MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkaan moet na 30 jaar nog inburgeren

19 december 2006 | in Maatschappij | 21 Reacties

Dubbele nationaliteitMohammed Ourhris woont al dertig jaar in Nederland en spreekt de Nederlandse taal, toch heeft hij nog steeds geen Nederlands paspoort. Daarvoor zou de man uit Langedijk eerst een inburgeringcursus moeten voltooien. “Daar klopt toch niets van?”, denkt hij. Als gevolg daarvan betaalt hij zich blauw aan verblijfsvergunningen voor het gezin.

In 1977 kwam hij vanuit Marokko met zijn ouders naar Nederland, sindsdien heeft hij in Nederland gewoond en gewerkt. Nadat hij 22 jaar later de Nederlandse nationaliteit heeft aangevraagd, zijn de problemen begonnen.

Als eerst bleek dat zijn achternaam verkeerd overgeschreven was van de papieren van zijn vader, door de gemeente denkt hij. Nadat het probleem met de naam opgelost was, heeft hij aanvraag gedaan voor de Nederlandse nationaliteit en 500 gulden betaald. “De aanvraag is nooit behandeld. En ik heb mijn geld ook nooit terug gekregen”, aldus Ourhris. Verder heeft hij als vader van een gezin na elk vijf jaar een verblijfsvergunning aangevraagd voor hem, zijn vrouw, en zijn zeven kinderen, aldus het Noordhollands Dagblad .

Er zijn 21 reacties

  1. Karim
    19 december 2006 om 01:22 uur.

    Mohamed, zo is NL, je moet je overal voor blauw betalen. gratis leven hebben we in marokko achtergelaten.

  2. rach
    19 december 2006 om 04:01 uur.

    ik woon ook al 32 jaar hier in nederland, spreek de taal, werk bij de overheid maar ben niet goed ingeburgerd, moet ook een naturalisatie toets afleggen, dat ga ik zeketr niet doen!

  3. antwoord
    19 december 2006 om 04:51 uur.

    Karim, je doet suggeren dat je in Marokko gratis kan leven. Als dat zo was dan zou niemand hier naar toe komen.

    Voor het geval je het niet wist, in Marokko leven is 1000x zwaarder dan hier, vooral als je 7 kinderen zou hebben

    groet,
    Een wetende

  4. skery
    19 december 2006 om 05:10 uur.

    hihih kan niet nl is geen moslim??? tenzij je christelijk wordt en met nl boerin trouwdgeen marokkaans spreekt en blond haar !!!!

  5. ahmed
    19 december 2006 om 06:58 uur.

    het zijn nederlanders (WIC) die 600.000 zwarten uit afrika pikten( goude eeuw) en vervolgens voor veel geld hebben verkocht elders op de wereld.voor een definitie van VOC moet je naar balk ellende gaan. Ik ben niet ingeburgerd

  6. skery
    19 december 2006 om 07:30 uur.

    precies ahmed jij bent teminste wakker oja je bent wat vergeten goud stelen van andere onder anderen suriname landen leeg roven en nu schijnheilig wietkweken xct

  7. madmax
    19 december 2006 om 10:36 uur.

    ik woon al vanaf 1978 in nederland, en ik word nog steeds door nederlanders niet als een nederlandse burger gezien. en daarom voel ik me nog steeds een buitenlander in dit land. rara hoe kan dat meschien moet ik een inburgeringscursus nemen. dat zal vast helpen……of niet.

  8. karim
    19 december 2006 om 10:47 uur.

