MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Gesprek Aboutaleb met Islamitisch College

07 december 2006 | in Carriere, Overheid | 24 Reacties

Ahmed AboutalebDe Amsterdamse wethouder van Marokkaanse afkomst Ahmed Aboutaleb heeft volgende week een gesprek met het bestuur van het Islamitisch College Amsterdam (ICA). De aanleiding is onder meer een onderzoek van het dagblad Trouw, waaruit blijkt dat de school onderaan de ranglijst van middelbare scholen staat. Ook zijn er signalen dat het college de integratie van leerlingen niet zou bevorderen.

De onderwijswethouder houdt het ICA al een tijdje in de gaten, zei hij woensdag in Amsterdam. Recent heeft Aboutaleb nog een werkbezoek gebracht aan de school en gesproken met docenten en leerlingen.

Aboutaleb vindt het terecht dat minister Maria van der Hoeven (Onderwijs) bekijkt of de bekostiging moet worden stopgezet. Hij meent wel dat de school tijd moet krijgen om met een herstelplan te komen. “Tussen nu en juni moet het de goede kant opgaan.”

Er zijn 24 reacties

  1. Benn
    07 december 2006 om 12:55 uur.

    Jammer dat minister Verhoeven al meteen dreigt met sluiting. Deze school bestaat niet een 10 jaar. Menig school doet er jaren over om tot een respectabel niveau te komen. En die tijd krijgen ze dan ook, maar het is blijkbaar mode om alles wat riekt naar Islam neer te sabelen. Nu we Geert Wilders sterker vertegenwoordigd zien in de partij.. Zullen we elke week wel weer een spoeddebat aanvraag krijgen.. En mark my word 9 van de 10 keer zijn moslims het onderwerp…

    Ik hoop dat Ahmed Aboutaleb zijn hoofd wel koel houd en dit geval zakelijk benaderd. Als er misstanden zijn dan zullen die moeten worden aangepakt. Er zijn meer oplossingen denkbaar dat alleen het sluiten van een scholengemeenschap.

  2. tommy
    07 december 2006 om 01:11 uur.

    …Zullen we elke week wel weer een spoeddebat aanvraag krijgen.. En mark my word 9 van de 10 keer zijn moslims het onderwerp…

    en waarom is dat. omdat het 9 van de 10 keer islam betreft.

    het zijn zelf de leraren van die school die hun beklaag doen. wat vind je daar van.

    islam is vrede ondertussen word er voluit haat geprekt op school.

  3. mhamed
    07 december 2006 om 01:41 uur.

    tommy,
    zolang wij niet met respect behandeld worden zullen en moeten wij jullie als honden zien punt uit.
    ga je huiswerk maar doen en laat ISLAM met rust, zodat we jullie met rust kunnen laten, zoniet klaag dan niet.

  4. Henk -Rotterdam
    07 december 2006 om 02:03 uur.

    De schaal van beoordeling die wordt aangehouden voor de kwaliteit en resultaten loopt van 3 tot 15.
    Dan is het gemiddelde volgens mijn simpele gedachten gang en mijn beperkte inzichten een 6.
    De Islamitische school in Rotterdam scoorde volgens het onderzoek 7.3 dus boven het gemiddelde.
    Kan iemand mij als simpele ziel uitleggen hoe het dan komt dat hij op de lijst staat van scholen die ver ondermaats presteren?
    Een aantal “blanke christelijke scholen”presteerde veel lager dan de genoemde school en daar is geen ophef over
    En Tommy ,hoe gefrusteerd ben jij wel niet over moslims,hebben ze jou wat gedaan of ben je zo geboren?

  5. Ali
    07 december 2006 om 02:50 uur.

    Als het minimum 3 is en het maximum 15 dan is het gemiddelde (3+15)/2 = 18/2=9. Een 7.3 is dan wel onvoldoende.

    Maar goed, zoals eerder gezegd, je kunt niet van een school verwachten dat ze in haar beginjaren meteen net zo goed functioneert als de rest.

