MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

FC-Utrecht: nooit meer tegen Marokko

10 oktober 2006 | in Maatschappij, Sport | 38 Reacties

Het marokkaans elftalVolgens de website van de SupportersVereniging FC Utrecht heeft directievoorzitter Jan Willem Van Dop, meegedeeld dat er nooit meer gespeeld zal worden tegen Marokko. Dit naar aanleiding van ongeregeldheden die na afloop van de wedstrijd tegen Marokko plaatsvonden afgelopen donderdag.

Meteen na afloop ging het mis. De Marokkaanse fans beweren dan meteen al dat zij zijn uitgelokt door de Mobiele Eenheid van de Utrechtse politie. Een paar kleine groepjes supporters stuiven heen en weer en plegen vernielingen.

Bewoners van de stadionbuurt balen van het wangedrag. “Het is zo jammer dat een klein deel het verpest, want de meeste Marokkanen genoten van de westrijd en gingen gewoon naar huis,”’ zegt één van de aanwonende in het Algemeen Dagblad.

Ondanks de ongeregeldheden en het verlies van Marokko in Utrecht, lijkt de stage toch heel leerzaam en nuttig te zijn geweest voor het Marokkaans elftal. Het verslag van de stage is hier te downloaden.

Er zijn 38 reacties

  1. Marokino
    10 oktober 2006 om 12:59 uur.

    Groot gelijk, het gaat altijd mis.
    Kijk maar naar Ajax en afgelopen Africa Cup onder 20.
    Het ergste is nog, dat het tijdens ramandan is gebeurd.
    Schande!!!

  2. SAMADIE
    10 oktober 2006 om 02:14 uur.

    nou als het ajax was of een ander team dan was het geen punt

  3. magrabi
    10 oktober 2006 om 06:21 uur.

    tfoe …tfoe…tfoe…magarba weer ….niet te geloven ..ik wordt er misselijk van.
    tfoe….en maar klagen over descriminatie en zo.
    vind je het gek als men zich zo gaat gedragen.

    uitbannen die zooi naar de sahara..laat ze daar maar stage lopen.
    ik bedoel niet de voetballers…die andere gasten.

    asalam oelaikom.

  4. Amir
    10 oktober 2006 om 10:37 uur.

    @ Magrabi,

    Niet naar de Sahara, maar naar Rif verbannen. De meeste van deze gasten komen uit Rif en niet uit de Sahara vandaan.

  5. Schapekop
    10 oktober 2006 om 01:45 uur.

    ooo jongens amir heeft gesproken ooooooo naar de rif verbannen
    als je daar was dan zag je dat marokkanen niks deden totdat de me achter hun aan kwamen. vind je het gek dat ze dan gek worden. en marokino wat bedoel je met tijdens de ramadan ze3ma na ramadan vind je het niet erg tzzzzzzz ga je goef geven ga alsof je iets weet over ramadan of over je eigen leven die je leidt ga ajb met amir naar jullie sahara die niet bij de rif hoort volgens jullie

  6. rwina _di_koezina
    10 oktober 2006 om 02:25 uur.

    bij ajax of feyenoord zie je deze dingen ook
    dus niet allemaal zo nep doen
    niks mgarba, het zijn gewoon pubers
    \als je bv ajax ziet rellen zeg je ook niet die …. nederlanders zijn het weer
    dus gaan niet zo vooroordelen over groepen mensne

    de media probeert ons alleen WEER gek te maken

  7. Youssef
    10 oktober 2006 om 02:29 uur.

    Geven we maar toe dat Marokkanen in NL anders zijn dan hun landgenoten uit Marokko. In Marokko zal zoiets nooit gebeuren, maar in NL is het altijd schande, ook als je wint, verliest maakt niet uit.
    Het grootste probleem is dat het maar een kleine minderheid die dat soort vernielingen heeft gepleegd, en daardoor alle Marokkanen zwart maken van iets waar ze ervan niet verantwoordelijk zijn.
    Jammer genoeg Wallah, op die manier zullen die achterlijke Marokkanen ons imago alleen maar meer beschadigen.
    Allah ihdi ljami3 inshAllah…Amien

  8. mohammed
    10 oktober 2006 om 03:45 uur.

    uhh ok mensen ff voor die magrabi je zei:vind je het gek als men zich zo gaat gedragen. pardon ‘ men’ ??? luister vriendelijke vriend ik hoor er nie bij dus wees duidelijk wie je bedoelt en kom nie zeggen dat ik er ook bij hoor want wat je nou heb gedaan is toch echt iedereen over 1 kam scheren. enne o ja mensen als jullie graag willen klagen , er bestaat een speciale ‘ muur’ om tegen aan te klagen.

