MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Defensie: moeite met werving Marokkanen

29 januari 2007 | in Carriere, Overheid | 17 Reacties

DefensieDefensie wil de komende jaren meer vrouwen en allochtonen binnenhalen. Dat bracht staatssecretaris Cees van der Knaap van Defensie donderdag naar voren tijdens een symposium in Den Haag over de werkgelegenheid bij Defensie. De organisatie vreest de gevolgen van een krappere arbeidsmarkt.

Defensie moet zich daarvoor actiever inspannen om meer allochtonen van de tweede en derde generatie warm te maken voor een militaire loopbaan. Dan zullen er aanvullende voorzieningen moeten komen op het terrein van cultuur, religie en voeding.

Paul Schnabel van het Sociaal en Cultureel Planbureau tekende hierbij aan dat meisjes en Marokkanen voor Defensie geen gemakkeijke groepen zijn om personeel te werven. Veel Marokkaanse jongeren hebben relatief veel problemen met gezag, aldus Schnabel. Dat maakt hen voor Defensie een lastige groep.

Er zijn 17 reacties

  1. bas
    29 januari 2007 om 01:08 uur.

    ja zeg dat wel
    veel problemen met gezag

    en gezag heft ook vel problemen met marokanen
    dus tegenpolen
    dus lukt nooit

  2. samadie
    29 januari 2007 om 12:19 uur.

    zolang ze het over marokkanen hebben hebben we daar niks te zoeken.

  3. Henk -Rotterdam
    29 januari 2007 om 04:18 uur.

    Samadie,
    Door deze opstelling en houding die ze aannemen is het plan bij voorbaat al gedoemd te mislukken,ze hebben geen inzicht in de cultuur en weten niets van de gewoontes af.
    Maar men zit wel weer een conclusie te geven over zaken die men in de praktijk niet mee heeft gemaakt of heeft ondervonden.
    Ik persoonlijk heb heel andere ervaringen en kan garanderen dat men wel donders goed bereid is gezag te aanvaarden mits dat gezag maar eerlijk en open wordt uitgevoerd.
    En inderdaad zolang men blijft spreken over Marokanen is het duidelijk dat men een bepaalde doelgroep bij voorbaat wil uitsluiten.

  4. Benn
    29 januari 2007 om 04:23 uur.

    Nog zo ´n vooroordeel Marokkanen hebben moeite met mensen die gezag verkeerd gebruiken. Dat is heel wat anders

  5. Said
    29 januari 2007 om 04:37 uur.

    Marokkanen zijn vredelevende mensen;) Waarom een militair worden als je niet in geweld gelooft 😉 Een militait leert toch hoe hij iemand moet neerknallen met zijn bazoka.

  6. hassanhasson
    29 januari 2007 om 04:48 uur.

    jongens Niet naar Defensie! behalf als je je toekomst naar de klote wilt helpen…

  7. Toth
    29 januari 2007 om 07:31 uur.

    Het leger is het vangnet voor mensen die te gestoord zijn om in de samenleving te kunnen functioneren, aangevuld met mensen die volslagen kansloos zijn in de burgermaatschappij, dus volstrekt misbaar en jong genoeg zijn om te kunnen verneuken met kauwgumcommercials. Komt ook prima van pas als ze een beetje weghebben van het “ongewassen volk” in de kolonien en wie weet zit er wel een tussen die zich verstaanbaar kan maken. Zolang als het duurt zal men anderzijds bereid moeten zijn de onfortuinlijke halve garen in het openbaar “onze jongens” te noemen, voor wat hoort wat nietwaar?

    Omdat het leger al anders helemaal totaal geen nut heeft zet men “defensie” in als een veredeld soort uitzendbureau voor opdrachtgevers uit Washington die het niet meer voor elkaar krijgt genoeg domkoppen bij mekander te sprokkelen om alle vunzigheid voor hun uit te voeren. Voor de uitvinding van het humanitair bombarderen waren wij de term “huurlingen” gewoon, de (extreem zwaar) gesubsidieerde variant weliswaar, maar tegenwoordig hebben we vriendelijkere woorden, staat “opbouwer” al correct in de van Dale?

  8. marokkino
    29 januari 2007 om 09:05 uur.

    Veel Marokkanen hebben problemen met zichzelf.

    Wat nou problemen met gezag? Elke Marokkaan weet dat mocht je ooit voor de defensie dan kan het zijn dat je uitgezonden wordt in een Islamitsch land waar je dan tegen je broeder moet vechten.

    Bovendien is de defensie alleen voor mensen met een kansloze toekomst.
    Dus je kan het ook van de andere kant bekijken Marokkanen willen niet meer voor zo’n uitzichtloze toekomst gaan maar meer naar een toekomst die de meeste mensen ambiëren.

  9. Abdel
    30 januari 2007 om 12:42 uur.

    Selam

    Bij de defensie zijn ze opzoek naar allochtoonse mannen en vrouwen om te verkrachten en niet zozeer om te werken.

