MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Koning waarschuwt over Westelijke Sahara

08 november 2006 | in Marokko, Politiek | 49 Reacties

koning Mohammed VIDe Marokkaanse koning Mohammed VI heeft maandag ferme taal geuit in een kennelijke waarschuwing aan buurlanden over de Westelijke Sahara. Indien die onafhankelijk zou worden, zou het een nest van terroristen worden aldus de koning op de 31e verjaardag van de inlijving van de toenmalige Spaanse Sahara. Hij voorspelde dat onafhankelijkheid het gebied zou doen wegzinken in een moeras. Ook zouden criminele en terroristische bendes er mensen en wapens gaan smokkelen, schrijft cq-link.com.

De Westelijke Sahara is in 1976 opgegeven door Spanje en werd daarna ingelijfd door Marokko. De inlijving van het gebied is nog steeds omstreden onder meer door Algerije dat het naar onafhankelijkheid strevende Front Polisario nog steeds steunt. De Westelijke Sahara is rijk aan fosfaat en voor de kust zijn rijke visgronden en mogelijk olie. Rabat ziet het gebied als een deel van Marokko en wil alleen nog over autonomie praten.

Er zijn 49 reacties

  1. ZVA
    08 november 2006 om 09:08 uur.

    Lang leve de Koning.

    Rifijnen staan achter je.
    alle mensen verenigen Rif , Soussie. arab en shelhi.
    behalve deze woestijn ratten.

    maar het duidelijk dat die vervloekte algerijnen achter hun staan.
    ze slachten al die kbaylie en ze willen dat marokko ook in 100 regios verdeeld wordt==> never never.

    zoon van Alhoceima
    Groeten

  2. SAMADIE
    08 november 2006 om 11:23 uur.

    het is algemee n bekend dat algerije niet echt onse best vriend is.

  3. adil
    08 november 2006 om 11:44 uur.

    ik ben voledig eens met zva!
    ieder marokkaan is voor sahara!
    laat anderen maar ergeren aan ons economische succesen zonder drup olie te hebben!!!

  4. m.aakouk
    08 november 2006 om 11:45 uur.

    de rigerng is geen best vriend

    maar de vloek wiel

    de SAHAARA IS VAN MAROKO

  5. alpha
    08 november 2006 om 12:44 uur.

    Het is van groot belang dat de regio dit samen oplost.
    Dit komt de hel regio ten goede, zowel marokko als Algerije en Mauritanie.
    De huidige grenzen of de grens door westelijk-sahara zijn door geen een van deze landen getrokken.
    Maar door andere mogendheden met als doel de regio te verdelen en te beheersen. Deze drie landen moet snel de koppen bij elkaar steken en dit probleem oplossen, zolang dit niet gebeurd worden zij tegen elkaar uitgespeeld en uitgebuit. Hierdoor kunnen deze landen nooit tot ontwikkeling komen.
    ik stel daarom voor dat er nieuw leven wordt ingeblazen in de magreb- unie, de drie landen moeten samen een federatie aangaan, met eventuele versterking van Libie. Hierdoor kunnen zij de handen in een slaan en een blok gaan vormen.
    En in het kader van modernisering een supranationale sultan die boven de staatshoofden staat.

    Alpha

  6. 100% amazigh
    08 november 2006 om 12:55 uur.

    Sahara is van marokko. Maar mocros, de marokkaanse bevolking krijgt helemaal niks van die klote regering in rabat.

  7. 100% ARABICA
    08 november 2006 om 01:39 uur.

    ALLAH, EL WATAN, EL MELIK ZEGT GENOEG DENK IK!!!

    “Hoe meer aandacht je aan je vijand schenkt, hoe sterker je hem maakt.”

  8. TITWANI
    08 november 2006 om 03:09 uur.

    wat zeg jij allemaaal alpha?

    weg met woestijn landen als algerie en mauratanie!
    waar bemoeien ze zich mee?
    ze hebbe nix te zoeke dus heeftbmarokko niet te pratenmet ze

    strax moeten we ook zimbabwe en suriname bij betrekken

  9. Rif--Style
    08 november 2006 om 04:11 uur.

    oprotten uit onze land marokko en de sahara is van ons zo niet dan verklaren we de oorlog aan degene die ons in de weg staan

  10. Ayman
    08 november 2006 om 04:36 uur.

    Dat hele Sahara-gedoe komt me echt de neus uit!
    Waarom maakt Marokko zich al decennia lang zo druk over een stuk woestijn? Vanwege de grondstoffen?
    Laat me niet lachen! Alsof Marokko alle andere gebieden al optimaal heeft benut en nu toe is aan nieuw stuk grond,het poldermodel.
    Zoals een bekende gezegde luidt :”Neem nooit teveel hooi op je vork”.
    Realiteit is:Er zijn geen behoorlijke wegen of straten in Marokko!Je komt om in de zwerfvuil.
    Jongeren hebben geen werk.
    Studenten studeren voor niks.
    Jong`en oud man of vrouw ziet geen toekomst in Marokko.”Koelchie baghie ja7ra9”
    Doe daar wat aan zou ik zeggen.
    In plaats van die miliarden dollars die voor het land( noorden) bestemd waren in de Sahara te dumpen,en als aas worden gebruikt om de Sahrawa zover te krijgen om Marokko als eigenlijke bezitter te erkennen.
    Waarom investeren in die zandbak en de rest van Marokko( wat wel binnen de internationaal erkende grenzen valt) links laten liggen?
    Een politiek van lik me reet.
    Laat Marokko eerst het eigen gebied (Rif)gaan bewerken en ontwikkelen dan eventueel aan de Sahara of weet ik veel denken!

