MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

LMJO: jonge moslims ga stemmen!

16 november 2006 | in Geloof, Politiek | 30 Reacties

VerkiezingenJonge moslims moeten gaan stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november. De Landelijke Moslims Jongeren Organisatie (LMJO) doet donderdag een dringend beroep op de jongeren schrijft Nieuws.NL vandaag.

Volgens de organisatie kunnen de jongeren hun belangen verdedigen door te stemmen. De organisatie vindt dat er niet altijd maar óver moslims moet worden gepraat maar ook mét de moslims. “Door te stemmen geef je een signaal af aan de politiek dat die zich niet alleen moet bezighouden met de islam als integratieproblematiek.

Net als elke Nederlander hebben wij te maken met woningnood, veiligheid en leefbaarheid in de wijken.” De LMJO is een landelijke organisatie die moslims wil stimuleren een actievere houding aan te nemen in de Nederlandse samenleving schrijft de site.

Er zijn 30 reacties

  1. mhamed
    16 november 2006 om 12:27 uur.

    stem PVDA , SP ,of GROEN LINKS.
    zo kunnen we afrekennen met rechts.

  2. meisje
    16 november 2006 om 01:11 uur.

    pvda of sp zijn goeie partijen

  3. Abdel
    16 november 2006 om 02:53 uur.

    Stem op SP of Groenlinks want de PVDA heeft nog steeds niet een duidelijke richting gekozen.
    Dan is het rechts en dan weer links.

  4. TITWANI
    16 november 2006 om 03:21 uur.

    kunnen we niet stemmen op moslimpartij. of EenMaroc(moccro versie van een nl)

  5. abdel
    16 november 2006 om 03:30 uur.

    selam

    voor ieder wat wils .

    pedo heeft zijn partij !
    ezel heeft zijn partij !
    rasisct heeft zijn partij !

    en ik ?

  6. Sarah
    16 november 2006 om 03:39 uur.

    Zie hier de reactie die ik ook op het stuk over de 11stedentocht van Larouz gegeven heb……..

    Salaam,

    Uiteraard is iedereen vrij om zelf een partij te kiezen die het best bij hem/ haar past, maar ik vraag me toch geregeld af of mensen wel echt weten waar ze voor stemmen. Ik zou persoonlijk al om een reden niet op de SP stemmen en dat is wel om het feit dat de SP voor het afschaffen van de dubbele nationaliteit is. De SP is samen met o.a. het CDA en de VVD (en uiteraard Pastors en Wilders) van mening dat Nederlandse Turken en Marokkanen moeten een keuze moeten maken tussen hun Nederlandse en Turkse/ Marokkaanse nationaliteit.

    De PvdA en Groenlinks zijn de enige partijen die tegen zijn. Zij vinden namelijk dat je best een band met je land van herkomst kunt hebben en tegelijkertijd een ‘ Nederlander’ kunt zijn.

    Als de VVD, CDA en SP het straks voor het zeggen hebben, moeten wij straks een keuze gaan maken. Weten jullie al wat je dan gaat doen? Nou ik niet!!!!!
    Ik heb net zov eel recht op mijn Marokkaanse nationaliteit als op mijn Nederlanse en wil niet eens hoeven nadenken over een eventuele keuze. Maar lieve mensen sta er dus wel bij stil dat ook jullie straks voor die keuze komen te staan.

    Mijn stem gaat naar de PvdA omdat ik in die partij toch het meeste vertrouwen heb en ik van mening ben dat je strategisch moet stemmen. En ik ga ook zeker op een moslim stemmen. We staan al voldoende onder druk door de niet- moslims, laten we elkaar tenminste een beetje steunen voor de verandering. We moeten er samen gewoon voor zorgen dat de VVD en het CDA ons niet nog eens 4 jaar voor de gek kunnen houden……………………

    En o’ ja een laatste puntje: VVD en CDA zijn van mening dat criminele antillianen het land moeten worden uitgezet……..drie keer raden wie er volgen als de antilianen aan de beurt zijn geweest……..

  7. Sarah
    16 november 2006 om 05:10 uur.

    Beste Mhamed,

    We kunnen helaas alleen afrekenen met rechts door op de PvdA te stemmen. Anders wordt het CDA alsnog de grootste partij en wordt het weer 4 jaar rechts. Door de PvdA de grootste partij te laten worden sluiten we uit dat CDA niet weer de grootste zal worden en dan komt er een links kabinet. traditionele PvdA stemmers moeten nu niet plots op de SP gaan stemmen, want dan gaat het mis. Mensen die eerst voor CDA of VVD stemden gaan nu namelijk niet op eens op de SP of PvdA stemmen. SP zal niet de grootste worden, ook niet met onze stemmen, maar we kunnen er door op de PvdA te stemmen wel voor zorgen dan links aan de macht komt….

