MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Weer massaal pardon voor Spaanse illegalen

10 december 2006 | in Maatschappij, Marokko | 33 Reacties

Spaanse paspoortenBuitenlanders die illegaal in Spanje verblijven, kunnen vanaf deze week een permanente verblijfsvergunning aanvragen. De Spaanse regering houdt rekening met 120.000 verzoeken. Een voorwaarde voor het in aanmerking komen voor een verblijfsvergunning, is dat de illegalen moeten kunnen bewijzen dat ze minstens twee jaar in Spanje verblijven. Ook moeten ze zeker een jaar hebben gewerkt in Spanje en bovendien mogen ze geen strafblad hebben. Dat meldt de Spaanse krant El País.

Mustafá el M’Rabet, woordvoerder van de Marokkaanse migrantenorganisatie Atime, zei te hopen dat de Spaanse regering soepel is bij het behandelen van de aanvragen. Volgens M’Rabet is het moeilijk voor migranten om duidelijke bewijzen te overleggen van het arbeidsverleden, aldus elsevier.nl.

Eind 2004 besloot de Spaanse regering ook al om gratie te verlenen aan illegalen. Destijds was dat om zo het zwartwerken tegen te gaan. Ongeveer 700.000 illegalen dienden een verzoek in. Minister Verdonk van vreemdelingenzaken liet toen weten zich overvallen te voelen door de Spaanse maatregel. Ook zei ze bang te zijn voor een verspreiding van migranten over de hele EU, zodra ze in het bezit zijn van een Spaanse verblijfsvergunning.

Er zijn 33 reacties

  1. Nadir
    10 december 2006 om 06:14 uur.

    De Spanjaarden denken verder dan hun neus lang is. Een pardon voor illigalen is behalve menselijk ook voor de economie van het land goed. Op korte termijn kunnen ze het arbeidstekort op de landbouw verhelpen en op lange termijn zal dat juist de beste middel kunnen zijn tegen de vergrijzing. Terwijl de vergrijzing in Nederland de Nederlandse economie zal vernietigen.

    Verdonk en de haaren moeten ophouden met struisvogel politiek.

    groetjes,

  2. khalid
    10 december 2006 om 10:22 uur.

    ja zo is het Nadir goed gezegd

  3. Saida
    11 december 2006 om 11:54 uur.

    De arme Afrikaanse boeren die worden weggeconcurreerd door Spaanse megakassen kunnen nu gaan werken voor de concurrent.

  4. Maghrebie
    11 december 2006 om 12:08 uur.

    Deze pardon heeft ook zijn keerzijde………..dit is voor honderdduizenden andere gelukzoekers een rede te meer om de gevaren van de zee te trotseren om het Spaanse vaste land, koste wat het kost te bereiken………het menu voor de haaien wordt hiermee ook rijkelijk gevuld.

  5. mhamed
    11 december 2006 om 03:06 uur.

    ik zal zeggen tegen verdonk volg maar of stik maar…………

  6. studente
    11 december 2006 om 04:41 uur.

    Like I care of ze in Spanje legaal moeten verblijven.. zolang ze maar werken en niet om een uitkering vragen.. En Verdonk vind het erg???????

  7. Nadir
    11 december 2006 om 07:58 uur.

    Aan de andere kant vind ik dat grenzen wereldwijd moeten worden opgeheven. God plaatste de mens op aarde en geen Nederlander in Nederland en een Spanjaard in Spanje. Laat mensen zelf beslissen waar ze wel en niet willen vestigen. De hele aarde is van ons en voor ons geschapen.

    Weg met grenzen!

    Ons = wij mensheid

    gr,

  8. michel
    12 december 2006 om 12:21 uur.

    Stoppen met dat pardongedoe. Grenzen dicht. Dit is fort Europa, wij leven hier liever georganiseerd, bepalen zelf wel wie er allemaal wel en wie er niet in komt. Dat is management, zo zijn wij, dit is de westerse cultuur van vele honderden jaren. Daarom hebben we hier auto’s, deeltjesversnellers, TV en warm stromend water. Als het aan andere culturen had gelegen zaten we nu nog in een zandhut met een ezel voor de deur.
    Je kunt dan ook niet roepen dat de grenzen weg moeten of niet mag verdedigen als je ze niet zelf hebt opgebouwd. Grenzen hebben een functie. Of ze nu tussen landen staan, of in je hoofd tussen goed en kwaad.