  6. Henk -Rotterdam
    07 december 2006 om 04:06 uur.

    Ali,ík ken deze berekening niet maar volgens mij als het minium aantal punten 3 is en het maxium 15 is de tussen liggende zone 12 punten en komt het gemiddelde op 6 wat gebruikelijk is in het onderwijs.
    Zo is het zelfs gebruikelijk dat een 5.6 wordt afgerond op 6.
    Maar het kan best zijn dat ik het mis heb.en verneem dat gaarne
    Ook is de uitleg vreemd van de onderzoekers dat scholen die wel voldoende scoorde, zakten in waardering door dat ze “meegesleept “werden door een ander.Of er moeten andere regels gelden in het onderzoek voor Islamitische scholen
    Ook ben ik het gezeik eens zat over de vormen van onderwijs wan het is in mijn optiek geen kwestie meer van leerresultaten maar eerder van een hetze tegen het Islamitisch onderwijs en daar worden door een aantal figuren en onruststokers in dit land allerlei andere zaken aan opgehangen.
    Deze figuren kunnen beter zich is omdraaien in de tijd en kijken hoe een aantal jaren geleden en nog soms een aantal ” geformeerde en andere aanhangers” hun onderwijs predikten.denk je dat wij vroeger niet op onze “smoelen “werden geslagen door de leraar of de geestelijke en dat alle resultaten toen zo goed waren.kom nou. Er is geen verschil behalve de factor tijd en die moeten deze scholen krijgen.
    Maar er lopen in dit land helaas te veel figuren rond die alles willen aanpakken om de hetze door te zetten en daar moeten we voor waken,de resultaten komen vanzelf wel

  7. souhaila
    07 december 2006 om 04:23 uur.

    dit is weer gewoon een manier om ons moslims lastig te vallen

    zoals henk-rotterdam ze er zijn zoveel christelijke scholen die nog lager presteren maar daar hoor je niks over he

    hier wordt ik dus zo boos om
    als je de islamitische scholen wilt sluiten moet je ook de andere scholen sluiten

  8. hassanhasson
    07 december 2006 om 05:33 uur.

    dit snap ik niet! ‘ Ook zijn er signalen dat het college de integratie van leerlingen niet zou bevorderen’ waar moet ik aandenken? wat, hoe, waarom?

  9. samadie
    07 december 2006 om 05:37 uur.

    Er zal toch altijd een school als laatste eindigen als je resultaten gaat vergelijken dat is nou eenmaal een uitkomst
    Maar ja als een van de tref worden islam is dan moet het dicht.
    Ik vraag me af als de slechtste school deze trefwoord niet bevatte het überhaupt in de aandacht zou komen.
    Men doet er alles aan om de islamitische scholen af te schaffen! Ik zou zeggen wees eerlijk noem het beestje bij zijn naam zeg gewoon bijzonder onderwijs mag. Behalve als het om islamitische onderwijs gaat. Weet iedereen waar die aan toe is.

    En tommy

    Ik vraag me daadwerkelijk af wat jij weet ? en waarom je op geertje hebt gestemd ? was de illusie van de LPF niet genoeg ?
    Geertje is gewoon een zakkenvuller die zegt wat jij wil horen, zodat je wat beter voelt.
    Noem mij een paar inhoudelijke punten waarom ik op hem zou moeten stemmen?

  10. mhamed
    07 december 2006 om 06:00 uur.

    en die aboutaleb is een gewoon een LUL van een vent als hij nog een vent wilt genoemd worden!!!!,door dat soort gasten die nog steeds denken dat slaverij niet voorbij is waarbij meerdere sukkel zolas die ene TOMMY het goed vinden.

  11. Ahmed
    07 december 2006 om 06:45 uur.

    Beste Henk, Ali heeft gelijk.

    Als de benedenmaat 3 is en 15 de bovenmaat is de tussenliggende zone 12. Hiervan is het midden wel 6, maar deze 6 moet je dan wel bij 3 optellen en niet bij 0 zoals jij doet. het gemiddelde in deze berekening is 9.

    Dat terzijde, het gebouw waar Ica in zit zat ik op school van 1993 tot en met 1999 in het Kca van toendertijd.
    Nu het een Islamitisch college is geworden hebben veel scholen van omliggende gebieden geklaagd want die kunnen de concurrentie niet aan.
    Kca stond toen voor Katholiek college Amsterdam overigens.

    Evenwel, er hoeft het woord Islamitishc maar in te staanh en de media smult er van…. even tussen ons islam is gewoon een hot item op dit moment. Ze begrijpen het niet en zien het als een soort sekte.

