MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Studenten behalen diploma Koran-reciteren

05 december 2006 | in Geloof, Maatschappij | 28 Reacties

koran reciterenVijf in Nederland wonende studenten krijgen op 18 december op de Islamitische Universiteit te Rotterdam een diploma reciteren van de Koran. Het is de eerste keer dat een zogeheten Ijazaa-ceremonie aan de universiteit en in Nederland plaatsheeft. De vijf hebben de koran leren reciteren volgens oeroude tradities die teruggaan tot de zevende eeuw, de tijd waarin de profeet Mohammed (VZMH) leefde.

De vijf studenten hebben de koran op traditionele wijze volgens diverse riwaya’s, speciale patronen, gelezen en hebben zo het recht op hun Ijazaa. Zij kunnen hun vaardigheid voortaan onder meer in de moskee tonen, aldus het Algemeen Dagblad. De opleiding duurt twee jaar. Wie die wil volgen, moet de Koran al kunnen lezen.

Er zijn 28 reacties

  1. brother
    05 december 2006 om 08:11 uur.

    Kijk, hier ben ik trots op deze 5 studenten. Ga zo door…..

  2. samson
    05 december 2006 om 08:53 uur.

    van harte gefiliciteerd.
    alhamdou lillah alhamdou lillah.

  3. studente
    05 december 2006 om 09:25 uur.

    Vind het best wel erg goed! Het is goed dat ze het kunnen reciteren.. maar kunnen ze het ook interpreteren.. dus snappen wat ze zeggen.. Merk vaak dat mensen dat vaak niet kunnen.. toch mijn complimenten!

  4. mhamed
    05 december 2006 om 11:08 uur.

    heel goed jongens en vooral ga zo door.
    alhamdoelillah,

  5. Bessami
    05 december 2006 om 12:38 uur.

    alhamdou

  6. rachid
    05 december 2006 om 12:56 uur.

    Eindelijk iets positiefs in het nieuws over onze eerlijke geloof. ik ben trots op ze en hoop Inchallah dat ze goed beloond worden zowel hier als hiernamaals.
    Kon ik maar in hun schoenen staan, en zo moet iedereen denken, vind ik, en niet ,meteen kritiek proberen te uiten.
    Zij zijn veeeel slimmer dan ons die alleen maar achter de pc zitten internetten.

  7. Mustafa
    05 december 2006 om 12:57 uur.

    dag studente,

    Het is goed dat er in Nederland interesse is voor het uit het hoofd leren van de koran. Het is niet makkelijk om in die hectische tijd dat voor elkaar te krijgen. Dus pet af! ik hoop wel dat er ook meiden tussen zitten.
    Terug naar je opmerking! het interpreteren van de koran is anders dan begrijpen: voor interpretatie moet je de nodige kennis vergaren (o.a. Arabische taal en letterkunde, regels…enz).

    groet,

  8. Mo
    05 december 2006 om 01:35 uur.

    mooie news,

    mustapha het reciteren van koran is een 3ilm (wetenschap).
    het intrepeteren van de koran is een andere 3ilm.

  9. Sihem
    05 december 2006 om 01:46 uur.

    Goed zo heren! Alhamdoelilah.
    En ik hoop dat ze ook begrijpen wat ze reciteren!
    Ik zou het ze helaas niet kunnen nadoen!
    Top!

  10. Mo
    05 december 2006 om 02:05 uur.

    met Mustapha refereer ik naar Studente.
    sorry!

  11. Gangsterberber
    05 december 2006 om 02:38 uur.

    Als ik zoiets hoor brand er iets warms in mn hart. En zeker als je ziet hoe (wij) jongeren de laatste tijd leven dan is dit gewoon nog mooier.

    thalla 😉

  12. studente
    05 december 2006 om 04:09 uur.

    oke ja dat snap ik.. maar als je de koran reciteert.. neem ik ook aan dat het ook verstandig is om ook weten/snappen wat je receiteert..