    Wisten jullie dat inburgering alleen maar voor ons geldt en niet voor de Amerikanen en andere Europese landen. Ik ken een aantal personen op het werkvloer die allen maar Engels spreken maar die wonen en werken hier ruim 15 jaar. De werkgever volgt extra lessen Engels om verstaanbaar te blijven. Echter de omgekeerde wereld want die hebben geen behoefte om Nederlands te leren. Omdat ze ooit terug zullen gaan naar Groot-Brittannië
    Het is gewoon tegen d islamisering van dit land .
    Ondanks onze slechte reputatie en negatieve imago die wij hebben veroorzaakt
    En met toedoen van ons is ontwikkeld, Komen iedere dag tien tallen nieuwe moslims bij. gewoon oer Hollandse jongen die zich bekeren tot de islam. ( subhana lah)
    Dus de politiek zie er gevaar in de toekomst en wil nu al beginnen met zogenaamde inburgeren en stelt voorwaarden om te naturaliseren.
    Maar de einde doel is dat onze generatie in de toekomst helemaal geassimileerd worden
    Dus het is niet de taal of iets anders. Maar gewoon de Islam zit bij hun goed in de maag.

  9. Karim
    19 december 2006 om 11:59 uur.

    Meneer de Antwoord, ik loop niet te sugereren. ik zeg waarop het slaat en of je een wetende bent, leuk voor je, want namelijk ik ben ook een wetende en ik had echt alles in marokko wat een mens van europa droomde te hebben, waarom ik koos voor europa? heel mijn familie woont hier in europa. en ten tweede hoe wil je nou met dieren leven in marokko, zowel de burgers als de corrupte overheid. maar weetje ik vind het vreemd dat dit een nieuws is dat meneer Mohamed Ourhris na 30 jaar moet inburgeren voordat hij een NL nationaliteit heeft. tijden veranderen, als je gratis leven wilt hebben dan zeg ga terug naar marokko waar je niet blauw voor hoeft te betalen, en waar je eigen inkomsten ook werkelijk jou inkomsten zijn, maar je hebt natuurlijk geen sociaal zekerheid. etc. etc. etc.

  10. Suzy
    20 december 2006 om 11:58 uur.

    Ook nederlandstalige belgen moeten voordat zij hun nederlandse nationaliteit willen verkrijgen, een test doen om te zien of zij wel voldoende nederlands spreken, verstaan en schrijven. Is dus voor iedereen!!

    En Skery en Ahmed, helaas klopt het dat nederlanders in het verleden een naar koloniale geschiedenis hebben, inclusief slavenhandel. Maar het is misschien goed om te weten, dat Noord-Afrika, waaronder Marokko, is veroverd door de Arabieren, niet met de eerste intentie om het Amazighenvolk te islamiseren, maar meer om daar alles van waarde te plunderen en de mannen als slaven in het leger op te nemen. De vrouwen werden als slavinnen verkocht door de Arabieren op de slavenmarkten.

  11. Hanan
    20 december 2006 om 01:01 uur.

    Suzy,

    ik ben van België en twee maanden geleden hebben mijn ouders de nationaliteit gekregen en moesten hier geen test voor doen om te zien of ze nederlands kunnen lezen of schrijven.

  12. Suzy
    20 december 2006 om 01:52 uur.

    Hanan, bedoel je dat jij en jouw ouders de nederlandse nationaliteit hebben gekregen of de belgische? I

    n het geval van de belgische, dan klopt jouw verhaal, dat is correct. Maar in het geval van de nederlandse nationaliteit, dat zou vreemd zijn, want ken een autochtone belg die toch echt een examen moest doen, vooraleer hij de nederlandse nationaliteit kreeg. En kijk maar eens op http://www.ind.nl bij onderwerp, nederlandse nationaliteit.

  13. mhamed
    20 december 2006 om 02:17 uur.

    ik vindt wel als je een burger van nederland wil zijn moet je ook de taal heel goeg kunnen beheersen.
    je hoef de cultuur niet over te nemen!!! maar wel de normen en de waarden.
    aangezien de normen de waarden van marokkaanse cultuur sterker zijn dan van nederland zal ik zeggen hou die maar dan.
    draai en doe mee en zorg dat jij ook een onderdeel wordt van het nederlandse sameleving.
    ga niet in de hoek zitten waar de klappen vallen ……………
    kom ook voor je mening al is het nederlanse mening.

