MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Fouad Laroui is boos op het islamisme

11 oktober 2006 | in Geloof, Literatuur | 61 Reacties

Fouad LarouiMet zijn boek ‘Over het islamisme’ wil de Marokkaanse schrijver Fouad Laroui Nederlanders de waarheid vertellen over het totalitarisme van de islamisten. Een artikel met de titel ‘Volgens Fouad Laroui’, is deze week te lezen in Vrij Nederland.

Laroui is boos op het islamisme: zij keren zich tegen wat wij hadden bereikt in Nederland – een mate van individualiteit – waarbij je met rust gelaten werd. Niemand die zich met je bezighield, of je nu goed of slecht gekleed was of halfnaakt rondliep door Amsterdam. Een verademing, vergeleken met Marokko of Frankrijk.

Maar nu krijg je sociale controle van islamisten in hun eigen kring. Gisteren sprak ik een Marokkaans meisje dat zich had bekeerd tot het christendom. Ze wordt bedreigd, met de nek aangekeken. Opeens is ze geen individu meer, maar iemand die verantwoording moet afleggen aan een groep.

Er zijn 61 reacties

  1. Choukri
    11 oktober 2006 om 12:08 uur.

    je zou bijna zeggen dat ie een boek wil verkopen…
    Ik vind het echt schaamteloos wat mensen allemaal kunnen doen om een paar extra boeken te verkopen

    LOOOOOOSER

  2. SAMADIE
    11 oktober 2006 om 12:41 uur.

    jah marketing is gewoon de islam gebruiken en je boek verkoopt, waarom haalt hij niet een voorbeeld van een vrouw die geen hoofdoek mag dragen in plaats van een marokkaanse die tot christendom is bekeerd, sommige mensen ook

  3. mohamed
    11 oktober 2006 om 05:59 uur.

    als je dit leest en je bent dom ga je in geloven ook!!!!
    voor de zoveelste keer ga ik het weer vertellen.
    maak alstublieft een onderscheid tussen islam en traditie
    en haal het elkaar!! dit wijst weer gebrek aan kennis en onkunde

  4. mohamed
    11 oktober 2006 om 06:00 uur.

    uit elkaar

    sorry

  5. achaffay
    11 oktober 2006 om 09:07 uur.

    weer een maatje van geit hirshi ali

  6. mostafa
    11 oktober 2006 om 10:51 uur.

    Dat is precies wat Laroui bedoelt. Gelijk in de veroordeling. De man verwijten dat hij wil verkopen, bla, bla. Geen zelf kritiek bij ons..
    Hebben jullie ooit artikelen van deze man gelezen? waarschijnlijk nee. Hij valt de Islam niet aan, wel de fanatieke moslims.
    Maar zoals Cat Stevens ooit zei: I am thankful to have known de Islam before knowing de Moslims.

  7. mhamed
    11 oktober 2006 om 05:25 uur.

    mostapha hou je praatjes bij je!!!!!
    deze meneer heeft in marokko niks meer te zoeken, natuurlijk ben je welkom in nederland als je broeders en zusters belagelijk wilt maken!!!!
    hij gaf een voorbeeld, een meisje bekeerd in christendom!en zij wordt bedreigd.zo wat.
    schrijf wat je wilt en zeg wat je wilt , jij weet ook de waarheid.

  8. tommy
    11 oktober 2006 om 05:53 uur.

    bravo voor mostafa !

  9. Samira
    11 oktober 2006 om 06:15 uur.

    Ligt die VN al in de winkel dan want kon hem vandaag nergens vinden?? Wie weet meer of heeft het reeds gelezen en kan er onderbouwde kritiek op geven?

  10. nam
    11 oktober 2006 om 07:11 uur.

    Deze man heeft 100% gelijk. ga door…..
    Wij hebben meer van dat soort mensen nodig

  11. Toth
    11 oktober 2006 om 08:25 uur.

    In een klimaat van bijna militant anti-intellectualisme, waarin de deelnemers aan het publieke debat, al behept met een immens gebrek aan kennis, elkaar alleen nog proberen de loef af te steken met duizelingwekkend simplisme en demagogie en waarin met name iedere Marokkaan uitsluitend wordt gedefineerd door de allesverklarende identeit van ‘de moslim’ en waarin van alles wat zelfs maar zijdelings te maken heeft met ‘de’ islam een immens en onoverkomelijk probleem wordt gemaakt, daar worden sentimenten los gemaakt die niet bijdragen aan de kwaliteit van de samenleving als geheel.

