MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Tunesië verbiedt dragen van hoofddoek

18 oktober 2006 | in Geloof, Maatschappij | 52 Reacties

DocenteTunesië is een campagne begonnen tegen het dragen van hoofddoeken. De Tunesische politie gaat op straat vrouwen met hoofddoek verzoeken om die te verwijderen. Wie weigert, kan worden opgepakt. Dat melden diverse bronnen, zoals het Algemeen Dagblad.

In Tunesië is het al sinds 1981 verboden om hoofddoeken te dragen, maar de politie liet het tot nu toe oogluikend toe. Omdat het afgelopen drie jaar het dragen van hoofddoeken in Tunesië exponentieel toenam, wil de regering nu er een stokje voor steken. Volgens het dagblad Le Monde draagt nu één op de vier vrouwen in de stad een hoofddoek.

Veel vrouwen zouden, onder invloed van Arabische tv-zenders, zware zwarte doeken naar Perzisch model dragen, die niets te maken hebben met de oorspronkelijke witte of gekleurde Marokkaanse doeken. President Zine El Abidine Ben Ali ziet hierin een manoeuvre van moslimextremisten, die ‘islamitische kleding misbruiken voor politieke doeleinden en een bedreiging vormen voor de rechten van de vrouw’. Vandaar zijn besluit om het dragen van hoofddoeken te verbieden.

Er zijn 52 reacties

  1. naadje
    18 oktober 2006 om 06:29 uur.

    belachelijk!!!!!!!!!!

    Je moet en mag dragen wat je wilt..

    Ik weet niet wat ik hoorrrrr

  2. susu
    18 oktober 2006 om 07:30 uur.

    RAAR

    En dat nog wel van een islamitishe land, der klopt gewoon iets niet.
    Als dat zo is dan moet echt al de islamitishe landen van marokko naar indonasie der over praten, meschien is het wel tijd om de persoon die het land regeerdt te veranderen

    WANT DAT IS ECHT NIET NORMAAL, WE GAAN TOCH OOK NIET OP STRAAT MET DE POLITIE EN ZEGGEN JE MOET EEN HOOFDOEK DRAGEN, laat staan ze vertellen om geen hoofddoek te dragen.

  3. Toth
    18 oktober 2006 om 07:31 uur.

    Zine el Abidine ben Ali is een pro-Westerse dictator (opgeleid in Frankrijk en VS) en gebruikt net als Egypte, Marokko, Jordanie en andere Amerikaanse clientstaten de GWOT (oorlog tegen terrorisme) als alles legitimerende dekmantel om politieke opponenten uit te schakelen, soms dood te martelen, zoals bijv. de verzelfmoorde Badreddine Reguii in de Bouchoucha gevangenis – http://kitab.nl/tunisianprisonersmap/#Bouch – Omdat het best georganiseerde en breed gedragen verzet tegen deze dictator uit islamitische hoek komt is, is daarom in de visie alles wat islamitisch is verdacht.

    Om deze redenen wordt Tunesie geleid door een zogenaam “gematigd regiem.”

  4. 100% ARABICA
    18 oktober 2006 om 09:30 uur.

    Het dragen van een hoofddoek vormt volgens de Tunisische regering een bedreiging voor de rechten van de vrouw. Dit is natuurlijk onacceptabel, want
    het verbieden van het dragen van een hoofddoek is een vorm van onderdrukking en vormt ook een bedreiging voor de rechten van de vrouw. Elke vrouw zou zelf moeten bepalen of ze wel of niet een hoofddoek gaat dragen. Dat noemt men volgens mij vrijheid!!! Dat een islamitisch land dit uitvoert, is onbegrijpelijk, wat is de volgende zet? Iedereen blauwe lenzen laten dragen? Wat een wereld!!

