MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Mensonterende behandeling Hofstadgroep

25 oktober 2006 | in Overheid | 16 Reacties

De Hofstadgroep‘Het is in een dierenasiel of in Artis veel beter dan bij ons.’ In een ingezonden brief in de Volkskrant klaagt Samir A. namens de Hofstadgroep over het strenge regime in de gevangenis. Op de afdeling wordt bijvoorbeeld gewerkt met een strafpuntensysteem, schrijft A. ‘Als je één woord Arabisch zegt, krijg je straf.

De gedetineerden klagen erover dat ze bijna geen contact mogen hebben met hun familie. Veel familieleden komen namelijk niet door de ingewikkelde screening heen. Zo mogen Nouridinne el F. en Mohammed H. hun ouders niet bellen, omdat die niet kunnen worden nagetrokken wegens gebrek aan vaste telefoonlijn.

A., die gevangen zit in de speciale terroristenafdeling in Vught, wil ‘vandaag nog’ in hongerstaking gaan. In de brief zegt hij dat zes andere gedetineerden hebben toegezegd mee te doen met de hongerstaking. Dat zijn Hofstadveroordeelden Jason W., Ismail A, Nouridinne el F. en Piranhaverdachten Mohammed C., Mohammed H. en Wesam al D..

Er zijn 16 reacties

  1. Toth
    25 oktober 2006 om 04:49 uur.

    Het was al glashelder en ook de op het psychisch breken ingerichte behandeling (zoontje van 2,5 jaar “niet gescreend”) wijst duidelijk op het feit dat Nederlandse overheid geen poot heeft om op te staan.

    In het geval van Wesam al D. is duidelijk dat de Nederlandse overheid helemaal geen enkel bewijs heeft en daarom overgaat tot het laten martelen van deze man om een valse bekentenis af te dwingen.

    Nederland is binnen 4 jaar gezakt tot onder het niveau van Saddam Hussein.

  2. choukri
    25 oktober 2006 om 05:35 uur.

    Eigen schuld dikke bult

  3. Toth
    25 oktober 2006 om 06:57 uur.

    Dit is geen kwestie van sympathieen, maar van rechten. Denk er goed om, vandaag zij, morgen ben jij en ik aan de beurt.

    Het is niet de “Hofstadgroep” die hier om zeep wordt geholpen, maar de rechtstaat.

  4. Henk-Rotterdam
    25 oktober 2006 om 07:06 uur.

    Toth.volkomen gelijk ze hebben gewoon niets en gaan weer onderuit.
    Als dit werkt zijn we ver gezonken in onze democratie

  5. hassanhasson
    25 oktober 2006 om 08:35 uur.

    welkom in de Guantanamo V. het uitvloeisel van de rechtstaat der Nederlanden

  6. Choukri
    25 oktober 2006 om 11:32 uur.

    wat nou rechtstaat
    Het si rechtstaat alleen als het je uitkomt
    die mensen zijn niet goed bezig en ze krijgen nu hun straf

  7. Nihad
    26 oktober 2006 om 03:03 uur.

    Precies

    Deze mensen hebben maling aan de rechtstaat. Ze verwerpen hem.

    En dan gaan klagen dat je niet goed behandeld wordt. Als die gasten zoiets flikken in Marokko…

  8. Ziezo
    26 oktober 2006 om 05:47 uur.

    Die Samir A heeft alle kansen gehad om dokter te worden. Dan had hij wat meer goeds kunnen doen dan nu. Hij heeft nu met zijn gedachten en daden zijn eigen familie, de Marokaanse en Islamitische gemeenschap veel schde berokkend. Ik snap daar niets van. Doodzonde dat die man zijn talenten zo verspild heeft.

  9. Toth
    26 oktober 2006 om 07:52 uur.

    @ Choukri, Nihad en Ziezo: Jullie maken allemaal dezelfde denkfout en dan ook nog iedere keer maar weer overnieuw. Het gaat er niet om of je Samir A graag mag, of dat je denkt dat hij niet deugt of dat je hem een lastpost vindt. Je kunt het recht niet arbitrair toepassen, of uitzonderingen maken in rechtsregels: wat voor hem geldt geld ook voor jullie en mij en ons allemaal. Als dat principe niet wordt gehandhaafd is dat het einde van de rechtstaat. Het is het ENIGE wat tussen ons staat en een politiestaat via enkele tussenstadia, noodzakelijkerwijs naar stalinistisch model en misschien nog verder, als er geen noodzaak bestaat voor buitenlandpolitieke redenen de schijn op te houden van het in acht nemen van burgerrechten.

