MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Bisschoppen: niet bidden met moslims

13 december 2006 | in Marokko | 52 Reacties

christendomDe Duitse bisschoppenconferentie is van mening dat rooms-katholieke godsdienstleraren niet mogen deelnemen aan multireligieuze vieringen op scholen. Volgens een woordvoerster moet bij multireligieuze vieringen er goed op worden gelet dat er geen vermenging van godsdiensten ontstaat. “Samen met moslims bidden is niet mogelijk. Moslims bidden voor of na christenen, maar niet gezamenlijk met hen”, zei de woordvoerster.

De kerken die lid zijn van de Raad van Kerken in Nederland volgen het advies van de Duitse bisschoppenconferentie op en hebben afgesproken onderscheid te maken tussen interreligieuze bijeenkomsten en interreligieuze vieringen. Zij willen voorkomen dat de indruk ontstaat dat aanhangers van verschillende godsdiensten tot dezelfde God bidden.

Het verbod geldt niet voor het gezamenlijk zingen van kerstliederen, omdat dat eerder folkloristisch dan religieus is, aldus het Reformatorisch Dagblad.

Er zijn 52 reacties

  1. radi
    13 december 2006 om 09:45 uur.

    waar gaat dit over????????/

  2. studente
    13 december 2006 om 10:01 uur.

    Weet je wat grappig is.. als dit moslims waren geweest.. die dit zeiden.. kreeg je gelijk moslims dit, moslims dat.. de moslimcommunity is best wel uitnodigend.. ze ontvangen geinteresseerden in de moskee e.d.

    Op zich snap ik het wel.. ieder heeft zijn eigen religie.. dus apart zou het wel beter zijn om te bidden e.d. maar aan de ene kant.. multireligieuze vieringen.. dus met verschillende religies.. je hoort gewoon respect voor iemands religie te hebben.. en zo kunnen kinderen beter met elkaar opschieten.. uit eindelijk geloven ze toch allemaal in 1 God. (Islam, christendom en jodendom). De Islam zegt het al.. leer van de ander en ga vreedzaam met elkaar om!

  3. brother
    13 december 2006 om 10:16 uur.

    Sinds wanneer en waar bidden Moslims samen met Christenen?

  4. karim
    13 december 2006 om 11:23 uur.

    hoe ziet een kerk van binnen eigenlijk uit?????

  5. karim
    13 december 2006 om 12:13 uur.

    Ik dacht dat er alleen 1 god was!!!

  6. abdel
    13 december 2006 om 12:28 uur.

    selam

    zeg studente, heb jy wel eigelijk een eigen mening ?

  7. nardjis
    13 december 2006 om 12:40 uur.

    is dit een nieuwe moderne relegie ofzo?

  8. studente
    13 december 2006 om 01:03 uur.

    dat zeg ik niet brother.. zeg alleen dat ze uitnodigend zijn om een ebzoek te brengen.. thats it!

  9. brother
    13 december 2006 om 01:53 uur.

    Studente, was niet aan jou gericht maar algemeen. Modulator van deze site werkt zeer traag. Ik heb de melding geplaatst voordat je mening werd geplaatst 🙂

  10. brother
    13 december 2006 om 02:18 uur.

    bedoel moderator

  11. khalid
    13 december 2006 om 04:14 uur.

    kerk heeft gelijk waarom moet we samen bidden iedre mag zijn liedtje apart zinggen

  12. hassanhasson
    13 december 2006 om 04:15 uur.

    Ieder zijn geloof. ik heb respect voor hun standpunt en dat moet ook kunnen.
    ik heb mijn geloof en zij hun geloof! en dat zegt mijn/ ons Islam.
    geloof en laat geloven.
    toch:
    Duitser is en blijft een mof

  13. studente
    13 december 2006 om 04:43 uur.

    oke ja.. plaatsen gata best wel traag ind..

  14. studente
    13 december 2006 om 04:44 uur.

    En karim.. doelde je op mijn reactie?
    ja inderdaad we geloven allemaal in 1 god.. qua wat we delen met het jodendom en het christendom ja..

  15. Henk-Rotterdam
    13 december 2006 om 04:55 uur.

    De “teamcaptain” van deze clerus was pas in Turkeye en stond te verkondigen over een “samenzijn “en er is maar 1 God en over lessen uit het verleden waarvan we moesten leren.
    Respect hebben voor elkaars geloof en overtuiging is iets anders dan wat ze nu prediken.
    Maar ze leren het nooit en dat is ook precies wat HassanHasson zegt”het zijn en blijven moffen”en dat is zo en dat blijft zo,onveranderlijk en onverbeterlijk.

  16. skery
    13 december 2006 om 05:06 uur.

    nee hij is bang dat kerkgangers moslims worden gezien dat steeds meer mensen moslims worden en de kerken leeger worden!!!!!

  17. farid
    13 december 2006 om 08:12 uur.

    henk ,ooit zal men het wel weten dat ze al die tijd liggen te zeuren om elkaars geloof ,terwijl de noordpool begint te smelten het wordt steeds warmer
    natuur vervuiling kan allemaal niet erger ,in plaats dat men zich daar op gaat focussen gaan ze elkaar staan af tekraken domme mensen ,
    iedereen moet zelf weten waar die in gelooft en dat is een feit
    in ieder geval kies ik voor een geloof, waar de meeste dingen logisch is
    maar nogmaals ieder zijn leven ooit zal je het wel komen te weten
    maar een ding weet ik wel respect dekt mijn gevoel dan

  18. hassanhasson
    13 december 2006 om 10:31 uur.

    Henk, Inderdaad! de geestelijke zygoot was in Turkije en beklemtoonde toen ‘het samenzijn’ en bla,bla bla bla bla…..
    ik verafschuw elke vorm van radicalisme dat neigt tot minachting van Anderen
    Ik heet de kerkgangers van harte om Islam te kennen!