    Allah, El Watan, El Melik

    “De vrijheid is een luxe die niet iedereen zich kan veroorloven. “

  5. Hanan
    18 oktober 2006 om 01:09 uur.

    Nu ben ik echt boos om te horen dat een islamitische land dit verbied!!! Vrijheid van een vrouw, laat me niet lachen. Inderdaad dit gaat erom om gewoon bij die anderen te horen en niet om de vrijheid van een vrouw.
    Als ze het daar al verbieden, dan krijgen we dit binnenkort hier ook te horen: “als het daar niet eens mag, waarom hier dan wel?”. Ik mag er niet aan denken.
    Woest ben ik.

  6. magrabi
    18 oktober 2006 om 01:20 uur.

    lahwla wala koewata ila billah…

    Allah sbhnw.. heeft alhijab verplicht gesteld om vrouwen te beschermen tegen zina en tabaroej,en deze man van tunisie wil juist meer zina en bloot vrouwen op straat ,dit allemaal gebruikt hij als excuses om terrorisme tegen te gaan.
    Om VS en westen gerust te stellen……ik hoop dat er een opstand tegen deze karikatuur komt.

    allahoe al mosta3aan.

    asalam oelaikom

  7. Rob
    18 oktober 2006 om 01:40 uur.

    Magrabi, ik weet als Nederlander niet wat de woorden zina en tabaroej betekenen, dus als ik onzin ga uitkramen, moet je me dat niet al te kwalijk nemen, ik probeer slechts objectief te zijn en mee te denken.

    De bescherming lijkt me van belang tegen de lage lusten van sommige mannen. Het feit dat iemand te stom is om zijn wellust niet in bedwang te houden, is echt niet de schuld van de vrouw, maar van de man zelf! Moeten daarom dan de vrouwen zich van top tot teen bedekken? Dat is toch de wereld op z’n kop zetten? Straf de dader en niet het slachtoffer!

    Ik zeg niet dat vrouwen half naakt over straat hoeven te lopen, maar compleet bedekken van het gelaat vind ik niet van deze tijd, hoe goed Allah en/of Mohammed (vzmh) het ook hebben bedoeld (en waarschijnlijk voor die tijd ook gelijk hadden).

  8. nardjis
    18 oktober 2006 om 02:14 uur.

    strax moeten de vrouwen daar allemaal in bikins op straat lopen, om het westen tevreden te stellen, want o wee als je je tegenverzet dan wacht tunisie zelfde lot als irak (alhoewel naar mn weten in tunisie geen olie is, wel veel lahrissa). hoelang is de man daar aan de macht? 20 a 30jr zegt al genoeg.

  9. karim
    18 oktober 2006 om 03:18 uur.

    het is gewoon te gek voor woorden die tunesiërs toch met verbieden ben je gewoonweg de boel aan het veranderen dus ipv arabiseren verwesteren niet dat daar wat mis mee is maar heeft niet iedereen het recht om een beetje eigen cultuur besef te behouden zonder gestigmatiseerd te worden met andere woorden zonder hoofddoekje of met een extremist herken je niet aan een hoofd doekje je herkent ze door een dialoog met ze aan te gaan dus met verbieden verwacht ik niet dat er een oplossing is gevonden op het werkelijke probleem groeten van een doorsnee marokkaan

  10. tarik
    18 oktober 2006 om 03:20 uur.

    dat komt allemaal door die (zine el aabidien) dit is zeer slechte voorbeeld als
    islamitisch land deze land word geregeerd door een duivel ik ben zelf ook geweest in tunisie maar geen goed ervaring behalf paarden vlees gegeten
    ik vind ze zo arogant daar die tunisiers een tip ga daar niet op vakantie
    want daar is 3keer nicks

  11. rwina _di_koezina
    18 oktober 2006 om 04:17 uur.

    rob
    deze dingen kun je niet begrijpen, is te moeilijk voor je
    als je problemen hebt met vrouwen die hoofdoek dragen, dan heb je DIKKE pech

  12. Jan de klokkenluider
    18 oktober 2006 om 04:57 uur.

    zo zie je maar weer hoe bepaalde regeringen zo erg willen bijhoren bij het westen dat ze hun eigen culturele normen en waarden doen vergeten

    Ik vind dat dit niet kan zeker niet een in een islamitische land als tunesie is gewoon te gek voor woorden waar ze nu mee bezig zijn.

    noemen ze dit democratie pffffffffff zwakke mensen

  13. tarik
    18 oktober 2006 om 05:07 uur.

    ja percies jan

  14. aicha
    18 oktober 2006 om 05:22 uur.

    astagfirallah….

