MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkaanse studenten helpen de sint

02 december 2006 | in Maatschappij | 19 Reacties

SinterklaasMarokkaanse studenten helpen sinterklaas een handje bij het rond brengen van pakjes in enkele Amsterdamse buurten. Na overlast van opgeschoten Marokkaanse jeugd heeft de Sinterklaascentrale in Amsterdam enkele goed geïntegreerde Marokkaanse studenten aangetrokken. Sindsdien is het probleem onder controle, aldus de hoofdpiet van de Sinterklaascentrale.

De studenten gaan als zwarte piet mee de wijken in en kunnen daarom lastige jongeren in hun eigen taal aanspreken. Zo hoopt de Sinterklaascentrale de problemen onder controle te hebben.

De afgelopen jaren kregen de hulpsinterklazen vooral in Amsterdam-West te maken met jonge raddraaiers die zich baldadig gedroegen. Die bestookten de sint met seksistische opmerkingen, trapten tegen zijn auto of frustreerden de bezoekjes aan huis door op de ramen te kloppen of aan te bellen, aldus De Telegraaf.

Er zijn 19 reacties

  1. mhamed
    02 december 2006 om 12:00 uur.

    waarom moeten wij nou weer het doen????
    laat die sint met rust, doe mee of niet , bepaal het zelf ,heb respect voor een ander.

  2. hassanhasson
    02 december 2006 om 04:28 uur.

    Hij bestaat toch niet!
    Hij liegt jongens voor en wordt door dezelfde jongens gestraft. Ik heb wel begrip voor. in dit samenleving mag je namelijk niet liegen en ook geen valse identiteit opgeven.

  3. Norlaila
    02 december 2006 om 05:02 uur.

    Belachelijk!! Zelfs Sinterklaas is niet meer veilig!

  4. skery
    02 december 2006 om 05:05 uur.

    hadden die gasten niks te doen ofzo steltjes….

  5. najat
    02 december 2006 om 06:58 uur.

    Hoe komt het toch dat er altijd naar die marokaanse jongeren wordt gewezen?
    Hierdoor soms?
    Heb respect voor andermans gebruiken zo krijg je ook het zelfde respect terug.
    ( 8 van de 10 keer)

    Sintereklaas vieren doe je goed of niet die keus maak je zelf.
    Maar ga het neit voor een ander verpesten.

    Groetjes
    najat

  6. studente
    04 december 2006 om 01:45 uur.

    Ik vier sinterklaas thuis al jaren.. so??? Het is geen religieuze feest of zo net als kerst.. kerstmis zou ik bijvoorbeeld nooit vieren.. maar wat is er mis met Sinterklaas?

  7. skery
    04 december 2006 om 11:33 uur.

    sinterklaas bestaat niet a student lpus het is harem

  8. studente
    05 december 2006 om 09:41 uur.

    Uhmm.. culturele feest.. je vereert niemand of zo.. je viert het voor de sier en met cadeautjes.. het is echt niet haram..

  9. Mustafa Elghalid
    05 december 2006 om 12:32 uur.

    sinterklaas is een onderdeel van de nederlandse cultuur. Het is een culturele feest en geen religieuze. Ieder buitenlander die in dit land woont is verplicht dit feest te vieren. Anders hoor je hier niet thuis

  10. brother
    05 december 2006 om 01:44 uur.

    Mustafa Elghalid schreef:

    Ieder buitenlander die in dit land woont is VERPLICHT dit feest te vieren. Anders hoor je hier niet thuis.
    —————————————–

    Bovenstaande slaat werkelijk waar nergens op!

    Als je zo graag een soortgelijke feest wil vieren noem het dan 7akoeza en vier het niet op 5 december.

    Ik zal je ’s een hadith vertellen:

    Rasoelellah zag de joden op 10 muharram vasten en vroeg ze waarom ze dit deden. Ze antwoorden “we betuigen God dankbaarheid voor deze dag dat Moesa ons van Farao heeft bevrijdt”. Door deze antwoord heeft Rasoelellah zijn volgelingen aangeraden vrijwillig ook te vasten, omdat Moesa en zijn volgelingen toendertijd oprecht waren. Maar om onderscheidt tussen de joden (niet oprecht) in de tijd van Rasoelellah en moslims te maken moesten ze de 9de en 10de of 10de en 11de van dezelfde maand vasten.

  11. studente
    05 december 2006 om 04:14 uur.

    Mustafa, ik ben het met je eens dat een culturele feest en niet als iets religieus bedoeld, toch vind ik ook dat mensen dit feest niet hoeven te vieren als ze dat niet willen.. waarom MOETEN…????

    Als je sinterklaas wilt vieren.. prima.. daar is ook niets mis mee.. en anders als je het niet viert.. hoef je niet gelijk mensen te bekritiseren die dit feest vieren.. zoals haram dit en haram dat.. word er zo moedeloos van.. het is gewoon leuk.. pepernoten, cadeautjes, sinterklaasliedjes ed.. vooral voor kleine kinderen.. (haha ik vind het zelf ook leuk.. daar niet van)

  12. skery
    05 december 2006 om 05:56 uur.

    Mustafa Elghalid is nl of vieze marokkaanse slaaf van nl net als aboutaleb

  13. Henk-Rotterdam
    05 december 2006 om 07:24 uur.

    Als Sinterklaas niet wordt belaagd wordt hij betaald met vals geld.

  14. Mustafa
    05 december 2006 om 09:13 uur.

    he skery,

    Kom eens met inhoudelijke argumenten waarom ik volgens jou ongelijk heb in plaats van mij uit te maken voor vieze slaaf van nederland. Of heb jij soms weinig inhoud

  15. studente
    06 december 2006 om 11:29 uur.

    skery.. waarom gelijk schelden mijn god zeg!

  16. skery
    06 december 2006 om 02:26 uur.

    Mustafa Elghalid
    Ieder buitenlander die in dit land woont is verplicht dit feest te vieren. Anders hoor je hier niet thuis
    dat bej jij zulke dingen zeggen alleen nl of slaven van nl

  17. MO
    06 december 2006 om 11:48 uur.

    BROTHER: thx voor die haddith!

    Studente: lees die haddith nog een keer! misschien snap je iets van!

    Skery :je hebt helemaal gelijk man 🙂

  18. brother
    07 december 2006 om 09:36 uur.

    @Studente

    Ik zou graag willen weten of jij ook de hadith hebt begrepen. Indien je het niet hebt begrepen, en zo ziet het ernaar uit, is het moraal van het verhaal:

    Wees enigzins verschillend van degene die de Islam niet volgen.

    LAh jehdik ila siraat almoesta9in

  19. studente
    07 december 2006 om 01:39 uur.

    ja Brother en Mo.. ik begrijp de hadith erg goed.. maar in dit geval gata het om een culturele feest.. en niet om een religeuze feest..

    Allah (swt) zei ook.. dat je om mag gaan met mensen van een ander geloof.. dus met hen praten e.d. waarom zou je dan geen cultureel feest mogen vieren.. terwijl het niets met religie te maken heeft..