  19. Marouan26
    13 december 2006 om 10:44 uur.

    Studente , niet alle 3 de geloven in 1 god. De enige god waarin gelooft dient te worden is de god zonder deelgenoten. De christenen en joden zijn heel sterk in het aannemen van deelgenoten naast god. Dit betekend dat de christenen en joden meerdere goden aanbidden. De enige ware geloof dat gebaseert is op 1 god dat is de islam. Deze godsdienst was er vanaf het ontstaan van de mens alleen had deze een andere naam. In principe zijn de joden en christenen verdwaald in een verkeerde godsdienst en jammer genoeg gebeurt dat ook langzamer met de moslims van tegenwoordig. Maar dit is de wijsheid van Allah.
    Over de christenen die niet met de moslims samen willen bidden: Hier zie je de dwaling die ze hebben gemaakt al duidelijk. Dit komt voort uit onwetend heid over de islam. Maar het is wel zo dat het beter is niet samen te bidden met verschillende godsdienstigen aangezien de moslim dan toegeeft dat de christenen of de joden op de waarheid zitten, wat niet zo is. In de islam is het beter onderscheid te maken zodat je niet een van hen word.

  20. skery
    13 december 2006 om 10:51 uur.

    lang leve islam

  21. brother
    14 december 2006 om 08:34 uur.

    Ach beste mensen, maak je niet druk. Kerstmis komt eraan, zij proberen ook 9 zetels binnen te halen voor de kerk anders is het saai en leeg.

  22. Suzy
    14 december 2006 om 09:38 uur.

    Marouan26, je hebt het totaal verkeerd. Schijnbaar heb je één of ander islamitisch propagandavod gelezen. Protestanten, katholieken en joden geloven wel degelijk in één god. Jouw gebazel over deelgenoten is totale onzin.

    Wat de protestanten en katholieken gemeen hebben, is dat ze Jezus als zoon van God zien. Wat nog niet betekend dat Jezus God is. Wat zij weer niet met elkaar gemeen hebben, is dat de katholieken nogal gehecht zijn aan ook Maria en dat zij beelden in de kerk hebben staan en protestanten niet. De joden, die zitten eigenlijk wat betreft de islam het dichtst ertegen aan. Niet ook zo bijzonder, als je weet dat Mohammed sterk beïnvloed was door het Jodendom en hij natuurlijk in gebieden heeft gewoond, waar veel Joden leefden. De Joden vonden echter de Islam een slechte kopie van hun eigen geloof.

    Maar wat betreft het gelijk hebben, daar hebben joden, moslims, protestanten en katholieken wel iets met elkaar gemeent. Ieder denkt het ware geloof te hebben en erkennnen wel de andere godsdiensten en het feit dat ze in één god geloven, maar dat die mensen wel gedwaald hebben in het kiezen van hun godsdienst.

  23. studente
    14 december 2006 om 10:12 uur.

    Beste Marouan,

    de islam, het Christendom en het Jodendom geloven allemaal wel in 1 god.. tuurlijk er zijn verschillen.. maar dit in ieder geval delen ze samen allemaal.. niet zoals het Hindoeisme en het Boedhisme.

    de Islam erkent alle profeten in het Christendom en van het Jodendom met als laatste profeet Mohammed (pbuh). Daarnaast zijn de eerdere openbaringen van de joden en christenen.. waar wij MOSLIMS eigenlijk ook in horen te geloven.. eerdere openbaringen.. alleen is dat corrupted .. en hebben ze dus de bodoschap niet goed begrepen.. waardoor het Echte woord van Allah in de vorm van de Koran op aarde neergedaald is.

    En wat bedoel je met het aannemen van deelgenoten… de christenen geloven wel in god alleen ze zien jezus als de zoon van god.. thats wrong! (hij kan noch verwekken noch verwekt worden) ..

    en wat betreft vieringen.. ik denk voor de samenhorigheid en vreedzaamheid.. kun je wel op school bijv.. het kerstfeest, het offerfeest en chanoeka samenvieren bijvoorbeeld.. zeg niet dat jullie allemaal samen gelovige liedjes gaan zingen of zo.. maar meer in de zin van een etentje ed..

    Uiteindelijk zijn we allemaal gelovig bezig.. en mensen die helemaal nergens in geloven zijn het slechts bezig naar mijn mening.. maar goed ieder zijn eigen keuze!

  24. MO
    14 december 2006 om 01:45 uur.

    Studente,

    het Christendom geloven in meerdere goden.
    allean moslims en joden geloven in een God.

  25. karim
    14 december 2006 om 02:18 uur.

    Bischoppen en Imams hebben godsdiensten gereduceerd tot een ordinaire wedstrijd.
    Lijkt op Real/ Barca

  26. mhamed
    14 december 2006 om 03:49 uur.

    deze gebaar van die mof betekend natuurlijk een hoop!!!!!!
    wij moslims zijn zeker van het rechte pad… god is een…..
    ze probeerden eeheid te vormen zoals de moslims het nu doen in het algemeen .
    wij hoefden ook niet samen te bidden met de rest hoor…..

  27. skery
    14 december 2006 om 04:32 uur.

    nee hij is bang dat kerkgangers moslims worden gezien dat steeds meer mensen moslims worden en de kerken leeger worden!!!!! meer niet

  28. Le marocain
    14 december 2006 om 04:41 uur.

    Daar gaan we weer: Ik heb gelijk, neen ik heb gelijk, nee ikke, ikke………

  29. Henk-Rotterdam
    14 december 2006 om 06:21 uur.

    HassanHasson/Farid,
    Zolang we te maken hebben met hele hordes christenen die nog steeds niet weten dat het kerstfeest oorspronkelijk het feest van het licht is ingegeven door de oude germanen en het feest gebruiken om degeboorte van de profeet Jesus te vieren dan kunnen we nog lang doorgaan om deze mensen te overtuigen van het feit dat er maar 1 God is en de Islam geen bedreiging vormt.
    De bedreiging komt van de mensen die het geloof gebruiken om het gelijk aan hun zijde te krijgen en vergeten om de geschiedenis na te aan over de wijze waarop ze het geloof uitdragen en de wijze waarop ze menen het geloof over de wereld te moeten verspreiden,desnods met geweld en daar is het christendom goed in gebleken in de afgelopen eeuwen.
    Ja ,inderdaad men heeft meer aandacht voor het verkrijgen van gelijk over zijn standpunten en vergeet dat de aarde ons gegeven door ons wordt verziekt en onbewoonbaar gemaakt.
    Maar eens worden allemaal geroepen en moeten we uitleggen wat we gedaan hebben in dit leven en met ons leven.
    Vrijheid van beleving van overtuiging en vrijheid van handelen naar de geest het geloof is belangrijk en mag ooit onderdrukt worden

  30. studente
    15 december 2006 om 10:39 uur.

