MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Huwelijksmigratie Marokkanen stijgt

16 december 2006 | in Maatschappij, Marokko | 33 Reacties

TrouwenJonge Marokkanen in België hebben nog altijd een sterke voorkeur voor een partner uit Marokko. Dat blijkt uit een onderzoek van het Steunpunt Gelijkekansenbeleid van de Universiteit Antwerpen. De voorkeur uit zich in een stijging van huwelijksmigratie, momentel de belangrijkste vorm van migratie in België.

Van de huwelijken afgesloten vóór het jaar 1979 ging het in 41,4 procent van de gevallen om een huwelijk met een partner uit het thuisland. In de jaren tussen 2000 en 2003 steeg dat percentage sterk naar 65,4 procent.

“Marokkanen in België kiezen vaak huwelijkspartners uit hun land van herkomst omdat ze verlangen naar iets ‘vertrouwds’ of naar een ‘authentieke’ cultuur. Hun toekomstige partners zien het huwelijk echter als een stap naar een ‘nieuw’ leven. Beide partners hebben dus vaak tegengestelde verwachtingen”, stellen de onderzoekers. Voor velen is het huwelijk dan ook een migratie-instrument geworden, aldus metrotime.be.

Er zijn 33 reacties

  1. skery
    16 december 2006 om 11:12 uur.

    als man kan je beter vrouw halen uit marokko dan uit europa zijn toch ………vrouwen ja ik haal man uit marokko die weet niet wat ik allemaal heb gedaan met afrikanen!!!!!!

  2. Saida
    16 december 2006 om 01:34 uur.

    Duh

  3. mhamed
    16 december 2006 om 02:39 uur.

    dat zijn ieder zijn keuze’s in het leven,
    vrouwen uit maroc of uit bel en nl is ook een keus in het leven.

  4. khalid
    16 december 2006 om 04:02 uur.

    dat is recht van elk persoon met wie wilt zijn leven delen uit marokko of uit china ieder zijn keuze

  5. el mano
    16 december 2006 om 06:07 uur.

    Maakt niet uit waar je vrouw vandaan haalt. liefde overwint alles en iedereen.
    En that s a fact .

  6. Elamira
    16 december 2006 om 06:08 uur.

    Dat klopt . echt wel zeg. el mano

    ??????

  7. Karim
    16 december 2006 om 06:41 uur.

    ik ga terug naar Marokko, en ik haal mijn toekomstige vrouw uit Nederland.

  8. Soussie
    16 december 2006 om 08:37 uur.

    Huwelijksmigratie heeft 1 hoofdoorzaak! De hoofdoorzaak ligt niet bij de europese marokkaanse vrouw zelf ,maar bij de man zelf die zijn hele leven heeft lopen ‘genieten’ maar toch perse een heilige maagd wil…….bekrompen allemaal maar goed de meiden maken het er zelf ook naar.

    fijn weekend

  9. rachid
    16 december 2006 om 10:52 uur.

    Soussie

    Dat is echt onzin.
    Laat ik voorstellen waarom ik liever een meid wil die uit Marokko.
    De reden is niet omdat Marokkaanse vrouwen/meisjes maagd zijn en uit Europa niet meer maagd zijn. Dat is niet de reden. dat is wat er vaak gedacht wordt. Onzin. Marokkaanse meisjes uit Marokko zijn net zo ontwikkeld als Nederlandse/Marokkaanse meisjes of Europese, hoe je het noemen wilt.
    Sterker nog, mischien zijn de meisjes in Europa moderner geworden de laatste tien, twintig jaar, maar ik zelf en velen met mij, denk dat er gemiddeld veel meer ontmaagde meisjes in Marokko zijn dan in Nederland. terwijl in Europa het gemiddelde bij mannen/jongens wel het dubbelde is of misschien wel drie keer zo erg.
    Dus wie denkt dat de oorzaak van importhuwlijk wat te maken heeft met maagdlijkheid zus en zo. ONZIN.

