MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Amsterdams reisbureau dupeert pelgrims

22 december 2006 | in Geloof | 11 Reacties

islamitische bedevaart (hadj) in Mekka Een groep van twintig pelgrims is gedupeerd door de gang van zaken bij het Amsterdamse reisbureau Marinas Viajes. Het is nog onzeker of ze op tijd voor de islamitische bedevaart (hadj) in Mekka kunnen zijn. Op de dag van vertrek kregen de pelgrims te horen dat er voor hen geen vliegtuig beschikbaar was.

Het reisbureau heeft gewacht met het boeken van de vliegtickets, omdat er onzekerheid bestond over het verstrekken van visa die nodig zijn om Saoedi-Arabië binnen te komen. Toen de visa uiteindelijk geregeld waren, was er geen plek meer op de geplande vlucht.

Raja, de zus van een van de gedupeerden, zegt in een gesprek met NIOweb “Het komt er op neer dat mijn zus en de andere pelgrims nu op het laatste nippertje een andere vlucht moeten zoeken. Het is nu onzeker of ze überhaupt nog mee kunnen, terwijl zij wel op tijd waren met de voorbereidingen.”

Er zijn 11 reacties

  1. studente
    22 december 2006 om 10:55 uur.

    Ja daarom ook een goede reisbureau zoeken he.. mekkareizen !!!

  2. Nadir
    22 december 2006 om 07:07 uur.

    Uit een aflevering van onze Nobele profeet (vzmh) blijkt dat een goede intentie beloond wordt en een slechte intentie wordt niet gestraft (en natuurlijk ook niet beloond). En als de goede intentie in daad wordt vertaald wordt deze vermenigvuldigd met 10 en een slechte intentie die in daad wordt vertaald wordt slechts als een slechte daad gerekend.

    Insha’Allah krijgen zij de volle beloning van Allah voor de goede intentie… Het werk van mensen omwillen van God doet God niet verloren gaan.

    mvg,

  3. Informateur
    25 december 2006 om 02:29 uur.

    Hierbij zou ik graag willen reageren op het bovenstaand artikel. waarin duidelijk word vermeld er werd gewacht met het boeken van de tickets. dat is dus voor 150% niet waar. Ik ken namelijk alle nodige procedures om een visum aan te moeten vragen en de bijbehorende tickets te kunnen uitprinten.
    Ten eerste was de vlucht onder voorbehoud dat is de vlucht vanaf dag 1 al geweest. Ten 2e moet de saoudische consulaat jou paspoorten accepteren, als ze dat hebben gedaan bestaat er een 3daagse procedure de consulaat geeft je het recht om de tickets te gaan uitprinten en aan de hand van je tickets krijg je dan een visum. dit is dus door de consulaat niet gedaan. Die werken op eigen tempo verder kan het hun niet zoveel schelen wanneer welke vlucht vertrekt.
    Als je dan toch nog namen gaat noemen van reisbureau’s mag je gerust nog andere aan het rijtje toevoegen:
    Taoufik Reizen
    El Maghreb
    El Foursan
    Amlex
    Dit zijn ook allemaal reisbureau’s bij wie het visum geweigerd werd waardoor ze geen vliegtickets konden boeken. Ik begrijp dat het meisje gefrustreerd is maar er zijn tegelijkertijd wel 400 man vertrokken met de volgens jou slechte reisbureau!

    Afz. Een Anonieme bron die samenwerkt met alle bovengenoemde reisbureau’s

  4. mourad
    26 december 2006 om 06:03 uur.

