MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Turk ontwerpt Marokkaanse Annasrmoskee

20 november 2006 | in Carriere, Geloof | 51 Reacties

Ergün ErkocuDe Annasrmoskee in Delfshaven krijgt een nieuw gebouw op de huidige plek, vlak naast het Mathenesserplein. De Marokkaanse moskee wordt ondermeer ontworpen door de Turkse architect Ergün Erkocu.

Tijdens de viering van het 30-jarig bestaan van de Annasrmoskee is gisteravond in De Doelen voor het eerst het nieuwe gebedshuis getoond, schrijft het Algemeen Dagblad.

Het is in de woorden van architect Erkocu een liberaal gebouw geworden, dat rekening houdt met de omgeving. Wat in de Van Cittersstraat moet verrijzen lijkt in weinig op de oriëntaals ogende moskee die enkele jaren geleden iets verderop is gebouwd. Het gebouw kent een strakke belijning en door het vele glas oogt het transparant.

In 2003 studeerde Ergün Erkocu samen met drie andere architecten cum laude af aan de Academie van Bouwkunst van de Hogeschool Rotterdam. De vier Ergün Erkocu, Abdeluahab Hammiche, Adnan Akyüz en Deniz Yilmaz opereren nu onder de naam Me Mar en realiseerden eerder een eigentijds ontwerp als antwoord op het traditionele ontwerp voor de Essalaam moskee in de wijk Parkstad/Feijenoord.

Er zijn 51 reacties

  1. Saida
    20 november 2006 om 09:49 uur.

    Gelukkig!
    Ik was al bang dat het zo’n Ottomaanse moskee werdt omdat het een Turk is.
    Ik vind Marokkaanse moskeeen het mooist. Maar een modern gebouw is een goede alternatief voor mij.

  2. abdel
    20 november 2006 om 11:02 uur.

    wie zal straks het daar voor het zeggen hebben ????
    ik denk dat er straks ook een potret hangt van kemal pasha ata turk.
    tzzzz

  3. trab
    20 november 2006 om 01:56 uur.

    He AbDel,

    Wat een kinderachtige reactie!!! Getuigt weer van afgunst. Ik als Marokkaan deel jouw reactie niet en wees blij dat er Turken zijn die wat voor Marokkanen en moslims in het bijzonder willen betekenen. Ga jij maar weer klagen op de Nederlandse samenleving en niet hard studeren/werken!

  4. mhamed
    20 november 2006 om 05:15 uur.

    maak wat nou uit wie wat doet, zolang we elkaar helpen de islam duidelijke vorm geven in dit zieke land moet je alhamdoelillah zeggen.

  5. thug life
    20 november 2006 om 06:14 uur.

    als hij maar een moslim is dan komt het goed kardach

  6. overvecht
    20 november 2006 om 06:40 uur.

    ABDEL JONGEN NIET ZO KINDERACHTIG TURKEN DOEN HUN BEST ,WE MAROKKAANEN WILLEN NIET STUDEREN ALLEEN MAAR GROEPJES VORME EN BUUTEN HANGEN DAT IS WAT WE KUNNEN ……..

  7. Derya
    20 november 2006 om 07:57 uur.

    Tss abdel wat voor reactie is dat..
    Wees blij dat het een turk is en niet een Nederlander!!!
    WEES BLIJ MET WAT JE KRIJGT VAN GOD!!!

  8. Karim M.
    20 november 2006 om 09:07 uur.

    OVERVECHT, praat voor jezelf gap…

  9. Badr
    20 november 2006 om 09:29 uur.

    Salam allemaal,

    Dat is niet helemaal waar wat je zegt OVERVECHT. De meeste universiteietn worden tegenwoordig bezet door onder andere Marokkanen.

    Ik ben alleen een beetje bang voor dat transparante. Niet dat Moskee Annasr iets te verbergen heeft nee integendeel. Wij hebben niets te verbergen.
    Maar ik wil niet gaan zien dat de politiek zich gaat bemoeien met de moskee. Het moet zo blijven Kerk en Staat gescheiden. In dit geval Moskee en Staat. Nu de Moskee met een nieuwe look komt hoop ik InshaAllah op een goed gebaar. Van de Rotterdamse regering, om extra parkeer gebied.

    Wa alaikoum assalam

  10. Adill
    20 november 2006 om 11:40 uur.

    Zielig,zijn er geen Marokkanen die dat kunnen,geloof ik niet! een Turk zou eerder een christen worden dan een Marokkaan zijnmoskee laten ontwerpen,een Turk zou eerder honger lijden dan brood bij een Marokkaanse bakker kopen. hebben jullie ooit een Turk bij de Marokkaanse slager gezien? mensen, wordt wakker!!!!