  11. Wijze Mocro
    08 november 2006 om 05:08 uur.

    jij bent een egoist Ayman seg sorry kon het niet laten maar sahra zit vol met grondstoffen waar jij misch helemaal niks van weet jonge en wie zegt dat aleen rif te lijden heeft onder het huidige systeem..en nog wat het zuiden van marokko de sous regio s naar touska ouarzazate zagora mogen ook geholpen worden altijd dat gezeik van rif dit dat hebben wij geen wegen nodig geen scholen geen ziekenhuizen banken sociale voorzieningen etc etc hou toch eens op man wat de koning van marokko nu doet is heeeeeel goed
    hij is overal bezig maar dat ka n niet even snel ..

    en de Sahra is van ons ik zal er geen korrel an weggeevn zonder me leven te geven ! inshallah sahara is van ons

  12. Ayman
    08 november 2006 om 05:15 uur.

    Wijze Mocro

    Mag ik jou een paar vragen stellen ?

    Vind je dat Marokko zo goed ontwikkeld is dat ze toe is aan een nieuw stuk grond?

    Vind jij dat de regering die miliarden(die ergens anders harder nodig zijn) goed besteed door ze in een woestijn te investeren in de hoop over 3000 jaar olie te kunnen pompen?

  13. hassanhasson
    08 november 2006 om 05:49 uur.

    deze koning kan beter zich zorgen maken om HARAGA, of laten blijken dat hem iets aandoet ipv van dit geslijm…

  14. mhamed
    08 november 2006 om 06:10 uur.

    konning mohammed heeft gelijk, het land SAHARA IS VAN MAROC, WEG MET ALGERIJE,

  15. nam
    08 november 2006 om 06:35 uur.

    Hi 100% amazigh,
    Men vraag zich af wat hij of zij voor zijn of haar (vader) land kan doen en niet andersom.
    Kennelijk ben jij van de generatie die maar niet ophoudt met handje open houden en steeds maar wacht wat de overheid voor hen kan doen.
    Dat noem ik in een vak term sociale paria’s. en voor jou soort maakt het niet waar zij bevinden, ze bakken overal totaal niks van.
    Voor alle duidelijkheid mensen maken een land groot en niet andersom.
    Sahara is Marokko en Marokko is Sahara net als de rif of het atlas ondeelbaar

  16. Black tiger
    08 november 2006 om 07:02 uur.

    Bismi Allah

    Ik denk dat we eerst een duikje in de geschiedenis moeten nemen.
    Magreb c.q Marokko staat voor het westen. Een naam die is gegeven door een aantal arabieren afkomstig uit Centraal Saudi-Arabie net na ‘de zegel der profeten’ [vzmh].
    Wanneer weet ik niet meer. Een uitdaging voor wie op history quest wil.

    Mauratania c.q maura-tania alias het tweede land met een verdachte hoofdletter M, is een aantal eeuwen later onstaan.
    Was dat voor, tijdens of na de Sp-Fr bezetting?
    Terwijl wij [ broeders c.q mujahid ] Vaderland, Vrijheid en Vrede verdedigen zetten zij i.s.m de bezetters een stippellijn in de Woestijn i.v.m financieel gewin.

    Wij Berbers waren er voor de Arabieren en mogen er zijn. De arabieren kwamen met een Heilig Boek vol Genade. Zij waren welkom om wege Het Boek c.q de Waarheid.
    Daarvoor dreven wij vreemde, maar goed werkende, ruilhandel met een Middelandse Zee groot grondbezitter met een goed geolied oorlogs arsenaal, die ons de barbaros c.q barbaren c.q Berbers noemde.

    Verder leven wij al eeuwen in vrede naast onze andere broeders uit Afrika.
    Lees de Hadith over het lot van 2 vechtende moslim broeders.
    De Beste Zoon ¨vzmh¨ van Profeet Adam ¨vzm¨ is een betere voorbeeld.

    Wal hamdoe lilaah

    ´a leikum salam

  17. marokkino
    08 november 2006 om 07:06 uur.

    Zva je hebt helemaal gelijk!

    Komt allemaal door die klojo van president van Algerije.
    Bouteflika elhmar.

    Maar onze koning heeft veel bondgenoten dus komt goed

  18. tanger
    08 november 2006 om 08:04 uur.

    ZHAR (bravo JONGE zo is het!)

    DIE FUCKING POLISARIOS hun ouders zijn allemaal in marokko geboren (marakech, agadir, enzo)

    Sahara is van marokko en de olie ook!! jaaaa

    Willen ze oorlog? dan krijgen jullie maar oorlog,

  19. arradi
    08 november 2006 om 08:22 uur.

    Ayman je hebt volkomen gelijk.

    Men ondervond sinds de annexatie van de westelijke sahara door ons land er ellende van duizenden Marokkaanse soldaten zijn er in de sahara in de afgelopen 31 jaar gesneuveld., de Marokkaanse economie is er ook niet beter van geworden. In de afgelopen 31 jaar heeft Marokko geen een cent aan de delfstoffen uit de sahara verdient, omdat internationaal westelijk sahara niet wordt erkend als Marokkaanse grondgebied en terwijl er jaarlijks de hele budget van de Marokkaanse schatkist naar het zuiden gaat en er wordt zelf miljarden dollars geleend voor de weder opbouw van de westelijke sahara om de mensen in de sahara tevreden te stellen dat ze niet het polisario front gaan steunen .
    Of wij de sahara afstaan aan algerije en aan de beweging (Polisario) die gecreëerd is door algerije NEVER.
    Maar of Marokko beter was zonder de sahara zou ik je wel vertellen ja, want voor de oorlog in 1975 was er geen armoede in het land en hadden we een van de beste economieen van alle ontwikkelinslanden in de wereld.