  15. mhamed
    18 oktober 2006 om 05:32 uur.

    dat is weer een bewijs dat wij moslims onderdrukt worden over de hele wereld,
    straks moeten wij mannen ook geen jalaba dragen.
    waar gaat het naartoe!!!!!!!!!
    een ding is zeker allah is groot.
    allah akbar.

  16. charrad
    18 oktober 2006 om 08:07 uur.

    salaam aloikom broeders in tunesie moeten gewoon de hoofddragers protesernen tegen ben ali maar ze durfen niet

  17. Saida
    18 oktober 2006 om 10:26 uur.

    Volgens mij proberen ze daar de hele Islam af te schaffen. Ik hoor dat mensen zelfs bang zijn om naar de moskee te gaan omdat het ‘verdacht’ is.

  18. kano
    19 oktober 2006 om 01:25 uur.

    dit gebeurt niet eens in een westers land, zo”n een dictator de hond van amerika moet afgeslacht worden, en dat zal ook gebeuren.

  19. Ouarda
    19 oktober 2006 om 08:24 uur.

    voordat we het weten wordt de bevolking van Tunesie de kleine christendom genoemd of zelfs de ongelovigen (stagforillah) zij geloven wel in allah maar de regels waaraan je moet houden lappen ze aan hun laars. (mooie gelovigen dan)

    europa moet zich maar klaar gaan maken voor meer politieke vluchtelingen.

    op Jazeera heb ik laatst gehoord dat maroc er ook over denkt om zo een wet in te voeren (allah ihfad)

  20. Sihem
    19 oktober 2006 om 09:05 uur.

    Ik vind het belachelijk dat Tunesië zulke regels/wetten aanneemt. Zelfs in Amerika die anti-islam is, kun je nog steeds met een hoofddoek over straat lopen en heb je giga moskeeën.

    Ouarda,

    Ik dacht jij het arabisch niet machtig was? Hoe weet jij dan dat dat gezegd is op Al Jazeera?

    Wat Marokko betreft: er is gesproken over bepaalde functies, aangezien de marokkaanse wetgeving niet helemaal volgens de Sharia loopt, hebben ze het erover gehad, of het wel mogelijk is om rechters (vrouwen) met een hoofddoek te laten werken.

    Zo, zou het mogelijk zijn dat een verdachte puur en alleen vanuit islamitisch oogpunt wordt veroordeeld/vrijgesproken!
    (en dat zou een advocaat als bezwaar kunnen aanvoeren!)

    vb: Man, doodt zuster, omdat zij is weggelopen. Volgens sommige extreme moslims zou dit geoorloofd zijn en dus komt er vrijspraak.

    Kopieer niet datgene wat je verteld wordt, maar vergewis je ervan dat het ook inderdaad zo is, voordat je ideeen/meningen, etc gaat spuien!

  21. Ouarda
    19 oktober 2006 om 10:18 uur.

    Sihem dat heb je verkeerd gedacht, ik kom dan wel uit arif, maar arabisch heb ik geleerd. ik zeg niet dat ik het vloeiend ken maar ik kan mezelf redden (dus ik kan het verstaan) zo niet dan zeg ik hierbij mijn familie kent het wel en dat is dan geen kopieer gedoe. en dan nog iets het is op aljazeera vermeld op de dag dat Tunesie dit onderwerp weer naar voren bracht. en trouwens ik DENK dat dit gedoe allemaal vanuit france is voortgevloeid.

    PS sihem, je doet me aan iemand denken die (ik weet niet of je rif bent zo ja dan moet je het maar letterlijk naar mazigt vertalen) ” iemands hart vast blijft houden. dit is een gezegde in het berbers sorry dat ik het niet echt in het NL kan verworden. Het is geen vooroordeel, ik kan er naast zitten. tenslotte ken ik je niet.