  11. Youssef Ain Asserdoune
    21 november 2006 om 12:58 uur.

    Eens moskee is en blijft maar een plek waar mensen kunnen bidden. Ons profeet zei in een hadith dat één van de tekens van de dag des oordeels is dat mensen steeds meer aandacht geven aan de decoratie en vergroten van moskeen, terwijl die moskéen bijna de hele dag leeg zijn!!
    Ik vraag mij nou steeds af, waarom wordt nou zoveel geld besteden in zulke dingen?!?! in plaats van mensen helpen, scholen opbouwen en subsideren met dat geld, gaan die neppe Moslims zich alleen bezig houden met het opbouwen van grote moskeen om te concurerren met anderen.
    Kijk in heel NL heb je zoveel moskeen, door wie worden ze gezicht?! en hoe vaak per dag/week?!?! gewoon een normale moskee is genoeg, Allah swt vraagt ons om te bidden en niet om ons geld zomaar te verspillen.
    Wa Allah A3lam

  12. zva
    21 november 2006 om 02:36 uur.

    masha a allah.
    broeder voor broeders.

    ga zo door

  13. fatima
    21 november 2006 om 08:19 uur.

    ooo hou toch allemaal jullie mond. Wat maakt het nou uit of het een turk of een marokkaans is die de moskee gaat ontwerpen. Mensen ga jullie ergens anders over druk maken. Heel de discusie slaat helemaal nergens op.

    beslama

  14. arradi
    21 november 2006 om 11:45 uur.

    Wat kunnen sommige mensen je irriteren als ze alleen op uit zijn om onzin te verkopen aan hun landgenoten.
    Ik zou me meer zorgen maken over de uitspraken van wilders over moskeeën stop en over manoupolieren van pastors partij in Rotterdam voor de bouw van Assalammoskee dan over een kardach die de Annasrmoskee gaat ontwerpen.

    Door de verdeeldheid en geen eenheid onder de moslimgemeenschap in Nederland, zullen we altijd de zwakste schakel blijven.

    Salam

  15. Henk -Rotterdam
    22 november 2006 om 11:53 uur.

    Als geboren engetogen rechtgeaarde Rotterdammer wonende tussen 2 moskeeeen in wil ik even een paar opmerkingen maken over bovenstaande reacties.
    1. De moskee is gelegen in de deelgemeente Delfshaven in de wijk “Westen” en ligt daar tezamen met de Mevlana moskee op goed 800 meter afstand van elkaar.
    2. De moskee wordt zeer goed bezocht en dat is zowel in de ochtenduren als bij het middaggebed.
    Zeer zeker op vrijdagmiddag is het hier behoorlijk druk in de wijk vanwege het bezoek aan de moskeen zonder dat er sprake is van overlast. Alle zaken met betrekking tot het bezoek en verkeer worden geregeld door eigen orde diensten.
    3. De moskeeen vervullen een grote sociale functie hier in de wijk en deelgemeente gelet op het aantal gelovigen die hier in de wijk wonen,daarnaast zijn ze betrokken bij alle vormen van sociale ontwikkeling in de wijk.
    4. De moskee is op grond van de regelgeving gebouwen gedeeltelijk gesloten voor toegang wegens het ontbreken van nooduitgangen en brandveiligheid.
    De huidge moskee is een voormalige gereformeerde kerk die is komen leeg te staan en toendertijd is aangekocht door de Marokaanse gemeenschap,die thans niet meer voldoet aan de eisen die worden gesteld.
    Het ontwerp voor de nieuwe moskee is een goed en mooi ontwerp,heel transparant en past in het beeld van de wijk wat aan grote renovatie beurten onderhevig is en is geweest met veel nieuw bouw in oude stijl en waar nog veel moet gebeuren.
    Mijn mening is dat het niet uitmaakt wie de moskee ontwerpt als hij maar voldoet aan de eisen die gesteld zijn en de eisen die de gelovigen stellen en past in de samenleving die we hier hebben.
    Ik heb het ontwerp gezien en kan niet anders zeggen dat het een verrijking is voor de wijk en de gemeente.
    Het is ook zeer zeker van belang voor de samenleving om dat gebleken is dat er hoe langer hoe meer mensen de moskeeen met een bezoek vereren om kennis te maken met het geloof van de Islam. De Mevlana moskee hier krijgt wekelijks vele bezoeken van allerlei richtingen en instellingen zowel nationaal als internationaal,en dat zeker ook gebeuren met de nieuwe moskeen zowel hier als met de grote moskee op Rotterdam-Zuid.
    Een aanwinst ? Ja
    Problemen? Nee ,
    Ja zeikers heb je overal,mensen die overal tegen zijn en zelf niet weten waar ze voor zijn zelfs met de eigen geboorte hadden deze figuren moeite.
    Dus daar trekken we ons eigen in deze wijk weinig van aan
    Alleen nog even dit,het is een ontwerp en er moet nog heel veel gebeuren om de daadwerkelijke bouw te starten en hetzal nog wel even duren voor het werkelijkheid is.
    Maar we hopen dat hij gerealiseerd gaat worden.