  8. abdel
    16 november 2006 om 05:12 uur.

    selam sarah

    je bent een lief kind maar naiïef .
    zeg tegen azough van groen links dat je voor 2 nationaliteiten bent .
    weet je wat ze dan doet ?
    ze zal je in het gezicht spuugen , zei is voor afschaffing marokkans natio!!!

    en wat betreft de 2 nationaliteiten :
    is dat zo belangrijk voor je ?
    het is maar een papiertje dat niets zal veranderen aan de mentaliteit van de blanke.
    het is jouw huidskleur die hem/haar dwarszit.
    door jouw identiteit af te pakken wil men er voor zorgen dat je je gaat orienteren op dit land : dat betekent op den duur je cultuur waloe!
    geld in marokko waloe!
    het geld dat marokkanen naar maroc sturen doet nederlanders veel pijn !!
    het geloof waloe!

    sarah wees verstandig en stem op de partij die jou je geloof en identiteit niet afpakt, en jouw de kans geeft om voor brood op de plank te zorgen

    en ik wens je veel gezondheid

  9. bobo
    16 november 2006 om 05:30 uur.

    stem Sp ,pvdA of groenlinks al mouhim links

  10. said
    16 november 2006 om 06:11 uur.

    het is allemaal gelul, denk niet dat we onze positie kunnen verbeteren aan de hand van ons stemgedrag.
    Of je links / rechts stemt je blijft een Marokkaan , zorg dat je maar je eigen boontje doopt
    En verbeter je positie want je moet eindelijk voor je zelf opkomen
    Maar ga gewoon stemmen!

  11. Nihad
    16 november 2006 om 07:09 uur.

    De SP is de enige partij die het terrorisme van Israël afkeurt! De SP was tegen de oorlog in Afghanistan en Irak.

    NU SP!

  12. Sarah
    16 november 2006 om 09:04 uur.

    Abdel en de anderen,

    Volgens mij willen we allemaal hetzelfde, maar zeggen we iets anders. Die dubbele nationaliteit behouden is niet waar het mij om draait, het gaat mij om het principe. Ik kan principeel niet op een partij stemmen die mij mijn band met mijn herkomstland/roots wil afnemen. Dat is namelijk de reden die zij geven voor het afschaffen van het tweede paspoort. Zij zijn van mening dat je met een Marokkaans/turks paspoort niet voor Nederland kiest en dus je ook niet als ‘ Nederlander’ zult gedragen. Nou, dat wil ik ook helemaal niet. Natuurlijk zegt dat boekje niets over mijn geloof en roots, maar als je als partij denkt dat je mensen moet gaan dwingen te kiezen klopt er volgens mij iets niet.

    Dat de SP terrorisme van Israel afkeurt is mooi, maar helaas hebben ze aan die stemmen niet zo veel als ze straks weer in de oppositie moeten. Dan heb je weer hetzelfde verhaal als nu…..namelijk CDA en VVD beslissen….

    Daarom lieve mensen zeg ik stem op PvdA en je krijgt SP er bij. Dan hebben we straks het beste van twee partijen. Als je op de Sp stemt gaat je stem verloren want dan is de Pvda straks niet de grootste en zitten we weer 4 jaar aan VVD en CDA vast……ik hoop dat jullie mijn punt begrijpen…..wees strategisch

  13. Toth
    16 november 2006 om 09:17 uur.

    Dat is ook niet helemaal waar Nihad. GroenLinks heeft ingestemd met de aanval op Afghanistan in 2001 en deze misdaad kan hen uiteraard nooit worden vergeven, maar GroenLinks heeft de Agressie tegen Irak luid en duidelijk afgekeurd en ook tegen de “Uruzgan-missie” oftewel de poging om Afghanistan definitief te onderwerpen, hebben ze gestemd. GroenLinks vormt ook een consistente stem tegen het Israelisch staatsterrorisme, de bezetting en de Nederlandse wapenleveranties aan Israel. Ik hoop dat deze inzet ook na Karimi blijft. SP wijkt hier niet van af en is bovendien veel consistenter tegen oorlog en kolonialistische rampen. Alle partijen lijden nog wel hevig aan het syndroom van de “white man’s burden” en deze debiliterende ziekte (vooral voor de ontvangers van de warme belangstelling) zal net zo lang blijven voortwoekeren totdat de effecten ervan direct voelbaar worden. En dat mensen de gevolgen van hun handelen gaan voelen is nou net de grootste zorg voor het economisch vampirisme dat men ook wel eens aanduidt met “vrije markt liberalisme.”

