MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Hejab staat ook in Marokko onder druk

17 november 2006 | in Geloof, Marokko | 44 Reacties

DocenteSinds de aanslagen van drie jaar geleden door moslimextremisten in Casablanca en Tunis zijn overheid en bedrijfsleven in Marokko en Tunesië kopschuw voor gehoofddoekte vrouwen, net als overigens voor ongetrimde baarden bij de mannen. In Tunesië is het al bestaande verbod op hoofddoeken op scholen nieuw leven ingeblazen. In Marokko bestaat zo’n verbod niet. Maar wie de plaatjes in de recent vernieuwde schoolboeken bestudeert, ziet daarop aanzienlijk minder hoofddoeken dan op straat, aldus het NRC Handelsblad.

Alles wat neigt naar propaganda voor fundamentalisme wordt uit het lesmateriaal geweerd. In traditionele onderwijskringen is geklaagd dat de schoolboeken een knieval zijn onder druk uit de Verenigde Staten. Hoofddoeken zouden ten onrechte worden gezien als symbool voor moslimextremisme.

Wel lijkt de terreur de hejab een nieuwe dimensie te hebben gegeven als symbool van extremisme. Zo kregen werkneemsters bij Royal Air Maroc deze zomer te horen dat ze geen hoofddoeken meer mogen dragen, nadat een terreurcel werd opgerold waarbij twee echtgenotes van piloten waren betrokken. Bij de BMCE bank werd zo’n verbod op hoofddoeken ook ingevoerd. Maar na protest van moslimvakbonden is dat verbod ingetrokken en mochten de vrouwen toch nog hoofddoeken dragen waarin het embleem van de bank is verwerkt.

Er zijn 44 reacties

  1. samson
    17 november 2006 om 03:20 uur.

    deze druk komt uit koninglijk famillie van marokko omdat de hele famillie loopt zonder hijab , kijk naar de vrouw van mohamad 6 , kijk naar zijn zusjes.
    ja wat verchte wij straks van de hollanders gaan zeggen kijk naar hun land
    ze verbieden de hijab terwijl hier in nederland niet.
    hasbiaallh

  2. mostafa
    17 november 2006 om 03:27 uur.

    Artikel gelezen. Simplistisch. vol van cliches.

  3. Said
    17 november 2006 om 03:42 uur.

    Je kan alsnog ervoorzorgen dat geen vrouw een hoofddoek draagt, maar dat wil niet zeggen dat de extreemgedachten uitgewist worden. Misschien worden de gedachten daardoor juist aangewakkerd doordat mensen het verbod als een aanval op de islam beschouwen.

  4. wazaaaaaap
    17 november 2006 om 04:07 uur.

    Ook bij de politie is het voor mannen verboden voor het dragen van een baard. Marokko zwicht voor westerse druk en past de westerse levensstijl toe waardoor de islamische klederdracht moet wijken. Je mag wel half bloot op straat maar geen baard of hoofddoek !!!!!!!

  5. Sarah
    17 november 2006 om 04:45 uur.

    ik begrijp niet waar het heen gaat? Extremisme zit in iemands hoofd niet in iemands hoofddoek….

  6. Maghrib alFassi
    17 november 2006 om 05:20 uur.

    Het gaat bij dit probleem niet om het feit dat Marokko verwestert is, het gaat om de veiligheid van een land. Vrouwen die een hoofddoek dragen worden in Marokko met respect behandeld en er wordt op zulke vrouwen neergekeken. Terroristen zijn op de hoogte van dit feit en dus maken ze misbruik van het hoofddoekje om zo een aanslag te beramen of te plegen, is dat niet haram dan?
    Van mij mogen ze dit verbod doorvoeren in Marokko, want dit is allemaal de schuld van de mensen die misbruik maken van de Islam.

  7. nam
    17 november 2006 om 07:19 uur.