    Rachid: doordat iemand de koran kan reciteren, betekent het niet gelijk dat iemand slimmer dan de anders is.. tuurlijk ik heb er wel respect voor..
    Als iemand een betere kennis heeft over de Koran dus niet in het reciteren ervan.. zeg je dan ngo steeds dat degene die reciteert slimmer dan de ander is..????? Niet zo snel oordelen ..

    Mustafa: ja inderdaad.. best wel moeilijk vooral in de westerse wereld zoals in NL. En ja graag zou ik ook meiden willen zien die dat ook kunnen..

  13. MO
    05 december 2006 om 08:40 uur.

    Student,

    niet altijd behalve als je kundig in 3ilm Tafsir.

  14. Saida
    05 december 2006 om 10:24 uur.

    Mensen waar kan ik Koranrecitatie vinden op z’n Marokkaans? Dus NIET zoals Abdelbasid Abdelsamad.

  15. studente
    06 december 2006 om 11:25 uur.

    Mo.. ik vind dat je moet weten waar je het over hebt .. als je reciteert..
    Tuurlijk ik weet dat reciteren ook een kunst op zichzelf is.. maar weten wat je zegt.. daar gaat het om..

  16. Mustafa
    06 december 2006 om 01:50 uur.

    dag saida,

    Als je bedoelt de regels voor het reciteren, dan heb je er veel (zeven). De bekendste zijn volgens de HAFS- en WARSH-manier. Sheik Abdessamad leest volgens de HAFS-manier, maar je hebt ook een andere Egyptische sheik, al-Hosari, die volgens de WARSH-manier leest.
    Wat de ‘melodie’ betreft, heb je een speciale Marokkaanse manier en dat kun je het beste beluisteren via de Marokkaanse kanaal ‘Assadissa’.

    wassalam

  17. Saida
    06 december 2006 om 11:09 uur.

    Salamo aleikom Mustafa,

    Ik ken het verschil tussen Hafs en Warsh. Het punt is dat ik geen schotelantenne heb. Dus als je me een naam kan geven van een Marokkaanse ‘moratil’ dan kan ik het zoeken op het internet.

  18. rachid
    07 december 2006 om 08:43 uur.

    Beste Studente,

    Ik heb vaker je berichten gelezen en ik moet zeggen dat veel bewondering voor je heb. Je geeft je mening zonder een ander te beledigen, je ben kritisch en luistert graag naar tegenargumenten.
    Maar wat ik bedoel met ze zijn slimmer dan ons die alleen maar tijd doden zonder wat te leren en het belangrijkste zonder een beloning voor te krijgen door Onze Heer.
    Maar het klopt wel. Slimheid wil niet altijd zeggen dat ze dingen beter kunnen, althans zo zie ik dat en vele met mij denk ik ook.
    Maar beste Studente. het is de waarheid die we niet kunnen ontekennen, is dat je waneer je maar 1 letter Onze heilige boek citeert/leest dat je voor beloond wordt. laat staan als we zeggen dat je kennis rijker bent, en zeker als het om de eerlijkste, de ware en de vredlievende geloof gaat, Al Islam.
    Nogmaals met slimmer bedoel ik niet wat kennis betreft in het leven maar dergelijk slimmer en verstandiger wat betreft het kijk naar hiernamaals.

  19. skery
    07 december 2006 om 10:32 uur.

    mansh allah heel goed ik wordt vrolijk als ik zulke nieuws lees

  20. studente
    08 december 2006 om 10:29 uur.

    Rachid.. alleerst thnx voor je compliment.. En ik ben het met je eens.. dat als je maar 1 letter/1woord uit de Koran reciteert.. je een grote beloning te wachten staat.. Wat betreft slimmer.. begrijp ik nu wat je zegt.. begreep je eerst verkeerd.. miscommunicatie! Maar dan moet je ook toegeven.. dat het in principe ook zo is.. dat je ook moet snappen wat je aan het lezen/reciteren bent.. zoals de Koran zegt.. vergaar Kennis.. kennis in dit geval over de Koran.. dus ook snappen wat bijvoorbeeld de Soura Al Bakarah inhoudt of waar soura Al-Alaq precies over gaat e.d. Zeg zelf niet dat ik zelf alles 100% snap en begrijp.. alleen dat als je reciteert.. het in mijn ogen ook vanzelfsprekend is dat je moet weten waar je het over hebt… Mijn excuses.. als sommige arabische woorden verkeerd gespeld zijn.. spreek geen arabisch.. lees de koran alleen in het Nederlands of in het Engels.. maar snap je wat ik bedoel?

