MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Jongeren verstoren Marokkaans concert

12 december 2006 | in Geloof, Maatschappij, Muziek | 30 Reacties

KasbaEen aantal allochtone jongeren heeft in het weekend een optreden van twee Marokkaanse bands in het gerenoveerde cinemacomplex ‘De Roma’ in Borgerhout (Antwerpen) verstoord. Een achttal ‘radicale’ moslim jongeren zou zaterdagavond volgens atv.be bezoekers op straat hebben aangesproken om niet naar De Roma te gaan.

De muziek die daar, door onder andere Saïd Mariouari en Kasba, gespeeld werd, zou volgens het achttal onrein zijn. Volgens diverse bronnen zouden de moslims de hele avond hebben rondgehangen bij De Roma. Ze probeerden bezoekers die naar het concert kwamen over te halen om het concert niet bij te wonen.

Er zijn 30 reacties

  1. Saida
    12 december 2006 om 01:12 uur.

    Ik zou ook bezoekers afraden om naar een optreden van Al Kasba te gaan maar dan om heel andere reden…..nutteloze gehoorbeschadiging.

  2. brother
    12 december 2006 om 01:20 uur.

    Kan uit het bericht niet opmaken dat er een verstoring is geweest zoals de titel luidt. Jongeren hebben buiten het gebouw mensen aangesproken niet de muziek te beluisteren. Wat is er hier mis mee als je je broeder of zuster wilt attenderen op iets wat een duivels karakter heeft?

    Jehova’s getuigen bellen thuis bij je aan en vertellen dit soort dingen ook. Niets nieuws.

  3. Mustafa
    12 december 2006 om 01:34 uur.

    Ik vind het werkelijk schandalig dat dit gebeurt. Nu willen ze zelf mensen gaan vebieden om concerten te gaan bezoeken van artiesten. Ik ken die groep niet weet niet welke muziek ze maken. 1 Ding weet ik wel als ze geprobeerd hadden mij over te halen. Had ik ze gevraagd op te rotten niet goedschiks dan kwaadschiks.

  4. brother
    12 december 2006 om 01:53 uur.

    Mustaffa, het is niet verbieden maar mensen trachten over te halen. Men was natuurlijk vrij om naar binnen te gaan of niet!

    Tip: mocht je deze soort mensen ooit tegenkomen kan je ze vriendelijk antwoorden niet geinteresseerd te zijn in hun woorden. Er is geen dwang in de Islam en dat weten zij beter dan jou als ik jouw commentaar boven lees.

  5. hassan
    12 december 2006 om 02:09 uur.

    Hadden ze geen kaartjes kunnen vinden?
    Wat doen ze ook s’avonds rond hangen. Hebben ze geen huiswerk?
    Doe mij denken aan het verhaal van de opgepakte priester in Agadir !!

  6. tzzz
    12 december 2006 om 02:44 uur.

    ik begrijp ook niet waarom ze het woord ” verstoren” aan de titel toevoegen. Ze hebben niets gedaan om het concert te beeindigen.

    Zou moeten LUIDEN.

    INTELLECTULE JEUGD PROBEERT MAROKKAANSE JEUGD WAKKER TE SCHUDDEN EN KENNIS BIJ TE SPIJKEREN.

  7. sihem
    12 december 2006 om 03:20 uur.

    Verstoren??? De titel is zeer misleidend!

    Ze spraken mensen aan, ze adviseerden hen niet naar binnen te gaan. Dat valt toch niet onder verstoren?

    Het is misschien een beetje irritant, maar je hoeft maar één keer te zeggen dat je niet geinteresseerd bent en ze laten je met rust!

    Wat dit betreft ben ik helemaal met Brother eens!

  8. skery
    12 december 2006 om 03:23 uur.

    tzzzz je hebt helemaal gelijk

  9. Nihad
    12 december 2006 om 04:30 uur.

    Onrein. Jahoor, daar komt de Islamitische gedachten politie weer. Kots op ze.

    Ik luister lekker vaak naar Cheb Hasni. Dat is volgens hen ongetwijfeld ook onrein.

  10. YSSF
    12 december 2006 om 04:43 uur.

    @hassan
    Als moslim andere moslims aanspreken is wat anders als iemand van een andere geloof aanspreken, zoals die priester deed in marokko

  11. karim
    12 december 2006 om 04:47 uur.