    Terecht, eens moet afgelopen met dat schijnheiligheid. Dit heeft niks te maken met het geloof en wat mij betreft mag het verder gaan. een totale verbod op hoofddoekjes bij de overheid en de semi-overheidsinstellingen zou meer op zijn plaats zijn.
    Voor degenen die problemen mee hebben moeten die maar het gaan uitleggen aan de nabestaanden van de aanslagen in Casablanca in 2003.
    Marokko wordt geen Iran of Afghanistan. Ik en veel miljoenen staan daar niet op te wachten.

  8. rachid
    17 november 2006 om 08:01 uur.

    Hier heb ik al en aantal jaren geleden voor gewaarschuwd.
    Marokko is op dit moment met een strategie bezig namelijk, dat toerismesector verder wordt gevorderd.Want zij kunnen op allerlei gebieden niet meer concurreren met het westen ,zoals produceren van (technologische) producten. De westen zijn een paar eeuwen voor, tevens schakelde zij langzamer over naar kenniseconomie.
    Een aantal jaren geleden had Marokko veel export zoals vis, fosfaat, en veelsoortige groente en fruiten. Hier was Marokko economisch van afhankelijk. Maar nu de westen dubbel zoveel produceren en veel goedkoper, is import (Deels) niet meer nodig.
    Marokko heeft verdere geen investeringen gedaan in de technologie zij kopieer alles gewoon van het westen en loopt steeds achter feiten aan.
    Gezien het mooie land met veel moois en natuurmonumenten zeker geschiedenis, wil Marokko overstappen naar toerisme om de economie draaiend te houden.
    Om dit te kunnen realiseren moet er heel wat gebeuren.
    We weten allemaal dat de westerse wereld de islam als een bedreiging zien in welke context dan ook. De ene komt voor zijn mening de andere houd het bescheiden. Kortom.
    Marokko is op dit momenten onderweg om het land klaar te maken voor toeristen.
    Ze zijn druk bezig met het herstellen van infrastructuur tevens nieuwe wegen aanbrengen.
    Alle pleinen en terrassen worden intensief verbouwd en vernieuwd. Ect…
    De overheid is bezig de ambtenarenapparaat waaronder de politie grondig te reorganiseren dat afstemt op de wensen van het westen; leren ze vriendelijker, behulpzaam en met respect om te gaan met deze doelgroep.
    Dus er blijft 1 probleem die de toerist weerhoud van alles. Sterker nog gezien de negatieve ontwikkelingen in de hele wereld ten aanzien van ons geloof schrikken ze af.
    Daarom is nu de politiek gefocust op alles wat religieus is te verwijderen van het publiek.
    Het hoofddoek is het eerste missie. Volgende fasen is dat er geen moskeebezoek meer mag plaats vinden waar de toeristen aan aanwezig zijn ook dat er geen oproep wordt gedaan tot gebed. (Voorbeeld Tunesië).

    Vliegmaatschappij heeft al aangekondigd aan de personeel dat ze niet meer mogen bidden en vasten tijdens de ritten als argument dat zij te vaak te laat komen en de personeel niet optimaal kon functioneren.
    Nu de hoofddoeken moeten er af met de mededeling dat het geassocieerd wordt met terrorisme en dat jaagt weer de toeristen weg.
    Wat in Casablanca was gebeurt is eenvoudig en complot waarbij de geheime dienst bij betrokken zijn geraakt. Het waren stelletje criminele zonder perspectief (goed uitgezocht) die tot zo een daad zijn overgegaan. Aanslagen zijn gepleegd zodat er een weg is om deze waardevolle traditie en religie te doorbreken om de belangen van een paar in het land te voorzien van inkomen uit toerisme. Dit is op micro niveau.
    Als we naar 11 september terug kijken dan zie je een vergelijkbare situatie maar dan op macro niveau. Busch vond het een argument om Irak en Afghanistan aan te vallen.
    Ook om Israël groen licht te geven om verder te gaan met het vernietigen van Palestijnse volk.
    Om terug te komen op Marokko zie ik de verdere ontwikkelingen niet gunstig voor de moslim maar dat voor de westers wereld om hun welvaart verder uit te breiden in andere landen zo kunne ze meer keuzes maken in de wereld.

