MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Live Raï-Special in Leiden

12 oktober 2006 | in Amusement, Muziek | 28 Reacties

raïOp 27 oktober wordt in de Four Reasons in Leiden vanaf 20.00 uur een Live Raï-Special georganiseerd met optredens van Groupe Orient uit Marseille en Dj Wadie uit Brussel. Groupe Orient is inmiddels al bekend in Frankrijk en Duitsland. In die landen heeft de band, die Raï, Marokkaanse en Tunesische muziek speelt, al menig danszaal op z’n kop gezet.

Leiden heeft nu de primeur met het eerste optreden van de band in Nederland. De vier artiesten van Marokkaanse en Algerijnse afkomst beloven er een onvergetelijke avond van te maken. De in België populaire DJ Wadie zorgt tijdens de pauzes voor de muziek.

Kaarten zijn in de voorverkoop te verkrijgen bij het Koopjesparadijs op de Breestraat 47 en te bestellen via info@c-e-m.nl. De voorverkoop is van 15 t/m 26 oktober. De entreekaarten kosten per stuk € 25,00. Elke bezoeker van de Live Raï-Special ontvangt een gratis parkeerkaart.

Er zijn 28 reacties

  1. BigMoOvn
    12 oktober 2006 om 02:24 uur.

    Strak

  2. Ouarda
    12 oktober 2006 om 02:57 uur.

    ik zou graag een ding willen horen: is muziek haram of halal, en al helemaal zulke concerten. En stel je gaat naar zo een concert dan lijkt het mij duidelijk dat je dan mee gaat dansen en al het gedoe wat erbij hoort. dat is toch wel hartstikke haram en dan nog een mix tussen meisjes en jongens.

    ben ik het die niet wijs is of zijn het de mensen die zulke evenementen organiseren en degene die erheen gaan.

  3. Mustapha
    12 oktober 2006 om 04:40 uur.

    Mustapha

    Het is zzeker waar ouarda maar wij gaan ervoor.
    Om te proberen om ons zzzebie te voeren.
    En er een onvergaatelijke avond te van maken

  4. Rachid
    12 oktober 2006 om 11:04 uur.

    Mustapha, echt een schande hoe je er op reageert, dat hoort niet tot onze geloof.
    Dat meisje reageert op iets met een serieuse vraag waar ze een hele belangrijke punt heeft en waar MILJOENEN Moslims zoals jij wat van kunnen leren, onwetende.
    Dus jij gaat naar zo een feest om…..te voeren? Neem je je zus ook mee dan, dat is dan toch wel zo eerlijk. Ik wil je niet beledigen noch aanvallen, ik wil je alleen op de feiten wijzen, namelijk dat je fout zit en dat je zulk gedrag niet moet tonen.
    In de plaats van dat je je zuster gelijk geeft zodat weer ander broeders en zuster wat van kunnen leren, doe je precies tegenover gestelde. dat nog ook in de laatste dagen, belangrijkste, van de Ramadan.

    Antwoord voor de zuster:
    Het is absoluut Haram.

  5. mhamed
    13 oktober 2006 om 11:05 uur.

    ouarda je hebt een goede punt, namelijk het is streng haram om muziek te luisteren wat ik van begrijp.
    mustapha jij kan lekker dansen en bier zuipen en natuurlijk je lusten en begeerte ga volgen, wat ik voor je kan doen is bidden meer niet.
    dat jij van laag nivaeu komt hoef je dat niet te melden.
    rachid top van je opmerking.

  6. Ouarda
    13 oktober 2006 om 02:16 uur.

    broeders,
    ik hoop inchaallah dat er meer mensen zijn die net als ons de feiten kennen. ik weet niet hoeveel mensen er op zo een concert komen, maar inchaallah wordt het met het jaar minder. ben ik echt zo onwetend dat er echt moslims zijn die alcohol drinken allahihfad. ik snap niet wie Allah en zich zelf respecterend zoiets organiseerd. nog wel in de afsluiting en de week van het suikerfeest.
    moge allah de moslims behoeden voor dit soort evenementen.

