MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkaanse koning: islam bedreigd

09 december 2006 | in Geloof, Maatschappij, Marokko | 35 Reacties

ISESCODe islamitische wereld wordt volgens de Marokkaanse koning Mohammed VI in zijn bestaan bedreigd door verdeeldheid en verlies van waarden. Dat zei de koning vrijdag in een boodschap aan de algemene vergadering van de islamitische organisatie voor opvoeding, wetenschappen en cultuur (ISESCO).

Volgens de koning maakt de islamitische wereld een kritieke periode door waarin zijn identiteit, cultuur en belangen geconfronteerd worden met verscheidene uitdagingen en waarin zijn bestaan als eenheid wordt bedreigd, aldus Rknieuws.net. Deze bedreigingen komen volgens de koning voort door veranderingen op internationaal vlak.

Verder vindt de koning dat de Islamitische landen grotere solidariteit, coördinatie en samenwerking zouden moeten tonen op het essentiële gebied van onderwijs, wetenschap en cultuur. Dat is de basis van beschaving, aldus het officiële Marokkaanse persagentschap MAP.

Er zijn 35 reacties

  1. Toth
    09 december 2006 om 09:03 uur.

    ..maar een klein probleempje hierbij is dat de laatste restje geloofwaardigheid van Mohammed VI als symbolisch/ religieuze spreekbuis voor (wiens?) islam is al een tijdje geleden door het afvoerputje gespoeld.

    Maar tòch is er keuze, tussen hervormers, moderniseerders en stichters van eenheid: Israel’s Ehud Olmert, Marokko’s Mohammed VI, Jordanie’s Abdullah II en Ethiopie’s Meles Zenawi.

    http://www.ihrc.org.uk/islamophobia/

  2. mhamed
    09 december 2006 om 10:50 uur.

    mee eens .

  3. khalid
    09 december 2006 om 04:37 uur.

    internet heeft de rol overgenoemen

  4. peter
    09 december 2006 om 05:41 uur.

    Sta geheel achter Koning Mohammed VI .

    Koning Mohammed VI stelt dat deze religie wordt bedreigd door de veranderingen op Internationaal vlak. De toenemende verdeeldheid verlies van waarden en respect getuigt hiervan. Sinds de buitenlandse politiek onder het bewind van Bush zijn de tegenstellingen groter geworden. Zoeken naar de overeenkomsten in plaats van de verschillen zo is mijn opvatting. Ik deel de oprechte mening van Koning Mohammed VI . Ik heb erg veel respect en waardering voor deze bijzondere Koning. Koning Mohammed VI verdient te worden uitgeroepen tot een van de betere regeringsleiders. Deze koning heeft grote invloed op de Arabische wereld en verkrijgt steeds meer draagvlak. Ook op internatonaal niveau geniet deze bijzondere Koning hoog aanzien.

    Mogelijk dat juist Koning Mohammed VI als Mediator langs Diplomatieke weg kan optreden in de zeer gecompliceerde verschillen en spanningen tussen de VS en de Moslim-landen als Irak-Iran-Libie-Syrie-Het Palestijns- Israelisch conflict, Afganistan, NoordKorea, India, Indonesia, etc. Deze landen zijn niet Westers en hebben een reeks aantal verschillende beschavingen op gebied van religie en cultuur.

    De VS moet om te beginnen tot orde geroepen worden. De VS voert te ver als zij andere Naties binnenvalt en tengevolge daarvan velen duizenden burgers het slachtoffer worden van het brute oorlogs-geweld. Dit moet stoppen omdat de VS de mensheid ernstig schaadt.

    En het wordt tijd dat Allah ingrijpt in deze uitzichteloze en ondraaglijke situatie waarin velen duizenden vrouwen, mannen en kinderen op zeer gewelddadige wijze het leven verlaten. Bloedvergieten is des duivels. In grote delen van deze wereld heerst een ware hel. Armoede, honger en dorst, ziekten en geweld. Velen miljoenen mensen lijden dagelijks honger armoede en ondragelijke pijn.