    Ik bijvoorbeeld wil liever een Moslima, Marokkaans. Ik zelf ben een berber maar vind het zeer belangrijk dat mijn kinderen Arabisch leren lezen, schrijven en spreken en aangezien ik dat niet aan hun kan leren zou een Marokkaanse meisje uit Marokko, die gestudeerd heeft, wel kan, en goed ook. Want in Marokko krijgen ze uitstekend les wat taal betreft. Daarnaast kan ik wat van haar leren. gelukkig kan ik redelijk Arabisch lezen, schrijven en spreken maar ik wil nog beter kunnen daarom zou mijn vrouw mij kunnen helpen, en ik haar met Nederlands en evt Engels.
    Daarnaast hebben meiden uit marokko betere kennis over onze cultuur, normen en waarden, waar ik heel erg veel aan hecht.

    Kortom het gaat niet om maagdlijkheid, helemaal niet, maar een vrouw uit Marokko heeft veel te bieden, dan heb ik t over een vrouw die gestudeerd heeft enzo, een Nederlandse/Marokkaanse ook maar op zn Nederlands/Westers, dat trekt me niet zoals vele marokkaanen met mij.
    Ik hoop dat het beetje duidelijk is voor Soussi

  10. imran
    17 december 2006 om 04:07 uur.

    nou rachid ik heb weinig ezels gezien maar jij bent een hele grote ezel …. nogmaals ik zal het je haar fijn uitleggen er zijn ongeveer tegen de 35 miljoen marokanen op deze wereld waarvan naar schatting tot +- 2015 ervan 20 miljoen vrouwen ervan zijn in marokko is namelijk op dit moment volgens de geboortecijfers vanaf de jaren zeventig 43,7 procent vrouw.
    en de meeste die ik kan vanuit me eigen kennis kring zijn artsen en advocaten en hebben een universitaire graad in islamitische wetenschappen je moet geen vooroordeel hebben tegen de marokaanse vrouwen die hier zijn geboren sommige spreken vloeiend 4 of 5 talen en hebben wel degelijk kennis van de marokaanse cultuur maar ik geef je ook een tip kijk vooral naar el asl oorsprong waarvan een meisje van afkomt ouders en ik hoef verder niet in detail te gaan vallen maar oordeel niet te snel over marokaanse vrouwen.

  11. said
    17 december 2006 om 04:58 uur.

    Dat snap ik niet.
    ik weet niet waar dit fenomeen vandaan komt ,
    maar vindt dit absurd.
    Waarom kan een Marokkaan zijn bruid niet gewoon hiervandaan halen!!!!!!????
    Waarom zo ingewikkeld doen terwijl het heel makkelijk kan.
    Is dat vanwege Islam!!?? Cultuur!!?? familie kwestie!!?? Of is het en gewoonte geworden!!??
    Ik zelf weet het nog steeds niet.
    Jongens die hier geboren en/of getogen zijn tevens hun school hebben afgemaakt en zich goed hebben ontwikkeld in deze samenleving, misschien en goede positie op de arbeidsmarkt hebben veroverd. Laten zich lijden door stomme tradities of vooroordelen.
    Ik ben een voorstander om te kijken naar een bruid hier en niet ergens anders.
    Kijk hoe nu de verhouding is tussen mannen en vrouwen in Nederland.
    Meestal komen zij met een argument dat de vrouwen te vrij te liberale of andere denkbeelden en/of ideeën hebben of dat ze “ontmaagd” zijn of iets in die geest.
    Nou en of in Marokko anders is!!
    Maar dit buiten beschouwing laten, vindt dat wij zich moeten verenigen en zorgen dat onze zusters hier niet nog verder van huis geleiden. Want ze zien hoe wij met ze omgaan daarom keren zicht de rug om en gaan hun eigen gang.
    Mijn theorie is dat we onze meisjes moet knuffelen. En hier ligt onze toekomst en daar moet je samen zien uit te komen met iemand die de taal beheerst en goed is voorbereid op de toekomst in deze samenleving. Want dat heeft veel voordelen. (opvoeding, afstemming en perspectief..)
    Wat ik wel hypocriet vindt is dat de jongens overal vreemd gaan maar als zij willen trouwen dan willen ze zogenaamde een maagd hebben en deze vinden ze dan in Marokko.
    Maar ik ken veel Marokkanen die wel getrouwd zijn met Nederlandse meisjes die achteraf wel bekeerd worden tot islam maar deze waren ook niet maagd.
    Ik kom tot conclusie dat we hier in Nederland echter wanhopig zijn.
    Er zijn viezeriken die ons meisjes misbruiken zoals loverboys en andere..
    Dus handen in een slaan en bestrijd deze ziekte en probeer je bruid gewoon ergens op de Haagse hogeschool te vinden. Want dat zijn ook leuke meisjes met verstand. En natuurlijk !!!!! zijn ze ruimdenkend en vrij in hun opvattingen, dat is alleen maar een gunst.
    En sterker nog hier in Nederland heb je laatste tijd meer ontwikkelde meisjes met een islamitische gedachten goed.
    tot slot is ieders vrij om te kiezen

