MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Nieuwe Berberse zender: Amazigh TV

09 januari 2007 | in TV | 60 Reacties

Amazigh TVOp zaterdag 13 januari 2007 zal de lancering van Amazigh TV plaatsvinden. Deze unieke televisiezender gaat dagelijks programma’s uitzenden via het internet in het Tamazight (Berbers), de moedertaal van de overgrote meerderheid van de Marokkanen in Nederland. Met de komst van deze particuliere zender wordt voor het eerst in Nederland gehoor gegeven aan de wens van deze doelgroep om programma’s in hun moedertaal te bekijken.

De voorheen nagenoeg onbereikbare Berberse doelgroep krijgt via Amazigh TV toegang tot informatieve, educatieve en entertainende programma’s. Met haar multiculturele programmering probeert Amazigh TV een brug te slaan tussen verschillende culturele groepen in Nederland, Europa en Noord-Afrika. Emancipatie, participatie en integratie staan daarbij hoog in het vaandel.

Amazigh TV bereikt ook de Berbers in de rest van Europa en Noord-Afrika aangezien ze uitzendt via Internet. Maar Amazigh TV is er niet alleen voor Marokkanen. Ook autochtone Nederlanders en Belgen zal de kans worden geboden om een blik te werpen op de voorheen onbekende aspecten van de Marokkaanse cultuur. Hiervoor zal een deel van de programma’s in het Nederlands zijn. Amazigh TV is een onafhankelijke televisiezender die in Nederland is geïnitieerd.

Er zijn 60 reacties

  1. mhamed
    09 januari 2007 om 01:48 uur.

    het is wel tijd voor amazhig tv,
    er wonen zoveel berbers in europa die ook nog geen arabich spreken.
    het lijkt mij ook verstandig dat juist de berbers mee doen in de samenleving.
    hun hebben een rijke cultuur met hun eigen karakter en natuurlijk hoort een tv amazgig er bij.
    ik ben niet tegen en zeker er voor.

  2. Henk -Rotterdam
    09 januari 2007 om 02:16 uur.

    Eindelijk een stap op de goede weg,nu nog een eigen zender met zendtijd op de reguliere kanalen dan gaan we de goede kant helemaal op,veel succes

  3. salma
    09 januari 2007 om 02:26 uur.

    ik wil contact met jou nemen als het mag ik kom uit ouarzazate ik spreek wel berber.hier is mijn telefoon nummer 0650847444.met verindelijk groetjes salma

  4. khalid
    09 januari 2007 om 04:25 uur.

    wawoo eindelijk

  5. Samir
    09 januari 2007 om 04:39 uur.

    Ik vind het onzin. Er komt zo alleen nog maar een grotere scheiding tussen “arabieren” en wij als Amazigheyen. Wij moeten Arabisch leren (Al fosha) en niet ons met deze onzin tv bezighouden. Cultuur is leuk indien het ons bindt maar helaas, hoe meer wij Amazigh benadrukken hoe groter de scheiding tussen arabieren en Amzigheyen.

  6. skery
    09 januari 2007 om 04:53 uur.

    precies samir dat hebben westen gedaan en sommig ebegrijpen het niet mijn meeste vrienden komen uit nador en omstreken tja die zijn oke die denken na

  7. Ayman
    09 januari 2007 om 06:19 uur.

    Voor de in NL wonende Imazighen,of geinteresseerden.
    De Amazightaal is in zoverre belangrijk en moet behouden en onderwezen worden.

    En als je nadat je het Nederlands,Engels en Arabisch(Al Fos7a) in woord en geschrift machtig bent geworden,het Tamazight wilt leren ,is daar niks op tegen.Maar niet eerder.Ieder zijn keus.

    Alleen zou ik persoonlijk als ik toch een extra taal ga leren eerder voor het Chinees kiezen.

  8. Brahim
    09 januari 2007 om 07:44 uur.

    Wat een flauwekul Amazhig T.V. Alle berbers hier in Europa moeten gewoon eens Arabische leren! Onze heilige boek de Koran is ook in het Arabisch.
    Ook als je in Marokko bent zal het je goed van pas komen. Met berbers kom je gewoon nergens.