  21. hassan
    08 december 2006 om 12:18 uur.

    Studente.
    Ik ben het met je eens. Begrijpend lezen is belangrijk.

  22. rachid
    08 december 2006 om 03:49 uur.

    Beste Studente,

    Ik snap wat je bedoeld. Helemaal en je hebt gelijk als je zegt dat het beter is als je begrijpt wat je leest. Maar het is niet zo dat je MOET begrijpen wat je leest wat jij wel steeds schrijft. je zegt letterlijk dat het in jou ogen vanzelfsprekend is dat je moet begrijpen wat je leest. in mijn ogen hoeft dat niet vanzelfsprekend te zijn als je koran leest. je leest de Koran om vele redennen, het kan omdat je iets goeds wilt doen en beloning voor wilt ontvangen of je leest het om iets te begrijpen of om ander reden,dat zijn allemaal goede redenen. Natuurlijk is het beste als je leest wat je begrijpt, maar het hoeft niet. je kan ook lezen om zo de Sora’s te onthouden en het kan gebruiken bij je gebed bijvoorbeeld.
    Kortom, het is beter om te begrijpen wat je leest maar zonder te begrijpen is het ook verstandig om te lezen.

  23. studente
    08 december 2006 om 05:01 uur.

    ‘Kortom, het is beter om te begrijpen wat je leest maar zonder te begrijpen is het ook verstandig om te lezen.’ – Rachid, Oke ja.. daar ben ik het ook met je eens.. ja moeten is een groot woord en misschien de verkeerde woordkeuze.. maar goed je begrijpt mijn point of view in ieder geval! 😉

    Hassan: ja inderdaad.. begrijpend lezen. 🙂

  24. Marouan26
    09 december 2006 om 11:10 uur.

    Het lezen van de koran is iets wat iedereen zou moeten kunnen. Wat belangrijker is is het leren van het geloof zelf. Dit houd in weten wat het rechte pad is in de islam in een tijd dat velen ervan af geweken hebben. Weten wat Allah van ons wil en dit naleven. Dat is de essentie van de Islam.
    Het kunnen lezen van de koran is inderdaad en stuk kennis en de koran op een goede manier lezen is ook goed aangezien de profeet van Djibriel de koran in 7 manieren van lezen heeft geleerd. Maar het blijft een feit dat je moet weten waar de islam op rust: de vijf zuilen en de betekenis hiervan.

  25. studente
    11 december 2006 om 10:14 uur.

    Inderdaad marouan!

  26. Mustafa
    11 december 2006 om 02:57 uur.

    Beste saida,

    Probeer deze link. Daar staan een paar Marokkaanse koranlezers. Ik heb nog niet beluisterd. Laat even horen als je dat gedaan hebt.

    groet,
    mustafa

  27. Nadir
    11 december 2006 om 10:19 uur.

    Mustafa,

    Jammer dat je geen link hebt gegeven zou het zelf ook leuk hebben gevonden. Vind de Marokkaanse manier (“Wars”) heel mooi. Misschien doe ik Saida een dienst als ik hier een link plaats van “warsh” recitatoren:

    http://www.islamway.com/?iw_s=Quran&sorting=telawa_kind

    Je moet kijken bij: “رواية ورش عن نافع”. Daar staan de recitaties in “warsh” te beluisteren.

    Oh Allah wij vragen U Uw Liefde en de Liefde van hen die U liefhebben en de Liefde voor een daad die leidt naar Uw Liefde…. Amien

    gr,

  28. zaid
    13 april 2007 om 07:50 uur.

    salaam
    ik vindt het mooi dat ze het uit hun hoofdt kunnen mashallah !!!
    ik wil het zelf ook leren