MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkanen maken 3,6 miljard euro over

19 december 2006 | in Economie, Marokko | 21 Reacties

armoedegrensMarokkanen in het buitenland hebben het afgelopen jaar omgerekend circa 3,6 miljard euro overgemaakt aan familie in het land van herkomst. Het leeuwendeel van het geld, 43 procent, komt van de grote Marokkaanse gemeenschap in Frankrijk.

Ook de circa 600.000 Marokkanen in Spanje zijn gulle gevers, schrijft De Telegraaf. De ongeveer 325.000 Marokkanen in Nederland maken jaarlijks meer dan 100 miljoen euro over naar het land van herkomst, blijkt uit gegevens van het Nederlandse ministerie van Financien.

Het totaalbedrag van circa 3,6 miljard euro is goed voor ongeveer 9 procent van het bruto nationaal product (bnp) van de staat, meldde een hoge Marokkaanse regeringsfunctionaris maandag. Hij zei te verwachten dat het aandeel van de overgemaakte bedragen in het bnp de komende jaren verder zal stijgen. Overigens meldde het Marokkaanse ministerie van Financien onlangs dat de inkomsten uit het toerisme voor het eerst de geldovermakingen van migranten hebben overtroffen.

Er zijn 21 reacties

  1. khalid
    19 december 2006 om 01:37 uur.

    hebben ze nog niet onderzoecht hoeveel keer gaan marokkanen naar de wc?

  2. somia
    19 december 2006 om 09:23 uur.

    wahahaha..dat moeten ze nog onderzoeken khalid.binnekort staat in de krant

  3. brother
    19 december 2006 om 09:47 uur.

    Nu nog iets zinnigs ermee doen, ministerie van Financien.

  4. yassino
    19 december 2006 om 10:04 uur.

    jawel, er is gebleken dat marokkanen uit het noorden 2,4 keer naar wc gaan en uit zuiden 4,6. een verder onderzoek moet tonen waarom dit verschil zo groot is.

  5. Saida
    19 december 2006 om 11:03 uur.

    Kun je nagaan wat je voor dat geld kan doen als het in de constructief wordt geinvesteerd.
    Scholen, ziekenhuizen of handel.

  6. Nadir
    19 december 2006 om 11:55 uur.

    We zijn gewoon een gulle volk 🙂

  7. soussi
    19 december 2006 om 01:38 uur.

    De Soussberbers ( voornamelijk naar Frankrijk geemigreerd ) zijn het meest gul, maar de Marokkaanse regering wil maar niet in de dorpen van soussland investeren, dus doen ze het maar zelf.

  8. abdel
    19 december 2006 om 02:14 uur.

    Selam

    goed zo , je geld lekker overblijven maken dat ten goede komt aan de zwitserse bankrekening van de arabier, en zelf hier een oude vrouw beroven van haar tas om je mp3 te finiancieren.

  9. khalid
    19 december 2006 om 02:23 uur.

    ik begrijp je Yassino ze willen het noorden altijd arm houden altijd afhankelijk van rabat biljft

  10. TZZZ
    19 december 2006 om 03:35 uur.

    irifien zijn falliet msekken, vroeger waren irriffien uit nl de meest gulle geld overmakers.. maar die zijn nu allemaal falliet door al die mercedessen en bmw s waar ze jaarlijks mee naar marokko reizen…..

  11. samson
    19 december 2006 om 03:54 uur.

    ik vind het erg stom van de marokanen die geld naar marokko overmaken
    vooral mensen uit de rif wat heeft marokko voor hun gedaan niks ik raad de mensen uit rif en sous hun geld in spanje gaan inversteren in plaats van die mafios land marokko

  12. aker3ie
    19 december 2006 om 04:25 uur.

    3,6 miljard is een hoooooooppp geld, legaal geld!!! en hoveeel hasj geld gaat naar marokko 2 tot 3 keer zoveel….want niemand geef zijn geld uit in Europa.. andere woorden marokko krijgt geld te veel binnen en het gaat weg in villa’s, auto’s … niet naar het volk als ze nou een speciaale belangstingregeling hadden, zonder corruptie. voor de hajs deallers dan wordt maroxxx een paradijs.!!!!

  13. skery
    19 december 2006 om 05:16 uur.

    precies doe ik ook niks hier op maken ik rij renault 19 ik vind het best in marocco rij ik peugeot 307en eigen huis niks hier investeren
    binnenkort eigen bedrijf beginnen in marocco onze landgenoten werk geven

  14. ahmed
    19 december 2006 om 06:36 uur.

    marokkanen in buitenland zijn een winstgevende koe voor de marokkaanse overheid. een koe die wordt onderhouden door anderen en de marokkaanse overheid mag hem melken, gratis en voor niks.

  15. Saida
    20 december 2006 om 09:54 uur.

    Je kan zeuren over de Marokkaanse overheid tot je een ons weegt maar is het niet beter om je te organiseren zodat je je rechten kan afdwingen?
    Waarom zou Marokko moeite doen? Dat geld sturen we toch wel, we willen toch niet dat ons familie aldaar het idee krijgt dat we het niet gemaakt hebben?!
    Van die 3,5 miljard kan je makkelijk een belangenvereniging opzetten. Die zorgt voor juristen en professionele mensen om onze zaken aldaar te behartigen.

  16. mhamed
    20 december 2006 om 02:28 uur.

    ABDEL,JE HOEF NIET TE MELDEN WAT JIJ DOET OP STRAAT!!!!!!!!!
    tZZZZZZ NIET ALLEEN IMAZGHEN EN SOUSES RIJDEN IN BMW EN MERCEDES HOOR!!!!!!!!

    als nou mensen geld willen sturen om hun dierbaare te helpen of iets daar willen bebinnen in de toekomst, wie ben ik om hun tegen te houden!!!!!!!!
    IK VRAAG ME WEL EENS AF, ZO EEN ONDERZOEK ZULLEN ZE VERDER UITBRUIDEN VOOR VERCHILLENDE RASSEN!!!!!!!!!!

  17. abdel
    20 december 2006 om 02:43 uur.

    Selam

    Mhamed ik weet niet wat je gedronken hebt , maar ik heb niets over een auto gezegd .

  18. TZZZZ
    20 december 2006 om 05:23 uur.

    ISOUSSIEN ZIJN OOK IMAZIGHEN VOOR DE DUIDLIJKHEID, ALS JE IETS VERTELD MOET JE HET WEL GOED DOEN pikkie

  19. khalid
    20 december 2006 om 07:50 uur.

    Saida ik ben heelmaal met jou eens imigranten moet zich oragniseren en hun rechten afdwengen van die corupte overheid in Rabat

  20. basry
    20 december 2006 om 08:22 uur.

    wij stuern de arabier geld
    en hij noemt ons aubach stink berber

  21. mhamed
    22 december 2006 om 12:11 uur.

    gelukkig drink ik niet wat jij lekker vindt ABDEL>>>>>>>>
    ALLAH heeft mij een heel mooie naam geveven ,dat jij jezelf TEEEEEEEEEEEEEEEz noemt wil niet zeggen dat jij mij pikkie mag noemen.
    assalaam alaykoem.