MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Acht jaar cel voor Samir A.

01 december 2006 | in Maatschappij | 24 Reacties

Samir A.In het Piranha-proces is Samir A. tot acht jaar cel veroordeeld. Zijn medeverdachte Mohammed C. is veroordeeld tot vier jaar cel. Het OM eiste vijftien jaar tegen de beide verdachten. Volgens de rechters heeft de 20-jarige Marokkaan zich schuldig gemaakt aan het voorbereiden van een terroristische aanslag.

Hij zou van plan zijn geweest aanslagen te plegen op politici en het gebouw van de inlichtingendienst AIVD. Hoewel hij al vaker voor de rechter heeft gestaan, is dit de eerste veroordeling voor A. Het Openbaar Ministerie had vijftien jaar celstraf tegen hem geëist. De groep rond Samir A. is echter geen tereurorganisatie, zoals het OM wel graag had gezien.

Er zijn 24 reacties

  1. Mustafa Elghalid
    01 december 2006 om 02:04 uur.

    terechte straf,

    Dit soort mensen hoort niet thuis in de maatschappij

    rechtvaardigheid is geschiedt

  2. friba
    01 december 2006 om 06:30 uur.

    Terecht, jammer dat de groep rond Samir A. niet aangemerkt kon worden als terreurorganisatie. Deze mensen zijn een stinkende zweer in onze samenleving.

  3. bourkief
    01 december 2006 om 06:33 uur.

    Is zo voorbij mijn 4 jaar zijn zo snelvoorbij gegaan
    alsof het gister was hamdoelilah

  4. hassanhasson
    01 december 2006 om 07:36 uur.

    {zucht}, het is tijd voor Sinterklas en zijn zwarte Ali’s [ehh zwarte Mangas].

  5. Mo
    01 december 2006 om 10:02 uur.

    zeker terecht!

  6. CazaMaroc100%
    02 december 2006 om 12:22 uur.

    allemaal nep mocro’s hier man echt hopeloos met jullie

  7. nam
    02 december 2006 om 09:57 uur.

    Te weinig ..

    ik zou zeggen opsluiten voor de rest van hun leven of ophangen.
    Geen enkel toegoevingswaarde.

  8. romano_
    02 december 2006 om 10:50 uur.

    echt jammer
    dat ze hem zoveel geven hebben
    hoop dat hij snel vrij komt

  9. merie
    02 december 2006 om 10:55 uur.

    samir
    hoop dat je snel vrij komt
    groeten uit zaandam

  10. Toth
    02 december 2006 om 11:00 uur.

    De uitspraak van de rechter is ingegeven door het volksgericht, dwz de rechtbank heeft geaccepteerd dat het publiek had de echt juridisch correcte uitspraak, nl. volledige vrijspraak nooit geaccepteerd en heeft daaraan toegegeven. Het resultaat is een uitspraak die kant noch wal raakt, koehandel gedreven met de straftoewijzing en euthanasie gepleegd op de Nederlandse rechtsstaat met als enig grond daarvoor de publiekelijke veroordeling die de verdachten al ten deel was gevallen door het mediacircus dat rond hen is opgezet.

    De werkelijke belanghebbenden bij een heuse of gefingeerde “terreurnetwerk” zijn de Nederlandse regering, tbv het mobiliseren van de publieke opinie om Agressie te plegen in het buitenland onder het mom van de “oorlog tegen terrorisme,” en de verschillende delen van het veiligheidsapparaat dat voor hun budget, dat door de politieke prioriteitenstelling kan worden vastgeteld zichzelf afhankelijk heeft gemaakt voor het bestrijden van iets waarvan het bestaan al geeneens nauwe verwantschappen meer heeft met de realiteit.

    M.a.w. wat hier is gebeurd is een groot onrecht, maar een van de allerbelangrijkste rechtsprincipes nl. dat je niet veroordeeld kunt worden op iets wat je niet gedaan hebt; met het strafbaar stellen van een voornemen – en zelfs dat bewijs is hier vrijwel afwezig – is het strafrecht verworden tot een klucht, in dit geval een politieke klucht en het is diep, diep tragisch dat Nederlandse rechters een half millenium aan beschaving bij het grof vuil hebben gezet om de bloedlust van het volksgericht te stillen.

    En een nationale schaamte is het dat in de toekomst, als het te laat is en in directe zin irrelevant is geworden, ongetwijfeld aan het licht zal komen in de marges van de media, als daar dan nog steeds de allerlaatste enige echte journalisten te vinden zullen zijn.