  14. skery
    20 december 2006 om 05:15 uur.

    suzy zie je wel jij bent ook zo’n die die lopt te liegen ja wij nederlanders hebben niks gedaan suriname??? wat hebben jullie daar gedaan
    ? oo goud stelen wat betekend goudeneeuw voor jullie dan???? voel je de pijn in hart

  15. Choukri
    20 december 2006 om 11:12 uur.

    waar was ie al die tijd toen iedereen een nederlandse paspoort kon aanvragen, zonder dat je een inburgeringsexamen hoefde te doen.
    Zo zie je maar weer dat die inburgeringswet gewoon dicriminerend is. ZO hoeven mensen uit europa, amerika, australie en anders landen geen examen af te leggen terwijl ze geen woord nls spreken en de andere juist wel en ook nog eens in eigen land.

  16. sihem
    21 december 2006 om 08:23 uur.

    @ Suzy,

    Hoe kom je erbij dat je een inburgeringstest zou moeten doen als autochtone belg?

    Een inburgeringsexamen geldt voor een ieder, BEHALVE voor mensen met een Amerikaanse, of west-europese nationaliteit! Dus de rest van de wereld dient een inburgeringsexamen af te leggen, alvorens het recht op een nationaliteit te ontvangen!

  17. Suzy
    21 december 2006 om 12:07 uur.

    Skery, als ik mijn commentaar nog eens bekijk en mijn zin lees: En Skery en Ahmed, helaas klopt het dat nederlanders in het verleden een naar koloniale geschiedenis hebben, inclusief slavenhandel”
    dan kan je moeilijk beweren dat ik lieg. Niet alleen lees jij niet goed, maar probeert mij ook nog van liegen te betichten. Dat is niet erg vriendelijk van je !
    Bovendien ben ik geen volbloed nederlandse, zoals jij graag iedere keer probeert te beweren. En ook al zou ik dat wel zijn, dan nog geeft dit geen pas van jou.

    Verder @Sihem, ik had het helemaal niet over een inburgeringstest, lees nog maar eens terug bij mijn commentaar, citaat: “een test doen om te zien of zij wel voldoende nederlands spreken, verstaan en schrijven”. Ik ken namelijk een belg, die nederlander is geworden, die toch wel degelijk een test op dat gebied moest doen, om nederlander te worden. Ik heb nu via Google een soortgelijk iemand gevonden en zijn verhalen hierover kun je lezen op:
    http://www.belgen.nl/erik/entries/000021.html

    Citaten hieruit, voor degene die geen zin hebben de link aan te klikken:
    “Ze hebben de Vreemdelingenwet gewijzigd en iedereen die wil naturaliseren moet een Naturalisatietoets afleggen! Nu ja, geen probleem, behalve dat die 230 euro kost. Dus ik wil eraan ontsnappen.” “Immigranten uit de EEG nemen per definitie geen deel aan het inburgeringprogramma waar de inburgeringcursus deel van uit maakt. Aangezien je er dus niets mee te maken krijgt, heb je er ook geen vrijstelling van en dus heb je ook geen vrijstelling voor de naturalisatietoets.”
    “Maar okee, er is nog een laatste clausule in het artikel over vrijstellingen. Mensen die een examen van het niveau NT2 (Staatsexamen Nederlands als Tweede Taal) met succes hebben afgelegd hoeven de naturalisatietoets niet af te leggen.”

    Dus Erik heeft, omdat hij de naturalisatietoets te duur vond, het NT2 examen gedaan, vreemd natuurlijk, want nederlands is natuurlijk niet zijn tweede maar eerste taal. Hoewel het NT2 examen veel zwaarder is dan de naturalisatietoets, kon Erik dat gemakkelijk doen, omdat nederlands zijn moedertaal is.