  20. Abdars
    09 november 2006 om 12:20 uur.

    Lieve mensen,

    Er wordt gesproken door allerlei mensen hier met verschillende standpunten.
    We moeten samen werken, samenwerking heeft de toekomst kijk maar naar Europa. Verdeling van de Maghreb is een stap die leidt naar meer instabiliteit. Probeer samen te werken, de Maghrebbijnen zijn 1 volk ook die zg kut Algerijnen. De berbers zijn de oorspronkelijke bevolking van NA, de zg polisario`s spreken Hassinaia Arabisch en zwerven rond in de Sahara. Het is heel moeilijk aan te tonen dat deze in dat gebied op een vaste plaats hebben gewoond. Ze zijn met ongeveer 200.000 en dan zo`n groot gebied claimen, helaas zijn de leiders van de polisario corrupte van oudsher marxisten die idd door Algerije gesteund werden om als stok te dienen om Marokko mee te dreigen. De gewone Saharaan maakt het geen drol uit door wie dat gebied bestuurd wordt. Het gaat erom dat dit goed gebeurt, er is geen reden aan te tonen dat Marokko dit niet doet, integendeel. Die corrupte leiders zijn uit op zelfverrijking en er is helemaal geen basis voor een potentiële onafhankelijke staat. De procedure bij de VN was puur een procedureel probleem voor Marokko en daarom hebben zij Marokko niet gestuend hierin. En iedereen weet dat Algerije graag doorgang wil naar de Atlanische oceaan. Zodra dit gebied buiten de Marokkaanse invloedsfeer valt zal Algerije indirect macht gaan uit oefenen. En we weten hoe instabiel Algerije is kijk maar naar de recente chaos in dat land waar ontzettend veel verschikkelijke dingen zijn gebeurt. Marokko is aan het democratisren en is een voorbeeld voor de rest van de regio. Het is een liberale islamitische land waar meer vrijheid heest dan de rest van Noor-Afrika. Wij in Europa moeten samen werken om de Maghreb te helpen naar meer onderlinge samenwerking en stabiliteit, De hele Maghreb, Marokko, Mauritanie, Algerije, Tunesie en Libie zijn allemaal elkaars broeders. Geen verdeeldheid in de Maghreb maar samenwerking. En voor die bemoeinde Europenanen heb ik het volgende te zeggen: Jullie hebben dit allemaal veroorzaakt door kolonisatie, laat ons met rust wij lossen onze conflicten zelf wel op dus bemoei je er niet mee jullie hebben alleen slechte dingen voor Afrika gedaan met jullie semi-intellectuele ideeën.

  21. Black tiger
    09 november 2006 om 12:21 uur.

    Karim Utrecht :

    Je hoeft mijn niet met de dood te bedreigen. De dag en tijdstip is al bekend bij Allah el Karim.
    En wie ben jij om daar iets aan te veranderen?
    Denk jij het Licht van Allah te kunnen doven?
    Jij bent de naam karim niet waardig.

    Ik word al jaren bedreigd. I’ ve been there, done that
    Maar dat is verleden tijd.
    Tel je de rest er bij op en dat dan delen door 10 dan kom je te weten, dat ik zwaar ontoerekeningsvatbaar ben en toch weet ik tot kunde.

    Mijn prioriteit intentie is het verzamelen van genade [ hasana ]
    door mensen, kinderen, ouderen, dieren en milieu een oorlog te besparen.
    Denk aan je eigen gezondheid, wellicht word jij eerder op gehaald door Malik al Moath. [ Engel des dood ]
    Dan overleef ik jou

  22. 100% ARABICA
    09 november 2006 om 12:38 uur.

    Zoals JFK al zei: “vraag niet wat je land kan doen voor jou, maar wat jij kan betekenen voor je land (strakke opmerking NAM). Ik kan het niet laten om niet te reageren op een lagere levensvorm, namelijk KARIMUTRECHT. Het feit dat je alle Marokkanen uitscheld getuigt al zelf hoe dom en onbeschoft je bent! Je bent natuurlijk flink om de Koning op zo’n site uit te schelden, dan ben ik benieuwd of je ook het lef hebt omdat in Marokko en plein publique (ik zal het voor je vertalen= betekent openbaar) te doen? Weet je wat er gebeurd? Als je de volgende dag wakker wordt, drijven je ballen in een glas muntthee!!! Gezien je taalgebruik en de manier van uiten, is lagere levensvorm al een eretitel voor je. Een lagere levensvorm, kan zich nog ontwikkelen tot een hogere levensvorm, maar Ghouja, ik vrees het ergste voor je!

    “Dom is niet hij die een domheid begaat, doch die ze daarna niet weet te verbergen.”

    Allah, El Watan, El Melik

  23. Rif--Style
    09 november 2006 om 01:09 uur.

    ik heb ook schijt aan de koning maar ik heb geen schijt aan mijn land marokko kom zelf uit al hoceima wat ik heb gezien wat er in de jaren vooor voorzieningen in alhoceima zijn gedaan is bar weinig en al ons geld die door de regering worden gestolen wij daar aan lijden onze broeders en zusters die studeren voor niks en denken alleen maar aan nederland omdat wij met dure auto’s (geleasd) hebben hoezo omdat wij worden bestolen door onze eigen regering daar hebben we allemaal schijt aan en als algerijen ons ook nog wil bestelen dat gaat te ver de sahara is van ons we moeten ook als willen we dat niet marokko steunen ook al breekt er oorlog uit het is de land van je ouders en voorouders lang leven marokko

  24. Youssef Ain Asserdoune
    09 november 2006 om 01:32 uur.

    Marokko in zijn Sahara en de Sahara in haar Marokko. Als Marokkaan die wat over deze problematiek veel heb gelezen en het probleem heeft bestudeerd wil ik graag aan jullie wat duidelijk maken.
    De Sahara is vol grondstoffen (en dat weet iedereen), daarmee kan Marokko zich makkelijk en snel ontwikkelen, aangezien het feit dat 50% van de economie erop is gebaseerd. De Sahara is ook de toekomst, van ons budget genieten de Marokkaanse Sahraoui van meer dan 60%!!!!! weet men dat alles daar voor minder dan de kostprijs wordt verkocht??! dat ECHTE Sahraouis (Ashbal worden benoemd)uitkering krijgen?!?! dat ze nu de belangrijke functies in ons land in hand hebben genomen?!!
    De Sahraouis zijn en voelen zich Marokkanen, ze willen geen eigen staat vormen, alleen buitenlandse machten zorgen ervoor dat dit plek zo blijft, dat komt allemaal ten voordeel van de westerse landen, namelijk de Verenigde Staten. Algerije weet haast wel dat ze in ons Sahara niks te zoeken hebben, dat ze daar hun tijd en geld verspillen, omdat ze zien dat als Marokko van het Sahara probleem af is, dan kan hij snelle stappen zetten naar voren, Algerije denkt dat ze erdoor in gevaar komt!! wat dom zeg!
    Mouhim, Sahra is een deel van ons Marokko, geen Marokko zonder de Sahara en geen Sahara zonder Marokko. BDEM NEFDIK YABLADI!!!