  16. abdel
    22 november 2006 om 01:16 uur.

    selam
    hee overvecht en ieder die kritiek wil leveren op mij , wil ik tegen zeggen:
    koop een ticket naar israel , daar staat een hele grote muur en kun je de hele dag klagen!!!

    turken noemen wij niet voor niets atrak ,als zij moslims waren dan hadden zei de arabische taal als moedertaal ! , en schrijven zei van recht naar links.
    en niet van links naar rechts.

    en terzijde , ik heb een hekel aan groepjes vorming en rondhangen.
    turken zijn overheersers , zie de ottomaanse rijk , en daarom ben ik ook tegen toetreding van turkije in de europese unie.
    maar dat is een ander onderwerp .

  17. Momo
    22 november 2006 om 01:19 uur.

    Het was wel een oude kerk, heel erg lelijk overigens een nieuw gebouw zou heel wat meer betekenen. En trouwens ik zie hier heel rare haat tegen turken dat zijn ook moslims als ik het me goed herriner. Ik zou vooral god danken voor wat hij ons allemaal geeft. En de architect van mevlana moskee is een nederlander.

  18. Hatice
    23 november 2006 om 03:57 uur.

    saida effe een ding wat slaat dat op wat jij schrijgt?

    Abdel jij moet niet zo zeuren dat een turk het moskee maakt. waarom doe jij het niet in plaats van je luie reet op de bank te zitten. WEET JE WAAROM DE TURK DE MOSKEE MAAKT EN NIET DE MAROKAAN OMDAT DIE ALLEMAAL IN DE GEVANGENIS ZITTEN DAAROM NIET turken zijn sociale mensen en dat kan je van marokanen niet zeggen die alleen maar eigen dunk hebben en rond hangen. turken zijn echte zaken mensen. DUS HOUD JE MOND EN ZIT. een moskee is moskee maakt niet uit wie die maakt jullie accepteren meer een nederlander die een moskee maakt dan een turk JULLIE MOETEN JULLIE SCHAMEN. met jullie stomme praatjes en nog een ding ABDEL turken kunnen tenminste hun eigen boeken lezen marokanen kunnen niet eens in hun eigen boeken lezen omdat ze het niet kunnen lezen dus waar heb jij het over en juliie zijn lekkere moslims of niet. GEK.

  19. abdel
    23 november 2006 om 05:10 uur.

    selam
    hallo hatice maak je niet druk denk om je hart.

    ik ben een groot voorstander van mijn cultuur en de marokkaanse mensen!
    dat er een paar problemen zijn binnen de marokkaanse gemeenschap dat is waar , maar dat gaat goed komen!!
    wat dat betreft hebben turken ook zo hen schandes , voornamelijk de eerwraak , door jullie is dat hier ten sprake geraakt.

    je zegt turken zijn sociale mensen: waarom behandelen jullie de koerden als honden! , waarom toen saddam de sjieten uitmoorde gaven jullie niet thuis !!
    jullie turken hebben twee gezichten , kijk op de turkse tv zender hoe je gekleed bent , hoe je je gedraagt ! nog erger dan america

  20. Suzy
    01 december 2006 om 11:56 uur.

    Wat een walgelijke commentaren kom je hier tegen! Marokkanen die het over discriminatie hebben, maar zelf discrimeren ze nog veel erger! In mijn wijk woont een gemengd koppel (blank-zwart) met gekleurde kindjes, die kinderen worden echt gemeen gepest door marokkaanse kinderen.
    Je vraagt je af waarom, want men wil toch zelf ook niet gediscrimineerd worden?

    Totdat je ook zo’n rare uitspraak hierboven vind van Abdel, een citaat van hem:”turken noemen wij niet voor niets atrak ,als zij moslims waren dan hadden zei de arabische taal als moedertaal ! , en schrijven zei van recht naar links.
    en niet van links naar rechts.”

    Wat een onzin! Indonesië is het grootste moslimland ter wereld en wat spreken ze daar? Indonesisch! Wel eens een documentaire gezien van een koranschool in Indonesië? Kleine jochies leren daar de koran uit hun hoofd in het arabisch, maar ze klagen tegenover de leraar, dat ze niet begrijpen wat er staat, omdat ze de taal niet kennen. Leraar is streng en zegt dat dit wel later komt, als ze groot zijn. Is het niet veel beter, om een religie te beleven in je moedertaal? Zou wat zijn als de christenen in Nederland verplicht moeten bidden in een semitische taal.

    En dan te bedenken, het arabisch is in Noord-Afrika gekomen doordat er arabische strijders zijn gekomen die dat gebied hebben gekoloniseerd. En dat is toch echt wel met het zwaard geweest, i.p.v. de mythe dat het Amazighen volk, die Thamazight spreken, met open armen de arabieren stonden op te wachten. Dus, arabisch is niet alleen de taal van de Heilige Koran, maar ook van de kolonisator.

  21. Gafour
    01 december 2006 om 01:41 uur.

    Ik weet niet wat ik er van moet zeggen iedereen loopt Abdel af te zeiken maar hij heeft toch met de meeste dingen gelijk, één ding Abdel Niet alle turken zijn het zelfde net zoals niet alle marokkanen het zelfde zijn.

    Voor de rest de mensen die over zaken praten dat marokkanen alleen maar rondhangen en vastzitten in de gevangenis ga eerst even na hoeveel de precentages liggen jullie kijken alleen maar naar de marokkanen zijn jullie de Lonsdale hangers vergeten …..