    Sommige vinden dit gedrag onschuldig. Ik vind het niet. Het begint vaak vreedzaam met deze gasten en daarna komen ze met stokken en zwepen.
    Ik dacht dat godsdienst is iets god en mij. Ik hoef geen adviezen over de Islam van dit soort Idioten.
    Wedden dat de leider van deze bende uit het midden Oosten komt want wij Marokkanen zijn vaak gewoon “Bruikbare Idioten” . Net als “Plastic Lepels” die je weggooit als je ermee klaar bent.

  12. fatima
    12 december 2006 om 04:53 uur.

    Brother en TZZZ ik ben het helemaal met jullie eens. Kom op zeg ze hebben toch niets misdaan. Ze hebben alleen aangeraden niet naar concert te gaan, daar is helemaal niets mis mee. En als je er niet mee eens bent zeg je dat toch gewoon. Ik lees nergens dat de mensen die er toch naartoe gingen werden geslagen ofzo.. Ghari inshaAllah..

    Nihad niet volgens deze jongeren, maar volgens Allah.

  13. Karim M.
    12 december 2006 om 05:14 uur.

    Al die mensen die hier nu de profeet uit aan het hangen zijn, kunnen mij niet wijsmaken dat ze nooit naar muziek luisteren maar altijd naar koranvoorschouwingen.

    kijk eerst naar jezelf, ga daarna pas de wijze uithangen.

  14. ibsa
    12 december 2006 om 09:07 uur.

    Ik dacht dat mensen een vrije wil hadden om iets te doen. En als mensen naar een concert gaan dan doen ze dat lekker. Maar ik begrijp niet dat er een groep mensen zijn om mensen afte raden om naar een concert te gaan. Ik d8 dat islam een vrije keuze was. En begrijp niet dat sommige mensen druk maken wat andere mensen doen. Mischien bedoelen ze het goed maar ieder leeft voor zichzelf en niet voor een ander. En ik denk niet dat de islam dat zegt of elke geloof.

    Maar jaah als zulke types mij maar met rust laten dan vind ik alles goed.
    Ieder mag doen wat hij zij wil als ik er maar geen last van heb.

    Salaam!!

  15. Nadir
    12 december 2006 om 09:30 uur.

    Ik weet niet wat ik van moet vinden. Er is hier zowel sprake van vrijheid van meningsuiting als van vrijheid van het houden van een concert.

    Terecht is opgemerkt dat het woordje “versoren” misplaatst is. Want toen ik de titel had gelezen dacht ik dat zij het concert hebben tegen gehouden met veel geweld, echter daar is geen sprake van.

    Ik kan niks anders concluderen dat de schrijvers van bovenstaande bericht tegen vrijheid van meningsuiting zijn. Mensen mogen tegen de concert zijn en mogen ook allerlei “vredige” middelen inzetten om anderen van hun mening te overtuigen, daar is niks mis mee.

    Blijkbaar heeft de media daar moeite mee! Hoe zouden zij het vinden als zijn hun vrijheid van meningsuiting wordt ontnomen?

    gr,

  16. Reply
    12 december 2006 om 10:30 uur.

    ik reageer niet zo vaak, maar hierbij mijn reactie

    ik neem aan dat iedereen niet alleen dit nieuwsbericht leest maar ook de bronnen raadpleegd en zo meer te weten gaat komen over het onderwerp. De bronnen (de linken in de tekst) zijn niet zomaar vermeld, maar met de reden dat als je je beter wil informeren, je dan op die linken gaat klikken.

    Als iedereen dat inderdaad deed, dan zou iedereen die hierboven zegt dat er geen sprake was van verstoren, wel beter weten.

    Ten eerste staat er op atv.be het volgende: ” Dat leidde ook tot een incident waarbij de deur van De Roma werd ingetrapt.”

    op vlaamsbelang.be staat het volgende: “De conservatieve moslims bleven de hele avond rondhangen en intimideerden allochtonen die naar het concert kwamen luisteren. Gazet van Antwerpen signaleert dat wat later op de avond een groepje Marokkaanse jongeren de zaal binnen wou, maar omdat ze geen ticket hadden werd hen de toegang geweigerd. Waarop ze een toegangsdeur aan diggelen sloegen. Of er een verband was tussen de actie van conservatieve moslims en het gedrag van de jongeren is nog niet duidelijk. ”

    dus als je deze twee bronnen raadpleegd dan moet je wel concluderen dat jongeren het concert hebben verstoord. Of je de bronnen moet geloven of niet, dat is maar de vraag, maar als je die twee bronnen raadpleegd en citeert dan moet je wel zeggen dat jongeren dus het concert wel hebben verstoord.

