MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Zes maanden cel voor Duitse missionaris

30 november 2006 | in Geloof, Marokko | 22 Reacties

christendomEen Christelijke Duitser van Egyptische komaf is dinsdag tot zes maanden cel veroordeeld in Agadir omdat hij heeft geprobeerd Marokkaanse jongeren tot het christendom te bekeren. Dit is van bronnen bij justitie in het Noord-Afrikaanse land vernomen. Het officiële Marokkaanse persagentschap MAP bevestigt het bericht.

De veroordeelde Noshi Yassa (64) heeft meerdere jongeren op straat aangesproken. Nadat hij boeken van christelijke missionarissen heeft uitgedeeld aan de jongeren, is hij gearresteerd. De politie nam daarop een kijkje in zijn hotelkamer. Daar werden andere boeken en cd’s gevonden, die tot bekering naar het christelijk geloof riepen.

In het voornamelijk islamitische Marokko zijn andere godsdiensten toegestaan, zolang niet actief bekeerlingen worden geworven, aldus nu.nl.

Er zijn 22 reacties

  1. Karim M.
    30 november 2006 om 07:22 uur.

    Beetje extreem vind je niet?

    Oke, Islam is ons mooie geloof waar we trots op zijn…
    Maar iemand met een ander geloof 6 maanden straf geven vind ik overdreven.
    Wij krijgen ook geen celstraffen als we iemand in Nederland een koran in zijn hand duwen en hem over ons mooie geloof vertellen.

    En ik dacht dat Marokko steeds democratischer werd…

  2. Ali
    30 november 2006 om 09:53 uur.

    Uiteraard weten we niet zeker of dit het juiste verhaal is. Ik ken namelijk verhalen van missionarisen die bijvoorbeeld aan hele arme mensen geld aanbieden in ruil voor bekering. Missionarissen kunnen zeer agressief zijn in hun drang tot bekering. In dit geval vind ik 6 maanden nog een milde straf.

  3. hassan
    30 november 2006 om 11:04 uur.

    Even omdraaien: Koran uitdelen op staart en christenen proberen te bekeren in NL.
    Als zoiets (als hierboven) met ons hier in Nl zou gebeuren, zouden wij heel hard roepen: Islamofobie en discriminatie.

  4. studente
    30 november 2006 om 01:30 uur.

    Dit vind ik zelf ook overdreven.. hij heeft het recht om mensen aan te spreken ed.. folders etc.. uit te delen.. zolang er geen dwang s.. dus vrije keuze..

    Je bent een moslim of niet.. nou dan kun je het heus wel aan om iemand te verdragen die folders ed… uitdeelt.. thats his problem! Zolang je er zelf maar niet op ingaat of niet..

  5. brownie
    30 november 2006 om 02:27 uur.

    je kan het ook anders bekijken…die man weet perfect dat mensen proberen te bekeren een misdaad is in Marokko.
    anyway, had die dat in pakweg Indonesie of saoudie Arabie gedaan dan had ie wss de doodstraf geriskeerd…dan valt 6 maanden eigenlijk nog mee.

    krijgen wij in Belgie en Nederland niet te horen dat we ons aan de regels van dit land moeten houden ? ik doe dat dus dan moeten zij dat in Marokko ook maar doen he.

  6. Ali
    30 november 2006 om 03:29 uur.

    Als zoiets in nederland zou gebeuren dan zou de regering het “werving voor terrorisme” noemen en beland je minimaal 5 jaar in cel.

  7. fatima
    30 november 2006 om 03:48 uur.

    Hassan je hebt gelijk. Maar zoals Ali het al zei, verhaal is volgens mij heel anders. Ik heb idd ook eerder gehoord van mijn oom dat arme mensen geld krijgen in ruil zich in christendom te bekeren.

    Vlak voor grens van Marokko zit het vol met missionarissen die boeken e.d. uitdelen en dat neemt alleen maar toe. Erg vervelend ze blijven telkens weer maar doorhameren. En trouwens ik ben hier in NL nooit tegen gekomen dat moslims koran in handen drukt van een niet-moslim. Dat mag ook helemaal niet volgens de islam.