    Het gaat hierbij niet om de toon van het debat dat moet veranderen, maar om de kwaliteit van het debat dat moet verbeteren. Met het kennisniveau van de luidruchtigste stemmen in media en politiek zie ik daar helaas geen perspectief voor verbetering in en dus zal het een kwestie zijn van uitzitten tot de geopolitieke wal het stuurloze schip van dit inferieur nationaal gekissebis ter ondersteuning van de internationale campagne van anti-islam propaganda zal keren. Ik zou alleen hopen dat er geen thermonucleaire middelen voor nodig zijn om hier politiek en media het licht te doen zien. Maar ook daar zie ik weinig reden tot optimisme.

  12. Samira
    11 oktober 2006 om 10:22 uur.

    Zijn dit jouw woorden of is dit een citaat uit het artikel in VN!? Wanneer je de kwalitiet van de ” stem” in de media danwel politiek wilt veranderen zul je je hier zelf in moeten mengen en dat kan al op lokaal niveau. Zie de Amsterdamse lokale overheid waar toch verschillende Moslims en Moslima’s in actief zijn op vooraanstaande posten.

    Ben het met je eens dat zij die het voor het zeggen hebben of denken te hebben in Nederland vaak op een discutabel niveau debateren of hun programma punten naar voren brengen en gebrekkig onderbouwen zoals ik gister reeds heb aangegeven in het onderwerp over Wilders en zijn artikel in de Volkskrant van vorige week vrijdag. Maar holle vaten klinken het hardst, dat blijkt wel weer!

  13. Rachid
    11 oktober 2006 om 11:03 uur.

    Ga ik weer met mn domme kop reageren, ik kan het niet laten.

    Mensen zoals deze schrijver hebben iets tegen fanatieke Moslims, zeggen ze, wat is met een fanatieke Moslim. wat is er mis met iemand die precies volgens de regels van de islam wil leven zodat hij een gorter kans maakt voor een beloning in het leven en hiernamaals?
    en la siemand naar Christendom wil overstappen, veel succes, we houden je niet tegen, wil je je bekeren tot de islam, we ontvangen je met open armen, dat is ONZE geloof.
    Heb je kritiek, bespreek dat in de moskee, in de Islamiticshe gemeenschap, schrijf naar de islamitische gezinnen maar waarom moet je de islam zwart maken op deze manier en ga niet zeggen dat het niet zo is.
    Wear ever, jou leven

  14. mostapha
    12 oktober 2006 om 01:50 uur.

    Uuh….. wat zal ik zeggen,salman ruchdie of de paus
    maar broeder zul je het nooit van me horen !dat gun ik je zeker niet.Doe maar
    lekker schrijven wat je wilt……..goed voor de verkoopcijfers.Ons geloof
    en cultuur zit ons tussen de oren niemand pakt het af!

  15. Toth
    12 oktober 2006 om 07:54 uur.

    Laroui valt islam niet aan, zijn bedoelingen zijn zuiver en goed, daar twijfel ik niet aan. Maar dat is precies wat ik bedoel. Dit kunstmatig steeds verder gepolariseerd klimaat en de constante lawine van anti-islamitische retoriek, varierend van subtiel tot mateloos arrogant dat Nederland trouwens ook nog eens keer overstijgt krijgt in bepaalde aspecten een zelfvervullend karakter. Dat is ook een deel van het verhaal.

  16. tommy
    12 oktober 2006 om 12:01 uur.

    door het internet en tv is de wereld klein geworden. als je nu leest en hoort van die toon die gesproken wordt door de geestelijken van islam. dat islam dit gaat doen en er geen toekomst is meer voor niet-gelovigen…etc.

    denk het grooste probleem ligt bij de moslims zelf, als jullie dat niet kunnen zien wat jullie eigen fouten zijn.

    kijk nu eens naar engeland nu ,elke maand groote vecht partijen met moslims. en die moslim blijven maar schreven we zullen engeland overnemen. en dan krijgt de ilsam dit anti gevoel over zich heen. en zegt er is niks aan de hand.

