aan Allah alleen is toegewijd, verworpen zal worden als een vorm van afgoderij (Shirk) en dit betekend een afvalligheid uit de Islamitische gemeenschap.

    De volgende stap na de Shahaadah voor een nieuwe bekeerling tot de Islaam, is zichzelf te reinigen door (thuis) een volledig bad of douche te nemen. Hij zou dan moeten besluiten om zich volledig te onderwerpen aan de principes en regels van de Islaam in al zijn volledigheid. Hij zou alle vormen van afgoderij en valse geloofsovertuigingen moeten ontkennen. Hij zou het kwaad moeten verwerpen en het rechtvaardige doen. Zulk een verwerping van het kwaad en het rechtvaardig zijn is één van de gevolgen van het Islamitische motto dat zegt: “La Ilaaha illaa llaah.”

    Allah de Verhevene zegt in de Qor-aan: “Er is geen dwang in de godsdienst. Waarlijk, de rechte leiding is duidelijk onderscheiden van de dwaling, en hij die de Thaaghoet verwerpt en in Allah gelooft: hij heeft zeker het stevigste houvast gegrepen, dat niet breken kan…” (Soerat Al-Baqarah (2), aayah 256)

    We moeten beseffen dat wanneer we verklaren vanuit ons hart dat “er geen god is behalve Allah,” dit van onze kant betekent: liefde, toewijding, geloof en gehoorzaamheid aan de regels van de Islamitische wetgeving waar alle moslims wettelijk toe gebonden zijn. Het is een eis die voortvloeit uit de belijdenis “er is geen god waardig om aanbeden te worden, behalve Allah,” dat we leren lief te hebben voor de zaak van Allah de Verhevene en te verwerpen voor de zaak van Allah.

    Men kan de Shahaadah het beste in aanwezigheid van moslims uitspreken, waardoor men weet dat u moslim bent, zodat ze u groeten met de Islamitische vredesgroet, voor u smeekbedes kunnen maken en voor u kunnen bidden als u overlijd etc. Dit kan o.a. in de moskee bij u in de buurt of bij een groep moslims thuis.

    Dus samengevat, als u moslim wilt worden dient u de Shahaadah uit te spreken en (thuis) een douche/bad te nemen.

    “Ash-hadoe allaa ilaaha iella llaah, wa Ash-hadoe anna Mohammadan rasoeloe-llaah (ik getuig dat er geen godheid is (waard om aanbeden te worden) behalve Allah, en ik getuig dat Mohammed de boodschapper is van Allah).”

    Wa salaam alikoum wara7matu allahi ubarakatu.

  17. Rachid
    05 oktober 2006 om 05:15 uur.

    Sorry hoor samira.

    Maar het is haram om met een niet Moslim te trouwen. dan kan je wel zeggen ja hij respecteert mij zus en zo. je leeft wel met iemand die ontkent dat Mohammed vrede zij met hem geen boodschapper is van allah.

    Voor de rest wil ik niet meer reageren, vele praten onzin.
    Kijk op islamenmeer

  18. MOHAMED
    05 oktober 2006 om 06:26 uur.

    GOED VAN JE ZO EEN MOOIE MEID ZONDER ETEN BLIJVEN VANSTEN HOOR EN IK HOOP VOOR JE EEN PLEK IN DE PARADIJS MET MIJN EN VEEL ZOENEN

  19. soumia
    05 oktober 2006 om 11:11 uur.

    neen ik vind dat ze goe bezig is ze is belg en doe er meoite voor
    ge heb marokkaanse meiden die gwn eten achter de rug van de islam en hun ouders
    en da sylvi inschallah een egte moslim word

  20. Samira
    06 oktober 2006 om 01:36 uur.

    Wil nog wel even reageren. Mijn man gelooft in God, net als ik en ontkent niets. En nee, het is niet Haram. God erkent de liefde en het wederzijds respect tussen man en vrouw. Wij houden van elkaar en mijn familie weet dat hij een goede, lieve en zorgzame man is voor mij en hebben hem daarom met open armen ontvangen. De Islam accepteert en respecteert andere geloven naast de Islam. Als we allemaal eens volgens de échte Islam leven en niet wat onwetenden hier “schreeuwen” zou de wereld een stuk mooier zijn. Mijn familie bestaat uit goede Moslims en die zijn allemaal blij om mij gelukkig te zien en ja, oorspronkelijk hoopten ze dat ik een Marokkaanse man zou trouwen maar helaas daar val ik niet op en ben ik op slag verliefd op deze man geworden die al mijn dromen doet uitkomen en waar ik zielsgelukkig mee ben en dat is waar het in het leven om draait. Mijn familie houdt van mij, ziet mij gelukkig en is gelukkig voor mij en mijn man.

  21. Ouarda
    06 oktober 2006 om 10:50 uur.

    selem,

    raar is dat toch, we zijn allemaal moslims maar toch hebben we allemaal een andere kijk op de Islam. zie maar Rachid zegt dat het haram is om te leven met een niet moslim en Samira zegt dat het wel mag want Allah accepteerd iedereen die in een god gelooft. ligt het aan mij of proberen de mensen de Islam zover te rekken dat er andere overtuigingen uit zullen vloeien. Het antwoord zal absoluut zeker te vinden in koran. t.w moet iedereen de koran zelf lezen en begrijpen, want zelfs de antwoorden van de imaams verschillen.

