MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Koning spoort Hamas/Fatah tot verzoening

30 januari 2007 | in Maatschappij, Marokko | 10 Reacties

koning Mohammed VIDe Marokkaanse koning Mohammed VI, die voorzitter is van de Al-Quds comité, spoort de Palestijnse groepen Hamas en Fatah aan om te verzoenen en een einde te maken aan de inter-Palestijnse conflicten. Beide partijen zouden volgens de koning tot een nationale dialoog moeten komen en hun verschillen terzijde moeten leggen, dat schrijft het Marokkaanse persbureau MAP.

De Marokkaanse vorst prijst koning Abdallah van Saud-Arabië, die zegt te willen bemiddelen in het conflict. De Saudische koning heeft beide partijen voor een gesprek in Mekka uitgenodigd. Hamas en Fatah hebben de uitnodiging aanvaard.

Er zijn 10 reacties

  1. ariffie
    30 januari 2007 om 03:48 uur.

    ik hoop dat ze samen werken om het eind te maken van dat conflicten.hamas had de verkiezing gewonen en zij mag de overheid over nemen.maar europa en amerika wil dat niet.ze willen echte moslims niet laten regeren.omdat ze hun plichten niet nakomen.fatah krijgt geld van amerika en europa om hamas niet te laten regeren.en israel krijg elke dag miljoenen om palestijnse burgers af te maken.maar hamas zal de eer van hun volk niet los laten.ze blijven vechten ook al is de 90% van de arabische landen bang om wat te doen.
    Allaho Mahakom ya falastien

  2. trab
    30 januari 2007 om 10:19 uur.

    Luister Ariffie dan wordt het wel tijd dat ze mekaar niet meer afmaken! Ten strengste verboden dit soort conflicten binnen het geloof. Ach ja sommige Arabieren én Berbers zijn onwetend en te trots om dit te onderkennen. Laat ik het zo zeggen de rangorde bij hen is:

    1) GELD
    2) MACHT
    3) GELOOF…………………..en dan pas GEZONDHEID. Tja wat moet je hiermee. Hand in eigen boezem steken natuurlijk, maar wij wijzen liever met de stoute vingers naar anderen. En dan mag men zelf invullen wie die anderen zijn!!!!!

  3. momo
    31 januari 2007 om 12:06 uur.

    trab
    je hebt gelijk arabieren zijn ziek iraq lebanon Palestina ga maar zo door ze willen een ding macht ze gebruiken geloof

  4. Abdel
    31 januari 2007 om 11:49 uur.

    selam

    arabieren dehoem elwad.

    waren de arabieren 1 ,
    ) dan had er nooit een splitsing geweest in de islam
    ) arabieren machtigste volk
    ) arabieren qua fatsoen en respect een voorbeeld voor de westerse wereld

    inderdaad de arabieren zijn geldwolven , met de saudiers vooroplopend , het geld dat ze hebben gaat op aan grote jachten en hoeren en drugs.
    gelukkig is onlangs Palestijnse premier Ismail Haniya aangehouden met 35 miljoen , want was dat niet gebeurt dan stond dat geld nu op een zwitsere rekening of wapens aangeschaft .

    zie arafat die 25 miljoen verstopt had en waar zijn h*erige vrouw nu van geniet in frankrijk met haar libanese vriend , en het volk verhongert en prostitueert hen lichaam aan de israelisch.

  5. khalid_denbosch
    31 januari 2007 om 01:06 uur.

    arabieren gebruiken het geloof als excuus. Die honden zijn geldwolven en meelopers. arabieren kunnen niet regeren, omdat ze gewoon aan macht en geld denken en niet aan de islam. Wij moeten allemaal samen werken of de joden en de christenen gaan winnen.EENDRACHT MAAKT ISLAMMACHT. insallah

  6. brother
    31 januari 2007 om 02:02 uur.

    Abdel, selem

    Je bent niet goed op de hoogte over de 35 miljoen die Dr. Isma3il Haniya Palestina binnen wilde brengen. Dit geld heeft hij verzameld toen hij de Arabische landen om hulp vroeg zodat de Palestijnse ambtenaren betaald konden worden. Ik weet niet of je het weet, maar sinds 7ammas de verkiezingen heeft gewonnen wordt er alles aan gedaan om deze partij weg te vagen. (Waarom? Omdat dit de enige partij is die echt voor de Palestijnen opkomt.) Hierdoor is de “geldstroom” richting de Palestijnen totaal afgesloten.

