MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

KRO Reporter: de opmars van de moskee

17 januari 2007 | in Geloof, Overheid | 19 Reacties

De opmars van de moskeeKRO Reporter op zondag 4 februari (22.10 uur op Nederland 3) heeft als titel ‘Prieel in het paradijs’ en gaat over de bouw van moskeeën in Nederland. Ooit werd de bouw van een moskee in Nederland als het toppunt van integratie gezien: gastarbeiders die hier willen blijven, moeten hier immers toch ook kunnen bidden.

Inmiddels kijken veel Hollanders er anders tegen aan: moskeeën leveren parkeer- en geluidsoverlast en ze zijn te groot en te protserig. Hoezo integratie: ‘ze’ bouwen gewoon hun eigen thuisland na en een politicus die de bouw van moskeeën helemaal wil stopzetten, krijgt met de leus ‘minder islam’ bij de kamerverkiezingen negen zetels.

Hoe gaan we om met de architectonische uitingen van de snelstgroeiende religie in Nederland, de islam? KRO Reporter onderzoekt onder meer een aantal grote nieuwbouwprojecten, zoals de Westermoskee in Amsterdam en de Essalam moskee in Rotterdam. Hoeveel moskeeën worden er eigenlijk gebouwd, waar komt het geld vandaan? En wat willen die geldschieters daar voor terug? Van Dubai tot Duitsland, wie zien er in Nederland allemaal een islamitisch missiegebied?

KRO Reporter, zondag 4 februari, 22.10 uur op Nederland 3.

Er zijn 19 reacties

  1. mhamed
    17 januari 2007 om 05:25 uur.

    hollandse mensen moeten nou ophouden met dat gezeur over moskeen.
    toen onze ouders hier voor het eerst kwamen werken zeiden ze leterlijk en figuurlijk,””””als je wilt bidden kan je gang gaan hoor””””.
    nu dat de dagen geteld zijn voor niet gelovige hollandse mensen, willen ze niet ophouden met dat gezeur over moskeen.
    ik weet dat jullie het stoort wanneer men zegt dat ISLAM aan het groeien is!!!!
    feiten blijven feiten daar kan zelf geert wilders niks er aan doen.
    de tijd is rijp voor de moslims om te bepallen waar zij willen bidden.
    ik heb nog een voorstel voor de mensen die juist hun hoop op geert wilders om stop ISLAM tegen te gaan…………..stem volgende keer op jezelf en niet op wilders wie weet accepteer je de ISLAM.

  2. Nadir
    17 januari 2007 om 07:10 uur.

    Gezeur of geen gezeur….. God heeft bepaald dat Hij (swt) ook in dit land aandeben wordt..

    Koran 19:36. “Voorwaar, Allah is mijn Heer en uw Heer. Aanbidt Hem derhalve, dit is de rechte weg.”

  3. Henk-Rotterdam
    17 januari 2007 om 07:11 uur.

    MHAMED,
    Niet de mensen moeten stoppen met zeuren zoals jij zegt,maar de media moet stoppen met deze geregiseerde inzet van een vertekend beeld.
    Het zal 80 % van de inwoners totaal niet raken het onderwerp moskeeen,maar de media brengt het telkens weer in het daglicht met terrorisme en onderdrukking en duistere geldelijke praktijken.
    In totaal moeten er om aan de behoefte te voldoen in heel Nederland 70 moskeeen worden gebouwd en dat gespreid over alle gemeente’s in Nederland ,dus het aantal is reuze klein maar voor bepaalde groeperingen bedreigend.
    En die 20 % die het wel raakt zijn over het algemeen mensen die zelf niet in de steden wonen die het betreft v.w.b.de bouw en ook niet met medelanders in aanraking komen maar wel het hardste staan te schreeuwen.

  4. marokkino
    17 januari 2007 om 07:46 uur.

    hahahaha en het leukste is ze kunnen dit door geen een wet verbieden of tegenhouden.

    Dus Nederlanders wen er maar aan!!

  5. hassanhasson
    17 januari 2007 om 07:49 uur.

    Wat moet ik nu verwachten van een De Katholieke Radio Omroep?

    De Roomskatholieke kerk lekt leeg en ze weten niet hoe en waarom en tevergeefs proberen ze een gat in de drieeenheid systeem te dichten!!!