  22. Sihem
    19 oktober 2006 om 10:45 uur.

    Ouarda,

    ook ik heb het desbetreffende stuk gehoord. Maar ja, ieder zijn interpretatie.

    En nee, ik kom niet uit el rif, ik begrijp je gezegde ook niet….zou je deze gezegde kunnen omschrijven? Ik begrijp dat het moeilijk is te vertalen, maar je kunt wel aangeven wat je ermee bedoelt.

    Dan kan ik aangeven of je mensenkennis (voor zover dat mogelijk is op te maken uit één reactie!) hebt of niet.

  23. Ouarda
    19 oktober 2006 om 11:29 uur.

    het zijn reacties, nou laat ik het dan maar proberen te omschrijven, het kan zijn dat je het verkeerd zult begrijpen mijn excuces daarvoor.

    dit gezegd lijkt een beetje op dat je iets niet van je af kunt zetten.

    nou ik weet het niet, het ligt vlakbij deze omschrijving, maar ook weer niet.
    laat ook maar, (vergeet het)ik ken je niet dus hoor ik het ook niet te zeggen,

    sorry, ik hoop dat je me kunt vergeven dat ik dit gezegd heb waarvan ik niet eens weet of het in de buurt komt.

  24. Salim
    19 oktober 2006 om 12:02 uur.

    A3oedoebillahie Mina Shaytaan i Raziem!

  25. najib
    19 oktober 2006 om 01:53 uur.

    Ouarda

    Ik zou zeggen kijk minder naar TV, ga zelf uitzoeken. Aljazeera is net als CNN: Inhoudloos..

  26. Ouarda
    19 oktober 2006 om 01:59 uur.

    Najib,

    vind je, ik weet het niet. ze gaan wel dieper in de onderwerpen aan de ene kant heb je wel gelijk je kan mensen niet zomaar geloven of het nou journalisten zijn of iets anders. zolang het niet wordt toegepast weten we het niet zeker.

    dank je voor de tip 🙂

  27. Mastafa
    19 oktober 2006 om 03:50 uur.

    Onthoud goed broeders en zusters.
    Tunesie is geen islamitische land.
    Het is een arabischa staat
    Wat veel mensen niet weten
    Algerije ook Maar marokko is islamitisch
    Wist je wel dat je in tunesie geen lkoran in huis mag hebben
    Dus Tunes doela Allarbia
    Laterzzzzzzzzzzzzzzzz

  28. Najib
    19 oktober 2006 om 04:45 uur.

    Broeder Mastafa

    Jouw reactie hoort bij de categorie: Onzin.

  29. SAMADIE
    19 oktober 2006 om 10:10 uur.

    de laatste nieuws is dat marokko ook mee gaat doen, er zijn al foto`s van hoofdoek dragend dames uit school boeken verwijdert. en dan zeuren we hier over de hoofdoek verbod, de dictator`s in de islamitische landen doen alles om de VS en en het westen tevreden stellen, ik denk dat we meer vrijheid hebben hier dan in een islamitische land

  30. samira
    20 oktober 2006 om 12:27 uur.

    ahhahaha ahah
    ahah
    l
    l
    l
    ll
    l
    l
    l

    l
    l
    ll
    l

    l
    l
    l
    l
    l
    l

  31. peter
    20 oktober 2006 om 12:11 uur.

    Het dragen van een hoofd-doek kan simpelweg door niemand verboden worden! Een hoofd-doek is een kledingstuk. Het hoofd-doek heeft voor een zeer grote groep mensen een symbolische waarde. Mijn vaderland Indonesia het grootste Moslimland daar waar ook velen miljoenen moslima’s wonen en leven. Ik ben trots op mijn vaderland. Java Surabaya Sumatra Bali enz. Weliswaar ben ik nu jaren in Nederland maar ik ga weer terug en ik zeg dat een hoofd-doek door niemand verboden kan en mag worden. Het is een kleding-stuk! En voor velen miljoenen mensen heeft dit kledingstuk een symbolische waarde. Sterker nog het is een uiting van religie en cultuur en daar moeten zij vanaf blijven. Cultuur en religie is door het volk bepaald. Een verdere aantasting van de persoonlijke vrijheid leidt tot meer agressie, geweld en terreur!