    P.S. Samira ik ben blij voor je dat je familie je man hebben geaccepteerd. ik zie de mijne dat echt niet doen, al zou ik het zelf niet willen ( gelukkig verschillen mensen anders zou het leven heel saai zijn)

  22. mostafa
    06 oktober 2006 om 11:26 uur.

    Ik snap bepaalde reacties niet. Typisch. Schijheiligheid ten Top.

    Waarom vragen sommige mensen hierboven zich niet de volgende vragen:
    Is wonen in het land van de zogenaamde “Kaffirs” Hallal of Haram?
    Zijn de moslims die 5 bidden, fanatiek de ramadan doen… etc en met een uitkering echte moslims?

  23. Ouarda
    06 oktober 2006 om 12:55 uur.

    ja, dat zijn ook een van de vele vragen die allemaal anders worden geintepeteerd. Het wordt eens tijd dat we zekerheid krijgen. (niemand is perfect, maar hoe meer je weet hoe beter)

  24. Astitou Events
    06 oktober 2006 om 12:55 uur.

    Het spijt me zeer Samira,

    Je kan nog zo een perfect leven hebben met je Christelijke man. Feit blijft toch dat een moslima niet mag trouwen met een niet moslim. Je hebt het recht niet om anders te beweren dan daadwerkelijk geschreven staat. Kun jij mij een hadieth of koranvers tonen waarin jouw standpunt wordt bevestigd? Ik kan dat wel van mijn standpunt.

  25. riffia
    06 oktober 2006 om 01:18 uur.

    Hahhahahahahahahaha, wat een verhalen allemaal zeg… typisch onze mgharba weer…..

  26. Rachid
    06 oktober 2006 om 01:56 uur.

    Ho ho,

    Samira met alle respect voor jou en je man.
    Máár, máár de echte waarheid blijft de echte waarheid en weet je de echte waarheid, vraag het na want ik twijfelde aan me zelf en wallah ik heb het nog nagevraagd in de moskee gister na tarawee7.
    wat mij verteld is het volgende: Moslim mag met een niet Moslima trouwen, maar met een niet Mosilma wordt bedoeld een vrouw, een gelocige vrouw uit het christendom, Jodendom etc die zich net als een Moslima gedraagt. Dat houdt in, zich bedekken, geen Seks voor het huwlijk, etc etc. dus geen vrouwen als tegenwoordig. Zo een vrouw is het makkelijk voor een Moslim om haar over te halen om de ware geloof, islam dus, aan te nemen.
    Andersom, dus een Moslima met een niet Moslim trouwen, zoals jou geval, is absoluut Haram. Hij ontkent dat Onze profeet Mohammed vrede zij met hem, de boodschapper is van Allah, hij gelooft dat Jezus de zoon van God is, dat is niet waar en is Shirk. dat is haram en een Moslima mag met zo iemand niet het leven delen.
    Hij kan aardig zijn en lief zijn, hij kan gesccepteerd worden door jou familie, kan allemaal, jij kan niet op een moslim vallen maar juist op een Niet Moslim, kan best allemaal. maar ga geen onwaarheden vertellen net als Hirsi Ali.
    Zie het niet als aanval. Ik respecteer jou leven en jou als persoon en je man. De waarheid is wel dat het Haram is waar jij mee bezig bent, en Insh Allah zal je de leugens de rug toe keren en de waarheid te omarmen zodat je Insh’Allah het paradijs zal proeven.

    Peace

  27. mostafa
    06 oktober 2006 om 03:38 uur.

    Samir a.
    Als je van je partner houdt, de rest kan barsten. punt uit.

  28. tarik
    06 oktober 2006 om 04:31 uur.

    samira ik heb begreep voor je keuz maar zuster je zegt mijn man gelooft in god
    tuurlijk dat kan waar zn maar welleke god in india geloofen ze ook in god hun
    god is een stande beeld van een stier je wilt later ook kids ik vraag me af
    wat voor opvoeding ze krijgen
    een tip als je man echt van jou houd dat moet zich bekeeren tot de islaam
    zo niet dan heb ik echt medelijden met jou zuster dan heb je gekozen voor
    asfala saafilien

  29. Samira
    06 oktober 2006 om 07:00 uur.

    Wat een tumult allemaal. Mijn familie accepteert het en dat is het belangrijkst voor mij. Het staat heel helder in de Koran en heb het besproken met de Imam die gelukkig erg progressief is en niet in de verhalen blijft hangen die, veelal, Moslim mannen wensen op te hangen over wat wél en niet mag. Ik ga hier ook niet verder op in want kan mij straks heel goed tegen God verantwoorden en ga mij niet tegenover wildvreemden verantwoorden voor mijn keuzes. Gaf ze enkel aan in het kader van dit onderwerp. En kijk eens diep in je hart…ben jij écht gelukkig met de persoon met wie je het leven deelt? Ik zie veel verdriet om mij heen binnen relaties en binnen beeindigde relaties en dank God dagelijks voor de liefde die hij mij heeft geschonken. Door mijn man voel ik rust, warmte, liefde, respect en vrijheid in mijn doen en laten. Wanneer wij samen zijn mag de hele wereld om me heen instorten want dat deert me niet. Dat gevoel is heel bijzonder en heb ik ooit enkel van kunnen dromen en weet je wat…die dromen zijn uitgekomen en daar ben ik God elke dag dankbaar voor mede door te leven naar zijn regels en niet die door ” jaloerse” mannen wordt
    “opgelegd” die menen te weten hoe ons geloof in elkaar steekt. En voor de duidelijkheid voordat ik hier scheldpartijen krijg……ik ben geen feminist, en voor die komt..geen “HOER”, ik heb geen losbandig leven, kleed me niet provocerend en gedraag me niet zo ik ben een moderne weldenkende Molsima die leeft naar de normen en waarden van de Koran. Allemaal een mooi weekend gewenst en ik ga nu zo eten maken.