  17. mhamed
    12 oktober 2006 om 12:29 uur.

    tommy weet jij hoe nederland rijk is geworden?
    tommy geloof jij?
    tommy weet jij wie de mensenhandel gestopt heeft?
    probleem is namelijk dat wij moslims de waarheid hebben en dat jullie probleem niet weten waarom jullie hier zijn.
    voordat je zo maar dingen gaat zeggen zal ik je het volgende advies geven.
    de islam heeft jou leren denken en praten;…

  18. youness
    12 oktober 2006 om 01:32 uur.

    mhamed i think you should relax and think with your mind not with your heart and do not forget that Islam ask us to debate with of course the good manners, no offending or whatsoever, people in this country are used to criticize anything and everything, my point is if you want to make a point you should adapt their way of getting trough. the way you answer and try to “Islam neit zwart te maken” isn’t the right one, instead you’re showing how right they are about US Muslim.
    We Muslims have a long way to to go in order to over come the 62% of analphabetism and extradate the Idea that we’re victims, moreover if you really know the Islam and spend some time to read about it you’ll know that there will be a 72 groups that would fight to represent “the right Islam” as our Prophet peace be upon him once so if i were you i would adapt another way of debating, and please use the reason and not being impulsive and try to project a GOOD TRUE Muslim by projecting the right Islam and how we should react as Muslims.and if you really want to havea real debate we should arrange something in order to organize ourselve in order to face the others :). about the book let him write whatever he wants.

  19. Ouarda
    12 oktober 2006 om 01:37 uur.

    aan de ene kant heeft Youniss wel gelijk, maar de reactie van Mhamed is ook wel begrijpelijk.

  20. mhamed
    12 oktober 2006 om 01:45 uur.

    youness ik nu in het nederlands,

  21. youness
    12 oktober 2006 om 01:51 uur.

    mhamed, i’d love to but my dutch 🙁 isn’t good to bedate in dutch but if you dont mind i am ready to do tha tin arabic” not morccan but arabic. or other languages. it is up to you.

  22. mostafa
    12 oktober 2006 om 03:49 uur.

    Mhamed., ga dan Engels Leren in plaats van agressief te doen.

  23. mhamed
    12 oktober 2006 om 04:45 uur.

    youness wil iets mij duidelijk maken, het kan ook in het nederlands.
    ik schrijf toch ook niet in het japanse,
    of wil youness aan de mensen laten zien dat hij ENGELS kan schijven!!!
    en mostapha zoek in woordenboek het woord agressief wat het betekend!!!!!!

  24. Toth
    12 oktober 2006 om 05:13 uur.

    As far as I understand it, the point Laroui is trying to get across, also stands in exact opposition to the disastrous “good muslims” vs “heretical” and thus “bad muslims” idea, which indeed is part of tradition and for many every day life, has had, still has and will continue to have bloody consequences and sometimes in concert with tribalist values leads to absurdities which would be comical if not so tragic, this because no one is part of the 72.

    The deliberately advanced view of a monolith islam, detached from cultural, political and historical contexts, is one of the causes, ill will excluded, of profound misunderstandings underlying the current polarized public debate, which in turn leads some, wrongly, but understandably to a “circle the wagons” type of defensive behavior and that in turn seems to have negative consequences to a carefree individualistic life mr Laroui, so greatly values. And so do I for that matter.

  25. imane
    12 oktober 2006 om 06:49 uur.

    marokanen zijn zo een raar volk,ze kijken elkaar alllemaal de nek aan.

    bijv een marokaasne arts en nederkandse arts
    waar gaat een marokaan naare toe naar nederkandse in plaat svan elkaar stimuleren en steuntje in de rug doen ze het omgekeerd a sahbi raaar

    lkan je ergen paar cente vverdienen door slecht dingen over maorkaane of de islam t eschrijven doet een marokaan dat gelijk

    tvoehhhh

  26. Saida
    12 oktober 2006 om 10:13 uur.

    Je kan gelijk zien dat hij schrijft voor autochtone nietmoslims.
    Marokkanen weten gewoon dat Marokkanen standaardvragen: Hoe gaat het met de Ramadan?
    Net zoals ze standaardvragen:Ga je dit jaar naar Marokko?

    Als Marokkaan weet je dat en zoek je er niks achter. Maar tegen een nietmoslim die al lekker geil is van de Islamitische krokodil onder zijn bed die kan het natuurlijk opvatten als controle.

    Een moslim weet ook dat het bijzondere van het vasten is dat het niet te controleren is. Of je vast of niet alleen Allah weet dat.
    Je kan de schijn ophouden met bidden, liefdadigheid, kleding maar alleen Allah weet of je echt vast. Daarom is vasten exclusief voor Allah en kan niemand het controleren.