  9. basry
    09 januari 2007 om 08:34 uur.

    voor samir wat hebben wij aan hun of hun taal
    aleen maar onderdruking

  10. khalid
    09 januari 2007 om 09:51 uur.

    Basry jij bent wakker en ze gebruiken ons gewoon

  11. brother
    10 januari 2007 om 10:07 uur.

    Broeders en zusters, leer Arabisch zodat je je godsdient goed begrijpt. Volgorde zou als volgt moeten zijn. 1) Arabisch & Nederlands, 2) Engels, 3) Tamazight. Tamzight is leuk, maar je hebt er werkelijk waar niets aan. Zie het als Nederlands buiten Nederland.

  12. khald
    10 januari 2007 om 12:09 uur.

    brahim,

    Wat jij spreekt is geen Arabisch maar Darija.
    En niks moet, ademhalen alleen anders val je flauw

  13. khalid
    10 januari 2007 om 03:23 uur.

    Arabieren zijn weer jaloers die mother fuckers

  14. TZZZZ G IGHARBIEN
    10 januari 2007 om 03:54 uur.

    WAT EEN ONZIN REACTIES VANDAANALLEMAAL, waarom zou ik mijn eigen moedertaal niet moeten leren….is mijn moedertaal sukkels!!!, allemaal onzin over koran en andere zaken, VAN ARABIEREN die hier niets mee te maken hebben.GA EERST ZELF ARABISCH LEREN SPREKEN!!!.. ik wil mijn eigen moedertaal leren, daar heeft niemand anders wat over te zeggen.. ik begrijp al helemaal niet waarom arabieren ( gearabiseerden) hiermee bemoeien….EN OVER TAMAZIGHT IN EUROPA, VANUIT ALMERIA TOT EN MET STOCKHOLM KOM JE MENSEN TEGEN DIE TAMAZIGHT SPREKEN…IN ALLE SECTOREN….

    EN DIE ARABISCHE DIALECT GA IK AL HELAMAAL NIET LEREN, IS DE LELIJKSTE IN DE HELE ARABISCHE WERELD…( in het middenoosten noemen ze het t HOMO ARABISCH) en ze hebben ook gelijk, is niet om aan te horen TZZZZZZZ

  15. skery
    10 januari 2007 om 04:46 uur.

    Basry Tamazight hoe wordt het geschrijven ??? westen letters??? kan je voorbeeld geven ik ben benieuwd ook als iemaand weet wil ik graag weten ik ben benieuwd

  16. skery
    10 januari 2007 om 06:40 uur.

    khalid waarom zouden arabieren jaloers zijn???? eigentaal ?ga maar met je
    Amazigh in buitenland praten (middenoosten) die mensen spreken geen Amazigh wel arabisch

  17. skery
    10 januari 2007 om 07:05 uur.

    khalid waarom zouden arabieren jaloers zijn???? eigentaal ?ga maar met je
    Amazigh in buitenland praten (middenoosten) die mensen spreken geen Amazigh wel arabisch

  18. Realist
    10 januari 2007 om 07:30 uur.

    Azul

    Wat een negativiteit!

    Amazigh TV is voor vele een verademing! Eindelijk. Je moet niet vergeten dat 80% van de Marokkanen in Europa Imazighen zijn. Die zijn geen Arabieren Ik zeg leer zoveel talen als je wilt, maar begin eerst met die van je moeder. Tmazight Anngh Atekim I rebda!

    Tenmiert.

  19. Asmaa
    10 januari 2007 om 08:07 uur.

    Als ik naar Marokko ga dan ga ik niet alleen in de stad wandelen ( waar het arabich nodig is ) ik ga ook naar het rifgebergte ( erkempoe zoals irifien het noemen) en tja ik heb toch echt nog tante’s en ooms en belangrijker een oma die ik heel graag wil verstaan en die taal is dus echt BERBERS

    dus wat nou Berbers leren heeft geen nut…al die kneuzen die hun kinderen arabisch leren maar hoe ze dan moeten communiceren met de rest van de familie……???????