    De Arabische wereld en de Oost Aziatische landen waaronder Indonesia vormen een zeer belangrijke deel van deze wereld. Daar waar de landen rijk zijn aan grondstoffen Daar waar de landen door de jaren heen worden leeggeplukt door de Westerse hebzucht en arrogantie!

    En het is de Westerse hebzucht en egoisme die de wereldvrede ernstig bedreigd. Het Westen is de oorzaak van wat er gebeurt in de wereld van nu. Zie de oorlogen, de natuurrampen alsgevolg van de houtkap in de oerwouden de vervuiling van bodem en lucht. En let wel Amerika en Europa is de grootste vervuiler!!! Het Westen heeft de wereld vervuild en het Westen heeft de energiebronnen aangetast! Het Westen heeft de wij zij cultuur teweeggebracht en de Westerse arrogantie en hebzucht leidt tot meer agressie en geweld omdat zij zich denigrerend uitlaten over de Arabische en de Oost Aziatische wereld.

    Wij zullen ons moeten beraden en wij zullen een halt moeten roepen aan de Westerse hebzucht! Want het Westen maakt steeds meer aanspraak op de energiebronnen die deze wereld nog te bieden heeft. En sterker nog de in landen waar al die erngiebronnen worden aangeboord lijden het volk armoede honger en dorst! Zie de grote delen van Indonesia, Afrika, Azie, India, en een groot deel van de Oli-producerende landen.

    Want waar bevinden zich de belanrijke ennergiebronnen? Zoals olie, ijzer, rubber, metalen, stenen, goud, zilver, diamant, koper, katoen, exotische fruitsoorten enz? Juist arrogante Westerlingen in: Azia, Indonesia, Arbische Wereld, Afrika, China, Midden en Zuid Amerika.

    In de Arabische landen, Indonesia, Afrika, Azie, India, China, Japan, is het volk rijk aan cultuur, religie en verbondenheid eenheid = Cohesie! In het Westen daarentegen heerst de arrogantie, de hebzucht en de ik ik ik cultuur! Of sterker nog de haat en nijd cultuur!

    Selamat Dattang.

  32. Nabil
    20 oktober 2006 om 12:25 uur.

    Dat is schandalig wat ze in dat land aan het doen zijn.
    Degene die besloten heeft om de hoofddoek te verbieden zou men zijn kop moeten afhakken.
    In Tunesie zijn er veel joden,het zou mij niet verwonderen dat een van hen al deze zever beslist heeft.
    Maar geen probleem,Allah ziet alles en zal straffen wie gestaft moet worden.

  33. Nabil
    20 oktober 2006 om 12:34 uur.

    Mosatafa,
    Er bestaat geen Islamitisch land!!!
    Niet Tunesie,niet Marokko,niet Algerije,zelfs niet Saoudi Arabie.
    Een islamitisch land is een land waar men volgens de Koran leeft,
    waar er al ten eerste geen armoede is.
    Kijk bijvoorbeeld Marokko,in de zomer zie je de koning op zijn jetski aan de zee,en dan nog een heel stuk van de strand afgesloten voor hem,terwijl de helft van zijn bevolking geen eten heeft.Of Saoudi Arabie met die sheiks,die dikke nekken.Die hebben toch zoveel macht met hun olie maar wie profiteert er allen van :de vuile Amerikanen en de joden .
    Hun eigen volk die sterven van de honger.
    Dus wat ik wil zeggen,er is geen islamitisch land in deze tijd.
    Dat was alleen in de tijd van onze profeet s.a.w.s.

