MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Christelijke school weert homo’s

13 januari 2007 | in Geloof, Maatschappij | 12 Reacties

christendomWethouder Ahmed Aboutaleb van onderwijs eist opheldering van de evangelische scholengemeenschap De Passie over het beleid homoseksuele leerkrachten te weren. Ook de Onderwijsinspectie overweegt een onderzoek. Dit naar aanleiding van de uitspraken van directeur Jaap Wisse van De Passie in de scholengids van Het Parool. Wisse zei onder andere dat homoseksualiteit niet strookt met de uitgangspunten van de school en dat er dus geen openlijk homoseksuele docenten werken.

”Dit is je reinste discriminatie, dit beleid zou niet moeten en mogen kunnen,” zegt Frank van Dalen, voorzitter van homo-organisatie COC Nederland. Algemeen directeur Gertjan Oosterhuis vindt dat zijn school helemaal niet discrimineert. Homoseksualiteit is voor de school niet aanvaardbaar, maar dat geldt volgens Oosterhuis ook voor bijvoorbeeld vreemdgaan en ongewenste intimiteit.

Verder vergelijkt Oosterhuis zijn beleid met dat van een islamitische school, die alleen moslims als leerkracht aanneemt. “Wij hebben ook geen docent in dienst die zegt dat God niet bestaat. Je mag selecteren op levensovertuiging,” aldus Oosterhuis.

Er zijn 12 reacties

  1. hassanhasson
    13 januari 2007 om 11:14 uur.

    ohhh, foei!

  2. Nadir
    13 januari 2007 om 01:49 uur.

    Waarom eist wethouder Ahmed Aboutaleb geen opheldering van de scholen en andere werkgevers die moslima’s met hoofddoek weren?

    Is dat iets als hypocricie?

  3. Henk-Rotterdam
    13 januari 2007 om 02:13 uur.

    En als een ander het doet dan is Nederland te klein,maar vergeet niet dat er nog hele grote groepen zijn in Nederland die zich Christelijk noemen maar het radicaal zijn hoog in het vaandel hebben en geen enkel ander geloof of andersdenkende aanvaarden of erkennen,
    Deze stromingen in het Christelijke geloof zijn gevaarlijk want daar word de haat nog elke dag gepreekt en onderwezen.

  4. Toth
    13 januari 2007 om 03:12 uur.

    Neu, ik denk niet dat die erg veel aanhang hebben. Maar bovendien hebben volgens mij hebben die scholen er ook recht op dat zolang er godsdienstig onderwijs is, minimaal het personeel zich ook aan de regels van het geloof houdt.

    Wat is de anders uberhaupt de reden dat zulke scholen bestaan?

    En bovendien word ik zo langzamerhand ook wel eens kriegel van die homofundamentalisten die niet eerder tevreden zijn totdat we allemaal joehoe-roepend in een leren onderbroek op jacht gaan naar schattige hemdjes en parkeerplaatsen veranderd zijn in autovrije zones zijn en alle bossen en parken in rubberplantages.

  5. ahmed
    13 januari 2007 om 06:04 uur.

    Toen Elmoumni zijn uitspraak deed over homo’s, reageerd heel Nederland verontwaardigd.Nu gaat het om een CHRISTELIJKE schoolgemeenschap, laten ze een hypocriet als ahmed aboutaleb de zaak te sussen.

  6. Henk-Rotterdam
    14 januari 2007 om 02:47 uur.

    Toth,
    De radicale stromingen in Nederland zijn veel groter dan men vermoed en zeker in de kleinere christelijke gemeenschappen die de strenge leer aanhangen is het prediken van haat en verdoemenis nog gewoon volop aan de orde en dat is ook de reden dat de discriminerende gedrag onder deze groepen ook veel hoger is dan het gemiddelde in Nederland.
    Wat betreft je opmerking over het homo vriendelijk zijn,het gaat erom dat een ieder kan en mag leven zoals hij wil maar op het moment dat er door een bepaalde gemeenschap beperkingen worden opgelegd aan een ander wordt er wel onderscheid gemaakt over welke gemeenschap dat doet.
    Dit betekent niet dat men reclame hoeft te maken voor de het homo zijn en vind ik bv de jaarlijkse Gay parades iets verwerpelijks en vraag me af wat het nut ervan is.
    Het gaat om het feit of iemand als andersgaarde in bepaalde vakken werkzaam mag zijn en op grond waarvan men het wil verbieden.
    Het is te krankzinnig voor woorden dat leerkrachten die zeden misdrijven hebben gepleegd met leerlingen thans weer gewoon voor de klas staan met toestemming van het MVJ.
    Maar het gaat nu om het onderscheid van wie wat zegt en als deze uitspraak of regelgeving door een moslimorganisatie zou zijn gedaan zou de pleuris in dit land weer zijn uitgebroken.