  25. Toth
    09 november 2006 om 07:36 uur.

    Heel eenvoudig als de Saharaoui bij Marokko willen horen zoals je zegt, dring dan aan op de uitvoering van een bindend referendum onder het Saharaanse volk met internationale waarnemers en alles erop en eraan.

    Het is overigens niet de VS die West Sahara een eigen staat wil maken, net zomin als de EU. De EU krijgt mag in ruil daarvoor o.a. de rijke visgronden plunderen en de VS heeft al sinds jaar en dag een strategische alliantie met Marokko met meer reden dan alleen de koude oorlog destijds. (De samenwerking ging ook zover dat ze CIA martelmethoden, geintroduceerd in Iran, verder verfijnd door SAVAK weer terug invoerden in Marokko om in te zetten tegen linkse oppositie – het Rode Gevaar, zoals het nu wordt ingezet tegen islamitische oppositie – het Groene Gevaar.) Is er iets veranderd? Wel de reden om de Marokkaanse koning “gematigd” te noemen is uiteraard veranderd.

    En als zo’n “gematigde” koning roept dat de terroristen je komen halen als je niet zijn zin doet is natuurlijk in het geheel geen reden om hem in zijn gezicht uit te lachen, maar een reden om helemaal maar te stoppen met denken en als een zombie achter deze glorieuze gids aan te sjokken.

    Wat, ik ga het vandaag uitproberen en eens kijken of ik gratis een nieuwe versterker kan krijgen als ik zeg dat terroristen de winkel komen opblazen als ik die versterker niet krijg. Ik zal berichten over de resultaten, maar ik heb zo’n flauw vermoeden dat ik nog niet precies kan zeggen wanneer.

  26. Imane
    09 november 2006 om 10:20 uur.

    LEEES DIT EN ZWIJGGGGG EN SCHAAM JE OVER DE MAROKAANSE KONING

    Aanslag op Dhr. Adghirni
    Redactie

    Ahmed Adghirni, advocaat te Rabat en secretaris generaal van de ‘Parti Démocratique Amazigh du Maroc (PDA) is op 5 oktober 2006 het slachtoffer geworden van een aanslag die hem bijna het leven heeft gekost. Adghrini reed op de middag van 5 oktober in de omgeving van Rabat, toen de auto die hem achtervolgde hem plotseling van de weg af duwde, waardoor hij in een ravijn viel. Dhr.Adghrini die opmerkelijk genoeg geen verwondingen overhield aan de val naar beneden, is daarna uit zijn auto geklommen en liep weer terug naar de weg. Daar maakte zich hij uit de voeten voor twee mannen die op hem afkwamen lopen.

    Eenmaal terug op de weg trof hij getuigen en drie agenten aan. De hoogste in rang heeft hem beledigd, hem spottend ‘chelha’ genoemd om hem daarna aan twee andere agenten over te geven. Deze agenten stelden een rapport op waarin werd vermeld dat hem niets is overkomen. Niet lang daarna kwam een vierde agent met een hogere rang in een dienstauto aangereden. Hij uitte dreigingen aan het adres van Adghirni en vertelde hem dat zelfs een dodelijke afloop geen gevolg zou hebben.

    Vervolgens kregen de agenten die het voorval beschreven het bevel te stoppen met schrijven. Zij hebben geen proces verbaal betreffende het voorval opgesteld. Het slachtoffer werd zelfs gedwongen een bedrag van 500 DH (ca. 50 euro) te betalen voor de kosten van het ophalen van zijn auto.

    Dhr. Aghirni heeft hierop een klacht ingediend bij de procureur generaal in Rabat om zijn recht op te eisen in een kwestie die hij beschouwt als een poging tot moord.

    Het Congrès Mondial Amazigh veroordeelt deze gang van zaken ten zeerste en wil hierbij haar steun en medeleven betuigen aan Dhr. Adghirni.

    Het CMA heeft goede redenen om te denken dat deze maffia-achtige actie direct te maken heeft met de politieke activiteiten van Dhr. Adghirni en zijn positie als secretaris generaal bij de ‘Parti Démocratique Amazigh’. Een partij die zich in alle delen van Marokko etaleert en daardoor de gevestigde orde mogelijk dwars zit.

    Wat de reden ook moge zijn, het CMA vraagt aan de Marokkaanse autoriteiten om zo snel mogelijk een onderzoek in te stellen naar de daders van dit misdrijf en hen te veroordelen. Daarnaast moet er helderheid worden verschaft betreffende het onacceptabele gedrag van de agenten die niet alleen schuldig zijn aan het verzaken van hulpverlening aan een persoon die in gevaar is, maar hem ook vernederd hebben en bovendien waarschijnlijk medeplichtig zijn.

    Wij verwachten snelle en doeltreffende sancties zodat geweld en dwang nooit het vrije debat en de vrijheid van meningsuiting zullen vervangen.

    Parijs, 8 oktober 2006

    CMA

    Kopies geadresseerd aan :

    M. hoofd van de Marokkaanse overheid
    M. het ministerie van justitie
    Aan de organen van de VN

    Congrès Mondial Amazigh

    BP 124 – 108 rue Damremont
    75018 Paris, France

    http://www.congres-mondial-amazigh.org

    Vertaling vanuit Frans naar Nederlands, door: Tittawin

  27. alpha
    09 november 2006 om 01:50 uur.