  9. brother
    12 december 2006 om 12:36 uur.

    Michel, dit is jullie erfenis voor de kolonisatie dus niet zeuren! Trouwens je bent samen met Verdonk en Wilders ook welkom op mijn lekker gekruide kouskous invitatie.

  10. michel
    12 december 2006 om 01:14 uur.

    Nee bedankt Brother, we hebben liever een patatje oorlog. Pinda en mayo apart want door elkaar gemengd smaakt het niet. 😉

  11. sihem
    12 december 2006 om 03:30 uur.

    Wat heeft Verdonk in hemelsnaam met Spanje te maken?? Spanje heeft dit pardon geregeld omdat het in haar voordeel is, het is heus niet alleen maar humaniteit!

    @ Michel: Grenzen zijn inderdaad een groot goed maar de grenzen hadden beter gewerkt als de ‘westersen’ zich ook aan hun grenzen hadden gehouden!

    Door uitwaaiering van ‘europeanen’ zijn de eerste grenzen weggevaagd!

    Als Nederlander vindt je het niet meer dan normaal dat je je kunt vestigen in ieder deel van de wereld, wat maakt jou beter dan een ander ‘niet westers’ persoon?

  12. michel
    12 december 2006 om 06:04 uur.

    @Sihem
    Migratie is van alle tijden en volkeren.

    Verder vind ik de term “wat maakt jou beter” nogal met bepaalde rade gekozen.
    Beter is: “waarom kun jij je als Nederlander overal ter wereld vestigen, en een ‘niet-westers persoon’ niet?
    Je kunt daar dan allerlei redenen voor bedenken, maar het is mijns inziens met name omdat wij westerlingen de kennis en financiële middelen ervoor hebben.
    Hebben we meer migratiemogelijkheden dan een niet westers persoon? -Ja.
    Maakt ons dat als * mens* beter dan een ander ? – Nee, in moreel opzicht niet.

    Nu kun je nog de vraag stellen waarom de westerling wel in Turkije *mag* wonen en de Turk bij wijze van spreke niet in Europa: nu dit heeft pure economische redenen, en ook omdat er geen problematisch ontwikkeling van de Europese cultuur in Turkije ontstaat is zo’n vergelijking ook niet helemaal fair te maken.

  13. Nadir
    12 december 2006 om 10:41 uur.

    Michel,

    Misschien mag jij in Turkye vestigen omdat Turkye een gastvrij land is! Dat heeft niets te maken met het feit dat jij over “kennis” bezit. Als je “ware” kennis bezat dan had je juist gepleit voor opheffing van grenzen. Door de grenzen juist op te heffen zal de wereld integratie juist beter bevorderen en kan jij een wereldburger worden in plaats van een “kikkerland”burger.

    Laat mensen vestigen waar ze ook willen vestigen! Mensen die geen “kennis” bezitten denken dat ze er arm van gaan worden. Het tegendeel is waar.

    mvg,

  14. michel
    12 december 2006 om 11:21 uur.

    Nadir,

    Grenzen zijn er om verworvenheden te verdedigen. Ik neem aan dat jij ook je fiets op slot zet of je buitendeur achter je sluit ? Vanwaar het idee dat als iedereen zijn buitendeur laat openstaan de mensen elkaar beter zullen gaan vertrouwen?
    Er zullen helaas altijd mensen zijn die misbruik maken van vertrouwen, maar als iedereen de deur open laat staan of de fiets niet op slot zet ben ik ervan overtuigd dat het misbruik alleen maar zal toenemen. Er zijn niet alleen godvrezende Moslims op deze wereld. Allah bepaalt jouw grenzen, en jij hecht daar toch ook waarde aan? Wat zou Allah van jou vinden als jij zonder grenzen zou leven? En jouw geloof is ook een waardevolle verworvenheid, daar mag toch ook geen kafir aankomen ?

    Goede groeten

  15. Suzy
    13 december 2006 om 10:55 uur.

    Grappig dat alleen westerse landen kolonisatie word verweten. Zijn jullie vergeten, dat al eerder allerlei grenzen vervaagden of werden uitgerekt, door de eeuwen heen? Moslims vanuit het noorden van Afrika in Spanje etc. Turken tot in Oostenrijk.