  11. Henk-Rotterdam
    02 december 2006 om 01:00 uur.

    1. Na eisen van gemiddeld 10 tot 15 jaar is het OM in 1e instantie tevreden met de opgelegde straffen van de rechter,dit verklaren zij althans in de media.
    Toch vreemd dat als je 15 jaar eist en er volgt een uitspraak van 8 jaar en na een eis van 4 jaar en er volgt vrijspraak dat je dan tevereden bent.
    2.Dit bewijst alleen maar dat de aangevoerde bewijzen geknutseld zijn en er weinig grond is
    3. Toch vreemd dat als de raadslieden aankondigen in hoger beroep te gaan het OM ook ineens aankondigd dat zij ook in hoger beroep gaan,terwijl men tevreden was.
    Hier gaat het nu om de grondrechtelijke beginselen van de rechtstaat om deze zaak tot aan de Hoge Raad te laten doorgaan om het recht van vrijheid van gedachtengoed te handhaven,dit staat los van het feit of je het met hen eens bent of niet ,het gaat hier om grondwettelijke vrijheden die in het gedrang zijn gekomen

  12. Ayman
    02 december 2006 om 01:44 uur.

    Eigenschuld,dikke bult meneer Samir.
    Moet je maar niet voor terroristje spelen.
    Meneer dacht een soort heilige strijder te zijn op de weg van Allah.Tggggggg
    En nog wat ,domme Samir Al7imaar…..De Quraantekst die jij voorlas in die afscheidsvideo, dat gaat over 1400 jaar geleden toen Allah de onderdrukte moslims opriep om de Qurajsch te bevechten.
    En niet de mensen hier in NLof elders,het land waar je je brood verdiend ,je opleiding geniet en je recht van spreken hebt gekregen zonder in de gevangenis te belanden.
    Het oordeel van de rechter is hard maar terecht.
    Waarom loop je anders met een UZI te dreigen?

  13. Mustafa Elghalid
    02 december 2006 om 02:15 uur.

    Toth,

    Wat lul jij nou stomme idioot. Samir A en zijn bende zijn een terroristische organisatie die van plan waren aanslagen te plegen in dit Nederland tegen niet moslims maar ook tegen moslims die niet dezelfde waarden aanhangen zoals hun. Deze mensen zijn terecht veroordeeld. Als het aan mij lag had ik ze gedeporteerd naar Marokko en overgeleverd aan de gendarme die weet wel raad met dit soort mensen

  14. hassanhasson
    02 december 2006 om 02:48 uur.

    Voor 80% ben ik het met je eens maar van andere kant; de videofilm die hij heeft gemaakt, was niet gericht naar Henk Jan van X-Factor om zijn zang te etaleren.
    wij moslims leiden in NL nou eenmaal een gevoelig bestaan. rechtse rakkers met het downsyndroom proberen ons van ons rechten te ontnemen en tegelijkertijd fikse verplichtingen op te leggen.
    Samir heeft zich laten misleiden en wel door AIVD. ipv voor zijn gezin te zorgen en zich op een vredige manier zijn ongenoegen uiten, koos hij of deed hij zich voor martelaarschap te zijn, onbegrijpelijk!
    De rechter heeft zijn uitspraak gedaan en schuldig bevonden. ik wens hem veel plezier in Vught

  15. mhamed
    02 december 2006 om 03:09 uur.

    wat weten jullie nou over samir a?
    wat jullie lezen of wat de media hier er over zegt?
    samir a is een jongen zoals de anderen die hitler beschouwen als een held.
    racisten dus,,,,,,,,,,,, en waarom horen wij hier niks er over!!!!!!!!!
    een paar van jullie weten nog eens niet wat gaande hier in holland.
    doe jullie ogen open en oordel.

  16. Saida
    02 december 2006 om 05:07 uur.

    Ik sluit me geheel bij Toth aan.

  17. najat
    02 december 2006 om 07:14 uur.

    Samir sterkte!!!

    Mischien ga je na die paar jaar zien dat terorristische acties niets met de islam te maken hebben.

  18. hassanhasson
    03 december 2006 om 07:48 uur.

    Ik ben het met Toth voor 80% eens…

  19. said
    03 december 2006 om 10:12 uur.

    ik hoop dat dit de einde circus is.
    Want ik zelf vond de serie niet zo best!
    De acteurs (samir a, OM, rechters, Media opinies, Journalisten …..)
    Hebben hun doel bereikt.
    De islam geprobeerd een gewelddadige geloof te laten worden.
    Maar tevergeefs. Islam is en blijft en geloof van hedendaagse realiteiten, vol respect, liefde harmonie en zuiverheid.
    (Ik bedoel hiermee niet de huidige moslims maar het geloof zelf)

  20. said
    03 december 2006 om 10:22 uur.