    Wanneer jullie eens ophouden om elke keer de islam en met name marokkanen lopen zwart te maken dan zouden we beter met elkaar kunnen op schieten.

    “een beter wereld begint bij jezelf”

  22. Suzy
    02 december 2006 om 01:46 uur.

    Gafour, heb nog gezocht naar cijfers hieromtrent, maar die zijn moeilijk te vinden, ook omdat de meeste marokkanen over de nederlandse nationaliteit beschikken en daardoor als autochtoon worden onderverdeeld, zie http://www.heemland.nl/hl21-Criminaliteit_onder_allochtonen.htm

  23. derya
    13 december 2006 om 11:20 uur.

    Abdell…….
    Als jullie goede broeders van ons waren ..hadden jullie vroeger jullie hoop niet aan de Britten gesteld..(voor een eigen staatje)…
    Wij zijnsociale turken…..we behandelen de koerden ook niet als honden…en de genen die we als honden behandelen zijn teroristen.!!! Tegenwoordig hebben de koerden meer vrijheid op (belangrijkste-)pers en andere zaken…ennuh die eerwraak die je bedoelt komt alleen bij de koerden voor !!!

  24. Marouan26
    03 januari 2007 om 11:14 uur.

    Beste mensen
    Wie er een moskee bouwt is niet het interresantste; het interressantste is wie bidden er werkelijk in die moskee.
    Ook hoort een moskee gewoon eenvoudig te zijn en niet te duur want dit is geldverspilling van de moslims.

    Nu wil ik beginnen met de reactie die Hatice geplaatst heeft.

    Je zegt dat alle marokanen in de gevangenis zitten; vandaar dat ze geen moskee maken en dat de turken zaken mensen zijn. Hier ben ik het niet mee eens: ten eerste door te zeggen dat ALLE marokanen in de gevangenis zitten betekend het ook dat de schrijvers hier vanuit de gevangenis schrijven.
    Ten tweede over de turkse zakenman gesrproken; ik ken behoorlijk veel turken waaronder veel zakenmensen. Ik kan u verzekeren dat de meesten zaken doen het haram geld. De meesten gebruiken Riba als u weet wat dat betekend. En ja wie ook riba gebruiken dat zijn ook de joden. Je moet weten dat elke cent riba net als 36 keer zina met je eigen moeder plegen is in Mekka. Dit zijn woorden van geleerden.
    Dus alstublieft praat me niet van turkse zakenmensen en marokaanse gevangenen. Want je kunt liever een gevangene zijn dan een vervloekte.

    Ook zeg je dat de turken sociaal zijn. Nu kan ik je zeggen dat ik daar zelf niets van terug zie. Ik zelf als praktiserende moslim word raar aangekeken als ik met arabische kleren de turkse moskee binnen kom en word genegeeerd. Dit ervaar ik met veel turken. Ik ga bijna denken dat ze het arabische beeld haten terwijl de profeet Arabisch is.

    Dit wilde ik kwijt

  25. Samatovic
    08 maart 2007 om 10:31 uur.

    Onnodige discussies. Laten we met ze alle blij zijn dat er een nieuwe moskee komt. Uiteindelijk zijn we allen moslims. Het is waar dat de turken een ‘ubermensch’ gevoel hebben, maar zodra je met ze hebt gesproken, zijn het toch hele lieve mensen. Er wordt altijd gezegd dat zij anderen minachten of denegreren, maar het tegendeel is waar. Zie hoe de ottomaanse rijk te werk ging. Ik ben albanees en moslim. Dit heb ik aan de turken te danken.

  26. Ayse
    03 april 2007 om 11:25 uur.

    zo jammer dat ik dit veelste laat zie en lees

    ik meen het heh je hebt hier mensen die helemaal van de wereld zijn!
    owja en mocro’s die tegen ataturk zijn mogen op kk want ataturk is het beste
    wat turkije en de turken ooit zijn overkomen

  27. GRIJZEWOLF
    05 april 2007 om 08:50 uur.

    TURKEN ZIJN ZAKEN MENSEN TURKEN ZIJNDE BESTE SUKKELS WETEN JULLIE DAT NIET SUKKELS OK DAN IS HET TIJD OM WAT TE LEREN VAN VUILLE KAKKERLAKKERS

  28. Erkan
    11 april 2007 om 02:54 uur.

    JEZUS CHRISTUS !!!

    wat een discussie ?
    we zijn allemaal mensen ..
    cristen jood moslim turk marokaan belg etc.
    moskee is moskee wat maakt het uit wie een moskee gaat bouwen
    moskee is de huis van GOD !! iedereen is daar welkom !!! welke Religie je dan ook heb !!
    Ja als het nodig is plaatsen we ook het Ottomaanse wapen (symbool) of een portret van Atatürk .. dat hoort bij een Turkse gebouw .. !!
    ADILL deze reactie van jou slaat ook helemaal nergens en nergens op !
    ”een Turk zou eerder een christen worden dan een Marokkaan zijnmoskee laten ontwerpen” wtf bullshit !!
    maarja .. dat wou ik ff kwijt .. en de turken hier zijn echt stoer bezig ..!!
    Grijzewolf.. jongen je weet niet wat dat inhoudt ..