    Verder beweerd hij dat er veel onwetenheid is en vind hij de mening van zijn vrienden gelul. Maar hij zegt ook dat het zijn persoonlijke mening is en dat het niet wetenschappelijk is onderbouwd.
    Dus het gaat hier niet om feitelijke weergeving en wordt ook geen onwetenheid bestreden. Je zoekt gewoon mensen die hetzelfde denken als jij.
    Je zoekt welke onwetenheid het beste bij je past.

    Not my cup of tea.

  27. khalid utrecht
    13 oktober 2006 om 12:17 uur.

    gelukkig is er de graf voor iedereen, dus ook voor al die onwetende fakers, ZELFS DE PAUS GELOOFT IN DE ISLAM A TOMME DIER

  28. honkie tonkie
    13 oktober 2006 om 09:16 uur.

    waarom altijd dat gebekvecht over wij en zij? wat als iemand van islam naar christendom gaat. toch ieder zijn vrije keuze? Net zo goed als iemand van christen moslim wordt.
    nee, doen dan net als ik, geloof in God en niet in godsdienst. heb je gelijk geen oorlog meer, maar ook geen discussies en forums dus.

  29. tommy
    13 oktober 2006 om 12:29 uur.

    ….de islam heeft jou leren denken en praten.

    wat een grappenmaker ben je,mhamed . of ben je gewoon zo dom als de tering!

  30. Sihem
    13 oktober 2006 om 03:06 uur.

    Dit bericht is bestem voor Toth:

    Ik heb diverse reacties gelezen die afkomstig zijn van jou. Ik ben nu echt benieuwd wat voor opleiding jij hebt genoten en waar je vandaan komt.

    Je maakt namelijk een tikje een wereldvreemde indruk op mij. Al jouw pretentieuze woorden, duiden op een masker…een masker van enige onwetendheid….

    Om een boodschap over te brengen op een mssa, dien je duidelijk te zijn…jouw linguistische vaardigheden die je zo wanhopig graag wilt vertonen moet je kunnen ombuigen naar een begripvollere tekst…zo kunnen de (volgens jou minder intelligente) mensen begrijpen wat je bedoelt.

    Of misschien is het juist jouw bedoeling dat men jou niet begrijpt???

    Maar dan vraag ik me af, waarom je op een site als deze reageert????

  31. hassanhasson
    13 oktober 2006 om 03:31 uur.

    in de hel zul je belanden, hoop ik! Islam heeft de tand des tijds doorstaan en nu kom jij, stomme aap, met je kinderboekje ‘het islamisme’.
    hoppelijk wordt je pamflet goed verkocht !! anders heb je alleen maar een heftig vuur onder je behaarde reet!!!!

  32. BigMoOvn
    13 oktober 2006 om 04:47 uur.

    Weten jullie nu wat ik bedoel met : Verkaast ? hij is een meesterlijke voorbeeld daarvan, net als dat meisje, ze zetten hun eigen volk voor schut, net als dat meisje van kids top 20 :S

  33. farid
    13 oktober 2006 om 04:47 uur.

    wacht maar tot je dood lau ,jij bent dan het lachertje

  34. Toth
    13 oktober 2006 om 05:45 uur.

    @ Sihem; jij bent volgens mij prima in staat mij te begrijpen. Ik ben van mening dat Jip en Janneke voor kindertjes is en dat volwassen of bijna volwassen mensen zich moeten (leren) uitdrukken in een taal die naarmate de woordenschat groter wordt ruimte laat voor zowel nuance als precisering. Dat stelt de mens in staat beter en dieper over zaken na te denken. Wie niet verder komt dan de denkwereld van Dikkie Dik heb ik niks te melden, andersom wel.

    Ik dank je trouwens voor je compliment over mijn wereldvreemdheid. Ik ben me er niet zo van bewust, maar ik hoop het van harte en zal dit keer de verleiding weerstaan Krishnamurti te parafraseren.

  35. hassanhasson
    13 oktober 2006 om 06:13 uur.

    Toth; is een super mutant met als bovennatuurlijk element……….!

  36. mhamed
    14 oktober 2006 om 11:46 uur.

    ik ben zo dom dat je me gewoon begrijpt, uit wanghoop ga je schelden je bent zo slim dat voor de hel staat!!!!!

  37. tommy
    16 oktober 2006 om 11:11 uur.

    ik scheld niet. ik stel een vraag.