  6. skery
    17 januari 2007 om 07:57 uur.

    islam is aan het groeien dat veel pijn bij nederlanders moskee;s worden voller
    islam is snelste groeiende geloof te wereld
    kerken worden leeger
    kerken worden gesloopt er komt toch bijna niemaand er is altijd ramp(en) tijdens kerstfeest check effe
    ik voel me laatse tijd gelukkiger sinds nederlanders islam haten (sinds 11-09-01 yeppie

  7. samadie
    17 januari 2007 om 08:16 uur.

    Ben benieuwd! Maar iedereen zeurt over de moskeen ik hoor zelfs allochtonen van anderen godsdiensten! er over janken. Het is eerder jaloezie gewoon waarom krijgen jullie moskee en wij niks. Wat mensen vergeten en niet willen weten is dat wij moslims de moskeen zelf bouwen met onze eigen geld. Mensen denken vaak de Nederlandse overheid die moskeen voor ons bouwt. Wat is integratie eigenlijk!

  8. Henk-Rotterdam
    18 januari 2007 om 05:25 uur.

    Misschien nog even een paar punten ter verduidelijking.
    In Nederland wordt wordt geen enkele kerk of moskee of gebedsbijeenkomstruimte gesteund met gelden van de overheid .
    Dat is want men noemt een van de onderdelen van scheiding van kerk en staat.
    De vraag is waarom er dan telkens problemen ontstaan bij de bouw of verbouw van een moskee.
    Allereerst zal de plaatselijke overheid eens moeten beginnen met openheid van zaken te geven als er een aanvraag binnenkomt voor de bouw van een moskee,maar nu is het over het algemeen zo dat men zaken doet en de bewoners in de wijk niet of veel te laat informeert en daardoor krijgen onruststokers de kans en ontstaat er ongenoegen en ongelijkheid.
    Zo is het in Rotterdam niet mogelijk om grond te kopen door particulieren,maar werdt er onderhands wel grond verkocht voor de bouw van de grote moskee op zuid en deze werdt betaald door een sjeik uit S.A..
    Let wel de ongenoegens gingen niet over de moskee en nog steeds niet ,maar wel ver de wijze waarop het gemeentebestuur deze zaak afhandelde.
    Leefbaar Rotterdam maakte er met de media een zooitje van door te gaan zeiken over de hoogte van de minaretten en de bouw vergunningen die allang waren afgegeven. Nogmaalshet ging niet om de moskee ( opeen paar rascisten na) maar om de handelswijze van het bestuur.
    De moskee wordt gewoon een Marokaans pronkstuk in Rotterdam en zal veel (inte)rnationale aandacht krijgen en dat is goed voor iedereen
    Nu wordt er ook een nieuwe moskee gebouwd in Rotterdam West,deze komt ter vervanging van de huidige moskee in de van Citterstraat.
    Er zijn ontwerpen ingediend en zijn modellen gemaakt en vergunnigen aangevraagd door het moskee bestuur en deze hebben zelf de openheid gezocht met de bewoners. Resultaat? geen protesten en geen gezeik over allerlei zaken.Het kan dus wel,maar als de deelgemeente zaken niet in het openbaar doet maken anderen daar graag gebruik van om te brullen en te schreeeuwen en onzinnge verhalen overal bij te halen,
    Een ander punt is dat de protesten maar weinig komen van de bewoners van de wijken maar over het algemeen van figuren die van buiten de stad of van buiten het wijk komen zoals M.Smit of Leefbaar Rotterdam met zijn cs.In ieder geval figuren die niets met de wijken uitstaande hebben.
    Nogmaals als de gemeente openheid betracht kan deze voorkomen dat de “oproerkraaiers” de kans krijgen om rotzooi te trappen.
    Nederland is veranderd en heeft een hele andere samenstelling van bewoners dan 50 jaar geleden,en daar horen ook deze zaken bij.
    Die dat niet wil inzien zou ik de raad willen geven “ga emigreren en laat de stad aan zijn bewoners over” dan zijn we allemaal weer gelukkig

  9. sarah
    19 januari 2007 om 06:23 uur.

    goed geschreven
    ben het 100% met je eens

  10. tommy
    20 januari 2007 om 03:44 uur.