    En zorgt dit voor een breuk tussen arababieren en berbers……de arabieren zouden wel eens toleranter mogen worden en ons een eigen identiteit gunnen ze hebben ons land ingepikt ze hebben de irifiën die daar wonen al voor een groot deel beïnvloed…maar onze cultuur ook nog eens afpakken hell no…..!!!!!!

  20. Nadir
    10 januari 2007 om 09:03 uur.

    Amazight is een van de oudste talen. Men zegt dat het stamt van Oud-Egyptisch. Het is een zustertaal van het Hebreeuws. Het heeft een eigen alfabet, voor mij zijn het chinese tekens. De taal wordt gesproken in Marokko, Algerije en in Libië (en natuurlijk daar waar Imazighen wonen)

    Een Amazigh tv is waarschijnlijk een zeer goed idee. Er zijn nog steeds mensen die geen enkel taal verstaan dan het t’Amazight. Toch ben ik het met sommige voorgaande schrijvers eens dat we (beter) Arabisch dienen te leren. Berbers of wel ander taal dan ook is mooi als een taal naast het Arabisch. Maar nooit in plaats van het Arabisch.

    Als ik insha’Allah kinderen krijg (moet eerst trouwen) zal ik hun de taal ook leren. Want het is een taal die door mijn voorouders gesproken is en natuurlijk door mij. Maar Arabisch zal ik altijd belangrijker vinden!

    Groetjes,
    Nadir

  21. skery
    10 januari 2007 om 10:07 uur.

    zonder arabisch kan je geen koran lezen en praten

  22. enas
    10 januari 2007 om 11:31 uur.

    arabische taal is de taal van wij moslims. is belangrijker. wij imazighen hebben de arabische cultuur overgenomen. maar onze taal mag niet verloren gaan.

  23. Sihem
    11 januari 2007 om 10:09 uur.

    Tsjonge jonge, wat een taal!
    Ik ben blij voor de berbers dat er een kanaal komt voor Imazighen. Ik vind het een goed initiatief. Deze zender zou ook gebruikt kunnen worden voor het leren van een andere taal zoals het arabisch.

    De enige reden om het arabisch te leren voor de Imazighen is: de Islam. Om je geloof beter te begrijpen en te belijden dien je toch de taal te kennen. Ik neem aan dat een goede moslim ooit el hadj wil meemaken. Dan lijkt het me sterk om in het tamazight ‘labayka allah ou labayk’ te roepen!

    Zelf ben ik marokaans en ik begrijp Imazighen best dat ze hun eigen taal willen spreken en behouden…dat recht hebben jullie ook, dus waarom al die aanvallen op arabieren???

    Leer je taal en leer het je kinderen, maar vergeet niet dat je als moslim de plicht hebt om de taal van de koran te respecteren en te leren, alleen dan kun je je plichten tegenover Allah (swt) vervullen.

    Ook ik dien deze taal te spreken, want mijn taal (Darija van Casa, lijkt me sterk te verwarren met Homo darija volgensTZZZZ G IGHARBIEN) klinkt en lijkt als het arabisch, maar is het niet! En zoals het voor mij geldt, geldt het ook voor de andere marokkanen (die zich arabieren noemen, om het verschil tussen berbers en de rest!)

    Dus veel plezier met Amazigh TV!
    Ik hoop ook dat ze de taal aan arabieren willen leren, het lijkt mij wel interessant!

  24. mhamed
    11 januari 2007 om 11:46 uur.

    respect voor elkaar is onze plicht en eis !!!!!!

  25. Saida
    11 januari 2007 om 11:56 uur.

    Wat zijn de verhoudingen tussen. Rif, Zayan en Souss?
    De meeste Imazighen die hier wonen komen uit de Rif. Hartstikke leuk voor hun maar als de voertaal Riffijns is heb ik er niks aan.

  26. Ayman
    11 januari 2007 om 02:31 uur.

    He TZZZZZZZZZZ,
    het Egyptische Arabisch is meer voor homos.

