MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Persvrijheid in Marokko op de tocht

13 januari 2007 | in Marokko, Media | 17 Reacties

hoofdredacteur Driss Ksikes en verslaggever Sanaa al-Aji Ondanks de hervormingen van Koning Mohamed VI van Marokko blijven kritiek op de koning, de islam en de Marokkaanse bezetting van de Westelijke Sahara verboden. Dat hebben twee weekbladen, Le Journal Hebdomadaire en Nichane, vorige maand nog eens ondervonden. Nichane zou de tweede verbod hebben overtreden, Le Journal Hebdomadaire het derde schrijft De Telegraaf.

Nichane, een onafhankelijk Arabischtalig weekblad, heeft van premier Driss Jettou een verschijningsverbod gekregen en hoofdredacteur Driss Ksikes(links) en verslaggever Sanaa al-Aji(rechts) hangt een gevangenisstraf van drie tot vijf jaar boven het hoofd. Dit naar aanleiding van traditionele grappen over de islam die de twee in Nichane hadden gepubliceerd.

Volgens Verslaggevers Zonder Grenzen probeert de regering vooral haar blazoen op te poetsen met oog op de aanstaande parlementsverkiezingen, waarin de islamistische Partij voor Rechtvaardigheid en Ontwikkeling grote winst lijkt te gaan boeken. Maandag wordt vonnis gewezen in de zaak tegen Ksikes en Al-Aji.

Er zijn 17 reacties

  1. khalid
    13 januari 2007 om 03:13 uur.

    heeft Marokko ook pers??/dat weest ik niet

  2. samadie
    13 januari 2007 om 10:07 uur.

    tjah, wat is persvrijheid in idere land heeft het een andere betekenis
    in NL mag je alles zeggen zolang het maar niet over Israel en joden of de VS gaat.
    maar verandering komt niet in een dag of jaar het gaat jaren duren voor dat het echt is.
    marocco is al bijna 60 jaar onafhankelijk maar nog niet vrij. dus

  3. zizou
    13 januari 2007 om 01:24 uur.

    In Nederland zijn er laatst ook een aantal journalisten gegijzeld geweest. Je moet het allemaal maar in perspectief zien.

  4. samadie
    13 januari 2007 om 05:43 uur.

    Persvrijheid of vrijheid van meninguiting bestaan niet het zijn gewoon illusies. Je mag alleen zeggen wat mensen willen horen. En je mag alleen schrijven wat een regering stemmen levert.
    In NL worden journalisten of gegijzeld of afgeluisterd door de AIVD. Terwijl we hier de illusie krijgen dat wij hier persvrijheid hebben. In Marokko of anderen landen is het gewoon algemeen bekend mensen weten gewoon waar ze aan toe zijn.
    In NL mag je alles over moslims zeggen en Marokkanen, niemand die wat van zegt totdat je over de VS begint of Israël want dan ben jij een extremist of je bent een haatzaaier.
    Islamitische scholen worden onder een microscoop gezet, terwijl er christelijk scholen die openlijk homo`s buitensluiten.
    Dus soms heb ik liever Marokko daar weet je gewoon wat je wel of niet kan zeggen.

  5. skery
    13 januari 2007 om 06:31 uur.

    ik hou van marokko

    wat voor dieren zijn het eigen land islam proberen zwart te maken in de cel gooien MAROKKAANSE OVERHEID IK HOU VAN JULLIE

  6. adil
    13 januari 2007 om 06:34 uur.

    samadie: ik heb niks toe voegen aan je verhal je hebt voor honderd procent gelijk!!
    ik hoop dat er meer mensen zijn die dat ook zien!

  7. said
    13 januari 2007 om 11:19 uur.