  34. Sihem
    20 oktober 2006 om 01:27 uur.

    Nabil,

    ik ben het grotendeels met je eens, maar armoede in Saoudi Arabië??? Daar ga je de mist in….er is geen armoede daar…tenzij men zelf kiest voor armoe!

    Het BNP daar is hoger dan hier in Nederland!

  35. mellouki
    20 oktober 2006 om 03:19 uur.

    Najib onzin dat ik je wat bijgeleerd heb

  36. shemharosh
    20 oktober 2006 om 06:26 uur.

    die fundi’s moeten niet zeuren…slaat toch nergens op om verpakt als een kilo vlees op straat te lopen…zo een nuchtere aanpak hebben we ook hier nodig in europa…anders gaan ze straks allemaal in kinky ninja pakjes lopen…ze weten het niet maar wat ze doen is porno drijven met het geloof:ze denken alleen maar vanaf de navel naar beneden,bij iedere redenering gaan ze uit van sex uit als uitgangspunt zo van stel je voor dat als we dat doen dat we dan geil worden…daarom is het beter om vrouwen dicht te naaien maar waarom gaan ze dat geen mannetjes castreren….hahhaha….er is geen enkele cultuur of mens die vrouwen als spoken op straat wil zien behalve die achterelijke domme fundi’s alsof ze zo oogverblinden mooi zijn misschien omdat ze wel zo lelijk zijn hahhhha

  37. mhamed
    21 oktober 2006 om 10:41 uur.

    shemharosh, jou naam is al zo lelijk laat staan jou kop!!!!
    dat is juist een probleen het is geen kilo maar heel veel vlees!!!
    jij hebt het over kinky,ninja,dat zijn kleding stukken die niks met het geloof te maken domboooooo.
    dat jij met laag niveau van school bent afgekomen wel niet zeggen dat je verstand zo dom is!!!!
    onze geloof is geen cultuur nogmaals domdooooo.als jij onze vrouwen spoken vindt, hoe zal jij er uit zien in de hel??jammer dat ik je kop niet zal zien in de hel want ik ben moslim.

  38. shemharosh
    21 oktober 2006 om 02:16 uur.

    hahhaha Mhamed..je hebt het over “onze geloof is geen cultuur”…dank je wel voor de bevestging…tuurlijk is het geen cultuur het is zwakzinnige waanzin dat lager staat aangeschreven dan het gedrag van apen in een dierentuin

  39. ministrele
    21 oktober 2006 om 02:40 uur.

    Shemharosh,

    Al geef je aap een gouden ring dan nog nog blijft het een lelijk ding !!!

    Hooddoekje is nog altijd beter dan 2 weken per maand gescheiden zijn van je vrouw. Of ken je je eigen geloof niet…ik ga gemakshalve van je naam uit ??

    Gelijke monniken, gelijke kappen zou ik zeggen.

    Hoofdoekjes kwestie heeft niets met geloof te maken en alles met politiek.

  40. mocro
    21 oktober 2006 om 02:53 uur.

    tzzzzzzzzzzzz ja tunis zo genaamde europaaaaaaaaaaa mocros zijn gewoon de besten van heel werelde

  41. mhamed
    21 oktober 2006 om 04:40 uur.

    gelukkig zijn dat jouw woorden en niet van iemand van hoog niveau,ik kan nog zeggen dat ik een geloof heb!.
    apen!!!!!!! oh ja die hebben geen geloof!!!!!!!!
    zielige ziel.

  42. shemharosh
    21 oktober 2006 om 06:01 uur.

    ik ben zelf een marokaan vriend en ben er opgegroeit….de islam zoals velen van jullie dat begrijpen is ons vreemd..kennen we niet!!!…marokannen zijn over het algemeen leuke open mensen die blij door het leven gaan zonder freaky gekkigheid.
    en last but not least een marokaanse gezegde luidt:die koraanchool waarop je hebt gezeten die heb ik gebouw!!!…dus zorg dat dat bullshit bij puberale uitspatingen blijft anders ga je het moeilijk krijgen in het leven voordat de pijn van de dood aankomt