    Daarom zie ik ook Koning Mohammed als een goed voorbeeld. Deze Koning is oprecht.

  5. Mustafa
    09 december 2006 om 07:09 uur.

    he toth

    Kun je uitleggen wat je bedoelt ik snap jou niet

  6. Amaghrabi
    09 december 2006 om 07:50 uur.

    MOet de koning vooral zeggen dat de islam bedreigd wordt, de marokkanse vloegmaatschappij RAM is in handen van het koningshuis. En wat hoorden we de afgelopen weken? Dat personeel van RAM niet meer mag bidden tidens het werk en dat vrouwelijk personeel geen hoofddoek meer mag dragen. Wie bedreigt hier nu de Islam…

  7. karim
    09 december 2006 om 08:16 uur.

    laat hij eerst het goede voorbeeld geven, dan bedoel ik zowel hij als zijn familie. kijk hoe zijn vrouw bijloopt, hij had wat van zijn vader wat moeten leren.

  8. Nihad
    10 december 2006 om 01:12 uur.

    Hij had meerdere vrouwen moeten nemen? 😉

  9. peter
    10 december 2006 om 03:10 uur.

    Beste Amaghrabi en Karim,

    Je maakt een denkfout en ik zal het je uitleggen:

    1- Koning Mohammed VI wordt gezien als een koning die Marokko wil moderniseren en opkomt voor de armen.

    2- Hij moderniseerde onder andere de Mudawana, het islamitische familierecht, om zo vrouwen meer rechten te geven.

    3- Hij presenteerde zijn bruid aan het Marokkaanse volk, hetgeen al een breuk betekende met de traditie, waarin de vrouwen van de koning een verborgen bestaan leidden.

    4- Ook riep hij na zijn troonsbestijging een nationale conferentie bijeen, waar hij met de zes bevolkingsgroepen (Arabieren, Joden, christenen, Moren, Imazighen en Touareg-nomaden) in gesprek ging over een intercultureel Marokko. De bevolkingsgroepen hebben daarna allen speciale rechten en voorzieningen toegezegd gekregen.

    Juist deze Koning is vooruitstrevend en maakt zich sterk voor de verbetering van het leven en welzijn voor zijn volk zonder dat daarbij afbreuk wordt gedaan aan het cultuur en de religie. Daarom ook is deze Koning vooruitstrevend te noemen op gebied van de economie zorg en welzijn in zijn land. De Koning is tevens een Regeringsleider, hij is Staatshoofd en tevens het hoofd van de regering. Deze Koning heeft de competentie om mede de Wet en regelgeving in zijn land tot stand te brengen. Deze Koning is tevens het bevoegd gezag. Deze Koning is progressief maar oprecht te noemen. Daarom heb ik erg veel respect en waardering voor Koning Moahemmed VI.

    Wees daarom ook zorgvuldig met je uitlatingen over deze bijzondere Koning. Naturlijk mag je van meing verschillen maar wel zou ik je willen adviseren om met steekhoudende argumenten jouw visie duidelijk kenbaar te maken. Zorg voor een goed dialoog het is een kwestie van kennis en begrip. Opbouwende kritiek kunnen en willen aanvaarden is ook een aandachtspunt. Zo leren we nog van elkaar.

  10. madmax
    10 december 2006 om 11:19 uur.

    hoofddoek hoofddoek hoofddoek hoofddoek. bah altijd moet ismal met die ellendige hoofddoek geassocieerd worden. net of islam alleen uit hoofdoek bestaat. konig heeft 100% gelijk islam wordt bedreigt door domme achterlijke debielen die denken dat ze de islam echt kennen. terwijl ze de koran niet eens kunnen lezen.

  11. ik weer
    10 december 2006 om 01:12 uur.