  12. Marocca
    17 december 2006 om 07:26 uur.

    Ben het helemaal eens met SAID alleen in plaats van de hoge haagse school kan je op alle hoge scholen terecht voor goede opgeleide vrouwen met kennis over het geloof en normen en waarden van de marokkaanse cultuur..

  13. said
    17 december 2006 om 08:34 uur.

    het is maar en voorbeeld

  14. rachid
    17 december 2006 om 10:03 uur.

    Beste Imran,

    Je noemt me een ezel omdat ik mijn kijk geef op een forum waar iedereen mag reageren.
    Je noemt een ezel en je denkt dat ik me daardoor slecht kan voelen of dat ik me beledigd zou voelen. dat is niet zo.

    Ik ben een Moslim, God zij dank.
    Een Moslim hoort niet iemand te schelden of te beledigen. daar hou ik me niet aan en ga ik met jou spelletje mee doen. dat is wat jij wilt. ik ga me ook niet verlagen naar een onacceptabel nivo.

    Trouwens wat jij zegt dat ze hie ook zijm en wel 5 talen kenne, heb ik dat ontkent? Nee, absoluut niet.
    Ik weet dat er veel marokkaanse meiden in Nederland zijn die perfecte Moslima’s zijn. verschillende talen kennen, traditie en cultuur goed kennen en hanteren, God zij dank. Ik voel me goed als ik denk dat het zo is en word dus ook blij als jij dat zegt. God zij dank zijn ze er.

    Nogmaals ik ga mijn mening, en dat is dat ik het niet mee eens ben dat vele mensen denken dat Marokkaanse jongens alleen maar trouwen uit Marokko uit angst dat ze geen maagd meer zijn. dat is niet zo gaf ik aan.
    Ik gaf aan dat volgens mij vele jongens net als mij liever een Moslima willen die de cultuur goed kent, Arabisch goed kan spreken, lezen en schrijven en uiteraard de Koran kan lezen en begrijpen. Deze zijn meestal te vinden in Marokko. In Nederland zijn ze er wel maar met mate en moeilijk te vinden helaas.
    Om die reden trouwen vele jonge mannen liever uit Marokko.
    Ik scheer niet iedereen over één kam. natuurlijk niet. Ik ben trots op onze Moslima’s in Nederland en buitenland. waar ik minder trots op ben zijn die jonge meiden die met het leven spelen. En dat zijn er héél veel.
    Nou vind jij voor mij daar tussen mijn droomvrouw die Arabisch goed spreekt, goed leest en begrijpt en de waarden en normen van onze cultuur kent, en vooral De islam goed hanteert.
    Als je die vind mag je me mailen.

  15. Yasmine
    18 december 2006 om 01:34 uur.

    In Marokko zijn de meiden nog maagd?? waaahahahahahahahahahahahahahahahahaha

  16. badr
    18 december 2006 om 07:13 uur.