    En natuurlijk niet te vergeten, de arabieren die het Amazighenvolk hebben overwonnen en daardoor het arabisch de norm is in Noord-Afrika. Waar thamazight jarenlang niet gesproken mocht worden en de kinderen op school alleen maar arabish moesten leren. Waar tradities en gebruiken door de arabieren totaal naar de knoppen is geholpen.

    En wat te denken van de mensen in de Westelijke Sahara? Waar duizenden mensen al tientallen jaren in vluchtelingenkampen zitten? Daar hoor weinig op deze site over, vreemd hé?

  16. brother
    13 december 2006 om 02:37 uur.

    Nee hoor Suzy, zijn we niet vergeten, maar die hoor je ook niet klagen!

    [arabisch de norm is in Noord-Afrika]?? Ik kom uit marokko maar spreek niet echt goed de Arabische taal, hoewel ik het graag zou willen. Wel vloeiend de darija! En mijn vrienden…? vloeiend tamazight.

    [Westelijke Sahara? Waar duizenden mensen al tientallen jaren in vluchtelingenkampen zitten]. Deze mensen hebben er zelf voor gekozen om in vluchtelingenkampen te wonen zodat ze medelijden krijgen met Algerije en de rest van de wereld om zo Marokko te verdelen zoals jullie gewend zijn dit met andere landen te doen. Weet je nog, de verdeel en heers politiek.

    Nog meer opmerkingen….

  17. skery
    13 december 2006 om 05:00 uur.

    ik hou me hart vast

  18. Suzy
    14 december 2006 om 10:24 uur.

    Brother, vergeet Kabylië niet. Daar was het tot een paar jaar geleden, verboden om thamazight te spreken. Opstanden zijn daar bloedig neergeslagen. Noord-Afrika is niet alleen Marokko. En jouw opmerking over de Westelijke Sahara raakt kant noch wal. En wie is jullie?

  19. brother
    14 december 2006 om 11:40 uur.

    Wat jullie (westerse landen) met de Indianen in Amerika, de Aboriginals in Australie, Palestijnen in Palestina, Afrikanen in Zuid-Afrika, …..en zo kan ik wel doorgaan tot de server van deze site vol zit , hebben gedaan is niet te vergelijken met Kabylië, wat ik overigens niet goed keur wat er daar gebeurt.

    En wat betreft de Westelijke Sahara zou ik zeggen vergaar oude informatie. En als je toch geinteresseerd bent in Noord Afrika pak ook Ceuta en Melilla erbij.

  20. abdel
    14 december 2006 om 12:47 uur.

    selam

    waarom willen mensen in africa zo graag naar europa?
    waar blijft het geld dat de afrikaanse landen krijgen van landen als nederland , en europa?

  21. brother
    14 december 2006 om 01:43 uur.

    Abdel, over welk geld heb je het? De zg. “ontwikkelingsgelden”? Het woord is misleidend.

    Deze zg. gelden worden aan de landen gegeven maar met voorwaarden. Men moet met deze gelden hun producten kopen of deze gelden worden door de autoriteiten onderling verdeeld met goedkeuring van het land die deze gelden verstrekt, zodat zij op hun beurten kunnen doen en laten wat ze willen in dat land. Een goed voorbeeld hiervan is Nigeria (Shell) en Congo (diamantenindustrie). Hierdoor zal het land die het geld geeft rijkdom vergaren samen met de autoriteiten van dat arm land. Dus de bugers zijn dubbel besodemieterd. Aan 1 kant door hun leiders en aan de andere kant de zg. ontwikkelingshulp landen.

  22. skery
    14 december 2006 om 04:35 uur.

    verdonk heeft gelijk

  23. michel
    14 december 2006 om 06:30 uur.

    Verdonk zou wellicht wat minder gelijk hebben als er maar 2% van de Rotterdamse bevolking van buitenlandse afkomst was. Maar dat is niet zo.