    Re: Vlog #9: Who Hijacked Islam??! by Baba Ali ummahfilms

    http://www.youtube.com/watch?v=XlhNAEClzZw&eurl=

  38. mhamed
    17 oktober 2006 om 01:08 uur.

    tommy, wat wil je daar mee zeggen dan?
    jou nederland met heel engeland samen zijn juist de schoften van deze tijd.

  39. tjoepa
    17 oktober 2006 om 03:22 uur.

    mensen moeten eens hun bek houden over islam zeker als media erover willen gaan schrijven. deze man zoekt alleen propaganda waarom deze onderwerp hoeft niet eens. We krijgen eindelijk eens rust in nederland na al die toestanden laten we het zo houden en laten we islam erbuiten houden. De islam zegt je niet dat je moet geloven geloof wat je wil maar laat onze mooie islam met rust en kom geen bullshit praten.

  40. tommy
    19 oktober 2006 om 12:21 uur.

    leg dat eens uit! ,mhamed.

  41. shemharosh
    20 oktober 2006 om 07:23 uur.

    Laroui heeft gelijk…wie wel bidden en vasten mag dat doen want uiteindelijk moet je het voor je zelf doen en niet voor anderen voor de rest moet je het niet er over hebben en de heiligste gaan uithangen of mensen gaan pesten met je psalmen….naar de hel met de taliban

  42. mhamed
    21 oktober 2006 om 01:36 uur.

    heeeeee , shemharosh je weet dus wel dat de hel betekend!!!!!

  43. ministrele
    21 oktober 2006 om 04:05 uur.

    Wat er eigenlijk staat als je dat islam sausje ervan af haalt is dat:

    Hier in NL wordt individueel geleeft met weinig sociale controle en dat vind de schrijver een verademing tov landen zoals bijv. Marokko waar je meer sociale controle hebt van de landgenoten. In afrikaanse landen maakt je familie je wie je bent ..in de westerse wereld ben je wat je doet, wat je beroep is.

    Wat heeft dat met islam te maken buiten dat als je dat erin zet het dan wel onder de aandacht komt !!!! Vooral als het natuurlijk om allochtonen gaat.

  44. nador Abdellah
    21 oktober 2006 om 09:22 uur.

    denk aan elkaar broeders

  45. nador Abdellah
    21 oktober 2006 om 09:25 uur.

    Allah subhanehoe wataalla houdt van mensen die om elkaar geven, elkaar steunen.of je nou moslim bent of niet, jij mag nooit de ander uitschelden en wijs a.u.b beleefd tegen de rest van de mensen.

  46. Kennis Is Macht
    29 oktober 2006 om 02:27 uur.

    dit is dus gewoon weer een typisch geval, van uitbuiterij.
    keer je tegen de moslims, benadeel ze of zet ze in een slecht daglicht en je krijgt alle promo en schouderklopjes die je wilt.
    let niet op je eigen mensen, denk alleen aan de blanke nederlander want dit is ons land, wij hebben het beste met je voor, als die moslims zijn raar behalve jij, jij bent gewoon een goeie, echt waar.

    scheinheiligheid mensen, zielverkoperij etc.
    deze gast is simpelweg een sell out, je kan het met me eens zijn of niet, maar als je eerlijk bent dan zie je dat ook wel.

  47. oosten zon
    31 oktober 2006 om 09:29 uur.

    Hebzucht en onwetendheid zijn nu eenmaal diep gewortelde menselijke zwakheden die fundamet zijn voor het matrieelistische kapitalistische klassenstrijd. Foud je voorvaders hebben het westen uit het duisternis naar het licht onderwezen zonder enige goustuk voor te hebben gevraagd.>>>>>

  48. skery
    31 oktober 2006 om 11:17 uur.

    Fouad Laroui

    nederlandse gezegde alles wat je zegt zal tegen gebruikt worden oja nederlabnder vertelt nooit waarheid wat hebbeb ze in surinaame antillen enz hebben ze nooit verteld broeders wees en sluwe vos

  49. Fikriya
    05 november 2006 om 02:41 uur.

    “Je kan de schijn ophouden met bidden, liefdadigheid, kleding maar alleen Allah weet of je echt vast. Daarom is vasten exclusief voor Allah en kan niemand het controleren.”

