MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

School wil moslim-docente ontslaan

20 december 2006 | in Carriere, Geloof | 38 Reacties

Hand gevenHet Vader Rijn College in Utrecht wil de docente die weigert mannen een hand te geven, ontslaan. De school heeft haar een ontslagbrief gestuurd. De vrouw is al geschorst, omdat ze sinds afgelopen zomer mannen geen hand meer wil geven meldt het NOS Journaal.

De docente voert geloofsredenen aan om geen handen meer te schudden, iets wat ze voorheen wel deed. De directeur van de openbare VMBO-school vindt dat de islamitische docente met haar gedrag het slechte voorbeeld geeft.

De Commissie Gelijke Behandeling stelde de vrouw onlangs in het gelijk. Het college zou niet van de docente mogen eisen dat ze mannen een hand geeft.

Er zijn 38 reacties

  1. ahmed
    20 december 2006 om 01:02 uur.

    zo dit bericht verveelt me…….. ik verw8 niks anders van Gezonde nederlanders die bang zijn dat nederland over 30 jaar voor de helft uit islamieten bestaat

  2. studente
    20 december 2006 om 10:02 uur.

    Ik snap dit echt niet.. dast is toch haar probleem of ze nou wel of niet mannen de hand wilt geven.. als mensen bijvoorbeeld zakendoen met Japan, houden ze daar toch ook rekening mee.. dan buigen ze naar elkaar toe als begroeting.

  3. samson
    20 december 2006 om 11:28 uur.

    waar blijven de marokkanen 85% van de leerlingen zijn marokkanen
    ootot nu nu toe er is geen aktie door marokkane ondergenomen , marokkanen zijn groot lafarden hypokrieten boeven rodlaars meer niet.

  4. Suzy
    20 december 2006 om 11:38 uur.

    Ik heb zojuist bij een andere website een reactie gelezen van iemand, die ik graag hier zou neerzetten, omdat ik mij er wel in kan vinden:

    Citaat:”Volgens mij is integreren iets dat van 2 kanten moet komen toch? Bij elk bericht in de media over moslim(a)s die in conflict zijn met hun werkgever over het wel of niet geven van handen of het wel of niet dragen van bepaalde kledij valt me altijd weer 1 ding op: de betreffende moslim(a) verwacht aan alle kanten respect en aanpassing aan haar gewoonten en gebruiken maar komt de Nederlandse samenleving in geen enkel opzicht tegemoet… Godsdienstvrijheid is een kostbaar goed in onze maatschappij en daar moeten we zuinig op zijn, echter, het is ons alleen gegund als we daar met z’n allen op de juiste manier mee omgaan! Helaas is het zo dat rechten niet per definitie toegeigend kunnen worden, maar die moeten ook voor een deel verdiend worden! Het is geven en nemen! Als je je religie helemaal volgens het boekje wilt belijden is dat natuurlijk prima, maar dring dat niemand anders op, en kies dan ook geen baan in het openbare leven, dus wordt geen leerkracht op een openbare school, wordt geen ambtenaar van de burgerlijke stand etc. etc. wanneer je weet dat dat in conflict komt met je religie! Ikzelf ben opgegroeid als Rozenkruizer, die allemaal het vegetarisme aanhangen en geloof me: niemand die het in z’n hoofd haalt om slager te worden en dan vervolgens gaat roepen dat hij het vlees niet wil snijden omdat ie vegetarisch is hoor!”
    Einde citaat

    En vandaag ook een artikel in de Telegraag, dat een stewardess haar werkgever gaat aanklagen, omdat zij op vluchten naar Saoudië Arabië niet haar Bijbel mee mag nemen. Het zou namelijk verboden zijn om een Bijbel mee te nemen naar dat land.

    Het is toch vreemd dat dit gebeurd, want ze zal natuurlijk niet vanuit de Bijbel prediken in het vliegtuig, maar op haar hotelkamer de Bijbel willen lezen.

    Misschien vinden jullie het vreemd dat ik deze twee berichten met elkaar verbind, want wat heeft het met elkaar te maken? Ik denk dat zulke berichten juist de tegenstellingen tussen autochtone Nederlanders en allochtone Moslims versterken. Want de autochtone zullen toch de verbinding maken dat Moslims hun gewoonten dwingend aan niet-moslims willen opleggen.