    …uitingen van de snelstgroeiende religie in Nederland, de islam?

    wat een gelul! is ook weer zo overdreven dat het zo snel groeiende religie is.

    en hoe zit dat nu met het bericht in de krant dat van de 180 imams weg gaan uit nederland omdat zij hier niet mogen prediken wat ze willen prediken.

  11. Henk-Rotterdam
    21 januari 2007 om 01:05 uur.

    Sommige mensen hebben geen bord voor hun kop zoals we dat noemen maar een complete bunker om hun hoofd hangen,zijn van geen enkele kant te benaderen en kunnen alleen maar PROBEREN om anderen te kwetsen.
    Elk bewijs van hersenen of inzicht ontbreekt en elke poging om dit soort figuren een redelijk inzicht te laten verkrijgen is zinloos.
    \Wat moeten dergelijke figuren toch een arm en triest leven leiden als dit hun doelstelling en hun compete geestelijke inhoud is.

  12. yassin
    02 februari 2007 om 11:42 uur.

    je kan alles uit halen wat in je macht zit maar islam kan je niet zomaar stoppenzonder de macht van allah swt ze zie dat de islam de waarheid is en voelen zich bedreigd het enige wat jullie wacht is de hel en die is ziedend op ongelovige koffars allah akbar moge allah swt oemmah van mohmmad rasoelah swlsalam bescherm.

  13. Ward
    05 februari 2007 om 07:13 uur.

    je kan wel gaan roepen dat de islam ‘de snelst groeiende religie is’, maar dat is wel een reclame praatje dat niet het echte verhaal vertelt.

    Wie de moeite neemt om naar de echte cijfers te kijken (CBS) ziet iets heel anders: er is juist steeds minder religie. Religie -en dus inclusief de islam- is aan het krimpen. De enige groep die het snelste groeit is de groep mensen die het zonder religie doen. Maar ja, dat klinkt niet zo lekker he?

  14. Ward
    05 februari 2007 om 07:21 uur.

    aan Nadir Ha wat grappig, in de bijlel staat hetzelfde. Dat is even lachen zeg.
    tot zover is de enige reden dat mensen hier met islam bezig zijn een economische reden. Er zijn toch verrekte weinig autotochtonen van geloof verander (je kan ze op 1 hand tellen en dat in een land van 18 miljoen mensen). Nee de enige reden dat de Islam naar Europa komt is omdat het meekomt met economische vluchtelingen, pardon, gast arbeiders. Islam is niet uitzichzelf hier gekomen, het is afgekomen op de economische magneet die de Europeanen gemaakt hebben. En toen gingen die gastarbeiders niet weg maar bleven ze hier. En dus de islam ook. Zo is het gegaan en niet anders, wees nou maar eerlijk tegen jezelf en de rest van de wereld jochie!

  15. hammie
    10 februari 2007 om 01:22 uur.

    het wordt in nederland ook steeds bespreekbaarder om de marokkanen terug te reintegreren naar marokko, omdat de nederlanders zich steeds minder laten chanteren door pvda propaganda

  16. R. Advokaat
    18 februari 2008 om 09:39 uur.

    Oostenrijk heeft een verbod op het bouwen van een moskee, en dat is terecht in Nederland loopt het uit de hand, dat iedereen zij of haar geloof moet kunnen hebben is goed, maar er zijn voldoende gebouwen die als moskee kunnen worden gebruikt zonder dat dit een nadrukkelijk aanwezig bouwwerk hoeft te wezen die in geen enkel opzicht in onze cultuur past, ik zie het net als boerka’s e.d. als provocatie naar onze christelijke cultuur, tevens vraag je je af waarom de Arabische wereld er hier geld in steekt, ik ga er van uit dat het niet veel goeds voorspeld, van alle geloven in onze westerse wereld komt het moslim geloof erg negatief naar buiten, terwijl alle andere geloven zicht gewoon keurig gedragen net als de aanhangers van al die andere geloven, dit kun je van de moslim niet zeggen, bom hier bom daar, als ze iets niet aanstaat doodsbedreigingen en geweld,goed georganiseerd.
    Vraag je eens af wat daar allemaal achter zit?

  17. R.Advokaat
    18 februari 2008 om 09:54 uur.

    Ook vraag ik mij af waarom het voor Moslims zo aantrekkelijk is om naar het westen te komen. als het in het land van oorsprong toch allemaal zo goed is?
    Of is het toch een soort kruistocht om het westen onder de voet te lopen,en ons de Islaam op te dringen.