    Beste Titwania
    Met een federatie aangaan bedoel ik niet het weg geven van land, maar samenwerking op tal van terreinen. De opmerking Suriname en Zimbabwe hierbij betrekken vind ik dan ook nergens op slaan. Met alle respect maar Marokko heeft weinig gemeen met deze twee naties. Anders dan Mauritanië en Algerije die ten eerste buurlanden van Marokko zijn en samen een lange geschiedenis delen. Zo bestaan beide landen uit de zelfde etnische groepen, spreken allen de zelfde taal, hanteren de zelfde normen en waarden en hebben de zelfde cultuur en geloof. Verder is Mauritanië voor de koloniale tijden altijd onderdeel van het Marokkaanse rijk geweest en zo ook delen van Algerije.
    De haat en wrok die jij nu jegens deze landen hebt wordt gevuld door verdeel en heers politiek die buitenlandse mogendheden op deze regio hebben toegepast.
    Ook lees ik argumenten als” we moeten het land niet opgeven want het is rijk aan grondstoffen die ons ten goede komt”.
    Maar wat veel mensen niet weten is dat de opbrengsten van deze grondstoffen al verdeeld moeten worden tussen Mauritanië, Algerije, Marokko en Spanje, dus deze landen delen al mee met de opbrengsten. Deze typische verdeel en heers strategie die onder druk verplicht wordt door de VN (post-koloniale instituut), zorgt ervoor dat er continu sluimerende conflicten blijven bestaan. En jij nu een vorm van haat koestert tegen landen waar je eigenlijk veel gemeen mee hebt. Op een oplossing van de VN moeten we niet blijven wachten, die zal namelijk niet komen, ze zijn immers verantwoordelijk en gebaat bij het instant houden van dit probleem.
    Daarom is het aan ons en aan de overheden van deze staten om tot een oplossing te komen, dit kan alleen door samen te werken.
    De leiders moeten bij elkaar komen om vorm te geven aan de Magrebunie: deze zal bestaan uit. Marokko, Mauritanië, Algerije, Tunesië en Libië.
    Deze landen moet gaan samen werken op terreinen van: economie, defensie en politiek.
    Uiteindelijk moet er een groot Magrebunie ontstaan waarin opengrenzen zijn, een munt eenheid (magrebijnse dinar), en een staatshoofd (Sultan) die belangen van zijn burgers behartigd. Het staatshoofd wordt op democratische wijze gekozen en staat boven de nationale staatslieden.
    Oh mensen…. Als we deze weg niet inslaan, zie ik het somber in voor deze regio en de toekomst van onze kinderen. Alleen door onze handen in een te slaan kunnen we de vaart der volkeren bij houden en het hoofd bieden aan bestaande en opkomende grootmachten.
    Alpha….

  28. black tiger
    09 november 2006 om 03:26 uur.

    Waarom zou ik moeten zwijgen Imane [ CMA ] ?
    Dus ben jij geen haar beter.

    Wij berbers en het Koningshuis leven al eeuwen in harmonie.

    Geen enkel Koningshuis heeft ooit de berbers de oorlog verklaart, noch ons eigendommen in beslag genomen. Dat mag dus een belangrijk gegeven zijn.
    Kijk verder dan jouw neus lang is dan zul je zien dat het Koningshuis meer doet voor de berbers dan andere Marokkanen.
    Je hebt de vrijheid en ruimte voor, wonen, werken, studeren, reizen, emigreren,
    dansen, feesten, slapen, leven, etc etc. Waarom zouden wij een systeem veranderen dat goed werkt?
    Waarom zouden wij jou en jouw beleid moeten volgen?
    Marokko is een hard land, dat heeft niets met de Koning te maken, maar met het Afrikaans continent. M.a.w de geologische ligging van het land, klimaat en een groepje onruststokers.
    Het verhaal van jouw advocaat is eenzijdig.
    Het gaat hier om 1 individu. Een advocaat met buitenlandse back-up.
    Wat moet de Koning nou met jouw advocaat? een ontslag is veel makkelijker.
    40 miljoen inwoners te Marokko en de advocaat die er met kleerscheuren er van af komt.
    Bestaat jouw advocaat of moet ik de rest van het zout erover heen gieten?
    Kom al jaren in Marokko en ben nooit lastig gevallen noch door de overheid, noch door de bevolking. Er gebeuren wel toestanden net als de rest van de aardkorst zoals, aardbevingen, verkeersongelukken, burenruzie etc etc en dat is menselijk, normaal.
    Ik zie liever landgenoten die hun vaderland willen upgraden.
    Nee, ik geloof dat Marokko in een economisch, sociaal lift omhoog rijst en dat kan turbulentie met zich mee brengen.
    Het beste remedie tegen zulks turbulentie is het stuur en koers stevig vast houden en daar waar nodig meegeven. Lekker stevig en toch flex.
    Marokko is het probleem niet, maar de afleiding.
    Meer naar het Oosten focussen.

    ‘a leikum salam

  29. black tiger
    09 november 2006 om 04:12 uur.

    Dit bericht is bedoelt voor hen die kritiek leveren op Marokko.

    Jullie beweren dat het niet goed gaat met ons vaderland vanwege allerlei problemen. De koning doet niets voor jullie etc etc Stel eens voor dat een van jullie de nieuwe leider wordt.
    Wat zouden jullie doen voor volk en vaderland?
    Wat zouden jullie voor mij doen?
    Precies, gewoon hetzelfde als nu. onrust zaaien.
    Jullie zijn nu al verraders laat staan………………………..!!

    Ik zie dat jullie geen basis hebben. Niet in Marokko, noch in het buitenland.
    Ontwortelde bomen drogen snel uit.