    Juist dit soort acties, zoals van deze lerares, versterken het wantrouwen tegenover elkaar.

  5. Gangsterberber
    20 december 2006 om 12:29 uur.

    Idd, veel mensen zijn daar bang voor. Dat maakte het ook mogelijk dat Geert Wilders ook succesvol werd.

    Als de persoon een christen was, was het geen probleem. Maar natuurlijk moeten moslims weer het onderspit delven he…

  6. Amsterdammer
    20 december 2006 om 12:52 uur.

    Ik erger me al jaren tegen moslima’s die de grens van godsdienstvrijheid zoeken. Velen daarvan gebruiken het om te provoceren.

    Ik heb respect voor die gelovige vrouw die haar godsdienst wel serieus beleidt maar tegelijk ook goed mee draait in de samenleving waar zij haar kinderen als volwaardige burgers wilt oplaten groeien. Als je je aan de kant zet, moet je ook niet zeuren als men je uitsluit. De samenleving is net als het verkeer. Om deel te nemen moet je in het bezit zijn van een rijbewijs, je motorvoertuig moet van alle noodzakelijke papieren voorzien zijn (verzekering, APK keuring enz..). Voor je gaat rijden moet je je gordel om doen en als je gaat invoegen moet je richting aangeven.

    Aan de andere kant erger ik me ook erg aan autochtonen die alle vrijheid van moslims willen ontemen omdat ze zogenaamd bang zijn dat NL in een islamitische staat zal gaan veranderen. Het bericht van gisteren uit de Diamantbuurt bevestigde nogmaals dat het leven voor alle groepen steeds ondraaglijker wordt.

  7. abdel
    20 december 2006 om 12:55 uur.

    selam

    wat is de bedoeling van een school?
    wat is de bedoeling van een lerares?
    ik weet niet hoeveel procent van de kinderen autochtoon of allochtoon is , maar als de ouders tevreden zijn met de lerares dan moeten zij dit laten blijken , en wel door hen kinderen van school te veranderen naar waar de lerares wel gerespecteerd wordt .
    dit is provocatie van de directeur , en verdient het niet om directeur van een school te zijn.
    daarnaast is de lerares heel stom bezig , want zei had dit op een hele goede manier opkunnen lossen als zei een verstandige moslima was.

  8. brother
    20 december 2006 om 01:22 uur.

    Wat een belachelijke citaat!

    [de betreffende moslim(a) verwacht aan alle kanten respect en aanpassing aan haar gewoonten en gebruiken]. Dit verwacht zij helemaal niet. Het enige wat zij verwacht is dat zij mannen kan aanspreken met “goedendag meneer” en dit is ook een groet!

    [maar komt de Nederlandse samenleving in geen enkel opzicht tegemoet… ]. Deze mevrouw heeft toch gestudeerd? Is dit niet een tegemoetkoming zoals de Nederlandse samenleving het wenst?

    [ maar dring dat niemand anders op]. Zij dringt niemand op iets. Zij vraagt juist dingen haar niet op te dringen.

    [dus wordt geen leerkracht op een openbare school]. Volgens mij weet deze meneer of mevrouw niet wat de woorden “openbare school” betekent. Zie je haar liever achter de aanrecht?

    Zo onzinnig opgezwollen allemaal, alsof de leerlingen hierdoor een slechte opleiding krijgen. Kinderachtige directeur.

    Als hij een directeur was van een bouwbedrijf die geselecteerd was om een bod uit te brengen om een moskee te bouwen zou hij op de eerste plaats staan.

  9. studente
    20 december 2006 om 01:35 uur.

    Ik vind dat de school hier een big deal van maakt zeg..

  10. mhamed
    20 december 2006 om 01:54 uur.

    RESPRCT begint bij jezelf , voor dat je het aan een ander heeft.
    zo een man die haar wilde ontslagen heeft moeite met zich zelf wat betreft RESPECT.
    voor mij is alles duidelijk, ik hoop voor de mensen hier ook.
    ik ben moslim en zal als moslim sterven, geen ene iemand van de school die mij de les zal lezen.
    behalve ALLAH.