    Allah alleen ook weet of jij vanuit je ziel een goede gelovige bent, die zijn medemens respecteert. Daarom is religie eveneens exclusief voor Allah.
    Is dat niet wat Fouad Laroui meent te zeggen? Religie is binnen in mij, en gaat alleen tussen mij en God.
    Ik lees zoveel onderdrukte haat in vele opmerkingen, en dat KAN niet samen gaan met God. God is liefde, God is vrede, en God kan niet leven in een hart vol met haat. Vindt God in je hart, en je zal vrede vinden met jezelf en de wereld om jou. Of je nu in een Islamitisch of niet-Islamitisch land leeft, het leven bestaat nu eenmaal niet altijd uit melk en honing, want, ja de medemens is niet altijd fair tegen je, ja de moderne maatschappij is verhard, grof en liefdeloos, maar met God in je hart, zul je in staat zijn op te komen voor jezelf, niet met ruzie, niet met scheldwoorden, niet met haat, maar met respect voor jezelf en je medemens. Met God in je hart zul je je haat kunnen vergeten, en daardoor de tijd te vinden om jezelf te trainen en te ontwikkelen om, ongeacht je achtergrond of huidskleur, je plaats te kunnen vinden in deze maatschappij. En op die manier laat je ook nog eens zien dat religie alleen maar een beter mens van iemand maakt.

    “wat is er mis met iemand die precies volgens de regels van de Islam wil leven zodat hij een gorter kans maakt voor een beloning in het leven en hiernamaals?”

    Daar is absoluut niets mis mee, integendeel, ook al geeft God helaas niet altijd een beloning in dit leven, doch zeer zeker in het hiernamaals.
    Maar is de Islam niet tijdloos?
    Bijvoorbeeld:
    – Als vroeger, en ook nu nog in sommige delen van de wereld, een vrouw zich moest bedekken, dan was dat te begrijpen. Ze moest zichzelf beschermen tegen de ongeletterden, die een vrouw enkel als lustobject zagen. Maar vandaag de dag weten hopenlijk de meesten toch wel dat een fatsoenlijk geklede, met de tijd meegaande vrouw met respect moet worden aangezien en behandeld?
    – Als vroeger een man 4 vrouwen trouwde in plaats van 100, dan was dat wel zeker een vooruitgang. Maar welke moderne vrouw van vandaag wil 3 andere echtgenoten naast haar man zien?
    En zeker zijn er meer voorbeelden te vinden…..
    Is dat niet wat Fouad Laroui meent te zeggen? Dat de Koran op verschillende manieren gelezen kan worden? Is de Koran niet voor alle tijden: het verleden, het tegenwoordige en de toekomst; groeit het niet mee met de mens en zijn ontwikkeling?

    Tenminste, dat is wat men mij altijd voorgehouden heeft.

    “and if you really want to have a real debate ”

    Can one really debate any religion at all??? Religion is a belief, not a debate! Mustn’t we respect all religions that lead to Allah? Mustn’t we respect all people that believe in God? (And maybe forgive all people who don’t yet know God? Us trying to be good examples may even help them to find God?)

    Moge er vrede heersen in onze harten en dientengevolge op deze aarde.

    P.S. Ik hoop niet dat iemand boos op me wordt als ik zeg, dat ik toch graag dit boek van Fouad Laroui wil lezen. Leidt het niet tot God, heb ik niets verloren, leidt het wel tot God, kan ik alleen maar winnen!

  50. black tiger
    09 november 2006 om 10:15 uur.

    Jullie allemaal baby’s !! Rustig aan

    Ik heb er geen problemen mee, dat het boek van meneer is gelanceerd. Er zijn veel boeken geschoten. miljarden, zoniet meer.
    Iedereen heeft recht op zijn stem, daar zijn stembanden voor.
    Banden om je geluidsgolven te stemmen. zie het boek : Kunst van de stem
    Is veel leuker om te lezen.

  51. skery
    03 december 2006 om 10:56 uur.

    hij is anti moslim

  52. brother
    05 december 2006 om 08:24 uur.

    Het vacuum van Hirshi Ali zuigt hem. That’s it….