    Toen dat gedoe er was over de spotprenten, kreeg ik van een collega te horen ´ waarom zo´n ophef, jullie mogen toch ook prenten over jezus christus maken´.

    Deze persoon heb ik haarfijn uitgelegd dat Jezus ook voor ons een profeet is en wij deze niet zonder meer kunnen beledigen.

    Ik ben altijd verbaasd wat ik hoor van Hollanders over de islam

    Het enige wat dit verhelpt is meer programmas op tv , scholing. maar dit zal toch niet helpen want op tv hebben ze het alleen over wat een aantal moslims voor slechte dingen doet en koppelen dit aan de islam. Nog nooit is er een programma geweest over de inhoud van de islam. Dit zou niet slim zijn, want het negatieve is een hot item! stel dat ze alle goede dingen laten zien dan zijn de mensen niet bang meer en heb je geen hot news.

    Maar kin omhoog, niet getreurd.
    Zoals altijd is gebleken kan je integratie niet dwingen , het gebeurt geleidelijk.
    Het geen wat ze nu doen heeft het juist vertraagt, en aanzienlijk ook ; Ze hebben alle moslims juist bij elkaar gebracht, we boelen ons aangevallen en zoeken steun bij elkaar.

    Dit heeft sterke gevolgen gehad voor de integratie, dus kabinet Balkenende , bedanktttt

  12. skery
    07 december 2006 om 10:28 uur.

    mensen investeer niks in nl invensteer in marokko is beter voor je land genoten en voor je zelf kleinkinderen je weet wel hoe nederlanders (NEP)ik ben van duitsebloed nl volkslied!!!!

  13. Said
    08 december 2006 om 12:56 uur.

    Mensen hierboven die de school proberen te verdedigen moeten eens goed verdiepen in de problematiek van islamitische scholen voordat ze hier uitspraken doen. Wie proberen jullie te verdedigen? De school omdat het een islamitische naam draagt? Als je een bewuste moslim bent, dan ga je het bestuur van die scholen aanklagen omdat ze misbruik maken van de naam Islam. Als ik die school mijn kinderen toevertrouw, dan verwacht ik wat goede resultaten. Men vertrouwt de school zijn kinderen en wat krijgt men als resultaat? RIen!!! En nu opeens druven sommige mensen hier die school te verdedigen.

    Als iemand onder het niveau is, dan moet hij geen school beginnen zoals dat het geval is met veel islamitische scholen. Een trambestuurder begint een stichting en onder die stichting begint hij een paar scholen. Hij gaf die school een kenmerkend islamitische naam en dan gaan al onze onschuldige naive mede moslims hun kinderen daar inschrijven. Dat is het geval van een paar islamitische basisscholen in Amsterdam. De voorzitter die een voormalige trambestuurder was heeft honder duizenden euro’s verduisterd. Nadat hij ontslagen en aangeklaagd is voor fraude, stuurt hij nog steeds zijn kinderen naar die scholen. Geen schaamte!!!!

  14. BOBO
    08 december 2006 om 08:26 uur.

    geen christelijke scholen geen islamitische scholen geen joodse scholen sluit die shit i gewoon school zonder geloof om te voorkomen dat die geestelijke hun zieke ideen door geven aan kinderen als men wil echte integratie een samenleving.