    Dit was in 2003 en ondertussen is alles wat dit betreft weer veranderd.
    Ik zal het proberen uit te leggen, met wat ik heb gevonden via internet, want ook voor mij is het enorm ingewikkeld geworden. Ik wist wel dat er het nodige is veranderd, maar ik had het niet allemaal op een rijtje vanuit mijn hoofd.

    http://ind.nl/nl/inbedrijf/actueel/Naturalisatietoets_vervangen_door_inburgeringsexamen.asp
    Citaat:”Naturalisatietoets vervangen door inburgeringsexamen,
    Op 1 januari 2007 gaat de Wet Inburgering van start. Hierdoor wordt de naturalisatietoets gefaseerd vervangen door het inburgeringsexamen. Vreemdelingen die Nederlander willen worden kunnen vanaf 2 januari 2007 het inburgeringsexamen gaan doen voordat zij hun naturalisatieverzoek indienen. Het inburgeringsexamen heeft een andere vorm dan de naturalisatietoets. Maar het inburgeringsexamen heeft wel hetzelfde niveau als de naturalisatietoets en is ongeveer even duur. Meer informatie over de Wet Inburgering of het inburgeringsexamen kunt u lezen op http://www.inburgeren.nl.”

    Ik denk Sihem, dat je in de war bent geraakt met de Wet Inburgering Buitenland, zie http://ind.nl/nl/inbedrijf/actueel/inburgeringbuitenland.asp
    Citaat:
    “Het behalen van het inburgeringsexamen in het land van herkomst wordt verplicht voor het verkrijgen van een machtiging tot voorlopig verblijf die nodig is voor een verblijfsvergunning regulier voor bepaalde tijd. Deze nieuwe voorwaarde (toelatingsvereiste) houdt in dat personen voordat ze naar Nederland komen basiskennis moeten hebben van de Nederlandse taal en de Nederlandse samenleving.”

    Niet alleen vind ik dat een belachelijke wet, het is zeker discriminerend, omdat de Wet inburgering Buitenland, mensen vanuit de EU en landen zoals Noorwegen, Zwitserland, VS, Japan etc. hiervan vrijsteld. Deze mensen spreken ook geen woord nederlands en hebben net zo goed aanpassingsmoeilijkheden in Nederland. Nog een reden waarom dit belachelijk is, is hoe moet iemand zich in het buitenland voorbereiden op zo’n vreemd examen op de ambassade, waar je tegen een computerstem door de telefoon moet praten? Hoe kan je nederlands leren in Mongolië? Wat dat betreft is de uitzending van Radar van afgelopen week, nog te bekijken via uitzendinggemist.nl een aanrader. Of zie ook http://www.trosradar.nl/

    Dan heb je nog de Wet inburgering Nederland, http://ind.nl/nl/inbedrijf/actueel/wet_inburgering_info.asp
    Citaat”Op 1 januari 2007 treedt (naar verwachting) de nieuwe Wet Inburgering in werking. Door deze wet worden bepaalde groepen nieuwkomers én oudkomers verplicht in te burgeren. Aan die inburgeringsplicht is voldaan wanneer het inburgeringsexamen met succes is afgelegd.
    Nog een citaat hieruit:
    “Alle vreemdelingen van 16 tot 65 jaar die als nieuw- of oudkomer duurzaam in Nederland mogen verblijven krijgen de inburgeringsplicht. Deze plicht gaat ook gelden voor enkele specifieke groepen genaturaliseerde Nederlanders, te weten: uitkeringsgerechtigden (die gedurende ten minste zes maanden bijstand of een uitkering ontvangen), verzorgende ouders met het ouderlijk gezag over een in Nederland verblijvend minderjarig kind) en geestelijk bedienaren. Van de inburgeringsplicht zijn uitgezonderd vreemdelingen en specifieke groepen genaturaliseerde Nederlanders die ten minste acht jaar tijdens de leerplichtige leeftijd in Nederland hebben gewoond of over bepaalde diploma’s, certificaten of bewijsstukken van een opleiding behaald in het Nederlandstalig onderwijs beschikken.
    De inburgeringsplichtige die de naturalisatietoets met goed gevolg heeft afgelegd is vrijgesteld van de verplichting het inburgeringsexamen af te leggen. ”
    En nog een citaat:”
    De inburgeringsplicht in het buitenland geldt sinds 15 maart 2006 voor alle nieuwkomers. Dat blijft ook zo. Daarnaast is tot 1 januari 2007 het huidige inburgeringsstelsel van toepassing voor alle nieuwkomers. Vanaf 1 januari 2007 vervalt dit inburgeringsstelsel en treedt de nieuwe Wet Inburgering in Nederland in werking. Vanaf dat moment geldt, naast de inburgeringsplicht in het buitenland, ook de inburgeringsplicht in Nederland, zowel voor nieuwkomers als oudkomers. ”