    Toen onze profeet (vzmh) in Medina de vlag van Islam ophoog tilde, waren de moslims in meerderheid. Maar desondanks woonde veel joden en christenen en andere gelovige naast alle die moslims. De boodschap was toen respect en behulpzaam aan degen die deze behoeven ongeacht hun geloof.
    Wat resulteert in een harmonieuze samenleving. Sterker nog veel andere gelovige die vonden het vele malen veiliger onder die vlag te geen leven toen waren heel veel daarheen verhuisd.
    En wie was toen de eerste gebruikmaker van “het Islamitische sociale dienst” ( Sendoek mel el moslimin)?????!!!!!!!!
    Dat was een arme jood die toen niks had en die kreeg toen te eten, onderdak en veel liefde waarna hij later toch tot de islam was bekeert ( puur eigen keuzes).
    (Lekom dienikom olia dien)

  21. Saida
    03 december 2006 om 11:13 uur.

    http://www.nu.nl/…..

    Waarom hebben zij geen 8 jaar cel gekregen?
    Waarom is zelfs hun voornaam afgekort?

    Omdat het minder erg is of omdat er geen mediahetze was?

  22. Toth
    03 december 2006 om 12:26 uur.

    Wel, Mustafa Elghalid, gefeliciteerd jij weet kennelijk meer dan de rest van ons, want het vonnis luidt dat er GEEN sprake is van een terroristische organisatie, de rechter oordeelde dat er sprake was van het VOORBEREIDEN van aanslagen. En daarvoor is er uitsluitend iets wat hooguit kan worden geinterpreteerd als INDIRECT bewijs.

    Ik ben geen moslim, dus het boeit me weinig of hij ook moslims met niet-moslims zou willen treffen, begrijp je? Er is geen sprake van naiviteit mijnerzijds. Mij gaat het helemaal niet om Samir A. maar om de kwestie zelf en deze kwestie is de destructie van de rechtstaat onder het mom van terrorismebestrijding, of misschien met wat meer cynisme: het bijdragen aan het herstel na Fortuyn en van Gogh aan het internationaal aanzien van Nederland in de oorlog tegen terrorisme: “Kijk, daar in Nederland heeft men de zaken goed onder controle” Het maakt daarbij geen ene sodemieter uit of het ergens mee te maken heeft, het gaat hierbij om het imago.

    Er moeten in een strafproces dat gevoerd wordt in een rechtstaat bewijzen komen van een (strafbare) DAAD, niet van een fantasie, hoe ziek dat ook moge zijn of worden gevonden. Het twistpunt van de juridische discussie spitst zich toe op de vraag òf en in hoeverre een VOORNEMEN om een daad te plegen op zichzelf ook weer een DAAD is, dat strafbaar kan worden gesteld en dat bewijsgrond moet vinden en concrete daden dat we dan aanduiden met het VOORBEREIDEN van aanslagen. Hiervoor moest de wet speciaal worden aangepast om Samir A. te veroordelen.

    En dat is wat nu is gebeurd: ze zijn veroordeeld voor het VOORBEREIDEN van aanslagen. Hiermee kom je onmiddellijk op een juridisch hellend vlak en in dit geval gaat het gelijk mis, want er zijn geen concrete plannen in de zin van concrete voorbereidingen, d.w.z. voorbereidende HANDELINGEN, anders dan het INDIRECTE bewijs zoals bijv. dat filmpje, die op zichzelf alweer onderwerp is van controverse en verschillende en ook herroepen interpretaties van “deskundigen.”

    Het vonnis van de rechter is in de woorden van de advocaat (Koppe) inderdaad broddelwerk, de getuigen zijn totaal ongeloofwaardig, het bewijs is afwezig, het enige wat heeft geleid tot een veroordeling is de angst van de rechtbank voor publieke en politieke onrust en dat nu is wèl een ECHTE aanslag: op de Vrouwe Justitia.

  23. rachid
    03 december 2006 om 12:36 uur.

    Omdat de nadruk nu meer op moslims ligt en niet op de joden.daar valt nog geld te verdienen.althans zolang een aantal van ons nog ligt te slapen en zich dom houd als samir a

  24. NORDIN
    03 december 2006 om 11:26 uur.

    Salaam,

    Laat die nep moslim maar lekker een tijdje zitten.als hij een goede moslim had willen zijn dan had hij moeten werken en een deel van zijn loon af moeten staan voor de mensen in Palestina,of Libanon of een ander arm land, goede doelen steunen voor voedsel en medicijnen.
    de taal die hij spreekt is de taal van geweld,en daar hoort een goed gelovig Moslim zwaar tegen te zijn.

    zo’n gestoorde gek hoort zeker opgesloten te worden.

    WA LA ILAHA ILLALLHOE………….

    WALLAHOEAKBAR!!!!!!