  30. Samira
    06 oktober 2006 om 07:03 uur.

    Oh ja, dat vergat ik…onze kinderen, mocht God ons die schenken, worden Islamitisch opgevoed en krijgen ook een Arabische voornaam. En ja, mijn man heeft zich willen bekeren maar wilde niet dat hij dat deed omdat het vanuit zijn hart moet komen voor de Islam en niet voor mij of mijn familie. En nogmaals….léés de Koran…zijn God IS de onze………of andersom………….

  31. Saida
    06 oktober 2006 om 09:19 uur.

    Het is toegestaan voor Islamitische mannen om te trouwen met joodse of chirstelijke vrouwen. Islamtische vrouwen mogen alleen met moslims trouwen.
    Dit heeft te maken met het geloof van hun kinderen omdat het geloof van de man wordt overgenomen.

    Ieder zijn eigen verantwoordelijkheid Wallahou A3lam

  32. Rachid
    06 oktober 2006 om 11:49 uur.

    Precies Saida.

    Ik ben niet jaloers, heb niks tegen samira of tegen haar man, ik respecteer haar en haar man.
    Maar de waarheid is wel zo, hoe Saida het noemt. Ik kom zo wel dagelijks in Moskee en volg lezingen en probeer van iedereen wat te leren, als ik open vragen heb zoals kwestie van Samira, dan stel ik die, dat heb ik dus gister gedaan en het antwoord wat ik gelezen had, wat ik vermoedde, is mij bevestigt gister.

    Voor de rest een gezegend maand verder

  33. BADRRRRRR
    07 oktober 2006 om 03:36 uur.

    Salam, Samira

    Al hetgeen je zegt over repect in de islam en zo daar heb je helemaal gelijk in. Het is heel leuk om te lezen dat je gelukkig bent en zo, dat meen ik echt. Zeg alsjebleift alleen niet dat een moslima met een niet moslim man mag trouwen. Volgens mij ben je in de war met een moslimman die mag daarentegen wel met een niet moslima trouwen. Maar inshaAllah word je man alsnog moslim zodat jullie ook bij elkaar kunnen zijn in het Paradijs.

    P.S. ik hoop dat dit ook een antwoord voor jou is Samira ook al was de vraag niet naar mij gericht. En ook voor jou en alle moslims gun ik het paradijs van 3dn(eden).

  34. BADRRRRRR
    07 oktober 2006 om 03:42 uur.

    Ouarda dat laatste p.s. op de reactie voor Samira was voor jou bedoeld. mijn excuses een typefout.

  35. Samira
    07 oktober 2006 om 05:58 uur.

    Goh, zomaar eens een respectvolle discussie hier, al valt me wel op dat culturele en politieke vraagstukken minder aftrek vinden dan politiek beladen en eh voetbal onderwerpen 😉

    Nee, ik ben niet in de war. Weet heel goed wat er in de Koran staat en dat er (vooral) mannen zijn die beweren dat enkel zij met een niet Moslima mogen trouwen. Weet ook heel goed wat ik met onze Imam besproken heb en hecht erg veel waarde aan de woorden van mijn vader, moeder en opa. Het onderwerp kwam vandaag nog kort naar voren tijdens de uitzending van de NIO en tot slot, en dus voor de laatste keer, ik ga me niet verdedigen voor mijn keuzes en weet zeker dat mijn man en ik samen zullen zijn in het paradijs en wat scheelt is dat we daar nu ook al zijn.

  36. KARIMUTRECHT
    07 oktober 2006 om 06:02 uur.

    Samira kanker toch op, de islam heeft duidelijke regels opgesteld met betrekking tot trouwen, en een moslima mag niet trouwen met een niet moslim. doe je dat wel mag je jezelf niet beschouwen als moslim en kom hier nier met eigen versies van de islam iets wat marokkaanse vrouwen veel doen tegenwoordig.

  37. hatice
    07 oktober 2006 om 06:31 uur.

    samira

    Het is of jij moet katholiek worden of hij moet moslim worden anders gaat dat later verkeerd.

    een moslim kan toch ook niet met een jood trouwen. dat gaat ook niet.

  38. Saida
    07 oktober 2006 om 07:06 uur.

    Nou Karim hoe islamitisch is het om tegen iemand te zeggen dat ze moet opkankeren?!
    Dat je het niet met Samira eens bent prima maar als je zonodig moet schelden zegt dat toch meer over jou.