  9. Mustapha
    10 oktober 2006 om 04:12 uur.

    Wat zijn jullie allemaal een schandaal.
    Marokko heeft verloren breek de boel af jo

    Mustapha

  10. Choukri
    10 oktober 2006 om 04:53 uur.

    Beste AMIR
    Hoe weet je zo zeker dat die jongens uit RIF komen en wat maakt het nou allemaal uit. Ze zijn gewoon marokkanen.

    Domme reactie van een dom eimand.

  11. SAMADIE
    10 oktober 2006 om 07:01 uur.

    zolang we hier een beetje ons gaan verdidegen zullen we de schuld krijgen van wat iemand anders doet, we moet af van dat sorry cultuur elke keer weer als iemand wat flikt maar toevalig heeft zelf achtergrond als ik moet ik me gaan verantwoorden daar moeten we gewoon van af, anders komen we nooit af van dat imago, dir creeren we zelf. als ajax holligans wat doen zie ik ook niemand die jan of geert heet, zich zo drukken maken als we hier dus mensen, idereen moet gewoon zijn eigen verantwoordlijkheid nemen, en het beste is om bij ons iegen te beginnen met dingen veranderen, in plaats arif ofde sahara bij halen, want mnr amir als je het zo wil spelen, heb ik een advies aan jou, ga maar naar waar de misdaad het hoogste ligt in casablanca of in nador.

  12. farid
    10 oktober 2006 om 07:15 uur.

    ik vind het jammer dat er zulke honden rond lopen,je gaat toch naar voetbal en niet om te rellen,maar altijd in een groep zitten er een paar van die eikels
    de boel doen verzieken,en meestal zijn het die sukkels zonder hersens
    wand anders kunnen ze weten dat ze het voor andere broeders verpesten

  13. Rob
    10 oktober 2006 om 11:06 uur.

    Goedenavond Samadie,

    Je schreef: “als ajax holligans wat doen zie ik ook niemand die jan of geert heet, zich zo drukken maken als we hier dus mensen”.
    Geloof me, dat is niet helemaal waar. Dat tuig was er al toen ik nog op school zat en dat is inmiddels 27 jaar geleden… Toen is er heel wat tegen dat schorum afgevochten, maar helaas is die strijd min of meer verloren, want zonder rugdekking van de ME maakte je weinig kans tegen dat agressieve tuig. Elke normale (autochtone) Nederlander ziet voetbal-hooligans het liefst op een onbewoond eilandje met een grote werkende vulkaan, en het liefst in gezelschap van het overige (autochtone en allochtone) schorum…

  14. SAMADIE
    10 oktober 2006 om 11:13 uur.

    rob ik lees graag jou reacties je bent een man naar mn hart al ken ik je niet maar wat ik mee bedoel is dat ik me niet hoef te gaan verantwoorden voor hun, want eerlijk als ajax holligans wat flikken spreek ik jou ook niet op aan en op jou werk wordt ook niet naar je mening van gevraagd enzo

  15. Tarik
    10 oktober 2006 om 11:14 uur.

    Je mensen die verantwoordelijk zijn voor de rellen en vernielingen moeten zich diep schamen, na al die jaren proberen wij de imago wat op te schroeven en dat wordt dan weer zo makkelijk naar beneden gehaal door enkele problemen makers.

    Schaam jullie diep,

    Groetjes Tariik

  16. Rob
    10 oktober 2006 om 11:19 uur.

    Samadie, kan alleen maar antwoorden dat je DAARIN inderdaad helemaal gelijk hebt. Het zou van de zotte zijn dat JIJ je moet verantwoorden voor de wandaden van een ander. Maar het zijn gesprekken die ik ook wel eens met mijn eigen allochtone collega’s of jongens op de sportschool voer. Ik laat dan wel duidelijk blijken dat ik HUN er niet op aanspreek, maar ben serieus benieuwd hoe zij dit eigenlijk ervaren. En eerlijk gezegd, hun reacties zijn bijna altijd hoopgevend, want ze balen er net zo van als jij en ik.