    Ergens moet je gewoon een duidelijke streep trekken, er kan hier geen oneindige hoeveelheid mensen binnen blijven komen en op een voor iedereen acceptabele manier met elkaar samenleven. De prijs van de gastvrijheid is voor iedereen te hoog aan het worden, we raken erdoor vermoeid en radeloos.

    Afgezien van het feit dat allochtonen het in Nederland vaak heel moeilijk hebben op socio-economisch vlak, heeft de alsmaar groeiende groep autochtonen die voor aanscherping van de toelatingseisen is vanaf een bepaald moment toch ook een keer recht op de uitvoering van hún wil. Het is volstrekt niet dat dit allemaal intolerante racisten zijn. Maar het is nu eenmaal zo dat hoe meer allochtonen er komen, hoe groter het integratieprobleem wordt, hoe meer de onderlinge weerstand groeit, hoe vaker er gesprekken zullen komen over intolerante Hollanders, hoofddoekjes, homo’s, kolonialisten, foute Marokkanen en teveel moskeëen en hoe onbereikbaarder het ideaal van de multiculti samenleving door de veelvuldig benadrukte tegenstellingen zal worden. Kijk, wonen er nou 100 moslims in Nederland, en die gaan naar 1 centrale moskee dan zal niemand daar een probleem mee hebben. Het is dus geen kwestie van racisme, het gaat om de alsmaar doorgroeiende hoeveelheid allochtonen en de cultureel-maatschappelijke gevolgen daarvan.
    Soms heb ik gewoon het idee alsof er niet meer goed wordt nagedacht door bepaalde linkse politieke partijen die de toestromingskraan maar koste wat het kost open willen laten staan. En dan ook nog al die allochtonen die dit beleid steunen, dit werkt toch allemaal averrechts mensen. Ik ben hier oprecht heel droevig en teleurgesteld over.
    Er moet een immigratiestop komen, Wilders heeft gelijk. En dat is niet omdat ik een rechtse racist ben, dat is omdat ik denk dat er met een wat meer gecontroleerde aanpak wellicht wat maatschappelijke rust in de tent zou kunnen gaan komen.
    We moeten ons om dit thema als normale goedwillende mensen te vaak veel te veel zorgen om maken. Eigenlijk zou ik zelf willen emigreren, omdat ik te vaak word geconfronteerd met de pijn die ik over dit onderwerp ervaar. Als ik de financiële middelen daarvoor zou hebben dan zou ik emigratie naar een harmonieuzer en evenwichtiger land serieus overwegen. Ik heb er namelijk vrijwel geen vertrouwen meer in, nu helemaal niet na de laatste verkiezingsuitslag.
    Veel succes met het aanstaande generaal pardon in Nederland.

  24. Suzy
    14 december 2006 om 07:18 uur.

    Prachtig, Brother. Jullie is dus volgens jou alle westerse landen. En denk jij dat ik westers ben? Klopt dat er veel misstanden zijn geweest in de hele wereld, maar het uitvlakken van niet-westerse landen is historisch gezien niet correct.

  25. brother
    15 december 2006 om 09:51 uur.

    Suzy, ik weet natuurlijk niet of je westers bent. Maar je gedachtengoed komt sterk overeen met die van een westerse. Toch leuk om wat van je te horen, sommigen durven n.l. niet te reageren als ze realiseren dat ze ongelijk hadden. Toch weet ik: wie zwijgt stemt toe.

    Michel, jouw denkwijze is: ikke ikke ikke en de rest kan stikke. Ik hoop dat je emigreert naar een land waar de bewoners van dat land tolerantie hoog in het vaandel hebben en waar ze geen pattat oorlog eten. Kijk ook even in het land Saudi Arabia, niet dat ze tolerant zijn, maar meer hoeveel buitenlanders ze hebben (de verhouding is nl 60% buitenlanders en 40% Saudi’s). Jij moet nog veel leren en denk dat Suzy het ook met mij eens is. Nietwaar?

    Met vriendelijke groet

  26. skery
    15 december 2006 om 04:49 uur.

    is slecht voor europa straks heb ik geen werk meer!!!!!!!!!

  27. michel
    15 december 2006 om 06:11 uur.

