MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Vlees Offerfeest naar armen in Nederland

21 december 2006 | in Geloof, Maatschappij | 21 Reacties

OfferfeestDe Stichting Samenwerkende Moslim Hulporganisaties (SMHO) gaat tijdens het Offerfeest vlees inzamelen bij islamitische slagerijen, om het vervolgens uit te delen bij voedselbanken en sociale restaurants. De actie wordt gesteund door de katholieke hulporganisatie Cordaid. Dat maakten de organisaties woensdag bekend.

De Moslimorganisaties halen met hulp van vertegenwoordigers van moskeeën, Turkse organisaties en politici van Turkse afkomst vlees op bij twaalf islamitische slagerijen in Nederland. Dat vlees wordt verwerkt tot worst en in Turkse pizza’s en zal eind januari bij verschillende voedselbanken en sociale Van Harte restaurants te krijgen zijn, aldus RKnieuws.nl.

“De actie is een gebaar van sympathie en empathie vanuit de Moslimgemeenschap voor de medemens en wil een bijdrage leveren aan de armoedebestrijding in Nederland”, aldus de SMHO. Het Offerfeest wordt dit jaar de eerste drie dagen van januari gevierd.

Er zijn 21 reacties

  1. hassanhasson
    21 december 2006 om 08:53 uur.

    Ik hoor het graag zo. ik doe mee!

  2. studente
    21 december 2006 om 09:24 uur.

    Goed idee!

  3. abdel
    21 december 2006 om 10:13 uur.

    de turken doen echt alles om gemogen te worden door de nederlanders

  4. Suzy
    21 december 2006 om 10:55 uur.

    Fantastisch plan!

  5. Mo
    21 december 2006 om 11:23 uur.

    zekere een goede idee!

  6. Maghrebie
    21 december 2006 om 02:22 uur.

    Abdel, ……………en Marokkanen doen er ook echt alles aan, maar dan ook echt alles om niet gemogen te worden. En als iemand wat goeds doet, dan is de rest als de kippen bij om daar commentaar en kritiek op te leveren.

  7. abdel
    21 december 2006 om 04:14 uur.

    het ligt er aan wat je doet en voor wie je het doet en hoe je het doet.
    en ik heb de indruk dat turken nu al te graag in het nieuws willen zijn en de ander doen geloven dat ze sociaal zijn en geintegreerd beter dan de ander.

    en het allerbelangrijkste is dat dit wat zij nu doen geen hasanat opleveren want een goede daad doe je in stilte en niet verkondigen aan de buiten wereld .

    dat is pas een goed hart hebben !!!

    zie bijvoorbeeld nu het glazen huis van 3fm
    mensen laten al te graag weten hoeveel geld ze hebben overgemaakt. ( belachelijk ).

    waarom doen zei dit niet voor de weduwen van bosnie of palistina ???

  8. Yassin
    21 december 2006 om 04:41 uur.

    Ik sluit me aan bij abdel ,,,,goede feiten …..magrebie ook best wel goede argumenten maar als ik moest kiezen kies ik voor magrebie want iets doen met liefde kondig je nooit dat hou je gewoon voor jezelf

  9. Nadir
    21 december 2006 om 05:26 uur.

    Abdel, ik ben het met je eens als je bedoelt dat datgene wat je doet behoor je te doen met een zuiver hart en voor God alleen. Dus niet om gemogen te worden of juist om niet gemogen te worden, zoals ons volk doet (aldus Maghribie).

    Maar wat iemand doet moet het enkel en alleen voor God doen. Want de beloning bij God is vele vele malen groter:

    (Koran 2:215) Zij vragen u, wat zij moeten besteden. Zeg hun: “Welke rijkdom gij ook weggeeft, het moet zijn voor ouders, naaste verwanten, wezen, behoeftigen en reizigers”. En welke weldaad gij ook doet – Allah weet het goed.

    mvg,

  10. skery
    21 december 2006 om 05:26 uur.

    heeft toch geen nut wat wij ook doen wij blijven moslims (teroristen) volgens het westen waarom zou je mee doen stuur die schaap naar marokko is veel beter

  11. marokkino
    21 december 2006 om 09:25 uur.

    goed idee!

  12. Said
    22 december 2006 om 10:40 uur.

    Het is een plicht van elke moslim om een derde van zijn schaap aan armen te geven. Er zijn genoeg armen in Nederland en die verdienen dat. Turken doen wat dat betreft beter dan ons. Ik heb liever een turk die een goede daad verricht voor welke doel dan ook, dan een Marokkaan zoals Abdel die alleen commentaar geeft.