  39. Samira
    07 oktober 2006 om 07:57 uur.

    dank je, karimutrecht, wist dat het ergens in deze discussie om moest slaan in impotent gescheld van een Moslim man. Waar het woord niet kan winnen………

    en Hatice…wie weet…..er is nog tijd genoeg. Heb geen eigen versie van de Koran maar praat erg goed met onze Imam en die heeft me een heldere uitleg gegeven over de situatie en zei me niet, zoals karimutrecht, om “op te kankeren” (hoe doe je dat eigenlijk, “opkankeren” ? erg beschaafd ook, tijdens de Ramadan, gelukkig ben jij dus wel een goede Moslim, karimutrecht). Hij heeft de situatie met me besproken en me aan de hand van de Koran uitgelegd wat er kan en niet kan.

  40. Toth
    07 oktober 2006 om 08:35 uur.

    Ik gun iedereen toegang tot het paradijs in een hiernamaals, maar als ongelovige wiens horizon ophoudt bij de laatste adem, concentreer ik me liever op het gunnen van een paradijs in het hiervoormaals aan iedereen. Niet in de laatste plaats uit puur zelfbelang.

  41. warda
    07 oktober 2006 om 09:55 uur.

    Ik ga hier verder niet op in allemaal, maar wilde wel even zeggen dat Rachid helemaal gelijk heeft.

  42. BADR
    07 oktober 2006 om 11:41 uur.

    Samira jij ook bedankt ben je niet een beetje heel erg hypocriet. Hetgeen jij karimutrecht van beschuldigd ben ik met je eens. Maar dan in je daarop volgende zin doe je precies het zelfde nou zal je wel zeggen ik scheld niet, maar dat doe je wel degelijk (op een nette manier) door te zeggen ik wist dat dit zou komen van een Moslim man.

    Ik zie bij jou het prototype patroon door hetgeen wat jij doet te proberen rechtvaardigen terwijl je diep van binnen bang bent om achter de ware waarheid te komen. Het aan 1 imam vragen is niet voldoende als er zo veel personen zijn die het tegenovergestelde zeggen.

    Ik denk, nou nee weet wel zeker dat je de imam verkeerd begrepen hebt. Zoals ik al eerder heb gezegd een EEN NIET MOSLIM MAN MAG NIET TROUWEN MET EEN MOSLIMA…………EEN MOSLIMMAN DAARENTEGEN WEL MET EEN NIET MOSLIMVROUW.

  43. hamasa
    08 oktober 2006 om 12:26 uur.

    Weetje samira ik heb nog een vraagje accepteer toch gewoon de feiten wat in koran staat. of volgens mij kan je geen koran lezen volgens mij lees je de bijbel
    maar voor de rest hoop ik dat je insallah in paradijs terecht komt

  44. 100% ARABICA
    08 oktober 2006 om 11:58 uur.

    Ik hoor vaak onzin, maar dit slaat natuurlijk werkelijk alles!! Tuurlijk mag een Moslima niet met een Niet-moslim trouwen. (het mag wel maar noem je dan géén moslima) En dat er adviezen worden gevraagd aan een Iman die van mening is dat het wel kan, tuuuurlijk!!!!!!! Hij is zeker Iman van de “Moskee waar alles kan”. Wat voor wereld zou het zijn als ieder zijn eigen interpretatie zou geven van het geloof? Heel simpel: iedereen zou de regels ombuigen in zijn eigen voordeel, dat is nu eenmaal mens-eigen. De koran is duidelijk en laten we dat respecteren!!!!!

    “Het geloof bestaat in geloven wat het verstand niet gelooft.”

  45. Hamid
    08 oktober 2006 om 01:39 uur.

    Salam Samira.

    ik zou zeggen,hou je taai, er komt inschalah een dag dat je man de Islam gaat ontdeken, je rol in deze is zeer belangrijk, wasalam zuster

  46. Samira
    08 oktober 2006 om 01:50 uur.

    ik ga er niet verder op in, ik ben gelukkig, heb een schone ziel en kan me als het zover is prima verantwoorden aan God. Mooie zondag allemaal!

  47. hatice
    08 oktober 2006 om 03:10 uur.

    hamasa

    effe een vraag hoe weet jij nou dat samira bijbel of de koran leest. En trouwens het is juist goed dat ze bij een imam om advies vraagt dat is normaal. En zij weet al net zo goed als ieder ander moslim dat een moslima niet mag trouwen met een niet moslim. Maar ze kan het nog goed maken daar heeft ze nog tijd voor. ALLAH vergeeft je alles. Ik zeg zo vaak niet spotten met kanker. als ALLAH je dat dadelijk geeft dat piep je wel heeel anders geloof mij

  48. Samira
    08 oktober 2006 om 04:54 uur.

    Allah geeft geen kanker, slecht eten, veel roken, alcohol drinken etc. wel. Vooral dat laatste doen veel Moslim mannen, die hier weer het hoogste woord willen hebben, niet! Dat valt me vaak op als ik een Spa Blauw drink in een cafe. Ze kunnen dan niet meer op hun benen staan en spreken mij dan wel aan op het feit dat ik met mijn “Nederlandse” man ben. Ze druipen af als ze merken dat ik getrouwd ben maar bijzonder is het wel. Zij kunnen dat vast goed aan God uitleggen en weten daar vast iets over te vinden in de Koran. 😉

  49. imane
    08 oktober 2006 om 10:36 uur.

    hele discussie heel leuk allemaal een zeker erg leerzaam.

    maar laten we ons niet te ver buiten het onderwerp van dit perbersicht lopen.

    Het is toch een veel beter teken dat ze ba3da iets doet aan de islam

    iets beter dan niets luidt het gezegde toch?