    Mo, het Christendom gelooft ook in 1 God.. alleen zij aanbidden ook Jezus, dus als de zoon van God.. daar zit het verschil meer in.

    Le Marocain, inderdaad het wordt een ikke, ikke spelletje zo te zien!

    Karim: Inderdaad, daar begint het op te lijken. Ze horen gewoon uitnodigend te zijn, vreemdzaam te praten e.d. ipv dit soort akties.

  31. Amsterdammer
    15 december 2006 om 11:56 uur.

    Nou Nou zeg, wat een geleuter. Onderwerp totaal uit het oog verloren.
    Het bericht gaat over dat bepaalde rooms katholieke bisschoppen het verbieden om met Moslim te bidden. Nou wat impliceert dat, nogal veel naar mijn mening. Is het geloof in de Islam dan minderwaardig? Is hun (moslims) beleving van het geloof ondergeschikt?. Hoe zouden de dagbladen koppen als de belangrijkste vertegenwoordigers (voor zover die überhaupt bestaan) van de Islam dit zouden roepen en dat de overige Imams dit zouden uitvoeren* in het huidige maatschappelijke klimaat.

  32. Suzy
    15 december 2006 om 12:16 uur.

    Amsterdammer, je vergeet nog iets. Over de hele wereld zijn er altijd al imans geweest, die het voor moslims verbieden om samen te bidden met mensen met een ander geloof.

  33. abdel
    15 december 2006 om 02:10 uur.

    selam

    Suzy , het is imam , en niet iman.
    doe wat aan je nederlands of ga terug spelen met je poppen

  34. Yasmine
    15 december 2006 om 03:28 uur.

    Feit blijft dat als moslims met dit verbod waren gekomen er nu ophef geweest zou zijn!!!

  35. skery
    15 december 2006 om 04:45 uur.

    zijn islam haters

  36. Toth
    15 december 2006 om 05:28 uur.

    @ Henk-Rotterdam. Ik meende dat kerstfeest het feest was van de geboorte van Mithras, 25 december, dat samenviel met het midwinter van de Juliaanse kalender. Het Mithraisme was populair in het Romeinse Rijk, vooral onder soldaten, langs wie uiteraard Germanen kennis maakten met de Romeinse ideen, die op haar beurten vaak weer veel oudere wortels hadden, zoals in dit geval.

  37. hassanhasson
    15 december 2006 om 06:32 uur.

    Henk, ik ga met je mee in je verhaal! maar wij moeten naar mijn mening ook niet doen dat hier om alle belijders van het christelijke professie betreft!! we zouden de goede gelovige zielen te kort doen…

    in hun standpunt zit ook kern van waarheid in: we bidden totaal niet tot de ene GOD omdat er een verschil is tussen De DRIE EENHEID en Het islamitisch begrip TAUHIED, de eenheid van GOD (tauhid ar-roeboebiyya).

    Allah (swt) zegene je allemaal.
    Moffen zijn hun vreselijke daden jegens arme joden vergeten en hun bloeddorstige ‘geschiedenis’ (+_ 63 jaar gelden).

  38. Nadir
    15 december 2006 om 08:52 uur.

    Toen onze Nobele Profeet van afgodendienaren kreeg te horen dat wanneer de Nobele Profeet met hen één dag zal bidden dat zij met hem, Gods vrede en zegeningen zij met hem, een hele maand lang zullen doen.

    Het antwoord kwam in een openbaring:

    In naam van Allah de Barmhartige, de Genadevolle:

    “Zeg : o gij ongelovigen, niet dien ik wat gij dient, en niet zult gij dienen wat ik dien, en niet zal ik dienen wat gij gediend hebt, en niet zult gij dienen wat ik dien : aan u uw religie en aan mij mijn religie.” (Koran 109: 1-6)

    mvg,

  39. skery
    16 december 2006 om 11:48 uur.

    henk wat heb jij met marokkanen ?
    marokkanen zijn slecht toch ???

  40. Henk-Rotterdam
    16 december 2006 om 11:59 uur.

    Toth,ik heb geleerd dat het kerstfeest het feest van het licht is en dat dit door de germanen werdt gevierd in December als teken dat de dagen gingen lengen.
    Men onstak grote vreugde vuren alom in het land ten teken dat de korste dag voorbij was en men weer naar de zaai en oogsttijden toe gingen,vandaar dat er in deze belijdenis nog steeds dennebomen worden versierd met lichtjes.
    Wat dit feest te maken heeft met de geboorte van de profeet Jesus heeft men mij nooit kunnen uitleggen,maar jou uitleg is duidelijk.
    HassanHasson.ik stel niet alle gelovigen op een lijn en weet dat er ook zijn die kritisch genoeg zijn tegen over hun eigen kerken,maar het is en blijft een feit dat door de leiding van de de kerken nog veel te veel het verhaal van hun geloof als het enige ware wordt verkondigd en men geen ruimte laat voor anders denkende of andere overtuigingen,en daar blijf ik me tegen verzetten omdat de mystiek van het geloof zover gaat dat men zich het niet veroorloven om elkaar op grond van enige overtuiging uit te sluiten en dat is wat hier gebeurdt,de angst voor de Islam is zo groot dat men zich krampachtig verzet tegen elke toenadering van elkaar en men blijft vasthouden aan de zoon van God als de ware profeet.
    Het is triest dat na 200 jaar overleg zelfs de protestantse en katholieke kerken nog geen enkele toenadering tot elkaar hebben gedaan of toegestaan en alleen maar meer verdeeldheid hebben veroorzaakt.
    Dat is ook de reden dat ik altijd erg kritisch sta tegen over Rome,en vele opvattingen van deze clerus afwijs.