  43. timo
    21 oktober 2006 om 11:43 uur.

    het kan niet waar zijn dat dit land,tunesie,waar het moslimgeloof leeft,dat daar de hoofddoek in het openbaar,verboden wordt,uit angst voor amerika.
    politiek,politiek,politiek…
    frankrijk,toendertijd,verbood de hoofddoek in het openbaar,moslimaas gingen massaal de straat op,men wou hun geloofsrecht en daarbij de behorende hoofddoek,in bescherming nemen,nu….verbiedt president ben ali de vrouwen in zijn land,in zijn moslim-gelovig land,de hoofddoek bij de vrouw….maar,de politiek zit niet in een hoofddoek,hij moet geloof en politiek uit elkaar houden en laten!!
    groetjes van,

    een tunesier,die trots was op zn land,en dat ook graag in de toekomst zo wil houden!!

  44. Ayman
    22 oktober 2006 om 12:22 uur.

    Elmawt li Zine el Abidine.

  45. nederlandse moslima
    22 oktober 2006 om 01:15 uur.

    Ik vind het belachelijk dat ze een vrouw verbieden een hoofddoek te dragen.Iedereen heeft recht op vrijheid van meningsuiting en geloofsuiting. Dat recht mogen ze niemand ontnemen.Ik hoop dan ook dat de vrouwen daar die het er niet mee eens zijn voor zichzelf opkomen.

    Maar om nou altijd het westen de schuld te geven vindt ik soms een beetje te ver gezocht.
    We leven hier in een westers land maar een vrouw wordt hier niet verboden om haar sluier te dragen. Hier mag iedere vrouw zich kleden waar ze zich zelf het prettigst bij voelt.

  46. khalid
    22 oktober 2006 om 04:15 uur.

    joden zijn die tunesiers taz geen hoofd doek dragen

  47. nadine
    22 oktober 2006 om 02:02 uur.

    Allah oakbar, hatroh mine allah fin ya ZINE torid taryir AL CHARIA haram alayka,AL HIJAB fardon faradaho allah layssa anta .allah a3la DALIM DALIM

  48. k-gelid schiedam
    22 oktober 2006 om 06:00 uur.

    Luister broeders en zusters het gaat daar niet aleen om hoofd doek zelfs op vrijdag mag je niet naar moskee en als je gepakt word ga je de gevangenis in kan je dat geloven he ?

  49. said
    22 oktober 2006 om 08:51 uur.

    Ondanks dit! blijven wij als moslims standvastig en optimistisch en laat ons niet intimideren. ik wens jullie allemaal een gezegend feest en alle goeds.

    `id-oel-fitr mobark said.

  50. pipo de clown
    23 oktober 2006 om 07:53 uur.

    ben het er ook niet mee eens

  51. shemharosh
    25 oktober 2006 om 06:16 uur.

    EN WAT VINDEN JULLIE VAN DE VROUWEN DIE VERKRACHT EN VERMOORD WORDEN ALS ZE GEEN HOOFDDOEK DRAGEN IN LANDEN ALS IRAK,IRAN,AFGHANISTAN,ALGERIJE,SOMALIE…ZELFS HIER EN IN FRANKRIJK DURVEN MEISJES IN NORMALE KLEREN IN SOMMIGE WIJKEN DE STRAAT NIET OP OMDAT ZE BESPUUGD EN UITSCHOLDEN WORDEN….ALS IK MOET KIEZEN?…GEEF ME MAAR TUNESIE MAAR

  52. Peter
    10 november 2006 om 07:26 uur.

    Prima, ik ken Tunesie al sinds 1971 als 1 van de meest goedlopende Arabische landen, qua onderwijs, werkgelegenheid etcetera. Bourguiba zou zich in zijn graf omdraaien als hij zou horen dat zijn idealen verkracht worden door idioten die de hoofddoek inderdaad als wapen gebruiken om dit mooie land naar de vernieling te helpen. Een zeer, zeer terechte maatregel,lang leve de President !

Plaats je reactie