MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Ali B spuit graffiti voor Palestijnse kinderen

16 januari 2007 | in Maatschappij, Muziek | 22 Reacties

Ali B.De Marokkaanse rapper Ali B en vredesorganisatie United Civilians for Peace (UCP) hebben een graffitiwedstrijd georganiseerd, Spray4Justice. Nederlandse jongeren tussen de 18 en 27 jaar mogen meedoen aan de wedstrijd.

De winnaar mag dit voorjaar met Ali B naar Israël en Palestina. Deelnemers moeten een ontwerp maken van een graffititekening die steun betuigt aan Palestijnse kinderen die in de schaduw van de muur leven. Het gaat om de muur die Israël bouwt in de bezette gebieden. De winnaar mag zijn ontwerp op de muur sprayen.

Er zijn 22 reacties

  1. Sacha
    16 januari 2007 om 02:26 uur.

    Wanneer er ook steun wordt betuigd door moslims aan de israelische kinderen die door terroristen vermoord worden dan komt er misschien wel hoop. Maar dat is nog niet voor vandaag, blijkbaar.

  2. skery
    16 januari 2007 om 04:30 uur.

    pffffffffffff weer die gast ik moe van met zijn baggermuziek

  3. marokkino
    16 januari 2007 om 09:04 uur.

    Sacha, je naam zegt me al genoeg.

    Israelische kinderen???????

    Wat te bedenken van jarenlang georganiseerde terreur door de Israelische zioniste regering tegen alles wat maar Palestijns is. Dus kinderen, vrouwen, mannen, huizen, winkels?????

    De Palestijnen krijgen niet van de EU en Amerika de meest geavanceerde wapens.

  4. yassin
    17 januari 2007 om 01:01 uur.

    fuck it. graffiti spuiten is dat alles. fuck als men er echt iets aan wil doen laat die poletiek dan spreken. nu zijn ze stil jek niemand die er iets over zegt, want pappa buch is blij, maar als shie palastijn zich verzet door geweld(sorry maar na 60 jaar bezetting kan het niet anders) dan is het een terrorist. no fuck die shit. dat is een vrijheidstijder, net als die hollanders die in de 2de wereldoorlog treinen vol met duitsters opbliezen(lees je geschiedenis.

    ik vraag me af waarom er altijd met 2 maten wordt gemeten en wat ik me nog meer afvraag is waarom niemand er iets van zegt, mensen doe je mond open en vecht tegen het onrecht

  5. yassin
    17 januari 2007 om 01:02 uur.

    oke die paar mspelfouten zijn niet gezien,….. boeien

  6. Ariffie
    17 januari 2007 om 06:43 uur.

    arabieren hebben een grote mond,maar als ze wat zien gebeuren (irak,palastijn,afganistan) houden ze allemaal hun mond. arabieren worden steeds zwakker.een kijkt naar de andere ze weten niet wat ze moeten doen.want we worden sniekkie behekst met de tegnologie van deze tijd. de helden worden vermoord en de kinderen worden behekst.en de tijd komt eraaan

  7. skery
    18 januari 2007 om 02:43 uur.

    Ariffie je hebt gelijk er leven nu te veel nep moslims echt moslims komen er aan waarneer weet niemaand als ze komen dan hebben de wereld in onze macht

  8. Sacha
    24 januari 2007 om 01:53 uur.

    Skery, niet zo hysterisch doen. Er is geen jarenlange georganiseerde terreur door gemene zionisten, maar wel pogingen om zich te verdedigen tegen pogingen om Israel te vernietigen of te ondermijnen. En ja, ook pogingen om zodanig indruk te maken met geweld dat men voorgoed het idee vergeet om Israël te vernietigen. En dat levert soms akelige resultaten uit.

    Maar als je niet eens kunt begrijpen dat de Israëliërs de Palestijnen kwaad doen omdat zij zelf bang zijn, dan heb jij echt niets begrepen. Maar ik ben er zeker van dat je wel begrijpt dat de Palestijnen redenen hebben om kwaad te zijn.

    Maar denk eraan dat Joden en Jodinnen 1300 jaar lang vernederd, en soms afgeslacht en verkracht zijn door de moslims. Dat zijn ze natuurlijk helemaal vergeten en ze vertellen hun kinderen dat joden altijd goed behandeld werden.

  9. Sacha
    24 januari 2007 om 02:00 uur.

    Correctie: als ik zeg “zij” dan bedoel ik natuurlijk de moslims. Joden zijn (niet allemaal) vergeten wat hun aangedaan werd door de moslims in het Midden-Oosten, in al die eeuwen. Zie de heel indrukwekkende literatuur daarover door bijvoorbeeld Egyptische onderzoekster Bat Yeor.

    Het volgende gekwoteerd uit nieuwsblad Trouw:

  10. Sacha
    24 januari 2007 om 02:02 uur.

    Sorry nogmaals foutje van mij, de kwotatie kwam niet door in vorige boodschap.