  50. Ouarda
    09 oktober 2006 om 08:44 uur.

    selem iedereen,

    ik heb deze vraag aan Samira gesteld omdat ik haar rustig wakker wilde schudden en niet een heisa maken, en Badrrrrrrr dank je wel, maar ik wist het antwoord al ik wilde alleen niet dat samira dacht dat ze werd aangevallen. een moslima mag niet eens met een niet moslim omgaan laat staan trouwen. (stagforillah il3adim) inchaallah zal zij het ook beseffen, en wat betreft onze god is het zelfde als “hun god” ten eerste wij hebben Allah swt en zij hebben Jezus wat bij ons genaamd Isa is. Isa is bij ons geen “god”. de relegies schuiven wat opelkaar maar we aanbidden niet de zelfde “god”.

    P.S. Samira t.w kan men beter zelf de karan lezen en begrijpen, want zelfs de Imams intepeteren de koran verschillend.(vb de Imam die jij hebt geraadpleegt)

  51. Rob
    09 oktober 2006 om 01:01 uur.

    Samira, wat heb ik een respect voor de wijze waarop je jezelf weet te verdedigen! Je steekt met hoofd en schouders ver boven menigeen uit.

    En ook respect voor je familie die jouw geluk stelt boven alles wat anderen je proberen aan te praten.

  52. Samira
    09 oktober 2006 om 05:57 uur.

    “een moslima mag niet eens met een niet moslim omgaan” …..zucht………guys, get a life! Welke versie van de Koran staat dit nu weer in? Ik sluit dit onderwerp nu af en hoop enkel dat jullie het geluk in jullie leven vinden wat ik heb gevonden want dat gun ik iedereen van harte hoe ze ook over mij oordelen!

  53. hatice
    09 oktober 2006 om 08:35 uur.

    hey natuurlijk mag een moslima wel vriendschap hebben met een niet mosslimse. ik heb anders wel veel nederlandse vrienden wil je nou zeggen dat ik met al die mensen niet mee mag omgaan onzin slaat nergens op

  54. hamasa
    09 oktober 2006 om 08:48 uur.

    Echt dom marokkaan je begrijpt het nog steeds niet samira
    volgens mij moet je eerst een leesbril pakken en dan de koran gaan lezen
    Dus je moet je aan de regels van de koran houden of je bent geen
    Moslima

  55. Rachid
    09 oktober 2006 om 09:52 uur.

    Beste mensen, ik vind dat dit op een onzinnige discussie lijkt te worden,

    Broeders en zusters proberen de waarheid duidelijk te maken en sommigen gaan te ver en gaan slechte woorden gebruiken, dat hoort niet, en helaas, Samira heeft aan ander denkbeeld en dat moeten we respecteren.,

    Ze heeft absoluut gelijk als ze zegt dat ‘de Moslimsman’in een cafe haar aanspreekt en met vieze blik naar haar kijkt, dat hoor niet. Sterker nog een Moslimaman hoort niet in een cafe, of je nou alcohol drinkt of spa blauw.
    het is niet toegestaan ons te bevinden in een plek waar alcohol geschonken wordt en waar alles gebeurt wat haram is, zoals dansen waar mannen/vrouwen bij zijn, muziek draaien etc.
    Voor die zogenaamde Moslimmannen, heb ik echt geen respect voor.
    geloof me samira, ze bidden niet, ze bezoeken niet de moskee, ze lezen geen Koran en doen alles wat Allah ons verboden heeft, maar geloof me, er zijn mnet zo veel meiden die helaas ook die weg op gaan.

    En geloof me Samira, ik ben echt niet die Moslimman waar jij het over hebt. ik kom niet in cafes, ik drink niet, rook niet, steel niet, roddel niet, ik bid, ik kom dagelijks in Moskee en probeer zo recht mogelijk te leven zodat een aanleiding kan zijn voor Onze heer om mij een plaatje te gunnen in het paradijs Insha’Allah, dat hoiop ik ook voor jou en voor ieder Moslim en Moslima.

    Ik zou het op prijs stellen als broeders en zusters deze discussie afsluiten met Do3a, ook jij Samira. Ik zou het ook prijs stellen als jij Samira nog een keer bij een geleerde Imam jou situatie nog een keer wil uitleggen en om duidelijkheid vragen aangezien er onduidelijkheid is ontstaan wat jou huwlijk en er alles om heen betreft.
    het beste

  56. Samira
    09 oktober 2006 om 10:26 uur.

    Voor mij is het heel duidelijk! Onze Imam is een wijs man die niet binnen kaders denkt maar de Koran op een ” gezonde” manier interpreteert waar wij ons het beste bij voelen en in onze stad velen met ons. Wij leven aan de hand van ons geloof en de Koran en wie mij wil veroordelen om wat ik doe en wie ik ben moet zich realiseren dat hij of zij niet God is maar net als ik iemand die zich binnen onze maatschappij staande probeert te houden wat mij gelukkig (vrij) goed afgaat en haar geluk nastreeft en dit hopelijk ook kan behouden.

    Voor straks, slaap lekker!

  57. Ouarda
    10 oktober 2006 om 08:52 uur.

    Samira, begrijp me niet verkeerd. wie ben ik om jou dat geluk te misgunnen. Naar mijn idee zijn de mensen die het over deze zaken hebben oud en wijs genoeg om zelf te beseffen wat wel en niet goed is.

