MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Geld gaat ook via moskeeën naar Marokko

25 oktober 2006 | in Maatschappij, Marokko | 11 Reacties

GeldMarokkanen in Nederland maken via de moskee tussen de 5,5 en 8 miljoen euro per jaar over naar Marokko. Via Nederlandse moskeeën wordt het geld overgemaakt, waarna het geld door familie of vrienden wordt opgehaald bij moskeeën in Marokko. Dat meldt Elsevier op basis van een rapport dat is gemaakt in opdracht van NFX, een koepelorganisatie van Nederlandse banken die aan ontwikkelingssamenwerking doen.

Via deze route onttrekt dat geldverkeer zich aan het toezicht van onder andere De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële Markten. De benodigde vergunning ontbreekt bij de moskeeën. “Die mogen dus geen geld overmaken voor derden,” aldus De Nederlandsche Bank in een reactie.

Het meeste geld naar Marokko gaat nog altijd via banken, transactiebedrijven als Westrn Union en grenswisselkantoren. Een kwart gaat via informele kanalen: het geld wordt cash meegenomen of overgemaakt via moskeeën. Uit het onderzoek blijkt dat jaarlijks veel geld van Nederland naar Marokko wordt overgemaakt. Het gaat naar schatting om 93 tot 132 miljoen euro. De financiële bijdragen uit Nederland vormen 0,5 procent van het Marokkaans bruto binnenlands product, en de geldstroom blijft de komende jaren gestaag groeien.

Er zijn 11 reacties

  1. Samira
    25 oktober 2006 om 09:05 uur.

    eh ja, en wat is hier erg aan, omdat er dan een bancaire instelling géén geld aan verdient?

  2. hassanhasson
    25 oktober 2006 om 09:33 uur.

    nou en! het is hun geld en hun eigendom!!!

  3. SAMADIE
    26 oktober 2006 om 12:41 uur.

    de moskeen moeten duzz negativ in het news
    geert wilders is vast zijn vragen aan het dromen

  4. mostapha
    26 oktober 2006 om 01:00 uur.

    sodemieterop met die onzin,
    Het is toch mijn centen,ik bepaal zelf wat ik met mijn centen
    doe!geen enkele bank waar ook ter wereld is,heeft het recht
    mij te vertellen wat ik wel en niet mag doen met mijn geld,toch?
    oh jaaa!ik snap het .het draait hun alleen om hebberigheid !

  5. Said
    26 oktober 2006 om 10:34 uur.

    So what?

  6. skery
    26 oktober 2006 om 07:53 uur.

    ik geloof niks van media verzint leugens tegen moslims(marokkanen) kortom slecht niews verkoopt goed

  7. samir_az
    27 oktober 2006 om 09:41 uur.

    Men moet zich niet druk maken om het feit dat ze ons willen aanpakken of ons p jagen of os enigszin willen beperken in onze keuzes Wantals ze oud en grijs zijnzullenonze kinderen en of wij die hen moeten gaan verzorgen in bejaardenhuizen of zorg instellingen omdat zij daadwerkelijk aan het vergijzen zijn en dan hoop ik egt van harte voor hen dat ze dat ze een zogenaamde knuffelmarokaan treffen ipv een zogenaamde kutmarokaan of een vermeende terrorist,zo is het toch en geloof me dan mogen ze blij zinn dat ze een ware moslim of moslima treffen die hen goed zal verzorgen.Dus ik zou zeggen accepteren incasseren en doorgaan moslimboreders en waneer we strax dus de kans krygen…..laat ze dan voelen dat je en moslim bent en dit is dubbelzinnig te intrepeteren en laat ik daarom ook zo staan voor een ieder om dat zelf zo op t evatten als i e dat zelf wil

  8. nourredine
    29 oktober 2006 om 03:37 uur.

    dit slaat werkelijk alles,hier heb ik echt geen woorden voor.marokanen worden blijkbaar gedwongen om hun spaarcenten verplicht in nederland te consumeren en of te investeren……..belachelijk

  9. Maghreb Magazine » Unie: geen moskeeën als illegale banken
    29 oktober 2006 om 09:51 uur.

    […] De Unie voor Marokkaanse moskeeën twijfelt aan de juistheid van de berichten en ook aan het onderzoek van bankenlobbyclub NFX. Ook maakt de UMMAO zich ernstig zorgen om hoe het nieuws in Nederlandse kranten werd gepresenteerd. “Koppen als ‘Moskeeën maken illegaal geld over naar Marokko’ zijn schadelijk voor de verstandhouding, beeldvorming en cohesie in onze samenleving, “ aldus een woordvoerder op AT5. […]

  10. C L O S E R » Blog Archive » Marokkanen in de diaspora: transnationalisme en geld
    31 oktober 2006 om 03:34 uur.

    […] Marokkanen sturen geld naar Marokko. Dat is niet echt nieuws. Dat ze ook geld sturen via de moskee wel. Elsevier pakt flink uit: Moskee maakt illegaal geld over naar Marokko. Laten we eerst maar eens even vast stellen dat Elsevier (in het artikel waar net naar verwezen is) kletst. In ieder geval als we het uiteindelijke van NFX erop naslaan. Op basis van het NFX rapport stelt Elsevier: […]

  11. nadia
    19 juni 2009 om 08:33 uur.

    ik ben ook en marokaan ma waarom maken we zo druk over ?
    als je hier da ni kun vol houden ga dan terug van waar je gekomen ben ?!
    we moeten gewoon de moeite doen eh ?
    een we zijn alleen voor geld gekomen en papieren ?
    julie moeten dat nu ni zo druk maken eh ?
    een sorry dat ik zo doe maar we moeten ook normaal hier nie zijn ?
    veel sucses nog voor iedereen