  13. Maghrebie
    22 december 2006 om 11:14 uur.

    Abdel,

    ….het ligt er aan wat je doet en voor wie je het doet en hoe je het doet.
    en ik heb de indruk dat turken nu al te graag in het nieuws willen zijn en de ander doen geloven dat ze sociaal zijn en geintegreerd beter dan de ander…….

    En wat is hier mis mee? een stukje PR kan altijd goed zijn, vooral in deze tijden. Daar kunnen wij Marokkanen nog heel veel van leren.

    Abdel, …….en het allerbelangrijkste is dat dit wat zij nu doen geen hasanat opleveren want een goede daad doe je in stilte en niet verkondigen aan de buiten wereld ……….

    Beste Abdel, deze houding hebben de Islam verkrapt in wat het nu is. Iedereen doet zich voor alsof hij Allah die bepaalt wat hassanat oplevert of niet en wat Allah accepteert en wat niet. Je kan een goeie daad vanuit jezelf doen en je kan een goeie daad in groepsverband doen. Als dit laatste gebeurt dan is dat nieuws en nieuws kun je beschouwen als publiciteit. We leven nu eenmaal in de tijd van informatie en nieuws.

    Abdel, ………….zie bijvoorbeeld nu het glazen huis van 3fm
    mensen laten al te graag weten hoeveel geld ze hebben overgemaakt. ( belachelijk ).

    Dat mag jij belachelijk vinden, maar daarmee maak jij jezelf niet beter dan die persoon die geholpen heeft. En zelfreflectie is heel schaars bij jou. In welke moskee in Nederland is er in de maand ramadan geld in stilte ingezameld? Ik heb verschillende moskeen bezocht, A;dam, Utrecht, Rotterdam, overal werd iedere euro van iedere persoon bijna benoemd door de microfoon. Hoezo in stilte.

    Abdel, …….waarom doen zei dit niet voor de weduwen van bosnie of palistina ???

    Jah, dat is lekker makkelijk, dan gaan anderen weer schreeuwen waarom dat niet voor Oegandanezen, Chilenen enz… wordt gedaan. Waarom neem jij dan niet zelf het hef om voor Bosnie en Palestina wat te gaan doen?

  14. abdel
    22 december 2006 om 11:33 uur.

    selam said ,
    als je de turk zo graag mag waarom ga je dan niet met hen samenwonen ?

  15. mhamed
    22 december 2006 om 12:16 uur.

    mooi zo zo hoort het ookj volgens onze islam.
    ABDEL jij blijft maar klagen en zoeken naar comentaar die telt.
    ‘”turken doen alles om gemogen te worden”” wat is dat nou voor een manier van denken joh!!!!!!
    doe jij wat goeds dan! in plaats van zeiken.

  16. abdel
    22 december 2006 om 12:38 uur.

    selam

    alhamdoelilah heb ik een ander kijk op het leven , en ben ik geen zieke marokkaan die meeloopt met de rest..
    Wat ik doe daar wordt ik op afgerekend , en ik zal je zeggen ik wordt met open armen ontvangen door de schepper ALLAH .(swt)
    Alhamdoelilah ben ik geboren in Marokko, en heb ik geen identiteit stoornis zoals de meeste Marokkanen die hier geboren zijn ( ik heb medelijden met u ).
    En ik heb liever dat je het met mij oneens bent dan eens ( ik haat slijmerds ).

  17. Saida
    22 december 2006 om 10:13 uur.

    Abdel

    Het zou je sieren om eerst op de website van SMHO te kijken voordat je commentaar hebt op deze mensen en hun intenties.
    Dan zal je zien dat het deze mensen helemaal niet gaat om media aandacht.
    Dat ze het in de media hebben gebracht is logisch. Nu weet heel Nederland ervan en kan meedoen. En hopelijk raken ook de Marokkanen geinspireerd om dit te doen. Ik twijfel niet aan de intentie van Marokkanen. Ik weet dat heel veel Marokkanen zich inzetten om het goede te doen. Maar wat het probleem bij ons is het gebrek aan organisatie.
    Wij Marokkanen kunnen veel leren van organisaties zoals SMHO. Ze zijn goed georganiseerd en zetten zich in voor duurzame projecten. Zonder subsidie!
    Wij komen niet verder dan geld in zamelen voor moskeeen.

    Ook wat Marokkanen ( en helaas veel andere bevolkingsgroepen) is kleding en materiaal verzamelen en verschepen naar Marokko. Dit is goed bedoeld maar op lange termijn is dit schadelijk. Voor de mensen, het milieu en de economie.

    Als je organiseert dan kan je duurzame projecten opzetten die hun eigen geld terug verdienen en waar mensen jaren profijt van hebben.

  18. skery
    25 december 2006 om 03:23 uur.

    stuur die schaap naar marokko
    beter dan aan voedselbanken geven voedselbanken komen geen moslims!!!1

  19. nawal