    Enne, vraag gerust m’n mening als autochtonen wat uitvreten, hoor. Zal ik je een onvervalste Amsterdamse mening over ze geven… 😉

  17. SAMADIE
    11 oktober 2006 om 12:25 uur.

    waar zal ik beginnen
    hahahah

  18. magrabi
    11 oktober 2006 om 11:34 uur.

    uhh ok mensen ff voor die magrabi je zei:vind je het gek als men zich zo gaat gedragen. pardon ‘ men’ ??? luister vriendelijke vriend ik hoor er nie bij dus wees duidelijk wie je bedoelt en kom nie zeggen dat ik er ook bij hoor want wat je nou heb gedaan is toch echt iedereen over 1 kam scheren. enne o ja mensen als jullie graag willen klagen , er bestaat een speciale ‘ muur’ om tegen aan te klagen.

    Mohammed ………voel je aangesproken,ik bedoel….. met men…. die gasten die het verpesten voor goede fans,die gezellig naar de wedstrijd willen kijken,en daarna gewoon lekker naar huis,ik bedoel niet dat allen magrba zo zijn,gelukkig niet,want anders ben ik er ook een van.
    Dus niet meteen aangesprokken voelen.Mohammed

    asalam oelaikom

  19. kanaleneilandboy
    11 oktober 2006 om 03:32 uur.

    ja man jullie hebben gelijk die marokanen verpsten het altijd tazzzzz je dierentuin

  20. BigMoOvn
    11 oktober 2006 om 04:36 uur.

    Tozzz je nepmarokanen, allemaal verkaast tzz z doe normaal met jullie zehma dure woorden, ze haten jullie en blijven jullie haten ook al likke jullie hun kont helemaal schoon

  21. SAMADIE
    11 oktober 2006 om 06:32 uur.

    bigmoovn
    weet je wat een verkaats marokkaan is, ik denk dat jij het eerder bent, iemand die zich gedraagt naar de beeld die de media van hem heeft gemaakt, dat is pas een verkaast marokkaan.

  22. mhamed
    12 oktober 2006 om 04:55 uur.

    dit moet nooit gebeuren,natuurlijk wordt je uitgedaagd door ME’S of door de politie kort om wij zijn hete hoofden ,dat is al bekend dan nog moet je verstand gebruiken, wat mankeerd iemand om op de veld te gaan rennen tot hij gevangen wordt door security .
    aan de andere kant van het verhaal is namelijk wel zo , als het om een marokkaan gaat is het gelijk feest voor de media.
    dan nog zeg ik blijkf zitten op de stoel en vredig naar huis rijden ongdangs verlies.

  23. BREDA _MGARBAA
    12 oktober 2006 om 06:02 uur.

    Wij hebben schijt aan die joden……………………………..wij zin gewoon de bende van ellende onrustzaaIERS , was eh rwiena die avond Volgende Keer JemmeS isjen grote aFLIPPAAAA…………….adios thalla ……………..Imarek irebdaaaa

  24. mostafa
    13 oktober 2006 om 11:21 uur.

    BIGMOOVN

    heb je ooit gehoord van tandpasta? Zo ja. Use it.
    Het hele verhaal is een kwestie van opvoeding.
    Een kind van 13jr/14jr alleen naar een voetbalwedstrijd om 9 uur s’avond.!!!

  25. KARIMUTRECHT
    13 oktober 2006 om 04:17 uur.

    AMIR zielig woestijn kind,/////// als je goed hebt gekeken waren er bijna geen rifis bij de wedstrijd aanwezg. het is namelijk zo dat rifis in NL totaal niet geintreseerd zijn in marokkaans voetbal. maar meer in marokanen die voetballen, bij echte voetbal teams met name. het waren allemaal marokkanen uit hetzelfde kutvolk als waar jij vandaan stamt. DUS ALS JE DE VOLGENDE KEER WEER OVER DE RIFIS WILT SPREKEN, SPREEK DAN OVER HOEVEEL GELD WE UITDELEN AAN JOU SOORT GENOTEN DIE JAARLIJKS BIJ ONS KOMEN BEDELEN IN DE RIF, OF OVER DIE PROSTITUEES DIE JAARLIJKS HUN AIDS ZIEKTES KOMEN VERSPREIDEN IN DE RIF.

  26. mostafa
    13 oktober 2006 om 04:22 uur.

    karimutrecht

    Bah, Bah… lijkt wilders wel.

  27. Mhemed
    13 oktober 2006 om 06:27 uur.

    Salaam alikoum wara7matu allahi ubarakatu allen, mabrouk ramadan.