    Hij is misschien schuldig aan het hebben van een grote bek, misschien schuldig aan een opvliegend karakter, misschien is hij schuldig aan abjecte fantasieen, maar hij is niet schuldig aan het hem ten laste gelegde.

  10. Maghrebie
    26 oktober 2006 om 09:49 uur.

    …maar hij is niet schuldig aan het hem ten laste gelegde. …..

    Ik vind deze opmerking wel erg naif en je maakt eigenlijk precies hetzelfde fout waar je de ander partij van beschuldigt. Het mag wel duidelijk zijn, dat die jongen zich met dingen bezig hield, die geen vredig karakter hadden. En in hoevere deze dingen strafbaar zijn, daar weet noch jij noch ik amper wat van.

  11. hassanhasson
    26 oktober 2006 om 10:39 uur.

    behalf dat hij een k*t en dom mentaliteit heeft,
    Wie van jullie, choukri, nihad, en de rest wil mij vertellen wat Samir A. WILLENS en WETENS heeft UITGEVOERD?

  12. Toth
    26 oktober 2006 om 12:01 uur.

    Ook jij Maghrebie maakt vrijwel dezelfde fout. Een van de allerbelangrijkste grondslagen van heel het rechtsysteem sinds de dagen van de invoering van de principes in de Magna Carta is dat je onschuldig bent tot het wettelijk en overtuigend bewijs van het tegendeel is geleverd.

    In het geval van Samir A is er geen wettelijk, laat staan overtuigend bewijs tegen hem geleverd. Er is wel iets wat zou kunnen worden geinterpreteerd als indirect bewijs, maar vooral zijn er insinuaties, “hear-say,” media-fantasieen, foute en herroepen interpretaties van “deskundigen,” omgekochte getuigen en door de AIVD aangestelde informanten die optraden als agent provocateurs.

    Dit is waarom men overgaat tot een behandeling om hen zodanig psychisch te breken dat ze alle schuld op zich nemen. Dit is niet veel anders dan men deed met van ketterij verdachte personen tijdens de Spaanse Inquisitie, minus nog methoden als “waterboarding” die ook ten tijde van de S.I. volop in gebruik waren en dat Wesam al D. staat te wachten, met de complimenten van Hirsch Ballin.

    Dit is de reden waarom zijn zoontje van 2,5 onder verdenking staat van terrorisme of in elk geval staatsgevaarlijk wordt geacht.

    Wie dat soort dingen goedpraat heeft in mijn ogen al het menselijke verloren en ik zou niet weten hoe iemand dat ooit zou kunnen verantwoorden.

  13. hmhamed
    26 oktober 2006 om 01:51 uur.

    wat heeft hij dan gedaan!!!!!!!!
    levenslang!!!!!!!!!!!!!!!!!
    democratie!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    moslim!!!!!!!!!!!!!
    toth je hebt volkomen gelijk.
    de rest lult net zo als de rechtstaat.

  14. Saida
    26 oktober 2006 om 10:14 uur.

    Goh er zijn geen bewijzen maar wel flitse namen. Hofstadgroep Piranhagroep. stoer hoor!

  15. mostapha
    26 oktober 2006 om 10:49 uur.

    Democratie ha ha ha!!laat me niet lachen
    over welke democratie praten ze?de allochtonen in groeperingen indelen?
    en cellen in de brand laten fikken?hou toch op met die harrie potter gedoe.

  16. naima
    29 januari 2007 om 03:51 uur.

    ik kwam wek eens bij de kapperszaak waar wesam werkte en hij was altijd keurig en beleeft.het is zo jammer dat mensen zich zo kunnen laten beinvloeden door de gevoelens van anderen.iedereen heeft waar ook ter wereld een eigen mening over wat dan ook.nederlanders dwingen moslims toch ook niet de katholieke of protestante godsdienst aan.respecteer de meningen,gevoelens en gedachtes van iedereen.

    en inderdaad,in landen zoals marokko,turkije etc worden dit soort acties ook niet getolereerd.elk land en cultuur heeft zijn eigen geloof en ideeen.wees blij dat je in een land als nederland mag wonen.

    mensen moeten eens wat meer naar elkaar leren luisteren en elkaar proberen te begrijpen.