  11. Suzy
    20 december 2006 om 01:56 uur.

    Maar toch, hoe je het wend of keert, dit gegeven doet de moslims geen goed in de ogen van de autochtonen. Het is inderdaad de gewoonte, dat men elkaar de hand schud. Bovendien deed de lerares dat eerst wel en opeens nu niet. Grappig dat de directeur van deze school artikel 1 van de Grondwet omkeert, door te zeggen dat de lerares discrimineert, doordat zij mannen geen handen wil schudden.

  12. brother
    20 december 2006 om 02:13 uur.

    Heb zojuist het bericht gelezen van de stewardess. Ik zou haar aanraden de vluchten naar Marokko of Turkije te nemen. Ze hoeft niet ontslagen te worden. Zo kan het nl ook.

  13. bibi
    20 december 2006 om 02:37 uur.

    Het openbaar onderwijs is een onderwijsvorm in Nederland die door de overheid wordt opgericht en onderhouden, zonder godsdienstige of levensbeschouwelijke achtergrond.

  14. Henk-Rotterdam
    20 december 2006 om 03:13 uur.

    De zaak is op de spits gedreven en nu wil men geen gezichtsverlies meer lijden.
    Men schijnt het niet aan te kunnen( of niet aan te willen) om het begrip multiculturele samenleving en respect voor elkaars opvattingen in de praktijk uit te voeren en te beleiden in woord en daad.
    Dan is dit de makkelijkste oplossing,de weg van de minste weerstand.
    Triest!!!!!!!!!!

  15. ik weer
    20 december 2006 om 05:58 uur.

    ….begrip multiculturele samenleving en respect voor elkaars opvattingen in de praktijk uit te voeren en te beleiden in woord en daad.

    maar dat betekent niet dat wij onze waarden moeten verlagen door dat ongein van de gelovigen.

    net zoals Amsterdammer zei:
    Ik erger me al jaren tegen gelovigen (moslima’s) die de grens van godsdienstvrijheid zoeken. Velen daarvan gebruiken het om te provoceren.

    en al dat “moslim” jeugd dat als doet wat in islam verboden is. zeg je er wat van worden ze boos.

  16. skery
    20 december 2006 om 07:05 uur.

    suzy wat doe jij hier??? ga spelen met je barbie jij weet niks van de wereld alleen blablabla ik wordt moe van je

  17. najm
    20 december 2006 om 08:00 uur.

    Ongehoord, ik mag de manen geen hand geven van mij geloof !!!
    Ik ben moslim maar zulke flauwekul heb ik nergens gelezen.
    of is dit een nieuwe Islam variant !! . wat een afgang voor de emancipatie van de vrouw in het algemeen en voor de Marokkaanse vrouw in het bijzonder !!!

    Ga dan lekker verstoptje spelen thuis en laat je dom houden door een nota bene een analfabetische man en hij is mee gebaat. en maar klagen over de negatieve berichtgeving in de media.. Eerlijk gezegd: je roept dat zelf op je af.
    De grootse hoeren van gisteren loop ineens met een hoofddoekje en zijn in eens goede moslims Schijnheiligheid ten top.
    Ik zou zeggen aanpassen of opzouten
    ga lekker de woestijn in daar hoef je aan niemand je hand te geven, want je komt tenslotte niemand tegen … dom geit…

  18. brother
    21 december 2006 om 08:36 uur.

    NAJM, jij bent misschien een moslim, maar zo te horen alleen met je tong. Jij bent zo’n iemand dit zegt, “de islam zit in mijn hart” he? Dan vraag ik aan jou: waar zit jouw alkoefr dan? In je hersens?, als je die hebt.

  19. studente
    21 december 2006 om 09:29 uur.

    Najim.. ik vind het zelf ook raar maar toch vind ik dat zij in haar recht staat..
    Als zij mannen de hand niet wilt geven.. dan hoeft ze dat niet te doen..
    Wij moeten daar respect voor hebben.. en by the way.. nu generaliseer je weer te veel over marokkaanse meiden in het algemeen.. net alsof iedereen een snol is die op straat aandacht zoekt.. guess what! That isn’t true.