    groeten
    Reply

  17. Marouan26
    12 december 2006 om 10:39 uur.

    De moslim dient inderdaad uit te nodigen naar de islam. Alleen is het wel zo dat je je moet realiseren dat dat niet met geweld mag gebeuren. En ook is het zo dat degene die uitnodigt ook goed moet naleven wat hij predikt. Dit betekend dat hij beter zijn tijd kan gaan sparen en gaan werken om te sparen voor een enkeltje reis naar islamitisch land. Het zich zonder reden ophouden in een onislamitisch land is haram.
    Maar deze groepering die deze elfitnah heeft veroorzaakt zijn vooral moslims die net het geloof hebben omarmd en proberen ijverig andere mensen ertoe te bewegen. Deze groepering beschikt niet over genoeg kennis in de islam ,maar denken dit.

    We vragen Allah hen te leiden en ons..

  18. brother
    13 december 2006 om 08:42 uur.

    Hoi Reply, als je zo kritisch bent moet je ook tussen de regels kunnen lezen. Er wordt de suggestie opgewekt dat de conservatieve moslims de schuldigen zijn.

    Echter het onbeschofte gedrag kwam van de jongeren die graag het concert wilden bijwonen zonder ervoor te betalen omdat ze het geld opgemaakt hadden aan drank en er stomdronken bijliepen en zodoende niet wisten wat ze deden.

    Het vlaamsbelang.be fabeltje kan naar de prullemand icoontje worden verwezen op je scherm.

  19. studente
    13 december 2006 om 09:54 uur.

    Eigenlijk vind ik het onzin dat die mensen bij de concerten rondhangen.. want ik denk dat jongeren die naar dat soort concerten gaan.. niet zo snel zeggen nee laat maar.. nadat ze al geld voor een kaartje hebben neergelegd! Vind ik logisch..

    Als je mensen tot de islam wilt uitnodigen.. waarom doen ze het niet op een andere manier.. misschien niet op straat folders uitdelen. gesprekken voeren met geinteresseerden etc.. etc.. en niet bij een concert!

    Sowieso vind ik marokkaanse muziek helemaal niets.. vooral marokkaanse concerten.. je weet wat voro soort types daar naartoe gaan.. algemeen bekend!

  20. khalid
    14 december 2006 om 04:11 uur.

    ik vind wat die jongens hebben gedaan fout als het waar is ,muziek is niet haram straks gaan zeggen mag je niet naar musium of naar boiscoop moet niet gek worden die marokkanen die naar concert zijn toch ook muslims of willen ze alles verbiden

  21. souhaila
    15 december 2006 om 03:12 uur.

    khalid muziek is wel haram

    ik vind dat de media dit weer eens opblaast voor niks
    laat die jongeren prediken: om niet naar het concert te gaan ze leven tog in een vrij land
    laat ze zeggen wat ze willen
    de islam rond kondigen kan op beteren manieren jah
    maar als zij moeite willen doen om naar mensen te gaan die niet naar hun willen luisteren laat ze dan

  22. abdel
    15 december 2006 om 04:32 uur.

    selam
    souhaila je hebt gelijk, maar mijn advies is om op je nederlandse taal te letten , en dit geldt ook voor khalid.
    wij moeten net zo goed zijn als de autochtoon , en liefst beter in het taal gebruik.
    laten wij een voorbeeld voor hen zijn aub.
    en elkaar positief steunen.

    fijn weekend

  23. khalid
    15 december 2006 om 08:31 uur.

    Souhaila muziek is niet haram ik heb het nog nooit in de koran gelezen

  24. Nadir
    15 december 2006 om 09:04 uur.

    Muziek is niet haram (datgene wat afstotelijk is), maar het is wel een instrument die gebruikt kan worden om dicht bij haram dingen te komen. Het vertellen van leugens is bijvoorbeeld haram. Echter wanneer een zanger zingt over dingen die er niet zijn kan je zeggen het is haram wat hij/zij zegt/zingt. Of wanneer iemand in de muziek schinzig taal gebruikt, dan kan je zeggen zijn/haar muziek is haram.

    Maar met muziek in het algemeen is niet haram. De profeet Daoud (David) had een hele mooie stem en hij klonk bij het citeren van zijn openbaring die hij van God kreeg net als muziek in de oregen. De Christenen denken dat hij echt instrumenten bespeelt en daarom bespelen ze ook instrumenten in de kerk.

