MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Negatief advies halal-vlees Albert Heijn

03 november 2006 | in Economie, Geloof | 17 Reacties

halal-vleesMoslims moeten geen halal-vlees meer kopen bij Albert Heijn. Dat adviseert de Nederlandse Moslim Raad (NMR) schrijft Nieuws.NL. Ook verzoekt de raad Albert Heijn om het halal-vlees, dat bedwelmd geslacht is, niet meer als halal te bestempelen.

De dieren werden zonder verdoving geslacht, wat in Nederland is verboden. Alleen voor religieuze doeleinden wordt een uitzondering gemaakt. Hierdoor kwam het vlees van ritueel geslachte dieren van de supermarktketen in opspraak in het consumentenprogramma Radar. Ook riep de Partij voor de Dieren op om te protesteren tegen de verkoop van het vlees. Duizenden mensen stuurden hierop een protestmail naar Albert Heijn, waarin ze aangaven het niet eens te zijn met de dieronvriendelijke manier van slachting.

Albert Heijn stopte hierop met de verkoop van dit vlees, maar ging door met verkoop van bedwelmd geslacht vlees. Leveranciers en instellingen die halal-certificaties afgeven, zouden de supermarkt hebben verzekerd dat bedwelmd geslacht vlees ook aan halal-eisen kan voldoen. Maar volgens de raad is die manier van slachten niet religieus geldig en dus niet geschikt voor moslims.

Er zijn 17 reacties

  1. karim
    03 november 2006 om 11:26 uur.

    gelukkig maar dat deze raad ermee naar buiten is gekomen, want ik vond het ook verdacht van albert heyn om verdoofd vlees te verkopen en vervolgens te zeggen dat het hallal is.

  2. Studente
    03 november 2006 om 11:51 uur.

    zeker erg goed dat ze dit doen.. maar ik kocht sowieso geen vlees bij de AH.
    Alleen bij de turkse speciaalzaken voor kipnuggets ed. die in dozen van duitsland als halal bestempeld zijn.. daar vertrouw ik alleen op voor mijn familie.. Zelf eet ik toch altijd alleen biologische groentenburgers dus ja..

  3. Toth
    03 november 2006 om 12:15 uur.

    Problem solved, case closed. En groenteburgers zijn inderdaad lekker, broodje kwaliteitstomaatje, blaadje sla, schijfje komkommer, worteltje raspen, rauw uitje en zoete chili en besmeurde trui voor in de was.

  4. abdel
    03 november 2006 om 12:17 uur.

    halal fel blad !

  5. Studente
    03 november 2006 om 12:53 uur.

    Of een groenteburger dus van de AH.. lekker grillen en dan met rijst, of pasta e.d. toevoegen..

  6. Youssef Ain Asserdoune
    03 november 2006 om 02:53 uur.

    Jammer genoeg dat het geen Halal vlees was, ik heb het zelf niet gekocht en niet gegeten maar ik vond het een goede idee om Halal vlees in de markt te verkopen, dat zal dan goed zijn voor ons als Moslims om overal Halal te kopen maar alsnog wat goedkoper dan bij de Marokkaanse of Turkse slager.
    In Frankrijk hebben ze bijna overal ECHT Halal vlees te koop, maar ja, het land die meer dan 7 milijoen Moslims telt he!!

  7. skery
    03 november 2006 om 05:11 uur.

    geloof ik graag dat vlees niet hala is wat ik wel weet is europees bedrijven zeggen dat halal is dat is helemaal niet halal zelfs niet 0.10% halen DENK na

  8. el mokhtar elberkani
    03 november 2006 om 10:04 uur.

    selam oulikoum ook in macdonald alles haram
    beter thuis eten marmita wat leker

  9. T.H.
    04 november 2006 om 09:38 uur.

    Hou toch op stelletje zieke gasten!

    Denk toch eens voor jezelf na…..geboden ….. verboden…..

    Een dier slachten zonder verdoving, met als excuus dat het ergens geschreven staat dat het zo moet. Denk je nou echt dat je een beter mens bent als je moedwillig beesten laat doodbloeden? Is dit goed voor je ziel ?

  10. Henk -Rotterdam
    04 november 2006 om 11:52 uur.

    AH verkondigde met veel ophef iets te willen betekenen voor alle moslims in ons land en daarom het product in de schappen te zullen opnemen.
    Nee, het was geen kwestie van winstoogmerk en geen enkele bedoeling om de kleine ondernemer te willen verzwakken,geheel volgens de regels voor de islam ,dat was de opzet.
    Maar er gaan er een paar schreeuwen en dreigen in dit prachtige land en ja de ondernemer ziet ineens weer dollartekens ( omzetvermindering)in zijn ogen en komt met een rotgang op zijn beslissing terug.
    Ja kleine biggetjes onverdoofd castereren voor lekkere rookworsten en om niet te vet te worden daar hebben we geen problemen mee was dat is een goed Hollands gebruik,maar laat het niet voor een ander zijn ,want dan breekt de pleuris uit.
    Wat een stelletje hypocrieten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  11. Aziz
    05 november 2006 om 12:55 uur.

    ameen Henk.

  12. Miss_N
    05 november 2006 om 05:45 uur.

    el mokthar el berkani, marmita van mama.. mmmm wat lekker!

  13. studente
    06 november 2006 om 10:54 uur.

    nee geen marmita ahha.. ander soort eten..

  14. geheim
    06 november 2006 om 04:25 uur.

    ik vind dat je zoliezo alleen bij een marokaanse of turkse winkel vlees moet kopen!!!!!!! en een marmita is ook niet slecht mokthar el berkanie

  15. el mokhtar elberkani
    07 november 2006 om 07:18 uur.

    selam studente ik wil weet wat is
    ander soort eten ik wil andwoord van je ouchoukren
    eeeeeeeeeelllllllllbbbbbbbbbeeeeeeeerrrrrrrrrkkkkkkkkkkaaaaaaaannnnnnneeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

  16. studente
    08 november 2006 om 12:14 uur.

    nou alles behalve marmita.. er is ook paella, lasagna, moussaka, stoofschotel e.d. .. lekker allemaal hoor!

  17. debatster
    24 november 2006 om 09:10 uur.

    Zolang de vlees gekenmerkt is met het ‘halal-teken’, is het mogelijk dat moslims er gebruik van maken. Uiteindelijk is het je vertelt dat het halal is. Ik eet zelf geen vlees …ben vegetarisch…omdat ik et vies en zielig vindt 🙂

    ciaociao