    Dat snap ik niet.
    ik weet niet waar dit fenomeen vandaan komt ,
    maar vindt dit absurd.
    Waarom kan een Marokkaan zijn bruid niet gewoon hiervandaan halen!!!!!!????
    Waarom zo ingewikkeld doen terwijl het heel makkelijk kan.
    Is dat vanwege Islam!!?? Cultuur!!?? familie kwestie!!?? Of is het en gewoonte geworden!!??
    Ik zelf weet het nog steeds niet.
    Jongens die hier geboren en/of getogen zijn tevens hun school hebben afgemaakt en zich goed hebben ontwikkeld in deze samenleving, misschien en goede positie op de arbeidsmarkt hebben veroverd. Laten zich lijden door stomme tradities of vooroordelen.
    Ik ben een voorstander om te kijken naar een bruid hier en niet ergens anders.
    Kijk hoe nu de verhouding is tussen mannen en vrouwen in Nederland.
    Meestal komen zij met een argument dat de vrouwen te vrij te liberale of andere denkbeelden en/of ideeën hebben of dat ze “ontmaagd” zijn of iets in die geest.
    Nou en of in Marokko anders is!!
    Maar dit buiten beschouwing laten, vindt dat wij zich moeten verenigen en zorgen dat onze zusters hier niet nog verder van huis geleiden. Want ze zien hoe wij met ze omgaan daarom keren zicht de rug om en gaan hun eigen gang.
    Mijn theorie is dat we onze meisjes moeten knuffelen. En hier ligt onze toekomst en daar moet je samen zien uit te komen met iemand die de taal beheerst en goed is voorbereid op de toekomst in deze samenleving. Want dat heeft veel voordelen. (opvoeding, afstemming en perspectief..)
    Wat ik wel hypocriet vindt is dat de jongens overal vreemd gaan maar als zij willen trouwen dan willen ze zogenaamde een maagd hebben en deze vinden ze dan in Marokko.
    Maar ik ken veel Marokkanen die wel getrouwd zijn met Nederlandse meisjes die achteraf wel bekeerd worden tot islam maar deze waren ook niet maagd!
    Ik kom tot conclusie dat we hier in Nederland echter wanhopig zijn.
    Er zijn viezeriken die ons meisjes misbruiken zoals loverboys en andere..
    Dus handen in een slaan en bestrijd deze ziekte en probeer je bruid gewoon ergens op de Haagse hogeschool te vinden (ook op andere scholen). Want dat zijn ook leuke meisjes met verstand. En natuurlijk !!!!! zijn ze ruimdenkend en vrij in hun opvattingen, dat is alleen maar een gunst.
    En sterker nog hier in Nederland heb je laatste tijd meer ontwikkelde meisjes met een islamitische gedachten goed.

  17. studente
    18 december 2006 om 10:44 uur.

    Als iemand besluit om zijn of haar huwelijkspartner uit marokko wilt halen.. dan moet hij/zij dat vooral doen. ieder zijn eigen keuze zeg ik altijd!

    Ik heb liever iemand gewoon hier uit NL.. omdat ik er toch een kloof zou onstaan met iemand uti marokko en ook omdat je er nooit zeker van kan zijn dat de ander je voor de papieren wlt of echt jou om jou wilt!

  18. Suzy
    18 december 2006 om 11:13 uur.

    Rachid, ieder zijn eigen mening natuurlijk, maar dat je liever een vrouw uit Marokko wilt zodat jouw kinderen beter arabisch leren? Rachid, als het goed is woon je toch in Nederland? Je weet toch dat als kinderen hier naar school gaan en thuis een andere taal gebruiken dan het nederlands, er al een enorme achterstand is opgelopen?

    Het lijkt mij dat de eerste prioriteit voor jouw kinderen het leren lezen, schrijven en spreken van nederlands is en niet van arabisch. Op deze manier blijven marokkaanse kinderen met een achterstand opgescheept. In mijn omgeving ken ik genoeg families, waarvan de mannen vrij goed nederlands kunnen spreken (schrijven al wat minder), maar de kinderen spreken belabberd nederlands, omdat de man getrouwd is met een vrouw uit Marokko.

    En doordat veel marokkaanse mannen hierdoor marokkaanse vrouwen uit Nederland in feite uitsluiten (het lijkt verdacht veel op discriminatie), zien de vrouwen niet anders dan dat ze hun man ook maar uit Marokko moeten halen. Bovendien zijn er natuurlijk veel marokkaanse mannen in Nederland, die ook niet echt een brandschoon verleden hebben.