    Ik weet niet waar je je informatie vandaan haalt, maar zou je sterk aanraden het nieuws van Al Jazeerza of Al 3Arabia te volgen en niet dat goedkope journalistiek van de Telegraaf te lezen. Maar jah en nu komt het: “dan moet je wel de Arabische taal verstaan”. Aan Tamazight heb je in dit geval niets aan!

    Ook zou het niet gek zijn als zij wapens mee kochten. De Israeli’s kopen ook wapens van Amerika, en iedereen kijkt en lacht.

  7. trab
    31 januari 2007 om 05:31 uur.

    @ Brother,
    Tamazight of geen tamazight, Arabische taal verstaan of niet verstaan. Jongen , dat doet er niet toe! Wat er wel toedoet is het feit dat jij niet kunt weerleggen wat er momenteel gaande is in de Arabische wereld! Ga niet weer roepen oh oh de Joden doen dit ons aan. Neen! Dat doet de Arabische trots, egoïsme en hebzucht!!! Houd aub een spiegel voor je, voordat je over Amerika dit, Jood dat gaat roepen. Moslims zijn de schuld van hun eigen problemen en in het bijzonder de trotse moslims in het Midden Oosten! Ga niet roepen, ga eens Al Jazeera, want die is niet veel beter dan de Telegraaf. De enige zin die ze daar kennen is: “De agressie van USA en/of het zionisme.” Trek lering uit de reactie van Abdel. Zijn verhaal is niet helemaal kloppend (w.b.t. Hamas), maar geeft wel een goed beeld van de werkelijkheid.

  8. Ayman
    31 januari 2007 om 07:57 uur.

    De koning kan roepen wat hij wil,die man wordt toch door niemand serieus genomen, ondanks zijn goede bedoelingen.

    En…….. wat de Hamas-Fatah clinch betreft is het heel simpel.
    Fatah heeft de verkiezingen verloren en moet uit de regering,klaar.
    Zo gaat dat bij verkiezingen ,want anders kan je ze beter niet houden,ja toch?

    Hamas op haar beurt heeft de verkiezingen ZEER verrassend op een democratische manier gewonnen.
    Sterker nog, het waren de meest eerlijke en probleemlooste verkiezing ooit ter wereld gehouden,laat staan in het Midden-Oosten.
    Dat betekent dat de meerderheid van de Palestijnen zich ten gunste van Hamas heeft uitgesproken,in plaats van de SECULIERE en ZWAAR corrupte Fatah.Dus zo klaar als een klontje.

    Maar ja ,Hamas is een “echte”moslimpartij en die mogen niet regeren omdat HET WESTEN bang is,niet voor de militaire kracht van Hamas ,maar meer voor de ideologische.

    Tot slot.
    De situatie waarin de moslims en in het bijzonder de Arabieren zich vandaag de dag bevinden hebben ze aan zich zelf te danken.

    Moslims van tegenwoordig bidden niet meer,ze vasten niet meer,ze zorgen niet voor hun ouders,ze liegen en bedriegen elkaar,ze drinken alcohol,ze handelen in drugs of gebruiken het ,ze doen geen sadaqahs meer,ze werken niet(ontwikkelend) ,ze studeren niet(aansprekende studies naar WESTERSE maatstaven).En zo kan ik wel uren doorgaan.
    Vind je het gek dat Allah de moslims links laat liggen.

    HET WESTEN kan doen en laten wat ze willen met de Moslims en ze lachen ze in hun gezicht uit.
    Ze hangen ze lachend op en geen haan die er naar kraait.

    WELKOM IN DE NIEUWE WERELDORDE

  9. brother
    01 februari 2007 om 08:43 uur.

    Trab

    Weet je dat de overgrote meerderheid van de Arabische bevolking zijn regeringsleiders liever ziet gaan dan blijven? En wie houdt ze op het zadel? En waarom?
    Mag jij raden.

  10. Abdel
    01 februari 2007 om 11:58 uur.

    selam

    brother ik vind het jammer dat ik geen berbers spreek!
    en ik lees geen telegraaf !