    Ik hoor mensen zeggen in Marokko dat het land aan het ontwikkelen is . ze zijn ook nog optimistisch. Ik hoop het natuurlijk van harte. Maar het is voor mij angstige ontwikkelingen.
    Want met pleintje aanleggen en bomen planten is niet wat de Marokkaanse volk op dit moment nodig heeft. Ze hebben meer dan dat nodig, namelijk de eerste levensbehoefte werk, waarborgen van welzijn en welvaart. Gezondheidszorg, verbeteren van scholen.

    Marokko is zogenaamd bezig met terrorisme bestrijding . Ik weet dat de islam 1364 jaar geleden zijn bloei heeft door gemaakt in Marokko dus hoe kunnen ze nu zeggen dat
    de islam of hoofddoeken nu ineens extremisme is…..
    Maar 1 ding staat vast Marokko heeft hier gaan schuld aan, maar er zijn andere buitenlandse handlangers die continu bezig zijn het land nog verder te vernietigen.

    Olaho ahlem

  9. bobo
    17 november 2006 om 10:59 uur.

    mannen moeten ook hun schoonheid bedeken waarom altijd vrouwen??

  10. mocro.S.A
    17 november 2006 om 11:01 uur.

    hoe kan je een bom onder een hoofd doek dragen dit is onzin ze kunnen beter RUGZAKKEN verbieden .een vrouw met een hoofddoek is voor jouw alleen echte moslims weten dat.marokko tunesie zijn geen ECHTE moslim landen echte moslim landen afganistan .pakistan.iran .sudan.dat zijn pas ECHTE MOSLIMS echte moslims weten dat

  11. mocro.S.A
    17 november 2006 om 11:10 uur.

    hallo nam jij staat achter en vele miljoenen ongelovigen staan achter maar een hoofddoek heeft niks met een aanslag te maken een moslima zonder hoofdoek dat bestaat niet als het zo ver komt in maroc dan gaan de berbers een eigen staat vormen ik doe ook mee en VELE miljoenen echte moslims doen ook mee

  12. skery
    17 november 2006 om 11:27 uur.

    ik ga maar mijn marokkaanse pasport verbranden nooit meer naar marokko elhamoulillah zijn er andere goeie moslimlanden syrie bijvoorbeeld die ZWICHT niet voor westen!!!!!!!!!!!!!!!!

  13. Choukri
    18 november 2006 om 12:15 uur.

    Maghrib alFassi
    Je zegt zelf het is de schuld van de mensen die daar misbruik van maken, maar waarom moet je dan mensen gaan straffen die een hoofddoek dragen. zij hebben toch niks gedaan.
    Wallaah het is erg geworden. HASBIALAAH WA NI3MA ALWAKILL
    Het zijn echt tekens van YAWM EL KAYAMAAA

    Dat ze zoiets hier in NL doen. Okee we zijn een minderheid hier, maar in MArokko. Het gaat echt ver.

  14. Choukri
    18 november 2006 om 12:20 uur.

    Goed gesproken RACHID
    over die complot waar je het over hebt moet ik zeggen: allahoe a3laam
    je zal er nooit achterkomen

  15. bobo
    18 november 2006 om 12:46 uur.