  18. Jan .M
    27 januari 2009 om 04:51 uur.

    sorrie maar ik stoor me ontzettend aan een aantal opmerkingen hier. Doen alsof er niks aan de hand is en het alleen aan de media en de overheid (Henkl) ligt en sommigen gaan zelfs zo ver door te zeggen dat als je ongelovig bent je naar de hel gaat…. (Yassin). sorrie maar dat staat gelijk aan een oorlogsverklaring. Mensen die anders denken verdienen de hel cq dood of zijn in iedergeval minderwaardig of ondergeschikt. Ik heb Moslims dat al heel vaak horen zeggen en ik vind dat erg. Vaak niet eens met slechte bedoelingen maar als je letterlijk interpreteerd wat ze zeggen dan is dat best akelig en schijnbaar hebben ze het zelf niet door.. of toch stiekem wel?? algoed ben daar van geschrokken. dat zijn dingen die ik mijn gelovige oma niet hoor zeggen.

    Met de import van de Islam en alle gedachtengangen die daarbij horen weet je niet hoe het de toekomst zal vergaan. We nemen dus eigenlijk een risico. Als je dan naar Indonesie, afghanistan, Turkije, en zuid afrika, etc etc kijkt wordt wel duidelijk dat als de Islam zijn wortels geschoten heeft, het risico dat daar (GROTE) problemen door ontstaan, reeel is. Het is namelijk een dominant geloof en eerder een levenswijze dan een geloof. Voor een groot aantal in ieder geval. Er is maar één waarheid en dat is die van allah. (toevallig nomen wij deze kracht god maarja…)

    Ik wil best even de kwetsbaarheid weergeven van het land waarin we wonen. de Nederlandse cultuur en zijn landsgrenzen zijn door de eeuwen met vele oorlogen en gebeurtenissen ontstaan en bevochten. Zo ook geheel europa. Heel erg veel landen en grenzen op relatief een klein oppervlak. Daar is uiteindelijk het resultaat zoals het nu is geworden. Vergis je dus niet dat als je daar weer een nieuwe cultuur of godsdienst importeerd dit al moeilijk genoeg is en dat de kans op ontregeling groot is. dat dit al onderhevig is wordt al tamelijk geaccepteerd maar als je daarbij bedenkt dat de Islam steeds sterker zal worden en het Christendom zal afzwakken kan ik jullie nou al op jullie buik schrijven dat de problemen over een paar jaar amper onomkeerbaar zullen zijjn. Ik heb een hekel aan haatzaaierij of bangmakerij maar dat is gewoon de realiteit punt. We maken onze amenleving complexer dan het al is en je kan niet verwachten van de gemiddelde Nederlander met een gezond vaderlandslievend gevoel, dat deze zomaar onbestraft grote veranderingen accepteerd zeken omdat de Islam vaak bost met wat wij doen. in G.B. reizen de Sharia rechtbanken al als paddestoelen uit de bodem en willen wij dit ook in Ned? als de Islam noog meer politieke macht zou krijgen hou ik mn hart vast.

    en nee Mhammed dit is geen gezeur maar gewoon de wetenschap over de aard van het beestje en dan beweer ik helemala niet dat het allemaal slecht is, maar ik denk dat dit door de eerder genoemde punten goed en strak gereguleerd dient te worden net zoals in oostenrijk alhoewel ik op vele andere punten het niet met ze eens ben omdat ze wel errug ver naar rechts neigen. PS hoezo zijn de dagen van de ongelovigen geteld? wat bedoel je daarmee? Ook al je niet geloofd dan geloof je. alleen niet in een god of mensen geven hun eigen betekenis aan het woord ”god”

    de bouw van Moskeen moet echt flink minderen en men kan ook van bestaande gebouwen gebedsruimtes maken. Het zijn te markante gebouwen. en waarom worden er moskeen vanuit jhet buitenland gefinancieerd? dat zijn logische vragen en daar moeten ook logische antwoorden op komen en zodra dat niet kan… weten we dat er iets niet pluis is.

    gegroet.

  19. Henk el Makhloufi
    28 januari 2009 om 01:54 uur.