  7. marokkino
    14 januari 2007 om 05:22 uur.

    Huh Christenen die homos niet accepteren????

    Ik dacht dat alleen Marokkaanse pubers van 15 jaar homos niet accepteerden.

  8. skery
    14 januari 2007 om 10:32 uur.

    je ziet het marokkino waarheid komt altijd boven water

  9. Youssef Ain Asserdoune
    15 januari 2007 om 02:27 uur.

    Hebben ze wel recht op hoor homo’s te weren, puur omdat ze cristenen zijn, dus van hun moet je af blijven. Als het gaat om een islamtische onderwijsinsteling dan ishet een ramp!! dan van alles en nog wat over de Islam, integratie, tolerantie en noem maar op.
    Dat Wethouder Ahmed Aboutaleb van onderwijs opheldering eist van de evangelische scholengemeenschap De Passie over het beleid homoseksuele leerkrachten te weren, lijkt me nuteloos voor een sipele reden, concrete stappen tegen deze school worden nooit gezet….

  10. Toth
    15 januari 2007 om 11:50 uur.

    Henk-Rotterdam,
    Ja, er zijn groepen, politiek-ideologische en/of religieuze met radicale opvattingen die ook geen enkele boodschap hebben aan redelijkheid, laat staan andere ideeen willen respecteren.
    Daar valt vaak toch geen zinnig woord mee te wisselen en het enige wat je dan kunt doen is eenvoudig de wet handhaven.
    Ik heb net zo min iets tegen homo’s als hetero’s en om mijn part paraderen ze permanent de wereld rond, wat ik zei is dat ik kriegel word van bepaalde homofundamentalisten die denken dat het grootste probleem ter wereld is dat niet iedereen van enthousiasme overloopt bij een leraar wiskunde die meent dat zijn hoogste roeping op aarde is voor de klas de vrijgevochten relnicht uit te hangen. Het kan wel zijn dat als een islamitische school had gezegd wat deze christelijke school had gezegd dat de publieke reaktie compleet anders zou zijn, maar ik denk er precies hetzelfde over en ga niet anders reageren nou het een christelijke school betreft. Zoals ik zei, zolang er speciaal onderwijs is, horen daar ook de voorschriften bij, althans zolang dit niet in strijd is met de grondwet

  11. Henk-Rotterdam
    16 januari 2007 om 01:13 uur.

    Toth.volgens mij hebben we allebei het zelfde idee en mening over dit onderwerp.
    En inderdaad zolang de grondwet maar niet geschonden wordt.
    En het handhaven van de wet als er radicale opvattingen zijn dat is nu juist het probleem want op die groeperingen word niet gelet omdat ze in het geniep werken en veel aanhang hebben onder de “toezichthouders”/

  12. weertse berkania
    07 februari 2007 om 06:52 uur.

    ach man HOMMO ‘S zijn gewoon mensen zijn die een VERLOREN ZIEL hebben maar ALLAH die geeft hun altijd de KANS OM TE KEREN maar als hun vinden dat hier het paradijs is dan denken ze NIET maar doen gewoon waar hun zin in hebben dus hun WETEN EN NEGEREN maar dan worden ze niet meer geleid nou kijk als ALLAH (GOD)hun AFWEERT dan weer ik hun ook af zo simpel is het trouwens hun plaats is toch bekent. in de “HETE PARADIJS” nou als ze eenmaal daar zijn dan gaan ze echt niet meer aan discriminatie denken