    …En het wordt tijd dat Allah ingrijpt in deze uitzichteloze en ondraaglijke situatie waarin velen duizenden vrouwen, mannen en kinderen op zeer gewelddadige wijze het leven

    waarom denk je dat allah gaat ingrijpen. tot nu toe heeft allah nooit wat gedaan. en als allah bestoon en allmachtig is, had allah dat allang gedaan. zoals je ziet allah geeft geen fuck om de mensheid.

    madmax er zijn genoeg ex moslims en (ex)geleerde die zich uitspreken over/tegen islam. het ligt niet niet alleen aan de niet-moslims dat moslims een slechte naam hebben. ook mslims ondeling.

    altijd de andere de schuld geven dat kunnen moslims goed. zeggen dat islam vrede is en maar haat prediken,geweld blijven gebruiken. kijk eens naar somalie 5 keer bieden anders kop eraf. ECHT vreedzaam

    en dan wordt er gezegt oh zei zijn verkeerd geinformeet, nauw dat blijkt dat er velen niet goed zijn geinformeert. en aan wie ligt dat NAUW, HE!

    …bedreigd door verdeeldheid en verlies van waarden. vraag is waarom is er verdeeldehid binnen de islamitische landen/gemeenschap. waarom kiest een grootdeel voor andere waarden. iets mag wel bestaan maar dan hoef je het nog niet te gebruiken. het is een keuze van de persoon. en waarom kiezen mensen ervoor. misschien omdat het beter is, voordelen heeft..etc.

    have a nice day1

  12. khalid
    10 december 2006 om 02:28 uur.

    Peter ik tewijfel aan wat je zegt

  13. ronzik
    10 december 2006 om 02:58 uur.

    (hopenlijk) Maakt de islam een transitie door die het Christendom reeds 600 jaar geleden meegemaakt heeft. Van een politiek systeem naar een echte godsdienst. De moderne wereld is te complex en groot om door religies geregeerd/ geleid te worden. De islam zal alleen in de moderne wereld overleven door zich terug te trekken uit het gebied van de primaat van de macht. (De aanspraak die de islam maakt op absolute macht in de wereld- Iets dat het Christendom sinds de renaissance en verlichting ook heeft moeten opgeven omdat het de wetenschap en ontdekkingen niet erkende).
    Dit betekent een radicale omwenteling in de Islam. De conservatieve krachten die daar tegen zijn vechten uit alle macht en met alle middelen om dit tegen te houden: Al Queida, Moslim Brotherhood, De Tahsweed Moskee en andere conservatieve moskeen in Nederland, Jihad el Islami, Hizbollah etc etc.
    Ik heb geweldige donderpreken gehoord en gezien van Imams in het Midden Oosten die de Moslims verwijten dat ze achterlijk zijn en niets presteren op het gebied van wetenschap kunst en litratuur. Dat kan alleen (terug?) komen als de Islam zich humaniseert en democratiseert. Kan dat als de Koran absoluut geintepreteerd wordt?
    Als dat niet gebeurt blijven Moslims de achtergeblevenen en shemielen in de moderne wereld- die trouwens niet door Europeanen of Amerikanen geleid zal worden, maar door de oudste cultuur van de wereld: De Chinese.

  14. maroooc
    10 december 2006 om 06:06 uur.

    De islam wordt bedreigd door lieden als koning mohamed 6, welke koning laat toe dat zijn volk onderdanig gedrag vertoont door zijn hand te kussen.

    Deze koning draagt Italiaanse maatpakken a 5000 euro per stuk in een land met armoede

    deze koning rijdt en verzamelt peperdure autos etc etc.

    Dit beleid strookt totaal niet met de islamitische leer.

  15. maroooc
    10 december 2006 om 06:20 uur.

    maar toch ben ik wel blij met de verbeteringen van de laatste jaren bijv.

    …..comissie die martelingen in het verleden onderzocht

    …..mudawana meer rechten voor vrouwen

    …..verbetering van infrastructuur snelwegen en haven tanger

    Dus deze koning heeft zeker positieve ontwikkelingen in gang gebracht

  16. lady
    10 december 2006 om 10:37 uur.

    ik ben wel blij dat de vrouwen meer rechten hebben in marokko

    alleen vindt ik het heeeeeeeeeeeeelerg dat zijn handen nog steeds worden gekust door jong en oud, de koning zegt er niets van wrm is dat.