  27. Mo
    11 januari 2007 om 03:47 uur.

    Yep veel plezier met Amazigh TV!

  28. TZZZZ G IGHARBIEN
    11 januari 2007 om 03:56 uur.

    ASMAA

    IK BEGRIJP JE MENING BEST MAAR JE MOET ONS NIET ZO KLEINEREN, GA EERST GOED BEKIJKEN WAAR JE VANDAAN KOMT EN KOM HET DAN BESCHRIJVEN…WANT VEEL VAN WAT JIJ ZEGT IS ONZIN…EERDER KLEINEREND OVER EIGEN VOLK…….ALS JE AL TAMAZIGHT BENT…VOLGENS MIJ BEN JE ARABISCH…….wij komen uit arrif, niet uit het rifgebergte, met alhoceima, nador, taza, aberkane (DAAR WORDT NOG TAMAZIGHT GESPROKEN)..als steden…en over arabisch in de grote steden…daar wordt ook tamazight gesproken…ga iedere winkel binnen die je wilt, je zult eerder een antwoordt krijgen als je in het tamazight iets vraagt…..en dit is in iedere grote stad zo…darija is wel de voertaal(zogenaamd) maar dat wordt nauwelijks gesproken. behalve de bedelaars de dieven en de vieze agenten en prostituees spreekt iedereen tamazight en frans…..IEDEREEN uit casa pronkt wel met de zogenaamde arabische stad maar casa is alles behalve arabisch…dit geldt voor alle grote steden…de enige culturele arabische stad van marokko is fes maar die is ook geheel in handen van igzeneyen uit taza en isehraouien uit de sahara…..en ik zou aan alle marokkanen die claimen arabisch te zijn willen zeggen (ALSTUBLIEFT ZEG, ECHT ZIELIG…JE BENT JE IDENTITEIT KWIJT DAT LIJKT ME EERDER DE UITLEG)

  29. karim
    11 januari 2007 om 04:10 uur.

    HET TAMAZIGHT HEEFT NIKS MET HET ARABISCH TE MAKEN, NIKS MET DE KORAN, EN ALLE ANDERE ZAKEN…HET IS EEN KWESTIE VAN IMAZIGHEN ONDERLING….BEN JE DAT NIET VAL JE BUITEN DE TAFEL VAN DE BESLISSINGEN….IK BEGRIJP NIET WAAROM MENSEN DE KORAN ERBIJ WILLEN HALEN….HET IS MIJN KEUZE OF IK TAMAZIGHT WIL LEREN OF NIET….EN ALS HET ARABISCH BELANGRIJKER IS LEER IK DAT OOK.. als ik dat wil .MAAR DAT HOEF JIJ ALS ARABIER MET EEN ARABISCHE DIALECT MIJ NIET TE VERTELLEN….ga je eigen volk over de islaam vertellen, de arabieren (gearabiseerden) zijn de grootste kuffar in marokko..jullie aanbidden eerder de franse identiteit dan de islamitische….
    JULLIE ZIJN EERST JULLIE AMAZIGH IDENTITEIT VERLOREN NU OOK HET ISLAMITISCHE, NU WILLEN JULLIE ONS DAARIN MEEVOEREN, DAT GAAT DUS MOOI NIET DOOR..

    de reden dat ik ben gebleven wat mijn ouders en overgroot ouders waren, is omdat zij hebben gevochten voor land en volk, wat de reden is dat wij imazighen zijn gebleven, wat ik van jullie niet kan zeggen, terwijl wij vanuit het zuiden en noorden tegen de fransen en spanjaarden vochten waren jullie de schoenpoetsers van de franse soldaten………….en zelfs aan hun zijde gevochten….dus geloof me als er iets is wat ik totaal niet wil zijn is op een arabier lijken (volk van verraders)

  30. khalid
    11 januari 2007 om 05:15 uur.

