MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Verdonk valt uit naar Naïma Azough

05 oktober 2006 | in Overheid, Politiek | 26 Reacties

Naïma AzoughMinister Verdonk is woensdag tijdens een debat over het Nederlanderschap, uitgevallen naar het Marokkaanse Tweede Kamerlid Naïma Azough (GroenLinks) om diens dubbele nationaliteit. In het debat liet Azough zien dat zij niet alleen een Nederlands paspoort heeft, maar ook een Marokkaans identiteitsbewijs schrijft Nu.NL.

“Het geeft geen pas dat u hier als Nederlandse parlementariër zomaar met twee paspoorten staat te zwaaien”, beet Verdonk het Kamerlid tijdens het debat. “Waarom geeft u niet het goede voorbeeld. Ik begrijp niet dat u niet zegt: ik vind Nederland nu het belangrijkst.”

Verdonk wil dat buitenlanders die tot Nederlander genaturaliseerd worden, hun oude nationaliteit zo veel mogelijk opgeven. Die zou hun integratie in de weg staan. Alleen voor mensen die afkomstig zijn uit de 17 landen waar burgers hun nationaliteit volgens de grondwet niet kunnen opgeven, geldt de regel niet.

Azough is fel tegenstander van de maatregel. Aan het begin van haar betoog pakte zij haar twee passen en zei: “Dit ben ik.” Het Kamerlid wilde met de actie aantonen dat zij zich niet meer of minder Nederlander voelt omdat zij ook een Marokkaans paspoort heeft. “Dat zegt niets over mijn Nederlanderschap”, zei ze tegen Verdonk.

PvdA-Kamerlid Jeroen Dijsselbloem ergerde zich aan de uitval van Verdonk. “Het geeft geen pas dat u een Nederlandse parlementariër de maat meet en vraagt of zij hier wel voldoende geworteld is.”

Er zijn 26 reacties

  1. Amsterdam west
    05 oktober 2006 om 08:48 uur.

    Naima,
    Ik vind jou een van de beste Nederlandse Marokkaanse politici in NL. Je houdt je vast aan je opvattingen waar je voor staat en je gaat niet met de wind mee zoals een paar anderen dat doen. Khadija Aarib daar tegenover zien wij alleen maar tijdens de verkiezingen, voor de rest van de vier jaar, is zij muisstil.
    Zoals gewoonlijk heb jij mijn stem.

  2. angel
    05 oktober 2006 om 09:40 uur.

    Even voor de duidelijkheid: de regel geld niet voor mensen afkomstig uit de 17 landen waarin de nationaliteit volgens de grondwet niet opgegeven kan worden.
    Daar was Marokko volgens mij een van, toch?

  3. 100% ARABICA
    05 oktober 2006 om 09:47 uur.

    Verdonk wil dat buitenlanders die tot Nederlander genaturaliseerd worden, hun oude nationaliteit zo veel mogelijk opgeven. Die zou hun integratie in de weg staan. Opvallend is dat het vooral gericht is op Marokkanen en Turken. Hoe zit het met de blanke medelander die een Amerikaanse of Canadeze nationaliteit naast zijn Nederlandse nationaliteit heeft? Zou hij of zij dat ook moeten opgeven van de minister van Desintegratie? Nee, natuurlijk niet, dat zijn ‘echte’ Nederlanders. Persoonlijk denk ik dat het géén kloot uitmaakt, alsof je met het opgeven van je Marokkaanse nationaliteit en toegang verschaft tot eeuwig succes in de samenleving. Aan het einde van de dag blijf in de ogen van de samenleving de Marokkaan. Zelfs als men Truus géén Flouss of Jan el Watan zou heten, dan nog zal je kans op maatschappelijk succes minimaal zijn. Hoe komt het dat hoogopgeleiden Marokkanen steeds meer richting Marokko vertrekken om daar een bestaan/ eigen bedrijf te beginnen? Verdonk hoor ik dan niet, rara hoe zou dat komen?? Een goed middel om van die ‘slecht geïntegreerde Marokkanen’ af te komen (alsof een HBO/ Universitaire studie tegenwoordig een vloek is geworden als je Fatima of Acmed heet). Het meest recentelijke wat voor mij een bevestiging is, dat de samenleving niet zit te wachten op goedopgeleide, ambitieuze, gedreven en assertieve migrantenkinderen is het voorbeeld van het PvdA-Kamerlid Nebahat Albayrak. Nu zij tweede staat op de PvdA-kiezerslijst, lijkt het wel alsof er een ‘vuile’ oorlog op haar wordt uitgevoerd om zogenaamd te conformeren aan de Nederlandse normen en waarden, welke normen en waarden!!!! Ze krijgt een kiss of death van de samenleving en daar gaat één van de mooiste voorbeelden van een succesvol , geïntegreerde migrantenkind. Bravo Nederland en bedankt Mevrouw Verdonk dat u mij ogen heeft geopend en mij nog bewuster ben geworden van mijn afkomst!!!