    Er staat in het citaat nog de zin “naar verwachting”, maar het gaat volgens mij wel door, omdat de Eerste Kamer afgelopen 28 november de WIN heeft aangenomen.

    Kortom, geen wonder dat er een paar mensen op deze thread, het één en ander door elkaar haalt, voor mij al lastig om er goed wijs uit te worden!!

  18. skery
    21 december 2006 om 04:58 uur.

    Bovendien ben ik geen volbloed nederlandse, zoals jij graag iedere keer probeert te beweren klopt helemaa jullie liegen ja wij nederlanders durf dan te zeggen wij nepe nederlanders!!!!!!!!!!!!

  19. ahmed
    21 december 2006 om 09:57 uur.

    Er is geen verschil in situaties tussen een genaturaliseerd en niet genaturaliseerd allochtoon.Daarom vind ik deze discussie over integratie erg blangrijk dan naturalisatie. Volgens mij discussieren allochtonen en autochtonen langs elkaar over integratie omdat ze verschillen in het interpreteren van dit onderwerp.
    Ik zeg integratie betekent deel vormen van het geheel met behoud van eigenschappen(cultuur, godsdienst, huidskleur…..)
    mijn verzoek aan jullie allemaal vooral SUZY, geef een beknopt interpretatie over integratie.
    dank u

  20. Suzy
    22 december 2006 om 12:50 uur.

    Beste Ahmed, ik begrijp na herlezing van mijn laatste commentaar, dat het nogal lang is, liefst zou ik het ook beknopter hebben willen doen. Maar, ik heb vooral gewerkt met citaten, door te knippen en plakken van o.a. de ind site.

    Waarom heb ik dit gedaan? Omdat Hanan en Sihem mij ervan beschuldigde, dat ik in mijn eerste en tweede commentaar onjuiste informatie zou hebben gegeven. Als ik dat gedaan zou hebben, dan zou ik dat hebben toegegeven, maar dit is niet waar. Integendeel. Het blijkt dat vele onder ons de diverse onderwerpen door elkaar gooien. Het onderwerp was dat een Marokkaan die al 30 jaar hier woont, zich erover beklaagt dat hij een inburgeringsexamen moet doen. Dat alleen al klopt niet, dat is vanaf 1 januari 2007 zo, dus over een paar dagen al. Hij had dus ook al veel langer geleden een naturalisatietoets kunnen doen.

    Daarom heb ik met behulp van knippen en plakken van citaten van de juiste informatiebron, de IND gedaan. A, dat is makkelijker voor mij en B, dat levert ook de enige correcte informatiebron op. Verder heb ik nog daartussen wel degelijk nog mijn eigen mening gegeven, maar voor de rest, Ahmed, was het dus niet mijn “interpretatie over integratie” zoals je dat noemde, maar een poging van mij om volledige en juiste informatie te geven, zodat onder andere Hanan en Sihem zich juist kunnen informeren. Ik had mij ook wel kunnen beperken door alleen het geven van de juiste internetlinks, maar heb al gemerkt dat er mensen zijn op deze site, die niet de moeite nemen daar naar toe te gaan en toch ongenuanceerd, zonder enige kennis van feiten, maar wat neerschrijven. Erg vervelend.

  21. brother
    22 december 2006 om 02:29 uur.

    Ahmed, ik weet niet of je hier iets aan hebt: http://www.hoemoetikinburgeren.nl