    begrijp ook de frustratie van het meisje…maar ik vind wel dat je juiste feiten ook duidelijk moet vermelden mijn ouders vallen ook onder deze 20pers ik heb zelf voor hun geboekt …n ze zijn al meer dan 10x met deze reisbureau gegaan nooit,maar ook nooit is er iets mis gegaan integendeel ze zijn super goed en heel profesioneel geholpen zowel hier als in saudia…k ben er zelf persoonlijk 6x bij aanwezig geweest…het probleem wat zij dit jaar hebben ondervonden stond hellemaal buiten macht van deze reisbureau…de werkelijke reden is door een plotse besluit van de saudische ambassade om de hadjvisas vanuit nederland stop te zetten..vele 10 talle reisbureaus werdenhidoor gedupeerd n met hun bijna 260 klanten….deze reisbureaus hebben toen hun handen terug getrokken n de klanten zonder alternatief weggestuurd…..reisbureau marinas heeft uiterst haar best gedaan voor deze groep n heeft voor hun visums gekocht voor 250 euro per paspoort uit duitsland om deze groep toch weg te krijgen…natuurlijk moest de eerder geboekte vlucht worden veranderd ,toen ze eenmaal alle visas hadden zaten alle vluchten ivm kerst en eid adha prop vol…de klanten krijgen hun betaalde geld terug ,n krijgen een vergoeding ,ook al was marinas hiervoor niet verantwoordelijk….k begrijp dat mn gefrustreerd is k ben het ook maar laten we niet de verkeerde beschuldigen…maar de werkelijke schuldige is de saudische ambassade…als zij niet zo plots de visas zonder aankondeging had stopgezet dan was alles goed gegaan……n nog n kleine vermelding mn oom n schoonzus zijn op de eerste vluchten met marinas naar hadj gegaan n zijn zeeeer zeeer tevreden ze zitten daar in een 5sterren hotel volledig verzorgt samen met nog 400 hadjis van marinas….dus aub doe eerst je huiswerk voordat je zomaar op het internet iemand beschuldigd door foutieve verkregen info…..n trouwens marinas bstaat niets voor niets al 15jaar!……maar zeg liever kaddara llaahu wa maashaa a fa3al!….broeder moerad en zijn gezin

  5. Salim
    26 december 2006 om 07:49 uur.

    Hadj (Bedevaart) geboekt bij Al Hidayah Holland (SAH)

    De Hadj voor 2006 hebben wij besproken in maart 2006. Betaald in juli 2006 de helft van het totale bedrag en oktober 2006 de andere helft. Totaal € 7800,00.
    Het geld is niet betaald voor de Bedevaart maar heeft H… voor zichzelf gehouden om zijn belastinggeld die hij vanaf 2003 niet betaald heeft (fraude gepleegd), te betalen.
    Hierdoor heeft hij onze tickets niet betaald en hebben wij 1 dag vóór vertrek gehoord dat onze bedevaart niet doorgaat ondanks dat wij onze visum wel gekregen hebben.

  6. Informateur
    27 december 2006 om 10:57 uur.

    Salim ik zou je er graag op willen wijzen dat wij het over een andere reisbureau hebben. Namelijk Marinas Viajes.. Jij hebt het over Al Hidayah Holland.. Zo breng je mensen op verkeerde gedachtes.. Zou je je commentaar aub tot het desbetreffende reisbureau kunnen richten en anders in een andere topic reageren.. Alvast bedankt!

  7. Actie
    02 januari 2007 om 09:26 uur.

    Salaam Ailaikom,

    Ik vind in algemene zin dat er te veel onduidelijkheid is als het gaat om het boeken van een Hadjreis.

    Elk jaar gaan er veel reizen fout. redenen kunnen zijn: onbekwaamheid, slechte intenties, te veel tussenpersonen en wellicht nog veel meer.

    Dit kan toch veel professioneler. Laten de goede reisorganisators zich verenigen en een soort van keurmerk ontwikkelen of een toezichthouder aanstellen zodat mensen met een gerust hart hun Hadj of Omra kunnen boeken.

    Het is de belangrijkste reis in iemands leven en je betaald er tegenwoordig bakken voor met geld voor.

    Zijn er al dergelijke initiatieven (in ontwikkeling)?

    Mijn ouders komen aanstaande woensdag terug en ik ben benieuwd naar hun verhalen en foto’s.
    1 ding is zeker. Mijn telefoonrekening zal honderden euro’s zijn omdat er veel dingen toch niet goed geregeld waren achteraf.

    Wellicht dat deze discussie in een andere topic verder gevoerd kan worden.