  14. Abdallah
    16 november 2006 om 10:20 uur.

    AS salaam wa 3alaikoem,

    Moet we ons niet eerst gaan afvragen of we uberhaupt wel mogen stemmen ?

  15. mohtje
    16 november 2006 om 11:35 uur.

    As salaam wa 3alaikom,

    Jongens geloof me het is allemaal EEN POT NAT.

  16. WIJCHEN
    17 november 2006 om 02:22 uur.

    gewoon stemmen op pvda ,het moet afgelopen zijn met cda daar hebben we helemaal niks aan.
    dus vertel het aan iedereen en motiveer ze om te stemmen dit is onze kans om wat van ons(marokkaanse) kant te laten zien dat wij ook meedoen.
    dat zou zeker mooi zijn als je straks op de tv hoort alle mocro,s massaal op PVDA gestemt.
    en de sp is ook goed maar heeft niet zo veel te winnen alsPVDA.
    PVDA MOET NUMMER 1 WORDEN EN DAN HEBBEN WIJ HET EEN STUK BETER.(hoop ik) dus ga zeker stemmen en vertel het zeker aan de ouderen .
    vaders,moeders,broers,zussen,neef,nicht,oom,tante,opa oma, allemaal stemmen oke .

    PVDA PVDA PVDA
    niet op de sp dat doen de turkse bevolking al !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    PVDA PVDA PVDA PVDA

  17. Mo
    17 november 2006 om 04:07 uur.

    Ben helmaal mee eens met Wijgen,

    Stem op PVDA en probeer ook de andere te aanmoedigen om op de PvdA te gaan stemmen!

  18. Bousta
    17 november 2006 om 04:29 uur.

    Mensen leg je gevoelens even terzijde, NU komt het aan op strategisch stemmen: STEM PVDA. laat iedereen bij je inde buurt die mag stemmen op de PVDA stemmen. Het enige wapen wat ons als Moslims nog rest is ons AANTAL, laten we dit wapen inzetten en invloed uitoevenen op de politieke partijen en ze dwingen niet over ons heen te lopen. Kijk maar naar de gemeenteraads verkiezingen, ook dan hebben wij de doorslag gegeven. Laten we in deze gelegenheid, waar geen dictator, corrupte lui en bezetters ons vertellen wat we moeten doen, aangrijpen om onze stem te te laten gelden!
    Kom op broeders en zusters!

  19. Sarah
    17 november 2006 om 04:43 uur.

    Lieve mensen,

    Ik wil er zelfs nog een schepje bovenop doen. Stem niet alleen PvdA, maar stem ook nog op een moslim op de lijst. Laat hen zien dat we vertrouwen in hen hebben en geef ze de kans zich te bewijzen. We staan al genoeg onder druk van de niet-moslims, laten we elkaar dan tenminste steunen….Allah yiawn hum!

  20. mocro.S.A
    17 november 2006 om 10:48 uur.

    of je stemt of niet je blijft altijd een kut mocro voor hun

  21. bobo
    18 november 2006 om 08:48 uur.

    mocro s.a je hebt gelijk ik ben met jou eens

  22. Samra
    19 november 2006 om 12:06 uur.

    And PVDA it is!!!!!

  23. Maghreb Magazine » SMN roept Marokkanen op te stemmen
    19 november 2006 om 12:09 uur.

    […] “Naast het feit dat u hiermee gebruik maakt van uw democratische recht is uw stem tevens bepalend voor de politieke koers in de komende jaren” schrijft het SMN op haar speciale webpagina. Eerder deed de Landelijke Moslims Jongeren Organisatie (LMJO) een dringend beroep op moslim jongeren om te gaan stemmen op 22 november. […]

  24. Ismaeil Mohamed
    19 november 2006 om 11:19 uur.

    Zusters en broeders,
    As-salamoe alaykoem wa rahmatoellaah wa barakatoeh,
    In de naam van ALLAH, de Barmhartige en Genadevolle, wilt u onze website van de partij http://www.islam-democraten bekijken. Als u vindt dat uw belangen door onze partij wordt vertegenwoordigd, wilt u dit bericht aan al uw familieleden, kennissen en vrienden doorsturen. Ten minste 10 emails verzenden, wij zijn een jonge groeiende partij en vragen om uw hulp ons bericht aan alle Moslim Gemeenschappen te verspreiden.
    Moge ALLAH u beschermen, vergeven en kracht schenken, kom dichter tot ALLAH en u zult beloond worden met het Paradijs.
    Ismaeil Mohamed.
    Nr. 6 op de lijst.