  41. Marouan26
    16 december 2006 om 10:26 uur.

    Zoals ik zei de joden en christenen zijn heel sterk in het aannemen van deelgenoten naast god. Dat Isaa (jezus) als zoon van god aangenomen word betekend ook deelgenoten toe kennen. Immers een god kan geen zoon krijgen en als dat zou kunnen dan betekend dat dat zijn zoon deelgenoot is. Omdat hij een deel van allah is.
    Het meedoen met de nasara (christenen) en joden heeft als effect dat je tot hun behoort. Dit is wat de zegel der profeten heeft gezegd. Dus je moet hiervoor uitkijken.

    Verder wil ik niet in discussie met mensen van een ander geloof aangezien Allah heeft gezegd twist niet met degenen die het boek gegeven is. En ook heeft allah gezegd dat er onderscheid gemaakt moet worden: Surat alkaafiroen.

    Baraka allahoe fikom

  42. studente
    18 december 2006 om 10:35 uur.

    Salam Marouan,

    Inderdaad hier geef ik je gelijk in.. denk dat ik je niet goed begreep.

  43. Suzy
    18 december 2006 om 11:24 uur.

    Marouan26, alleen al jouw opvattingen zijn genoeg redenen voor christenen of katholieken om niet samen met moslims te bidden. Want in feite zeg je, ze zijn niet goed genoeg om mee te discussieren omdat ze het fout hebben, dat staat toch in de Koran.

    Maar er zijn genoeg mensen op de wereld die helemaal niet geloven in de Koran, die zelfs denken dat moslims in feite zielige mensen zijn die hebben gedwaald. Het is maar welk geloof je hebt en hoe je daarmee omgaat. Het schept in ieder geval verdeeldheid en het lijkt mij niet goed voor de mensheid, als iedereen zo zou denken als jij, onverdraagzaam dus.

  44. moslima
    18 december 2006 om 01:18 uur.

    ik snap toch echt niet, waarom de gedachtes (feiten) van Marouan26 onverdraagzaam zijn?

    een moslim mag geen roze bril voor zijn ogen hebben, scherpheid en oplettendheid zijn een vereiste. er zijn sommige feiten die misschien dan wel hard zijn om die uit te voeren in deze maatschppij, maar de Islam blijft de eerst plek behouden op de lijst, en dan kan je kijken hoever je rekening wilt houden met anderen. Islam is alles voor de moslims (in ieder geval voor mij)

  45. Marouan26
    18 december 2006 om 09:20 uur.

    Ik wilde eigelijk geen reactie meer versturen na de laatste die ik heb gedaan. Ook heb ik gezegd niet in discussie te gaan met andere geloven, maar nu zie ik iets wat ik recht dien te zetten.
    Suzy, je zegt dat er mensen zijn die de islam niet kennen en de koran. Nu wil ik je vertellen dat de meeste moslims daarentegen wel weten wat de andere godsdiensten inhouden. Dus ik mag concluderen dat de moslims meer nadenken over het ware geloof en daarnaar op zoek zijn door ook andere godsdiensten te bestuderen terwijl de christenen en de joden weigeren ook maar iets te lezen over de islam. Behalve dan de negatieve berichten die in de media worden opgenomen en verspreid worden.
    Ik kan je vertellen dat de islam totaal iets anders is dan wat de christenen en joden denken. En ja ook de meeste moslims zelf kennen hun geloof neit goed genoeg. Deze moslims die denken wel te weten wat god wil plegen aanslagen en beramen plannen om de wereld te ontregelen. Maar nu ga ik je vertellen wat onze progeet Mohammed( vrede zij met hem) heeft gezegd over deze soort mensen en ja deze mensen bestonden ook in zijn tijd. Hij zei namelijk: Deze mensen zullen de honden van de hel worden. Dit betekend dat de islam niet is zoals sommigen denken door je zelf op te offeren je het paradijs zult binnen treden.
    Daarnaast je zegt ook dat de andere geloven niet goed genoeg zijn om mee te discusieren zoals ik gezegd zou hebben. Ik ga je uitleggen: Er is altijd verschil geweest op de wereld. Goed en slecht. Je kunt niet zeggen dat alle geloven gelijk hebben. Er zal er 1 gelijk hebben. En ik geloof dat die ene de islam is. Nu zeg jij het kan ook de christendom of jodendom zijn. Goed, dat is dan jou mening. Ieder heeft een mening. Maar nu stel ik je de volgende vraag: Wanneer iemand het ware geloof volgt en de ander een ander geloof dat niet op waarheid berust, waarom zou er dan een discusie moeten zijn over geloven terwijl de eerste weet dat zijn geloof de ware is? Dan is verdeeldheid juist de beste manier om kwaad van slecht te scheiden. Ieder zijn geloof en als iedereen maar zijn geloof beleid dan is er geen probleem.

    Ten slotte vraag ik jou en andere mensen de 3 geloven te bestuderen en te weten te komen wat god van ons wil en niet door koppig heid niet willen weten wat de ander te zeggen heeft. Immers geloven in iets is altijd beter dan iets en het beste geloof is geloven in de waarheid. Die waarheid is duur te verkrijgen besef dat wel. Daarvoor heb je 1 ding voor nodig : Studie

    Dank u voor uw aandacht. En besef ik val niemand aan ik belijd mijn geloof en wil dat ieder zijn geloof in vrede kan belijden.

  46. Suzy
    19 december 2006 om 09:30 uur.

    Bedankt Marouan26 voor je reactie, welke ik zal proberen te beantwoorden via enkele van jouw citaten.

    “Wanneer iemand het ware geloof volgt en de ander een ander geloof dat niet op waarheid berust, waarom zou er dan een discusie moeten zijn over geloven terwijl de eerste weet dat zijn geloof de ware is? Dan is verdeeldheid juist de beste manier om kwaad van slecht te scheiden. Ieder zijn geloof en als iedereen maar zijn geloof beleid dan is er geen probleem.”