    Karim weet waarom waren ze verraders omadt marokko is niet hun land zelf als die fransen en spanjaarden

  31. mhamed
    11 januari 2007 om 05:28 uur.

    mensen laat jullie harten spreken en jullie verstand gebruiken.
    vloeken en oordellen zijn eigenschappen van de satan en niet van de moslims.

  32. Realist
    11 januari 2007 om 05:47 uur.

    Ik ben zowel een trotse Riffijnse als een trotse moslim. Ik heb dan ook hellemaal niets tegen de Islam of tegen haar taal het Arabisch. Ik bid Hamdouillah, ik vast hamdouillah, ik geef zaka hamdouillah enz.
    Maar waar ik een bloedhekel aan heb zijn die gasten die altijd maar weer lopen te krijsen, als er wat voor de Imazighen wordt georganiseerd, waarom moet dat? is niet nodig! met het tmazight kan je niet bidden, het Tmazight is niet heilig, Zo wordt de kloof tussen Arabieren en Imazighen groter. Dat is gewoon onzin! Wij willen onze moedertaal het Tmazight niet laten verwateren. Wij willen onze cultuur niet verduisteren. Wij willen het laten voortbestaan.

    Waarom gaat het met de islamitische turken of islamitisch Indonesiërs wel goed. En waarom worden hun niet van alle kanten besprongen als er wat in hun taal wordt georganiseerd?

    Wij Imazighen zijn geen arabieren, maar berbers.

  33. karim
    11 januari 2007 om 07:13 uur.

    REALIST

    wij zijn geen arabieren en geen berbers, Wij zijn Imazighen…..berbers is voor dombo s die Amazigh niet kunnen uitspreken

    KHALID

    ik weet niet of je reactie goed of slecht bedoelt is, in het nederlands kan ik m niet lezen

  34. skery
    11 januari 2007 om 10:08 uur.

    berbers kunnen ook wat van kijk die vieze arabier heeft huis gekocht zal wel van drug geld zijn

  35. karim
    11 januari 2007 om 10:17 uur.

    wij zijn geen arabieren en geen berbers, wij zijn IMAZIGHEN, berbers is voor de dombo s die geen Amazigh kunnen uitspreken

  36. skery
    11 januari 2007 om 10:44 uur.

    zal ik een dingen kijk naar nl hebben die ruzie met friesen ?????
    nee nou dan wij moeten 1 heid vormen dan worden we sterk

  37. Sihem
    12 januari 2007 om 09:14 uur.

    Het is werkelijk te triest voor woorden!!!!

    Arabieren worden vergeleken met een handjevol criminelen, bedelaars, prostituees en corrupte agenten!!

    Ik ben echt niet vergeten waar mijn oorsprong ligt! Ik ben geen vergeten Amazigh. Ik ben van oorsprong arabische en als ik het me niet vergis….zijn we dat allemaal…tenzij één van jullie wil beweren geen zoon van Adam te zijn?????

    Ik respecteer jullie taal (net zoals zoveel anderen!) Ik vind het een goed initiatief (Amazigh TV). Maar ipv de arabieren aan te vallen en te betichten van het vergroten van een kloof, moeten jullie eerst naar al jullie reacties kijken…
    Op deze site en in jullie dagelijks leven…

  38. samson
    12 januari 2007 om 02:06 uur.

    wie is de directeur voor deze zender zeker ALi lazrak?
    spion.

  39. skery
    12 januari 2007 om 05:32 uur.

    Sihem

    ik ben trost op jou jij bent nuchter MAAR OVER IQ MUSLIMA’S was je niet nuchter ik denk eerder dat je high was

  40. lady
    12 januari 2007 om 10:25 uur.

    waar hebben we het over wij zijn allemaal moslims en daar moeten we blij mee zijn .en dan hebben we het over de arabieren en de berbers we moeten met elkaar kunnen omgaan, ongeacht waar je ook vandaan komt of je nou moslim bent of niet respeteer en acepteer elkaar.

    salam-vrede

  41. Realist
    12 januari 2007 om 10:54 uur.

    @ Karim.

    Inderdaad wij zijn Imazighen. Het begrip Berber komt van het wordt barbaar, dat ons door de romeinen des tijds geven was.