    Brother,
    Ik vind het jammer dat er voor mijn mening geen plaats is omdat ik denk: ikke ikke en de rest kan stikken (wat niet waar is, maar goed – wat dan nog)
    Ik woon in Rotterdam, er zijn 50% allochtonen hier. Mijn tolerantie komt aan een grens. Waarom moet mijn grens met voeten getreden worden? Is dat ook niet een beetje ikke ikke en de rest kan stikken van jouw kant dan ? Heb je niet al genoeg jouw zin? Wanneer krijg ik mijn zin ?

    Groet, Michel

  28. brother
    18 december 2006 om 10:18 uur.

    Jammer dat deze topic is afgevoerd, maar je krijgt toch antwoord Michel.

    Nee, mijn kant is leef en laat leven. Je zin heb je al, alleen je bent te hebberig, je wilt alleen maar meer en meer. Ik krijg ook niet wat ik wil maar ben toch tevreden met wat ik heb. Als je toch je zin wilt hebben heb ik een tip voor je: Zorg dat de hypocriete en hebberige westerse landen met een “Marshal” plan komen om ook die Afrikaanse volkeren en anderen net zo’n leven te gunnen als wat jij hebt.

  29. Suzy
    18 december 2006 om 11:18 uur.

    Hallo Brother, ik ben een mengeling en getrouwd met een moslim. Vandaar natuurlijk mijn interesse in deze site. En als ik ongelijk zou hebben, ben ik nooit te beroerd om dat toe te geven. Het vervelende alleen is dat de meeste mensen dat niet doen, ook op deze site niet.

  30. brother
    18 december 2006 om 11:52 uur.

    Had wel verwacht dat je met moslims te maken had, je kennis is goed op pijl maar toch heb je wat stuiptrekkingen richting de westerse gedachte. Ik wens je een goed leven met je man en hoop dat je ooit een moslima wordt.
    Bedenk dat moslims een ander moeten gunnen wat zij zelf wensen. Het gaat je goed meid.

  31. Henk-Rotterdam
    18 december 2006 om 01:57 uur.

    Als men spreekt over “allochtonen”spreekt men in het algemeen alleen over de mensen afkomstig uit Marokko en Turkye,Suriname en nog een aantal groepen die bedreigend zouden zijn voor de samenleving en de uitingen van culturele waardes van het land.
    En dat terwijl er alleen al in Rotterdam 161 verschillende nationaliteiten zijn
    Men vergeet echter dat velen er al heel lang zijn en compleet hier gewoon thuis horen.
    Iemand die hier geboren is,heeft de Nederlandse nationaliteit en daar kan men elk kaartje aanplakken wat men wil hij is en blijft een Nederlander,alleen met voorouders van andere origine.
    Als we nu eens beginnen met deze mensen gewoon als Nederlander te beschouwen en niet als als “Allochtoon” dan gaan we aardig de goede kant op.
    Ter verdere informatie : het grootste aantal mensen dat zich binnen 5 tot 10 jaar hier zal vestigen zal komen uit de voormalige oostbloklanden en zal het huidige aantal ingezetene met andere afkomsten ver overtreffen,met dank aan de huidige demisionaire kabinet die op zijn sterfbed nog even de grenzen wijd open heeft gegooid,maar daar horen we Verdonk of Wilders niet over,want dat geeft geen punten op de scorelijst van intolerantie en onverdraagzaamheid
    Ten aanzien van het gestelde over het “generale pardon” is mijn mening dat je het niet kan verkopen om mensen zolang in een procedure te laten en zich hier te laten inburgeren met kinderen op school,een sofinummer ze een huis geven en dan na een aantal jaren zeggen”sodemieter nu maar op”dan had je anders moeten regelen dan en geen hoop scheppen en ze jaren lang in onzekerheid laten. Zorg dan voor een goed en duidelijk beleid met een procedure van maximaal 1 jaar waarin een beslissing wordt genomen en geen 5 tot 10 jaar.
    Het is te krankzinnig voor woorden zo het nu gaat,willekeur en onverdraagzaamheid is pre geworden in dit land onder Verdonk met haar cs

  32. Suzy
    18 december 2006 om 06:45 uur.

    Dank je wel Brother, voor jouw goede wensen!

  33. skery
    18 december 2006 om 08:39 uur.

    henk wat heb jij met maghrebmazine en marokkanen ???
    ik zie je jou naam te vaak
    leguit!!!