MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokko exporteert het meest naar Rusland

03 december 2006 | in Economie, Marokko | 13 Reacties

marokko landbouwRusland is de grootste markt voor Marokkaans citrusfruit geworden. In het jaar 2005 is volgens de Aspam (Moroccan Association of Citrus fruit Exporters) 44 % van het fruit naar Rusland geëxporteerd. In totaal ging er 236.00 ton van de totale hoeveelheid (542.000 ton) naar Rusland. Dat leverde Marokko 861 miljoen dirham in 2005, wat neerkomt op 77 miljoen euro. In het jaar 2004 bedroeg dat nog 636 miljoen dirham (57 miljoen euro).

“We zien de Russische markt als een model voor export naar andere Oost-Europese landen als Polen, Bulgarije, Hongarije en Tsjechië,” zegt Aspam-directeur Ahmed Derrab. De directeur is van mening dat zijn bedrijf het Marokkaanse label in de gedachten van de Russische consumenten moet consolideren en fixeren.

Momenteel is Derrab op werkbezoek in Rusland. Het land is volgens agf.nl een goede markt, nu die van de 25 EU-staten verzadigd raakte en er veel concurrentie van Spanje kwam.

Er zijn 13 reacties

  1. M0
    03 december 2006 om 03:11 uur.

    77 miljoen euro vind ik weinig!!

  2. said
    03 december 2006 om 09:50 uur.

    Ik merkte anders in Marokko weinig van.
    de armoede neemt alleen maar toe.
    de koopkracht is niet reëel.
    arbeidsmarkt is een chaotische markt
    en ga verder door
    de enige die profiteerde zijn de hoge pitten en de rijken (ik noem geen namen!)
    dus dat er geëxporteerd wordt; leuk en aardig ! maar de burger heeft daar geen belangen bij. In tegendeel, de beste groenten en fruit gaat dan weg en de burger zit maar met gebakken pieren.

  3. skery
    03 december 2006 om 02:08 uur.

    heel goed hoor

  4. samadie
    03 december 2006 om 02:21 uur.

    hoe meer export hoe meer werkgelegenheid. we Marokkanen moeten ophouden met van alles de schuld aan de hoge pieten te geven. dat is omdat we het zelf zo accepteren we doen namelijk niks. behalve zeuren waneer niemand ons kan horen of zien. en verder armen op elkaar en de dagen maar afslijten.
    welvaart komt niet naar jou toe. je moet het zelf afdwingen. ta7arkoe tarazakoe.
    maar ja we zijn goed in commentaar leveren. het enige wat we doen, is een keer per jaar heen de hoge pieten uithangen. en huizen bouwen die niet worden bewoond. maar de straat vol gaten laten. en de banken volproppen met spaargeld.
    maar investeren is een vies woord

  5. Saida
    03 december 2006 om 06:33 uur.

    De olijfoogst mislukte in Zuid-Europa vorig jaar. Ze kochten Marokkaanse olijfolie en plakten er made in Italy op. De olijfolie in Marokko was niet te betalen in Marokko. De schaarste dreef de prijs omhoog.

  6. skery
    03 december 2006 om 10:49 uur.

    precies saida dat is europa made in italy gebeurt heel vaak zoals tomaten holland vieze streken

  7. brother
    04 december 2006 om 12:51 uur.

    Skery, je bent altijd zo negatief 🙂 ….maar wel eerlijk. Ben je altijd sekraan? Toch adviseer ik je een andere naam te nemen. Skery klinkt zoooo vies. Ikzelf heb een hekel aan skeriya.

  8. mhamed
    04 december 2006 om 01:39 uur.

    wat je wat dat is!!!!!
    marokko is en blijft een afrikaanse land, dat wil zeggen wat wij bieden zal altijd in handen komen van europa, die hebben geld.die bepallen ook welke stickers op het produkt komt.
    de marokkaanse bevolking zal ook altijd hinder van dit soort praktijken hebben.
    met andere woorden wat over blijft en mag blijven is voor marokkaanse bevolking en soms moet je inderdaad een hoop geld voor moeten betallen. wat overgens duur komt te staan voor een persoon die geen geld heeft.
    en ook geen werk.
    natuurlijk is het beter dat marokko zijn export exporteerd op een hoog niveau naar landen zoals rusland of china.
    rijk heeft meer aan zijn aandeel dan een arme boer dat is nou juist een feit.

  9. skery
    04 december 2006 om 07:36 uur.

    marokko heeft wel geld waar wil niet investeren heel de wereld rookt onze HASJ beste ter wereld tjaa in nl wordt meer verdient aan xct dan tomaten enz

  10. Mo
    06 december 2006 om 01:41 uur.

    skery

    je hebt gelijk man, marokko veridient per jaar zo’n 1.5 miljard aan hash.. daarom vond ik 77 miljoen helemaal niks!

  11. r.o.
    06 december 2006 om 01:56 uur.

    De hasj teelt komt alleen een kleine groep ten goede, en die lopen de armere mensen gek te maken, met hun dure auto’s, villa’s en kleding etcc.
    Mijn optie zou uitgaan dat Marokko zich meer zou gaan richten op andere product. Er is een markt waar Marokko gebruik van zou kunnen maken is de off shoring markt. Marokko moet investeren in haar volk, goede opleidingen, Engels, meer talen leren spreken. Waardoor Marokkaanse werknemers hoog opgeleide interessant worden voor het bedrijfs leven in Europa en VS. India pakt op deze manier aan, het is booming. Alle banken over de hele wereld zitten in India. Mensen zijn goedkoop, hoog opgeleid, werken hard en pakken al het werk, voelen zich niet min om werk onder hun niveau te doen. Dit is een business waar Marokko op moet concentereren, het is een aantrekkelijk land, vlakbij Europa, als de bevolking zowel Frans, Spaans, Engels, Arabisch kunnen spreken en schrijven, dan kunnen zelf de concurrentie met India aan en de Oost blok landen. Helaas pindakaas, Marokkanen willen niet studeren en hun land opbouwen die willen allemaal naar Europa. En de overheid speelt hier niet sterk op in, de bevolking is te laat opgeleid, de regering moet de voorbeeld van India volgen. Die pakken het slim aan. Er is hoop, deze markt is alleen aan het groeien, in de praktijk krijg ik zoveel vragen over Marokko m.b.t off- shoring dan hoef ik alleen aan te geven dat ze het Engels niet goed beheersen dan hakken ze af. HELAAS!!!!!!!. Een startende academici verdient 400-600 euro per maand en naarmate men meer ervaring opdoet stijgt het salaris, dat is veel geld in Marokko. In India stijgen de salarissen gemiddeld met 20% per jaar.

  12. skery
    06 december 2006 om 02:29 uur.

    mo

    precies beter hasj verkopen zelfs amrikanen gaan naar marokko voor hasj of sahara (films maken)

  13. skery
    06 december 2006 om 06:00 uur.

    maar ze kopen veel dingen goed voor de winkels !!!!!! denk verder luister in nl wordt aan xct 3 miljard euro per verdient !!!!! en er wordt 26 miljard euro wit gewassen in nl!!!! dat zijn feiten nl zal dat ontkennen