  15. Henk -Rotterdam
    08 december 2006 om 01:34 uur.

    Beste Ahmed,
    De uitleg van bereking is mij duidelijk en de uitleg van mij zal wel komen dat ik nog met rekensystemen ben grootgebracht en op school heb gezeten die wezenlijk anders zijn dan nu. Ik leerde nog Algebra en Meetkunde dus een poosje terug Maar goed het is duidelijk.
    Nu naar de stellingen die diverse keren worden neergezet over het ondermaats presteren en het niveau van de leerkrachten.
    Ook in het reguliere onderwijs en zeer zeker op ROCen staan vaak en dat kan ik met zekerheid beamen leerkrachten voor de klas die totaal onbevoegd zijn.
    Zo weet ik een College dat beveilingsmedewerkers uit het bedrijfsleven de lessen Maatschappelijke Culturele Vorming liet geven en dat deze figuren ook nog eens het toonbeeld waren van intolerantie en onbegrip ,zeer zeker voor de Medelanders.
    Dat de resultaten goed waren is niet zo moeilijk.
    Ze namen zelf het examen af,keken het zelf na en men gaf zelf een cijfer,dus kat in het bakkie en dat voor 45 euro per uur als ingehuurde kracht.
    Dus de kwaliteit is ook in het openbare onderwijs en andere instellingen ver ondermaats maar de controle verloopt daar gewoon anders en de benadering is gewoon anders door de overheid.
    Men gaat uit teveel van de gedachten dat er op de Islamitische scholen iets mis moet zijn en in plaats van als men misstanden constateerd er op in te spelen en te zorgen dat er verbetering komt en gaat aansturen zoekt men liever de openbaarheid en daar mede trapt men dan weer gewoon naar de gelovigen en beseft men niet dat deze daar door hoe langer hoe meer in een teruggetrokken samenleving komen.
    Het is niet goed te praten dat er mensen zijn die misbruik van de situatie maken en de boel besodemieteren en daar moet ook keihard tegen worden opgetreden,maar men kan ook niet ontkennen dat er geen eerlijke kans is gegeven aan het Islamitisch onderwijs om dat goed en kwaliteitsgebonden van de grond te krijgen.
    De angst van en voor de Islam is een van de redenen die hier voor zijn aan te voeren en zeer zeker de onbekendheid daarmede.
    Ik zelf heb altijd het idee gehad dat na de val van het communisme in het oostblok we gewoon een “nieuwe vijand “nodig hadden om een veel te sterk leger te kunnen handhaven ,want tot ongeveer 1990 was de gehele slagkracht van de Navo en de VS gebaseerd op de “grote russiche beer”die ons constant bedreigde en deze had een groot leger omdat hij van mening was dat wij hem bedreigde.
    Tel daarbij op de som van de oorlogindustrie die een enorme invloed heeft op de economie dan zal je altijd doelen nodig hebben om economisch te overleven.
    Wat denk je dat er gebeurdt als de VS morgen geen oorlog meer voert? Dan stort de gehele VS economie en die van EU ineen,let wel dit is mijn mening en misschien heb ik het mis maar ik zie het zo wel.
    Terug naar je opmerking over de profeet Jezus is het inderdaad een feit dat hele hordes mensen niets weten van de Islam en ook niet bekend zijn dat vele profeten die staan inhet oude en nieuwe testament ook staan in de Koran en daar net zo goed geeerd worden,men weet niet dat vele handelingen in de bijbel ook staan als verzen in de koran,ze weten het niet en willen het niet weten ook,de angst voor het onbekende is groot en dat bleek maar weer eens met de verkiezingen. In het dorp Zederik krijgt die patjakker van Wilders 8,3 % stemmen en waarvoor ? Het kan niet zijn tegen de Allochtonen want die wonen daar niet, zelfs niet in de buurt. Maar de angst voor de Islam is gewoon de reden van stemmen in dit bijna gehele SGP dorp.
    Je stelt zelf dat het nog lang zal duren en dat zal ook best.
    Een oud spreekwoord zegt “Met onwillige honden is het slecht eten” en dat is gewoon zo.
    Je hebt bepaalde groepen mensen die gewoon er niet open willen staan voor een andere en veranderde samenleving en zich krampachtig vastklampen aan het oude ,ze grijpen alles aan om het negatieve te belichten en zo uitgebreid mogelijk in de media te brengen, die er van smullen en zeer zeker de Telegraaf en het AD dat is hun “niveau en kwaliteit”. Triest.
    Het zal echt wel goed komen daar bn ik van overtuigd en er zal nog wel heel wat water door de rivieren straomen voor dat het zover is.
    Dat berijken we alleen met geduld en door positief te blijeven en de punten van afkeer telkens te blijven belichten met naam en toenaam en dan verdwijnen ze weer van het toneel.Zelfs die l.l van Wilders kan zijn stelling niet waarmaken en uitleggen ,ook dat gaat voorbij
    Ik hoop dat iedereen zijn rug recht houd en blijft geloven in de goede zaak,hoe moeilijk het ook is .
    Groeten
    Henk-Rotterdam

  16. Henk -Rotterdam
    08 december 2006 om 01:37 uur.

    Berijken moet zijn bereiken sorry

  17. zukaikha
    08 december 2006 om 02:14 uur.

    van al die ophef over de islam wordt ik gek, jongeren krijgen de neiging om door al die negatieve meldingen zich nog meer tegedraads te gaan gedragen, en dan heb je weleens groepen die allemaal rotzooi uitvreten in de naam van de islam, maar die nog nooit een gebed hebben uitgevoerd of de koan ter hand hebben genomen om te lezen waar de islam voor staat.