  7. Mustapha
    13 oktober 2006 om 04:10 uur.

    Mustapha

    Zit niet zo te slijmen jo denk je nou echtdat ze met je strijd
    Ha zebbie ik laat mijn zus thuis en neem de jouwe mee
    Mhamed dat ik je zus 9 van de 10 keer op me pik zet als zij dronken
    is zal ik bidden dat ze het zal overleven.
    Zehma slijmen met ouarda
    hieghjar

  8. Mustapha
    13 oktober 2006 om 04:22 uur.

    mustapha

    Weet je wat ook haram isouarda dat je mannen zijn advertenties lees
    Dus weet je wat mijn raad is je moeder roept je het is tijd die comp
    uit tezetten en naar de keuken toe te gaan om harrira te maken thalla
    Ik zuip niet vervloekt diegene die erover begon eet lekker jullie allemaal

  9. mhamed
    13 oktober 2006 om 04:36 uur.

    salaam alaykoem,
    ik wil ouarda het volgende zeggen, reageer niet op sukkel mostapha.
    wat leuk aan hem is zijn naam.de rest weet hij wel.

  10. farid
    13 oktober 2006 om 05:05 uur.

    he peter meschien moet je je eigen haten omdat je een mislukeling bent
    die niks van het echte leven weet ,blijf jij maar haten en zie of je iets bereikt
    ik betwijfel het ,

  11. Abdel
    14 oktober 2006 om 09:45 uur.

    Hram of Halal? Stiekem zit je mee te zingen en dansen thuis…of niet…

  12. Yasmin
    15 oktober 2006 om 08:35 uur.

    Mustapha,

    Je maakt jezelf echt zo belachelijk, concentreer jij je maar eens op het typen van een goede nederlandse zin.
    Maar goed dat niet iedereen zo bekrompen is als jij, in plaats van hier anderen belachelijk te maken, kun je beter opletten wat je zelf thuis hebt.
    Je zult nog wel geen kinderen hebben? die komen er insha allah wel, en geloof me god straft heeeeel snel.

  13. Hajar
    15 oktober 2006 om 11:16 uur.

    Ze3ma jullie zijn allemaal heilig…….zodra de Ramadan voorbij is, lappen jullie de regels aan je laars! Am I right or what…???

  14. Samra
    16 oktober 2006 om 12:20 uur.

    Ahlaan,
    Niet normaal hoe sommige hier het woord nemen!!!
    De vraag of muziek nou wel of niet haram is, daar is nu wel duidelijk een antwoord op. Het punt is dat veel mensen naar muziek luisteren en daar niet voor durven uit te komen. Ik luister ook af en toe terwijl ik weet dat ik het beter niet kan doen. Maar wat ik het aller belangrijkste vind, is dat niemand het recht heeft om de ander te beoordelen, het is een plicht om de anderen de weg te wijzen als zij blijken te dwalen maar daar is de kous mee af.

    P.S. de meeste onder ons weten niet hoe ze zich moeten gedragen, en dan krijg je teksten zoals die van mustapha. Ik ga hier niet de schijheil uit hangen maar woorden zoals je zus, je moeder eetc……. houd die voor je!!! want idd Allah straft snel

    Mensen die het verdienen, moge onze vasten geaccepteerd worden en onze zonden vergeven worden. Moge we deze ramadan in vrede en harmonie afsluiten omringd door familie en vrienden incha Allah

  15. kano
    16 oktober 2006 om 04:24 uur.

    dat entreebedrag van 25€ zou ik beter aan de armen geven vooral in deze ramadan dan heb je wat verdient (alhassanat), wie naar de concert gaat verdient alleen maar (asseieaat) als jullie was zou ik i.p.v een concert bezoeken, de moskee bezoeken.

