MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

RAM Piloten moeten eten tijdens Ramadan

24 november 2006 | in Economie, Geloof | 15 Reacties

Reis naar MarokkoDe Marokkaanse vliegtuig maatschappij Royal Air Maroc (RAM) dwingt haar medewerkers om te eten tijdens de vastenmaand Ramadan. Dat is zaterdag te horen in het radioprogramma De Horizon van de Nederlandse Islamitsche Omroep (NIO).

“Ook moslima’s die een hoofddoek dragen krijgen geen werk binnen het bedrijf en bidruimtes zijn afgesloten. Bovendien moeten ze wijn schenken tijdens deze heilige maand”, zegt fractievoorzitter El Habib Choubani van de PDJ (Parti de la Justice et du Développement), in het programma ‘De Horizon’.

Choubani roept Moslims op om RAM niet te boycotten, maar spoort hen wel aan om Royal Air Maroc duidelijk te maken dat zulke maatregelen niet gepast zijn.”Ik roep iedereen op om te protesteren tegen dit beleid. Dit past niet bij een vliegtuigmaatschappij die een islamitisch land vertegenwoordigt”, aldus de leider van de PDJ.

In De Horizon komen zowel Royal Air maroc, PDJ en een ex-stewardess aan het woord. Het programma is te beluisteren elke zaterdag tussen 19.30 en 20.10 op Radio 5.

Er zijn 15 reacties

  1. bobo
    24 november 2006 om 02:56 uur.

    hahaha nu pas komt PDJ achter dat zo is

  2. khalid
    24 november 2006 om 09:54 uur.

    Het is sowieso een feit dat er in de koran staat dat wanneer je op reis bent of ziek bent je niet hoeft te vasten. Indien je jezelf wel in staat acht om te kunnen vasten dan is het zeker ongepast voor een maatschappij in dienst van een Islamitische land om dat te verbieden.

  3. Rebatti
    24 november 2006 om 09:55 uur.

    Boycotten die handel voor mij geen RAM meer.

  4. khaled
    24 november 2006 om 11:12 uur.

    Het is PJD en geen PDJ.
    Ik vind het niet gek dat een piloot eet als hij/zij vliegt. Het besturen van een vliegtuig is een grote verantwoordelijkheid. Je kunt niet met het leven van tientallen mensen spelen. Ramadan kkun je inhalen, levens kun je niet terughalen.

  5. abdel
    24 november 2006 om 01:13 uur.

    selam

    hallo khaled wat je schrijft is waar , maar kun je het met mij eens zijn dat het inhalen niet altijd wordt uitgevoerd!
    en dat het gaat verwateren , en des te vaker men dat doet , men ook op een dag besluit om afstand te nemen van de islem waarden ?

  6. samadie
    24 november 2006 om 01:39 uur.

    dan moeten we heel marokko boycoten, overal heb je hoeren drug en drank.
    ojah als we het maar niet zien

  7. mhamed
    24 november 2006 om 02:01 uur.

    dat is al 15 eeuw bekend hoor.nu pas komt die ram met info.

  8. bobo
    24 november 2006 om 02:12 uur.

    ik vind PDJ meer zorgen moet maken over Rachewa en kinderarbied , onalfabitisme ,armoe,werkloosheid, dan hoofddoekje in RAM

  9. Han Poelstra
    24 november 2006 om 02:37 uur.

    Zou ik een een vliegtuig stappen bestuurd door een een piloot met een lege maag?
    Dacht het niet?

  10. rachid
    24 november 2006 om 03:14 uur.

    Beste Khaled,

    Het is nog steeds aan de piloot zelf om dat te bepalen. Dus niemand mag voor je beslissen dat je NIET MAG vasten. Die drie uur vliegen is niet wat er verstaan wordt als met de auto naar Marokko of wat ze vroeger deden lopen of te paard. dat is pas een reis en niet even drie uur of minder gaan zitten.
    Ok, laten we zeggen dat als men vast dat hij minder consentratievermogen heeft en dus moet eten om te kunnen vliegen. daar kunnen we over discusseren, maar waarom MOET een moslima haar hoofddeksel, die verplicht is in de islam, het verbieden. Omdat de westerse reizigers dan zich ongmakelijk gaan voelen of onveilig? Waarom is het verplicht om alcohol te schenken?
    Zoveel open vragen, maar uiteindelijk is er maar 1 antwoord op al die vragen. Namelijk dat ze de Islam willen uitroeien maar de geschiedenis heeft ons geleerd dat vele malen het geproberd is maar de religie van de Aller Grootste zal nooit ten onder gaan. Welke wetten ze ook verzinnen, welke stappen ze ook nemen, wij zullen aan onze geloof houden en de regels nakomen en we zullen onze geloof verdedigen én verspreiden.

    Mijn oproep, alhoewel dat nooit gelezen zal worden, vraag ik onze koning Mohammed VI, Moge Allah hem beschermen, om onze religie met alles wat hij in zijn bezit heeft te verdedigen en deze Anti (Wilders) Islam regels en wetten omver te gooien en De rechtvaardigste wet (Sharia) invoeren.

  11. skery
    24 november 2006 om 05:33 uur.

    kahlid het wat was vroeger er bestond geen vervoer alleen paarden en ezels(marokko) nogsteeds shab ezels denk na

  12. Saida
    24 november 2006 om 11:10 uur.

    @Bobo

    Wie zegt dat ze dat niet doen????

  13. Mhemed
    26 november 2006 om 09:16 uur.

    Djazzak allaho gairen RACHID voor je opmerking.

    De mens houdt liever en veruilt het korte plezier van de wereldse lusten dan voor een langdurig plezier van het hiernamaals(djena). Men kan merken dat sjaitaan ( a3oedoe bilah)langzamerhand regeert over de mensheid. Maar dat is uiteraard te verwijten aan de mens en Allah swt waarschuwt ons in de koran over deze vijand van ALlah. Allah zal de huichelaars met het grootste straf straffen. Wat zal de hel geweldig worden gevuld met huichelaars !!.. De mens zal dan zeggen. ” jakoeloe jaletynie kedemtoe li7ajatie ” ( Hij zegt; ” Wee, had ik maar goede daden verricht tijdens mijn leven )

  14. rotterdamzuid
    01 december 2006 om 02:55 uur.

    zo ik ben het echt met rachid eens hij is de enigste hier die wat zinvols heeft gezegd
    ps: BOYCOTTEN DIE ROYAL AIR MAROC

  15. tfoe