  20. hassanhasson
    21 december 2006 om 09:45 uur.

    We leven in een Intercultureel samenleving. het is een feitelijke gegegeven.
    Rechten en plichten zijn geen concepten die je je moet verdienen. als burger van dit land heb je recht op die twee concepten.

    Is handschudden een Nederlands norm? ik durf te beweren dat hand geven meer en veel meer binnen de islamitische gemeenschap voorkomt dan welk gemeenschap dan ook!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  21. Suzy
    21 december 2006 om 09:50 uur.

    Skery, als dit alles is wat jij telkens meent in te moeten brengen, dan zullen er waarschijnlijk een hoop mensen zijn die moe worden van jou.

  22. Maghrebie
    21 december 2006 om 02:20 uur.

    Brother, ……..Heb zojuist het bericht gelezen van de stewardess. Ik zou haar aanraden de vluchten naar Marokko of Turkije te nemen. Ze hoeft niet ontslagen te worden. Zo kan het nl ook…….

    geldt dit ook niet voor diezelfde moslima? zou zij dan ook niet op een islamitische school kunnen gaan soliciteren waar die waarden wel als (norm) gezien worden.

    Ik heb geen enkel moeite dat zij die waarden en normen aanhangt, maar ik vind het wel vervelend dat zij die aan anderen wilt opleggen. Het mag denk ik in Nederland wel duidelijk zijn, als je je ergens voorstelt dat je dat middels handjes schudden doet. Dat is nou eenmaal de norm, en laten we ons niet voor de gekke gaan houden en eromheen blijven draaien. Doe je dat niet, dan is dat jouw eigen recht, maar dan moet je ook niet gaan zeuren en klachen.

  23. Henk-Rotterdam
    21 december 2006 om 04:50 uur.

    Toth ,weet jij het juiste antwoordt op de vraag over het handen schudden?
    Volgens datgene wat ik heb geleerd is het handen schudden ontstaan in de tijd van de ridders bij gevechten,die lieten elkaar voor aanvang van een gevecht of wedstrijd de handen zien ten teken dat men geen verborgen wapens bij zich had en ten teken van vertrouwen’
    Nog even ten aanzien van de ontslagprocedure het volgende.
    Het lijkt mij in het geheel geen probleem van het handen schudden want wees nu eens gewoon eerlijk:
    Hoeveel keer per dag schud een leerkracht de handen van een man ?
    Of is dat misschien maar incidenteel een aantal keren per jaar b.vbij ouderavonden.
    Maar we gaan nu doen of deze leerkrachten elke dag handen moeten schudden van vaders die hun kinderen naar school brengen,of er elke dag ik weet niet hoeveel mannnen aan de schoolpoorten staan om de leerkracht te begroeten.
    En voor die paar keer per jaar is het best op te lossen met een beetje goede wil en inzet.
    Maar nee we laten het liever escaleren en de zaken op de spits drijven want dat is beter en het liefts met een heel mediaspectakel erbij.
    Neem Verdonk toen met het schudden van de hand van de Imam,het was haar van te voren medegedeeld en wat deed mevrouw toen ze binnen kwam in het zicht van de camera’s.juist pontficaal met uitgestoken hand toelopen opde Imam en daamede een complete provocatie uitlokken en dan de vermoorde en beledigde onschuld spelen.
    En maar blijven lullen over tolerantie en samenleving

  24. skery
    21 december 2006 om 05:21 uur.

    suzy ik dacht het niet er is groot verschil tussebn jullie en ik

  25. Nadir
    21 december 2006 om 05:55 uur.

    Normen en waarden zijn tijdgebonden. Het is dus niet zo dat mensen aan bepaalden normen en waarden dienen te houden om “geaccepteerd” te worden. Maar het is wel zo dat wat mensen doen en laten wat ze vinden vertaald worden in normen en waarden.