  25. Naima
    20 november 2006 om 12:01 uur.

    Dag Abdel,

    Ik lees wel vaker onzin op het internet, maar dat ik iemand in het gezicht zou spugen – en zeker vanwege dubbele nationaliteit – is toch echt je reinste nonsens! Sowieso smerig trouwens om iemand in het gezicht te spugen! Check je feiten dus voordat je onzin op het internet verspreidt. GroenLinks is de enige linkse partij die ondubbelzinnig voor het recht op dubbele nationaliteit staat. Ik heb er zelfs enorme ruzie over geschopt met Verdonk. De SP is tegen dubbele nationaliteit (en islamitische scholen) en Ahmed Aboutaleb – volgens Bos de nieuwe minister van Integratie – is ook tegen het hebben van twee paspoorten.
    Anyway, waar Nederland echt aan toe is is een linkse coalitie. Als de PvdA samen met CDA verder gaat, vraag ik mij af wat er echt gaat veranderen. Vooral omdat op buitenlandvlak de PvdA altijd neutraal blijft en nooit echt kiest voor de Palestijnen of tegen troepen in Afghanistan. GroenLinks heeft in 2001 absoluut een fout gemaakt door voor het steunen van de inval in Afghanistan te zijn. Daar heeft Halsema zeker spijt van, maar GroenLinks leert tenminste van haar fouten.

    salaam,

    Naima Azough
    GroenLinks

  26. nardjis
    21 november 2006 om 11:48 uur.

    ik ben lid van groenlinks en stem meestal ook deze partij (logisch want ik ben lid), echter ik ben van plan om pvda te stemmen om cda niet de grootste te laten worden (strategisch stemmen noemen ze het volgens mij). ps het maakt mij niet zoveel uit op welke partij als het binnen de linkse blok blijft (dus pvda gl sp). vvd is rijken partij en ook anti-islam partij, idem voor cda plus partij voor oudjes die meestal rijk zijn.

  27. Shazada
    22 november 2006 om 04:00 uur.

    Salaam,

    Gasten ik weet niet of jullie laatst het debat van SP met NMO gezien hebben. Daarin kwam heel “DUIDELIJK” naar voren dat zij tegen islamitische scholen zijn. En niet alleen dat, ze zijn tegen Alle Religies. Dus als je links wilt stemmen en ik vind dat je dat ook moet doen stem dan op PvdA of GroenLinks. Mijn eigen keuze is Pvda niet om die mokro die daar in zit, maar omdat ik vaak met de auto ga. Groenlinks is tegen de auto en je weet in mijn allochtonen bloed zit een obsessie van alles wat luxe en duur is, daarmee kan ik geen afstand doen van mn auto

  28. studente
    22 november 2006 om 07:59 uur.

    Naima Azough.. you go girl!!!!!!!!

  29. Marouan26
    10 december 2006 om 09:55 uur.

    Beste moslims,

    Een moslim die handelt naar kennis dient zijn broeder te waarschuwen wanneer er tot iets word opgeroepen dat tegen de islaam ingaat.
    Nu zie ik hier dat er word opgeroepen dat moslims moeten gaan stemmen, dit zou ten goede komen voor de democratie. Als moslim zijnde ben ik hier fel op tegen en wel vanwege 2 punten:

    1)Democratie is in de islam ten strengste verboden. Door de democratie onstaan er problemen over wie er nu de macht heeft en wie wat bepaald. Er dient altijd 1 heerser te zijn die bepaald wat er in het land moet gebeuren eventueel door middel van raadgevers.
    2)Het helpen van een systeem dat tegen de islaam ingaat is haraam. Datgene wat de koffaar doen nadoen is ten strengste verboden aangezien de profeet heeft gezegd dat degene die doet wat de christenen en joden doen bij hen hoort door deze daad.

    Hieruit kunnen de weldenkende moslims afleiden dat het stemmen en zeker op een ongelovige regering haraam is en dit moet na laten

  30. Mohammed
    02 februari 2007 om 01:24 uur.

    @ Marouan26:

    Prima, bij elke verkiezing in de toekomst moet aangetoond worden dat je geen Islamiet bent als je wil stemmen. Dan zijn er geen onduidelijkheden waar de macht ligt, namelijk bij de niet moslims. Is dat wat je wilt?
    Mij best hoor 🙂

    en @ Mocro S.A.

    Beetje aparte instelling, en vind je het niet vreemd dat dit gedoe niet t.o.v. Chinezen of Japanners gebeurd?
    Een beter milieu begint bij jezelf.