  19. CHAHIda
    18 december 2006 om 11:59 uur.

    SALAAm AHleykoem WArahmatoelahie WAwarakatoe

    het maakt niet uit van waar ze komt he
    het maakt uit of ze wat van de islam kent en of ze praktizeet
    of ze de weg van ALLAH volgt of niet!!!
    en omgekeert ook geloof me dan is er geen probleem……
    met de hulp en de weg van ALLAh lukt alles maar dan ook alles!!!!!

    beslama en thalla

  20. studente
    18 december 2006 om 01:04 uur.

    Suzy.. ben het met je eens op verschillende punten.. Maar wat betreft de taal!
    Ik ben ook opgevoed thuis met 2 talen.. en ik beheers het Nederlands uitstekend.. dus dat zegt niets! Het gaat erom dat iedereen zijn moedertaal hoort te leren en ook de voertaal van het land..

  21. moslima
    18 december 2006 om 01:43 uur.

    het maakt mij echt niet uit of ik met een man trouw van hier of van daar, het belabgrijkst is dat hij een goede moslim is. dan komen de andere factoren bij kijken

    Marocca, wat bedoel je met

    “alleen in plaats van de hoge haagse school kan je op alle hoge scholen terecht voor goede opgeleide vrouwen met kennis over het geloof en normen en waarden van de marokkaanse cultuur.. ”

    als je bedoel is hoe ik het begrepen heb, dan ben ik het er helemaal niet mee eens. ik zit zelf op de Haagse hoge school. hamdoelillah heb ik genoeg kennis om te weten wat mijn plek op deze aarde is. wat betreft de normen en waarde van de Marokkaanse cultuur daar ben ik in gegroeid. ik weet net niet zoveel als mijn moeder, maar het belangrijkst is dat ik me een volle marokkaanse voel (ben). ik ben niet de enige van de hhs die zo er over denkt, velen met mij. oh ik geloof best dat er meisjes zijn waar jij het over hebt, maar ik zeg allah oja3lem

    dat is wat ik wilde vermelden, het zat me niet zo lekker.

    verder ben ik het eens met Rachied dat marokkaanse kinderen Arabisch moeten kennen. dat is veel belangrijker dan welk taal dan ook. ik zelf ben ook berbers en spreek die taal goed en arabisch wat minder. maar toch zou ik liever vloeiend arabisch willen spreken, dan Nederlands en berbers.

  22. mhamed
    18 december 2006 om 02:26 uur.

    wat een gezeik en gedonder hie over zeg.
    trouw wel trouw niet marokko.geen marokko, nederland, meiden ,jongens,maagd,scheiden,ellende.
    MENSEN ALLES IS BEPAALD DOOR ALLAH,WAT HIER GEBEURD EN GAAT GEBEUREN.

  23. skery
    18 december 2006 om 05:36 uur.

    yasmina
    liever gepakt dooor een marokkaan dan door westers of suri anti brrrrrrrr zo ik niet willen over heen gaan daarom haat ik marokkaanse vrouwen en marokkaanse vrouwen

  24. Suzy
    18 december 2006 om 06:42 uur.

    Niet te geloven Moslima, en dat voor iemand die zegt op hogeschoolniveau te studeren, dat jij het belangrijker vind om arabisch te leren dan nederlands of berbers!

  25. badr
    18 december 2006 om 08:26 uur.

    ik merk dat het niveau weer behoorlijk is gedaald
    daar ben ik echter zeer teleurgesteld in,dacht dat we van elkaar iets kunnen opsteken? maar dus niet!!!

    dus ga me niet mengen in deze discussie! Wederom

    oasalem

  26. moslima
    19 december 2006 om 08:47 uur.

    Suzy,

    sorry, ben vergeten te vermelden dat ik erg trots ben op de talen die ik spreek waaronder NL en berbers, en al helemaal de berbers, want die spreek ik alleen thuis. maar er blijft een gemiste (tenminste ik vind het een gemiste)
    PS een mening heeft iedereen en niet alleen degene die een hogeschool niveau heeft. al studeer ik op universiteit mijn mening blijft wat het is.

    maar wat dat niveau betreft daar heeft Badr gelijk in, dat is sterk gedaald. daarom kap ik er mee, het zakt steeds meer naar het diepte, daar wil ik niet bij betrokken zijn.

