MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Vastenmaand Ramadan maakt dik

21 oktober 2006 | in Geloof, Gezondheid | 29 Reacties

IftarIn plaats van af te vallen, worden moslims juist dikker tijdens de vastenmaand ramadan. Ook kan het verbod op drinken zeer schadelijk zijn voor moslims met nierproblemen. Dit beweert de Belgische diëtiste Isabelle Heyens van de Rijksuniversiteit Gent.

Volgens de Belgische wetenschapper is het een misvatting dat niet eten gedurende de dag voor een lager gewicht zou zorgen. ‘Je lichaam schakelt over op overlevingsstrategie en gaat trager verbranden, ook nadat je gestopt bent met vasten. Dan word je dikker.’ Zodra de zon is ondergegaan, mogen moslims weer eten en drinken. Dan proberen ze het gemis van de dag weer in te halen, stelt Heyens.

‘Maar iedereen moet per dag toch minstens anderhalve liter water drinken. Dat haal je onmogelijk in tijdens de avond. Zeker voor mensen met (sluimerende) nierproblemen is zoiets schadelijk,’ aldus de diëtiste, die verder verklaart respect te hebben voor de ramadan vanuit geloofsovertuigingen.

Er zijn 29 reacties

  1. kano
    21 oktober 2006 om 12:09 uur.

    mensen met een ziekte moeten ze niet vasten dat staat duidelijki in de heilige boek de koran, i.p.v. vasten moeten ze geld geven aan de armen.

  2. ibtisam
    21 oktober 2006 om 12:20 uur.

    iwaa…zoiezo de mensen die ziek zijn die mogen niet vasten…dus k weet niet wat ze zeggen….wij weten zelf wel beter of we het aan kunne of niey….anders doen we er niet aan mee(oftewel die geldt voor mij dan )….
    iwaa beslama

    thallah xxx

  3. BADR
    21 oktober 2006 om 12:22 uur.

    Salam,

    Het enige wat ik hierover te melden heb is dat: Kafirs deze gezegende maand nooit zullen begrijpen. Ze denken dat deze maand een soort van straf is, maar als je dan zegt dat de Ramadan de mooiste maand van het jaar is. Kijken ze heel vreemd op”.

  4. mhamed
    21 oktober 2006 om 10:21 uur.

    nee nee ,
    isabelle heeft wel een punt,wij moslims eten best wel veel bij iftaar en er nadat leidt inderdaad tot plus gewicht, wat overgens veel van onze vrouwen mee worstellen,
    en mensen die juist ziek zijn hebben daar last van.en natuurlijk staat in onze heilige boek qu’raan dat je moet eten in plaats van vasten.
    om nou daar over te ga praten en uitzoeken hoe en wat !!!!!!!zeg ik allah weet beter.

  5. samadie
    21 oktober 2006 om 10:28 uur.

    de niet moslims denken vaak dat ramadan alleen over eten gaat, het is meer dan eten, het enigste wat ik van collegas hoor is van schit heb je geen honger dan, maar wie ziek is hoeft niet te vasten en zoveel eten we niet eens, ik eet minder dan normaal.

  6. ilyass
    21 oktober 2006 om 12:26 uur.

    Kijk ramadan is de vastenmaand, ik zal wel even mededelen dat veel moslims, zeggen dat ze ramadan doen, maar vervolgens ff snel een broodje vlug opeten. Dit zijn niet mijn zaken dus, Allah bepaalt wat goed en slecht is.
    Over het feit dat je dik wordt door de ramdan kan wel zo zijn, maar ligt natuurlijk aan je stofwisseling. En 1 ding is ook duidelijk als je ziek bent is het haram om te gaan eten, je moet dan het vasten verbreken,
    Tip: als je moslim bent lees vaker de koran, komt voor je veel beter uit, wollah!!!
    Beslama,
    ilyass

  7. ilyass
    21 oktober 2006 om 12:27 uur.

    ff verbetering op mn vorige stukje ik bedoelde” is haram om niet te gaan eten i.p.v wel eten”

  8. hassanhasson
    21 oktober 2006 om 02:26 uur.

    het blijft een belgisch wetenschap!