    Marokko is de beste verglijken met die landen jammer genoeg dat we geen oilie hebben net als hun( la ikraha fi deen)hoofddoek moet kunnen en zonder ook .asalam alikoem

  16. mhamed
    18 november 2006 om 10:30 uur.

    maghrabi alfassi, waarom moeten mensen die gewoon hun geloof met hun hart beleven daar de dope van worden omdat een paar gekken andere gedachten hebben.en jij als moslim kuur jij de afschaf van hoofddoekjes!!!!!
    ik ken jou niet en wil jou ook niet kennen!!!!!
    het enige wat ik je wil duidelijk maken,,,,,,,ALLAH MAANAAAA. GOD MET ONS.
    NAM, jij zegt schijnheiligheid heeft niks met geloof te maken, das waar ik wist niet dat jij die kennis had!!! maar nu waar het omgaat.volgens jou woorden mogen ze verder ingaan in het verbod van ALLAH ’s wetten.
    ik heb een vraag aan je ?geloof jij in ALLAH? als het ja is……welke boek heb jij gelezen?.

  17. nam
    18 november 2006 om 11:48 uur.

    Hi Mocro sa,
    Ik sta niet achter de ongelovigen , maar ik erger me maatloos aan dat soort flauwekul, als liberaal moslim vind ik een hoofddoekje in welke vorm of kleur een minachting en een middel voor onderdrukking van de vrouw. Laat de vrouw zelf bepalen wat ze wel en niet wil en u zult versteld staan van hun keuzes en dan komen de fundamentalist rukkers om de hoek kijken. Voor de anti-westen onder u laat ik zeggen: u hangt aan de subsidie kraan van het westen, het Midden Oosten geeft niks om u. ze misbruiken u voor hun doeleinden. paniek zaaien en de olieprijs opdrijven. ze vullen hun portemonnees zij zijn lachend de derden
    en u ……. u betaalt een hoge tol voor dat achterlijk gedachtegoed. Kennelijk is realisme ver te zoeken bij velen van u.
    Zelf kies ik liever het westen dan slaaf zijn voor de Arabieren uit het Midden Oosten.
    Marokko staat dichtbij Europa dan het Midden Oosten bij Marokko en hou het zo…

  18. Saida
    18 november 2006 om 12:16 uur.

    In ‘traditionele onderwijskringen’ Ik dacht dat de vrijheid van eigen keuze modern was. Dus als je voor hoofddoek ben ben je traditioneel ben je er tegen ben je modern? Vrijheid van keuze is alleen voor minirokjes en blote navels.
    Goh leuk dat het ons zo subtiel duidelijk wordt gemaakt.

  19. Choukri
    18 november 2006 om 12:27 uur.

    BOBO
    DAt is nu wat je noemt: Koran teksten misbruiken
    L ikraha fi deen zegt niet dat je bepaalde dingen niet hoeft te doen zoals het dragen van een hoofddoek.
    La ikraha fi deen geldt als bijvoorbeeld iemand ziek is of als een vrouw bijvoorbeeld ongesteld is.

  20. TITWANI
    18 november 2006 om 12:36 uur.

    salam broeders

    ik zei al eerder tegen jullie dat marokko israelland is geworden,zoals in topic over ram en verbod op bidden.sommigen wouden het niet geloven.

    israel is baas in marokko klaar.deze maatregelen zijn nog nix.w8 maar moslims worden strax 2de rangs burgers moskeen gesloopt korans verbrand .

    mohiem eris nu apratheid of naziregime in marokko die onder mom van terrisrme en moderniseringe moslims vervolgt.

    ik zag het al aankomnen,waarom doet maroc zoiets?antwoord is simpel:zo neemt ze voorschot op westen zodat westen ook reden heeft om ons te stigamtiseren en te vervolgen.

    NAIEF sukkel die denkt dat denkt dat shron regiem het beste met jou voor heeft.

    wie gaat samen met mijn marokko boycotten?

  21. rachid
    18 november 2006 om 01:14 uur.

    bobo!!
    ik weet niet wat je precies bedoelt
    wat duidelijker graag

  22. samadie
    18 november 2006 om 01:16 uur.

    mohamed vzm, zei : op een dag zal het voor een moslim die zijn geloof wil belijden, net zijn of hij in de wachtkamer van hel zijn, dan is het net of hij op een stoel van houtskool zit. die tijd zijn we al
    maar denken ze soms dat waneer men geen hoofddoek draagt of geen baard, dan niet extreem kan worden. een hoofddoek of baard is enkel uiterlijk je kan nooit weten wat iemand van binnenuit is.
    maar verder doen de Arabische dictators alles aan om de VS te vriend te houden, is het niet met gratis olie, dan onderdrukken ze het volk.