  27. Suzy
    19 december 2006 om 07:10 uur.

    Moslima, ok, natuurlijk ben je trots op je talen, ik vond het alleen zeer vreemd, dat je arabisch vóór nederlands stelde.

  28. Samra
    19 december 2006 om 10:56 uur.

    Een reactie naar RACHID toe!!
    jij geeft aan dat je je vrouw uit Marokko wilt halen omdat zij de normen/ waarden cultuur, het arabisch en de Islam aan je toekomstige kids kan overbrengen. het is jouw visie nix mis mee.
    Maar begrijp je dat de normen en waarden die hier gelden anders zijn dan wat zij met zich mee zal brengen. Je vrouw gaat zich op een gegeven moment aan passen, want laten we reeel zijn een studerende vrouw wil er alles uit halen!!!
    ik bedoel er niks negatief mee, serieus.
    Ik zou je namelijk beter begrijpen als je zei dat je een vrouw wilt trouwen die haar roots kent, of het een vrouw uit Europa of Marokko is moet er eigenlijk niet toedoen.
    Ik wil niet opscheppen, maar ik woon sinds mijn 8ste in Nederland studeer etc. spreek mijn arabisch vloeiend en weet waar ik vandaan kom en ben een trotse Moslim.
    Zoals het onderzoek heeft uitgewezen zijn de verwachtingen die beide partners hebben niet altijd hetzelfde en daar gaat het meestal mis, en daar moet aan gewerkt worden. Discussies over de verschillen tussen vrouwen in Nederland en Marokko zijn het minst belangrijkste in mijn ogen.

    En Allah weet beter.
    Wasalaam

  29. youness
    19 december 2006 om 11:37 uur.

    IK ZAL jullie precies vertellen waarom marokkanen aan Huwelijksmigratie doen,

    marokko is namelijke( EUROPA AAN HET VEROVEREN) op een vriendelijke manier moeha ha ha ha ha ha ha ha!!!!

    in 2030 wordt BELGIE, MAROKKO, ha ha ha ha ha ha ha en nederland ook!

    Weja als dat gebeurt?
    RWINA IN EUROPA

    nee maar de keuze ligt helemaal aan je zelf, wat maakt t uit met wie je gaat trouwen, maagd of ontmaagd, surinaams of spaans, als je maar je geloof en je cultuur niet vergeet? De keuze ligt gewoon aan je zelf, en jah waarom meer dan 60 % van de marokkanen een vrouw uit marokko willen, Dat is hun keuze De meeste doen het alleen voor papieren, en dan kom je ongeveer op 30 % van de huwelijken die serieus zijn.

    maar Europa wordt echt van marokko

  30. skery
    20 december 2006 om 05:21 uur.

    suzy wat heb jij hier te zoeken ga rechte kranten lezen in plaats moslims proberen herensen te spoelen ik heb je dooor wegwezen hier

  31. Suzy
    21 december 2006 om 11:25 uur.

    Ik heb hier trouwens nog een link: http://www.nahima.be/default.aspx?cid=486 en ook de volgende http://www.nahima.be/?cid=452

    Die heb ik gevonden, toen ik wat zat te googelen de krant de morgen en dit onderwerp. Misschien wel interessant om te lezen, al is het maar om daarover verder te discussieren. Over die mevrouw Nahima Lanjri, weet ik verder niet zoveel.

  32. abdel
    21 december 2006 om 11:44 uur.

    selam

    mijn advies aan ieder marokkaanse jongen , trouw met een moslima die hier opgegroeid is als je geen stress wil.
    maak je niet druk om dat maagd gedoe.
    is zei maagd ( werkelijk ) respecteer haar 100 maal extra

    Zelfs op een vuilnisbelt is een moskee gebouwd (( Casablanca ))

    voor die meisjes die je van daar wilt halen geldt (( wat een duivel doet in 1 jaar , doet zei in 1 dag )) , dit heeft te maken met de tijd van nu en de satelliet

    veel Succes

  33. abdel
    21 december 2006 om 11:51 uur.

    hee suzy
    is die nahima een marokkaanse jood of katholiek ??