    Voor nu is van mijn kant dit onderwerp afgesloten.

    PS ik wens je al het goede in het leven Inchaallah blijf je dat geluk ook houden.

  58. dolfijntje
    10 oktober 2006 om 01:50 uur.

    salaam allemaal
    hier n nederlandse moslima die net als jullie mee doet aan de ramadan en dat al vanaf me 18 ben nu 29 en ben er gelukkig mee
    groetjes uit hoofddorp

  59. brahim belgie
    11 oktober 2006 om 06:38 uur.

    selaam mijn broeders en zusters
    kijk samira dit leven is maar een test
    dus ik zou goed opletten met wat je zegt
    je geluk met je niet moslimman op deze wereld is het ni waard
    om een zonde te verichten.

  60. dorpje
    11 oktober 2006 om 08:25 uur.

    Salaam oe3lajkoem

    Beste broeders en zusters

    Ik wil even wat kwijt wat voor mijn heel belangerijk is.

    Ben 29jaar ben getrouw met een man uit Maroco(zelf benik Marokkaans)
    af gelopen zomer zijn we samen naar maroco gegaan op vakantie met het
    heel gezin,vader,moeder zusje broertje,2 weken later kwam min broer aan met me zus,ik woon zelf standig,dus niet bij me ouders,we hadden een hele fijn vakantie,4 weken zijn voor bij en iederen moet ze spullen in pakken om weer terug te reizen naar Nederland behalve ik moest nog wachten op wat papieren
    van me man,zodat hij ook mee kan(heb mijn man uit maroco gehaald)naar nederland voor hem de eerste keer,we waren van plan terug te komen met mijn auto,een groote bus weet je wel waar als in kan als we gaan,maar dat vond ik niet eromdat ik zelf spullen meenam voor me huis.Een paar dagen voor dat me ouder vertrokken kwam een hele goede vriend van me vader en van ons allemaal we kennen elkaar van klein af toenik 3 jaar was,maar mijn vader ken hem al bijna 40 jaar,en het is een heel goed vriend van hem,dus hij kwam langs en vroeg of we wat spullen van hem meekunnen nemen naar Nederland,dat was geen probleem,dat deden we ook graag voor hem dat hadden we ook over,dus 2 dagen daarna kwam hij zijn spullen brengen,het was tijd mijn ouders zijn vertrokken terug naar Nederland met vliegtuig,een dikke week daarna vertrok ik samen met mijn man naar nederland,het was allemaal goed gegaan,we zijn veilig aan gekomen.Toen we aan gekomen waren kwam de vriend van me vader(en van ons)zijn spullen op hallen,ikwas de eerste 2 weken bezig het alles regelen voor me man en mijn werk er bij dus het was druk op zelf mijn spullen uit te pakken,maar mijn man was paar dagen daarna bezig om wat spullen uit te pakken,en hij kwam wat walnoten tegen,toen ik thuis kwam zitten we samen lekker buiten in de tuin,dus zin in iets lekker warme marokkaanse thee met ment,mijn man pakt wat walnoten om ze te krakken we hadden een paar stukof 4 geknakt,die daarna kwamen zit iets in ,iets wit wat is het misschien rotte,was het maar waar,we krakken nog een paar en het zelfde weer wit spul HET WAS WIT SPUL WAT ZE GEBRUIKEN
    KIF,ik kom het niet geloven was meteen flauw gevallen,mijn man belde mijn ouders,vlak voor ze kwam had hij al alles op geruimt,dus zijn weten er nog niks van,mijn hadde ze naar het ziekenhuis gebracht,moest daar 2 dagen blijven,daarna was ik weer thuis had het heel zwaar,waar ik ook op me werk niet meer kon concertren,ging alles achter na en het bleek dat het spullen nog zijn van die vriend van me vader en ook van ons,die was hij vergeten,ik wist niet meer wat ik moest doe,had het al een paar maanden stil gehouden,maar ik zet er mee,dus beslot ik het tegen mijn ouder te vertellen,had ik gedaan,maar mijn vader beweert dat mijn man daar mee te maken heeft en niet zijn vriend,mijn vader wil niks meer met mij te maken hebben mag ook niet meer op bezoek komen,alle banden zijn gebroken,hij zijn je moet van je man scheiden,dan ben je welkom anders wil ik niks meer met jou te makken hebben,ik wet van me zelf mijn man is niet zo dat weet ik en weet iederen van hem en mijn vader ook,wat ik niet begrijp die vriend van me vader en van ons is een hele goede man weet heel veel van islaam doet ook heel veel daar van is in haje geweest,ik kan het niet begrijp dat hij zo iets doet,maar mijn man ook niet,zelf heb ik hem gevraag(vriend van ons en van me vader) of die spullen wat ik voor hem uit maroco mee heb genomen van hem zelf zijn of van iemand anders zonder dat hij daar ietsvan merkt,te varen zijn spullen,weer kon ik het niet geloven,kon ik het maar uit me hoofd zitten,het lukt me niet iedre keer als ik zit zeg ik tegen me zelf,wat heb ik gedaan dat het mij is voor gekomen,ieder moment denk ik stel dat ik op de deouna ben gepakt waar zou ik dan landen,mijn leven mijn toekomst WAAROM WAAAROM WAAROM IS DIT MIJ VOOR GEKOMEN.