  42. AbdelParis
    16 januari 2007 om 06:54 uur.

    I was born in France and in 25 years, I have only met 2 or 3 people from Berber origins. Tamazight here is useless…Most French Moroccans are Arabs (mostly from Casa)

  43. AbdelParis
    16 januari 2007 om 07:01 uur.

    And I forgot…I have stayed 6 months in the NL (Friesland) and I was shoked by the few Moroccans that I met asking ALWAYS but ALWAYS the same question: “Where are you from in Morocco?”. You will hardly be asked this question in France. We are all MOROCCANS, we dont give a f.uck about where your parents come from. And for a French or a Dutch autochtone, you will always be a MOROCCAN, no matter if youre a Berber or an Arab. The culture is the same. Do you make a difference between a Fries and a person from Maastricht?

  44. ismail
    16 januari 2007 om 07:19 uur.

    Beste mensen,

    Mooi dat dit is gekomen, zo kunnen jullie imazi3en zich van de goede kanten laten zien, en niet alleen samen met de arabieren over een kam echeren. Wij zijn wel moslims maar hebben niks met arabieren te maken, het feit dat arabieren niet vooruit zijn gekomen is dat we door hen vroegerde bergen zijn ingejaagd.

    mvg.

  45. rachid
    20 januari 2007 om 07:01 uur.

    we moet ons cultuur behouden islaam is ons geloof maar ons taal is geen arabisch ,arabieren tolereren niet ander cultuuren

  46. samir
    22 januari 2007 om 01:07 uur.

    ik begrijp jullie niet wat doen jullie allemaal moeilijk. laat de arabieren in hun waarde en laat de berbers meer waarde hebben dan komt het allemaal goed!!!!

  47. nour eddin
    14 februari 2007 om 06:04 uur.

    voor al die gene die beweren dat de berbers gewoon arabisch moeten leren en spreken. vanwege de koran en zo.

    …….. een langzame …….. sukkels

  48. anir
    20 februari 2007 om 04:51 uur.

    azul fllawen
    ayuz i imazighen khef tyuri nssen .

  49. hamza
    18 maart 2007 om 12:51 uur.

    mhamed alsjeblieft je kan nog geen eens nederlands en je keurt een marokkaanse zender goed en dat mensen berbers moeten leren wat is belangrijker berbers of arabisch DIE BERBERS MOETEN EERST ARABISCH LEREN

  50. moes
    29 april 2007 om 03:12 uur.

    zie je, berbers blijven toch altijd berbers achterlijkheid hahahahhaahh wat hebben berbers voor marokko gebracht alleen schaamte en schande samir a mohammed b en etc allemaal uit rif gebergte, laat dat domme toch eens los, en pas je aan in dit land, anders blijven jullie achterlijk en behaarde domme aapjes.

  51. ghadija
    05 oktober 2007 om 10:49 uur.

    ik baaalll heeel erg dat ik niet goed in berber kan praten
    wie heb website van berbers stuur dan

  52. amazigh n algerije
    19 december 2007 om 09:33 uur.

    azul imazighan…nek amazigh n dza….ik spreek beetje nl want ik woon in fr..en ik kom vaak naar amsterdam daarom spreek ik beetje nl…ik heb bijna alle reacties gelezen .. luister gearabiseerde honden doen wat jullie willen doen ..je mag ons haten en Vloeken mag allees zegen…ga me niet vertelen dat ik mijn tamazight opzee zeten voor en arabische taal dan wordt je laatste dag,,ik heb veel vrienden uit rif nador alhoceima berkane oujda ,, rwaffa zijn wel de grootste helpers aan marokkaanse economie kijk hoeveel rwaffa wonen in europe meer dan 3miljoen ,,marokkaanse banken profiteeren van deze modiege mensen…schaam jullie niet alkuffar al3arab ,,,almohin onze tamazgha met hulp van allah keert terug aan zijn mensen..inchallah…lange leven rwaffa en lang leven imazighan,,,ayuz si tmourth n dza ar tmourth n rwaffa beslama aitma sitma