  8. Said
    30 november 2006 om 04:12 uur.

    Als dat geen hypocritie is, dan weet ik het niet. Het is juist dat de islam tegen hypocritie is. Wij moslims vinden het cool als wij zieltjes winnen voor ons geloof, maar andersom niet. Waarom maakt men zich druk om iemand die zich bekeert tot ander geloof? Iedereen is vrij om te geloven wat ie wilt. Uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor zichzelf.

  9. zoon van alhoceima
    30 november 2006 om 04:15 uur.

    O mensen! Waarlijk jullie Heer is Eén en jullie vader (Adam) is één. Een Arabier is niet beter dan een niet-Arabier, en een niet-Arabier is niet beter dan een Arabier; een blanke is niet beter dan een zwarte en een zwarte is niet beter dan een blanke – behalve in termen van vroomheid en goede daden”. (Uitspraak van de Profeet Mohamed, gemeld door Imaam Ahmad, 22391, al-Silsilat al-Saheeh 2700)

    Groeten,
    internetimam@hotmail.com

  10. studente
    30 november 2006 om 04:28 uur.

    Ja zoals Said al zei.. Iedereen is vrij om te geloven wat ie wilt. Uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor zichzelf. Kom op.. doe wat je niet laten kunt.. je gelooft uiteindelijk voor jezelf en niet voor iemand anders..

  11. Ali
    30 november 2006 om 06:25 uur.

    Wat Said zegt is niet relevant. Als moslim geloof je dat de islam het ware geloof is. Dat betekent dus automatisch dat de andere geloven volgens een moslim niet waar zijn (betekent niet dat je ze niet moet respecteren, maar dat is een andere verhaal). Als je als moslim gelooft dat een moslim die zich afkeert van de islam naar de hel gaat, dan is het juist hypocriet als je je er niet tegen verzet. Immers iemand die van zijn medemens houd gaat niet zomaar toekijken hoe zijn medemens naar de hel aan het gaan is. Als de medemens je onverschillig is dan kan ik me inderdaad voorstellen dat het je niets doet dat dit soort dingen gebeuren.

    Daarbij komt ook nog eens dat Marokko als soevereign islamitisch land het recht heeft om haar wetten te maken. Als die wetten voorschrijven dat je 6 maanden krijgt als je iemand probeert te bekeren, dan dien je je aan de wet te houden.

  12. brownie
    30 november 2006 om 07:51 uur.

    iedereen is vrij om te geloven wat ie wil maar ze moeten ook de wet van een land respecteren.
    die duitse heerschap heeft de wet overtreden punt.

  13. Suzy
    01 december 2006 om 11:42 uur.

    Het is dus duidelijk, hypocritie vier hoogtij! Van alle moslim landen in de wereld ( Maleisië, Marokko enz.) moeten wij aanhoren hoe in Nederland om te gaan met moslims. Dat wij hun afwijkende waarden en normen maar dienen te accepteren. Want daar zouden wij alleen maar van kunnen leren. Maar in die landen mensen aanspreken en ze te enthousiasmeren voor het christendom? Het gevang maar in.

  14. hassan
    01 december 2006 om 11:50 uur.

    Wet of geen wet. Het blijft voor mijn gevoel: Dicriminatie.

  15. lemin
    01 december 2006 om 07:25 uur.

    ik vindt dat in deze tyd lijnen moeten trekken de islam is ook niet echt welkom in europa als je iets over de islam vertelt of je goed bezighoud met de islam ben je gelijk n terorrist en verspreidt je islamitische gedachte ooit was europa vryheid maar nu moet marokko ook zichzelf verdedigen tegen cristenisering.mrokko we hebben geen christendom nodig en die straf is wel gepast want die man maakt misbruik van arme mensen en mensen die niks weten en waarom zouden ze zich bekeren aan n godsdients waarvan de volgelingen miljoenen moslims hebben vermoord servie> laat die egyptenaar maar piramides gaan bekeren ik vindt wel dat ie geen straf verdient misschien n verbod om in marokko te blijven en te bezoeken dat wel>