    WIE OW OW OW KAN MIJ HELPEN A.U.B

    Salam oe3alakoem beste broeder en zuster

    Vriendelijke groeten

  61. SAMADIE
    11 oktober 2006 om 08:58 uur.

    het is logisch dat waneer het spul van je man was geweest, dat hij niet samen met jou walnoten zou gaan eten.
    erhojaaj zijn niet de meeste helig mensen, je moet ook niet zomaar voor iemand wat meenemen, zelf controleren in marokko al, waar die persoon bij is, maar je vader die wil het niet geloven, is best moelijk maar als jij zeker weet dat je man het niet heeft gedaan en het lijk me ook niet , dus ik hoop dat je vader binnenkort zijn ogen open doet, het komt wel goed inschallah. ik eb ook iets van de zomer gezien wat ik niet kon geloven, ik zei steeds tegen mijzelf dat het niet waar was, dat ik me het had verbeeld. ik ken een man ook een “goede“ moslim, als die een vrouw zag zonder hoofdoek zei hij meteen haram en mounkar, maar wie zie ik in nador met twee hoeren die hij meegenomen had helemaal uit casa blanca!! jah hoor meneer ik dacht ook steeds neeh kan niet, zo iets heeft je vader nu ook denk ik. en jou man kent hij het kortste dus is dan makelijker om hem de schuld te geven

  62. Samira
    11 oktober 2006 om 10:51 uur.

    Moeilijk verhaal en ook niet iets om hier te bespreken lijkt mij. Is dit echt dan kun je enkel EERLIJK zijn en de hiervoor beschikbare autoriteiten raadplegen. Als je man hierover liegt tegen jou is hij je niet waard en als die vriend jullie hierin heeft betrokken is hij geen vriend dus doe wat juist is! Praat met je vader of laat je man met je vader praten. Zonder praten kom je nergens. Het is en blijft je vader maar dit moet uitgezocht worden. Een oom van mij heeft in een zelfde situatie gezeten en niemand heeft hem veroordeeld omdat iedereen binnen onze familie in hem geloofde en hem vertrouwde dat hij een goede man was en een goede vader. We hebben hem nooit laten vallen en wat bleek, hij was onschuldig. Anderen probeerden hem voor zijn karretje te spannen en daar was hij bijna de dupe van geworden. Enkel met vertrouwen en eerlijkheid komt de waarheid boven tafel en zal het recht zegevieren.

  63. Rachid
    11 oktober 2006 om 11:23 uur.

    Nou beste mensen,

    Ik geloof geen bal van wat deze dame/heer hier opgezet heeft.

    Witte spul in walnoten, wahahhaha Marokko is geen Colombia.
    “Witte spul”is in Marokko strengst verboden, als men opgepakt wordt met het bezit van “witte spu’l”zal hij voor lange tijd in de gevangennis belanden, terwijl Cannabis min of meer een nationaal product is geworden, helaas.
    Om terug te komen op de walnoten.
    Witte spul wordt naar Marokko geimporteerd en is erg duur verkrijgbaar in Marokko dus export daarvan kan gewoon niet, je kan toch geen Hasj van Nederland naar Marokko exporteren, dat is toch onmogelijk.
    Buiten dat, geloof me, je komt echt niet met witte spul door de spaanse douane heen, geloof me. Dat is voor de honden die daar gespecialiseerd in zin een eitje, terwijl hasj een pittige opgave kan zijn.

    Nogmaals mensen, geloof deze onzin niet. tegenwoordig lopen er zo veel mensen die de Islam, de Moslims of in dit geval een oude man die haj heeft bezocht, marokkaanen zwart willen maken. waarom, tja ik zou het niet weten, aandacht tekort soms zoals Hirshi Ali.

  64. SAMADIE
    11 oktober 2006 om 11:57 uur.

    rachid, door de strenger controles in de EU en de VS, gaat steeds meer witspul nu via marokko, maar ze heeft het nu over cocke maar over erkif.

  65. Rachid
    12 oktober 2006 om 12:56 uur.

    Beste samadie,

    Ze heeft het over coke. En coke gaat echt niet via Marokko, never nooit.
    Wear ever, lekker boeiend. Zulke onzin geloof ik niet en wie het wel gelooft moet hij/zij dat vooral doen, alleen waarschuw ik onze broeders en zusters zoor zulke zwartmaker om het zo te noemen.

  66. Hannan Belgie
    15 oktober 2006 om 07:01 uur.

    salaam walikoem
    mijn zusters en broeders
    dat sylvie mee doet met ramadan jah mijn mening en niet alleen de mijne eigenlijk is
    waarom doet ze eraan mee als ze gaan MOSLIMA is het is alsof ik nu als moslima mee ga doen met de zondaagse mis de christenen dus
    en ook een NIET moslim is een KAFIR alles wa niet gelooft in ALLAH swt is kafir
    a salaam walikoem warahmatoe allah

  67. Sihem
    16 oktober 2006 om 10:06 uur.

    Hoi, ik wil nog even reageren op het huwelijk van Samira…

    Een beetje laat en het gaat ook al ehlemaal niet meer over het onderwerp, maar goed!

    Er staat nergens, maar dan ook nergens in de koran dat alleen moslimmannen met niet-moslims mogen trouwen!!!!