  17. draaaaaama
    11 december 2006 om 01:08 uur.

    ik zal julie 1 ding zeggen de islam is tegenwoordig een naam die iedereen noemt maar jullie weten niet wat de islam betekent de islam bestaaat niet meer in deze wereld jullie moeten echt naar chaig ABDELHAMID KICHK lah irhmo luisteren http://islamway.com/?iw_s=Scholar&iw_a=lessons&scholar_id=39
    bezoek als deze site dan weet je dat de islam niet meer bestaat we kunnen beter dood gaan
    haha mohamed 6 ik schaam me dood als ik em op tv zie mensen hebben nix te eten rijd hij een dikke range rover en hij durft nog over de islam te praten

  18. brother
    11 december 2006 om 08:37 uur.

    Praatjes vullen geen gaatjes Mohammed 6. Als hij vindt dat de Islam word bedreigd moet hij bij zichzelf beginnen. Hierboven zijn er genoeg voorbeelden wat hij allemaal verkeerd doet en een slechte voorbeeld geeft. Ook las ik laatst in de Metro dat hij de Marokaanse wijn op de werelkaart wil zetten door een franse wijn expert aan te nemen om de Marokkaanse wijn te promoten. Als dit geen afvallige is, dan weet ik het ook niet meer.

  19. studente
    11 december 2006 om 10:01 uur.

    Lady.. inderdaad!!!!! Net alsof hij een soort God is of zo.. waarom zijn handen kussen???? nergens voor nodig..

  20. choukri
    11 december 2006 om 03:30 uur.

    MADMAX wat je geschreven hebt geldt precies voor jou
    Dat je het ellendige dingen noemt bewijs te meer hoe dom je bent en hoe onwetend je bent,
    Als de koning zich AMIR EL MOEMININ noemt dan moet hij wel de juiste voorbeeld geven en de vrouwen horen gesluierd te zijn. Dat zijn de dingen die wij zien. Er zijn vast wel andere dingen die niet goed zijn maar die zien wij niet en daar kunnen we niet over oordelen, maar een hoofdoek wel want dt is iets wat je ziet.

  21. choukri
    11 december 2006 om 03:32 uur.

    Ik schaam me iedere keer dood als ik die handkussen-gedoe zie op tv.
    Dat kan toch niet. Blijkbaar vindt ie het zelf ook wel leuk. dat kan gewoon niet.
    Wij aanbidden alleen allah en niks anders

  22. Sihem
    11 december 2006 om 03:34 uur.

    Ik vind het een goede stap van de koning!

    Voor degene die vallen over het handkussen:
    Een ieder die zijn hand kust, doet dat vrijwillig…hij heeft liever niet dat je zijn hand kust, maar hij accepteert het gelaten!

    Voor degene die vallen over de mate van moslim zijn van onze koning:
    Een imam vertelt je wat mag & wat niet mag, hij vertelt je wat moet & wat hoort, etc.

    Als de imam zegt dat stelen haram is, maar hijzelf doet het wel? Dan volg je niet, want wat hij als imam vertelt is waar het omgaat in de Islam (ten minste 9 van de 10 keer zal hij wel gelijk hebben!)

    Maar wat hij in zijn privé-leven doet hoeft niets met de Islam te maken hebben!

    Ik wil hiermee niet zeggen dat Imam’s de islam niet hoeven te volgen, wat ik hiermee bedoel is, je volgt datgene wat er staat in de koran en niet degene die je het vertelt!

  23. mhamed
    11 december 2006 om 05:36 uur.

    sihem,,,,,,,,
    hand kussen is niet haram of halal, juist een voorbeeld van onderdrukt worden van zijn vader hassan.
    nu is de tijd rijp voor verandering vooral op het gebied van vrijheid en blijheid.
    wat mij betreft is hij wel duizend keer beter dan zijn vader hassan.
    hoevwel hij niet alles binnen een jaar kan veranderen verwacht ik wel hand kussen moet afgelopen zijn.
    en nu hoofdoekjes hoe kan je dat toe laten terwijl zijn hele familie het niet dragen!!!!
    ISLAM wordt bedreigd zegt hij!!!!!!laat me niet lachen,
    en zo hou je vrienden over!!!!!!!!!!!