  16. Toth
    16 oktober 2006 om 07:28 uur.

    Zoals ik het begrijp verlangt islam niet van je dat je alles afstaat, bescheidenheid ook in ascetisch gedrag. Als je 25 euro wilt weggeven aan jouw goed doel dan goed voor je, als je kaartjes koopt voor 25 euro en het dubbele weggeeft aan jouw goed doel dan, zo lijkt mij, des te beter. Of muziek luisteren haram is volgens een strikte interpretatie of juist bepaalde lezing of bijvoorbeeld alleen maar bepaalde instrumenten die accenten leggen op bepaalde aspecten van muziek: rtime, melodie = tonen achter elkaar – en harmonie = tonen bij elkaar, weet ik uiteraard niet, maar als dat zo is, is het net als bijv. een subversieve activiteit als vliegeren, altijd prima in staat geweest godsdienstfetisjisme te overleven.

  17. Ouarda
    16 oktober 2006 om 08:15 uur.

    hierbij reageer i toch op Mustapha ik kan het niet laten,

    ja je hebt gelijk ik maak harira en niet mijn moeder, zij maakt weer wat anders. zoals veel andere meisjes met mij help ik liever mijn moeder dan dat ik fakechger aan het doen ben. Abdel ja zeker luister ik thuis muziek, maar het ligt er aan wat je onder muziek verstaat, maar het wordt om het jaar minder interessant voor mij hamdoeilaah en nee ik ga niet als een gek thuis dansen.

  18. Sihem
    16 oktober 2006 om 11:06 uur.

    @ Toth: Ik zou heel graag willen weten of jij:

    a. Marokkaans bent?
    b. een man bent?
    c. wat je leeftijd is?
    d. een moslim bent?

    Je hebt mij, met je vele reacties weten te triggeren en ik ben nu behoorlijk nieuwsgierig..dit gebeurt niet vaak.
    Ik hoop dat je je kunt verwaardigen op mijn reactie te reageren!

  19. Toth
    16 oktober 2006 om 12:09 uur.

    Sihem, ik heb hier ook al heel vaak – zelfs op het vervelende af – gezegd wat ik ben, geheimzinnig doe ik er niet over. Maar nu wil ik eerst wel eens weten van jou waarom dat zo vreselijk veel interessanter zou zijn dan wat ik al dan niet te melden heb?

  20. sihem
    16 oktober 2006 om 01:06 uur.

    Toth, Neem het me niet kwalijk! Ik ben pas sinds een week actief op dit soort fora!

    En het is niet zo, dat het veel interessanter zou zijn dan wat je te melden hebt…maar het is makkelijker om bepaalde reacties te begrijpen, als je over achtergrondinfo beschikt.

    Daarbij, ben ik gewoon geïntrigeerd. Ik vind jouw reacties gespekt van een buitengewoon groot woordenschat (zoals jij zelf al had aangegeven!)

    Iets wat ik, zelden ben tegengekomen, bij een marokaans iemand!

    Dus, nogmaals, ik hoop dat je je verwaardigen kunt om nog eenmaal inzicht te geven in wie jij bent!

  21. Toth
    16 oktober 2006 om 06:01 uur.

    Sorry Sihem, ik heb geen Marokkaanse achtergrond en ben ook geen moslim. Ik ben onwetend zat (je vroeg daar eerder naar, maar ik ben verwaand en koppig.) Meer dan een middelbare school opleiding heb ik niet kunnen verdragen. Ik ben een 69′ er model, maar mijn baard is nog steeds langer dan mijn neushaar. Ik speel gitaar en heb rijbewijs B en C en de bijbehorende zwemdiploma’s.

    Ik hoop dat je voldoende informatie hebt om me voortaan met argumenten onder de grond te schoffelen, want daarvan kan ik alleen maar iets leren.

  22. sihem
    17 oktober 2006 om 12:33 uur.

