MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokko profiteert het meest van de EU

27 oktober 2006 | in Economie, Marokko | 33 Reacties

EU-vlagMarokko is het land dat het meest profiteert van gastarbeiders in de Europese Unie die geld naar huis sturen. In 2004 kwam op deze manier 1,2 miljard euro het land binnen. Dat blijkt uit een deze week verschenen rapport van de EU.

Colombia kreeg 761 miljoen euro, Ecuador 664 miljoen en Algerije 290 miljoen. In 2004 stuurden gastarbeiders in de EU een totaal bedrag van zeker wel 8,9 miljard euro naar hun thuisland. In 2000 was dat nog 6,2 miljard euro. Bijna tweederde van het in 2004 verzonden geld ging naar ontwikkelingslanden, dat schrijft nieuws.nl.

De EU waarschuwt dat de werkelijke bijdragen uit de Europese landen een stuk hoger kunnen liggen. De wereldbank schat dat ongeveer de helft van alle geldzendingen op informele wijze zijn bestemming bereikt.

Er zijn 33 reacties

  1. mino
    27 oktober 2006 om 04:32 uur.

    1.2 miljard, ik denk dat het zeker 12 miljard is.

  2. skery
    27 oktober 2006 om 04:33 uur.

    heel goed kan beter opzich beter dan geld hier in euopa opmaken onze land helpen met opbouwen

  3. Saida
    27 oktober 2006 om 08:38 uur.

    Kun je nagaan wat je ermee kan doen als je het goed investeert.
    Nu zijn het voornamelijke nutteloze cadeautjes of huizen die niemand bewoont. Of je familie een op hoge stand laten leven zodat ze geld over de balk kunnen gooien omdat je geen nee kan zeggen.

  4. hamid
    27 oktober 2006 om 11:42 uur.

    klinkt goed jongens, eindelijk zie ik wat positive over Marokkanen, kunnen beter omgaan met geld dan anderen, toppie

  5. SAMADIE
    28 oktober 2006 om 02:44 uur.

    maar de EU profeteert ook van marokko, moeten zeook bij schrijven

  6. Aziz
    28 oktober 2006 om 05:02 uur.

    Het is altijd goed om de ander te helpen of voor de ander iets te kunnen betekenen. Wat ik wel gemerkt heb is dat veel Marokkanen sturen geld naar Marokko omdat ze daar bezig zijn met het bouwen van een huis of iets dergelijks. Dit wodt soms gedaan ten kosten van hun kinderen hier in Nederland. En dat vind ik erg jammer. Want Marokkanse kinderen hebben ook recht op aandacht en kans tot een normale ontwikkeling. De ouders zijn hier verantwoordelijk om dit te realiseren. Want de meeste kinderen hebben weinig met Marokko omdat ze meer Nerderlanders voelen dan Marokkanen. Die kinderen gaan toch uiteidelijk het huis weer verkopen en dat geld of daar uitgeven of hier terughalen. Ik heb iemand horen zeggen dat Hans Wiegel ooit heeft gezegd: “laat de Marokkanse en Turks arbeiders geld naar hun land sturen, want er komt een tijd dat de kinderen dat geld hier naar toe gaan halen”.

  7. TITWANI
    28 oktober 2006 om 06:45 uur.

    Wat gebeurt er dan 1,2 miljarden in Marokko?

    weggegooid geld.Arme mensen blijvenn arme mensen.die wegen blijven daar kapot.klaar.

    Kan je beter hier bedrijve ermee starte. of in mrokko.

  8. bobo
    28 oktober 2006 om 07:52 uur.

    ja wat doe marokko voor imigranten terug?????behalve die maffia zogenaamd (politie ) jongens uit europa nog afperssen om smeer geld , we moeten petitie tekenen tegen die (rashewa)

  9. skery
    28 oktober 2006 om 08:52 uur.

    beter bedrijf opstarten is beter tegelijk help je onze langenoten en dat je later terug kan gaan naar marokko voorlatijd WIJ hebben hier niks te zoeken in europa