  53. Mhemmad Midar
    14 april 2008 om 08:12 uur.

    Azul allemaal,

    Ik hoop dat AmazighTV een groot succes zal worden. Mijn moedertaal en cultuur zal ik nooit de rug toekeren, Allah swt heeft mij als amazigh geschapen en daar ben ik trots op. Met een zender kunnen wij Imazighen ons in media behoefte voorzien, ipv het kijken naar arabische kanalen. De Imazighen met een honger naar de arabische identiteit kan ik zeggen: Wees trots op je roots, Arabisch leren is niet noodzakelijk om de islam te begrijpen, waarom hebben wij dan imams in deze wereld? Indonësie is een voorbeeld als het gaat om islam gecombineerd met eigen identiteit.

    Het Midden-Oosten is Arabisch, Noord-Afrika is Berbers/Amazigh. De overgrote meerderheid van “Arabieren” in Noord-Afrika zijn gewoonweg verarabiseerde berbers.

    Ik ben een trotse Amazigh uit de Rif en zal nooit mijn afkomst veroorlochen. Diegene die het wel doen, zijn gewoonweg onwetend, het kan gewoon niet anders. Vlaanderen gaat toch ook niet verfransen, terwijl Frans een hogere status heeft dan Nederlands. Dat noem ik pure trots, echte mensen. Maar veel Imazighen worden gebrainwashd door islamvervalsing, waar ze telkens intrappen. Als ik zeg, in de koran staat “Arabieren zijn heilige mensen en gij moet elke maand 100 euro op een bankrekening van een Arabier storten”, dan doen ze het ook echt, zo dom zijn veel Imazighen, mischien wel de domste volk ter wereld.

    Imazighen zijn geen Arabieren en hopelijk zullen wij Imazighen snel verlost worden van die pan-Arabische ideologie wat ons veel culturele schade heeft aangebracht.

    Lang leve Imazighen Zi Siwa ar Qanaria.

  54. redouan
    05 augustus 2008 om 03:06 uur.

    nery nery nery, ik wist niet dat er zoveel haat was tussen arabieren en berbers.
    ik ben berbers en ben er zeker trots op, maar ik ben zeker ook arabisch, ik praat arabisch mn achternaam is arabisch:P kortom gewoon een mocro!

    ps, wordt ziek door deze onzin!

  55. mo7amiet
    14 augustus 2008 om 01:11 uur.

    eyo wayo ya discussie van niks

  56. kamal
    05 september 2008 om 12:58 uur.

    als je denkt dat doormiddel van berbers je identiteit kan bepalen dan ben jij verkeerd bezig . de taal in het algemeen is het allen een instrumenet om te communuceren maar identiteit is een combinatie van factoren die een gehele kunnen vormen als er een deel ontbereken is dan mist jouw identiteit iets .
    de identiteit is een proces van feiten anfhankelijk van elkaar en ze maken uieindelijk een geschidenies .

  57. CAZAOUI23
    02 december 2008 om 07:10 uur.

    jullie zijn jalloers omdat je niet tegen cazaouien opkan

  58. CAZAOUI23
    02 december 2008 om 07:11 uur.

    wij killen jullie

  59. mhamed
    02 december 2008 om 12:58 uur.

    hamza ,gelukkig zo dom als je bent begrijp je me heel goed wat ik bedoel,!!!!!ik moet niks.

    moes, achterlijk zijn jou homo stam uit casa en rabat en niet uit trotse rif.

    CAZAOUI23 , geloof me geen een amazigh is jaloers op jullie juist tegen deel!!!

  60. Yuba
    10 april 2009 om 01:24 uur.

    AZul,

    Ik vind het zelf een goed initiatief en hard nodig ook. Ik denk niet dat het van belang is wat 1 of ander arabier van vindt.

    AmazighTV komt met een doel. En dat is een goed doel. Verder heeft welk taal je leert of niet niks met het onderwerp te maken. Dat is ieders zijn vrijheid.

    maar Viva Tamazight 😉