  18. hassan
    08 december 2006 om 03:26 uur.

    SAID
    Ik ben het met je eens. Afgezien van de discussie media/islam. Als deze school heel laag scoort ( wordt ook toegegeven door het bestuur en de directeur) dan moet de school haar verantwoordelijkheid nemen: Sluiten of geen Label Islam gebruiken. Geft de islam een slechte naam. Alsof de islam is verantwoordelijk voor het slechte onderwijs..
    Ik erger me ook aan al die honderden Islamitische slagerijen.

  19. Nadir
    09 december 2006 om 01:37 uur.

    Beste Henk uit Rotterdam,

    Bedankt voor je uitleg.

    voor de geïntreseerden: onderstaande link kan je zien welke scholen als “zwak” worden bestempeld. Geloof me het zijn er een hoop. Waaronder Islamitische College Amsterdam (ICA). En ja hoor alle aandacht gaat naar die ene school. Ik vind als Aboutalib redelijk is dat hij een afspraak moet maken met “alle” scholen die als “zwak” zijn bestempeld. En niet alleen één school (omdat deze in de media is uitvoerig is besproken). Op zich is het goed dat er aandacht wordt besteed om de kwaliteit van de school te verbeteren. Maar vergeet de kwaliteit van de andere scholen niet. Die verdienen evenveel aandacht.

    De Link:
    http://www.onderwijsinspectie.nl/watdoenwij/zzs

    Groetjes,
    Nadir

  20. skery
    09 december 2006 om 10:27 uur.

    tommy henk
    jullie hebben hier niks te zoeken ga rechtse krant lezen steltjes…………….

  21. shemharosh
    10 december 2006 om 08:47 uur.

    We hebben hier te maken met een paar subsidie dieven en oplichters in de naam van allah.Ik kende iemand die daar werkte en hij spoorde niet.Hij vertelde me dat als een docente marokaans of Turks is van afkomst dan moet ze een hoofddoek dragen ook wil ze dat niet maar een nederlandse hoef dat niet.Alleen soenieten mogen daar op school werken die de doctrines van landen als Marokko en Turkije steuen en die sympathie hebben voor fundamentalistische gedoe uit Saudie arabie,Shieisme en andere stromingen worden niet alleen niet onderwezen maar worden bestreden en mensen die die stromingen aanhangen moeten niet er aan denken om daar te solliciteren….dit wist ik al een paar jaar geleden toen de school net open ging,en nu vallen mensen over elkaar van afkeuring en woede alsof ze niet wisten wat er gebeurde,vooral iemand als Aboutaleb,wethouder onderwijs, had het moeten weten,sterker nog hij wist wat er gebeurde.Zulke scholen zijn gewoon mardassa’s net als die van alqaida in Pakistaan en dan ook zwaar gefinanciert door het geld van ons,naast de miljoenen die ze zo kunnen krijgen van sheikhs uit het midden oosten met te veel domme olie dollars

  22. Henk-Rotterdam
    10 december 2006 om 12:41 uur.

    Beste Skerry,
    Leg een uit wat je bedoelt,dit zinnetje is zo kort door de bocht,zeg toch gewoon wat je op je lippen wilt dragen dan ben je duidelijker.
    Ik begrijp je opmerking over rechtse kranten niet
    En waarom stel je mij gelijk met Tommy?

    Groeten
    Henk

  23. skery
    11 december 2006 om 07:55 uur.

    jullie zijn allemaal 1 pot nat!!!!!!!!!!!!!!!!! alle marokkanen zijn zelfde dus jullie zijn ook zelfde

  24. anoniepjuh
    05 maart 2007 om 09:23 uur.

    Ik ben zelf ook een moslim en ik zit trouwens ook op het ICA(islamische college amsterdam)

    en ik vindt het heel jammer dat het school dicht moet mijn vraag is waaromn alleen islamistische scholen en niet gewone khatolieke scholen of gewoon nerderlandse ??