  10. SAMADIE
    28 oktober 2006 om 09:29 uur.

    raschwa is de national ziekte in marokko,

  11. Choukri
    29 oktober 2006 om 01:21 uur.

    AZIZ je slaat de spijker op zijn kop

  12. Youssef Ain Asserdoune
    29 oktober 2006 om 04:18 uur.

    Onze ouders hebben het helemaal verpest, wat doen ze nog steeds met het geld? niks alleen storten op banken of dure huizen bouwen die niet worden bewoond, en dat noemen ze investering!!!
    Je hoort iedereen klagen over het feit dat geld naar Marokko wordt overgemaakt door gastarbeiders, miljarden worden gestuurd, maar waarheen?wat wordt ermee gedaan?! STORTEN.
    Marokkanen moeten leren hoe ze met gld moeten omgaan, in plaats van gel op je bank laten slapen, probeer ze nou te investeren in rendabele sectoren, op die manier ga je je vermogen verhoen en tegelijkertijd ga je je landgenoten helpen om aan de slag te kunnen.
    Ik neem het voorbeeld van Imzouren, bij de aardbeving vielen heel veel huizen, de meeste onbewoond, zijn eingedom van gastarbeiders. Stel je nou voor dat die mensen gewoon een kleine huisje hebben gebouwd, normale huisje, hoef niet zo apart, en de rest investeer je erges anders, in ieder geval zal je niet veel verliezen zoals het geval nu voor onze landgenoten uit dit plek!
    Mensen, gewoon economisch denken!

  13. skery
    29 oktober 2006 om 11:09 uur.

    @Youssef Ain Asserdoune

    je hebt gelijk ik heb niks tetoevoegen

  14. nadia
    29 oktober 2006 om 07:08 uur.

    het klopt inderdaad dat onze ouders weer te veel inversteerde in marokko perse dat huisje moesten bouwen en wij waren hier de zielige marokaantjes met zeemankleren en vieze voortuintjes,maar het gaat hiet om2004 dat zijn wij dat is toch goed man een klein appatementje van jezelf in marokko is toch geweldig!

  15. nadia
    30 oktober 2006 om 10:48 uur.

    gellof mij maar reshwa kan ook een goede kant hebben.

  16. Hanan
    30 oktober 2006 om 01:28 uur.

    Of je nu een huis hier, in Marokko of allebei hebt maakt toch niet uit. Het blijft een investering. Zo zie je toch waar je geld naartoe is gegaan, natuurlijk mag dit niet ten koste zijn van je kinderen.

  17. Saida
    30 oktober 2006 om 04:22 uur.

    Hoe triest is het als dit de armoede onder de Marokkanen verklaart…….

  18. mister ewa
    30 oktober 2006 om 05:58 uur.

    ik kan alleen zeggen dat wij marokanen in europa dom zijn want hoeveel miljard buiten?is marokko binnnengstroomd en wat doet marokko terug voor de marokanen uit europa niks dus wij zijn de europese melkkoeien dus roep allemaal maar boeeeeeee boeeeeeeee

  19. mo
    30 oktober 2006 om 09:58 uur.

    alles wat in de zee gooit verdwijnt sorry mijn land genooten

  20. omar
    31 oktober 2006 om 11:58 uur.

    jullie kunnen allen maar praten over jullie ouders praten zelf iets beginen kunnen jullie niet helle dag op station staan dat kunnen jullei allen maar

  21. mhamed
    31 oktober 2006 om 01:19 uur.

    ik lees met verbazing de teksten van sommige mensen hier.
    zoals iemand zei dat onze ouders dat gedaan hebben !! onzin zeg ik.
    je bent vrij om te doen wat je wilt met je geld punt.
    wat denk je van nederlanders, een huis in spanje en huis in belgie en vakantiehuis in drente, dat zijn hun zaken punt.
    en wat doen de jongeren nu met hun geld!!!!!!!!dure auto’s kopen en dure kleren kopen, en nederlanders maar denken hoe kan dat nou . hij werk niet !!!!!!!
    onze ouders hebben het waar gemaakt hier, wij zijn de schande van deze tijd.

  22. Ouarda
    31 oktober 2006 om 02:33 uur.

    .Stagfoerillah, mensen geven hun ouders de schuld. ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik ben blij wanneer ik op vakantie ga naar marokko, dat ik daar een huis vind waarin ik kan wonen. In plaats van een hotel. Het geld voor de bouw en het stukje grond heeft mijn vader niet cadeau gekregen, hij heeft er jaren voor moeten werken en nu nog. Dit zodat zijn kinderen een dak boven hun hoofd zullen hebben. Terwijl de chebeb van nu alleen maar aan zich zelf denkt en niet aan de toekomst. Als je wat zegt dan is het “dan ga ik toch een hotel nemen, nog beter. Maar ik zou zeggen dit land is niet van ons, stel er gebeurd hier wat, je gaat niet naar Moskou vluchten of waar dan ook. Nee je gaat naar maghreb. Dan heb je dat huisje wel nodig. wel hebben jullie gelijk dat de huizen daar veel overdreven groot worden gbouwd. is nergens voor nodig

    Ik bedoel maar?