    “Allah, El Watan, el Melik Wilhelmus dacht het niet”

  4. samadie
    05 oktober 2006 om 10:41 uur.

    verdonk die weet gewoon niet wat zei eigenlijk moet doen als minister van niks, zo over de dubbel paspoorten maar beginnen dan, hoezo een paspoort integratie in de weg staan, je blijft de allochtoon, de nl paspoort is maar een reis document eigenlijk voor ons, een paspoort meer of minder draagt niets bij een integratie dat zelfs de beleid makers niet weten wat het moet zijn.

  5. Toth
    05 oktober 2006 om 11:38 uur.

    Dis verkiezingstijd. De tijd waarin meneer en mevrouw de minister de geestelijk gehandicapte Jips en Jannekes op het potje zetten, hun billetjes afvegen om vervolgens met de ellebogen de temperatuur op te nemen van het badje waarin de politieke Olvarit ligt lauw te wezen, klaar om over het slabbetje te worden getild in de kwijlende tandeloze mondjes. Moeders als Verdonk hebben vaak de neiging om zelf ook hapjes te nemen, wat de mondflora van de kiesbaby ernstig verstoort en bovendien afzichtelijke plaatjes oplevert.

    De glasheldere absurditeit van de impliciete bewering dat mevrouw Azough niet geintegreerd zou zijn, zou eenieder eerst eens buikpijn van het lachen kunnen bezorgen, om als de tranen gedroogd zijn, vervolgens als argument tegen de paspoort-integratie koppeling linea-recta in het gezicht van Verdonk terug te smijten.

  6. mimoun
    05 oktober 2006 om 12:00 uur.

    Weer een voorbeeld van huichelarij.
    Waarom doen figuren als Aboutaleb, Lazrak, arib ook niet hun mond open? bang voor eigen posities en bang dat dit hun carriere schaadt?

    Verdonk is voor mij iemand die met 2 maten meet en draagt niets bij aan integratie maar bevordert tweedeling en maakt mensen bang.
    Vind je het gek dat mensen dit soort politici wantrouwen en steeds zich meer .voelen verbonden met hun land van oorsprong?

    Verder Balkenende had het over de trots van VOC ook weer een vb van huichelaarij immers. NL politici in het algemeen en cda in het bijzonder hebben hun mond vol over de Armeense kwestie waar vel Turken die in Nl zijn er niets mee te maken hebben, maar wat heeft NL niet gedaan in Indonesie ? Suriname etc? Is dat niet schandalig en waarom moet men daar trots op zijn?

    Politiek? vies en funzig echt waar Pechtold heeft gelijk

  7. samadie
    05 oktober 2006 om 12:06 uur.

    de amerikanen of ander die hoeven niet eens NL te spreken die hebben gewoon eigenscholen, en ze spreken gewoon engels, veel van hun wonen hier langer dan de gemidelde marokkaan maar spreken geen NL maar jah

  8. Samira
    05 oktober 2006 om 12:20 uur.

    Verdonk is een gefrustreerd minister en grijpt alles aan om aandacht te vragen. Wie gefrustreerd is reageert zijn/haar frustraties af op anderen. Net als rechts extremisten maar ook niet goed geintegreerde Marokkanen. Veel mensen die niet tevreden zijn met hun eigen “lot” en niet het heft in eigen handen durven of kunnen nemen dit te wijzigen of hun lot in de handen van God durven leggen reageren dit af op anderen. Naima is een wijs politca en zal vast hetzelfde redeneren als ik doe en boven deze ” aanval” staan. Dus laten wij ons, helemaal tijdens de Ramadan, hier niet druk om maken.

  9. Ouarda
    05 oktober 2006 om 12:49 uur.

    ik snap de mensen niet die zeggen “ik ben Nederlander, want ik heb het Nederlandse nationaliteit” waar slaat dat op. misschien ben je dat formeel gezien wel maar je ware aard blijft Marokkaans. ik ben blij dat wij marokkanen onze nationaliteit moeten behouden. overigens, die Verdonk moest is een keer aftreden als minister, ze is partijdig wat betreft buitenlanders, vluchtelingen etc.. en in het geval van de functie die zij uitoefent is onpartijdigheid en wetsvolging erg relevant. zij laat zic zelf besturen door de haat die ze in zich heeft

    net of zij een pure Hollander is, misschien is dit een vooroordeel maar aan haar puntige gezicht doet ze me denken aan joden (estagforallah)

  10. zoon van alhoceima
    05 oktober 2006 om 03:52 uur.

    eens een marokaan altijd en marokaan.