    Maar de profeet Daoud reciteerde de Heilige Verzen met een mooie stem. Zo behoren wij de Koran (de laatste openbaring van God) te reciteren.

    God weet het beter,

    mvg,

  25. TZZZ
    16 december 2006 om 11:29 uur.

    Ben vaak reacties van NIHAD tegengekomen, en ze moet blijkbaar vaak kotsen…..misschien voel je je een beetje ziek meid, zou bij de dokter langs gaan als ik jou was

    Ga een beetje kennis opdoen over de wereld meid…( JE HEBT GEEN IDEE )

    mp3 generatie

  26. SBAR
    18 december 2006 om 01:05 uur.

    Het spijtige in de zaak is dat die jongens meer dan alleen hebben gepredikt.

    Ze hebben de mensen ook lastig gevallen en hun tickets proberen af te pakken. En dat kan niet!!!!!!

  27. Marouan26
    09 januari 2007 om 05:55 uur.

    Ten eerste wil ik reageren op Khalid die zegt dat nergens in de koran staat dat muziek haram is. Hier heb je een aya waar dat staat:
    Soerah al-qamar ayah 62: “Verwonderen jullie je dan over deze recitatie en lachen jullie erom en jullie huilen niet? Verspillen jullie je leven met tijdverdrijf en vermaak (muziek, zingen enz.) (wa entoem saamidoen). Valt neer in aanbidding aan Allah en aanbidt hem alleen”
    Wa entoem saamidoen” betekent luid zingen en muziek maken, hoofd ophouden in arrogantie extreme haat en woede voelen bij het horen van Qor’aan. Ook betekent het: onachtzaam zijn en verwerpen.
    Ook word er veel in de koran gesproken over instrumenten van al hawaa. Dit houd in muziek.
    Wel te weten de volgende sura:
    Soerah Loeqman ayah 6:
    “En van de mensen zijn er die nutteloos gepraat (lahwal hadieth) kopen op de mensen te laten afdwalen van de Weg van Allah zonder kennis, en het nemen van Allah’s weg als spotternij. Voor dezen zal er een vernederende straf zijn.
    De profeet heeft muziek ook haram gemaakt dus neit alleen de koran dient anar gekeken te worden.

    Nadir ik zie dat jij muziek als niet haram beschouwt en je geeft als bewijs dat David de psalmen zong. Dat klopt neit helemaal hij reciteerde de psalmen met een mooie stem ; Want daar is een reden voor. Ook de koran dient mooi gereciteerd te worden maar mag niet gezongen worden. Immers de profeet zei reciteer met een mooie stem zodat je de zangers zult overweldigen. Vandaar dat de kroan mooi gereciteerd word en zeker neit gezongen en Davind zong neit de psalmen. Dit is een vergissing van je. Bekijk het maar in de biografie van de profeten van schrijver Ibnu Kathier.

  28. skery
    09 januari 2007 om 09:21 uur.

    Marouan26

    klasse hoor jou text is met inhoud ga zi door

  29. brother
    10 januari 2007 om 09:51 uur.

    Marouan26, heel goed wat je in je laatste commentaar hebt neergezet. Jouw eerste commentaar [Maar deze groepering die deze elfitnah heeft veroorzaakt zijn vooral moslims die net het geloof hebben omarmd en proberen ijverig andere mensen ertoe te bewegen. Deze groepering beschikt niet over genoeg kennis in de islam ,maar denken dit.] is waardeloos maar je hebt het gelukkig weer gecorrigeerd. Ga zo door.

  30. geert
    10 maart 2008 om 12:57 uur.

    salam olaykom.

    wat muziek betreft is heel duidelijke het is HARAM.
    zelfs dieren weten dat het verboden is .

    kijk op deze site: daar zit alle info over muziek:
    http://www.al-islaam.com/al-islaam/artikelen/muziek/5.html

    en op deze video zie je , hoe allah deze jongen in zijn graf straft omdat hij naar muziek luistert.
    http://video.google.com/videoplay?docid=6212205356821667848&q=almawt&total=15&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0

    voor de onze broeders en zusters die nog steeds naar muziek luisteren die kunnen nog steeds stopen het is niet laat, allah heeft veel rahma. en wacht niet tot het te laat is dan krij je zo`n straf als die jongen , hij is maar 18jr, en na 3uurtje in de graf kijk hoe is hij veranderd.
    wa salam olaykome.