    Broeders, Broeders verlaag elkaar niet tot de grond. Het is nog steeds onduidelijk waarom jullie allemaal zo druk maken en op elkaar schelden. Ten eerste het is niet gepast in de islaam om elkaar te vernederen voornamelijk in deze heilige periode van de ramadan. Het maakt allemaal niet uit of men rif is of men zwart of paars, klein of dik is. Slechts wat ons verschil maakt: Is vrees ( taqwa) voor Allah swt.

    Salaam alikoum wara7matu allahi ubarakatu allen.

  28. KARIMUTRECHT
    13 oktober 2006 om 10:31 uur.

    Mostafa je moet je bek houden mongool, ik heb deze opmerking niet gelezen toen die andere mongool amir die opmerking over iriffien maakte.

  29. pipou
    17 oktober 2006 om 02:12 uur.

    NEDERLANDERS STELLEN ZICH AAN
    ZIELIGE MENSEN
    SIRRI D KWADOE OE GRA

    TABON D HISKOEM

  30. mhamed
    17 oktober 2006 om 02:25 uur.

    kariem utrecht, ik zal haast willen zeggen je hebt een beetje gelijk.

  31. mostafa
    17 oktober 2006 om 02:30 uur.

    Karimutrecht

    Ik kom niet uit Mongolie. Maar je weet natuurlijk niet waar Mongolie ligt.
    Ben je ook zo fanatiek in je studie??

  32. Ouarda
    17 oktober 2006 om 02:33 uur.

    SPREEK DAN OVER HOEVEEL GELD WE UITDELEN AAN de “arabieren” DIE JAARLIJKS BIJ ONS KOMEN BEDELEN IN DE RIF.

    wat deze zin betreft ben ik het eens met Karim. (ALLEEN DEZE ZIN!!) In arif zie ik alleen maar arabieren langs de deuren gaan. Ik heb wel eens gehoord dat die mensen haast allemaal luxe huizen hebben in het zuiden, net als die mensen die je bij de douane van qeuta en tetouan ziet die mensen hebben denk ik ook veel geld.

  33. mostafa
    17 oktober 2006 om 03:50 uur.

    Ouarda

    Wat is dan een Berber? Als ik jouw en KarimUtrecht goed begrijp, is iemand die afkomstig is buiten de zuiderlijke grens van de Rif geen Berber.
    Is iemand uit khemisset, beni-mellal, Bouarfa, tiznit, Agadir .ouarzazat etc geen Berber?
    Weet je dat 2/3 van Marokko is Berber (zelfs de koning is half berber). Dus het kan ook goed zijn dat de mensen die , zoals je beweert in de Rif bedelen, ook berbers zijn.

  34. KARIMUTRECHT
    18 oktober 2006 om 03:59 uur.

    AAN MOSTAFA

    Als je iets over Imazighen en Tamazgha wilt uitleggen doe het dan goed. en vertel over Siwa tot Canaria of Teknara zoals in het Tamazight luidt. En niet beperken tot de idiologische grenzen van het zogenaamde marokko. Mijn reactie was als antwoordt voor Amir. ( als correctie 95% is oorspronkelijk berber of amazigh en 2/3 is berbersprekend of amazightalig, zoals voor jou goedschikt)

    MOSTAFA …als er iets iets waar je bij mij aan kunt kloppen is dat GESCHIDENIS en AARDRIJKSKUNDE. Iets waar veel marokkanen geen hol van weten vandaar altijd van die stomme discussies en meningen van met name arabisch sprekende marokkanen

    EN IK BELEDIG NOOIT TOTDAT IEMAND ONZIN UITKRAAMT OF MIJ EERST BELEDIGD

  35. mostafa
    19 oktober 2006 om 01:30 uur.

    KarimUtrecht

    Ik wilde niets uitleggen. Ik wilde allen een punt maken.
    Trouwens Arabisch in Marokko hoor je alleen op televisie of lees je in de kranten/ boeken. Het ” Arabischsprekende” marokkanen heb ik tot iet toe niet ontmoet.

  36. Riff - West Breda
    20 oktober 2006 om 04:14 uur.

    Jena3r tabon arabieren !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  37. rayyane
    03 november 2006 om 12:08 uur.

    ja man klaag nou niet ieder zijn soort en trouwens laat je niet doen door die nl wij zijn BUITENLANDERS

  38. Toth
    03 november 2006 om 12:18 uur.

    Als permanente buitenlander, waar je ook gaat of staat, is het misschien een idee als je je eigen grenswisselkantoor begint?