  23. shemharosh
    18 november 2006 om 01:23 uur.

    Ik loop ook toch niet rond met een tulband die wijven hebben gewoon een gode beurt nodig daar vragen ze om

  24. souhaila
    18 november 2006 om 01:38 uur.

    sorry maar sommige mensen die hier op reageren zijn echt dom
    wat heeft die doek op je hoofd nou te maken met terorrisme
    dat je je scoonheid wilt bedekken voor mannen betekent dat je mensen wilt vermoorden wat een shit zeg

  25. rachid
    18 november 2006 om 04:20 uur.

    Beste souhaila
    was het maar zo eenvoudig
    de zaak is wat gecompliceerder dan alleen gewone een hoofddoek
    maar als je dat niet weet, dan kan ik het ook niet uitleggen

  26. bobo
    18 november 2006 om 05:21 uur.

    Rachid
    ik bedoel je moet niemand dwingen om te geloven wat iemand anders gelooft dat bedoel ik met (la ikrah fi deen) = is geen dwang in geloof . Choukri dat zegt ook niet dat vrouw zonder hoofddoek geen muslima is dus laat vrouwen aub zelf kiezen of hoofddoek om doen of niet dat geldt ook voor RAM p omdat een overheidsbedrijf is

  27. samadie
    18 november 2006 om 05:25 uur.

    schemharosch

    inhoudelijk reageren is voor jou een moeilijke opgave, probeer dat dan te compenseren met goede spelling.
    Over welke wijven heb jij het, het zijn dames

  28. ik
    18 november 2006 om 06:24 uur.

    hihihihi,

    Leuke reacties, echt waar.
    Ga zo door! boor elkaar maar de grond in, zodat jullie tegenstanders vanaf de zijlijn in hun vuisten kunnen laggen.

    Argumenten hoeven geen inhoud of betekenis te hebben, als ze maar beledigend zijn, toch!?

    Het moet harder en groffer. Kom op jullie kunnen het ! zijn jullie nou moro’s of niet!

  29. rachid
    18 november 2006 om 07:48 uur.

    beste ik
    ik weet niet wat je precies hiermee wil zeggen
    of je bent een jood die onderdeel uitmaakt van de zionisten / moesad of sahjoen van de wereld die HARD WERKEN VOOR 1 DING EN DAT IS “verdeel en heers.”
    of je bent een domme Marokkaan die totaal niet weet wat hij zegt en wat voor uitspraken hij doet. En zelf voor de gek houd
    of het laatste je bent een Hollander met Wilders en zijn vrienden ideeën.

  30. souhaila
    18 november 2006 om 08:12 uur.

    beste rachid

    die hoofddoek betekent niets meer
    dat hebben jullie er van gemaakt
    als je kijkt wat die hoofddoek betekent volgens de islaam dan is het niets meer dan je geloof uiten en je schoonheid bedekken.
    ik weet niet wat het volgens jou betekent maar dat mag je me gerust uitleggen want volgens mij is het niet zo gecompliceerd