  30. abdel
    09 november 2006 om 05:28 uur.

    selam

    black tiger als je aandacht tekort komt neem kontakt op met de EO is mijn advies.

    diegene die kritiek leveren op marocco doen dat omdat het pijn doet wat ze horen of zien wat gaande is in maroc , want als dat niet zo was dan hadden ze zich niets aangetrokken van maroc.

    de koning hoeft voor mij niets te doen ik heb hem niet nodig hij hoeft mijn huur niet te betalen , niet mij eten geven , nee hij moet de berbers behandelen zoals de arabieren behandelt worden en de toeristen behandelt worden.
    hij dient mensen hoop te geven , en de corruptie aan te pakken.
    hij dient pedofielen achter tralies te zetten ook als zijn het nederlanders.
    hij dient het noorden van stroom en goede wegen te voorzien.
    enz.enz.enz.

    beste black tiger mocht je marokkaan zijn dan , is mijn bedoeling niet geweest om je aan te vallen maar advies om positiever met elkaar om te gaan.

    vriendelijke groet

  31. black tiger
    09 november 2006 om 06:38 uur.

    nope abdel, je hebt het mis.

    Wat is aandacht ?
    Wat moet ik met aandacht?
    Aandacht trekken staat gelijk aan : pronken met jezelf en je kunnen.
    Kortom: jezelf vereeren. De mens die eer aan zichzelf toeschrijft.
    Ben je het met mij eens wanneer ik zeg: aandacht trekken is een duivelse misleiding.
    De boeken die ik lees leren mij om God te vereeren, niet mijzelf.
    Schuw en aandacht trekken gaan niet echt samen. Wat jij?
    In het middelpunt van de aandacht staan kan een belemering zijn.
    Het boze oog.
    En daar komt nog eens bij, dat elke mens een bepaalde mate van aandacht nodig heeft van zijn/haar medemens. Dat is dan normaal. Ik ga net een stapje verder. Namelijk: Ik wil veel aandacht, maar niet van de mens en andere machteloze wezens. Dat heb ik al. En mijn naam is niet hoogmoed.

    Sorry, maar ik zie geen verschil tussen arabier, berber en gelijke behandeling.
    En waar is de gelijke behandeling die jullie buiten Marokko krijgen?

    Zal ik eens vertellen over de behandeling en aandacht die ik heb ontvangen buiten Marokko?

    Hij………mensen hoop geven ?
    Hoe kan een mens hoop aan anderen geven daar de mens machteloos onderworpen is aan God? M.a.w niet de mens, maar Het Boek geeft hoop.
    Hoeveel moskeeen zijn er in Marokko?
    Hoeveel Boekwinkels en verkopers zijn er in Maghreb?
    Hoeveel Hoop is er te vinden in de straten en huizen van Marokko en omstreken?
    Hele grote Moskee te Casablanca, heb je het gezien.
    Dat is Hoop !!

    Corruptie ?
    Ik daag jou Abdel uit om dit onderwerp grondig te onderzoeken.
    Kom dan met een antwoord. Eens kijken of jij de oorsprong van corruptie kan vinden.

    Hoeveel gevangenen zijn er ?
    Hoeveel nederlandse gevangenen?
    Hoeveel krijgen er jaarlijks Royale strafvermindering en is dat niet een beetje uniek op deze wereld?
    Marokko, Nederland en uitleveringen van gevangenen op bestelling.

    Stroom en infrastructuur ??? Ben jij weleens in Maghreb geweest?
    Enig idee hoe groot het is ten op zichte van NL?
    Is Frankrijk voorzien, Portugal, usa getto a la Johannesburg, Spanje misschien?

    Ik voel mij niet aangevallen. Zeker niet met vriendelijke heldere duidelijke taal.
    Positief omgangsregeling? We doen onze best !!

    Groet

  32. morocco
    09 november 2006 om 08:03 uur.

    Jammer maar de sahara is evenmin van marokko noch van algerije of polisario maar van God. We moeten een lange termijn oplossling zien te vinden voor dit probleem en dat kan alleen door directe dialoog met zowel polisario als algerije. Waarom scheld men de algerijnen uit het zijn toch mensen van vlees en bloed zoals jij en ik.

  33. alpha
    09 november 2006 om 08:16 uur.

    beste broeders

    black tiger en abdel asalam ailaikoum,
    jongens ik kan uit beide stukken herleiden dat jullie intiligenten mannen zijn en dat jullie beide naar het zelfde streven. Dat jullie tegen een aantal punten verschillend aan kijken moet geen probleem zijn. Dit houdt je juist scherp, wel vindt ik dat de dialoog op niveau gevoerd moet worden. en dat we respect moeten opbrengen voor elkaars ideeen.
    dit is de tweede keer dat ik reacties lees van jongeren en het verbaasd me dat jongeren zoveel kennis hebben over bepaalde onderwerpen.
    Hier zouden we wat mee moeten doen, als we ons zouden verenigen zouden we eventueel verandering kunnen brengen in onze eigen toekomst. zowel in Nederland als in Marokko

    Alpha …

  34. black tiger
    09 november 2006 om 08:32 uur.

    Salam alpha

    Duidelijke tekst !!
    Verenigingen klinkt goed.
    Kom maar op met jouw ideeen

    Groet

  35. Appie
    09 november 2006 om 09:26 uur.

    Het is een duidelijke zaak. Voo Spanje de sahara bezet heeft was het van Marokko. Toen Spanje weer vertrok is het terug bij Marokko. Ik weet echt niet waar die Algerijenen en die andere ratten op lopen te azen.

  36. TITWANI
    09 november 2006 om 09:51 uur.

    beste alpha

    die maghrbunie bestaat al sinds 1989.er zou al 17 jaar geleden zijn begonnen met maghrebijnse een wording zoals eu.grenzen geleidelijk open vrede goed opelkaar aansluitende autosnelwegen en treinnet meer ondeerling handel en weet ik veel allemmaal.

    vriend we zijn nog verder van elkaar verwijderd dan ooit.dichte grenzen harde taal enz.

    terukomen op de punt waarom zou marokko eigen probleem met mauretanie en algerije oplossen laten die landen maar hun eigen armoe bestrijden.

    algerije heeft nix te zoekn ( dat bedoel ik eigelijk met suriname en zimbabwe die hebbe ook nix te zoekn)in sahara ligt niet in de buurt van sahara maar die vieze gasten zorgen wel voor bevoorading van wapens tegen marok en zorgen voor gevangenisen in hun grondgebioed voor marokkaanen.