    De laatste zin van jou, daar ben ik het compleet mee eens. Met de eerste, daar heb ik moeite mee. Doordat jij zegt dat jij gelooft in het ware geloof, betekend dat de ander dat niet doet. Iemand van een ander geloof kan precies hetzelfde zeggen, diegene denkt ook het ware geloof te hebben. Jij kan zeggen, mijn geloof is als laatste (is niet waar, daarna nog een aantal geloven) gekomen en het staat in de Koran (die ik wel degelijk heb bestudeerd, en daardoor meer weet dan menig moslim) dus ik heb het bij het rechte eind. Terwijl de ander kan zeggen, dat de Koran een dwaling is. Dus, hiermee red je het niet. Zo lang jijzelf in tevredenheid achterover kan leunen dat die mensen met een ander geloof het toch niet goed hebben, zo zijn er natuurlijk ook mensen met een ander geloof die dat weer van jouw geloof denken.

    Nog een citaat: “Ten slotte vraag ik jou en andere mensen de 3 geloven te bestuderen en te weten te komen wat god van ons wil en niet door koppig heid niet willen weten wat de ander te zeggen heeft. Immers geloven in iets is altijd beter dan iets en het beste geloof is geloven in de waarheid. Die waarheid is duur te verkrijgen besef dat wel. Daarvoor heb je 1 ding voor nodig : Studie”

    Beste, met die 3 geloven kom je er al niet, want over de hele wereld zijn er honderden religies. Ik denk dat je bedoeld hiermee de Bijbel, de Thora en de Koran? Behalve de Thora heb ik de andere twee wel bestudeerd. En jouw gegeven dat je zegt dat moslims ook de bijbel hebben bestudeerd in tegenstelling tot bijvoorbeeld christenen die te koppig zouden zijn om de Koran te bestuderen, zal ik het volgende zeggen. Ik ken ontzettend veel moslims, sterker nog, ik ben er met één getrouwd. Niemand van deze mensen hebben ooit een Bijbel opgepakt, laat staan bestudeerd. Toch weten ze mij af en toe wel iets te zeggen, dat zogenaamd in de Bijbel zou moeten staan. Hoe komen ze aan deze “wijsheid”? Dat hebben ze dan weer ergens opgepikt vanuit een pamflet, de moskee of weet ik het waar. En meestal in het kader van “kijk eens wat er in de Bijbel staat, daarmee is aangetoond dat de Koran en de Islam het ware geloof is”.

    Als je dat studie van de Bijbel noemt, dat is in ieder geval niet mijn interpretatie. En bovendien is de Koran niet erg fijn leesvoer voor christenen en vooral joden, omdat er constant teksten instaan, waarin zijn worden opgevoerd als nepgelovigen, waar je voor moet oppassen. En zeg nou niet dat dit niet waar is, want zoals gezegd, ik heb zelf de Koran van voor naar achter gelezen en bestudeerd. En omdat ik vanuit mijn jeugd zelf al de Bijbel heb bestudeerd, ben ik nu tot mijn conclusie gekomen. En mijn conclusie is ……en dat hou ik voor mijzelf!!

  47. Marouan26
    19 december 2006 om 10:38 uur.

    Ten eerste ik zeg niet dat IK de ware geloof belijd , maar ik zeg IEMAND. Dit houd in dat dat iedereen zou kunnen zijn: De Jood, de Christen of de Moslim. Ik praat hier over het algemeen, niet specfiek over een persoon. Ik probeer duidelijk uit te leggen wat de reden zou moeten zijn dat iemand niet met andere geloven dient te redetwisten. En ook staat dit ook in de koran uitgelegd ja. Maar vooral praat ik over de logica waarom de een met de ander zou gaan discusieren als voor hem zijn geloof helder is. Voor hem , hij GELOOFT in zijn geloof en zo hoort het ook te zijn en daarom heet het ook een geloof. En ja ik zeg zeker dat mijn geloof als laatste van de 3 grootste geloven is gekomen. En dat is niet meer dan een feit.
    Ten tweede bedioel ik met de 3 geloven natuurlijk de 3 bekendste geloven van dit moment: Jodendom, Christendom en Islam.Ook zeg je nu dat je ontzettend veel moslims kent. over dit feit wil ik je het volgende vertellen: Moslims verschillen in sterkte van geloof. De een gelooft sterker dan de ander. Plus ze verschillen van de islam waar de profeet mee gekomen is. Dit is neit alleen met moslims maar ook met de andere geloven zo. Je moet weten dat de islam voorschrijft dat indien je begint te praten je eerst kennis van zaken dient te hebben. Dit betekend dat als iemand over een ander geloof dient te praten hij eerst goed moet weten wat dit geloof zegt. In mijn omgeving zie ik dat de moslims over het algemeen meer weten over andere geloven dan dat deze van de islam weten of WILLEN weten. Maar wat je zegt dat de moslims iets oppikken van de bijbel om aan te tonen dat de islam het ware geloof is daar ben ik het ook mee eens. Vooral omdat ik vind dat er in elke geloof iets goed zit. Er zijn genoeg goede punten.
    Ten derde geef je aan dat de koran niet plezier leesvoer is voor de christenen en de joden aangezien er teksten instaan die ze als nepgelovigen aanduiden. Nu ga ik je 1 goed voorbeeld geven uit het boek de Talmoed van de joden waarin het volgende in staat:
    Jacob heeft aan God gevraagt waarom Hij de andere volkeren gemaakt heeft als de Israelieten de beste zijn in Zijn aangezicht. Hierop zou God geantwoord hebben dat deze volkeren alleen maar gemaakt zijn om ze te dienen zoals hij de ezels en de andere dieren gemaakt heeft voor de mens om ze te gebruiken zoals ze wensen.

    Nu vraag ik je wat is angstiger de Koran of de Talmoed?

