MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Gouda adopteert school in Marokko

17 oktober 2006 | in Marokko, Overheid | 27 Reacties

Aardebeving ImzourenHet gemeentebestuur van Gouda, de politie Hollands Midden en de Goudse brandweer hebben een middelbare school in Imzouren (Marokko) geadopteerd. Dat heeft de gemeente gisteren bekendgemaakt. Burgemeester Wim Cornelis is voorzitter van de Stichting Initiatief Gouda Imzouren.

Het Lycee d’Imzouren werd twee jaar geleden verwoest door een aardbeving en heeft geld nodig voor de wederopbouw. Samen met de Marokkaanse gemeenschap gaan de gemeente, politie en brandweer deze week collecteren voor de school in het noorden van Marokko.

„In een arm gebied als Imzouren is geen school op elke hoek van de straat. De jeugd heeft de toekomst, zeker als ze goed is opgeleid”, aldus de burgemeester. Gouda heeft een bijzondere band met Imzouren. Veel Goudse Marokkanen komen uit het berggebied rond Imzouren.

Er zijn 27 reacties

  1. Ouarda
    17 oktober 2006 om 08:20 uur.

    gelijk hebben ze. mensen daar hebben de intelligentie in zich, het is een schande dat de marokkaanse overheid de wederopbouw niet goed hebben georganiseerd. ze verkopen daar huizen voor een koopje en wie koopt ze, de mensen uit europa en de arabieren wie anders, de mensen die het echt nodig hebben die kunnen barsten. niet normaal hoe Imzouren is geworden, na de aardbeving. eerlijk waar die school was nou ook weer niet een gebouw waarvan je het zo erg vindt, maar het was wel alles wat ze hadden.

  2. achaffay
    17 oktober 2006 om 08:51 uur.

    gouda had beter niet te doen laat de arabieren bezitters doen.
    omdat 99% de de hollanders zijn tegen deze initiatief (zie telegraaf van 17-10)

  3. Rachid
    17 oktober 2006 om 09:37 uur.

    Flauwekul, ze doen dat alleen maar omdat ze denken dat de riffi’s zich anders gaan gedragen.

    Rachid

  4. Wijze Mocro
    17 oktober 2006 om 10:18 uur.

    Toch een mooi gebaar van de burgermeester!

    onze dank

  5. mhamed
    17 oktober 2006 om 10:31 uur.

    dat vindt ik nou goede nieuws uit de hoek van nederland.
    imzouren is een stad waar heel veel arme mensen wonen.
    ik moet eerlijk ook zeggen onze koning mohammed 5 heeft een hoop gedaan voor die die stad,
    aan de andere kant , wat doen wij als broeders en zusters voor elkaar!!!!
    burgmeester dank u.

  6. Karim
    17 oktober 2006 om 12:16 uur.

    Achaffay, niet dom praten als je er niks vanaf weet… iedere mogool kan zien dat dit een goed initiatief is… en jij komt met zo’n bullshit statement…

  7. Rob
    17 oktober 2006 om 12:29 uur.

    Achaffay: ben je nu net zo dom als alle autochtone Telegraaflezers of doe je maar alsof? Laat je maar lekker beinvloeden en opnaaien door die shitkrant, dan toon je tenminste aan dat domheid niet is voorbehouden aan ons, de gehate Nederlanders…
    Rachid: misschien spreek je voor jezelf? Is je gedrag een verandering waard? Verder is je opmerking respectloos voor die mensen die het goed menen met die “riffi’s” (zoals jij ze noemt). Trouwens, wat heb je zelf bijgedragen om daar te helpen?

    God, Allah, Boeddah en wie dan ook, zij dank dat hier ook mensen reageren met een verlichte, niet gestigmatiseerde geest. Daarmee kunnen tenminste bruggen van begrip worden geslagen. Maar zolang domheid en afstandelijkheid regeren, zal alle hoop op iets beters worden neergeslagen! VAN BEIDE ZIJDEN !!!