  10. momo
    30 januari 2007 om 03:20 uur.

    abdel je hebt gesproken
    wa salam

  11. ariffie
    30 januari 2007 om 06:16 uur.

    ze hebben wel inzicht in onze cultuur ze weten heus wel wat de islam betekent alleen ze zijn bang dat we steeds groeien.en komen ze met dat en dit.als ze door gaan. wordt het alleen erger. en geloof me er is maar een waaheid. wie tegen de moslims is wordt het alleen maar erger.jullie krijgen jullie zin niet.en we beschermen de aarde tegen de kwaad hoe lang we leven.en jullie verspillen jullie tijden.want allah(god) is aan onze kant. niet aan de kant van de duivels

  12. mhamed
    30 januari 2007 om 07:25 uur.

    ik zeg voor alle marokkaanen niet doen,denk aan twede wereld oorlog!!!!!!
    werden wij marokkaanen erkend NEEEEEEEEEEEE.
    waarom zal je dat doen.!!!!

  13. skery_vanuit_marocco
    31 januari 2007 om 08:33 uur.

    mhamed je hebt gesproken

  14. Choukri
    31 januari 2007 om 10:59 uur.

    Wat een onzin zeg
    Dat marokkanen problemen hebben met gezag. Ik ben al een tijdje op zoek naar een afstudeerstage en ik heb bij tal overheidsinstellingen gesolliciteerd, mara werd steeds afgewezen.

  15. skery_vanuit_marocco
    02 februari 2007 om 07:47 uur.

    Choukri

    welkom in haatelijke wereld

  16. Nori
    25 juni 2007 om 05:53 uur.

    Ik zie hier echt veel belachelijke reacties staan als ‘dan vecht je tegen je ‘broeder’ in een islamitisch land’ of ‘alleen mensen met een kansloze toekomst gaan in het leger’. Hangt er maar af hoe je het bekijkt, vergeet ook niet dat je vooral VOOR je ‘broeders/zusters’ vecht. Ik heb meer medelijden met de burgers daar, militairen worden uitgezonden voor vrede en veiligheid daar. Er zijn immers de hele tijd aanslagen waar veel onschuldige burgers bij omkomen. Verder heb je verschillende functies in het leger, militair (tand)arts, psycholoog van alles. En ze willen heus niet voorkomen dat wij groeien hoor, voor de idioot die dat heeft gezegd. Ze willen gewoon dat wij meer betrokken raken met de zaken hier. Wij wonen ook in Nederland, de meeste zijn hier geboren, hebben hier op school gezeten, je doet hier boodschappen, je werkt hier enz. Dan ga je Nederland zo langzamerhand wel als JOUW land zien. Ze hebben het zelf helemaal aangepast voor ‘gelovige’ marokkanen(als die er nog zijn teminste), die ene van CDA wil ook imams in leger(net zoals er al dominees zijn enz.) En ze hebben verschillende voedselpaketten voor joden en moslims. En je gaat voor vrede en veiligheid in leger, en omdat de baan voor jouw geschikt is, als je sportief en avontuurlijk bent en veel van de wereld wilt zien en geen 9-tot-5 mentaliteit hebt is dit helemaal geschikt. Als je liever thuis wilt blijven en veilig op kantoor wilt werken is het niet geschikt. En als je eventueel wordt uitgezonden, je vecht NIET tegen je broeders. Vind ik teminste. Als je het met ze eens bent misschien wel. Je beschermt alleen de moslimburgers daar, en je bouwt vrede en veiligheid op. Als je daar bij durft te helpen doe je lekker mee. En oh ja, in het leger heb je ook echt een ‘teamgevoel’ iedereen hoort bij elkaar, en helpt elkaar. Als dat ook niks voor jou is…of als je het zelf niks vind om mensen te helpen. Want dat vat ik hier uit heel veel berichten op. Mensen alsjeblieft stel je zelf meer open, het heeft geen zin om geisoleerd te leven en alleen te geloven in je eigen groep(en geloof?) Niet dat ik wil zeggen dat iedereen er zo over denkt..Ik maakte dat gewoon op uit enkele berichten..En over dat er ‘marokkanen’ stond..er had dan misschien wel Nederlandse marokkanen moeten staan?? Wat had er dan moeten staan? En bovendien voelen veel Marokkanen(of mag ik dat niet zeggen? Moet ik Nederlandse marokkanen zeggen?) zich in de eerste plaats marokkaans. (te) Veel mensen denken alleen maar negatief over de oorlog in Irak/Afghanistan terwijl het ook possietieve kanten heeft; http://nl.youtube.com/watch?v=6kWVgrRR8ZU Bekijk die video maar:)

  17. jose
    25 februari 2008 om 09:47 uur.

    Ik ben tegen oorlog,of het nou in Afrika of Afghanistan is.
    Je moet conflicten bestuderen en analyseren en dan kom je tot de conclusie dat een conflict vaak een strategisch of economische oorzaak heeft.