  9. Choukri
    21 oktober 2006 om 05:20 uur.

    Geloof het of niet maar ik ben deze maand echt zeker zo’n 6 kilo afgevallen.

  10. shemharosh
    21 oktober 2006 om 05:41 uur.

    vind je het gek!….de meeste kijken uit naar ramadan voor het vreten,vrouwen zijn uren bezig in de keuken om het beste van hun keukenkunsten te vertonen:bakken en frituren…en als ze zich hebben vol gevreten zijn ze zo moe van dat hard werken dat het knielen en bukken tijdens het bidden ze niet eens lukt,dat zijn nog de besten…de meesten kunnen niet eens meer zitten van dat volle buik het enige wat ze nog kunnen is slapen…vind je het gek dat ze zo dik worden en dan zeggen dat ramadan bedoelt is om aan de armen en behoeftigen te denken…weten jullie dat hoe veel mensen ramadan vasten toegepast wordt bij het vetmesten van varkens:eerst lui honger laten lijden en voor het slapen veel voer geven.

  11. SAMADIE
    21 oktober 2006 om 05:55 uur.

    maar mensen die aan de lijn doen, eten toch ook weinig en die vallen wel af !? beetje dubbel of niet, maar jah belgen

  12. A...
    21 oktober 2006 om 06:19 uur.

    Ik vind et heel grappig hoe mesnen denken dat zodra we mogen eten, dat we gelijk alles naar binnen schranzen dat we in huis hebbe. Als ik dan me collega’s vertel dat ik na een kom harrira soep en een beetje besemmen alweer vol zit kijken ze me aan alsof dat nie kan! “De hele dag eten inhalen” zoals in de artikel vermeldt vind ik bullss…. De enige reden waarom ik me kan bedenken waarom je zou kunnen aankomen (heel veel bedoel ik dan) is dat we s’avonds eten en niet de “kans” krijgen om de voedsel om te zetten naar energie waardoor wij die ook nie kunnen branden. Dat klinkt voor mij logischer!! Anyway boeie……..Ramadan is ook voor mij de mooiste en meest relaxte maand die er is in het jaar!

  13. farid
    21 oktober 2006 om 07:07 uur.

    ramadan is positief voor een mens ,wand volgens mij zijn er alleen voordelen
    zoals ,je kan dan minderen of stopen met roken door het smorgens en smidags niet te doen ,je lichaam en geest worden sterker ,omdat je je eigen in bedwang kan houden ,omdat je het jaar door elkekeer het zelfde tijd eet en nou een maand tegen over gestelde je kan wel meer dingen op noemen maar iedereen zijn karakter ,dus ieder zijn voordelen,
    en het belangrijkste van allemaal ,er zijn veel mensen op de wereld die echt niks hebben om te eten ,zelfs niet voor of na zonneschijn ,jij kon het ook zijn
    dus respect erg belangrijk , en niet eten , laat je zien dat je in staat bent om te geloven,maar wat je ook doet het moet wel met je hart

  14. farid
    21 oktober 2006 om 07:14 uur.

    en dikker worden met de ramadan dan doe je het gewoon niet goed
    meer roken met de ramadan doe je het ook niet goed
    het ligt aan jouw

  15. Farid_m
    21 oktober 2006 om 08:12 uur.

    Waar slaan deze losse opmerkingen op van een zogenaamde “wetenschapper”…..Als wetenschapper moet ze weten dat ze voor deze losse opmerkingen bewijs moet leveren, doormiddel van onderzoek. En ze moet dus moet haar mening verkondigen onder het mom van wetenschap…

  16. Farid_m
    21 oktober 2006 om 08:13 uur.

    verbetering laatste zin: En ze moet dus niet haar meming verkondigen onder het mom van wetenschap….