  24. Toth
    11 december 2006 om 06:10 uur.

    @ Mustafa: inmiddels zal het wel al duidelijk zijn. Maar je had de website als een hint kunnen nemen dat de geloofwaardigheid van Mo-6 als brenger van eenheid niet verder reikt als onder een fraktie van Marokkanen, ik bedoel vraag het eens in West-Sahara bijvoorbeeld. Nee, de rest van deze planeet, een handjevol verdwaalde geesten waarvan sommige zich zijn persoonlijke woordvoerder wanen uitgezonderd, hebben op zijn best geen boodschap aan de koning van Marokko en anders verachten ze hem.

  25. Choukri
    11 december 2006 om 06:14 uur.

    Sihem
    Dan heb je het volledig mis, dat amir almoeminin alleen vertelt wat moet en wat niet.
    Je moet als amir almoeminin een voorbeeld zijn voor alle moslims. Het heet niet voor niks amir almoeminin.

  26. madmax
    11 december 2006 om 10:34 uur.

    ronzik

    bedankt, je zegt presis wat ik denkt, en ik schaam me als moslim dat er zoveel dome moslims op deze wereld rond lopen……jamer.
    ik hoop dat de volgende generatie moslims het beter zulen doen dan deze.

  27. khalid
    12 december 2006 om 04:20 uur.

    haha TOTH je hebt een slaap pil nodig jij

  28. sihem
    12 december 2006 om 09:14 uur.

    @Choukri,

    Hij noemt zichzelf niet Amir el moeminin!
    Zo noemen anderen hem! Heb je hem ooit horen zeggen, Ik, Mohammed VI, Amir el moeminin???

    @Mhamed,
    Inzake het handkussen, heb ik het helemaal niet over de islam gehad, dus haram/halal heeft hier niets mee te maken!

    Ik heb duidelijk gezegd, dat hij hier niet van houdt, maar het gelaten accepteert! Dwz als het aan hem ligt, trok hij zijn hand weg om het aan zijn broek af te vegen!

    Het marokkaanse volk moet eerst veranderen, want eerlijk gezegd zijn wij (marokkanen in zijn algemeen) een onderkruiperige volk. Want deze koning kun je van alles en nog wat beschuldigen, behalve van lack of change!

  29. kamel
    12 december 2006 om 01:11 uur.

    Beste Peter,

    je moet van uit de Shari3a beoordelen en niet met de politiek van tegenwoordig. want mooi preken kunnen alle leiders wel goed, maar niet volgens de Shari3a.
    * de vrouw heeft in de islam een hoge positie
    alleen de mens zelf veranderd de bedoeling van Allah (3wj). met alle respect voor de koning is wel een goede mens maar moet proberen de regels van Allah uitvoeren (volgens de Allah en de Soennah).
    hiermee hoop ik niemand te hebben beledigt en ook dat het inschallah goed aangekomen bij alle lezers van Maghrebmagazine.

    el Salemo 3alykom.

    kamel

  30. abdel
    12 december 2006 om 01:37 uur.

    alleen een scheinheiligerd kust de handen van een man.tfoe

  31. mhamed
    12 december 2006 om 02:13 uur.

    “”EEN IEDER DIE ZIJN HAND KUST DOET DAT VRIJWILLIG, HIJ HEEFT LIEVER NIET DAT JE ZIJN HAND KUST, MAAR ACCEPTEERT HET GELATEN'”
    wat is dat nou voor een voorbeeld……
    dat hebben ze jou zeker verteld dat het zo gaat,
    hij is de king en hoort dat te verbieden klaar punt uit SIHEM.

  32. r.o.
    12 december 2006 om 02:42 uur.