  31. Samra
    18 november 2006 om 11:32 uur.

    Hallo mensen,
    Ik geef Ik groot gelijk. Argumenten die de meeste hier geven zijn niet meer dan beledigend van aard en ook nog eens zonder inhoudt.
    Waarom worden er geen vragen gesteld en wordt er niet met elkaar gediscusseerd, er wordt alleen maar op negatieve responses gereageerd!! Waarom gaan we niet op elkaars (relevante) mening in op een nette en geoorloofde manier. Dezefde manier als waarmee je je Nederlandse collega benaderd of je Nederlandse leraar en of medestudent.
    Tuurlijk merk ik dat Marokko niet meer het land is waar ik 10 jaar geleden naar toe ging, maar ik blijf bij mijzelf en geef anderen nooit de schuld. Ja Amerika en andere landen hebben de islam zeker het synoniem gegeven van hardheid, onderdrukking en respectloosheid. Een echte Moslim weet dat dit niet waar is, maar toch reageren ze precies zoals het westen de islam beschrijft. Ze gebruiken geweld en zorgen voor bloedbaden waar ook onschuldigen onder vallen. Er wordt van Eljihad gesproken maar Eljihad betekend niet altijd het gebruiken van geweld, onze profeet Mohamed (SWT) heeft nooit geweld gepleegd ook al werd hij achtervolgd en uitgespuugd.
    Om maar bij de kern te komen, wees een Moslim en gedraag je ernaar, met hoofddoek zonder hoofddoek, met baard of zonder baard. De islam begint van binnen (Imaan) en als het binnen goed zit dan past de buitenkant zich automatisch aan.

    En ik hoop echt van harte dat er ooit een tijd komt waarin Moslims elkaar mogen ongeacht de afkomst. Marokkanen onderling kunnen elkaar soms niet luchten of zien, hoe kunnen we dan verwachten dat we als Moslims sterk tegenover het westen zullen staan?

  32. IMRAN
    19 november 2006 om 03:06 uur.

    ya shab elmagriebien.

    Een ding is zeker er is iets groots aan de hand achter de schermen. dit speelt zich al vanaf de jaren 60 al af. we zijn nu beland op de een na laatste fase van wat ons te wachten staat en dat is elharb.
    laat ik duidelijk zijn dit zal niet uitgelokt worden door de islamitische wereld maar door de westerse wereld en het ergste van alles zal zijn dat het niet hier begint maar in al quds a scharief in palestina dit gaat wereld nieuws worden en dan zoals de meeste weten zal er een toestand ontstaan die uiteindelijk onvermijdelijk is en breekt de hel los.

  33. Shemharosh
    19 november 2006 om 09:50 uur.

    Ik draag ook geen tulband en loop er niet bij als een Ali Baba.IS DIT EEN SLECHTE ARGUMENET!!!De hoofdoek is van de tijd dat mannen ook tulbanden droegen.Vroeger ook hier in Nederland droegen vrouwen hoofdoeken tot in de jaren 50 en 60 en de mannen droegen hoeden,het was echt een schande als een man of vrouw het huis uit liep zonder hoofdbedeking.Maar er bij lopen als een ninja of met een couscouspan voor je gezicht is echt te ver.Mensen dit dat doen moeten volgens mijn opgesloten worden in een gekke huis want ze sporen gewoon niet en het grappige is,is dat zulke mensen vreemd opkijken als ze niet meer mogen werken voor een klas of achter een receptie…in England was zo een gekke wijf verbolgen omdat ze niet als advocate mag optreden:zo van ik ben slim omdat ik een advocate ben ook loop ik er zo eng en dom bij….een schande.Weet je wat die mafketels doen? ZE DRIJVEN PORNO MET DE ISLAM!!! ze zijn zo sexueel gefrustreert dat ze in alles wat ze denken en willen niet boven hun navel kunnen komen met hun gedachtes,zo van:stel je voor dat als ik dit of dat doe te recht kom in een orgie,mijn handen zijn zo zacht en sexy dat er mannen hooploos op me gaan geilen als ik ze de hand geef,ze zullen me dan een bezemkast in sleuren…vrouwen zullen plat nat gaan liggen en smachten naar mijn zaad als ik ze maar aan kijk….dus doe maar niet!!….ALS DE ISLAM EEN VIJAND HEEFT DAT ZIJN HET DIE SPOKEN EN VOGELVERSCHRIKKERS WEL!!!…MET ZULKE “BROEDERS EN ZUSTERS” HEBBEN WE GEEN VIJANDEN MEER NODIG!!!…..Een berberse gezegde zegt:Jullie hebben het zo goed daarom doen jullie zo gek!