  23. Studente
    31 oktober 2006 om 02:57 uur.

    Een huis in marokko hebben.. dat snap ik niet .. vooral tegenwoordig..
    Mijn ouders hebben daar wel een huis.. maar liever reizen door de rest van de wereld dan elk jaar naar marokko… dus kortom heb je ook niet echt een huis nodig he.. behalve in het land waar je woont.. das mijn mening

  24. maroc_connection
    31 oktober 2006 om 05:37 uur.

    Ik vind het het wel een goed idee om een huisje te kopen daar in Marokko. Maar om nu een stuk grond te kopen en te bouwen…nee hoor. dan liever gewoon een appartementje kopen tussen andere mensen. Is gelijk de kans kleiner dat je huis bestolen word.

  25. abdel
    03 november 2006 om 11:32 uur.

    hallo

    Het wordt tijd dat men stopt met het storten van geld naar Marokko!
    Het wordt tijd dat er een paar intelligente heren opstaan en een investeringsstichting gaan opstarten met als doel het geld van de moskeeën te beleggen met het oogmerk op winst!
    Dat geld wat daaruit vloeit, bekostigd men de opleiding mee die een Marokkaan of Marokkaanse wil volgen, en men koopt daar grond mee om panden te bouwen en daar het mogelijk maken voor Marokkaans jongen/meisje om een onderneming te stichten tegen maatschappelijke prijzen.
    Want hier is het meten met twee maten wat betreft leningen en hypotheken
    Het wordt tijd dat we naast het 5 keer bidden per dag ook 5 keer gaan nadenken hoe we hier vooruit moeten ( een euro is nu meer waard dan later ).
    Het geld dat Marokko aan de Marokkanen uit het noorden van (gekke) Afrika verdient verdwijnt aan opbouw in de toeristen steden, als doel om toerisme te vermeerden, en ik hoop dat je met me eens bent dat de toerist vermaakt wil worden . ( goed en slecht ).
    De polen zijn hier nog niet gevestigd of zijn al verder dan ons.

  26. Studente
    03 november 2006 om 12:56 uur.

    Ik zou me gewoon bezig houden met je eigen situatie… wil je geld storten of projecten financieren om marokko verder te helpen dan doe je dat als je dat wilt..

    zelf bemoei ik me er liever niet mee.. heb zelf niets te zoeken in marokko.. dus ja

  27. souhaila
    21 november 2006 om 07:33 uur.

    ik geef je groot gelijk abdel

  28. nouradine
    09 januari 2007 om 02:18 uur.

    Salaam ik ben een investeerder en ik kan je zeggen dat je daar een hoog rendement kunt halen
    ik ben van mening dat ik daar mensen help en mij zelf
    als iemand wil investeren dan zie ik een reactie met genoegen tegemoet
    ik zoek een kapitaal gelijk aan dat van mij of meer
    de toekomst ligt overal in we zijn wereld burgers
    het beste mensen en tot ziens

  29. enas
    28 januari 2007 om 10:55 uur.

    europeanen zullen het geld tog naar de supermarkt of disco brengen. Marokanen daar kopen er brood mee en brengen hun kinderen van naar school.

    Is veel beter besteed zijn tog onze broeders als je wat goeds kunt doen voor je broeders moet je dat doen

  30. mounir
    03 maart 2007 om 10:59 uur.

    ahahah 1.2 miljard???. alleen al uit nederland sturen we miljarden het ligt zeker boven de 100 miljard wat marokko binnen krijgt .alleen al mensen die in me wijk wonen sturen miljoenen wel met drugs geld natuurlijk maar het geeft niet eerst marokko rijk maken .

  31. abdelkader
    08 april 2007 om 09:33 uur.

    bla bla bla bla

  32. ...
    21 april 2010 om 09:59 uur.

    ALL DIE MAROKAANEN MOETEN EUROPA UIT OF ANDERS ZITTEN WE HIER OVER 10 JAAR ZELF IN AFRIKA !!

  33. Henk el Makhloufi
    22 april 2010 om 01:02 uur.

    abdelkader
    bla bla bla bla

    april 8th, 2007 om 9:33 pm


    ALL DIE MAROKAANEN MOETEN EUROPA UIT OF ANDERS ZITTEN WE HIER OVER 10 JAAR ZELF IN AFRIKA !
    april 21st, 2010 om 9:59 pm

    De tijd stond even stil,
    Maar … zijn grijze kwabbben boven hebben net zoveel inhoud als zijn ballen.
    We gaan hem nazien waarschijnklijk dezefde idioot als Pert 123