  11. farid
    05 oktober 2006 om 07:55 uur.

    maar hoezo een beter integratie verdonk heks dat je bent,
    zorg maar eerst dat ik me hier thuis voel gek mens
    wat denk je wel niet ,ik ben een nederlandse morokaan zonder morokaanse paspoort
    wand die is al jaren verlopen , maar ik ga hem weer vernieuwen wand ,,verdonk,, om dat ik begin te twijfelen of ik me hier thuis voel
    en om dat jij niks weet van oplossen net als de meeste van de ratte plan

  12. naima
    05 oktober 2006 om 11:17 uur.

    Volgens mij heeft deze kelba geen kaas gegeten wat ze eigenlijk mist! Wat is intergratie? mijn eigen roots opgeven en zeggen ik ben Hollander!..je bent en blijft een allochtoon, en daar mag je trots op zijn!..Als je juist in het dagelijkse leven voordurend herrinerd wordt aan een bepaalde demensie van je identiteit, dan valt er bijna niet aan te ontkomen dat je jezelf ook steeds meer gaat zien in termen van die deelidentiteit.Vooral nu onder moslimjongeren bestaat de neiging zich in eerste plaats te presenteren als moslim..ik zie het zo” als jullie mij zien als moslim/Marokkaan/Turk/Surinamer, dan zal ik dat zijn ook!”
    Moge Allah s.w.t. dez oemma beschermen tegen het kwaad!
    wa salam..

  13. Choukri
    06 oktober 2006 om 12:02 uur.

    Beste AMSTERDAM WEST

    Het feit dat je khadija Arib weinig zit komt het doordat zij in een groot fractie zit en Azough in een kleine fractie zit. Doordat Azough in een kleine fractie zit heeft zijn meer in haar portefeuille.
    De meerderheid van de kamerleden ken je ook niet eens, omdat ze onderwerpen behandelen die voor het grote publiek misschien niet interessant genoeg zijn. Wat je meestal zit zijn de fractieleider.

  14. SAMADIE
    06 oktober 2006 om 12:07 uur.

    formeel gezien, heeft zei niets te zeggen over een marokkaan die hier geboren is, daarom moeten we een keer nagaan kijken, want zij is minister van vreemdelingen beleid, dat zijn mensen die hier niet vandaan komen, bijv asielzoekers, of die amerikanen maar de meeste marokkaanen zijn hier geboren en hebben ook een nl nationaliteit dus dat zijn dan formeel gezien nederlanders, ook in de statiestieken. eigenlijk moeten we haar niet serieuse nemen, ook niet door haar aangesproken voelen, ons kan ze niks maken, een paspoort intrekken kan zij niet, lang leve de EU. mensen we hebben niks met haar te maken
    hahahahlalalalal
    ik denk dat ik haar effe een mail ga sturen over de kwestie

  15. riffia
    06 oktober 2006 om 09:42 uur.

    Ik ken genoeg Nederlanders die niet weten wat integreren is laat staan dat ze dat zijn… waarom hoor ik daar niemand over… het gaat toch om zijn geheel

  16. nardjis
    06 oktober 2006 om 10:26 uur.

    de heer verdonk is gefrustreerd dat hij niet is gekozen tot lijsttrekker van vvd en dat hij continnue teruggfloten wordt bij alles en nog wat want hij is niet geschikt voor een minister. verdonk moet opgesloten worden ergens in de woestijn.

  17. Henk-Rotterdam
    06 oktober 2006 om 05:24 uur.

    Ik begrijp niet dat jullie je eigen nog steeds laat opfokken door die politieke onbenullen in Den Haag.
    Het is verkiezingstijd en ze proberen punten te scoren met deze stompzinnige opmerkingen en voorstellingen en de meest idiote waanideeen.
    Als je verandering wil weet dan op 22 november is het woord aan ons om deze onbenullen uit het kabinet te laten verdwijnen en ook dit belazerde zooitje wat nu regeert.
    Ben je Nederlander van Marokaanse afkomst? Wees er trots op.
    Ben je Marokaan? Wees er trots op
    Heb je 2 paspoorten? Wees er trots op( ik wil er ook 2 , altijd makkelijk als ik er 1 niet kan vinden)
    Dus wat je bent of wat je afkomst is ,wees er trots op!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Farid, je hoort hier echt wel thuis en laat de rest maar lullen,ze weten niet beter moet je maar denken,ze staan te ver buiten de maatschappij en te ver van het gewone volk af om te weten wat er speelt en dat zulen ze over 50 jaar nog niet begrijpen

  18. mohamed
    06 oktober 2006 om 05:34 uur.