    Wat ik wil zeggen is dat “de mens” in kwestie belangrijker is dan de geldende normen en waarden. Want wij mensen bepalen die normen en waarden. En als dat nodig is veranderen we ze ook. Er dient dus niet naar normen en waarden gekeken te worden maar naar de “mens” zelf.

    De moslima in kwestie wil geen hand geven om religieuse redenen (los van het feit of je het wel of niet mee eens bent). De school wil dat zij wel hand geeft. Het lijkt of hier sprake is van twee “willen” en wel twee tegenstrijdige “willen”. Wanneer twee “willen” moet dan de ene partij de wil van de ander aannemen en zijn “wil” opgeven? Zo ziet de school het.

    Hand geven is een norm die bij “Nederlanders” alleen voorkomt bij kennisgeving of felicitaties. In onze cultuur (Marokkaanse) komt het vaker voor: je geeft een hand niet alleen bij kennisgeving of bij felicitaties maar bij meerdere gelegenheden. Je ziet ook dat “Nederlanders” steeds vaker hand geven, door invloeden van andere culturen (waaronder de onze).

    Om een lang verhaal kort te maken. Er dient dus gekeken te worden naar “de mens” en niet naar (wat veel mensen doen) “normen en waarden”. En men dient de vraag te stellen:

    Waarom wil de moslima geen hand geven en waarom eist (laten we zeggen) de “ongelovige” dat de moslima wel hand geeft?

    Het antwoord van de moslima is uit geloofsovertuiging en het antwoord van de “ongelovige” is om kennis te maken.

    Er zijn meerdere oplossingen denkbaar dan ontslag (de school heeft te gehaast gehandeld). Bijvoorbeeld door de moslima te vragen een ander religie aan te hangen of door de “ongelovige” te vragen naar andere manieren van kennisgeving>

    De kans dat de moslima van religie verandert is nihil, dus dan moeten we kijken naar andere manieren waarop we met elkaar kunnen kennis maken. Bijvoorbeeld door met de hand te zwaaien of vriendelijk te glimlachen of een kleine buiging uit respect met hand op het hart of enz enz…..

    In conflicten mag nooit gekeken worden naar posities (lees normen en waarden) maar naar “mensen” zelf. Want zowel de moslima in kwestie als de “ongelovige” willen met elkaar kennis maken.

    En de Koran zegt over kennismaking (elkaar leren kennen) het volgende:

    ”O mensheid, Wij hebben jullie geschapen uit een man en een vrouw en Wij hebben jullie tot volken en stammen gemaakt, opdat jullie elkaar leren kennen. Voorzeker de meest godsbewuste onder jullie is de eerwaardigste bij Allah …” (Koran 49:13)

    mvg,

  26. brother
    22 december 2006 om 08:11 uur.

    Maghrabie, solliciteren is toch iets anders dan wat ik boven heb gesteld. Zie ook antwoorden op citaat boven voor overige opmeringen.

  27. studente
    22 december 2006 om 11:03 uur.

    nadir.. inderdaad!

  28. mhamed
    22 december 2006 om 12:01 uur.

    NAJIM zoek hulp om je onwetendheid te besparen want jij zegt dingen die jou heel duur komen te staan!!!!!!
    ik hoop dat ALLAH jou ogen doen opennen.

    HENK ik ben met je eens.

  29. bibi
    22 december 2006 om 02:43 uur.

    Best wel vaag eigenlijk een vrouw mag een man geen hand geven maar mannen mogen elkaar wel kussen…

  30. brother
    22 december 2006 om 03:00 uur.

    Bibi, niet kussen maar omhelzen. Je bent niet goed op de hoogte.

  31. mostafa
    22 december 2006 om 03:31 uur.

    De Eskimo’s hebben de oplossing voor dit dilemma……..
    .

  32. bibi
    22 december 2006 om 03:59 uur.

    Ze kussen elkaar ook op de wangen!

  33. Chris
    24 december 2006 om 08:24 uur.

    Ik vind dat de Nederlandse overheid de waarden en normen van een bevolkingsgroep moet respekteren. Ik ben een Molukker(in hart en nieren) in ballingschap, en ons streven naar onafhankelijkheid (R.M.S.)worden door diezelfde Nederlandse overheid met de voeten getreden. De Nederlandse regering is bij de meeste Molukse ballingen hier in Nederland, ONBETROUWBAAR. Dus ik zeg tegen mijn Marokkaanse vrienden, zet door en geef het niet op als het gaat om jullie rechten.