    Ik ben heel erg blij met onze koning, eindelijk gebeurt er wat in Marokko. De koning doet heel hard zijn best om buitenlandse bedrijven in Marokko te krijgen, waardoor er werkgelegenheid wordt gecreerd in Marokko. Het toerisme gaat hartstikke goed, voor het eerst in Marokko gaan ook vrouwen in het platteland naar school. Eindelijk voortuitgang, ik ben optimistiche over de economische ontwikkeling van Marokko.
    Wat betreft zijn vrouw of zusters, zij hebben het recht om zich te kleden zoals zij dat willen en dat geldt ook voor de koning. Daar heeft niemand iets over te zeggen, de koningshuizen wereldwijd, dragen ook allemall dure merkkleding het hoort bij je positie.
    Daarnaast ben ik ook van mening dat bidden (RAM) in prive tijd dient plaats te vinden zoals hier in Nederland gebeurt, het is te gek voor woorden dat werknemers een excuus hebben om lang weg te blijven (het schijnt dat ze 1 a 2 uur wegbleven tijdens het bidden). Bidden vergt maximaal 5 a10 minuten per gebed, verrekenen met je pauze tijd of langer blijven werken kan ook.

  33. sihem
    12 december 2006 om 03:16 uur.

    @Mhamed

    Je kan een heleboel verbieden, dat wil niet zeggen dat men zich hier ook aan zal houden.

    Reshwa is ook verboden, ten minste bij wet…en toch gebeurt het nog steeds (als het niet erger is geworden!)

    En ongeacht dat de koning ‘the king’ is, ook hij heeft adviseurs, die hem adviseren niet te bakkeleien over dit soort onderwerpen!

    Als je kust, prima, doe je het niet: Nog beter!

    Dus je hoeft niet zo verontwaardigd te reageren!

    Enne niemand heeft het me verteld. Ik lees de kranten en in diverse interviews heef hij hierin aangegeven dat hij het liever niet ziet gebeuren, maar dat het helaas onvermijdelijk is bij een bepaald slag volk…..geef hem eens ongelijk!

  34. Esma Alami
    14 december 2006 om 05:14 uur.

    Eerlijk gezegd heb ik weinig goeds te zeggen over onze King Mohamed de 6e, wat heeft hij voor elkaar gekregen? Mudawana zehma nou nee door veel druk van de feministische bonden moest hij wil….en daarnaast vormen hervormingen in principe geen bedreiging voor de koning zelf. In de praktijk blijkt trouwens dat veel rechters de mudawana aan de kant schuiven dus ja…weinig resultaat…
    Er zijn in marokko veel grotere problemen…

    Ten eerste: de enorme werkloosheid onder de bevolking….
    Ten tweede: slechte onderwijs en door de enorme werkloosheid hebben jongeren geen toekomstperspectieven…
    Ten derde: de enorme sociale en economische ongelijkheid…
    Ten vierde: de slechte gezondheidszorg….overvolle ziekenhuizen…slechte hygiene, te kort aan bedden etc
    Ten vijfde: de hevige corruptie in alle bestuurslagen en overheidsinstanties….
    Ten zesde de doorgedraafde jeugd, beginnend bij de chathype/datinghype en eindigend in de toegenomen aantal hiv-besmettingen en soa’s
    Ten zevende:identificatie met de Westerse samenleving van de marokkaanse bevolking waardoor hun eigen cultuur en traditie en geloof verloren gaat
    Ik kan zo wel nog even doorgaan

    Meneer de King heeft het over dat we als islamitische wereld onze krachten moeten gaan bundelen etc…….ga toch eens een eindje fietsen……een betere wereld begint immers bij jezelf…..

  35. John
    09 augustus 2013 om 08:35 uur.

    De islamis concentreren zich hun hele leven op wat gaat komen na de dood, veel beter
    is te genieten van die paar jaar dat je hier leeft, wat zal dat een ellende schelen zeg
    als iedereen zich daar aan hield! Dat stomme geloof geeft niets anders dan verderving in de
    wereld! Was geloof niet primair liefde?