    Dit is echt goed van marokko

  8. BO18
    14 januari 2007 om 02:02 uur.

    Ze hebben grappen gepubliceerd die overal in Marokko worden verteld. Grappen over de koning, imams etc etc.
    Moeten al die mensen ook maar de gevangenis in?
    Dit is gewoon hypocriet. Vooral als je jerbij ebdenkt dat een islamiStische publicatie de grappen ook heeft gepubliceerd maar dan niet vervolgd wordt.

    Zo zie je maar weer wat de toekomst zal zijn van Marokko als de islamisten het voor het zeggen krijgen.

    Als je dit goedkeurt dan zit er echt een steekje bij je los.
    Je moet dan maar niet klagen als iemand jou de mond wilt snoeren.

  9. Toth
    14 januari 2007 om 09:32 uur.

    Het gaat nog sneller bergafwaarts met Marokko als, getuige bovenstaande commentaren niet alleen mensen staan te juichen bij het wegtrappen van de laatste fragiele stutbalkjes, maar zelfs aan de achterkant gaan staan duwen. Bergop is een stuk moeilijker, eist samenwerking en coordinatie, maar het uitzicht is er beter en de lucht is er schoner.

  10. samadie
    14 januari 2007 om 02:53 uur.

    nou ik heb die grappen gelezen, ze gaan echt over god en over de profeet. het zijn grappen die ik nog nooit in marokko heb gehoord.
    http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=10491.msg225421#msg225421

  11. Youssef Ain Asserdoune
    15 januari 2007 om 02:22 uur.

    Marokkaanse bezetting van de Sahara???? de Sahara was altijd en blijft eeuwig Marokkaans!

  12. khalid
    15 januari 2007 om 07:20 uur.

    weg met die salffiesten laat Marokko met rust hou die ziek iedeeen in kwait en saudia arabia lang leven vrij Marokko

  13. joanes
    15 januari 2007 om 01:15 uur.

    ben trot op marokko. ga zo door…..

  14. Henk -Rotterdam
    15 januari 2007 om 02:41 uur.

    ZIZOU
    De journalisten die in Nederland gegijzeld waren werkte voor de Telegraaf en hadden stukken gepubliceerd die afkomstig waren van de AIVD en betrekking hadden op recherche onderzoek naar de onderwereldpraktijken van een aantal criminelen in Nederland,en dat is iets anders als het niet vrij uit mogen spreken over bepaalde zaken zoals in het bovenstaande item is aangegeven.
    Ze werden vastgezet omdat ze weigerde de bron te noemen van wie ze de stukken hadden gekregen.
    Later heeft de rechter de aanhouding en vastname onrechtmatig verklaard en konden ze vrij naar huis,wat door vele van ons werd en nog steeds wordt betreurd..

  15. Maghreb Magazine » Nichane-journalisten veroordeeld
    16 januari 2007 om 01:53 uur.

    […] Een rechtbank in Casablanca heeft maandag twee Marokkaanse journalisten van het onafhankelijke weekblad Nichane veroordeeld tot drie jaar voorwaardelijke gevangenisstraf vanwege de grappen die zij hebben gepubliceerd over onder andere de islam. De journalisten zouden zich schuldig hebben gemaakt aan ‘laster van de islam en schending van de publieke normaal’. Naast de voorwaardelijke gevangenisstraf hebben zij een boete opgelegd gekregen van 6.000 euro en heeft het weekblad een verschijningsverbod gekregen van twee maanden. […]

  16. le marocain
    16 januari 2007 om 02:01 uur.

    “Laster van de Islam” .. Wat zielig zijn wij geworden. Alsof God niet voorZichzelf kan zorgen en wacht op Debielen met Baarden en Veel Spuug om Hem te verdedigen.. Hoe diep kunnen we nog zakken.
    Samadie. De grappen zijn bekend bij de Marokkanen. Ik ken ze ook.

  17. Ferry
    16 januari 2007 om 08:06 uur.

    In plaats van de straat op de te gaan over die teksten…zouden moslims de straat op moeten demonstreren tegen de armoede en onderwijs voor hun kinderen.