  34. brother
    27 december 2006 om 09:37 uur.

    Bibi, alleen onwetenden kussen elkaar op de wangen, maar dit is eigenlijk niet toegestaan tenzij het je vader is. Veel moslim mannen weten dit niet. Jij weet het nu wel en wellicht kun je dit doorgeven aan degene die je ziet die het doen.
    Ik kan je helaas niet verwijzen waar dit precies staat maar heb dit gehoord op een vrijdag’s gotba (preek).

    Gonzo, of beter Ganiz. Wat je leest moet je ook begrijpen, als je toch graag wil meedoen moet je maar iemand raadplegen die de tekst voor je kan vertalen. Anders heeft het geen nut om te reageren.

  35. jan
    30 december 2006 om 03:41 uur.

    Het probleem is dat in Nederland het weigeren van een hand een grove
    beledig is of een oorlogsverklaring.
    Een hand geven staat voor het respekt en gelijkwaardigheid.
    Gelijkwaardigheid van mensen is een blangrijk deel van de nederlandse
    cultuur en godsdienst
    Als je hier aankomt worden mensen gauw onzeker en boos.
    Jan

  36. Jan
    02 januari 2007 om 10:01 uur.

    Iemand die in Nederland wil/mag wonen dient de gebruiken van dit land te respecteren. Als je dat niet wilt blijf dan weg of ga weg. Als ik in een ander land ben respecteer ik ook de gewoonten van dat land. Het probleem is met Moslims ( gelukkig niet allemaal ) dat zij willen provoceren. In Nederland hebben Moslims privileges die bijvoorbeeld Christenen in geen enkel Moslimland ooit zullen krijgen.Wanneer in Saudie-Arabie, Marokko,Iran,Egypte etc.. elke Christen een bijbel mag meenemen of een kerk bouwen zonder uigescholden ,vervolgt te worden etc.. dan hebben Moslims recht van spreken maar nu in Nederlande met deze rechten en plichten… mond dicht svp.

  37. brother
    03 januari 2007 om 09:49 uur.

    Jan je zit ernaast, net als Bibi en Ganiz.
    In Tetouan (Marokko) is in het centrum van de stad een kerk. Dat heb ik hier in NL in een geen 1 stad gezien. Elke keer als er een aanvraag voor de bouw van een moskee wordt aangevraagd komt er een storm van kritiek van de NLers. En als het eenmaal gebouwd is moeten er camera’s of hekken geplaatst worden om brandstichting te voorkomen.

    In Marokko wonen Joden die zelfs een eigen rechtelijke macht die door de overheid wordt erkend! Speciale rechtbanken met eigen wetten voor Joodse conflicten onderling!
    In Egypte is ongeveer 10% Christen (Kopten). Ook zij hebben bijbels en kerken in dat land.
    SAers hebben we niet in dit land, dus niet over zeuren. Overigens is een hoofddoek in SA buitenshuis verplicht, desondanks lopen buitenlandse christenen zonder hoofdoek. Heb daar 4 jaar gewerkt, dus neem het maar van mij aan.

    Iemand die in NL woont dient de gebruiken van het land te respecteren tot bepaalde grenzen. En als men merkt dat de grens wordt overschreden dient men zich in te houden, kosten wat het kost! Uiteindelijk is dit maar een tijdelijke aardse leven en proberen onderdanig te zijn aan onze Schepper.

    Jan maak je eerder druk om je mannetjes in Afghanistan die straks als zombies terug keren.

  38. Maghreb.NL » Blog Archive » Islamitische docente wil baan houden
    11 juli 2007 om 12:01 uur.

    […] De islamitische docente van het Utrechtse Vader Rijn College die in februari ontslag kreeg omdat ze weigerde mannelijke collega’s de handen te schudden eist vrijdag voor de rechter vernietiging van dat ontslagbesluit. Dat heeft haar advocaat dinsdag gezegd. […]