  29. GRIJZEWOLF
    16 april 2007 om 03:56 uur.

    ERKAN IK WEET NIET WAT GRIJZWOLF BETEKENT JIJ WEET ZELF NIET WAT ERKAN INHOUD MAARGOED IK HEB GEEN ZIN HIER IN MOCROSITE KOMEN TURK4EVER

  30. Erkan
    21 april 2007 om 11:22 uur.

    communisten !!
    grijze wolf ?? leef jij voor grijze wolf of voor god ?

  31. fatih
    08 juli 2007 om 11:36 uur.

    ik zaai geen haat aan de arabische bevolking we zijn allemaal islamitisch elhamdullah ben ik moslim .
    en wrm zal ik haar zaaien aan der aarbische moslims want de profeet zelf was een arabier en arabisch is de taal cvan de koran en islam.
    maar een ding moeten de arabieren niet vergeten ze waren samen met engelsen om de ottomanenen te verslaan drm vinde vaak de turken van ja arabieren zijn niet te vertrouwen en achterbaks

  32. mocro
    30 oktober 2007 om 05:06 uur.

    ik ben een zelf een marokkaan in marokko heb je veel homo s en marokko, en en toeristen uit nederland gaan naar marokko om van sexindustrie gebruikte maken in marokko, marokko is net als thailand waar ze sex hebben tfoeee kufars en vooal marokkaanse zenders,

  33. Iraqi-kurd
    24 november 2007 om 09:36 uur.

    Abdell…….
    Als jullie goede broeders van ons waren ..hadden jullie vroeger jullie hoop niet aan de Britten gesteld..(voor een eigen staatje)…
    Wij zijnsociale turken…..we behandelen de koerden ook niet als honden…en de genen die we als honden behandelen zijn teroristen.!!! Tegenwoordig hebben de koerden meer vrijheid op (belangrijkste-)pers en andere zaken…ennuh die eerwraak die je bedoelt komt alleen bij de koerden voor !!!

    Deryia

    Die abdel heeft gelijk jullie behandelen kurden als honden jullie denken jullie zijn beste land van de wereld en bdoel je pkk als terrorist?? nou neej
    hun willen meer rechten voor de kurden die in turkije wonen jullie zetten gelijk een kurd in gevangenis als ie eenmaal zegt ik ben eenm kurd en mn taal is kurdish als je in turkije woont moet je turk wonen
    en die ata turk trouwens is niet eens een moslim
    hij wou jullie gwn in joden veranderen
    ik heb zelfs van turken zelf gehoord dat hij astaghfirallah de heilige quran in wc heeft gegooid en hem noemen jullie de vader van de turken
    en eerewraak komt tog bij jullie ook voor
    en niet alleen de de kurden die in turkije wonen 😉
    jullie zijn gw rasisten
    behandel elke moslim als je broer of zus 😉
    en jah bewijzen van dag der oordeels staat meer moslims gaan moderniseren
    turkije heeft hoofdoek dragen verboden in eigen land in scholen:S
    noem je dat goede moslims??
    en ze willen bij europa horen en billen likken van de joden daar 😀
    mo7iem kijk in nederland ook
    hoeveel turkse meisjes dragen nog hoofdoek??
    en je ziet alleen marokaanse meisjes nog hoofdoek dragen respect voor marokanen (L)

  34. lara
    18 december 2007 om 01:52 uur.

    Ik zeg het voor iedereen; Niemand kan er mee bemoeien met iemand anders cultuur, religie, uiterlijk enz.
    Wees eens tolerant, jullie weten niets van geloof rechten ofzo bemoei met uw eigen geloof oké trouwens er wordt veel gezegd dat Turken ongelovig zijn maar het is heelemaal niet waar. Gewoon omdat ze geen hoofdoek dragen denken jullie dat ze gewoon maar hoertjes zijn ofwa. Wat jullie doen is verboden en dat is dat jullie veel roddelen achter de turken. Kijk eens naar jullie zelf jong. Jullie zeggen altijd dat de Marokkanen geloviger zijn dan de Turken, maar moet ik jullie wel iets zeggen? Bidden jullie wel 5 keer per dag: niet iedereen hoor, door jullie roddels verpesten ze ons. Iemand die wel gelovig is of nie zit het tussen Allah en de mens Maar niet tussen de marokkanen en de Turken. Jullie hoeven dat ook niet te zeggen tegen ons. in Turkije mogen ze geen hoofdoeken dragen omdat het wettelijk verplicht is en er bestaat ook imam hatip scholen voor meisjes die hoofddoeken willen dragen. Racisten zijn de terroristen die Turkije in hun hand willen. Maar dat gaat niet zomaar hoor Iraqi kurd.