    Hoi Toth,

    Dat is een uitdaging waar ik geen nee tegen kan zeggen!
    Ik zal je reacties in de gaten houden en met plezier lezen. Alleen kan ik je niet beloven al je argumenten onderuit te schoffelen, want als ik het ermee eens zou kunnen zijn, dan is dat zo en zal ik dat niet tegenspreken, om het tegenspreken alleen!

    Dus ik zou zeggen ‘Age quod agis et Quidquid agis, prudenter agas, et respice finem!

  23. sihem
    17 oktober 2006 om 12:34 uur.

    Dat is een uitdaging waar ik geen nee tegen kan zeggen!
    Ik zal je reacties in de gaten houden en met plezier lezen. Alleen kan ik je niet beloven al je argumenten onderuit te schoffelen, want als ik het ermee eens zou kunnen zijn, dan is dat zo en zal ik dat niet tegenspreken, om het tegenspreken alleen!

    Dus ik zou zeggen ‘Age quod agis et Quidquid agis, prudenter agas, et respice finem!

  24. Rob
    17 oktober 2006 om 12:42 uur.

    Oftewel: Wat je ook doet, doe het verstandig en denk na over het einde.”

    Kon het niet laten Sihem, ff in Wikipedia gecheckt. M’n Latijn is niet meer wat het nooit is geweest… 😉
    Maar je reactie geeft blijk van een respectabele en respectvolle geest. Hoop vaak van je te lezen hier.

  25. Toth
    17 oktober 2006 om 01:49 uur.

    Goed, Sihem, da’s een deal en alsof ik het ooit anders zou willen zeg ik daarom ook: ‘Idem dito!’ (Ach ja, quidquid latine dictum sit, altum videtur heh?)

  26. sihem
    17 oktober 2006 om 02:42 uur.

    Dat is waar…alles, klinkt een stuk beter in het latijn.

    Maar om het ook correct te gebruiken getuigt van enige mate van intelligentie.

    (Niet dat ik mezelf geheel tot deze groep toeken! tegenwoordig ben je intelligent zodra je een HBO papiertje heb…dat is in mijn ogen geen intelligentie!)

    Zijn er nog andere fora waar je actief bent? Nu zou ik iedere keer alle items moeten doorspitten, om reacties van jou te vinden….

    En Rob bedankt! Het is goed te lezen dat je, ondanks het gebrek van kennis van de latijnse taal, slim genoeg bent, om op zoek te gaan, naar de betekenis! en dat je dit gewoon ‘zegt’.
    Dat getuigt van intelligentie en moed! Een mooie combinatie!

  27. HillY
    22 oktober 2006 om 02:16 uur.

    he wat wordt er gepraat hier? ik ben onder andere een organisator hier van die Live Raï Special in Leiden. eerst wil ik reactie geven aan Ourda geven over of muziek haram of halal is, ik geef je een antwoord omdat ik zelf veel weet van de islam. maar je mag niet naar muziek beluisteren, tenzij!!! het een trommel(generatie) en/of viool is. andere instrumenten zijn HARAM, omdat ze de duivel trekken. maar Raï bestaat uit alleen deze 2 instrumenten die ik net had opgenoemd. 2de het feest wordt gehouden in een veilige, overzichtelijke danssalon met 20 BEVEILIGRS. je mag zuipen daar. maar doe je iets verkeerd word je er uit gegooid. ik hoop da tik op deze manier iedereen genoeg heb geinformeerd. hebben jullie vragen? chek dan http://www.dhc-records.nl of mail naar hbougamza@hotmail.com.

    ah Sala O Aleikom

  28. abdel hassan hamza
    25 oktober 2006 om 09:34 uur.

    ik wil graag een reactie geven op al die schijnheilige meiden die altijd denken dat ze het beter weten dit wordt een tof feest wij gaan zeker met al onze vrienden er is helemaal niks harams aan behalve hoe haram je het zelf wil maken en al die onzin of muziek halal of haram is is bullshitt het grote deel van nederland is gematigt moslim niet zoals al die domme bergbewoners