  53. FoS
    07 december 2006 om 05:09 uur.

    Jammer,
    Het grootste deel van de reacties reageert niet inhoudelijk op Fouad Laroui.
    Wat hij zegt is waar. Islamisten zijn ‘te’ in hun opvattingen. En alles wat ‘te’ is heeft in Nederland geen plaats. Als je echt strikt volgens de regels van de islam wil leven dan kun je dat uiteraard doen en niemand die je daarin tegenhoudt. Maar wat zijn dan die strikte regels. Volgens mij bestaan er 5 regels. De zogenoemde pilaren
    1) Beleidenis
    2) Gebed tot Allah (swt)
    3) Ramadan
    4) Aalmoezen geven
    5) Bedevaart naar Mekka

    Is er van de hierboven genoemde islamitische regels één die je niet in Nederland kunt uitvoeren? Dacht het niet.
    Jammer, dat de islamisten zo’n mooi geloof en al het werk van de profeet Mohammed (vzmh) teniet doen. De islam was al met verlichting aan de gang toen men hier nog met knuppels achter elkaar aan zaten.
    Jammer, ook dat bijna niemand hier op dit forum gewoon de waarheid onder ogen wil zien. Fouad Laroui heeft gelijk. Want, hoe zou je reageren als je zus zich tot het christendom zou bekeren? Precies je zou haar vervloeken. En dan zou je nog zeggen dat dat volgens de islam is. De islam is juist voor redevoering. Ibn Rusd, moslim grote geleerde, ook wel bekend als Averoes, zij het al. Redenvoering komt nog voor dat wat in het heilige boek staat. Moslims konden toen 10 eeuwen geleden blijkbaar wel kritisch naar zichzelf kijken. Maar een groot deel van de moslims van tegenwoordig is allang gesstopt met zichzelf te ontwikkelen. Ze voelen zichzelf nu alleen nog maar het slachtoffer van…
    slachtoffers blijven slachtoffers als ze niet geholpen worden. Laten we blij zijn dat die moslims nu van binnenuit geholpen worden.

    Salam
    Shalom
    Vrede

  54. Fadoua
    18 december 2006 om 11:15 uur.

    Mensen moeten veranderen, iedereen moet elkaar zien als een individu, en iedereen is leuk als iemand gewoon zich zelf is, heeft niets te maken met religie. maar met je zelf!!

    hij is geen anti-moslim, hij is een voorstander van verbeterig in Nederland. En dat mag ook wel.

    moslim helpt moslim

  55. Suzy
    18 december 2006 om 12:25 uur.

    Fouad Laroui heeft wel gelijk. Allerlei moslims lopen van alles en nog wat te roepen en dat het in de Koran zou staan (meestal niet waar). Omdat nederlanders daar in het algemeen niets van af weten, geloven ze dat ook nog. Maar het meeste zijn leugens, die de ware moslim schade berokkent. En Fos, meesterlijk commentaar!

  56. ali
    23 december 2006 om 03:49 uur.

    Salam,
    Het is mooi wat je zegt maar ik wil wel weten van jou en natuurlijk Fouad Laroui wat willen jullie zeggen als julie het woord ”islamisme ”gebruiken.
    Een gewone vraag.
    Ali

  57. Lotfi Haddi
    04 januari 2007 om 11:58 uur.

    Na het lezen van dit artikel, ben ik per direct fan van Fouad Laroui. Waar the fuck blijven meer mensen zoals deze man? Ik wacht af… Chapeau!!

    Mvg, Lotfi Haddi

  58. Mohamed
    20 maart 2007 om 09:00 uur.

    Dit bericht wordt voor de tweede keer geplaatst.

    Daar hebben wij weer zo een zielige persoontje, die de moslims in het land ook komt vertellen wat de ware Islam is. Tegenwoordig hoef je maar iets negatiefs over de Islam te willen vertellen en dan springen de Kofar op je af om het te publiceren. Daar hebben ze natuurlijk baten bij. Wat weet deze boef nou van de Islam af! De leeftijd waarin men hoort moslim gevormd te zijn, zat hij in Frankrijk andere studies te volgen. Filosofie, economie. En zovoorts. Maar waar haalde hij zijn kennis vandaan over de Islam om te mogen spreken, hebben zij hem gevraagd of hij de koran uit zijn hoofd kan voorlezen, hebben zij hem gevraagd of hij de Soennah en de bij behorende boeken kent. Nee, dus. Dat zijn de eisen die men hoort te hebben om over de Islam te mogen spreken. Deze dwaler weet van de Islam geen moer. Weten jullie dat hij een aanhanger is van Satre, een marxist en filosoof uit Frankrijk. Door zijn boeken is hij geïnspireerd en geïndoctrineerd
    Natuurlijk willen de kofar zo een persoontje in het zonnetje zetten. , Waarom niet, dat hebben ze gedaan ook voor Hirshi de Baviaan. Iedereen die de Islam wil beledigen en denigreren is bij de Kofar welkom. Geloof en ongeloof zijn twee gescheiden wegen en zullen ook nooit meer samen gaan.
    Hij schreef dat hij een Marokkaanse meisje had gesproken die Christelijke wil worden, hij vond het vreemd dat zij met de nek aangekeken wordt. Heeft hij gevraagd wat de reden zijn dat zo een meisje naar het Christendom is gevlucht. Nee natuurlijk, das niet interessante, wat dan komt hij achter dat men altijd een reden heeft van ongenoegen in een bepaalde omgeving waardoor van de Islam laat zich los rukken.
    Laat hem maar met een andere Islam kom om de Autochtonen en allochtonen in Harmonie te laten leven. Hij zal daarin echt nooit inslagen, want de Islam heeft bronnen, koran en soennah. Wie beweert iets daarbuiten, is een dwaler. Deze figuur is ook een dwaler hij moet ergens bij horen en hij wil graag bij de Nederlanders horen. In opzicht, daar is hij vrij in, maar de Moslims en de Islam moet hij met rust laten.