  16. ab
    03 december 2006 om 08:42 uur.

    een echte moslim laat zich niet gek maken om christ te worden zoals wy hier lezen dat zijn zwake mensen die door de knien gaan voor een kleine bedrag by mij is een moslim kan nooi christ worden
    wy probeer natuurlijk mensen te bekeren op eigen manier maar niet by de aldi te gaan staan hun .manieren zijn extrimeer vrouwen hebben probleem met een hoefdoek hier laatmaar staan koran verspreiden op straat
    die christenen hebben aan onze wetten te houden zolas ziy dat onze verplichten 6manden=6manden

  17. skery
    03 december 2006 om 11:03 uur.

    moslim die christelijk is geworden is vervloekt

  18. Suzy
    04 december 2006 om 10:50 uur.

    De laatste drie reacties geven al genoegzaam aan, waar het bij veel moslims aan ontbreekt. Er zijn moslims in Nederland, die zijn overgegaan naar het christendom, omdat ze daar namelijk wel echt medemenselijkheid ontmoeten, in plaats van de roddel en achterklap van hun moslimgemeenschap. Jammer, dat als ze er openlijk voor uit komen, ze meteen slachtoffer zijn van geweld van moslims (dreigen met de dood, ruiten ingooien, slachtoffer lichamelijk geweld). En dat komt dan van mensen die zeggen moslim te zijn. Schaam jullie!

  19. brother
    04 december 2006 om 12:24 uur.

    @Suzy

    De mensen die jij “moslim” noemt en christen worden, zijn en waren geen moslims. Want als je eenmaal een moslim bent en weet waarvoor het staat is het onmogelijk om een andere geloof aan te hangen, simpelweg omdat de Islam de enige waarlijke godsdienst is.

  20. Marouan26
    09 december 2006 om 11:21 uur.

    Het uitnodigen naar een dwalend geloof in een islamitisch regerend land moet zeker bestraft worden. Marokko geeft vrijheid aan iedereen die wil zijn geloof anders dan de islam te beleiden, maar dat betekend niet dat iemand de mensen van het licht naar het duisternis dient te leiden zonder dat de regering niets eraan doet. Hier heeft de regering goed gehandeld en de bedreiging voor ons geloof in ons land tegen gehouden. Zeker als degene weet dat hij dat niet ongestraft kan doen dan vind ik dat hij weet wat de consequenties kunnen zijn; immers God heeft iedereen hersens gegeven om na te denken.
    Moge Allah ons leiden naar het rechte pad en niet het pad van degene die vervloekt zijn en de verdwaalden.
    Amien

  21. skery
    10 december 2006 om 12:40 uur.

    christelijkdom wil moslims vermoorden

  22. Nadir
    11 december 2006 om 11:35 uur.

    Vergeet niet dat de bezetting van de veel landen het gevolg is van dit werk. Marokko gaf ooit Fransen de vrijheid om in Marokko te vertellen over hun religie. Toen ze na jaren niemand kondern bekeren en zelfs missionarissen tot de Islam te zijn overgestapt, heeft Frankrijk besloten Marokko binnen te vallen.

    De 1ste en 2de wereld oorlogen zijn ook het gevolg van missionarissen werk. De vele landen die bezet werden zijn puur bezet om ze te bekeren. Bovendien wat heeft het voor zin om in Marokko mensen proberen te bekeren? Hebben ze de hoop in eigen land opgegeven? Of ze beledigen je of ze proberen je te bekeren… Ik ben het eens met voorgaanden… hun werk is gevaarlijk, het is emotioneel werk. Als je vaker wordt afgewzen dan wordt je hart van steen en kan je allerlei “rare” dingen uithalen. Dus weg er mee!

    Ik blijf de straf wel fors vinden. Ben wel trots op Marokko dat hij zulke praktijken niet duldt.

    Nooit meer bezetting!

    gr,