  35. muhammed
    09 januari 2008 om 11:32 uur.

    weetje die marokkanen moeten niet veel lullen over turken en niet iedere keer zeiken van turken dit turken dat.
    iereen is verantwoordelijk voor zichzelf .
    jullie kunnen alleen maar overlast veroorzaken in wijken en buurten en maar rondhangen en nederland steeds maar een slechtere naam geven.
    sorry maar dit is gewoon een harde feit door jullie worden ook andere allochtoonse groepen zwart gemaakt door de nederlanders .
    Vaak zeggen jullie van turken durfen niks turken zijn geen goede moslims alsof jullie allemaal goeie moslims zijn.
    Ik heb genoeg marokkananse hoeren gezien weetje wel vaak dragen jullie wel hoofddoek dat is wel waar als ik eerlijk moet zijn maar toch doen jullie allemaal dingen die helemaal niets met islam te maken heeft zal ik er een paar noemen,stelen ,ruziezoeken ,enz.
    Ik mag marokkanen bijna niet meer zelf ben ik van turkse afkomst en 15 jaar
    maar goed ik ga me heer niet verde bezig houden.

  36. diegek
    17 januari 2008 om 08:58 uur.

    overvecht

    ABDEL JONGEN NIET ZO KINDERACHTIG TURKEN DOEN HUN BEST ,WE MAROKKAANEN WILLEN NIET STUDEREN ALLEEN MAAR GROEPJES VORME EN BUUTEN HANGEN DAT IS WAT WE KUNNEN ……..

    diegek:
    dat is zekern een turk
    marokkanen gaan niet zo nep over zichzelf prate
    echt een izan

  37. snaatje
    17 januari 2008 om 09:24 uur.

    watte a fock hebbe jullie mannn wat prate jullie truken 1ste punt: wie sijn de gene die opkomen voor hun geloofregten heah ik bedoel maar hoor maar ik heb nogh geen een turk wallah nog geen een truk gehoord seggen van kijk wat wilders doet.. alleen marokkanen segge daar wat van en als een marokkane ergen sbij betrokke iss is het gelijk errg en als het een turk iss maak nii uit…weet je wrom die kaasje gebruike die turke verrot jullie likke gwn hun bille verrot wat is dat turkije noemt sig self een islamitisch land iwa wrom geen hoofddoek op sgool wajooh wat een goei islamitish land segh wrom prate turek nii over maatschappij heah het iss juist andersom altijd marokane slegt vndg had ik nogh discussie op sgol mt een truks meisje segt se ik heb een keer een slok bacardi genomen eh hoer je weet is haram wrom drink je dan ja om te kijken off lekker iss ofnnii se segt is beter als ik nu proef dan dat ik later heelveel drink maar een goed moslim weet dat het nii magh dan wrom sou je het alsnog drinken. en wrom vasten turtken nii in de maand ramadan heah in de ramdan sie ik alleen maar truken roke en drinken heah se segge ja wij vasten aps in februari ofsoo was dat gwn verrote shit!!

  38. snaatje
    17 januari 2008 om 09:54 uur.

    watte a fock hebbe jullie mannn wat prate jullie truken 1ste punt: wie sijn de gene die opkomen voor hun geloofregten heah ik bedoel maar hoor maar ik heb nogh geen een turk wallah nog geen een truk gehoord seggen van kijk wat wilders doet.. alleen marokkanen segge daar wat van en als een marokkane ergen sbij betrokke iss is het gelijk errg en als het een turk iss maak nii uit…weet je wrom die kaasje gebruike die turke verrot jullie likke gwn hun bille verrot wat is dat turkije noemt sig self een islamitisch land iwa wrom geen hoofddoek op sgool wajooh wat een goei islamitish land segh wrom prate turek nii over maatschappij heah het iss juist andersom altijd marokane slegt vndg had ik nogh discussie op sgol mt een truks meisje segt se ik heb een keer een slok bacardi genomen eh hoer je weet is haram wrom drink je dan ja om te kijken off lekker iss ofnnii se segt is beter als ik nu proef dan dat ik later heelveel drink maar een goed moslim weet dat het nii magh dan wrom sou je het alsnog drinken. en wrom vasten turtken nii in de maand ramadan heah in de ramdan sie ik alleen maar truken roke en drinken heah se segge ja wij vasten aps in februari ofsoo was dat gwn verrote shit!!

  39. Iman
    04 februari 2008 om 11:51 uur.

    Abdel ik citeer jouw woorden (oftewel de woorden die je gefluisterd kirijg van de Saytan)
    ,,Turken noemen wij niet voor niets atrak ,als zij moslims waren dan hadden zei de arabische taal als moedertaal ! , en schrijven zei van recht naar links.

    Wil jij nu beweren dat je ook in AL de woorden van de profeet Muhammed (s.a.v) gelooft!!!! Want hij zei:,, Een Arabier is niet beter dan een niet Arabier en een niet-Arabier is niet beterder dan een Arabier.” Ik denk dat je een probleem heb met het interpreteren van zijn woorden.

    De Saytan vind zichzelf ook beter dan de mens, en een van zijn intensies is om moslm tegen een moslim op te zetten. Jij bent daar een duidelijke voorbeeld van.