    Hij spreekt over de verlichting tijd van de Islam, als voorbeeld pakte hij Ibn Roeshd en Ibn Ghaldoen en andere Islamitische geleerden. Wilde hij dan zichzelf vergelijkien met deze mensen? Vindt hij zichzelf goed als Ibn Roesh, hahahaha. Das echt pas erg met deze figuur. Die mensen van toen hebben de Islam niet als individuele zaak aangenomen, zij hebben de Islam toegepast op alle niveaus van het leven. Op alle fronten hebben zij de Islam toegepast vandaar het succes. Andaluzie is nog een bewijs van de Islamitische beschaving van 800 jaar. Iedere navolging van de moslims van het westen zal niet slagen. Moslims zijn anders gevormd door Allah swt. Wij zullen niet inslagen het succes te behalen tot wij volledig de Islam is onze leven toepassen en ons onderwerpen aan de wetten en de regels van Allah swt.
    Misschien is hij een goede schrijver, maar van Satanische aard dus.

    Het gaat jullie goed,

    asalaam alaykoum

  59. Abdul
    03 april 2007 om 11:48 uur.

    Mijn lieve broeders en zuster,
    Hier, een Afghaanse vriend met een korte mededeling;
    Fouad is ons redding, anders wordt het prachtige geloof van ons zo klein en belachelijk gemaakt door het Islamisme.

    Fouad prikkelt, zet mensen aan denken en richt jou blik terug naar het verlichte tijden van Islam waarvan de hele moderne wereld, de dag van vandaag profeit van heeft.
    Kijk naar de aflevering van 29-10 van deze link,
    http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/serie2?serID=948&md5=9b8081566283e350dddd4fa7749e5729

    Salam/groet
    Abdul

  60. Chris
    24 april 2007 om 02:17 uur.

    Ik ben hier terecht gekomen door een artikel dat ik tegenkwam op internet:

    http://msn.ode.nl/article.php?a=4880&PHPSESSID=3704aa06d9044aa2c950b383f068a743

    Misschien iets voor anderen om dit eerst te lezen voor je iemand veroordeeld?

    Wat ik vooral in dat artikel lees is dat een man, Fouad Laroui, een boek heeft geschreven, vol bewondering voor de islam, maar tegen de mensen die de islam hebben gekaapt voor politieke bedoelingen en machtwellust.

    Ik lees veel reacties van mensen die, zonder waarschijnlijk zich verdiept te hebben in de denkbeelden van deze man, sterker nog, nog eens niet de moeite hebben genomen iets van deze man te lezen, maar hem wel volkomen veroordelen als anti-islam en meer van die bewoordingen.

    Ik ga i.i.g. proberen dit boek te bemachtigen en door te lezen.

  61. wanda
    20 september 2007 om 09:37 uur.

    Tot mijn spijt lees ik veel reacties van mensen die duidelijk geen idee hebben van de inhoud van het boek ‘over het islamisme’ van Laroui. Het gaat hem erom dat hij een persoonlijke weerlegging(zoals hij dat zelf noemt) geeft van het islamisme, wat volgens hem een politieke stroming is die de Koran als uitgangspunt neemt. Hij heeft geen problemen met het geloof, maar vindt dat dat niet een rol moet spelen in de politiek.

    Probeer eens eerst wat te lezen over hetgene dat je bekritiseert, anders heeft deze discussie weinig zin.