    Mauretanie zou volgen madrid1975 het sahara samen met maroko beheren(werdeom GEEN algerije) maar die trok zich in 1979 terug en hjeeft dus geen recht van spreken meer.

    ook spanje geeft haar gebied in controle weg volgen madrid 1975.

    DUS hel in helemaal Niet onterecht dat ik zeg dat ie woestijnrateen uit alderie en maureanie beter zich afzijdig kunnen houden.WEG MET DIE LANDEN.

    salam

  37. laila
    10 november 2006 om 02:07 uur.

    Beste tetouani

    Volgens mij geloof jij in fabeltjes.
    Ooit was Marokko de baas over hele noordelijke Afrikaanse continent inclusief de sahellanden, dat was in de gouden tijd van Al mansour Dhahabi, maar na het overleden van deze vorst begon Marokko te verzwakken en werd terug gedrongen tot de oorspronkelijke heden daagse Marokko zonder de westelijke sahara.
    In 1975 heeft Marokko de internationale hof in Den Haag gevraagd om over deze kwestie een uitspraak te doen. Het hof oordeelde dat er wel een verband was tussen de stammen van westelijke sahara en het koningshuis in Rabat zonder te spreken dat de westelijke sahara Marokkaanse grond gebied is.
    Veel mensen in ons land werden door de autoriteiten en de media in de maling genomen door te suggereren dat de internationale hof Marokko in het gelijk heeft gesteld en zich te hebben uitgesprokken dat de sahara Marokkaanse grondgebied is. En er werd gelijk daarna een mars (het groene mars) gehouden om de zuidelijke provincies te bevrijden van de Spaanse bezittingsmacht, terwijl Marokko , Mauritanie en Spanje aan het onderhandelen waren.
    Nou is mijn vraag als wij Marokkanen zegen dat de sahara van ons is. hoe verklaren we dat Marokko met Mauritanie zijn grondgebied heeft gedeeld, en nadat Mauritanie de strijd tegen Polisario heeft verloren en haar deel aan Polisario gaf heeft Marokko het zuidelijke deel van de sahara van Polisario veroverd.
    En nu kom ik terug waar ik mee begon,de gouden tijd van El mansour Dhahabi, indien men spreekt van marokkaanse sahara dan moeten deze landen (Algerije, Tunisie, Libie, Mauritanie, Mali, Niger, Tjaad en Soedan) ook tot Marokko behoren want het waren ooit van Marokko.

    In ieder geval we kunnen de feiten niet terug draaien en weer zegen sahara is niet van Marokko,dan pleeg je verraad tegen je land en wordt je gekwetst in je eer. In deze tijden MOETEN WE achter de koning Mohamed de zesde scharen en hem steunen in de strijd tegen de hebzuchtige Algerije en Polisario en hopen dat er ooit vrede komt tussen Marokko en Algerije en dat de nieuwe Maghreb Al arabie wordt geboren zodat de volkeren van noord Afrika in harmonie met elkaar kunnen leven zoals de EG, want het laatste initiatief van de koning om westelijke sahara een autonomie te geven onder Marokkaanse soevereiniteit zal er vruchten werpen en stabiliteit in de regio bevorderen.
    ALS ALLAH HET WIL.

  38. alpha
    10 november 2006 om 09:19 uur.

    Dag Laila
    goed zo.
    Goed stuk geschreven,
    we zijn goed op dreef.
    algerije, tunesie, libie, mauritanie, Malie, Niger, tjaad, soedan, senegal en egypte kan er ook nog bij.

    HA HA HA HA…

    Maar oppassen dat we niet te Amerikaans worden hoor?

    alpha,,,,,

  39. alpha
    10 november 2006 om 09:23 uur.

    Beste titwani

    in deze wereld die aan het mondialiseren is, hebben we geen ander keus dan te verenigen. Marokko moet een brugfunctie hebben tussen de moslim wereld, Afrika en het westen.
    hier zouden wij onze profijt uit kunnen slaan en een centrale rol in kunnen hebben.

    ALpha…..

  40. alpha
    10 november 2006 om 09:25 uur.

    wa alaikoum sallam black tiger

    het is slechts een idee, maar geen slechte idee!!
    als de wil er is dan zijn we al een stap verder.
    we hebben het recht om ons te verenigen, jammer dat de Marokkaanse gemeenschap hier weinig gebruik van maakt.

    alpha….

  41. kano
    10 november 2006 om 02:47 uur.

    die domme algerijnen willen onze sahara pikken want ze zijn een van de grootste
    dieven in de wereld meer dan 30 jaar onafhankelijkheid heeft algerije niets bereikt
    Algerije is rijk aan grondstoffen zoals aardgas en olie omdat de regiem (presidenten) van dit land allemaal dieven en zakkenvullers zijn leeft het volk in armoede ze willen onze land sahara van ons pikken ze gebruiken zgn. poulizarjou als excus om hun doel te bereiken . want de regering van dit land willen nog meer hun zakken gaan vullen en dat willen ze doen met onze grondstoffen. Ze hebben al een stukje grond gepikt (tindouft) de grens Marokko/Algerije. nu willen ze dat met sahara proberen. dat moeten ze vergeten want het hele marokkaanse volk staat achter het sahara want dat is het toekomst van de macros.als de sahara van marokko wordt insha allah dan wordt marokko beter. want zonder grondstoffen is marokko veel beter dan algerije.Marokkanen hebben de algerijnen altijd geholpen ze hebben meegevochten tegen de fransen de bezetters in die tijd er zijn veel marokkaanen gesneufeld en ook gemarteld door de fransen een van hun is mijn opa die later door algerijnen het land werd uitgezet in het jaar 1976 en ook andere 30000 marokkanen werden door algerijnen zonder pardon het land uigezet, deze algerijnen zijn een van de grote racisten in de wereld. hoe kan jij iemand het land uitzetten die jou heeft geholpen met het oorlog voeren tegen de vijand.Wij marokkanen moeten als een man achter onze koning gaan staan en hard vechten voor elk vierkante meter grond van onze vaderland want dat is onze toekomst. ALLAH ALWATAN ALMALIK.