    Verder ga ik je wat informatie geven vanuit de bijbel waaruit zou moeten blijken dat de Islam op de waarheid rust en de laatste profeet aankondigd word:

    Genesis 17:20-22
    God zei aan Abraham:
    En wat Ismaël betreft: Ik heb u verhoord; zie, Ik zal hem zegenen, hem vruchtbaar doen zijn en uitermate talrijk maken; twaalf vorsten zal hij verwekken, en Ik zal hem tot een groot volk stellen

    En deze twaalf zonen vinden wij in Gen. 25:13-16 terug, zoals Misma, Duma, Massa, Hadar en Jetur. Veel van deze namen zijn in Arabië terug te vinden, zoals bijv. de ‘Misma’s’. Voorts is ‘Dumah’ een plek in Arabië; de naam ‘Massa’ is terug te vinden bij een Yemenitische stam; de naam ‘Hadar’ is te herkennen in de naam van de stad ‘Hudaida’ en ook de Jeturs (Arabisch: Yatûr) zijn terug te vinden. De Arabieren (“een groot volk”) stammen dus af van Ismaël, de zoon der slavin. Zie ook Gen. 21:13:
    Maar ook de zoon der slavin zal Ik tot een volk stellen, omdat hij uw nakomeling is.

    Deuteronomium 18:18-20
    God sprak tot Mozes:
    Een profeet zal Ik hun verwekken uit het midden van hun broederen, zoals gij zijt; Ik zal Mijn woorden in zijn mond leggen, en hij zal alles tot hen zeggen, wat Ik hem gebied.

    Hieruit blijkt duidelijk, dat de beloofde profeet uit de broederen van de Israëlieten (die afstammen van Izaak), dus uit de Ismaëlieten, zou worden verwekt. Dit kan slechts de profeet Muhammad zijn, aangezien de Arabieren de afstammelingen van Ismaël zijn (zie eerder). De profeet Jezus was een Israëliet.

    De profetie vermeldt voorts: Ik zal Mijn woorden in zijn mond leggen. De Evangeliën echter bestaan niet uit woorden, die God in Jezus’ mond legde, ze verhalen slechts de geschiedenis van Jezus. De Koran bevat wel letterlijk de woorden van God (32:2).

    Verder staat in de profetie vermeld: hij zal alles tot hen zeggen, wat Ik hem gebied. Deze profetie (gebieden) voorspelt de komst van een Wetgevende profeet. Jezus heeft er echter nooit aanspraak op gemaakt een Wetgevende profeet te zijn! Zie Matth. 5:17-18, volgens welke hij zei:
    Meent niet, dat Ik gekomen ben om de Wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaan, zal er niet een jota of een tittel vergaan van de Wet, eer alles zal zijn geschied.

    De profeten zijn allen met een duidelijk bewijs naar hun volk gestuurd bijv:
    Mozes in de tijd dat men veel aan trucage en tovenarij deed liet God een profeet in hun midden opstaan die met een nog grotere tekens dan hun tovenarij kwam en hen versloeg
    Jezus daarentegen werd gestuurd naar een tijd van vele ziektes en kwalen en dat de geneeskunde ook zijn intrede deed. Jezus kwam met de beste tekenen tot het zelfs de dode opwekken uit zijn graf.
    Mohammed kwam als laatste der profeten in een tijd van veel dichters en mensen die met poezie en filosofie bezig waren. De ONGELETTERDE Mohammed kwam met de sterkste woorden; namelijk die van God. De mensen van die tijd wisten niet hoe dat mogelijk was aangezien de dichtkunst deze woorden niet kon verslaan. Het arabisch van die tijd was rijk aan dischtkunst en iedereen praatte in poezie.

    Johannes 16
    De profeet Jezus beschouwde zichzelf dus niet als Wetgever, maar eerder als de voorbode van een groter Leraar, die nog komen moest. Zie Joh. 16:12-13:
    Nog veel heb ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen.

    Uit het voorgaande blijkt, dat de profetie van Deut. 18 niet in Jezus werd vervuld. Wij kunnen daarom slechts concluderen, dat zowel het Oude als het Nieuwe Testament de komst van een Wetgevende profeet voorspelden, die de wereld ‘in alle waarheid’ zou leiden. Wij zijn van mening dat deze profeet de profeet Muhammad (v.z.m.h.) was om de volgende redenen:

    de profeet Muhammad, zijnde een Arabier, was een afstammeling van Ismaël, de broeder van Izaak;

    deze profeet maakte er – als enige – aanspraak op, letterlijk het Woord Gods te verkondigen en alles wat God hem gebood, te spreken (Qur’ân 32:2; 5:68).

    Merk op, dat steeds de komst van een profeet wordt voorspeld en nergens de komst van de ‘Zoon van God’. Dat Jezus niet de zoon van God kan zijn blijkt ook uit Psalm 132:11 en Jer. 23:5, waarin vermeld staat dat Jezus ‘uit het zaad Davids’ zou voortkomen.

    Verder staat er dat deze profeet de toekomst zal verkondigen. Mohammed heeft inderdaad veel over de toekomst verteld. En ik kan je verzekeren dat vele voorspellingen al reeds zijn uitgekomen en dat er nog een tal staan te gebeuren; deze staan vermeld in een aantal boeken met overleveringen opgeschreven door de naasten van deze profeet. 1 voorbeeld en daar laat ik het bij want er zijn er te veel: Hij wist een goede vriend van hem te vertellen dat mocht hij lang genoeg leven hij de mensen elkaar zou zien spreken vanaf de ene kant van de wereld naar de andere kant via de lucht (sateliet)

    Jesaja 62:2
    En men zal u noemen met een nieuwe naam, die de mond des Heren zal bepalen.

    Slechts de moslims maken er aanspraak op dat hun naam, in tegenstelling tot bijv. Jodendom of Christendom, door God is geopenbaard (Koran 22:78).

    Psalm 118:22
    De steen, die de bouwlieden verworpen hadden, is tot een hoofd des hoeks geworden.

    Hiernaar verwees Jezus toen hij zei (Matth. 21:42-43):
    Hebt gij nooit gelezen in de Schriften: De steen, die de bouwlieden verworpen hebben, deze is geworden tot een Hoofd des Hoeks. Daarom zeg ik ulieden, dat het koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden, en een volk gegeven, dat zijne vruchten voortbrengt.