    Hierbij kwotatie uit nieuwsblad Trouw, 30-05-2006:

    >

  11. Sacha
    24 januari 2007 om 02:03 uur.

    Om de cultuur van door de islam onderworpen volkeren te beschrijven, introduceerde Bat Ye’or het begrip ’dhimmitude’. Het komt van het Arabische woord ’dhimmi’ – een onderworpen Jood of christen. Een dhimmi moest conform islamitische rechtsregels behandeld worden. Zo mocht een dhimmi niet op een paard rijden (alleen op een ezel), moest hij speciaal herkenbare kleding dragen, en zijn huis mocht niet hoger zijn dan dat van een moslim. Ook werden dhimmi’s gedwongen om een speciale, zeer hoge belasting te betalen.

    Bij het innen ervan dienden zij publiekelijk vernederd te worden.

  12. skery
    24 januari 2007 om 02:57 uur.

    sacha is joodse naam

    2e wereld oorlog waar zijn joden weg gevlucht???? juist marokko hoe lang leven al joden in marokko???? MAROKKO IS ISLAMITCH LAND joden wonenn nog steeds in marokko en bevolking van isreal 75%heeft marokkaanse bloed

    jij wil gewoon tereur zaaie je mag terreur zaaie
    wie bal………… juist nederlanderse gezegde

  13. ariffie
    26 januari 2007 om 11:09 uur.

    wat is dit voor informatie die je hebt sacha hellemaal verkeerd israel bestond niet. een makkelijk voorbeeld: ik woon in een huis en jij (jood) komt binnen me huis en jaagt me weg.

  14. skery
    27 januari 2007 om 10:11 uur.

    ariffie

    JODEN WONEN AL EEUWEN IN MAROKKO

  15. skery_VANUIT_MAROCCO
    27 januari 2007 om 10:17 uur.

    JODEN WONEN AL EEUWEN IN MAROCCO CHECK MAAR NA MIJN BUURMAN IS EEN JOOD hij wel alleen maar terreur zaai

    ik zei nog tegen mijn buurman niks voor jou isreal hij zei nee tegen mij ik heb prima naar mijn zin hier in marocco geen raket niks rustig leeftje ik wordt niet voor vieze jood uitscholden dat zegt al genoeg als je nog meer vragen hebt vraag ik zal ze beantworden doei doei

    trouwen als je toch keertje naar marokko bezoek maar joodse begraafplaats zal je het zien dat ze al eeuwen in marocco zijn (datums)

  16. Sacha
    31 januari 2007 om 03:58 uur.

    Jullie zijn echt heel grappig. Alles wat jullie zeggen is gewoon verkeerd, behalve het feit dat joden lang in Marokko leven. In feit leven joden in Marokko al lang voordat de Arabieren daar naartoe kwamen. Joden bevestigden zich in Noord-Afrika al in het 5e eeuw voor Christus. (De Arabieren pas duizend jaar later!)

    Zij hadden heel goede verhoudingen met de Berbers, meestal. In feite werden joden berbers en sommige heidense berbers bekeerden zich naar de jodendom – niet uit vrees zoals met de islam, maar puur vanuit hun goede culturele en sociale samenhang met de joden.

    Toen de Arabieren uit de Hedjaz naar Noord-Afrika kwamen werd er veel verwoest en mensen werden met de kracht bekeerd naar de islam, inclusief veel joden, christenen, en heidense berbers. De huidige arabisch-sprekende moslims in noord-Afrika zijn helemaal geen arabieren, wel afstammelingen van de Berbers die langzaam hun oorspronkelijke cultuur verloren zijn en door de arabische kolonisten overmacht zijn.

    Joden en christenen hebben altijd in moslimlanden moeten neerbuigen naar de moslims. Het staat zwart op wit in de koran geschreven dat zij vernederd moeten worden, omdat ze andere religies hebben, al mogen ze hun geloof houden. Dit werd ook vaak uitgevoerd, en soms weer niet. Waarom denken jullie dat de joden *allemaal* gevlucht zijn uit de arabisch-sprekende landen?? Omdat ze het daar zo goed hadden? En waarom vluchten tegenwoordig een heel groot deel van de christenen uit die landen? (Trouwens, waarom BLIJVEN heel veel moslims binnen de staat van Israël? Misschien hebben ze het daar juist goed, nee?)

    Marokko is een relatieve uitzondering waar sommige joden nog verblijven, al is het grotendeel (meer dan 90%) al lang gevlucht naar meer joden-vriendelijke plaatsen, en zeggen de rest dat ze daar voorlopig verblijven maar eigenlijk helemaal niet op hun gemak zijn. Ze worden niet uitgescholden of fysisch bedreigd, meestal, maar er is een sluipende boycott in Marokko tegen joden, bijv. joodse bedrijven merken dat ze langzaam hun moslim klanten kwijt zijn.

    Wel is het zo dat de koninklijke familie veel heeft gedaan voor de joden, en bijv. tijdens de 2e wereldoorlog haar joodse onderdanen heeft beschermd tegen de duitsers. Maar dat joden uit Europa naar Marokko gevlucht zijn dat had ik nog nooit gehoord, waarschijnlijk is dat niet zo.