    Ik ben een Turk , ik hou van Marokkanen en heb ze nooit gehaat ik heb ze ook altijd als men zusjes en broertjes gezien en zal het ook altijd doen want ik weet dat er nog altijd Marokkanen en Turken zijn die van elkaar kunnen leren ipv elkaar te bekritiseren en wiel samen in vrede kunnen leven, onlangs dat er helaas typen zoals jij er tussen zit.
    Ik hoop dat je ooit ‘geestelijk nog geneest’, InsAllah voordat je je ziel met haat inlevert..

  40. Moslim
    01 oktober 2008 om 04:55 uur.

    Beste broeders en zusters,

    Ik vind het verbazingwekkend om dit alles te lezen. De ene afkomst heeft kritiek op de ander. Ik denk dat onze zwakte JUIST daar zit!! wij kunnen elkaar moeilijk succes gunnen. Ik ben van Turks afkomst en ben daar trots op! Ik verdiep mij in onze geschiedenis en leer daar heel veel uit. als ik lees wat het Ottomaanse rijk heeft betekend voor het geloof en voor de moslims (waaronder ook het Marokkaanse volk) dan krijg ik kippevel en wordt inderdaad zoals een ieder Turk trots op het Turk zijn. Ataturk heeft bij mij ook een apart plekje maaaar ALLAH staat toch boven alles. Ik wil niet praten over turken marokkanen of Afganen, ik wil het hebben over wij MOSLIMS (met al onze zonden). Als we daarmee beginnen, dan hoop en denk ik een goed start te maken, in het stoppen van de strijd, van de ene volk is een beter moslim als de ander. MOSLIM broeders en zusters aub wees er trots op als je van overtuigt bent dat je volgens de maatstaven van het geloof leeft. als je ziet dat een ander broeder of zuster verdwaald is of dreigt te verdwalen, praat dan met die gene en geef hem of haar advies, praat die gene moed in zodat hij/zij zijn/haar iman weer terug wint (afkomst mag er absoluut niet toe doen). Ik zie liever een Moslim in een moskee zitten als in de gevangenis(afkomst doet er niet toe). Het doet mij als moslim pijn als ik de opmerkingen lees die ons verdelen. Probeer aub niet als volk te concurreren als het gaat om geloof want hoe meer Moslims op de wereld hoe beter het wereld insjallah zal worden. Broeders en zusters het wordt nu tijd om handen in 1 te slaan. Corrigeer me als ik verkeerde woorden heb gebruikt. Iedereen IED MUBAREK toe gewenst!

  41. iedereen 1 wrm doen marokanen zo ? tegenover Turken wrm haten ze ons ?
    14 oktober 2008 om 01:52 uur.

    ADIL , Heb jij soms een Marokaan in een Turkse slager gezien aangezien dat het haram is in jullie ogen geloof me . Mensen zoals jij zullen snel honger lijden.

  42. iedereen 1 wrm doen marokanen zo ? tegenover Turken wrm haten ze ons ?
    14 oktober 2008 om 02:00 uur.

    hey jullie noemen ons Joden awel ik vraag me af wrm julie een ster hebben die het vorm van Isrielische vlag is ?????????????????????????????????????? jullie mensen zijn zo erge mensen die niks anders kunnen dan rodellen en ATAURK heeft nog nooit een Koran in de wc gegooid wie dat zegt zijn extreemrechtse moslims die niet wilden moderniseren . ATATURK BLIJFT DE VADER VAN TURKEN EN IK BEN TROTS DAT IK EEN TURK BEN .ALS IK MAG VRAGEN WAT HEBBEN JULLIE ALLEMAAL GEDAAN IN JULLIE GESCHIEDENIS BRITSE KLEREN DRAGEN OM DOOR BRITTEN TE …………. towbe estahfoerlah.

  43. iedereen 1 wrm doen marokanen zo ? tegenover Turken wrm haten ze ons ?
    14 oktober 2008 om 02:02 uur.

    jullie moeten nog blij zijn dat je nog een moskee krijgt op een woestijn ..!!!

  44. KEMALIST TURK
    18 februari 2009 om 08:51 uur.

    Abdel, wie ben jij om over Ataturk te praten jongen? Wat weet jij van hem om over hem te praten? Ik verzeker jou, als je dat tussen Turken doet, je er niet meer levend uitkomt!

    De Islam word het beste gepraktiseerd door Turken, misschien is dat voor jullie modern, maar wij zij geen woestijnratten, wij gaan mee met de tijd en praktiseren de Islam op de meest sociale manier.

    Waarom zouden wij arabisch moeten spreken om een goede moslim te zijn? Ten eerste; WIJ ZIJN GEEN ARABIEREN, ten tweede; ONZE MOEDERTAAL IS TURKS EN GEEN ARABISCH, en ten derde; ONS SCHRIFT IS NIET ARABISCH DUS HOEVEN WE NIET VAN LINKS NAAR RECHTS TE SCHRIJVEN.