  8. achafay
    17 oktober 2006 om 12:31 uur.

    karim jij komt zeker uit rif daarom ben je zo dom als ezel
    ga ga e.erst nl leren voor dat je je gaat over dingen reageren

  9. Rob
    17 oktober 2006 om 12:34 uur.

    Volgens mij is Karim’s Nederlands beter dan van jou, Achafay…

  10. Karim
    17 oktober 2006 om 12:42 uur.

    achafay hou je bek ya zemmel, ik ben arabier, ik praat beter nederlands dan jij en jou familie bijelkaar…

    lees eerst hoe dom jou opmerking is, dan praten we verder gap

  11. mhamed
    17 oktober 2006 om 12:54 uur.

    jongens waar hebben we het nou weer over.
    wees verstandig en blijf bij onderwerp, waarom moeten we zo met elkaar omgaan! het is ramadan kariem.
    wij zijn mensen die gemaakt zijn door allah, of je nou riffie ,arabier,hollander,mongool, het hoor bij elkaar.
    vrede met ons voor ons.

  12. choukri
    17 oktober 2006 om 02:06 uur.

    achafay
    als iemand niet over iemands taal mag praten dan ben jij het wel. je eerste bericht heb ik pas begrepen nadat ik deze drie keer heb gelezen (ik heb geraden wat jij zou bedoelen, misschien heb ik het niet goed begrepen)

    Ik vind het een goed initiatief en het maakt mij niet uit wat de gedachte achter is of wat mensen daarover denken. het gaat mij om de resultaat en dat is dat de mensen daar beter van worden.

    Je kan de beste plannen hebben maar als je er niks meedoet hebben die mensen daar echt helemaal niks aan
    het gaat niet om woorden maar om wat je voor die mensen doet.

  13. achafay
    17 oktober 2006 om 02:11 uur.

    choukri
    jij bent gewoon dom meer niet .
    ga ga lekker naar berkane sinaasappel plukken.idiot

  14. Karim
    17 oktober 2006 om 02:39 uur.

    achafay a domme koe, 80% van de marokkanen in nederland komen uit de streek Berkane… dus beter hou je bek…

  15. sihem
    17 oktober 2006 om 02:55 uur.

    Goh, wat een taal…en dat in de maand ramadan..ik heb diverse reacties gelezen van jullie (Karim, Achefay, Choukri)

    Jullie zijn het typische vb van klein lontje in het mondje!

    Jongens, blijf bij het onderwerp, reageer respectvol, het moment dat je dat niet doet…tja, ‘wie goed doet, goed ontmoet’.

    En voor Achefay: Jongen, schrijf duidelijker, doe er een minuut langer over….jouw nederlands is nog slechter dan die van een jongen van 8!

    En Karim: je reactie is begrijpelijk, maar waar je Achefay van beticht, doe je zelf ook…op dat soort ‘mensen’ en dat soort ‘reacties’ zou je niet moeten reageren! Geef hem die voldoening niet!

    Mocht je toch willen reageren???? Doe dat dan zo respectvol mogelijk…daarmee raak je hem meer dan je denkt!

    Ach, nu ben ik toch weer verleid om te reageren op reacties, ipv op het artikel zelf!

  16. Karim
    17 oktober 2006 om 03:00 uur.

    ewa ja… maar zo’n marokkaan verpest het voor de rest… kijk gewoon hoe dom die opmerkingen zijn… een kaliber van een ezel

  17. Ouarda
    17 oktober 2006 om 03:07 uur.

    Sihem, ik vind dat jij veel ophelderende opmerkingen maakt. en bijna (ik weet niet of ik iets door het oog gezien heb) alle stukken met nette taal hebt geschreven. dat is een compiment van mijn kant aan jou. het is goed om zo een eigenschap te hebben. houden zo, maar ik heb een minpuntje. misschien heb ik het verkeerd maar je reageert vaker op de stukken van de anderen dan op het onderwerp. niets mis mee, maar dacht laat ik het toch even zeggen

  18. mhamed
    17 oktober 2006 om 05:25 uur.

    sihem alle eerst top hoe je dat overbrengt, respect voor je taal gebruik en toch vraag ik me wel eens af , waarom ga je niet wat dieper in onderwerp>

  19. Choukri
    17 oktober 2006 om 05:39 uur.

    Sihem
    je verwijt ons niet in te gaan op het onderwerp en wat doe je zelf?
    precies hetzelfde

    Het is soms makkelijker om naar iemand anders te kijken dan naar je zelf

    Verbeter de wereld en begin bij je zelf

  20. achaffay
    18 oktober 2006 om 09:07 uur.

    hoi dom karim ,
    ik raad jou en jou famillie om nederlandse taal cursus gaan volgen of terug naar berkane om tomaten te plukken.
    dr. ashafay.