    Sorry als een beetje geschiedenis aan het licht brengen hier als “terreur zaaien” beschouwd wordt, maar de komst van de islam in de meeste landen was dan echt geen pretpartij voor de volkeren die veroverd werden. Hetzelfde gold voor de romeinse, mongoolse, europese enz. veroveringsoorlogen en niemand vindt het schandalig als men zegt dat die bloedig waren.

    Oh en by the way Sacha is helemaal geen joodse naam, het is een russische naam, bijnaam voor Alexander, en als ik me goed herinner was Alexander de Groot dan echt helemaal geen jood, wel een Griek. Als we het al over grote veroveraars hebben…

  17. ariffie
    01 februari 2007 om 05:51 uur.

    die joden in marokko van vroeger zijn moslins geworden,ze wisten dat ze verkeerd waren.maar hamdolilah ze gaan inshallah naar paradijs.maar joden van nu die houden ons voor de gek.wacht maar tot jezus terug komt hij zal jullie allemaal ont……..

  18. Sacha
    13 februari 2007 om 12:27 uur.

    Hahaha jij bent helemaal grappig Ariffie. De joden “wisten dat ze verkeerd waren” en zijn moslims geworden. Ja inderdaad, ze waren zodanig onderdrukt en misbruikt dat ze wel verplicht waren om zich te bekeren. Het was echt niet uit overtuiging hoor. Alleen uit overtuiging dat hun lot zou verbeteren als ze zich bekeren – niet wegens de wil van God, maar wel van de moslims. En dat was niet alleen zo met de joden, maar ook met christenen en natuurlijk met veel heidenen die sowieso verplicht waren om zich te bekeren.

    Dus de moslims van vandaag in Marokko en waar dan ook eigenlijk zijn afstammelingen van mensen die niks te maken wilden hebben met de islam maar die na vernedering en afslachtingen en discriminatie toch zijn bekeerd omdat het niet te ontkomen was. Zij hadden daarvoor al heel mooie tradities en moraal en geloof maar dat mocht niet meer van de moslim veroveraars.

    Wanneer gaat men dat eigenlijk van dichterbij bekijken??

  19. ariffie
    19 februari 2007 om 07:34 uur.

    hahahahahahahaaaaahahahahaha

    je praat alsof je met ze heeft geleefd.je leeft in fanatasie wereld.hier is geen paradijs. meschien voor jou. en die moslims hebben het goed gedaan.omdat ik het van mijn oma heb gehoord en mijn oma heeft het van haar oma van haar oma heeft het van haar oma.het is een feit ,ik heb het niet uit een klote leugens boek van jou gepakt. ik leef in werklelijkheid

    en waarom die joden die moslims zijn geworden nu gaan bekeren tot joodsdom dat mag nu tegenwoordig.dat kan niet want de geloof in hun hart is al beperkt

  20. Sacha
    20 februari 2007 om 11:01 uur.

    Je hebt absoluut gelijk Arrifie, de joden en de anderen die ooit tot de islam bekeerd zijn mogen niet meer bekeren, het gaat alleen maar één kant op. In haast alle moslimlanden is voor een moslim bekeren naar een andere religie absoluut verboden. Niet altijd met een door de wet bepaalde doodstraf maar vaak wel. In Europa of Indië of America of Japan of noem maar op mag éénieder naar welke religie dan ook overgaan. Mensen worden boeddhist, of moslim, christen, enz. zonder te moeten vrezen dat ze gedood worden. Sorry Arrifie maar dat is wel de werkelijkheid, en het is erg spijtig en pijnlijk voor veel mensen. Als je daar niet om geeft dat mag dat, maar je kan zeker niet zeggen dat het niet bestaat. En misschien zou je wel eens klote-boeken moeten lezen.

  21. ariffie
    20 februari 2007 om 03:13 uur.

    wie zegt dat het verboden is?? je ouders? je volk ?? ik weet het nu, zeg gewoon dat jullie moslims haten.je bent jaloers dat we blijven groeien,god staat aan onze kant.ik wil maar een boek goed begrijpen,de heilige boek koran die door allah naar ons is verzonden. en we zijn de boodschappers nog steeds tot er een wonder gebeurd. en ik geloof niet in mensen.want die zijn geen god.als je niet in profeet mohammed gelooft en niet in koran. ik vindt jammer voor jou.je weet niet wat je mist. veel succes met je leven en einde duscussie.wat je nu zegt komt er voor in koran.het lukt je niet me in de gek houden mijn hart is altijd voor allah en altijd.en geloof me elke moslim denk zo maakt niet uit wat ie doet maar we denken altijd in allah.en we vragen altijd om ons te vergeven.

  22. MOSLIM
    01 maart 2007 om 09:29 uur.

    ewa, deze discussie gaat te diep man
    ik heb alles gelezen en ik wil er nog 1 ding aan toevoegen:
    Elk mens word geboren als Moslim..