    Er wordt gezegd: een moslim, mag een niet moslim trouwen als hij/zij min ahl al kiteb( één van de monotheïstische geloven!) is!

    Daarna komt een overlevering waarin wordt gezegd dat het het beste is om je niet te mengen (middels een huwelijk) met al nassara (in dit geval dus één vd de 4 godsdiensten!)

    Samira heeft gelijk: volgens de koran mag ze trouwen met een niet moslim…maar zij zou hem wel moeten overtuigen van de Islam, dat is haar plicht…en zij zal als zij hierin niet slaagt, worden veroordeeld voor haar eigen dnoeb en voor die van haar man.

    Daarentegen dien je altijd uit te gaan van de laatste overleveringen en daarin wordt gesproken over het niet mengen met al nassara… op basis hiervan zou voor zowel de man als de vrouw geen mogelijkheid bestaan om te trouwen met een niet-moslim!

    Voordat iedereen zijn mening hierover gaat geven: denk goed na, zeg allah oe ya3lam en vergeet niet dat ook de Imams niet alles weten! Veel Imams kleuren de regels met hun tradities.

    Lees de koran, ga op zoek naar dat stukje, of laat de imam dat stuk opzoeken en lees het dan zelf, overtuig je ervan dat wat de imam zegt ook daadwerkelijk klopt, neem het niet klakkeloos over, want er is niemand perfect, behale Allah (swt) en mohammed (saw).

  68. mhamed
    16 oktober 2006 om 03:02 uur.

    geluk in het aardse leven telt niet zolang je geen geluk hebt gevonden in de islam.

    zolang het geluk niet van aardse geluk is zorg dat islam jou geluk is.

  69. Soufian79
    17 oktober 2006 om 10:10 uur.

    Een moslim dient zich te houden aan de regels die Allah en Zijn boodschapper opgesteld hebben in de Qor’aan en Soennah. Allah de Verhevene heeft ons in verschillende duidelijk gemaakt dat een persoon nooit vrede zal hebben met de begeerte en de satan die de begeerte wil opwekken.

    Zo valt iedere persoon in een beproeving om zijn/haar geloof te toetsen, Allah heeft hierover gezegd: “Dachten de mensen dat zij met rust gelaten worden, als zij zeggen:”Wij geloven,” en dat zij niet op de proef gesteld worden? En voorzeker, Wij hebben degenen voor hen op de proef gesteld. Allah kent zeker degenen die de oprecht spreken en Hij kent zeker de leugenaars”. (Soerat Al ‘ankaboet aya 2-3).

    Het houden van iemand die niet in Allah gelooft, wordt niet geaccepteerd binnen de islam. Allah heeft de vrouw verboden gesteld om te trouwen met een niet-moslim. “En huwelijkt (de gelovige vrouwen) niet uit aan de veelgoden-aanbidders, totdat zij geloven. En een gelovige slaaf is zeker beter dan een veelgoden-aanbidder, ook al bevalt hij jullie.” (Soerat Al baqarah, aya 221).

    Een moslim-vrouw die met een ongelovige trouwt behoort tot degenen die overspel plegen, omdat ze niet met een niet-moslimman mag trouwen. Beste zuster in de islam, men moet verder denken. Hoevelen zijn in dezelfde put gevallen, wanneer ze kinderen krijgen dan komen de problemen. De man wil de kinderen niet-islamitisch opvoeden en wil niks hebben van de islam en de vrouw wil dat haar kinderen als moslims worden opgevoed. Naast dit ook bestaan er ook vele verschillen tussen een moslim en een ongelovige.

    Als desbetreffende persoon echt met u wil trouwen, nodig hem dan uit tot de islam en vraag Allah om hem te leiden naar het zuivere geloof. Bekeerd hij zich naar het geloof (dus niet slechts omwille van het huwelijk) dan heeft u twee vliegen in een klap, namelijk het huwelijk en tevens bent u het middel geweest waardoor iemand tot het rechte pad is gekomen. Hierover heeft de boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) gezegd, in een hadith die overgeleverd is door Sahl ibn Sa’d: “Als je de oorzaak bent tot het leiden van een persoon (naar de Islam) dan is het beter dan het in bezit hebben van de hele wereld.” (Boekharie 3425). En het tweede is het trouwen in vrede met desbetreffende persoon.

    Weet beste zuster, dat Allah nooit Zijn dienaren in de steek laat, als desbetreffende persoon niet geschikt is dan zal Allah u een betere persoon schenken. Allah zegt in Soerat An-noer, aya: “Zondige vrouwen zijn er voor zondige mannen en zondige mannen zijn er voor zondige vrouwen; en goede vrouwen zijn er voor goede mannen en goede mannen zijn er voor goede vrouwen; zij zijn degenen die onschuldig zijn aan wat zij (de lasteraars) zeggen: voor hen is er vergeving en een weldadige voorziening” (Soerat An-noer, aya 26).

    En Allah weet het beste.

  70. Rachid
    17 oktober 2006 om 02:36 uur.

    Jezaak Allahoe gaira Soufiane.

  71. Brahim
    21 oktober 2006 om 09:21 uur.

    Khaled Boujida Hij is mijn familie +ik ken sylvie
    Khaled is Familie van mijn Vaders Kant

  72. mhamed
    31 oktober 2006 om 05:31 uur.

    mooi geschrijven soufian79.