  21. Choukri
    18 oktober 2006 om 04:15 uur.

    hoi dom karim ,
    ik raad jou en jou famillie om nederlandse taal cursus gaan volgen of terug naar berkane om tomaten te plukken.
    dr. ashafay.

    Achefay je leert het ook nooit he. je zegt karim dat ie Nederlands moet leren terwijl je nederlands een ramp is. Het is domme en niet dom
    het is een cursus Nederlandse taal en niet andersom
    te gaan en niet gaan . of terug te gaan en niet terug alleen

    A ezel kijk eerst naar je zelf voordat je naar iemands taal kijkt.

  22. tarik
    18 oktober 2006 om 05:19 uur.

    jullie zetten elkaar voor de schut wat jullie ook spreken jullie zullen en blijven
    kakerlakers van afrika

  23. said
    18 oktober 2006 om 05:54 uur.

    het is weer hopeloos hier

  24. achaffay
    19 oktober 2006 om 08:09 uur.

    hoi choukri,
    ben steeds fietssen dief net als vroeger .

  25. choukri
    19 oktober 2006 om 01:55 uur.

    Achaffay
    ik reageer niet mee op wat je zegt. je bent het niet waard
    sorry voor de rest

  26. Sihem
    19 oktober 2006 om 02:47 uur.

    Allereerst Choukri: Ik had al aangegeven, dat ik toch weer verleid was om te reageren op een reactie. Dus in dit geval is het inderdaad de ‘pot verwijt de ketel’.

    Ik ben deze week voor het eerst actief op dit soort fora.

    En ik lees bijna alle reacties: eigenlijk vind ik de reacties bijna belangrijker/ vermakelijker dan de topic!

    Want ik lees zelden een reactie, een opbjectieve reactie op een artikel…er komt zoveel emotie bij, of negatieve of positieve. Er is bijna niemand die reageert op een artikel, zoals een reactie hier zou moeten zijn: Puur en eerlijk, zonder explosieve emoties.

    Mijn reactie op de topic:

    De eerste generatie heeft ervoor kunnen zorgen, dat wij het hier beter hebben dan zij. Er zijn niet altijd mogelijkheden geweest om de taal te leren en om optimaal te integreren. maar, en dit is belangrijk, veel van die mensen, wilde dit ook niet, want de meeste wamen met de gedachte ik ga zsm weer terug naar Marokko…dus niet alleen met de vingers wijzen naar Nederland.

    Mijn ouders, kunnen de Nederlandse taal goed spreken. Mijn vader heeft via zijn werkgever cursussen nederlands gevolgd.
    Mijn moeder spreekt beter dan mijn vader, terwijl mijn moeder nooit in Nederland naar school is geweest….hoe ze dit heeft gedaan? door de wil te leren, door onze boeken te pakken, ons te laten lezen, door boodschappen te doen en zo goed en zo kwaad als het ging te kopen wat ze nodig had.

    het komt altijd van 2 kanten!

    Niets dan dankbaarheid voor de 1e generatie, jammer dat de tolerantie die door hen is opgebouwd door onze generatie wordt gesloopt!

  27. Sihem
    19 oktober 2006 om 02:48 uur.

    Mijn reactie is een reactie op de verkeerde topic…..jammer dat mijn eerste reactie verkeerd terechtkomt….maar ach, daar zijn jullie allemaal ook actief op geweest, dus ik hoop dat jullie volwassen genoeg zijn, om over zoiets abusievelijks heen te kunnen kijken!