    Wat denken jullie wel he? Denken de arabieren dat ze ons kunnen assimileren? Verarabiseren? Vergeet het maar, wij zijn de kleinkinderen van de grote ottomanen, wie the f*ck zijn jullie in Godsnaam?

    Dat berbers en amazaghen, noren zijn geassimeleerd en verarabiseerd door een stelletje arabieren in noord-afrika, wilt niet zeggen dat de Turken zo trotsloos zijn om dat toe te staan.

    WIJ assimileren, niemand assimileert ons! Begrepen? En nou opzoute..

  45. Charif
    19 februari 2009 om 12:03 uur.

    VOORLOPIG ZEG IK DIT ALS MAROKKAANSE ARABIER!!!

    ALLE ARABISCHE KONINGEN, PRESIDENTEN EN LEIDERS HEBBEN TIJDENS DE AFSLACHTING VAN ONZE BROEDERS TIJDENS HET GAZA OFFENSIEF IN DECEMBER 2008 GEEN ENE REET UITGEVOERD.

    ZE SCHETEN IN HUN BROEK EN KUSSEN HEDENDAAGS DE ASS VAN israel en AMERIKA.

    DE PRESIDENT VAN TURKIJE ERDOGAN DACHT HIER TOTAAL ANDERS OVER EN HAD ONGELOOFLIJKE SCHIJT AAN DE 2 BOVENVERMELDE LANDEN. HIJ HEEFT HIERMEE DE HELE WERLED WAKKER GESCHUD!

    ERDOGAN IS ECHT EEN VENT MET BALLEN HEB ERG VEEL RESPECT VOOR DIE MAN EN DAT KAN IK OVER DE ARABIEREN NIET ZEGGEN.

    TFOE VOOR DE ARABISCHE LEIDERS IN DE WERELD STELLETJE JODEN EN ZAKKEVULLERS DAT HET ZIJN!!! SCHAMEN MOETEN ZE ZICH!!

    Ik denk dat het wel duidelijk is en er zijn er vele vele die dit met me eens zijn!!!!!

    Respect aan de Turken!!!!!

    Charif

  46. Charif
    19 februari 2009 om 12:21 uur.

    KEMALIST TURK

    Ik ben het totaal niet eens met wat mijn broers Marokkanen hier negatief schrijven over Turken en AtaTurk.

    Je kunt lezen wat ik hierboven schrijf over jullie president Erdogan!!!!

    Dat is punt 1:

    Maar wat jij hierboven schrijft over dat wij Marokkanen woestijnratten zijn, de Islam word het beste gepraktiseerd door Turken, Noord Afrika trotseloos is en uitspraken als “wie de fuck zijn jullie in godsnaam zijn uitspraken en opvattingen die ik regelrecht naar de prullebak verwerp.

    Ik ga er verder niet op in omdat het werkelijk waar zo een diepgaand niveau heeft bereikt dat ik niet behalen vanweg de diepte!

    Ik wil je alleen meegeven dat het absoluut FOUT is als men de Turken en AtaTurk bekritiseren maar dat jezelf ook een hele negatieve foute zelfbeeld hebt over de Arabieren??

    Dat is punt 2:

    Wij moeten elkaar als Arabieren en Turken juist respecteren en steunen als broeders snap je en niet vernederen.

    Hollandse racisten lachen zich rot hierop en drinken hier een biertje op!!

    Charif

  47. Meryem.
    10 april 2009 om 06:37 uur.

    TURKEN & MAROKKANEN ZIJN HETZELFDE

    BIJDE MOSLIMS ELHAMDULILLAH

    1 VLAG 1 UMMAH VERGEET DIT NOOIT

  48. nazz
    14 juli 2011 om 01:43 uur.

    Erg jammer een late reactie…

    Ik wil zeggen wat charif heeft gezegt is echt mooi. Marokanen hebben wel gelijk over turken waarom verboden is hoofddoek te dragen een regel van ataturk jammer dat die slechte dingen deed voor de islam. En dan de otomaanserijk kijk daar moet je dus echt je mond over houden, want zei waren degenen die over de hele wereld islam wouden verspreiden en met islamitische regels wouden leven en in de otomaanse rijk was ons taal wel arabisch het veranderde pas toen ataturk kwam ik wil ataturk nie zwart maken maar voor de islam heeft die echt slechte dingen gedaan. En echt de seytan buigt en de joden klappen voor het gedrag dat we als moslim tegen elkaar tonen. Vergeet nooit MOSLIMS ZIJN BROEDERS

  49. nazz
    14 juli 2011 om 01:48 uur.

    Sorry ik bedoelde dat ataturk niet echt goeie dingen heeft gedaan voor de islam

  50. barbaar
    14 juli 2011 om 02:23 uur.

    arabieren en berbers zijn broeders wij lossen onze problemen zelf op dat hebben we al sinds de komst van de arabieren en de islam in marokko al gedaan daar hoeft geen stink turk zich mee te bemoeien !

  51. barbaar
    14 juli 2011 om 02:30 uur.

    charif jij bent echte zemer zonder enkele eer ! hij scheld je land uit en je juight hem toe jij KELB.