  34. rachid
    19 november 2006 om 10:48 uur.

    lieve souhaila,
    Je hebt volkomen gelijk, een hoofddoek is om en vrouw te bedekken van haar schoonheid omdat het een zeer grote goed is waar zij heel zuinig op moet zijn,want een vrouw is in de islam geen lustobject ,in tegendeel is zij een onderdeel van de maatschappij, welke een zeer belangrijke rol speelt binnen de samenleving. Door haar moeder te zijn heeft ze in de geschiedenis veel wetenschappers weten op te voeden ; zoals Ibno rouschd, Ibno sina, Ibno galdon en veel meer. Zonder haar was het niet gelukt.
    Dus dankzij deze moeder zijn wij zover. De islam geeft elke zijn rol, de moeder vervuld de rol zoals het moet zijn en zo maak je een complete saamhorige maatschappij.
    Een hoofddoek is geen symbool maar juist iets waarmee het verschil maakt tussen een lustobject en een waardevolle vrouw die haar taak in dit leven vervuld.
    Maar dan zeg jij “het is maar een hoofddoek het doet niemand wat kwaad is alleen om de schoonheid van de vrouw te bedekken” dan zeg ik ! ja.
    Maar als je verder kijkt in de wereld dan zie je met name in de islamitische landen dat ze deze eenvoudige hoofddoekje die niemand iets kwaad doet gewoon verbieden en bestrijden.
    Kijk naar Turkije die verbied hoofddoeken in de universiteiten. Kijk naar Tunesië die verbied hoofddoeken zelf op de openbare weg.
    laatste heeft mij een broeder laten vertellen dat er 2 politie agenten een vrouw op staart hebben gedwongen haar hoofddoek af te doen, toen ze weigerde. Heeft een van de politie agente haar hoofddoek uit haar hoofd gerukt! Dit in Tunesië.
    Heb je zelf dan nooit afgevraagd waarom zo een hetze ?? Of wist je dat dan niet.
    simpelweg :turkije wil bij de EU horen. Tunesië wil meer europeane haar land in.
    Ik kan je tal van voorbeelden noemen. Zelfs ben ik afgestudeerd in Marokko in de jaren negentig op de universiteit te Rabat mochten er geen meisjes met hoofddoeken aan de universiteit. Nu zijn ze wat genuanceerde, in bepaalde vakken mocht het dan wel. Dankzij de opkomende islamitische partij . (islah en tanmia)
    Wij als moslims zien er totaal geen kwaad in maar anders denkende ook schijnheilige arabieren zien er wel gevaar in!
    Dus begrijp je nu wat ik bedoel?

  35. mocro.S.A
    19 november 2006 om 12:54 uur.

    HOOFDDOEK heeft niks met aanslagen te maken zelfs een ezel weet het .

  36. monir
    19 november 2006 om 02:49 uur.

    beste macro.s.a
    dat weten we zeker allemaal wel dat hoofddoek niks met aansalgen te maken heeft.
    maar aan jou een vraag!
    waarom is er een hetze tegen deze hoofdoek
    overal in de wereld?
    kijk naar turkije tunesie, vielgmaatschappij royal air marok, ect…..
    vertel me astubliefd

  37. nardjis
    19 november 2006 om 04:43 uur.

    waar marokko druk over maakt, wat zijn dat voor loosers. zorg dat er voldoende werk is (banen creëren), goed onderwijs, bestrijden van corruptie, infrastructuur, enz enz. dit is lekker aandacht vestigen op dingen die niet relevant zijn. lekker het westen tevreden stellen zodat de machthebbers hun gang kunnen gaan (zakken vullen, burgers intimideren enz enz.). want o wee als zulke landen niet luisteren dan worden ze as van het kwaad en wacht hen zelfde lot als saddam.

  38. monir
    19 november 2006 om 05:53 uur.

    nu egypte ook er bij

  39. skery
    19 november 2006 om 09:31 uur.