    Integratie, meedoen…….. het zijn allemaal woorden om ons van hier weg te jagen.
    Het land is herbouwd door onze ouders na dat Adolf Hitler soep van heeft gemaakt.
    Alles is weer op zijn pootjes terecht gekomen. Dus wij zijn nu overbodig!
    Negatieve zaken zoals kut Marokkanen, criminelen, terroristen, werklozen, uitkeringtrekkers, achterstandswijken, probleemjongeren,
    Ect… zijn echter allemaal aspecten die extra worden aangedikt in de politiek en publiciteit om ons de moed te laten opgeven en dat doen geloven.
    Al heb je een geen paspoort, we worden nooit geaccepteerd. Dat is de conclusie.

  19. Saida
    06 oktober 2006 om 09:22 uur.

    Verdonk denkt dat ze nog steeds in een gevangenis werkt en ziet alle allochtonen als criminelen. Kun je nagaan wat een hoge dunk Nederland heeft voor haar allochtone burgers.
    Ik had dit idee al voordat ik wist dat dat manwijf in de gevangenis had gewerkt.

  20. marokkino
    06 oktober 2006 om 10:26 uur.

    ……begint ze weer die Verdonk.

    Begrijpt ze nou niet dat dit een kansloze missie is?

    Ze heeft het al tien keer geprobeerd en is elke keer keihard op haar bek gegaan!

  21. wahid
    07 oktober 2006 om 05:32 uur.

    Meneer of mevrouw Nardjis: Verdonk is een vrouw!

  22. mohamed
    07 oktober 2006 om 08:28 uur.

    en dat meen je ook?????????????

  23. BADR
    08 oktober 2006 om 12:14 uur.

    CHAPPO 100% ARABICA ik was van plan een hele waslijst te typen, maar na jou reactie is dat niet meer nodig. Ik sluit me daar helemaal bij aan.
    Prachtig geschreven/getypt.

    HENK-Rotterdam gelukkig zijn er ook nog mensen zoals jij. Waarbij het echt uit het hart komt, en niet alleen om stemmen mee te winnen.

  24. aicha
    18 oktober 2006 om 05:11 uur.

    Verdonk…..zij lijkt op de hond van de buren…Grote muil …blaft alleen maar…maar waar maakt zij zich nu weer zorgen over…Ze wou toch minister worden voor het ministerie van onderwijs? Ze spring van de hak op de tak…net zoals die kwestie van Aap Hirsi Ali….??? Ze blaft..maar bijt niet…haar kaken krijgt ze niet opelkaar…en zal dus snel loslaten…

    Woef, woef…….gaat er binnekort er met de staart tussen de beentjes ervandoor…met de wind mee…

  25. Ziezo
    22 oktober 2006 om 11:57 uur.

    Laten we eens op een praktische manier naar het onderwerp van twee of één paspoort kijken. Ik weet hoe het zit met de Marokaanse nationaliteit: wanneer ben je marokaan? Dat zal toch niet van een paspoort afhangen. Dus stel, je bent Marokaan, in de ogen van de Marakaanse authoriteiten en volgens je zelf. Stel dat de Nederlandse regering zou zeggen, iemand mag maar één nationaliteit en één paspoort hebben. Dan worden die Marokaanse paspoorten toch niet verbrand of de vuilnisbak ingegooid? Er zullen toch ook geen razias uitgevoerd worden om Marokaanse paspoorten te vinden? De Marokaanse authoriteiten kunnen zeggen: mensen, maken jullie je niet druk, eens Marokaan altijd Marokaan, en als je als Marokaan met een Nederlands paspoort naar Marokko komt, kunnen we jullie ten alle tijde een Marokaans paspoort (erbij) geven. Hoe kan dat nou tegen gehouden worden? Dus dat papiertje vind ik niet zo belangrijk. Maar wanneer wordt Nederland voor een Marokaan ook zíjn vaderland? Wanneer voelt hij in zijn hart: ik ben Nederlander (met Marokaanse wortels)? Daar zullen nog wel een paar generaties overheen gaan.

  26. casawi
    15 december 2006 om 03:16 uur.

    iwa dakchi koooooollo 3la 7ssab ca dépend méme si je ne sais pas ce qui ce passe ici ….toutes mes excuses pour le dérrangement et à la prochaine incha allah ghir okan lwa7ed khasso ykon sba3 fhad lwa9t …..ok je sais je dois tenir ma longue un petit peux….TIME WENT BY …ESTA LUEGO…