  42. Nihad
    10 november 2006 om 03:14 uur.

    Marokko als dat we nu kennen bestaat pas 50 jaar. Voor de kolonisatie was Al Maghreb een verzameling van verschillende stammen die niks met elkaar te maken hadden. De Sultans hebben het nooit voor elkaar gekregen om Marokko te centraliseren. De Berbers in de Rif hebben zich altijd onttrokken van de Sultans gezag.

    De Westelijke Sahara is geen Marokkaans grondgebied. Het is praktisch door niemand erkent en zorgt alleen maar voor wrijving tussen Algerije en Marokko. Je beroepen op historische gronden is m.i. onethisch. Het is namelijk dezelfde soort argumenten die Joden gebruiken om hun bezetting van Palestine te legitimeren.

    De claim op de Westelijke Sahara uit historisch perspectief gaat terug tot de tijd van de heerschappij van de Almoravieden en Almohaden. Maar die regeren Al Maghreb al Aqsa al bijna 1000 jaar niet meer. Daarbij was hun Rijk groter dan Marokko alleen. Het omtvatte ook een groot deel van Spanje (Anadalusia). Gaan we dat ook claimen dan maar?

  43. BERBERLEEUW
    10 november 2006 om 09:59 uur.

    jaaaa alles claimen!!!

  44. Ayman
    11 november 2006 om 05:34 uur.

    Esh gassak el 3aryan?
    Gasni el gatam a moulay!

  45. laila
    11 november 2006 om 09:41 uur.

    Beste Kano

    Het is altijd die domme Algerijnen bij Marokkanen en wederom bij Algerijnen.

    Wat je nu ons verteld slaat nergens op. Hoe kun je een hele volk van boeven noemen? Weet jij niet dat er een grote percentage van de algerijnen moslims zijn, en moslims zijn elkaar broeders.

    In deze kwestie is het niet Marokkanen/Algerijnen, maar de afkeer van de regeringen in Algiers en Rabat jegens elkaar en wie zijn er de dupe van? De arme bevolking en niet onze koning of Algerijnse president

  46. TITWANI
    12 november 2006 om 12:28 uur.

    beste alpha en laila jullie zijn degene die in fabeltjes geloven .

    welke brugfunctie geen we ooit opbouwen in een gebied in een continent dat beroemd is geworden als continent van arnoe mislukkingen hongernoden epidemieen (burger)oorlogen .Nee,het is,al 50 jaar eigelijk,ieder voor zich.

    In afrika bestaat geen vreedzame oplosssingen .Die gouden tijd waar laila over heeft zal er nooit komen ook die gebieden in noor afrika kunnen we niet meeeer claimen want hassan heeft al afstan d gedaan van die gebieden.je praat over niger en senegal laten we dichter bij huis zijn ik hoor je nioet praten over ceuta(sebta) en melilla(mallilliya) en canariche elianden(jozor khalidat)
    het enige wlke we kunnen claime(begrijp me niet verkeerd ik weet dat hoord west afrika maghrebnijns gebied is maar realistisch we kunnen die niet meer claiem er is afstand gedaan) in MAROKKAANS SAHARA en die moeten we niet met praten(zoals alpa en laila) maar tot het bittere eind (zoals kano zegt) vegten.

    Niet praten met jaloerse dictaturen en als koning auttonomie aan sahar geeft dan moet die sukkel aan aallle provincies beperkte autonomie verlenen en dus marokko zoals oudsher federaal lkand maken(zoals duitsland)

    wee salam

  47. arifi
    28 oktober 2010 om 08:25 uur.

    ik ben die algerijnen meer dan zat,ze zijn kanker jaloers op Marokko,vroeger hebben ze steun van Marokko meegekregen maar nu zijn ze onze beste vijand samen met Spanje,ik vind dat Marokko gewoon door moet bouwen in de Sahara en die mensen komen van zelf terug,ceuta en mililya zijn voor Marokko het is alleen omdat we bezig zijn met Sahara, die zullen ook worden bevrijd in de toekomst inschallah

  48. Bachir
    15 november 2013 om 04:34 uur.

    ALLAH ELWATAN ALMALIK

    Sahara is van marokko en polisario is een broeinest van Alqaida onafhankelijkheid kan en mag alleen maar onder de Marokkaanse vlag daar zijn internationale afspraken over bij het Internationaal Gerechtshof. De betwiste gebieden zijn nu in algerijnse handen en zijn geannexeerd (gestolen) daarom is dit een zaak voor ieder marokkaan om op te komen voor zijn land. Marokko zal never and never de sahara opgeven wa nasser li Mohamed 6

  49. Nisa
    26 november 2013 om 09:58 uur.

    Bouteflika boul mar9a chbe3 kerchoe fi oujda. chbe3t kerren ou berida fi oujda ou dork rah y dir sada3et 3ala a SAHRA.

    SAHRA DJEL L MAGHRIB OE TEB9A DJEL L MAGHRIB!! ALLAH ALLOUATAN ELMALIEK!!!!

    EL MALIEK MALIKOUNA, OU SAHRA SAHRAOUNA!!!
    EL MALIEK MALIKOUNA, OU SAHRA SAHRAOUNA!!!
    EL MALIEK MALIKOUNA, OU SAHRA SAHRAOUNA!!!
    EL MALIEK MALIKOUNA, OU SAHRA SAHRAOUNA!!!
    EL MALIEK MALIKOUNA, OU SAHRA SAHRAOUNA!!!