    Inderdaad was Ismaël de verworpen zoon van Abraham. Aan zijn nakomelingen (de Arabieren) werd uiteindelijk het koninkrijk Gods gegeven.

    Sálomo’s Hooglied
    Hierin vinden we een duidelijke beschrijving van de profeet Muhammad (5:10-16); hij wordt in het Hooglied aangeduid met het Hebreeuwse woord “Mahammadîm”.

    De voorspelling van de komst van de heilige profeet Muhammad door verscheidene eerdere profeten bewijst, dat alle openbaringen van één Bron afkomstig zijn. Daarom beveelt God de Muslims om in de komst van alle eerdere profeten en geopenbaarde Boeken te geloven (Koran 2:4; 2:136). Omdat de profeet Mohamed als laatste der profeten kwam werd hij, om een wereldwijde eenheid te bewerkstelligen, met de waarheid gezonden tot alle volkeren (Qur’ân 34:28). Jezus bijv. werd gezonden “tot de verlorene schapen van het huis Israëls” (Matth. 15:24).

    Tot slot: St. Barnabas
    De duidelijkste voorspellingen van de komst van de profeet Muhammad (v.z.m.h.) vinden wij echter in het Evangelie volgens St. Barnabas (Evangelium Barnabe). Zie bijv. 163:180:
    Toen zei Jezus: ‘predestinatie is zo geheim, broeders, waarlijk ik zeg u, dat het aan niemand behalve een bepaald persoon duidelijk gemanifesteerd zal worden; hij is het naar wie de naties uitkijken, aan wie de geheimen van God zo manifest zijn dat, als hij op de wereld komt, diegenen gezegend zullen zijn die naar zijn woorden luisteren, omdat God hen met Zijn genade zal overschaduwen, zoals deze palmboom ons overschaduwt.’ De discipelen vroegen: ‘O Meester, wie zal de man zijn van wie u spreekt, wie zal op de wereld komen?’ Jezus antwoordde: ‘Hij is AHMAD, de Boodschapper van God.’

    Ahmad en Mohamed betekenen in het arabisch het zelfde en zijn 1 en dezelfde naam. Ook word er in de bijbel verwezen naar de parecletos. Dit is grieks wat betekend degene die geprezen word. En Mohamed en Ahmad betekend in het arabisch degene die geprezen is.

    Ook in 97:12-17 en 44:25-32 van dit Evangelie wordt de naam ‘Muhammad’ letterlijk genoemd.

    Door deze letterlijke aanduiding werd dit Evangelie verboden (decreet van de Westerse kerk; 382 n.C., van Innocentius 1; 456 n.C. en van Gelasius; 496 n.C.)

    Opgemerkt kan worden dat de komst van de profeet Mohammad ook o.a. in Hindu geschriften voorspeld is, zoals in de Bhavishja Purana en de Atharva Veda. Maar deze geloven ga ik verder niet over uit aangezien ik zelf nog bezig ben met de studie er naar.

    Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik deze graag.

  48. Suzy
    20 december 2006 om 11:44 uur.

    Nou Marouan26, ik weet niet of je dit geheel zelf hebt bestudeerd en zo gebracht hebt, als dat zo is neem ik daar mijn pet voor af. Maar misschien heb je het uit een boek of website gehaald. Dan nog, het is een hoop voor mij om te digesteren en te bestuderen, dus voorlopig heb ik even geen vragen. Maar bedankt voor je antwoord.

  49. Marouan26
    20 december 2006 om 09:22 uur.

    Suzy, de bronnen van de informatie die ik hier gegeven heb zijn geheel door eigen studie gemaakt( boeken).Maar de meeste informatie heb weten op te vragen bij grote islamitische geleerden.
    Ook heb ik veel bestudeerd van het christelijke geloof en het joodse. Ik respecteer deze geloven ten zeerste en dat is vanwege het feit dat dat mijn plicht is als praktiserende moslim. Dit omdat er in deze geloven een kern van waarheid schuilt plus het geeft me zekerheid over mijn leven, dan bedoel ik dit leven en het volgende. Iemand die niet weet zal altijd dwalen maar degene die kennis zoekt ( op de goede plaats) zal slagen met de wil van God.

    Ook wil ik je nog het volgende vertellen wat ik helaas vergeten ben te melden in mijn vorige bericht:
    Neem de vertaalde Koran niet op zoals je die zelf interpreteert.
    Ten eerste de vertaling haalt het nooit bij de Arabische versie en ik heb verschillende vertalingen gelezen. Er worden vele taalkundige fouten gemaakt. Dit komt vooral omdat het Arabisch soms woorden heeft met een dubbele betekenis of een totaal andere betekenis. De Arabieren van dit moment hebben zelfs moeite de Koran uit te leggen, dit is een wijsheid alleen gegeven aan grote geleerden. Het Arabisch van nu is niet als het Arabisch van vroeger.
    Ten tweede kun je er passages in aantreffen die je inderdaad kunnen schokken en je datgene gaat haten wat je gelezen hebt. Je moet weten dat de Koran gezonden is naar de tijd waarin de profeet Muhammed leefde. Er zitten verzen in de Koran die alleen van toepassing zijn voor zijn tijd en er zijn verzen die voor het algemeen zijn. Dit is aan de geleerden van de Koran om de uitleg te geven hierover. NIEMAND kan je zomaar uitleg geven over de Koran door het zelf gelezen te hebben.