  8. Mustafa
    02 januari 2007 om 12:34 uur.

    besten,

    Ik wil het probleem niet vergroten, maar hoe jammer het ook is, de reis naar de Hadj is vol met verassingen. Is het niet in Nederland, dan wel in Saudie Arabie. We kunnen ook heel lang over de oorzaken praten, maar dat heeft ook weinig zin. Ik ben zelf vorig jaar gegaan en vanaf het moment dat we in Jedda zijn, beginnen de moeilijkheden, maar de vraag is hoe ga je als ganger ermee om? de hadj is een beproeving voor je geduld. een paar tips:
    – wees kritisch naar reisbureau’s en hun begeleiding (niet alleen fysiek maar ook spiritueel!!)
    – vernieuw de intentie: waarom ga ik naar de hadj? wat wil ik bereiken? hoe wil ik verder gaan na hadj?
    – als je in Saudie Arabie bent, wees geduldig en houd je doel ALTIJD voor ogen: EEN HADJ MABROER en een SA3I MASHKOER!!

    verder wens ik de gedupeerden veel sterkte en God zal ze in shaa Allah belonen voor hun intentie

  9. Actie
    02 januari 2007 om 02:38 uur.

    Beste Mustafa,

    je hebt gelijk als je zegt dat je gedurende de Hadj geduldig moet zijn. Buiten de uitdaging die je tegemoet gaat denk ik dat je bij het boeken van je Hadj reis van een aantal zaken uit moet kunnen gaan.
    Wanneer je een reis boekt naar Egypte of Dubai of waar dan ook, dan is ook alles goed geregeld zoals transfer, hotel en begeiding. Je moet dan wel bij een erkend reisbureau boeken zodat je ze op de juiste manier aansprakelijk kunt stellen wanneer het toch niet goed geregeld blijkt te zijn.

    Mijn ouders hebben een 4 sterren hotel geboekt in Mekka die deze aantal niet verdiende. Op last van de autoriteiten is dit hotel zelfs gesloten omdat het niet voldoet aan diverse veiligheids eissen.

    Naast de vele goede reisbureaus zijn er helaas ook reisbureaus die veel lucht verkopen en hun beloftes niet na komen. En het lijkt me dat dit soort zaken te voorkomen zijn wanneer er meer controle is.
    Bij de turksche gemeenschap hoor je niet zoveel negatieve geluiden. (Correct me if I am wrong).

  10. fatima
    01 april 2008 om 04:20 uur.

    IK WIL IETS HEEL BELANGRIJKS VERTELLEN:
    DE REDEN DAT MARINAS VIAJES GEEN VISUMS HEEFT GEKREGEN IS OMDAT ZIJ GEEN VISUMS HEBBEN. DE AMBASSADE KAN ZE DUS OOK GEEN VISUMS VERSTREKKEN. ZE HEBBEN AL HUN VISUMS UIT DUISTLAND GEHAALD OF VAN REISBUREAU GEKOCHT DIE WEL VISUMS KRIJGEN. BEL DE AMBASSADE MAAR EN VRAAG OF MARINAS VIAJES INGESCHREVEN STAAT EN VISUMS HEEFT.
    ER ZIJN MAAR EEN PAAR REISBUREAU IN NEDERLAND DIE WEL VISUMS KRIJGEN EN DAAR KOOPT MARINAS VIAJES HAAR VISUMS VAN:
    AMLEX: MAAR DIE IS GESTOPT
    ELFOURSAN
    ALHARMEEN
    CELIBERTY
    TAUFIK REIZEN
    HEJAZ REISBUREAU
    DEZE REISBUREAUS HEBBEN EIGEN VISUMS EN ALS ZE OP ZIJN, ZIJN ZE OP. DE STELLING DAT DE AMBASSADE OPEENS GEEN VISUMS MEER VERSTREKTE IS NIET JUIST.

  11. Ramazan
    05 november 2008 om 01:52 uur.

    Hahaha,die Fatima.
    Het is echt 100% onzin wat je schrijft met je visa die verstrekt worden door de reisbureaus. Volgens mij ben jij die oplichter zelf en opereer je onder de naam Fatima. Je bent een jokkebrok.

    Wees een kerel en betaal je slachtoffers terug of geef ze die reis alsnog.
    Je weet niet half hoe je vooral de oudere mensen dupeert door ze weg te houdne van Mekka.