    1999 was ik voor het laast in marocco vanaf nu nooit meer naar marocco ik ga wel reis boeken naar syrie kan ik lekker rustig vakantie houden zonder gezeik

  40. souhaila
    21 november 2006 om 07:25 uur.

    beste rachid

    ik begrijp wat je bedoeld maar ik zeg alleen dat die hoofddoek niet als symbool staat voor terrorisme maar de islam je uit je geloof via die hoofddoek
    het geloof dat vrede betekent
    ik begrijp die link niet hoofddoek….terrorisme

  41. TITWANI
    22 november 2006 om 08:57 uur.

    monir

    antwoord simpel:marok is geen islamitisch land meer maar israels satellietstaat.KLAAR.

    israel en co willen islaam uitroeinen en dat doen ze fase bij fase.eerst hoofdoeken daarna imams executern daarna dit daarna dat.

    kjik israel wil islaaam uitroeien zodat ze samen metb ws en shit de hele regio te paken krijgen en so controle over wereleconmie.uiteindelijk.

    het is ingewikkeld maar israel heeft u marocco0 onder controle

  42. Hatice
    23 november 2006 om 04:02 uur.

    hahahahahahahahahhahahahhaahhaha en dan zegt de marokaan dat turkije geen echte moslim land is omdat ze niet van links naar rechts dragen. nee marokko wil je zeggen dat is pas een moslim land flikker toch een eind op man verbied van hoofdoek in marokko is toch geen moslim land meer

  43. selxi
    30 november 2006 om 06:20 uur.

    Vertel jullie 1 ding vergeet dat nooit geld voor iedereen die dit leest…..Marokkaaan turk koerd nederlander afghaan irakees maakt me geen reet uit waar je vandaan komt……

    Islam is iets voor jezelf laat mensen die er geen verstand van hebben toch praten….

    De dag dat het hartje stopt zal de dag zijn dat de waarheid naar boven komt voor IEDEREEN enige wat dan nog geld is de hardheid waarmee het aankomt en geloof me maar het zal HARD zijn voor de ONGELOVIGEN……

    En dat is ook gelijk de straf die hun te wachten staat leef liever hier op aarde als derde rangs burger dan branden in HEL als eerste rang burger ……

    Dus voor de ware moslim laat hun toch doen wat ze willen leven is niet eeuwig ..

    Tot slot onze profeet heeft in moeilijkere tijden geleeft dus wees blij dat we er over kunnen praten….

  44. Suzy
    02 december 2006 om 11:22 uur.

    Hoofddoek is ook geen verplichting volgens de Koran:Er is wel een spreuk vanuit de Koran waarvan veel moslims zeggen dat dit het bewijs is, namelijk:
    “O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig.” {Hoofdstuk Al Ahzab vers 59)

    Maar als je het vers goed leest, staat er helemaal niets in over een hoofddoek. Je moet het ook goed in de context plaatsen. In die tijd, liepen sowieso alle slavinnen, met hun bovenlijf naakt rond. De niet-slavinnen, vrouwen, droegen een soort van doeken of andere kledingstukken rond hun bovenlijf met een zeer diep decollete. Zo diep, dat de borsten vrijelijk rond bungelden. Dus, met een kleed over hun heen hangen, wordt bedoeld over hun lichaam, niet hun hoofd.

    Als je deze bovenstaande uitleg niet gelooft, heb ik hier nog wel iets wat nog veel overtuigender is. http://www.submission.org/Dutch/dress.html

    Citaat hieruit:De Koran is erg duidelijk over kledingvoorschriften voor gelovigen. Vernieuwingen en verzinsels hebben de Hijab (hoofddoek) geïntroduceerd in de Islam (Onderwerping). De Hijab is een traditie van hoofdbedekking die z’n oorsprong vindt in oude beschavingen en die niet ondersteund of bepleit wordt door de Koran. Einde citaat.