    Ik dank u voor uw aandacht en ik hoop dat ik u van dienst heb kunnen zijn en u wat wegwijs heb gemaakt over de Islam.
    U kunt gerust mij vragen over mijn geloof, ik zal het proberen te beantwoorden. En mocht mij dat niet lukken dan kan ik het navragen bij de geleerden van deze tijd.
    Ik sluit af met te zeggen dat alleen God uiteindelijk alle kennis bezit

  50. Suzy
    21 december 2006 om 12:16 uur.

    Maouran26, nogmaals bedankt voor je verdere uitleg, dat waardeer ik enorm. Zeker omdat het ook veel tijd heeft gekost om dit te schrijven. Maar welke boeken heb je naast de Koran nog meer heeft gebruikt. Want, er zijn op het gebied van religie zo veel boeken, dat je altijd boeken zult vinden met de inhoud die je zoekt. Hoe moet ik dat eigenlijk uitleggen? Dat als ik bijvoorbeeld een boek zoek waarin stellingen met citaten uit de Bijbel en Koran worden ondersteund, die zeggen dat de Bijbel eigenlijk het ware boek is, er zeker op de wereld wel zal zijn en natuurlijk omgekeerd. Het is eigenlijk net zoals wetenschappelijk onderzoek, men gaat ergens naar op zoek en zult resultaten publiceren die dat onderzoek zullen ondersteuenen en natuurlijk niet het tegenovergestelde. Ook ik kan daar al het slachtoffer van zijn geweest, kan?, waarschijnlijk wel zeker.

    Nu is het natuurlijk zo, dat in de tijd van de komst van de Koran, de wereld er anders uitzag dan nu en er andere gebruiken en gewoontes heersten. Wat mij bij het lezen en bestuderen van de Koran en enkele hadiths nog wel het meest shockeerden was dat Mohammed en zijn volgelingen karavanen uit Mekka plunderden, en in Medina, waar toen nog enkele joodse stammen woonden en die weigerden over te gaan tot de Islam, en nu moet ik het even uit mijn hoofd doen, er eerst 1 of twee joodse stammen werden verwijderd en later, toen de laatste joodse stam(men) Hem had verraden, de joodse mannen werden vermoord en de kinderen en vrouwen als slaven werden verkocht.

    Verder heb ik nu wel de volgende vraag aan je, en neem gerust de tijd om deze te antwoorden wanneer het je uitkomt.

    Ik hoop niet dat er nu allerlei mensen gaan reageren, die mij van al en nog wat uitmaken, dit is een oprechte vraag en ik heb er vertrouwen in dat Marouan 26 met een goede reactie zal komen, waarvoor alvast mijn dank!

  51. Suzy
    21 december 2006 om 12:19 uur.

    Oh, Marouan26, ik ga eind deze week samen met mijn man twee weken naar zijn familie in het buitenland, dus neem gerust de tijd. Nogmaals bedankt.

  52. Marouan26
    23 december 2006 om 10:53 uur.

    Ik dank God voor de moeite die je gedaan hebt om mijn antwoord te lezen.

    Nu ga ik je iets vertellen over het leven in de tijd van de profeet Mohammed (vrede zij met hem)
    Deze profeet werd bespot en belaagd met zijn boodschap die hij kwam brengen net zoals alle vorige profeten waaronder Jezus( vrede zij met hem)
    Mohamed werd erg tegengewerkt door de Joden in die tijd vanwege het feit dat ze wisten dat er een nieuw geloof aan te komen zat. En het lag er in de aard van de Joden om erg jaloers te zijn. Ook hebben ze Jezus neit geacepteerd en hem proberen te vermoorden.
    Nu was het zo dat de profeet Mohamed vanuit Mekka geboycot werd door de Qoeraisjieten die bekend stonden als polytheisten. Deze mensen wilden koste wat het kost zijn geloof de kop in drukken. Daardoor hebben ze een handel boycot afgelegd met andere steden waaronder Medina toen bekend als Yathrib. De profeet en zijn aanhangers zijn in de woestijn gaan wonen en ze kochten alsnog levensmiddelen in. Deze kwamen met de karavaan bij de moslims aan. Toen hadden de Qoeraisjieten(d.m.v. de joden) door dat er toch voedsel tot hun kwam. Ze begonnen deze geheime karavanen te overvallen. Wat doet iemand als hij overvallen word en zijn levensmiddelen voor zijn neus weg gestolen worden? Hij valt op zijn buurt de karavanen aan van de tegenpartij maar hij heeft zijn manschappen order gegeven niet onnodig bloed te vergieten terwijl de Qoeraisjieten dat wel deden.

    Over de joden kan ik duidelijk zijn.

    In de tijd van Mozes waren de joden niet serieus met hun geloof. Ze begonnen een kalf aan te bidden, ze kregen kant en klare eten uit de hemel gezonden maar waren niet tevreden ermee en ga zo maar door. Zelfs tot zo ver dat God een berg boven hen verhief om hen te vermanen. Zelfs toen was de angst voor hun God er niet aanwezig want ze bogen voor de berg en niet voor God. Deze buiging die ze maakten maken ze nu nog steeds; buigen met het hoofd omhoog gericht. Dit vanwege de berg waarnaar ze keken. Ze hadden een gezegde dat zei: De beste buiging is de buiging die je van de dood red. Dit betekend dat deze mensen erg bang voor de dood waren. maar goed dat is het onderwerp niet.
    Mohamed leefde met bepaalde joodse stammen in vrede. Maar de joden begonnen elke keer de moslims uit te dagen. Ook was het zo dat de moslims en de joden een niet aanvalsverdrag getekend hadden met als 1 van de voorwaarden dat als de 1 aangevallen werd de ander te hulp moest komen. De joden integendeel stookten de polytheisten op tegen de moslims en probeerden rust bij de moslims te breken. Zij speelden het spelletje van de slang. Uit eindelijk was het zo erg en werden deze boosdoeners aangevallen door de moslims. Het koninkrijk was islamitish en de heerser( Mohamed) was islamitisch, maar toch hadden de joden en andere geloven recht tot leven en zelfde rechten als de moslims. Maar toch maken de joden misbruik van de gastvrijheid van de moslims om ze te verraden. Ze begonnen de moslims zelfs te provoceren en te roepen dat de Qoeraisjieten die ze verslagen hadden niets voorstelden en dat ze de ware soldaten zouden meemaken als ze tegen elkaar zouden vechten. Met andere woorden ze lokten het zelf uit. Mohamed en zijn gemeenschap waren uit op een vreedzaam bij elkaar wonen.