  17. kano
    21 oktober 2006 om 10:10 uur.

    Er zijn wel mensen die tijdens de vaste maand ramadan wel bijkomen, maar het zijn mensen die snachts te veel eten en direct naar bed gaan, en in deze heilige maand eten wij veel zoetigheid, en die kan bij sommige mensen voor een overwicht zorgen.

  18. Choukri
    22 oktober 2006 om 12:22 uur.

    Het ligt niet aan de maand ramadan dat wij dik worden, maar de gewoonte die wij hebben door ons vol te proppen met eten zodra het mag.
    Dus het heeft helemaal nisk met ramdan te maken

  19. Imad
    22 oktober 2006 om 02:10 uur.

    ja ja

  20. Karima
    22 oktober 2006 om 04:32 uur.

    Heb de dag voor de eerste dag van de Ramadan gewogen en heb toevallig, omdat ik dacht dat het morgen het Suikerfeest zou zijn gewogen. Ik ben totaal 5,5 kilo afgevallen. Ik had eerder gedacht dat ik bij ben gekomen, omdat ik me dik voelde. Maar tegendeel bewijst het.

    Het is maar de wetenschap. Tegenwoordig proberen zij door de wetenschap achter te komen of er leven is op Mars en dergelijke. Dingen die alleen de Heer swt weet.

    Dus maak je niet DIK!!

  21. AzinBoyHeid
    22 oktober 2006 om 04:33 uur.

    Ik ben 3 kilo afgevallen. Het komt terug!!

  22. Mounira24
    22 oktober 2006 om 04:33 uur.

    Owww ik ben 4 kilo afgevallen, SoebhanaAllah!

  23. Hunk29
    22 oktober 2006 om 04:34 uur.

    Het begint de Ramadan afval race te worden. Hahaha!

    Ik ben 2,5 kilo kwijt!!

  24. BolleSamira
    22 oktober 2006 om 04:35 uur.

    8 kilo schoon aan de haak, ben ik kwijt geraakt….

  25. said
    22 oktober 2006 om 08:50 uur.

    Ondanks dit! blijven wij als moslims standvastig en optimistisch en laat ons niet intimideren. ik wens jullie allemaal een gezegend feest en alle goeds.

    `id-oel-fitr mobark said.

  26. hmhamed
    24 oktober 2006 om 11:53 uur.

    shemharosh zoek hulp jij spoort echt niet.
    ik vindt het wel zielig om een mens zoals jij mee te maken.

  27. hatice
    25 oktober 2006 om 09:21 uur.

    als 1e wat ik wil zeggen eid mubarak.
    en 2e nee natuurlijk mogen zieke mensen niet mee vasten ik zelf heb al 5 jaar niet mee gedaan van wege een spierziekte. maar daar in tegen geef ik wel geld aan armen. en 3e jah je hebt mensen die tijdens de vaste maand bij komen of afvallen. niet iedereen heeft een de zelfde lichaam.

  28. Freek
    18 september 2007 om 07:45 uur.

    Wat er in het artikel staat, is dat mensen met een sluimerende nierziekte problemen kunnen krijgen. Dit heeft niks te maken met dan buitenstaanders denken dat het een straf is of met afvallen.
    Ik zou graag als niet Islamitische Nederlander mee doen, alleen zit in 1 in Brussel en 2 heb ik geen Islamitische kennissen. Maar als er in Brussel een Nederlander zit en mij wil rondleiden in de Islam sta ik 100% open

  29. Saifullah
    13 augustus 2009 om 10:44 uur.

    بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
    اَلسَّلاَََمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَتُهُ
    Elke Moslim in gezonde toestand is verplicht man of Vrouw om te Vasten.Zieken mensen of diabetish moeten Fidiyah betalen. Ik wens jullie allemaal die Vastende komende Ramadan veel sterk toegewenst moge Alloh s.w.t. jullie Vasten accepteren.Amien.
    Saifullah.